KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > IS KOVIS 29.3.

3911. IS KOVIS 29.3.

Lauri Kultti29.3.2008 klo 16:07
Vaikka yhden ratkaisusanan yhteys vihjeeseen vielä ihmetyttääkin (HIILLOSTEISTA), niin kyllä tämä aika helpolta kolmoselta vaikutti. Alfilta olen tottunut paljon hankalampiinkin. Molemmat alakulmat pistivät lopussa kuitenkin aika lailla hanttiin. Molemmista löytyykin aivan mainiot vihjeet, YHÄ KATEISSA! ja HIMOJA LISÄÄVÄ.
2. Jaska29.3.2008 klo 20:34
LK, kysäisepä sitä yhteyttä lähimmältä teinitytöltä.

Ei tullut tänään ostettua kahta Iltistä, ja vaimo ennätti omia tämän alfiksen itselleen. Ratkonta-aikansa perusteella oli selvästi helpompi esim. Iisakin kuukauden visaista. Kolme miikkakin olisi ollut passeli rankki.

Vihjeissä oli muutamia oikein hauskoja. Yleensähän ne ovat Simbergilla lähes pelkästään vaikeita, sikäli siis tervetullutta vaihtelua. Pahoin pelkään, että YHÄ KATEISSA ei kuitenkaan ole ensipainos. HIMOJA LISÄÄVÄstä LK:n kanssa samaa mieltä. Ylivoimainen ykkönen kuitenkin ARKEOLOGIN HUONO PÄIVÄ. Harmi, että jäi sen ahaa kokematta!
3. RA29.3.2008 klo 21:08
Tämmöisenä nuorempana naisihmisenä ylpeänä ilmoitan, että aloitin ratkonnan juuri tuosta HIILLOSTEISTA (4).
4. Lauri Kultti29.3.2008 klo 21:12
No, minäkin nyt netistä tuon HIILLOSTEISTA-jupinan keksin. Onneksi ei täytynyt lähteä lauantai-iltana sitä teinityttöä hakemaan, kun olin luvannut paistella ternimaitopannukakkua vaimolleni ja äidilleni. Kai ne olisivat vähän nenää nyrpistäneet, kun olisin selittänyt, että tämä teinitytön metsästys on nyt ihan vaan tällainen harrastuksiin liittyvä juttu (vrt. Ike!!).
5. RA29.3.2008 klo 21:16
Lauri, etkös sinä - toisaalta - joskus suorastaan juossut kapakkaankin PELKÄSTÄÄN näiden harrastustesi vuoksi? Mitäpä sitä ihminen ei tekisi... jne.

(Sanaseppo 1/2008)
6. Lauri Kultti29.3.2008 klo 21:23
Olinhan silloin nuori, sinisilmäinen ja kirkasotsainen :)
7. SIR VON PEE31.3.2008 klo 19:20
Etenee, etenee, kun ratkoin välillä Hesaria. Mä oon elävä esimerkki tosta koviskoulun alitajunnasta, löysin heti tauon jälkeen ilmiselviä ratkaisuja, ihme juttu! Vasen reuna ei aukee vaan millään.
Liittyykö
KUMOAVA > läppäriin?
TAVOITTELUN ARVOISTA > Vilkkaaseen?
EROTTUU MERESTÄ > nimistöön?
HERRA JEESAA > onko verbi?
TOIMITETAAN > onko monikko?
Kysynkö liikaa =)
8. RA31.3.2008 klo 19:36
KUMOAVA (6) - ei liity
TAVOITTELUN ARVOISTA (4) - juu
EROTTUU MERESTÄ (4) - juu
HERRA JEESAA! (5) - juu
TOIMITETAAN (5) - ei
9. SIR VON PEE31.3.2008 klo 19:38
Kiitos, RA, olen siis osittain jäljillä! Viimeiseen et vastannut =)
10. RA31.3.2008 klo 19:40
SVP, vastasin minä siihenkin! :-)
11. SIR VON PEE1.4.2008 klo 16:12
KUMOAVAan olisi vaan sopinut niin hyvin se yks nappula tietsikalla! Ihan jumissa se nurkka, paperi kuluu puhki, hehe...
12. matts1.4.2008 klo 16:25
Käytä voipaperia niin ei tarvitse kumittaa, kokemusta on!
13. SIR VON PEE2.4.2008 klo 23:23
Käsittämätöntä, otin puoliks täytetyn ristikon eteeni ja täytin sen samantien, alanko mä tottua näihin =)? Koviksissa tietysti on se, et mitä enemmän siihen saat ratkaisusanoja, sen helpommaksi se muuttuu. Pääkuvan ratkaisulauseet olivatkin erittäinkin tavanomaisia, odotin taas jotain extraa.
matts: selvisin ilman voipaperia ; )
Ristikon ehkä yhtenä heikkoutena vois pitää sitä, että pystyt osallistumaan skabaan, vaikkei ruudut olisikaan täynnä? Onko Iiässässä koskaan ollut yli kolmen pallon koviksia?
14. Eki2.4.2008 klo 23:28
Vaikka olisi yli 3 palloa, ei sitä enää merkitä, 3 on maksimi.
15. IiKoo8.4.2008 klo 11:46
Ja sitten kun vielä saisi ousalle selityksen, niin kaikki olisi hyvin. Se ei mennyt jakeluun meikäläiselle...
16. Jaska8.4.2008 klo 11:56
Se on luettava lopusta alkuun: A-SUO. Ratkaisusana AVENA on siis lopusta A-NEVA. Hankala vihjetyyppi siihen vielä vihkiytymättömälle, kun vihjeessä ei ole konkreettista viittausta takaperoisuuteen. Se on kuitenkin koviksissa varsin tavallista. Tosin RAn mielestä (ammatti-säikeessä) harvinaista, kaikki on siis suhteellista.
17. RA8.4.2008 klo 13:15
Dear Jaska,
kun vihje on tuollainen epäsana kuin OUSA, niin se jo
s i n ä l l ä ä n vihjaa, että kannattaa ainakin tsekata, mitä se on takaperin luettuna JA voisiko jippo olla takaperoisuudessa. Tässä A-SUO > A-NEVA => "Ahaa, tämä rakentuu kääntäen..." => AVENA

- Ammatti-säikeessä esim. vihje UUHTOOH on myös epäsana, mutta takaperin tsekkaus (HOOTHUU) ei kerro mitään takaperoisuuden tarpeesta vastauksen rakentamisessa.

Minusta näissä kahdessa vihjeessä on olennainen ero.
18. Jaska8.4.2008 klo 13:29
Ei kerrokaan. On vain niin, että vihjekonstruktio eka vikaksi - pakitus on esiintynyt myös koviksissa. Kukaan ei ole purnannut. Siksi puolustan, enkä vain "viran puolesta", mainittua paremman puoliskon mielestäni oivallista vihjettä.
19. RA8.4.2008 klo 13:33
Eka vikaksi ja pakitus ovat kaksi eri jippoa. Tuossa UUHTOOH 'eka vikaksi' käy ilmi. Pakituksen tarve ei. Semmoinen peli ei ole reilua ratkojaa kohtaan. :-)
20. RA8.4.2008 klo 13:41
Varmuuden vuoksi: En millään lailla halua kehua tuota OUSA>AVENA -juttua. Ratkojana en tykkää tuommoisesta kikkailusta - harvoin mitään ahaata tuommoisen keksiessään saa.

Mutta logiikka siinä on kohdallaan ja kaikki tarvittavat keksimisen emmeet on ratkojalle annettu jo vihjeessä.
21. IiKoo9.4.2008 klo 10:01
Kyllä minä tuota OUSA-vihjettä pallottelin vähän joka suunnalta. Siitä huolimatta jäi se ahaa-idis saamatta, vaikka oli koko sanakin jo valmiina. Siinähän ei ollut yhtään piilokirjainta. Osa hämäyksestä tuli minulle siitä, että esimerkiksi "kousa" on ihan oikea sana, lisäksi Keijo Kousa lienee kohtuullisen tunnettu entinen jalkapalloilija. Juutuin varmaan tuohon liiaksi ratkoessani kohtaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *