KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > SANASEPPO 1/08

3892. Sanaseppo 1/08

Eki15.3.2008 klo 20:35
Sanaseppojen hallitus sai tänään lämpimäiset uudesta lehdestä, kun painon luottomiehemme Tuomo Sajaniemi toi niitä meille Tampereelle.

Lehdessä on 40 sivua, jossa mukana paljon kirjoitusta ja paljon ristikoita. Lehti alkaa saada odotettua pontevuutta sisällöllisesti. Lisäksi se on hyvin aikataulussa ehtiäkseen kaikille pääsiäiseksi siitäkin huolimatta, että pääsiäinen on näin aikaisin.
2. Marco Poloinen15.3.2008 klo 20:49
Ihan näkemättä: Hyvä RA! - Ja olet ehtinyt vielä näillekin palstoille..
3. RA15.3.2008 klo 22:02
Noh noh, Marco!

Laskeskelin juuri, että tämän ensi viikolla ilmestyvän Sanasepon 1/2008 tekemiseen osallistui noin neljäkymmentä (40!) ihmistä!

Että mikäs minun on täällä "roikkuessa"...

;-)
4. Marco Poloinen15.3.2008 klo 23:53
Spontaani olin - kerrankin! Vaikka lajinsa edustuksellisuutta olikin havaittavissa, tiedän aikataulu- ja kokoonpanovastuista jotakin... Hyvä muutkin 39! Lisää sitten kun on nähty...
5. EJlo16.3.2008 klo 17:08
Taatusti spontaanisti sekä aikataulu-ja kokoontaittohommista mitään tietämättä lähetän RA:lle kiitokset ja pääsiäisterveiset !
6. SikaSäkissä17.3.2008 klo 11:42
Jotkut ne ovat vähään tyytyväisiä, jos pelkkä ennakkotieto lehden ilmestymisestä aikataulussaan kirvoittaa kiitoksia lukijakunnalta. :D Jos siis kyse on aidoista lukijoista eikä oman työnsä kehumisesta toimituksen taholta.

Eikös (jäsenmaksun myötä) maksetun lehden pitäisi ilmestyä aikataulussaan ilman erityisiä kiitoksiakin? Ja jotain sisältöäkin voinee lehdeltä voinee edellyttää, koska päätoimittaja saa kiitoksena rahapalkkion siitä, että lehdessä on muitakin kuin valkoisia sivuja. Kiitokset on ansaittu vasta sitten, JOS lehden sisältö osoittautuu laatuunkäyväksi. Ja sitähän ei vielä kukaan LUKIJA ole nähnyt. Feikit sitten erikeen.
7. Eki17.3.2008 klo 13:24
Sanaseppo on ilmoitettu ilmestyväksi maaliskuun lopulla, joten kyllä se on jäsenille mukava yllätys, jos se tulee pääsiäiseksi.

Jokainen kiittäköön, milloin huvittaa, varsinkin jos tekee sen vakionimimerkillään, jonka tiedetään olevan toimituksen ulkopuolinen.

Sitten siitä päätoimittajan rahapalkkiosta... No, siitä puhe mistä puute.
8. tonimikael17.3.2008 klo 14:00
Kyllä minä ainakin opetan lapsille, että lahjasta, ruoasta ja muustakin kiitetään, vaikkeivät ne niin miellyttäisikään. Pidetään lippu korkeella, vähintään puolessa tangossa! :)
9. RA18.3.2008 klo 16:36
Oma Sanasepponi tuli tänään!

40-sivuinen Sanaseppo 1/08 sisältää:

- 23 ratkottavaa tehtävää helpoista tosi visaisiin
- 11 juttua ratkomiseen ja laatimiseen tai yleisemmin kielenkäyttöön ja sanaseppoiluun liittyen
- nelisen sivua sanaristikkoseuran toimintaan liittyvää tiedotusta ja ilmoittelua

JOS haluat tämän lehden (etkä ole vielä jäsen), saat sen - ja kolmen kuukauden välein 3 muuta Sanaseppoa - näin:

Lähetä postikortti osoitteella:
Sanaristikkoseura Sanasepot ry.
Rautkalliontie 1 K 143
01360 Vantaa

+ laita korttiin nimesi ja osoitetietosi
=> saat tämän lehden + jäsenmaksulomakkeen (17,- tai 13.- jos olet alle 18-v. tai 65 vuotta täyttänyt)

TAI: Lähetä vastaavilla tiedoillasi sähköposti osoitteella:
siht @ sanasepot. fi
[kirjoita spostiosoite ilman yllä olevia välilyöntejä]
10. Marco Poloinen18.3.2008 klo 19:08
Niinpä tuli itsellenikin. Alustavan katselmuksen perusteella ei ole tarvetta perua mielihyvän ilmauksia..

Vaikka olen jo jonkinverran varttunut ainakin iässä ja (ihmisten) armossa, olen onnistunut suht.koht. säilyttämään positiivisen mielenlaadun. Onnittelen ja kiitän ihan just silloin kun siltä tuntuu (ja saan aikaiseksi). Kyynikoita valtakunnassa näyttää riittävän ilman minuakin. Eihän sitä työpaikallakaan passaa mennä kiittelemään, työthän kuuluu tehdä kun palkka kerran maksetaan!! Tämä vastauksena nimimerkille SikaSäkissä.

Läh. "Viimesen päälle aito lukija"
11. JTak20.3.2008 klo 08:54
Ohhoh, Sanaseppo tuli tännekin melkein samalla aikataululla kuin muualle. Tonin sääntöjenrikkomisristikko vaikutti kiinnostavalta.
12. Matti20.3.2008 klo 11:04
Se Tonin sääntöjenrikkomusristikko oli mainio. Muutaman kerran ihan ääneen piti hörähtää.
13. Mikki21.3.2008 klo 10:08
Laiskan lötkeä kun olen, niin ottaa aikansa, ennenkuin Sanaseppokaan pääsee työn alle, saati että ehtisin sivulle 5 asti.

Kiitoksiahan en suostu perushärmäläiseen kulttuuriin nojautuen jakamaan, mutta nyt kyllä näyttäisi siltä, jotta Pitkälän poikakin olisi saanut vihdoinkin konsonantit kohdilleen.
14. Rutakainen21.3.2008 klo 13:37
Kiitos
15. RA21.3.2008 klo 19:26
Korjataanpa:

Sanaseppojen Kesäpäivät EIVÄT suinkaan ole alkaneet 1.3. kuten lehdessä (s. 7) kerrotaan.

Kesäpäivät ovat otsikon mukaisesti pe-su 1.- 3.8. Muu osa jutusta pitää suunnilleen paikkaansa. Vapaita paikkoja on vain hieman vähemmän. Kannattaa ilmoittautua mahd. pian jos meininki.
16. Bella21.3.2008 klo 21:19
Asiani on bagatelli. Haluaisin (jos jokus voittaisin) valita palkinnoksi paidan. En 10 euroa.
Kokovalikoima on jostain syystä surkea (XXXL).
Mistä moinen johtuu?
17. -21.3.2008 klo 21:55
bagatelli = pikkuseikka
18. Bella21.3.2008 klo 22:06
Lähettäjä:
Minusta se on nimenomaan pikkuseikka.
Oliko siinä joku ongelma sinulle?
19. Bella21.3.2008 klo 22:19
Selvennykseksi:
Kaikkien täällä kirjoitettujen asioitten rinnalla mielestäni
kysymykseni on sivuseikka.
20. Marco Poloinen21.3.2008 klo 22:29
Bella:
Uskoisin, että olet tullut ihan hyvin ymmärretyksi. Kun esitit kirjallisen kysymyksen, niin minä "kannatan". Samaa asiaa olen joskus ihmetellyt, vaikken ole saanut kysytyksi. Mistäköhän uusintapainoksen ottaminen on kiinni, kun paidat (yli-isoja lukuunottamatta) ovat kauppansa tehneet?
21. Eki21.3.2008 klo 22:45
Olemme juuri neuvottelemassa uudesta paitadiilistä. Kesäksi ehkä saadaan ja sitten kyllä annetaan myös palkintoina. Voi olla, että tulee muitakin tuotteita.
22. Bella21.3.2008 klo 22:46
Marco Poloinen:
Oletan, että olet mies. (sinulla on hellyttävä nimimerkki)
Tämä on ehkä tätä naisen turhamaisuutta ja
siksi kysyin moista asiaa, koska kaikissa Sepoissa
on aina samat isot koot.
Ei ole valinnanvaraa.
ps minun nimimerkkkini on nuoruudessani ollut oikeasti
Bella aina, vaikka sillä ei ole kauneuden kanssa
mielestäni mitään tekemistä.
Kauniiltahan se vain kuullostaa.
23. Bella21.3.2008 klo 22:53
Korjaus.
Kuulostaa
24. Marco Poloinen21.3.2008 klo 22:57
Bella: Kiitos naisellisista kommenteistasi. Niin ne vain asiat kysymällä selviää.. :)
25. ?21.3.2008 klo 23:18
Selvisikö?
26. Marco Poloinen21.3.2008 klo 23:28
?: Minulle selvisi. Jos sinua jokin jäi kiusaamaan, niin ottanet selvää (mikäli tiedät, mikä kiusaa..)
27. Bella22.3.2008 klo 00:24
Eki:
Oli todella mukava kuulla. Jo oli aikakin.
Kesäksi voisi ostaa paidan, vaikkei voittaisikaan?
Kerro terveiset, että olisi kauniita värejä.
Siteeraten Marco Poloista "naisellisista kommenteistasi".
Odottaen.
Kaikille kaunista ja hyvää Pääsiäistä, sekä kesää
odotellessa.
28. kaunispoika23.3.2008 klo 00:38
Bella. Narsisti lapsesta lähtien?
29. ?23.3.2008 klo 01:10
Miten on kaunispoika, kuka sinulle nimen antoi?
Arvostelemasi kirjoittaja ei ollut sitä itselleen
antanut. Lue tarkemmin.
30. kaunispoika23.3.2008 klo 05:31
(?) Kirjoitan näin. Millainen nimi sinulla on? Tänne voi kirjoittaa nimimerkin suojissa. Jos lapsena saatu nimi ei kelpaa, voi sen vaihtaa, vaikka täällä. Bella ei nimimerkkiään varmaankaan halua vaihtaa, kun sillä on niin hyvä hyperego.
31. iso S23.3.2008 klo 13:20
"Se on hyvin aikataulussa ehtiäkseen kaikille pääsiäiseksi". Viisaasti muotoiltu, paino sanalla "ehtiäkseen". Minulle ei ehtinyt kun olin viekkaasti keskeyttänyt postinjakelun viikoksi ja näin järjestänyt itselleni aivoja rassaamattoman pääsiäisrauhan. Kiitos kuitenkin hyvästä yrityksestä. Ehkäpä saan sen tiistaina.
32. Mäkis-Tartti23.3.2008 klo 20:28
Sain lehden jo tiistaina, mutta nyt vasta kerkesin siihen vähän perehtyäkin. Hyvä lehti, herkullinen paketti! Pitkälän "Rikkomus" on ihan hulvaton. (Olen viime vuosina vähän ikävöinyt Pahkasika-lehteä, mutta ristikoiden parista näköjään aina silloin tällöin löytyy semmoista parodiahuumoria, että ikävä hellittää.)

Myös RA:n "Tavupiilohöyryn" tuossa setvin, ja ihan hauska oli sekin. Onko kyseessä suorastaan ihkauusi tehtävätyyppi? - No, olipa uusi tai vanha, niin kyllä tuollaiselle soisin jatkoa ja palstatilaa edelleenkin. (Samaisessa tehtävässä oli kylläkin myös yksi hiukan kaihertamaan jäänyt vihje/ratkaisu: pysty-34 ei mielestäni mene ihan putkeen, kun ne vihjatut sanathan taipuvat eri tavoin. Tai kaiketi en nyt sitten vain tajua jotain siinä olevaa jippoa, tää nyt on vain tämmöistä spontaania ensivaikutelmakommentaaria...)

Erkki Jauhiaisen "Neliötä" tuijottelin tovin, vaan ei ratkennut vielä. Tuollainen tehtävä varmaan ratkeaakin kertarysäyksellä sitten joskus, kun tai JOS se ylipäänsä täässä päässä ottaa ratketakseen. Vannomatta paras. Tuollaisia "pikkuleipiä" saisi ehkä olla Sanasepon sivuilla vaikka enemmänkin, vaikkapa tekstijuttujenkin lomassa. Voisivat jopa helpottaa taittamista tai sitten vaikeuttaa sitä, emmätiä, tulipahan vain mieleen. Mutta moiset pikkunaposteltavat olisivat joka tapauksessa tehtävätyyppinä mukavia välipaloja siellä kaiken muun joukossa.

Siinäpä pikaiset kommentit näin äkkitutkailun pohjalta. Vielähän siinä on minulle repullinen ihan nykäisemättömiä ristikoita, mutta enpä usko, että positiivinen yleisarvioni niidenkään myötä heilahtaa mihinkään. Olen tyytyväinen asiakas.
33. Marco Poloinen23.3.2008 klo 21:23
Hihitellen tuli "Rikkomus" ratkottua. Entisen miehen sanoin: "Ei mitään vikaa puutu". Jos tässä kohdin sallitaan pieni sivuhyppy(sallittanee?), niin etsimättä tuli mieleen Ruotsissa ilmestyvän Kalle Ankan (suom. Aku Ankka) ristikko. Siitä löytyy lähes kaikki samat "virheet"/ominaisuudet. Ja aika monet lahden tälläkin puolen mm. Hufvudstadsbladetin ristikoista. Pitäisikö Sanasepot muuttaa kaksikieliseksi ja ryhtyä lähetystyöhön, vai annetaanko olla? Simbergin kommentin lukisin ihan mielelläni..
34. JPQ24.3.2008 klo 04:08
Olen minäkin jäsen hakemuksen vireille pistänyt tai no sihteerille mailia vielä vastausta kuulu ja innolla odotan lehteä.
Marco Poloinen: minusta ristikoiden ja varsinkin sanapalapelien,kryptojen ilosanomaa pitää levittää.. et auttaa jokaista kielestä riipumatta ratkomaan ja laatimaan laadukkaasti.
35. RA24.3.2008 klo 11:25
Mäkis-Tartti, Tavupiilohöyryn pysty-34:sta (s. 6):

Tottapa puhut, että se TOINEN taipuu monikossa erilailla kuin se TOINEN. Ajattelin kuiteskin, että juuri näin muotoiltuna JUOMA + KOTELO (6) vastaussana voi olla se, mikä siihen tulee. Siis: Kun kummatkin ovat vihjeessä yksikössä.

Olisihan tuon kyllä voinut monella muullakin tavalla vihjeittää, eikä jättää vihjeeksi tuommoista vähän kyseenalaista.
36. Marco Poloinen24.3.2008 klo 13:25
RA/Mäkis-Tartti: Tuo "pysty-34" oli minulle kuin hiekanjyvä, joka lensi silmään, kimposi, eikä jäänyt kangertamaan.Ehkä siinä on jotain kauneuspilkunomaista..Muutenhan piilosana on verraton: Parilla ensikatsannolla ihan hebreaa, vähitellen ratketessaan viljalti puolijalokiviä ja siellä seassa sitten vielä se helmi; säännöllinen ja kaunis, soinut varmaan jo simpukassaan..
37. IWO-DIMA24.3.2008 klo 22:59
On muuten aika syheröinen selviteltävä Rauvolan ruudukko "Hämärää" (s. 17). Palasen kerraallaan vääntämällä viimein sain kuin sainkin ristikon selätettyä - ja makialta maistuu.
Montaa kertaa ajauduin jumituksesta hoksausryöpyn kautta
uuteen tukkotilanteeseen, joka avautui parin tietolöydön avulla, mutta eipä kestänyt pitkään, kun edessä oli jälleen jumitus. Sitä rataa hupeni ilta...

Kyllä tarvitsi Googlea, opaskirjaa ja renkeä ratkontaprosessina kavereina. "Melekonen epelj" saa olla, jos pelkästään omin avuin ko. tehtävän umpeen rustailee...

Tiedä sitten, otanko tämän kanssa vielä jatkoerän - epävarmuuskohtia jäi nimittäin jokunen. Ainakin vihjeiden KADUSTA ÄÄNTÄ, RAUHANTURVAAJIEN LAKITTAMA, KAAVILTA ja ALATORNIOSTA sekä niistä tulevien ratkaisusanojen yhteydet ovat yhä hakusessa...
38. -)25.3.2008 klo 01:38
Kiitos suosituksesta IWO-DIMA. Siispä Rauvolan Tuulin ja Hämärän kimppuun!
39. Matti25.3.2008 klo 07:27
Mäkis-Tartti ja RA hei! Kyllä minäkin nielaisin kerran tyhjää sen pysty-34 kohdalla. RA:n selitys kyllä kantaa ylitse, mutta itse olisin sen vihjeittänyt toisin.

Mutta pikkujuttu, ristikkohan oli mitä mainioin. Enemmänkin piilosanoja olisin lehteen suonut.
40. Mäkis-Tartti26.3.2008 klo 17:22
Kommentoinpa vielä lisää. Nyt on työn alla IWO-DIMAn viestin villitsemänä se Rauvolan hämärtelyhtämö. Hikeä puskee! Mulla on sen ratkonta vielä pahasti kesken, mutta sen verran alulla kuitenkin, että voin omalta osaltani I-D:n ratkontakokemuskuvailuun yhtyä täysin: pieninä palasina ratkeilee jos ratkeilee, ja pienenkin edistyksen (tai "edistyksen-ja-edistyksen": oikeastaan kyseessä saattavat olla virheelliset arvaukset, tässä minun kohdallani) jälkeen heti vieressä jumahtaa taas. Sitä en tiedä, pääsenkö loppuun ikinä.

Vaikea on! IWO-DIMA kuvaili sitä "syheröiseksi", ja mitäpähän nyt syheröisyys itse kunkin kielitajussa tarkoittanee, mutta ainakaan tuo ei ole mitenkään sotkuinen-takkuinen-huonostipiirretty-pilipaliarkk itehtoninen. Päinvastoin: sehän on siisti kuin mikä. (Tämä heitto vain siksi, että itselleni "syheröisyys" merkitsee nimenomaan huonoa pinnallis-teknistä jälkeä missä tahansa hommassa, esim. remontinteossa. Sitähän I-D ei selvästikään omassa viestissään tarkoita, mutta tiedoksi vain satunnaisille lukaisijoille, jos sattuvat olemaan samalta murrealueelta kuin minä, etteivät vahingossa käsitä väärin. Eli siisti on, vimpan päälle hyvin sommiteltu - mutta saa sen parissa kyllä noituakin kuin kapteeni Haddock. Jotenkin tuo tuntuu ihan erityisen vaikealta, vaikka olen jo melko karaistunut, arpinaamainen kovislaatijoiden konnankoukkujen setvijä. Alkaa vaikuttaa siltä, että tosiaankin laatijat oppii jotenkin alitajuisesti "tuntemaan" [livenä en tunne yhtäkään] - siis sitä mukaa kuin niitä laatimuksia pureksii -, ja kun nyt sitten Tuuli Rauvola on meikäläiselle ihan uusi tapaus, niin mitään en älyä. Vaan kaipa tuo nyt sentään on tämmöisistä amatöörifilosofoinnis-psykologoinneista riippumatta aivan reippaasti hyvä-paha-tosi-kovis. Ja kommentoinnin, näin epämääräisenkin, arvoinen ristikko se on ilman muuta!)
41. Jaska26.3.2008 klo 18:52
Osuva on nimi Rauvolan ristikolla. Minusta siis. Toisin voi tietenkin olla niistä joilla on tarpeeksi kirkas valaisin omasta takaa. Kaksi kuvavihjettä oli siis ihan oikeasti epäselviä. Joissakin sanallisissakin oli sisällöllisesti vähän samaa vikaa. Todennäköisesti tarkoituksellisesti. Tekstin laatuhan on aivan huippuluokkaa.

Yksi vihje jäi hämärähköksi vaimollekin, jolta jouduin viiden tunnin (!) patterin tyhjennyttyä pyytämään siv... hetkinen. Siis laita-avustusta. Kyseinen vihje on toinen kahdesta, jotka on sijoitettu väärinpäin. Kun en tiedä, onko erhe tahallinen, jätän sen rankaisutta. Selvä sääntörike joka tapauksessa.

Moitteeton ratkaisusanasto, jolle sopii myös laatusana jykevä, tuottaa pisteettömänäkin rutkasti lisäpisteitä muutaman välttävän vihjeen kompensaationa. Ja olihan niitä hyviäkin, heh heh. Mitä, joskusko vain!?

Paras TR:n ristikko, jonka itse muistan. Ja vaikein tietenkin. Ensimmäinen, jolle on koettelemuksista huolimatta - vai niiden ansiostako - annettava kiitettävä arvosana. Tasaysi. JOS se sijoitteluvirhe olisi ollut tahallinen, olisi kasi riittänyt.
42. pösilö2.4.2008 klo 16:31
Maanmainio pläjäys tämä Tuulin taideteos! Hykerryttävän hyvä, samanlaiset fiilikset olen saanut kuunnellessani Gösta Sundqvistin Matti ja Teppo- parodiaa "Sade".
Loistavia aulismeja ja tonismeja muista puhumattakaan,epävihjeitä, tarkoituksellisia virheellisyyksiä,vierasperäisiä sanoja niiden tuskin koskaan kuullussa merkityksessä.
Arvosana kiitettävä.
Tällaisen ristrikon olisin jo pitkään halunnut itse laatia,vaan kun ei lähde putkeen.
43. RA2.4.2008 klo 17:10
Juupa juu. Kyllä se vaan aina ratkojaa sykähdyttää, kun laatija on kehitellyt ristikkoon jonkun jipon, eikä vain lätkinyt ristiin meneviä satunnaisia sanoja arkin täyteen.

Pääkuva ja siitä tuleva lause tai lauseet ovat tietysti yksi tapa houkutella ratkojan uteliaisuutta. Ns. kovisratkojankin on suorastaan pakko ratkoa joku helppo ristikko, kun pääkuva on tarpeeksi erikoinen ja uteliaisuus on näin herätetty.

Tässä Sanasepossa on paljon tällaisia "pakkohan tuo nyt katsoa, että mitä se (laatija) on keksinyt" -ristikoita. Mm. sivulla 9 Pasi Haaviston Ristikon takaa oli minusta tosi hauska. Siihenhän liittyy myös Pasin juttu ko. ristikon synnystä.
44. Mäkis-Tartti2.4.2008 klo 17:54
Samaa mieltä löytyy. On siinä lehdessä muitakin sykähdyttäviä pääkuvalauseita. Oikeastaan jokaisesta ristikosta olisi pikku esseen verran jotain (enimmäkseen positiivista) kommentoitavaa, mutta antaa nyt olla.

Sananen tekstijutuista: Nekin lueksin aina ahneesti, mutta se "[X] vs. RA" -palsta on minussa aina herättänyt jonkinmoisia höh-so-what?-tunnelmia. Kyllähän niissä jutuissa aina jokin vissisti kiinnostava pointti siellä seassa on, mutta sen voisi ilmaista tiivimminkin toimitettuna; tuollainen kysymys+vastaus-litteraatio ei tekstilajina ja juttutyyppinä ole sitä kasevinta journalismia. Paljon porua, vähän villoja. - Mutta niissä Ristiin rastiin -haastatteluissa se tekniikka toimii! Siinä ne kysymykset (ja sitä mukaa vastauksetkin) ovat just sopivasti positiivisesti kahjoja. (Haluan erityisesti mainita, että s. 34 haastateltu Päivi Sailola on pelottava nainen! Siis koko miehis-ego-minuuteni koostuu siitä, että osaan hiukan raksahommia ja ristikonratkontaa - ja jo valokuvasta näkyvä Sailolan virne näyttää, että NAINEN voi potkaista jalat alta molemmilla pätemisalueilla. Eihän minusta jää mitään jäljelle! - Mutta siis niistä Ristiin rastiin -jutuista tykkään kautta linjan: kaikkien alan immeisten haastattelut ovat siinä juttusarjassa olleet kiintoisia.)
45. RA2.4.2008 klo 18:19
Mäkis-Tartti,
ne PESONEN vs. RA -jutut ovat JO NYT "tiiviimmin toimitettuja"! :-)
46. (mäkistartti)2.4.2008 klo 18:22
(Ai jaa? No, eihän siinä sitten mitään.)
47. TAM19.4.2008 klo 09:42
Lentoemäntä-ristikko olis muuten täys, mutta mikä toi MUROT-juttu on? Josko joku ystävällisesti antaisi kuuden pisteen vihjeen?
48. Jaska19.4.2008 klo 10:08
TAMillakin aamun avaukseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *