KESKUSTELUT > RISTIKOT > APURISTIKOT 2/2008

3814. Apuristikot 2/2008

Mari4.2.2008 klo 22:36
Olen yrittänyt ratkoa Apuristikot Talvilomaekstra 2/2008 -lehteä, mutta olen jumissa takakannen tavuristikon kanssa. "Perunateatterissa"?
2. MM4.2.2008 klo 23:02
Laatijan ehdottama alkuperäinen vihje ratkaisusanalle oli "risteilijä". Arvelin sen kuitenkin olevan liian hankala armeijaa käymättömien tietää, joten muutin vihjettä. Toivottavasti tästä selityksestä ei ollut liikaa apua.
3. Mari4.2.2008 klo 23:09
Aah, kiitoksia! Johan aukesi!
4. tonimikael7.2.2008 klo 01:06
MM: "Toivottavasti tästä selityksestä ei ollut liikaa apua."
Mari: "Aah, kiitoksia! Johan aukesi!"

Eli tais, MM, olla. ;)
5. Matti7.2.2008 klo 15:55
Minun mielestäni perunateatterissa ei ole risteilijää, vaan ruokapöydässä, vai? (Nimim. intissä laivastossa, Juhani Kaskealan kurssikaverina).
6. MM7.2.2008 klo 17:01
Sanalle SORSA, voisi laittaa vihjeeksi "alusastia" TAI "Kalevi", muttei vihjeiden silti tarvitse liittyä mitenkään muuten toisiinsa.
7. Hakro7.2.2008 klo 17:08
Taannoin vannoutunut vasemmistolainen kiukutteli sairaalassa: "Minä olen demari, minähän en sorsaan kuse!"
8. iso S7.2.2008 klo 17:46
Ristikkoa näkemättä ja laivastoa kokematta veikkaan että Matilla on mennyt sekaisin vihjeet ja ratkaisu, eli ristikossa ei ollut ratkaisusanana risteilijä vaan jotain muuta. Mahdollisesti kyseessä on ollut 5+5 kirjainta pitkä yhdyssana jolla on jotain yhteistä vasemmistolaisen kaihtaman kohteen kanssa.

Tällä ei ole mitään yhteistä ratkaisun kanssa: Hackmannin veitsistä on kuulemma pitänyt jättää pois sana Sorsakoski kun demarit pihistivät noita Kalevin koskemia aterimia muistoesineiksi.
9. Taata7.2.2008 klo 17:46
Intiön kasarmilla Tiernakaupungissakin oli meillä ruokapöydässä risteilijä, vaikka ei siellä laivaston väkeä ollutkaan. Muuta väkeä sitten senkin edestä kuten tykistöä,
pioneereja, viestiä ja autokomppania, mutta nykyään ei enää mitään niistä.
10. Matti7.2.2008 klo 20:08
Jatketaan vielä tätä varjonyrkkeilyä. Siis vihje oli ensin "risteilijä" mutta muutettiin sitten "perunateatterissa". Ajattelen ratkaisusanaksi yhdyssanaa (13). Ja sitä ei löydy perunateatterista vaan ruokapöydästä. Liittyy siis keitettyihin eikä raakoihin perunoihin.

Mutta varmaankin olen Ihaan pihalla.
11. RA7.2.2008 klo 20:25
Matti, veikkaan iso S:n tavoin (ristikkoa näkemättä), että vastaussana on 10-kirjaiminen yhdyssana. Yksinkertaisesti ensimmäisenä mieleen tuleva sana, olipa kyse raaoista tai kypsistä perunoista.

Sana sopii molempiin vihjeisiin (risteilijä, perunateatterissa), mutta jos ko. ristikon oli tarkoitus olla helppo, niin risteilijän vaihto perunateatteriin vaikuttaisi hitusen fiksulta ratkaisulta.
12. iso S7.2.2008 klo 20:28
Matti, veikkaan ajatuksiasi lukematta mutta mahdollisesti arvaten että pääset 13-kirjaimisesta 10-kirjaimiseen kun muutat yhdyssanasi jälkiosan yleisemmäksi. Siis sinun sanasi kuuluu minun sanani luokkaan, ja silloin se voi olla molemmissa!
13. Matti8.2.2008 klo 16:54
Niin meni kryptiseksi, että piti mennä Keravan Prismaan ja tuoda kotiin Apuristikot. Hinta oli vähän suolainen, 4,20 euroa. Mutta ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa.

Ja toden totta, RA ja iso S osuivat oikeaan. (En silti epäile heitä Apuristikkojen agenteiksi.)
14. pohjoisen mies8.2.2008 klo 16:59
Olipa hyvä että Matti oli keravalainen. Mitäpä jos minulla olisi tullut äkillinen pakko lähteä Keravan Prismaan. Kalliiksi olis lehti tullut...
15. iso S8.2.2008 klo 19:06
Köyhän paras huvitus on vilkas mielikuvitus: säästin 4,20 euroa plus matkakulut!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *