KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 2.2.2008

3808. IS KOVIS 2.2.2008

Lauri Kultti2.2.2008 klo 20:21
Pääkuvan idea aukeni melko äkkiä, vaikka ratkaisusanan keskipaikkeilla joutuikin ensin hiukan hämmästelemään. Vihjeeseen MUURIN TAKANA KYLÄILLEITÄ VASTASSA oivalsin noin vain ainoan oikean ratkaisun ja mietin, että aika hyvä jopa Tonilta. Mutta ei se pahus soikoon ollutkaan oikea ratkaisu, minkä jouduin pitkin hampain ja ihmetellen toteamaan. Onneksi keksin pian sitten sen oikean ratkaisun, joka sekin osoittautui pitkä(lä)n päälle vääräksi. Hassua, että löysin mielestäni aivan mainiot ratkaisut ja molemmissa löytämissäni ratkaisuissa osui kirjaimien määräkin kohdalleen!

Vasen alakulma hangoitteli pisimpään.

KUULU KAKSONEN on minun mielestäni aivan fantastinen!!
2. tonimikael2.2.2008 klo 23:14
Eipäs kulttihahmo aleta vihjailemaan siellä :O ;)
3. jiitee2.2.2008 klo 23:19
tähän mennessä olen tutkaillut vain lähinnä pääkuvaa, joka sinänsä päättyy eteläpäästään ihan mukavasti...
4. Jaska3.2.2008 klo 00:33
Mahtavanpituisia sanoja, jotka virittivät suuria odotuksia. Mutta vaikka LK:n paljastuksesta pääsi ilmaiseksi alkuun, ratkonta ei ole edennyt normaalia kovisvauhtia. Onko tämä pahis, vai olenko minä (ja taasenko) pehmis? Uutisvuodon (kyllä tämäkin ehti jo naurattaa) jälkeen on kasassa vasta kolmannes. Ei pysty. Liian hapokasta. Luovutettava tältä illalta.
5. Pekka Harne3.2.2008 klo 08:44
Jaska, kyllä tämä on kovis eikä pahis, tosin kolmosensa ansainnut. Aukioita ja pitkiä sanoja tässä riittää vaikka muille laatijoille jakaa. Ja Tonillehan annetaan aina anteeksi pari teennäistä yhdyssanaa;) Tosin yksi niistä lienee asiallisesti virheellinen.
6. ö3.2.2008 klo 10:53
Hieno ristikko Tonilta taas. Kertakaikkiaan.

Kiitos!
7. Jaska3.2.2008 klo 12:01
Aamu(päivä) on iltaa viisaampi. Loput 2/3 Pitkälän uusimmasta ME-ristikosta sujahti ihan normaalia kovisvauhtia. Heti ensimmäiseen istuntoon eriöityneenä välähti pääkuvasana - eikä ollut luuppia mukana! Pitkistä sanoista ei mielestäni löytynyt kuin yksi tonismiksi katsottava, ja se oli hauska. PH:n tarkoittama asiallisesti virheellinen eli vihjeeltään väärin muotoiltu on muuten niin mainio, että en lipsahdusta hyvin lyhyttä miinusta raskauttavammaksi katso. (Aivo)voimisteluarvosana 9,90.
8. Jaska3.2.2008 klo 12:25
Ikävä velvollisuuteni on kertoa, että vaimo esitti ko. vihjeen puolesta protestin, jonka perustelu on perhesovun nimissä pakko hyväksyä. Tai no, tunnustettakoon, että oli itse yössä. PH tarkoittanee muuta sanaa. Ristikosta siis täysymppi.
9. Jaska3.2.2008 klo 12:27
...oliN (huh) ..skymppi.
10. Pekka Harne3.2.2008 klo 16:18
Yllättävän suoria vihjeitä oli "lipsahtanut" Tonilta mukaan: kaulaan, ylimpänä, taukopaikka... Tosin koviksessa on tottunut epäilemään, etteivät helpoilta näyttävät kohdatkaan ole sitä, miltä ne näyttävät. Tällä kertaa olivat.
11. RA3.2.2008 klo 18:00
Siinäpä kovisvihjeityksen ydin varmaan onkin, ettei ratkojana ikinä voi tietää, onko vihje todellakin niin helppo kuin ekana tulee mieleen vai pitäisikö malttaa ja kehitellä jotain hieman monimutkaisempaa mahdolliseksi ratkaisusanaksi.

Toni tuntuu hallitsevan tämän taiteenlajin; Suloinen sotku todella helppoja, yksinkertaisia vihjeitä + ratkaisuja ja sitten monimuotoista ja monimerkityksellistä vihjeitystä ja odottamattomia ratkaisusanoja. Olipahan taas!
12. matts5.2.2008 klo 07:42
IHAN vihjeen vastaus, joka minulla siihen tuli, ei mene jakeluun, mutta luultavasti minulla on HAMPAAT IRVESSÄ sitten väärin.
13. JTL5.2.2008 klo 09:49
Lähetän tässä omat kiitokseni hra Pitkälälle joka aina jaksaa miellyttävästi yllättää! Milloin on muuten ensimmäiset TP-kovikset julkaistu ja saako niistä enää naattia missään?
14. matts5.2.2008 klo 10:04
Joo, kiiiiiiitokset vaan täältäkin!
15. Jaska5.2.2008 klo 12:21
Pitkälä värvättiin Sanarisiin vuoden 2005 SM-kisan jälkeen. Kevään korvalla se debyytti taisi tapahtua. Noista Pitkälän uran alkuajan ristikoista on jäänyt mieleen pahis, jota en saanut ratkottua. Annoin siitä "rutinoitua" palautetta Ekille. Harmitti niin paljon, että peiliin katsominen unohtui! Yhtä vaikeaa Pitkälää ei ole sen jälkeen tullut eteen. Sitä alkaakin jo pikku hiljaa pitkästyä niiden selättämiseen joskus jopa yhdessä istunnossa...

Outoa, jos ko. ratkaisusana ei mene mattsille jakeluun. Ihanko täysissä pukeissa moista väittää?
16. matts6.2.2008 klo 11:55
Ihan täysissä mutta kai aivot nakuna... eikä vieläkään, joten vaakasanoissa täytyy olla virheitä.
17. lp6.2.2008 klo 12:39
Olipa huikea laatimus. Pari päivää oli vain joku kirjain paikallaan, mutta kun aikansa tuijottelin, alkoi aueta. Millaiselta mahtanee Tonista tuntua, kun saa tuollaisen laadittua. Vanhemmalle ratkojalle tuli kyllä "yess, minä tein sen"-olo, kun kaikki ratkesi. Kiitokset.
18. Tsusi6.2.2008 klo 20:56
Tulihan se väännettyä täyteen, eilen vasta. Olo oli kuin ensimmäisen viiden-tunturin-huiputuksen jälkeen. Olisi heti pitänyt tarkistaa ikivanhasta tietosanakirjastani ainoa tarkistettavissa oleva. Väärä kirjalijanimiteelmäni hämmensi myös soppaa.
Aloitin koviksien tuhertamisen viime vuoden lopulla. Mukavia tällaiset ristikot, joissa ei tarvitse nettiä käyttää!
19. tonimikael7.2.2008 klo 00:58
Kiitos palautteista arvon ratkojat! Kivaa ja huojentavaakin kuulla tällainen "Mukavia tällaiset ristikot, joissa ei tarvitse nettiä käyttää!"-kommentti. :)
20. T.Avis7.2.2008 klo 20:45
Ei ihan täyskolmonen vaikeudeltaan, 2 ja puoli sanoisin
21. Jaska10.2.2008 klo 13:56
Kärkikolmikko: Pääkuvasta YLIIIIIIISALMIREITTI (20). Samojen peräkkäisten kirjaimien lyömätön ME. Ideana ainakin 200 wattia!

MUURIN TAKANA KYLÄILLEITÄ VASTASSA - DDRLÄISISÄNTÄVÄET (17). Ratkaisusanan selvittyä tuli ensimmäisekis mieleen syyttää laatijaa logiikkavirheestä. Vihjeen olisi mielestäni pitänyt kuulua "muurin takaa kyläileviä vastassa", koskapa kyläilleitä eli kylästä länteen palanneita ei ollut vastassa DDRläisiä. Parempi puolisko huomautti, että muurihan on muisto vain, ei ole enää kyläileviä, kyläilleitä ainoastaan. Olkoon menneeksi.

JA MINÄ OLEN NOLLA AMERIKKALAISILLA! - ANDIAMO. Mistähän se Pitkälä tuonkin kekkasi, aika varma olen uutuudesta. Oisko ollut Intersportissa uusia lenkkareita syynäämässä? Vihje olisi noussut Hall of Fame´in kirkkaimpien starojen joukkoon muodossa "ja minä olen nolla G.W. Bushilla", mutta hyvä näinkin. Jäi vain se plussa ristikon kympin perästä puuttumaan...

Täpärästi putosi mitaleilta SE ON SUOMESSA JA ULKOMAILLA! - ITIS! Onneksi sitä on niin tyhmä, että löi hetken tyhjää, että missähän päin mualimaa... Olin jo hamuamassa karttaa, kun myöhäissytytys alkoi pelata! Hoksaavaiset eivät tuosta mitään vibraatioita liene saaneet, ainkaan jos vihje oli tuttu. Minulle ei ollut. Mutta kumma, jos ei kukaan ennen ole kekannut yleisen apusanan ehdottomasti nokkelinta vihjettä!

Muita pistesijoja: TOISEN AAPISEN ILMESTYTTYÄ - ABCKIRIAALE, IILOSTA? - ITKU, VERBI FUTARISTA - LITISTÄ (vaikka ei ole ideana ensipainos). Kivan kuvavihjeiden ansiosta + OPPIVAlle ja ++ETEENIlle. Hyvin keksitty triviaalisanalle. Tosin kuvasta puuttuivat i:n liikettä osoittavat viivat, mutta olisi liian julmaa moisesta miinustaa.
22. Lauri Kultti10.2.2008 klo 15:27
Kuten jo aiemmin kerroin, keksin tuohon MUURIN TAKANA KYLÄILLEITÄ VASTASSA -vihjeeseen heti ehdottomasti oikean ratkaisun, joka osoittautui vääräksi. CHECKPOINTCHARLIE!! Kirjaintenkin määrä täsmäsi. Ja siinä olisi ollut Tonilta aivan odotettavissa olevia kirjaimiakin. Hämmästykseni oli suuri, kun jouduin sen kumittamaan.
23. Jaska10.2.2008 klo 19:35
Murhemielin joudun perumaan marmatukseni ETEENIn vihjeestä. Ei se i kuulemma tullutkaan dekkarin eteen, vaan dekkariLLE tuli eteen i (tenkkapoo).

LK, on se niin väärin, että nopea ja oikea oivalluksesi checkpoint Charliesta palkittiin kumituksella! Sinulla on täysi oikeus vastata siihen arvosanan alentamisella!
24. RA10.2.2008 klo 21:19
Samaa mieltä. Tai ainakin joku lisähyvitys minusta Laurille kuuluisi! Mikähän tuohon Toniin on mennyt, kun ei moista hienoa sanaa älynnyt laittaa ristikkoon. Vaikka kirjainmääräkin olisi täsmännyt!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *