KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-PLUS 8.3.

3877. IS-Plus 8.3.

Seppo8.3.2008 klo 15:05
Sain tuossa kauppareissun jälkeen tehdyksi Teemun päivän Koviksen ja olihan se muuten hieman kovempi kuin 1+. Tapanani mukaan annoin seuraavaksi taas Pehmiksen paremman puoliskon ratkottavaksi, mutta jos se todellakin on vaikeudeltaan 2 ja puolikas, sattaa hänellä sen parissa mennä useampikin päivä... :-)
2. Lauri Kultti8.3.2008 klo 16:45
Joo, minun ensimmäinen aivomyrskyni näiden ristikoiden suhteen oli, että ounastelin pallotusten vaihtuneen pehmiksen ja koviksen välillä. Minäkin, Seppo, tein tämän kauppareissun jälkeen - onpas (ristikko)maailma pieni!. Meinasin jostain syystä jäädä jumiin, kun ristikon oikea puoli oli ratkennut. Aioin syyttää lasillista viiniä, mutta otinkin itseäni niskasta, ja ratkesihan se vasenkin puoli.

Oudoksuntaa aiheuttaa kuitenkin vielä ristikon keskipaikkeilla (vihjeen PIISPANIMI vieressä) oleva kuva: vaikka vastaussana on valmiina, en oikein saa hahmotettua, mitä siinä kuvassa on. Se kyllä näyttääkin ihan lukion psykologian kirjan hahmopsykologian esimerkkikuviolta. Täytynee ottaa toinenkin lasi viiniä - ehkäpä se kuvio sitten näyttäytyy minulle siten kuin sen on tarkoituskin näyttäytyä.

Hauskin vinkki oli puhekuplassa EI NAPPAA!
3. Pekka Harne8.3.2008 klo 18:05
Ristikko oli tosiaan harvinaisen kaksijakoinen. Vasenta puoliskoa vaikeutti tietysti sen alaosan huima aukioisuus. Esim. vihje MAASSA herätti monta kysymystä: maapallolla, Suomessa, maaperässä, maaseudulla...?
4. turutar8.3.2008 klo 19:20
Saapas nähdä, saako Lauri toisenkaan lasillisen jälkeen kuvasta selvää...
5. Pena8.3.2008 klo 19:31
Kauppareissun jälkeen minäkin ratkoin! (Tosin, eihän se ennen sitä olisi ollut mahdollistakaan.)

Vuan kennenkä luatimus on piilosana?
6. Seppo8.3.2008 klo 21:50
Kuten epäiltiinkin, nuo pallotukset olivat keskenään ristissä, koska pehmiskin valmistui paremmalta puoliskolta jo tänään. Pallosista puheen ollen Teemulla komea 6x8 aukio tässä ristikossa ja vielä hyvillä sanoilla, kuten Teemun tapana on.
7. Jaska9.3.2008 klo 13:58
Arvoisat ristikkokerakansalaiset

Jo kymmenen Plus-ristikkoa tänä vuonna. Niin se aika rientää omaa omaa rytmiään noudattaen ihmisten mahtamatta mitään. Entä ristikot? Lienette panneet merkille saman kuin minäkin? Eikö mahda mitään? Minä vaan kysyn.

Nimim. rytmihäiriö?
8. RA9.3.2008 klo 16:04
Jaska, olisi helpompi ottaa osaa osaa keskusteluun, jos jos ymmärtäisi, mitä tarkkaan ottaen kysyt. :-) :-) :-)

Onko tuo "omaa omaa" tarkoituksellinen toisto?
Varmaan väärää rataa rataa ajatukseni jälleen kulkevat...?

***

Olipa hieno ristikko Teemulta! Vasemman alakulman iso aukio vähän hirvitti, mutta vihjeet olivatkin sen verran täsmämuotoiltuja, että lopputuloksena oli pelkkää keksimisen iloa.

LAULAA LATINAKSI (7) aiheutti pientä pähkäilyä, kun olen aina luullut "tietäväni", että vastaussana on kirjainta lyhyempi.

Oikean ylänurkan SYÖTÄVÄNÄ TÄLLÄ -> (4) ja TÄMÄ -> (4) odottavat vielä oivallusta, vaikka sanat jo ovatkin selvillä.
9. Jaska9.3.2008 klo 19:03
Tuplaomaa oli huolimattomuusvirhe, mutta sopiihan se tyylikeinoksikin. Ainakin jos lisätään vielä kolmaskin!

Rytmihäiriöllä viittasin laatijanimien esiintymiseen tämän vuoden koviksissa haluten testata, ovat muut Pitkälän diggarit hereillä. Huhuu, oletteko? Onko teitä yli- , keski- ja alipäätään?

Viidestä laatijasta Palloselta on kolme ristikkoa kymmenestä (laatua en moiti), Pitkälältä yksi. Sitä edelliseen P:n kovikseen oli väliä kuusi viikkoa. Taas tulee kuuden viikon väli, jos P on ensi lauantaina vuorossa, toivottavasti. Miksei kukin viidestä voi esiintyä tasaisesti viiden viikon välein? Ristikkojahan voinee laatia varastoon? Mahtaako johtua siitä, että vuoroviikkorytmistä 3-2½-palloisten kesken ei voi joustaa, eikä Pitkälä "keskipäätään" osaa/halua laatia 2½-palloisia??

RA, jopa minulle antikulinaristille se sanapari on tuttu!
10. Libero10.3.2008 klo 20:50
Vaikeustason merkintä yksine palloineen ja plussineen oli muutoin virheellinen, mutta sen ison plussan ristikko ansaitsi.

Kävin viikonvaihteessa virkistäytymässä, mistä rasittuneena uuvahdin myöhään eilen kuusen alle. Kuusipiirrosvihjeen lähettyvillä olevista vihjeistä sain toimeksi niin monia muunnelmia, että pääkuvan viereiselle pienehkölle työmaalle piti palata vielä tänään. Vihje ELLISTÄKIN (5) ratkaisusana oli kateissa kauimmin. Myös LINNAN KÄTKÖISTÄ! (5) löysin yhtä ja toista.

Vasemman puoliskon avautumista nopeutti sitaateissa oleva suksisauva. Siitä tuli yhdellä kertaa alkukirjainapua fantastiseen alakulmaan. Pääkuvan huolestuneen oloinen päähenkilö puhuu täyttä asiaa: ratkaisulauseet osuvat suoraan arjen ytimeen. :)

Vihje KATON SUIKALE (4) oli tuttu Teemu Pallosen taannoisesta ristikosta. Vuoden 2005 Sanaseppo-lehden kolmosnumerossa minulla on edelleen kysymysmerkki kyseisen vihjeen kohdalla. Nyt en ollut yhtään sen terävämpi huomaamaan vihjeen yhteyttä vastaussanaan, joka oli sama kuin edellisellä kerralla.

- - -

Koviskoulun 23. oppitunti oli rohkaiseva ja lohdullinen.

"Ei pidä luovuttaa, vaikka ruudut olisivat puolen tunnin tuijotuksen jälkeen vielä melkein tyhjillään."

"Yhden alueen ratkeamisen pitäisi antaa uskoa siihen, että ne muutkin ovat ratkaistavissa."

Kiitos näistä sanoista, kuka ne lieneekin kirjoittanut.
11. Libero12.3.2008 klo 16:56
Jo sytytti tuo "katon suikale". On hyvä vihje. Kannatti sitä hautoa kolmatta vuotta...
12. Tsusi15.3.2008 klo 15:22
Voiko joku vahvistaa, onko KATON SUIKALE-vihjeellä tekemistä istukan kanssa? Tämä oli kaikkea muuta kuin yksi+. Valmistui tänään, kun suostuin vaihtamaan höyryävän kostuttimen ja sain vängättyä IDÄN MIEHEN oikein.
13. Libero15.3.2008 klo 19:05
Tsusi: Ei ole tekemistä istukan kanssa. Riittääkö tämä?
14. RA15.3.2008 klo 20:01
Lisävinkki tuohon KATON SUIKALE -vihjeeseen: Mieti, mitä muuta sana "katon" voi tarkoittaa kuin jotakin kattoon liittyvää.
15. u15.3.2008 klo 20:31
Koviskoulusta voisi Tsusille ja muillekin olla hyötyä. Saisiko oppitunnit nettiin?
16. Eki15.3.2008 klo 20:32
Ovat tulossa nettiin jossakin vaiheessa.
17. Tsusi16.3.2008 klo 22:51
KATON SUIKALE selvisi tänään juuri ennen kuin otin naamaunet
rankan urheilusuorituksen jälkeen. Kiitos kuitenkin Liberolle ja RA:lle. Jatkan vielä Tonin eilistä, mikä ei kuulu tämän otsikon alle.
18. IiKoo17.3.2008 klo 10:47
Katon suikale kylläkin vesitti tuon toisessa ketjussa olleen Teemusta tehdyn E-Saimaa-lehden jutun... ;-)

Mutta muuten oli sanastoltaan hyvä ristikko. Vasemmassa alakulmassa olisi ollut ainekset pidempäänkin pohdintaan, mutta pari pitkää sanaa tuli niin nopeasti oikeille paikoilleen, että se aukesi itse asiassa aika helposti.
19. Suomalainen19.3.2008 klo 11:55
Mikä tulikaan vastaussanaksi siihen "Ei nappaa" ? Onkohan mulla väärin se "höyryää", kun näiden risteyskirjain ei stemmaa?
20. RA19.3.2008 klo 12:06
EI NAPPAA! (puhekupla) > APATIA
21. RA19.3.2008 klo 12:08
Mistä tulikin mieleen, että se HÖYRYÄÄ -vihje oli kerrassaan mainio. :-)
22. Suomalainen19.3.2008 klo 12:18
Niin minä arvelinkin, mutta kun tuo i ei sovi siihen höyryää vihjeeseen? Ja kun luulen, että se höyryää -vihjekään ei voi olla väärin?!
23. RA19.3.2008 klo 12:21
Sopii se. Ainaskin mulla on HÖYRYÄÄ > MALTITON. Eli ilman malttia oleva, semmoinen höyrypäinen.
24. Suomalainen19.3.2008 klo 12:28
Voi jukra, mulla oli mastoton (aika hyvä oivallus tuokin?! vai mitä). Kiitos kauhiasti tiedoista!
25. RA19.3.2008 klo 12:31
Hah, hah. Vähintään yhtä hyvä oivallus. Ei vain tällä kertaa osunut.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *