KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > IS KOVIS 22.3.

3902. IS Kovis 22.3.

Eki22.3.2008 klo 14:40
Tämä on nyt parin "tavallisen" kovikseni jälkeen niitä koviksia, joita olen tehnyt tribuuttina Tonille.

Huvittavaa vaan oli, että aloitettuaan ratkonnan Toni loihe lausumaan, että "nämä pari kohtaa, mitkä ratkoin, olivat ihan helppoja, että mikä tässä sitten on sitä vaikeaa". Minä en sanonut siihen mitään, vahvistin vain, että tribuutti on ja osahelppous ihan tarkoituksellista. Muutenkin tehtävän on tarkoitus olla tätä helpompaa kovispuolta.
2. TJV22.3.2008 klo 17:40
Eki: Maaveroa Tonille? Kerro sanan merkitys, varmaan se
tribuutti on muutakin.
3. Eki22.3.2008 klo 17:55
Käytän näköjään sanaa, jota ei ole hyväksytty suomen kieleen, ainakaan kirjoihin. Tarkoittaa lähinnä omistusta tai kunnianosoitusta. Eihän tuo tyyli toki ole täysin Tonin keksimä tai yksinoikeus, mutta aika omaperäinen sälli Toni on nykypäivänä ja on vienyt tyylin liki äärimmilleen.
4. TJV22.3.2008 klo 18:02
Kaikkea mäkin kyselen! Mutta, jos olisit vaikka vuokrannut
maata Tonilta, eihän sekään huono idea olisi.
5. RA22.3.2008 klo 21:21
No on Eki "myrkyn" lykännyt. Toniakin tonimaisemman.

Muutamien suorastaan hämäävän helppojen*) vihjeiden avulla pääsee hyvin alkuun ja loppu onkin sitten pelkkää uteliasta odotusta, että missä seuraa "tonismi" iskee.

*) hämäävän helpolla tarkoitan sitä, ettei koviksen kyseessä ollessa meinaa millään uskoa, että jokin vihje on niin suora ja helppo kuin on.
6. SIR VON PEE23.3.2008 klo 07:41
Eki: Kuinka laatija määrittelee noi pallukat, ratkotun ajan vaiko ratkaistujen sanojen määrällä? Noviisille (siis puhun itsestäni) tää uusin kaks ja puol oli aluksi toki helpompi kuin ne aikaisemmat kolmoset, mutta nyt alkoi puolessavälissä tökkimään. Vaikeutena kolmen pallon ristikkoon tässä ovat "ilmiselvät" vihjeet, ne täytyy vaan osata poimia ristikosta...=)
7. SIR VON PEE23.3.2008 klo 07:52
Lisäys ed. viestiini: Tarkoitan siis, että jos ratkot esim. 95% ristikosta nopeasti ja loppu viis prossaa ei täyty millään ilveellä, onko se ruudukko silloin kaks ja puol?
8. Sensuroitu23.3.2008 klo 08:42
Sensuroitu
9. Ekii23.3.2008 klo 08:45
Lähettäjä: Matti 23.3.2008 klo 08:37

"Eräs oikean alakulman vihje". No joo, olihan se hauska. Mutta Eki, jos ulkopuolinen olisi tarjonnut tätä Sanarisille, olisiko mennyt läpi?

"Eräs vasemman alakulman vihje" tarjosi kivan oivalluksen.

Ylläoleva vihje sensuroitiin vain ja ainoastaan sen takia, että siinä vihjattiin sellaisia asioita, mitä en halunnut Tonille kertoa eikä minusta niitä pidä osoittaa. koska ne johtavat liikaa tämän ristikon sieluun (muutetut sanat korvattu sitaattisanoilla).

Siksi en halua tässä vaiheessa vastata tarkemmin Sir von Peellekään.

Annetaan kaikille aito itse keksimisen ilo.
10. Matti23.3.2008 klo 08:48
Meillä menee nyt Ekin kanssa jotenkin ajatus ristiin.
11. Sensuroitu23.3.2008 klo 08:50
Sensuroitu
12. JormaH24.3.2008 klo 11:21
Näin vanhan liiton miehenä,vaikka kuvaputkitelevisiota katselen ja välillä vinyyliltä jenkkaa kuuntelen xl-koon paita päällä niin lähes täyteen olen tän saanut. Enkä ole koskaan tähtiviisikkoonkaan päässyt, siksi kai kaakonkulmaan jäin vähän jumiin. Myrkkypatukkaa kaipaa.
13. lp24.3.2008 klo 11:46
Kehuin jo toisaalla Tonin laatimusta, mutta tuottipa nautintoa saada tämäkin täyteen. Näitä ratkoessa on oppinut ajattelemaan avarasti ja tavallisuudesta poiketen.
Nämä alkavat jo koukuttaa:)
14. matts24.3.2008 klo 11:49
Olihan siinä vääntämistä mutta valmiiksi tuli. Outojakin sanoja tuli, fisua en tunnstanut, piti tarkistaa ja löytyihän sellainen, puoliso on edelleen ihan outo, ohjaaja Petri samoin, google löytää kyllä, keidasta en ymmärrä vaikka kaikki risteävät sopivat tosi hyvin.
15. JormaH24.3.2008 klo 12:00
Täyttyihän se kaakonkulmakin vaikka videota vielä käytänkin. Hyvä tämmöinen kovis mistä saa otteen kun ei tahdo tällainen uusaloittelija jaksaa niitä joissa on joka vihje ihan ufo.
16. RA24.3.2008 klo 12:15
matts, se PUOLISO (5) on alun alkaen Amerikassa ja KEIDAS (4) Israelissa.
17. satunnainen ratkaisija24.3.2008 klo 16:04
En ole vähään aikaan onnistunut saamaan elämässäni mitään aikaiseksi. Nyt täytin ko. ristikon. Kehitystä?

Ekillä on tainnut olla vokaalien inhoviikko päällä, kun tätä laati. Tällaiset kovikset ovat kyllä minun makuuni, pääsee helposti alkuun ja loput jäävät herran haltuun.

Silti en edelleenkään ymmärrä, miksi "pommi" on se, mikä on. Outoja sanoja olivat vihjeisiin "rengas", "keidas" "ohjaaja petri", "backstreet boy" liittyvät ratkaisut. Kuulukohan tuo "raniakaan" joka kodin sivistystykseen?

"ilman a-oikeuksia" oli vihjeenä mainio. Mietin asiaa tovia pitemmän ajan, vaikka ratkaisusta puuttui vain toinen kirjain.
18. SIR VON PEE24.3.2008 klo 16:10
Täyteen sain eilen minäkin, kun oivalsin ton ENNEN RANIAA.
OULUSSA oli todella kaukaa haettu, etsin paljon oleellisempaa, mua hämäs ne pari vikaa kirjainta =) Fisu oli mullekin uutta, sekä keidas, joka kylläkin etsimällä löytyi. Myrkyn lykkäys oli hauska, samoin OLOHUONEESSA, miksei pääkuvan sanakin. "Kaks ja puol" tää tais kuitenkin olla, kun sain sen täyteen ilman muiden apua. LIKEN LIKELLÄänkin löysin logiikan etsimällä, kun sana ratkes ensin. Lisää koviksia jään odottelemaan...
19. Eki24.3.2008 klo 16:13
Noissa tarvitaan sekalaista tietoútta. Kerrotaan sitten myöhemmin.

Pane pommi ja se ratkaisusana googleen, niin se edes selviää. Luulisin, että useimmat tuon kuitenkin tietävät. Ei vain leikkaa.
20. Tsusi25.3.2008 klo 13:53
Minultakin valmistui lampaanviulun, pashan ja sukulaisten lomassa.
Eki Hyvä!
Mihin unohtui sielusta lainausmerkit? Kommenttisi 23.3. 08:45.

Kiitettävästi yleissivistystä ja nykyistä "munkkilatinaa". Lapsen-
lapseni olisivat tienneet ne kohdat, jotka minulle tuottivat miettimistä. Ei tullut kysyttyä.
21. TJV25.3.2008 klo 17:20
Tsusi: Lainaan Nykysuomen sanakirjaa: Sielu III. kuv.jnk
olennaisimmasta, keskeisimmästä, jtak elävöittävästä
tekijästä t. osasta. 1. jnk laitoksen. puolueen tms.
keskeisimmästä, hallitsevasta henkilöhahmosta; vrt. henki
4.d. I N.N. on seuran puolueen sielu. Olla sieluna jssak
yrityksessä....

2. keskipiste, "sydän", "ydin".

Tämmöisiä merkityksiä henkisempien ohella, en lainaa
kaikkea kirjasta.
22. Libero25.3.2008 klo 22:12
Ratkoin ristikon jo lauantai-iltana. Tarvitsin mielestäni yleistiedon sijaan aika lailla erikoistietoa, josta matts ja satunnainen ratkaisija antoivat esimerkkejä. Myös kalapiirrosvihjeen (5) sekä vihjeiden KIRJAILIJA (5) ja YSI-YSI (5) vastaussanat lienevät spesiaalitietoa. Mutta, mutta, näin saa ollakin. Mikäli tämän ristikon koko sisältö kuuluisi yleissivistykseen, niin kenen yleissivistyksestä mahtaisi lähinnä olla kysymys?

Pääkuvassa ja siitä helposti valjenneessa ratkaisusanassa oli hienostunut idea. Pitkähkön sanan kuudes kirjain kirkasti saman tien, kuka tai mikä OULUSSA (9) on. En tiennyt, mutta arvasin. Sir von Peen ja mattsin mainitsemaa fisua ei ristikkokappaleessani ollut ollenkaan. On ihan outo sana, joten olisin sen varmasti huomannut... :)

Kun laatija oli selvästi helpottanut ratkontaa monin paikoin, niin vastapainoksi olisivat mielihyvin käyneet vaikka ruotsin-, viron- ja hepreankieliset vastaussanat. Tällä vihjaan siihen, mikä minua ristikossa hieman harmitti. Toki silti tajuan, että tonimikaelin tribuuttiristikossa on syytä tarjota samalla mitalla sitä, mitä nuori laatija itse tuntuu pitävän hyvänä.

Vihjeeseen ÄLYTÖN (5) kirjoitin heti kättelyssä toisen samansukuisen vastaussanan, mistä seurasi odotetusti pientä kitkaa. Muilta osin itselläni ei ole juurikaan valittamista. Ristikko oli lajinsa edustajana kivan kiperä.

Tribuutti Ekin tarkoittamassa merkityksessä tuli taannoin tutuksi, kun kuuntelin jazzmuusikkojen juttuja ja heidän tribuuttejaan muusikkoveljille, joskus harvoin myös muusikkosisarille. Näihin tribuuttikonsertteihin ja -albumeihin on liittynyt ja liittyy huikeaa ammatillista arvostusta ja tietoisuutta siitä, ketkä ovat jättäneet lähtemättömät jälkensä jazzin eri lajityyppeihin.

Se seikka, että Ekillä on varaa laatia tribuuttiristikoita muutaman vuoden laatineelle kollegalleen, on minusta suoraan sanoen hämmentävää. Fiksuakin se kieltämättä on: kokeneempi osoittaa arvostusta kokemattomammalle. Miten tavallisia ristikkomaailmassa tällaiset tribuuttiristikot ovat?
23. TJV25.3.2008 klo 22:50
Libero: Oltiin kaverini Oskarin kanssa metskaamassa.
Kalaa tuli harvakseen ja hän sanoi: Ei oikein fisut shaggaa.
24. matts26.3.2008 klo 09:12
Libero!
Kirjailija (5) taas oli minulle selvä nakki kun alkukirjain tuli paikalleen, vain yhtenä esimerkkinä mainittuna, sellaistahan tämä ratkonta on, joku tykkää tyttärestä joku äidistä.
25. Jaska26.3.2008 klo 12:37
Kirjailija on minulle niitä lukemattomia lukemattomia, jotka ovat tuttuja nimeltä. Kuuluuko yleisyleissivistykseen? Kiikun kaakun, kulttuuripuolen kylläkin. Ristikkokelpoisuuden voi toki kyseenalaistaa - lastenristikossa!

Ristikon epävuokismaisuus (?) ei ollut kovin vaikeasti hoksattavissa. Googlata kuitenkin piti, kun neuvottelujen aluksi tuli ensin se väärä kahdesta vaihtoehdosta. Töks töks! Muuten ristikkoon ei mennyt tuntiakaan. Ei siis mennyt, kun ei laatija pannut! Itsekään huomaamattako?
26. TJV26.3.2008 klo 13:13
Ihmenopeita olette. Sain minäkin lopulta valmiiksi. Yhteisaikaa
en ottanut. Nyt minulla vain lähes yksinomaan Auliksia
ratkoneella on pari Ekiä selvitettynä, eikä yhtään Tonia.
2 1/2 vaikeusasteena ei tässä tapauksessa ilmeisesti paljon
kerro. Harjoittelin 14.3. IS pehmiksellä.
Jaska: Mark Twainko se sanoi, ettei missään ole niin paljon
korjattavaa, kuin toisten käytöstavoissa. Tätähän me voimme
soveltaa yleissivistykseen tai yleisyleissivistykseenkin.
Nyt pitää hankkia jostakin aidompaa Vuokilaa, kunhan lumet
on aurattu.
27. Libero26.3.2008 klo 16:25
TJV: "Ei oikein fisut shaggaa." Kokeilen joskus, miten tuo lausahdus uppoaa kuulijakuntaan. Jos kukaan ei ymmärrä, kerron, että TJV opetti... :)

matts: Sellaista tämä on. Oma kirjailijani syntyi alhaalta ylöspäin, joten ehdin vain havaita, että nimi tälläkin kirjailijalla on. Minkäänlaiseen tietoon minulla ei ole tykkäämissuhdetta. Eihän tiedosta tarvitse tykätä edes äidin, saati tyttären vertaa...
28. Tsusi26.3.2008 klo 17:37


TJV 25.3. 17:20
1961 painettu "Nykysuomeni" ei tunne ristikon sielua:)
TJV 26.3. 13:13
Kiitos että mainitsit Mark Twainin. Taidan lukea - taas kerran - kotona olevat viisi. Suosikkini on Matkakirjeitä maasta, joka löytyi antikvariaatista kahden vuoden metsästyksen jälkeen.
Liittyykö fisu-juttu lisääntymiseen? Hui! Vrt. Nykysuomen sanakirjan osaan 5: Uudissanat jne.
Libero ja Matts:
Kirjailijan (5) erään teoksen pohjalta tehty elokuva oli mitä herkullisin. Täytyy pyytää esittämään televisiossakin. Ei tarvitse lakaista hylsyjä lattialta jälkeenpäin. Ja pitää ostaa televisio.
Libero:
YSI-YSI (5) - vihje oli kai aikanaan spesialitietoa. Muuttuvat vähitellen alaa tuntemattomillekin (Tsusi) yleistiedoksi.
OULUSSA-vihje: kävin Oulussa tammikuussa. Edellisellä kerralla, taisi olla 60- tai 70-luvulla, pysähdyimme vain syömään, joten luotan tammikuun näkömuistiin.
Nyt Markin pariin.
29. TJV26.3.2008 klo 19:57
Libero: Voisit sanoa, etteivät fisut oikein skruudaa. Soitin
kaverilleni Oskarille (nyt 87 v.), käyttikö hän tuolloin 40 v.
sitten shaggaa-sanaa. Sanoi käyttäneensä.

Tsusi: Kyllä minun Nykäsessäni (1966) on merkitys III:ssa
se, mitä eilen kirjoitin. Mitä fisuista olen puhunut Liberon
kanssa, se tarkoittaa syömistä. Suosikkikirjasi olen lukenut,
näin sen pari viikkoa sitten antikvariaatissa, mutta en ostanut.
Vaikka Twain paljon kirjoitti julki eläessään, hän jostakin
syystä säästi tuon kirjan postuumisti julkaistavaksi. Vilkaisepa
englanninkielisestä Wikipediasta miehen kuvaa, vähän
toisenlainen kuin se meillä yleisempi vanhemman ajan otos.
30. Tsusi26.3.2008 klo 20:31
TJV 19:57
Velivainajani käytti saggaa tai safkaa ruuan merkityksessä.
Epäilen tunsiko kunnioitettavan ikäinen Oskari-kaverisi shag-verbin nykykäyttöä. Tosin englannin sanakirjani väittää, että verbi oli jo 1800-luvun lopulla käytössä tässä nykyisessä merkityksessä.
Anti olla ristikon sielu, koska laatijakaan ei ole reagoinut.
Vilkaisin: komeat viikset ja mirri vinossa!
31. TJV26.3.2008 klo 20:34
Jaska: Lukemattomat lukemattomasi toivat mieleeni Donald
Rumsfeldin 12.2.2002 esittämän ajatuksen:
"Tiedot, että jotakin ei ole tapahtunut, ovat minusta
mielenkiintoisia, sillä kuten tiedämme, on olemassa tunnettuja
tunnettuja; on siis asioita, jotka tiedämme tietävämme.
Tiedämme myös, että on tunnettuja tuntemattomia. Se
tarkoittaa, että tiedämme, että on asioita, joita emme tiedä.
Mutta on myös tuntemattomia tuntemattomia - niitä, joista
emme tiedä, ettemme tiedä."
32. TJV26.3.2008 klo 20:52
Tsusi: Oskar on ruotsinkielinen (hyvä suomi myös). Hän sanoi
shaggaamisen olevan murresana ruotsista. Verbinä hän sen
alunperin kirjoittamassani "shaggaa"-muodossa tarkoitti.
Myös fisu stadin slangiin siihen aikaan todennäköisemmin
ruotsalaisesta sanasta tullut. Nuoremman väen nykyslangi
lienee eniten englantilaisperäistä.
33. RA26.3.2008 klo 20:55
Minä tippusin jo monta kommenttia sitten tästä keskustelusta. Ihan kuin en olis tätä ristikkoa nähnytkään. MUTTA mukava lueskella.

:-)
34. SIR VON PEE26.3.2008 klo 21:10


ONKIMIEHEN BLUES

Mä Töölönlahden rantaan
lähden fisustaan,
skitareita jallittaan.
"Joko sä nyt heräät,
duunataanko eväät,"
mutsi huusi mennessäin.

"Oota vähän vielä,
roskis täyty viedä,"
mut mä vain shungasin:

"Nyt mä lähden kalaan.
Nyt mä lähden kalaan.
skitareita jallittaan."

"Kalastus kielletty",
mä honasin ja heti hiukka studasin.
Mut kohon vaan, mä panin kellumaan
ja fisut alko heti skruudaamaan.

Iso lahna kai, ekaks madon sai.
siba diba diba jats stuba budai.

Kandee tulla kalaan.
Kandee tulla kalaan.
skitareita jallittaan.

Kotvan aikaa ongin,
kastareita tongin
fisulle maistunu ei.
Yksi kala riitti,
ja täällä stondaa biitti.
Lähdin dallaan himaanpäin.
Mutsi partsil ootti
huusi: "Idiootti,
soosi jäähtynyt on."

Kandee mennä kalaan.
Kandee mennä kalaan.
skitareita jallittaan.

Minä ihan itte fisun perkasin
ja safkat duunasin.
"Tos on hieno kala,
äijä syömään ala,"
mä faijalle karjaisin.
Juippi pani tuuleen
heitti fisun huuleen,
ja shungas niinku arvasin:

Kandee mennä kalaan.
Kandee mennä kalaan.
Skitareita jallittaan.


* * *
Viikon päästä kalaan uudestaan,
mä meinasin ampaista.
Vaan jopa kuului narske
mutsin hampaista
ja se huus: "Tuus tännepäin."
"Kuule, kundi, kato,
on faijal lapamato.
ja fisu sen aikaansai.

Siis jos sä lähdet kalaan,
asiaan mä palaan,
koivuntseba handuissa.

Jos sä lähdet kalaan.
asiaan mä palaan,
koivuntseba handuissa.

Vanha isäntä,
1974
35. Tsusi26.3.2008 klo 21:41
Kandee studaa blues! Kiitos, SIR VON PEE.
36. Taata26.3.2008 klo 22:08
Joo kyllä oli aika helppo ristikko, kun ei tainnut paljon yli tuntia mennä aikaa, vaikka en ole ennen tällaisia koviksia ratkonutkaan. Tosin junaratkojilla voisi olla vaikeampaa, kun ei ole lähteitä käytössä.
37. matts27.3.2008 klo 08:10
TJV: Monimutkaisuus on monimutkaista :)! Siis komenttina siihen Rumsfeldin lauseeseen.
38. Matias-Myyrä27.3.2008 klo 21:35
Tuosta Onkimiehen bluesista tuli mieleen että kumpi on pahempi: narske mutsin hampaista vai murske natsin hampaista?
39. Tsusi28.3.2008 klo 13:23
TJV:
Säie lienee väärä. Kokeilen Ylläpidon kärsivällisyyttä.
"Shaggaa": Kolme syntyperäistä riikinruotsalaisystävääni eivät tunteneet sanaa ollenkaan. Kaksi olivat löytäneet sen joltakin suomalaiselta, ruotsinkieliseltä nettipalstalta ja arvelivat käytetyn nokkimis- tai skruudausmerkityksessä. Siis ihan kotoslangia?
40. TJV28.3.2008 klo 14:05
Tsusi: Kyllä asia tähän ristikkoonkin liittyy, ainakin siitä aiemmin
käytyyn keskusteluun kalasta tai fisusta. Minä puhuin ruotsista
pienellä kirjaimella, en maasta. Tähän suomenruotsiin ne
slangijohdannaiset varmaankin johtaa. Vaikka minullekin HBL
tulee, en koskaan ole yrittänytkään sen ristikkoa edes aloittaa.
Eli en pysty arvioimaan sanoja riittävästi. Nokkimis-, näykkimis-
ja skruudausmerkityksiseksi minäkin shaggaamisen käsitän.
Paljon vanhassa slangissa sanotaan olevan myös venäjän
vaikutusta. Eikä ihme, onhan suomenkielessäkin sitä.
41. täyttäjä28.3.2008 klo 15:16
Miksiköhän tämän pääsiäisplussan marginaalissa - koviskoulu - vai mikälie, annetaan selvät ohjeet ko. ristikon ratkaisemiseen. Toisaalta, jos joku muu hiemankaan vihjeitä antaa, käyttää "me ylläpito" oikeutta sensuroida ja torua. Samaan vihjesarjaan kuuluvat ristisanakirjat. Roviolle vaan. Toivon syvästi, että ylläpito ei enää puuttuisi aulisaiheisiin keskusteluihimme. Tietenkin se närästää, kun "me" ei voi siellä olla juhlakaluna.
42. TJV28.3.2008 klo 16:34
täyttäjä: Ei alareunan koviskoulu ainakaan minulle pahaa
tehnyt, kyllä mietittävää tarpeeksi jäi. Itse en ole ostanut
ristisanakirjaa, niitä minäkin viimeksi käytän. Sain vävyltäni
lahjaksi MMM Sanaristikot ja siinä on paljon muuta kiintoisaa.
Mutta ylläpidon kommentti HS 2476:ssa oli ihan aiheellinen.
Eihän se keskustelua ole haitannut, senhän osoittaa jo
n. 350:n kommentin määrä. Itse olen aloittelija näissä
keskusteluissa ja sen varmaan näkee. Yritetään kehittyä
silti vihjailuissa, ettei niitä tarvitse kutsua paljastuksiksi.
43. TJV28.3.2008 klo 21:57
Onkohan näillä säikeillä missään koviskoulun oppitunteja?
44. Eki28.3.2008 klo 22:06
Tulevat Iltiksen nettisivuille myöhemmin. Näin on kerrottu.
45. iso S29.3.2008 klo 13:08
Onhan siinä melkoinen ero, antaako ohjeita ja vihjeitä laatija/julkaiseva taho vai joku ulkopuolinen. Laatijahan voi joka tapauksessa päättää minkälaisen vaikeusasteen ristikolle haluaa, ja pyrkiä tähän tavoitteeseen sopivaksi katsomillaan keinoilla. Keinoja voivat olla vihjeiden valinta tai ristikon ulkopuolella (esimerkiksi sen yhteydessä julkaistussa koulussa) annetut vinkit.

Vastaavasti jossakin dekkarissa kirjailija antaa pitkin matkaa erilaisia vinkkejä joiden pohjalta lukija voi arvailla syyllistä. Ei ole välttämättä kiva jos joku möläyttää kesken lukemisen että "hovimestari sen teki". Nautinto on pilalla tai sitten ei, riippuu kirjasta.

Lisävihjeiden antaminen on taitolaji jossa ei voi koskaan tyydyttää kaikkia. Kahdenkeskisessä keskustelussa voi antaa ihan suoria vastauksia, ellei ole aivan tiukkapipoinen palkinto-oikeuden puolustaja ("kukaan ei ole oikeutettu tavoittelemaan palkintoa ellei ole itse ratkaissut").

Näin julkisella areenalla suurempi häveliäisyys on paikallaan. Ajattelua voi potkia irti luutumista muistuttamalla että vihje voi tarkoittaa muutakin kuin se mitä heti tulee mieleen tai muuten kautta rantain ohjailla ajatusten suuntaa.

Itse olen sitä mieltä että suurempaan suoruuteen on perusteita silloin jos seuraavat kolme ehtoa täyttyvät:
- ristikko on tarkoitettu helpoksi
- kysyjä on ilmeisen kokematon ratkoja
- kysytty kohta on sellainen että se ylittää oleellisesti ristikon muun vaikeusasteen.

Aina ei noita kaikkia ehtoja voi tietää kysymyksen perusteella mutta usein pystyy kohtalaisen hyvin arvaamaan.

Tulin juuri netistä tarkistaneeksi yhden minulle esitetyn kysymyksen. Ratkojan henkilöllisyys jääköön mainitsematta mutta kokeneisuus on tiedossa: ei häävi. Ristikko on minulle tuntemattomassa lehdessä, edes nimeä en kysynyt, mikä lie ristikkolehtihyllyn takanurkasta poimittu tai kirppislöytö.

Vihjeenä on Cymru ja ratkaisuna _ALES. Lonkalta olin sitä mieltä että jos tunnetut kirjaimet ovat oikein niin W kuulostaa uskottavalta. Kyllä, kyseessä on Walesin kymrinkielinen nimi ja tämä kelpaa mielestäni paheksuttavaksi esimerkiksi ristikon vaikeusasteesta riippumatta. Ei tuollaista harvojen tuntemaa vihjettä kun on piilokirjain, alkupiilosta puhumattakaan!

Suosittelen siirtymistä parempiin lehtiin. Selvyyden vuoksi korostan vielä että en edes kuvittele että Iltiksen ristikoissa voisi olla moisia hirvityksiä.
46. Jaska29.3.2008 klo 15:25
Kyllähän CYMRU - WALES kelpaisi alkupiiloineen kaikkineen ns. tietokilpailuristikkoon. Tavalliseen kovikseen sopisi vihje TIIKERISTÄ TUNNETTU, keskikseen PRINSSILLINEN ja pehmikseen BRITANNIAN OSA. Noilla vihjeillä piilo-W:n pitäisi olla jopa kauneimpien kansalaisten äkättävissä!

Eki, kommenttiini 26.3. klo 12.37 viitaten utelen. Panitko itse merkille H:n puuttumisen valmiista laatimuksesta?
47. RA29.3.2008 klo 15:54
Misthä se H puuthuu?
48. Eki29.3.2008 klo 16:46
En minäkään Jaskaa ymmärrä - se ei toki ole tavatonta,
49. Jaska29.3.2008 klo 20:02
Tämä säie on IS-kovis 29.3. Ristikon ratkaisusanastoon ei sisältynyt yhtään H-kirjainta, jos olen oikein ratkonut. Nyt arvaan, että H:n pihtaaminen ei ollut ainakaan tarkoituksellista!
50. Lauri Kultti29.3.2008 klo 20:11
Jaska:

Hm, omasta ratkaisustani laskin 4 H-kirjainta. Olisipas nyt mielenkiintoista päästä ratkomuksiamme vertailemaan. Valitettavasti minulla ei ole faksia!!!!
51. RA29.3.2008 klo 20:15
Tämä säie on IS KOVIS 22.3. ja Jaska tarkoittanee, ettei tässä ristikossa ole yhtään H-kirjainta ratkaisusanoissa. Ei muuten ole yhtään Ö-kirjaintakaan. :-)
52. Jaska29.3.2008 klo 20:57
Tämä on siis säie 3902 IS-kovis 22.3., joten tein äsken virheen johdattaen samalla LK:n harhateille. Olen pahoillani.

RA yritti vähätellä hoottomuushavaintoani Ö-luokan murjaisullaan. Ei huomannut, että Åkin puuttui, hui mikä sensatsuuni.
53. RA29.3.2008 klo 21:01
Juu, Ö-mappiin vain moinen epätarkkuus.
(X:kin puuttuu.)
54. Taata29.3.2008 klo 21:19
Ei minulla ole ratkaisussa H-kirjaimia, mutta voisihan sinne yrittää entrata ainakin yhden H-kirjaimen ja samalla muutkin puuttuvat kirjaimet. Minulla on laadittuna ristikko, jossa ovat
kaikki suomen kielen kirjaimet vähintään kerran.
55. Lauri Kultti29.3.2008 klo 21:22
Viitamäeltähän tuli joskus ristikko, josta pääkuvasta tuli yksi pitkä "sana", joka osoittautui ripmsuksi ABCD....YZÅÄÖ. Ja yksikään pääkuvan rimpsun kirjaimista ei ollut piilokirjain!!
56. Matti30.3.2008 klo 11:43
Teemu teki kerran IS:iin 15x15 höyryn jossa esiintyivät kaikki 29 kirjainta kryptosäännöin. Ratkonta oli yhtä juhlaa.
57. täyttäjä30.3.2008 klo 15:31
Sandarit skruudaa, sano kaveri. Suomentaa, ken osaa
58. TJV30.3.2008 klo 18:23
täyttäjä, tarkoititko saddarit?
59. ?30.3.2008 klo 18:50
Mitähän Hilleville kuuluu?
60. Jaska30.3.2008 klo 21:02
Saddarit skruudaa, täit syö ja maailma vihaa!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *