KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > PILKUN VIILAUSTA

3883. Pilkun viilausta

Hakro10.3.2008 klo 01:38
Lähes koko sen ajan, jonka olen seurannut tätä foorumia, minua on hämmästyttänyt monien säännöllisten kirjoittajien välinpitämättömyys (vai tietämättömyys?) suomen kielen perussääntöjen noudattamisesta.

Eihän tällaisella keskustelupalstalla kukaan edellytä täsmällisen kieliopillisesti virheettömiä lauseita - en minäkään. AKK-ketjussa ja yhdyssanaketjussa suomea käytetään aika ajoin hyvinkin "luovasti", eikä siinä mitään.

Minua vain ihmetyttää, että kirjoittajat - jotka kuitenkin osallistuvat olennaisesti äidinkieleemme perustuvaan sanankäyttöön - eivät viitsi esimerkiksi käyttää isoja alkukirjaimia, tai eivät osaa käyttää välilyöntejä välimerkkien yhteydessä jne.

Eniten minua on ihmetyttänyt se, että ristikkojen laatijoina toimivat henkilöt eivät ilmeisesti ymmärrä yhdyssanoja ja käyttävät kieltä muutenkin hyvin sattumanvaraisesti. Se ei voi olla vaikuttamatta itse ristikkoihinkin.

En haluaisi viilata pilkkua, mutta silti...

Toisaalta, onneksi täällä on useita aivan kadehdittavan osaavia sanankäyttäjiä, joiden teksteissä sekä asiat että kieli ovat kohdallaan viimeistä pilkkua myöten.
2. turutar10.3.2008 klo 01:58
Äidinkielentaitoni ei lienekään otaksumallani tasolla, koska harvemmin olen huomannut mitään kieliopillisesti moitittavaa, etenkään laatijoina tunnettujen henkilöiden kirjoituksissa.
3. Kravattimies10.3.2008 klo 07:16
Esimerkki väärästä pilkun käytöstä:

> eivät viitsi esimerkiksi käyttää isoja alkukirjaimia, tai eivät osaa käyttää välilyöntejä välimerkkien yhteydessä jne.
4. Kravattimies10.3.2008 klo 09:23
Hakro, olet oikealla asialla, mutta luultavasti et ole lukenut näitä säikeitä aikojen alusta asti. Täällä mukana on ihan mukavia ihmisiä, joilla saattaa olla jokin sairaus, joka/mikä (valitse oikea) aiheuttaa sen, ettei ajatusten siirto paperille/ruudulle ole niin helppoa kuin jollekulle/jollekin (valitse eka) toiselle.
5. Arskis10.3.2008 klo 09:47
Ärsyttää, kun tietokone luulee tietävänsä kielioppisäännöt parhaiten ja korjaa omavaltaisesti mielensä mukaisesti. Lyhennyksissä kuuluu käyttää pistettä, mutta olen jättänyt pisteen pois, kun tietok. Väen väkisin tällää aina ison kirjaimen seuraavan sanan alkuun, ja joutuu aina erikseen korjaamaan.
6. Seppo10.3.2008 klo 09:48
Selväähän on, että työkseen kielen kanssa toimivilla on hieman eri lähtökohdat näihin asioihin kuin esimerkiksi entisellä rakennusmiehellä, jolle timpurinkynä on huomattavasti näppäimistöä ja kielioppia tutumpi. Omalta kohdallani pyrin oikolukemaan viestini vielä kerran ennen sen lähettämistä, mutta siltikin joskus lipsuu...
Siksipä pyydän sivuilla kävijöiltä pitkämielisyyttä ja ymmärrystä, eiköhän itse ristikkoasia ole tärkein täällä kirjoitteleville, vaikka tekstissä eivät kieliopilliset hienoudet olisivatkaan aivan kohdallaan. Pääasia lienee, että viestin sanoma mene perille näille mukaville ihmisille, joiden kanssa täällä joutuu tekemisiin.
7. u10.3.2008 klo 10:20
Tietokonetta on aina hyvä syyttää. Ehkä kannattaisi kuitenkin opetella, miten oikeinkirjoituksen tarkistuksen asetuksia muutetaan.
8. Arskis10.3.2008 klo 10:34
En ole mikään tietokoneinsinööri, enkä ole löytänyt asetuksen muutoksista enkä ohjeista, miten vika korjataan. Mikään kielioppisääntö ei kuitenkaan sano, että lyhennyksen jälkeinen sana alkaa isolla kirjaimella.
9. tonimikael10.3.2008 klo 11:44
Juu ehdoton kielto kaikille tänne kirjoittajille jos vielä virheitä tekevät! Onhan se aivan käsittämätöntä että ylläpito on sallinut tällaista jo montaaa vuotta :O
10. u10.3.2008 klo 12:38
Käytetty kielioppisääntö on "aloita virke isolla kirjaimella". Lyhenteen päättävä piste tulkitaan virkkeen loppupisteeksi, jos lyhennettä ei ole määritelty oikeinkirjoituksen tarkistuksen poikkeukseksi.

Säännön voi poistaa käytöstä tai määritellä lyhenteitä poikkeuksiksi.
11. jepsjuu10.3.2008 klo 14:33
Ei varmaan sellaista keskustelupalstaa netissä olekaan, jolle ei joku aina malta olla muistuttamatta oikeasta kirjoitustavasta. Niin on ollut täälläkin.. jo ennenkin.

Nettien sivuja lukiessa silmiinpistävää on, että yhdyssanojen hahmottaminen on mennyt kirjoittajilla sekavammaksi kuin ennen. 'Kiitos' vissiin sen 'tehokkaan' peruskoulu-opetuksen.

Mutta tosiasiahan on se , että netin aikana suomalaiset ovat löytäneet uudelleen kirjoittamisen rohkeuden ja siihen petraantuvan taidon. Se jäi sotakirjeenvaihdon jälkeen sodan rakentamisen jälkeisinä vuosina paitsioon ja pahentui yhä enemmän television tulon aikakaudella, jolloin kenenkään ei tarvinnut itse osallistua kirjoittamiseen kuin korkeintaan he vähäiset, jotka kirjoittivat yleisön osastoille.

Kirjoittamisen taito kirjoittaa kieliopillisesti oikein ei ole kuitenkaan jokaisen oikeus. Kaikilla ei ole ollut mahdollisuutta opiskella lehtoreiden papereita onnistuakseen puhtaaseen kirjoittamiseen.
Siksi näenkin, että on hyvä asia, jotta tavalliset 'kirjanoppimattomatkin' voivat ja saavat osallistua kirjoituksillaan ja näkemyksillään moniin keskusteluihin. Siihenhän netti on oiva väline.

Nettikirjoittelu ei tarvitse eikä pidäkään olla mitään yliopistotason kirjoitusta. Riittää kun lukija tekstin luettuaan ymmärtää.

Eri asia on kokonaan se, että he jotka ottavat kirjoittamiseen ammatikseen ja kirjoittavat virallista kieltä virallisiin papereihin tai lehtiin, että pystyisvät puhtaaseen kirjoitukseen kieliopillisesti. Sekään ei ole enää nykyään aivan varmaa.

Se joka osaa ja taitaa oikean kirjoitustavan on hyväksi että kirjoittaa taidollaan oikein - jos ei muuta niin esimerkkinä muille, mutta nettikirjoittelussa sen ei pitäisi olla minkään arvoinen kynnys.

Jokainen saa kirjoittaa taidoillaan ja kyvyillään kuten parhaaksi näkee. Eiks jeh?
12. tonimikael10.3.2008 klo 15:16
Jeh, jepsuu! :)
13. RA10.3.2008 klo 15:33
Je, nimikel! :-)
14. Ylläpito10.3.2008 klo 16:19
Hakron kirjoitus on hyvä ja keskustelua herättävä, ei toki ajatuksena ennennäkemätön täällä(kään). Ongelmia kirjoituksesta ei synny, kun se käsitetään yhden ihmisen mielipiteenä, josta jokainen voi olla samaa tai eri mieltä ja myös kirjoittaa vastauksensa.

Se, että kirjoituksessa ei mainittu yhtään kirjoittajaa nimeltä, on sekä hyvä että huono asia. Kenenkään ei pitäisi loukkaantua, mutta toisaalta on erittäin vaikea kohdistaa sanoja kovinkaan moneen laatijaan näillä sivuilla ja mm. Seppo otti alustuksen aivan turhaan itseensä (mahtoiko Seppo olla aivan tosissaan vai oliko kieli poskessa).

Jos ylläpito alkaisi ohjata kirjoittelua alustuksen tapaan, olisi kirjoittajilla syytä hyökätä liian tiukkaa jöötä vastaan. Toki on suotavaa, että kirjoituksista saa selville, mitä halutaan sanoa. Välillä on tässä ollut ongelmia, erinäisistä syistä. Silti ylläpito toivottaa kaikki tänne kirjoittamaan kaikkea, mitä sylki suuhun tuo ja olemaan sitten avoimina ottamaan vastaan toisten mielipiteitä.

Pilkkusäännöistä vielä sen verran, että nykyohjeet ovat sellaiset, että ihan jokaista pilkkua ei enää ole pakko paikalleen panna vaan kirjoitus saa juosta vuolaamminkin ilman välimerkkejä.
15. Seppo10.3.2008 klo 16:42
Toivottavasti ei ylläpito eikä kukaan muukaan saanut tuosta kirjoituksestani väärää käsitystä, että se olisi kirjoitettu jonkinasteisen närästyksen hetkellä. Tarkoitukseni oli vain viitata siihen, että kaikilla ristikkoihmisilläkään ei ole samoja tiedollisia ja taidollisia resursseja kirjoitetun tekstin tuottamiseen. Myös vinkkini viestin oikolukemisesta vielä kerran ennen lähettämistä oli tarkoitettu aivan jokaiselle kirjoittajalle ketään sormella osoittamatta. Kirjoittelemisiin :-)
16. RA10.3.2008 klo 17:16
Metsässä olisi hyvin hiljaista, jos vain ne linnut laulaisivat, jotka laulavat parhaiten.
- Henry van Dyke -

On vaikeaa olla kunnioittamatta Henkilöä, joka osaa kirjoittaa Tiistai. Mutta se ei aina riitä. Tulee päiviä, jolloin ei ole mitään väliä sillä, osaako kirjoittaa Tiistai.
- A.A. Milne -

Tapa millä asiaa valaistaan ei muuta sen olemusta.
- Stanislaw Jerzy Lec -

[Tuo viimeinen on suora lainaus - siinä EI ole yhtään pilkkua.]
17. Libero10.3.2008 klo 23:00
Arskis (10.3.2008 kello 9.47):

Tuot esille ongelman, jota en ole ikinä tullut ajatelleeksi. Minua pikemmin ihmetyttää se, miten tietokone voi ollenkaan tietää, että tietok. on lyhenne.

Silloin tällöin ristikoissa on erään jäähyväiset jättäneen yhtyeen nimi: Tiktak. Iso alkukirjain tuli tämän virkkeen alkuun luonnostaan, kuten kuuluukin. Kun koekaniiniksi joutunut Tiktak. on näin virheellisesti kirjoitettuna lauseen keskellä, pistettä seuraa automaattisesti pieni alkukirjain. Kuinka tämä on ymmärrettävissä?

Lyhenteet ovat loppujen lopuksi harvoin tarpeen. Useimmiten ne vain vaikeuttavat tekstin lukemista. Olen käyttänyt erilaisia tekstinkäsittelyohjelmia kolmisenkymmentä vuotta, mutta koko tuon ajan olen välttynyt lyhenteiden aiheuttamilta teknisiltä pulmilta. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, etten juuri milloinkaan käytä tekstissä lyhenteitä. :)
18. Kaitsu10.3.2008 klo 23:06
Teksti kyläkaupan ovessa:

Auki
Arkena 9:00-17:00
Lauvantaena 9:00-14:00

Kyllä asiakkat osasivat oikeaan aikaan ovea nykiä tuollakin ohjeella.
19. Jaska10.3.2008 klo 23:35
Kun kirjoitan jne. pisteen kera, niin miksi tietokoneeni ei vaihda pistettä seuraavaa p:tä P:ksi? Onko siinä jotain vikaa?
20. RA10.3.2008 klo 23:50
Jaska, meillä on varmaan jotkut vanhanaikaiset systeemit. Ei minunkaan koneeni t ä n n e kirjoittaessani muuta yhtään mitään miksikään.

Ihan itse on kirjoitettava oikein ja väärin.
21. [k]12.3.2008 klo 17:17
[kirjoitin veljelleni:] Minulla on ollut kolmisen päivää vasemman käden sormet arat tai turrana, ei kai veri kulje normaaliin tapaan niihin. Vasen peukalo on kuitenkin kunnossa - ainakin nyt, en muista, onko siinä vikaa ollutkaan. Sattuu hiukan kipeää, kun niillä sormilla painan vasenta Shift-nappulaa tätä kirjoittaessani.

[veli vastasi:] älä käytä shiftiä, asiat tulee selväksi pikkukirjaimillakin. itse en nykyisin piittaa capitaaleista.

[mita pitaisi tehda, kun ei ole skandeja? jattaa pisteet pois]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *