KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 3/2008

3869. Iisakin ristikot 3/2008

Lauri5.3.2008 klo 09:53
Kuten jo toisaalla (säie 3868) pääsin kehumaan, niin Kuukauden erikoinen s. 21 oli kyllä hieno laatimus Simbergiltä. Mainio idea! Hirmuinen määrä sanoja pääkuvasta muunnelmineen! Ei huonoja sanoja! Erisnimiäkin tosi vähän!

Vaikeimmalta tuntuivat Lavoniuksen s. 18. ja Kokkosen s. 15. Minulta tuli kyllä ihan eri arvio vaikeusasteesta tuohon Kokkosen ristikkoon kuin mitä siitä annettiin!

Skytältä, s. 14, on tainnut livahtaa sama sana kahdesti ratkaisuksi?

Enkä minä ymmärrä lainkaan, miksi Simbergin sivujen 12-13 ristikossa vihjeestä TIETÄMÄTTÖMIÄ MIEHIÄ? tuli sitten ne miehet, mitkä siihen tuli. Onkohan kyseessä jokin minulle tuntematon sanonta vai lieneekö siinä jokin juoni, joka ei vain valkene?
2. OR5.3.2008 klo 10:10
Kyllä on sanonta meilläpäin. " Ei tiedä .....kään !"
3. Jussi5.3.2008 klo 10:28
Kun nyt tämä Iisakki tuli tänne keskusteluun niin onko Auliksen ristikon kissankuvalla ja vastaussanalla jokin looginen yhteys? Vai lienenkö sittenkin ratkonut risteävät sanat väärin mitä vahvasti epäilen.
4. Lauri Kultti5.3.2008 klo 10:28
No joo, nyt sen sanoit, se tuntuu ihan tutulta. Luulen, että hain jotain paljon vanhoillisempaa sanontaa, peräti jotain Kalevalaan liittyvää! Tai sitten mietiskelin erästä ristikkomaailmasta tuttua tyyppiä, johon en ihan heti osannut yhdistää tietämättömyyttä!!
5. Lauri Kultti5.3.2008 klo 10:29
Jussi:

Taisin sen kissan löytää jostain murrekartasta Karjalan tienoilta. Että silleen!
6. Jussi5.3.2008 klo 11:48
Kiitos tiedosta, näköjään se Googlella pomppaa ensimmäisenä listalle. Aulismia...
7. Jaska5.3.2008 klo 12:35
Lauri, ei ole ansioituneilla sama sana kahdesti, vaan yhdesti!
8. Seppo5.3.2008 klo 13:09
Jaska siis tarkentaa, että eräs sana esiintyy kahdesti... :-)
9. Pena5.3.2008 klo 15:11
Mutta sen toisen voi kirjoittaa murteellisella kynällä, piilokirjaimen avulla! d=)
10. Jaska5.3.2008 klo 16:47
Pena, heh. Mutta helposti olisi ollut ansioituneiden korjattavissa. Vasempaan yläkulmaan aakkosten edellinen kirjain, ja sillä siistit. Nimittäin vaakasanan vihjeeksi!
11. Libero5.3.2008 klo 23:41
En löytänyt tämän vuoden ykkösnumerolle omistettua säiettä, joten käytän tätä säiettä hyväkseni.

Ryhdyin harjoittelemaan Iisakin ristikot -lehdistä erityisesti simbergiläistä ja skyttäläistä ajattelua, jotta pääsisin entistä paremmin perille Alf Simbergin ja Antti Skytän koviksista Iltiksen Plus-liitteissä, siis joskus vuoden 2010 tietämissä...

Minulla on kysyttävää Alf Simbergin tammikuun keskiaukeamasta, jonka ratkaisusta huomasin, että olin tehnyt kaksi piilokirjainvirhettä. Vihjeen ANTAA PERIKSI? oikea ratkaisusana on LUJA, ja oma vastaukseni oli LUPA. Perustelin lupaa siten, että lupa saattaa antaa luvan antaa periksi. Kovin kummoiselta tämäkään ei kuulostanut, mutta en kuitenkaan kelpuuttanut J-kirjainta piiloruutuun. Niinpä minua kiinnostaa ymmärryksen lisäämiseksi kuulla, millä perusteella luja-sana on oikea.

Toinen haksahdukseni ei oikeastaan ollut haksahdus ollenkaan. Vihjeen KÄTEVIÄ MATKALLA ratkaisusanaan RETKIMALLIT sijoitin M-kirjaimen paikalle käytännöllisen P-kirjaimen.

Tässä ristikossa tutustuin myös vihjeen ja ratkaisusanan yhdistelmään, joka yllätti kielteisesti. Juutuin vihjeeseen IHMEISSÄÄN. Jätin ratkaisuksi väkisin pyrkineen ÄLLISTYS-sanan paikoilleen, vaikka se ei muodollisesti tuntunut oikealta. Sitä vastoin pääkuvasta tullut LONTIA-verbi saa täydet pisteet: harvinainen mutta mainio kuvaileva sana. :D
12. RA6.3.2008 klo 02:16
En ole tehnyt enkä nähnyt tuota Liberon mainitsemaa Alf Simbergin ristikkoa, mutta jäi mietityttämään, että mitä kautta ajatellen ANTAA PERIKSI? voisi olla LUJA;

Tuli mieleen, että LUJAn yksi merkitys on kestävä, murtumaton, pitävä, katkeamaton. Eli jotain, mikä voi kyllä venyä ja taipua ja ANTAA (tässä merkityksessä) PERIKSI, mutta mikä lujuuttaan ei murru, katkea tai repeä.

... luja kangas, luja lauta, luja köysi...

ANTAA PERIKSI on jännän monimerkityksinen ilmaus. Toisaalta se tarkoittaa juuri katkeamista ja murtumista (konkreetisti tai abstraktisti, fyysisesti tai psyykkisesti). Toisaalta se tarkoittaa - etenkin konkreetisti ja fyysisesti - lujuutta ja joustavuutta ilman katkeamista tai murtumista.
13. Jaska6.3.2008 klo 12:30
Yhdyn RAhan. "Taipuu vaan ei taitu" = luja, sitkeä, ei hevin murru, vaikka antaa periksi. Hyväksytään. Onhan siinä kyssärikin. Sitä vastoin ihmeissään - ällistys on selvä virhe. Ihmeissään - ällistynyt, ihmetys - ällistys. Yhtä väärin olisi ällistynyt - ihmetys.
14. Alf Simberg6.3.2008 klo 18:26
Libero. Siitä onkin aikaa kun olen laatinut tammikuun Iisakin aukeaman ja näin ollen voin vain arvailla mitkä asiat ovat mieltäni liikuttaneet.

Synonyymisanakirja : Luja : 4. (vaatimuksissaan luja) ehdoton, jyrkkä, ankara, tiukka, tinkimätön, säälimätön, vaativa, kova, jyrkkäsävyinen

Oletan että ajatukseni hakeutuneet tuohon kohtaan. Ehkä parempi muoto olisi ollut "voi antaa periksi?". Tosiaan vihje ei ehkä sittenkään ole niin täsmällinen kuin olin ehkä kuvitellut. Ratkaisusana lupa minusta ihan looginen, ei varmaan ole kyllä käynyt mielessä että joku voisi laittaa tähän tuon sanan.

Kyllä minusta vihjeeseen "käteviä matkalla" käy m:n lisäksi tuo p piilokirjaimena ratkaisusanaan. Enpä toista vaihtoehtoa ole varmaan tajunnutkaan olevan ennenkuin nyt. Vastaan vain omasta puolestani, en tiedä miten toimituksessa suhtautuvat tällaiseen tuplaratkaisusanatapaukseen oikeaa ratkaisua arpoessaan. Minä olettaisin että molemmat hyväksyttäisiin oikeina ratkaisusanoina, vaikka omassa ratkaisussani olisi vain yksi kahdesta oikeasta ratkaisusanasta. ( Tulipa lopuksi oikea kukkanen ilmaisuksi ... )

Kiitos kysymästä!
15. Libero6.3.2008 klo 21:43
Alf Simberg: Oli mukavaa, että palautit ajatuskulkusi mieleen, vaikka vettä on ehtinyt tällä välin virrata... Lujasta tuli minulle melkein elämää suurempi kysymys, koska harkitsin tuota yksityiskohtaa useammin kuin kerran. :)

RA:n ja Jaskan pohdiskelut olivat keskenään samansuuntaisia. Kun merkityksiä on runsaasti, niin erilaisille tulkinnoillekin riittää kasvualustaa. Ja se on hyvä se.
16. Vili11.3.2008 klo 10:27
Pitkästä aikaa ostin "Iisakin," vain kolme täyttämättä s;15, 18, ja 21. Eivätkä näin "harrastelijalle" taida ikinä auetakaan, mutta onhan tässä vielä aikaa mietiskellä!

Varsin paljon tuli vastaan vihjeytyksiä joita en ymmärrä, vaikka vastaussanan sainkin (oletettavasti poikittaiset on oikein) Esim: s; 12, laiskoilla!. Vihje on varmaan ahaa elämys, kunhan sen oivallan, ehkä jotain täytyy korjata?

Tuo Laurin alussa mainitsema, Kuukauden erikoinen, vaikuttaa todellakin mielenkiintoiselta, sitä voisi yrittää pähkäillä.
17. Jaska11.3.2008 klo 13:14
Vili, älä vaan korjaa. Älä - - - äsi heilauta!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *