KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 2/2008

3861. Punainen Pelikaani 2/2008

Lauri Kultti28.2.2008 klo 07:09
Huokaus! Taas se viimeinen kanto kaskessa on Lähteenmäki/Asikainen! Vähän yli neljännes siitä puuttuu ja tuntuu, että jääkin puuttumaan. Ja nyt ristikkoa silmäillessäni en oikein ymmärrä, kuinka olen ne kolme neljännestä saanut edes kasaan.

Tonin s.28 ristikon vasen keskikohta pisti kovasti kampoihin, enkä ole ihan varma, onko se ratkennut - tuli sinne sen verran omituinen sana vihjeeseen HEINISSÄ HUMALLUTTAVA. Onkohan kellään muulla siinä kummastusta herättävää sanaa?

Muuten nämä loppupään vaikeat sujuivat tällä kertaa yllättävän juoheasti. Hakosen tietokilpailuristikko oli tällä kertaa aika lailla nimensä veroinen. Piti aika paljon katsella ja varmistaakin lähteistä. Muuten ihan mainio, mutta jurnuttaisin taas ulkoasusta.
2. Jaska28.2.2008 klo 14:02
L/A oli lehden ylivoimaisesti vaikein ristikko - reippaasti kymmenen henkilötyötuntia. Suorastaan aggressiota aiheuttava, vaikka aggressiiveista vihje annettiinkin! Eräs puiseva epäsuora vihje nosti varmasti monen muunkin ratkojan verenpainetta. Olisihan siihen ollut pahus soikoon tarjolla sama vihje kuin viereisen sivun vasemmassa yläkulmassa! Pari muutakin vihjettä olisin muuttanut. "TOMUINEN" ja + KYVYTÖN onnahtavat. Mutta pelkästään KORVAA AALTOSEN, SOVITUSTI pelasti RAn vihjeistyksen kuiville! Lähteenmäen sanasto on muuten moitteetonta, mutta vasemman pystyratkaisulauseen sanoma jäi jotenkin hämäräksi. Ysi miikka.

LK:n ihmettelemä tonismi ei nyt sen kummoisempi ole kuin kuuluisa kapakkatuiteritkaan. Ei toki suunniteltu, vaan pakollinen apusana ympäröivän hyvän sanaston raiskaamisen välttämiseksi. Olisihan tämä pöhnä pahnoissa ollut helposti vältettävissä viimeisen kirjaimen poistolla ja viidennen vaihtamisella, mutta näin syntyvät kaksi uutta sanaa ovat kyseenalaista googlekamaa. Ristikko kokonaisuutena ei parasta Pitkälää, mutta tasaysiin yltää silti.
3. RA28.2.2008 klo 19:00
Onkohan nuo Laurin ja Jaskan kommentit nyt otettava kehuiksi vai moitteiksi? :-) Onko Jaskan alin mahdollinen arvosana tuo ysi miikka? En nääs muista juurikaan huonompaa nähneeni esim. ISKovis -keskusteluissa.

Kerro, Jaska, mitä vihjettä tarkoitat "Eräs puiseva epäsuora vihje nosti varmasti monen muunkin ratkojan verenpainetta". Tai kerro edes se viereisen sivun vasemman yläkulman vihje (joka olisi mielestäsi ollut parempi).
4. Jaska28.2.2008 klo 19:50
RA, minullahan oli sekä että. Ei ole 9- alin mahdollinen, joskin on alin kiitettävä. Alempiakin olen antanut. Tuoreimmat 8½ ja 7.

Puiseva = PONTTI. Pitkälän ristikon vasemmassa yläkulmassa on g. Tarkoitus oli ihan pikkasen vinoilla, kaikella rakkaudella tietysti!
5. kakka29.2.2008 klo 07:20
moi
6. Lauri Kultti29.2.2008 klo 08:52
Enhän minä mitenkään ole moittinut L/A -ristikkoa; kunhan tunnustan kyvyttömyyteni sen edessä. Yritän lohduttautua sillä, että tämän parivaljakon ristikot ovat minulle sen verran uusi tuttavuus, että en ole vielä päässyt oikein heidän ajatusmaailmaansa sisään. (Edellinen tällainen tapaus oli Toni, jota nykyisin toki luen kuin avointa kirjaa!! Joskus se kirja vaan tuppaa olemaan kirjoitettu jollain tuntemattomalla muinaiskielellä :) )

Joskus olen tuuminut, että hyvin monipersoonainen skitsofreenikko olisi haastava laatija, kun ratkoja ei ikinä tietäisi, minkä persoonan ajatuksiin pitäisi yrittää päästä sisälle.

Voin minä muuten kritiikinkin piikin heittää tälle L/A -ristikolle: se vasen ylänurkka on "hieman" erilläään muusta ristikosta!
7. Pösilö2.3.2008 klo 09:29
"Yhtä minulta puuttu ja sen mukana kaikki". Luukkalan ristikosta uupuu yhtä piilokirjainta. Vihjeenä on HM PUHTI PIENEN MAAN PÄÄKAUPUNGISSA . Vaikka olen käynyt läpi kaikki pukstaavit, ei järjellistä sanaa synny, risteävissä lienee jokunen virhe , vaikka loogiset ratkaisut kaikkiin löytyivätkin. Miten vihjettä kannattaisi lähestyä?
8. Eki2.3.2008 klo 09:45
Täydellisenä piilosanavihjeenä, jossa näin siis on kummatkin osat, suora ja piilosanamainen.
9. Kasperi2.3.2008 klo 21:41
Olen tasan keskellä lehteä, oikea puoli täytetty keskiaukeaman ristikosta. Jos saa kritisoida, niin liian helppo lehden alkuosa, olen vain täyttänyt kynä sauhuten, kaksi sanaa olen tarkistanut netistä... Tylsää tällainen pelkkä kirjoittaminen, toivottavasti loppuosa antaa päänvaivaa...
10. Eki2.3.2008 klo 21:46
Tästä pidettiin pientä neuvonpitoa taannoin eli Punaisen kakkostason ristikoiden lievästä vaikeuttamisesta. Se on tosi vaikea taso tehdä. Menee helposti yli tai ali. Toisaalta yli ei saa mennä pahasti, sitten tippuu paljon ratkojia pois kelkasta.

Tuo netin tarpeettomuus tuntuu kyllä lähinnä hyvältä. Jos jotain lisää, niin mukavia päänvaivajuttuja.
11. Kasperi2.3.2008 klo 22:04
Joo, netin tarpeettomuus on silkkaa plussaa! Mutta päänvaivaa saisi olla tuplasti. Tuntuu, että puoli lehteä menee hukkaan, tekisi mieli aloittaa vasta keskiaukeaman jälkeen, mutta kun on koko lehdestä maksettu, niin periaatteesta täytän koko lehden ja järjestyksessä.
12. Miimu2.3.2008 klo 22:19
Kyllä ne alkupään helpotikin on ihan paikallaan. Mukavahan se joskus vaan täytellä ilman isompaa punnerrusta. Voi ikäänkuin "lämmitellä" ensin. Noh, meikä ei lehden loppuun pääse vaikka kuinka lämmittelis, ei silti ;-) Kakkonen-kakkospuolonen on ihan mukava taso mulle.
13. Marco Poloinen2.3.2008 klo 22:36
Melkoista tasapainottelua vaatinee, tuo vaikeustasohomma. Tilaajana harvempi "tavallinen" ratkoja varmaan maksaa useammasta lehdestä saadakseen helppojen lisäksi myös vaativampaa (opettelumielessäkin) ratkottavaa. Pelkkiä vaativien ratkojia taas lienee niin rajallinen määrä, ettei tuottaminen kannata. Muistelen Karikko-lehden olleen ja menneen..

Suosittelen, Kasperi, että aloitat takapäästä! Kun oikein kunnolla jumitut johonkin nurkkaan, tekee välillä kuivamustekynällä ratkottu helpompi nannaa itseluottamukselle! Ja menee se helppo illan viimeisenä unta odotellessa..
14. RA5.3.2008 klo 13:46
Jaska, palaan vielä sivun 29 L/A -tavuristikkoon ja siihen PONTTI -vihjeeseen (oik. ylänurkassa).

Tässä on nyt isommallakin ratkojaporukalla pähkäilty, miksi (viereisen sivun) g -vihje kävisi ja olisi parempi vihje ko. ratkaisusanalle. Ei keksitty. Edes vinoilumielessä. Eikä kaikella rakkaudellakaan. Vihjaisitko varovasti vähän lisää!

:-) :-)
15. Jaska5.3.2008 klo 17:16
Siinä ratkojaporukassa ei siis ollut ainuttakaan viuluniekkaa?
16. RA5.3.2008 klo 17:43
Ei ollut. Yksi haitaristi oli ja pari kitaristia, mutta eipä auennut g / PONTTI heille(kään).

SINUA ei voi ainakaan syyttää, että paljastat ratkaisuja lisävihjeilläsi.

:-)
17. Lauri Kultti5.3.2008 klo 19:04
Kylläpä tuo Jaskan ja RA:n välinen keskustelu s. 29 ristikon oikeasta ylänurkasta on ärsyttävän kiinnostavaa. Itsekin sain tuon ristikon lopulta valmiiksi - tai ainakin täyteen. Mutta on siinä pari kohtaa, joista en ole ihan varma. Ja yksi niistä kohdista on tietysti tuo oikea ylänurkka ja nimenomaan ratkaisu vihjeeseen PONTTI. Luulen, että sain siihen ratkaisun vaikkakin aika kaukaa haetun (omasta mielestäni). Mutta kun en minäkään millään tajua Jaskan ideaa g:stä (ja viulusta). Lieneeköhän meillä samalla lailla ratkottu? Taitaa taas mennä yöunet!!
18. RA5.3.2008 klo 19:31
PONTTI -vihjeen ratkaisu on "kaukaa haettu" VAIN, JOS verrataan ihan suoraan sanaa PONTTI ja ratkaisusanaa. Synonyyminä tai muuna suorana merkitysvastaavuutena.

Mutta onhan niitä muunkinlaisia vihjeitä...
19. Jaska5.3.2008 klo 21:42
g = 1/4
20. Libero5.3.2008 klo 21:42
Kaksitähtiset kuvaristikot ratkoin heti tuoreeltaan. Kuuntelin samalla "Manon Lescaut" -oopperan suoraa radiolähetystä Metropolitanista. Ajattelin, että maksimoin nautinnot ja jaan huomiota tasapuolisesti ristikoille ja musiikille, muttei se ollutkaan tarpeen.

Lavatähdet eivät vetäneet vertoja ristikkotähdille. Karita Mattilalla oli sen verran vaisua miesseuraa, että ristikot veivät kiinnostavuudessaan voiton. Väliaikahaastatteluja ja asiantuntijoiden kommentteja seurasin, mutta musiikkipuoli jäi toistuvasti taustalle. Bravo ristikoille! :)
21. Libero5.3.2008 klo 21:45
Ekin sokkokryptosta tuli ikimuistettava. Koskaan ennen minulla ei ole ollut niin huonoa onnea kahta aloitussanaa valitessani kuin tällä kertaa oli. Käytin niihin kohtuuttomasti aikaa, kunnes vaihdoin paria. Ensimmäistä kertaa olin vähällä luovuttaa, mikä olisi ollut aivan liian raskas tappio.

Seitsenkirjaiminen sana, jonka otin alkuun mietittäväksi, osoittautui sellaiseksi, etten ollut nähnyt enkä kuullut sitä näin yksinään käytettävän. Ensin keksimäni sana oli hyvä, mutta siitä en saanut tarkistussanaan järkeviä kirjaimia. Kaksi muuta vaihtoehtoista sanaa olivat käypiä, mutta myös ne piti hylätä.

Alkoi tuntua siltä, että kyseisellä kirjainrakenteella on tosi vähän sanoja. Oikean ratkaisusanan, joka ei kuitenkaan tyydyttänyt, sain selville jätettyäni sen tuokioksi rauhaan. Tuskin olisin pannut merkille koko sanaa, jos en olisi sattumoisin ottanut sitä uhrikseni. Sitä lukuun ottamatta kryptossa oli pelkästään hyviä tai vielä niitäkin parempia sanoja.

Helpotti suuresti, kun vältyin kryptoon kompastumasta. Olo ehti olla tosi surkea.
22. Eki5.3.2008 klo 21:50
Piti oikein etsiä, mistä sanasta on kyse. Oli minulle yllätys, että Nykäsestä sitä ei löytynyt itsenäisenä. Sehän olisi yhdellä piilokirjaimen muutoksella ollut tehtävissä itsenäiseksi sanaksi, puhumattakaan n. kymmenestä vaihtoehdosta, jos muuttaa kaikkia piilokirjaimia.

Opinpa tässä minäkin.
23. Jaska5.3.2008 klo 22:18
Ohitin sanan sen kummemmitta kummasteluitta. Kysymys kuuluukin: onko yhdyssanan perusmuodossa oleva osa hyväksyttävä ristikkosana, vaikka se ei ole sanakirjoissa itsenäisenä sanana? Oma mielipide: kyllä.

Tämä sokkokrypto ei ollut kaikkein helpoimpia, vaikka arvasin heti oikein yhden vokaalin viisikirjaimisesta sanasta. Pari väärin koklattua konsonanttia aiheutti sitten usean sanan kumituksen. Nyrkkisääntö on kuitenkin (jos haluaa päästä mahd. helpolla), että etsii ensin vokaalivaihtoehdot sanoista, joissa on useampia samoja numeroita, joihin konsonantti varmasti tai hyvin todennäköisesti ei käy.
24. Libero5.3.2008 klo 23:30
Jaska: Kun ratkaisuaika päättyy, niin annathan yhden esimerkin siitä, missä yhteydessä luontevasti käyttäisit itsenäisesti kyseistä sanaa. Arvaa vain, yritinkö selittää itselleni sanan olemassaoloa parhain päin, mutten onnistunut.

Sinun avaramielisellä asenteellasi avautuisivat laatijoille "mutkat suoriksi" -markkinat. :)
25. ,-viilari6.3.2008 klo 17:40
Jaska, käsitin varmaan kommenttisi väärin! Et varmaan hyväksyisi ristikkoon maalais- peijais- rukkas- kukkais- alkuja, puhumattakaan vierasperäisistä sanoista kuten sosio- meta- kvasi- pseudo- hemi- multi- latero- jne.
26. Jaska6.3.2008 klo 20:10
,- viilari, minä hyväksyn ristikkoon mitä tahdon!

Kysyin myös muiden mielipidettä. Päättelen, että sinä et hyväksyisi mainitsemistasi sanoista yhtäkää ristikon ratkaisusanaksi. En minäkään noita nenistä väännettyjä. No ehkä ihan poikkeustapauksessa laatijan äärimmäisenä hätäapuna deadlinen puskiessa päälle. Vihjeenä pitää silloin tietenkin olla yhdyssanan jälkiosa. Nuo "puhumattakaan" ovat sitä vastoin ihan kelvollista kamaa, päivänselvää pässinlihaa. Löytyväthän kansainvälisesti tunnetuimmat etuliitteet tietosanakirjoistakin itsenäisinä hakusanoina. Ei muuta kun laatijat huseeraamaan vaan!

Liberolle voin jo nyt vastata, että käyttäisin sitä krypton sanaa kuvaristikossa luontevasti vihjeenään -teos. Mielestäni sanalla on merkitys myös itsenäisenä substantiivina. Synonyyminaan täten - - - - ELMA. joka tarkoittaa mitä vastaavalla verbillä on saatu aikaan, mitä siitä on tullut. Siis mikä on sen tulos, tulema, joka löytyy Nykäsestäkin itsenäisenä. Kuten myös ampuma, kantama, hokema, kuuluma, viipymä jne.

Oudoksun siis, että sanojen - - - - - man Nykäsen toimittajat eivät ole kelpuuttaneet sitä itsenäiseksi hakusanaksi. Avaramielisenä toki hyväksyn heidänkin vajavaisuutensa!
27. ,-viilari7.3.2008 klo 14:14
Pannaan vihjeeksi -MANIA . Siitä vain keksimään ratkaisusanoja itse kukin,sananpituudelle ei rajoja.
Omat ehdotukseni MYTO ja KLEPTO.
28. ratkoJA16.4.2008 klo 15:28
Lehti olisi muuten jo yli puoleen väliin valmis, mutta sivun 9 Mirja Pihlajamäen ristikossa ei millään tahdo aueta vihje "itsepäisiä". Onko tässä kyse erisnimestä joka usein liitetään kyseiseen adjektiiviin? Eipä kyllä itselläni tule mieleen mitään tällaista nimeä, voisiko joku antaa pienen vinkin?
29. Jaska16.4.2008 klo 15:52
Ei ole kyse erisnimestä eikä itsepäisistä henkilöistä, vaan heidän välisestään asiasta. Vihje voisi paremminkin olla ITSEPÄISILLÄ.
30. ratkoJA16.4.2008 klo 15:58
Haa, aukesi. Kiitos.
31. Jukkis28.4.2008 klo 14:50
Palautusaika meni. Tästä lehdestä pari jälkikyssäriä:

Hakosen tietokilparistikkoon tuli LÖYSÄÄ -> LIERU. Ihan sopivalta kuulostava sana, mutta ei sitä kyllä mistään sanakirjasta löydy. Joten millä perusteella LIERU on jotain "löysää"? Nykäsen perusteella se voisi olla mieluummin jotain kiemurtelevaista.

Sitten samassa ristikossa tuli TUOTTIVAT YLPEYTTÄ JA ENNAKKOLUULOJA -vihjeestä AUSTEN ja ASMODEUS. Kun tämä kerta on tietokilparistikko, niin varmaan tuolle jälkimmäiselle on joku perustelu?

Viitamäessä (s. 26) jäi ymmärtämättä nämä:
KULTA HYVÄLLÄ -> IHAILLA
KA.... KASTELTU NÄITÄ ANNETTAESSA? -> ALIT

(Varmaan taas keksin nuo heti napinpainalluksen jälkeen.)
32. Jukki28.4.2008 klo 14:51
No joo, tuon vikan keksin tosiaan saman tien. On kyllä ihme kapine tuo LÄHETÄ-nappi.
33. hah28.4.2008 klo 15:06
Kai nyt mustasukkaisuuden ja vihan demoni tuottaa ylpeyttä ja ennakkoluuloja.:D
34. ?28.4.2008 klo 15:31
? KULTA HYVÄLLÄ -> IHAILLA

KULTA = I (ykköselle, parhaalle, kultamitali) +
HYVÄLLÄ = HAILLA
35. ratkoJA28.4.2008 klo 16:55
KA.... KASTELTU NÄITÄ ANNETTAESSA? -> ALIT

Kasteessa kastellaan pää eli kaali, ja silloin voidaan antaa nimeksi Ali.
36. TJV13.6.2008 klo 14:11
Tänään tulleesta ratkaisusta havaitsin (sivut 30-31), että
lahjaton ei ole kenkään ratkoja, saappaaseen ratkoja vain
on lahjakkaampi. Kyseessä on kyllä ensimmäinen PuPe:ni.
Petrattavaa jäi.
37. Kasperi13.6.2008 klo 16:25
Tänään tosiaan tuli ratkaisut... Jäi vaivaamaan pahan kerran Kärmes sivulla 25...
Vanha myöhäisehkö juhla=ILLATSUT, hä?
38. Eki13.6.2008 klo 16:30
Jopa tuote Kielonen tuntee sanan:

illatsut leik. illanvietto, -istujaiset. Käydä illatsuissa.
39. Eki13.6.2008 klo 16:31
Tuoreeksi piti Kielosta sanoa.
40. Jukkis16.6.2008 klo 10:10
Mutta osaako kukaan vastata tuolla edellä 28.4. kysymääni, eli millä perusteella LIERU on jotain "löysää"?
41. Eki16.6.2008 klo 10:39
Hakonen vastaa mielellään omasta puolestaankin. Ei ole tosiaan onnistunut vihje. "Lällättelyssä mukana" olisi ehkä ollut paras?
42. jupejus16.6.2008 klo 11:29
Jaa, jos kommentoin virallista vastausta odotellessa,että onhan se lieru jonkinlaista velliä. Savilierua ja lieruahan se on vetelä ulostekin ainakin lapsilla. Selalinen löysä vetelä joka kiemurtelee liikkeeltääkin.
43. Jukkis16.6.2008 klo 11:34
Kyllä, mutta kun esim. Nykänen ei tunne koko sanaa. Saattaa tietysti löytyä jostain murresanakirjasta. Eihän asialla sen kummempaa merkitystä ole, mutta antaa ehkä tekosyyn taas kerran pohdiskella sellaisia asioita kuin "ristikkokelpoiset sanat" ja "ristikon laatimisen säännöt".
44. HT16.6.2008 klo 11:50
Etelä-Pohjanmaalla lierulla on merkitys 'toukka, sammakonpoika', noin kirjan mukaan. Mutta sanoivat kirjat mitä tahansa, minulle lieru on tuttu (liian) löysän, vetisen merkityksessä. Jos sanotaan, että mannavelli on lierua, puhujan mielestä sen kuuluisi olla sakeampaa.

Miten hyvä tuollainen sitten on ristikkosanana, sitä voi pohdiskella.
45. PP16.6.2008 klo 12:48
Mummuni asui Sievissä, mutta oli syntyisin Padasjoelta ja asunut pitkään myös Helsingissä. En tiedä, mistä sana LIERU oli tullut. Sanaa hän käytti kahdessa eri merkityk-sessä.

Hän keitti minulle aina, kun olin polkenut 30 km kotoani mummulaan, vahvistavaa hopeateetä (kiehuvaa vettä ja kermaa). Tavallinen tee oli kuulema 'lierua'.

Mummuni toimi Sievissä sentraalisantrana. Keskus oli tuvassa, sellainen pöytä, jossa oli reikiä, joihin tökittiin nappuloita. Se oli pelottava vekotin ukkosilmalla, paukkui ja rätisi ja välillä näytti suorastaan iskevän tulta. Kerran sitten pallosalama ilmestyi jostakin tuon härvelin kautta ja jatkoi matkaansa tuvasta kamarin kautta avonaisesta ikkunasta ulos Siihen mummu totesi: "Se ei ollutkaan mikään lieru."

Ensimmäisessä tapauksessa kaiketi lierun synonyymi oli =
laiha, litku, liru. Toisessa taas merkitys oli lähinnä = vähä-inen, heikko tai jotain sinne päin.

Omassa murteessani sana esiintyi vain lorussa: "Tillin Lillin lieru, Lilliltä pääsi pieru.Keskellä kirkkomäkeä, siitä tuli suuri häpeä." Tämä oli vissiin se Ekin tarkoittama lällättely.
46. Teemu Pallonen16.6.2008 klo 13:06
Joiltakin osin maailma ei paljoa muutu, kun minun alle kouluikäiset lällättelevät tähän tapaan: "Lällän lällän lieru, x:ltä pääsi pieru. Keskellä kirkonmäkeä, jossa oli paljon väkeä!"
47. Jaska16.6.2008 klo 14:09
Pallosen loru rimmaa paremmin (mäkeä - väkeä) kuin PP:n. Minä ole kuullut sen muodossa "Tillin lillin lierun, morsian päästi pierun, keskellä kirkon mäkeä, siitä tuli suuri häpeä." Vajaa riimi siinäkin, mutta muuten paljon dramaattisempi!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *