KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2468

3792. Hs 2468

Römpsä25.1.2008 klo 20:18
Auliksen uusin ansaitsee uuden säikeen, jatketaan ristikon ruotimista täällä.
2. HT25.1.2008 klo 20:33
Samalla minuutilla on näköjään avattu kaksi HS 2468 -säiettä (tarkkaan ottaen tämä alkaa Hs, toinen HS). Jatkan tässä, koska jo melkein perinteeksi muodostuneen käytännön mukaan avauksen tekee Römpsä.

Petri-vihjeeseen sopii kaksi sukunimeä. Lienee selvää, kumpaa laatija tarkoittaa, mutta mahtaako toinen sitten kelvata (Petri X on mm. tietoturvafirman entinen toimitusjohtaja), sitä jäämme arvailemaan.

Hyvän tavan mukaan ristikkoon ei tule sama sana kahdesti edes yhdyssanaan (seinävaate, seinähullu), tässä tulee. Ei toki iso rikos.

Aulismeja oli taas melko lailla, muun muassa birminghamilaisen futisseuran potkija ynnä muuta sellaista, mutta eipä niistä sen enempää.
3. PEKKA25.1.2008 klo 21:11
KORJAAN TÄÄLLÄ SIVUSTOLLA OLLEEN AANAUKSEN.
PEKKA=PEKKA
RÖMPSÄ=KUUKKELITON
4. Keno25.1.2008 klo 21:19
HT: Futarin seura lienee Bristol City
5. aatra25.1.2008 klo 21:19
Jep, Bristolin pojan minäkin sain.
6. Pekka Harne25.1.2008 klo 21:26
Nyt Aulis oli lähtenyt merta edemmäksi kalaan, sillä samalla sukunimellä löytyy suomalaisiakin, mm. eräs korkeassa asemassa oleva missiologi.
7. HT25.1.2008 klo 21:35
Jep, Bristol eikä Birmingham. Menin jo vähän sekaisin, kun kuukeloin sopivia ehdokkaita.

Löytyi tunnetumpiakin futis-Tamaseja, mm. vuoden jalkapalloilijaksi heimokansamme keskuudessa valittu, mutta tämmöistä laatija oli nyt tarvinnut, jotta sai tuon kohdan nikkaroiduksi kasaan. Mahdettaisiin Bristol Cityssä olla ylpeitä jos tietäisivät, että heikäläinen on päässyt Suomessa ristikkoon.
8. Vili25.1.2008 klo 23:13
Joo, kyllä Aulis päästi tällä kertaa helpolla, mutta ehkä se on tyyntä myrskyn edellä. Nyt ei tarvinnut edes kuukkelia, kai siitäkin on joku mielissään. Futari kylläkin täytyi myöhemmin tarkistaa ja löytyihän se.

Niin ja tuo Petri, piilokirjaimineen, siihen todella löytyy myös HT:n mainitsema toimitusjohtaja, Pitäisiköhän siihen laittaa / ja molemmat kirjaimet? Jos lähettää, niin mitenkä siihen suhtautuu ristikon tarkastaja?
9. HT25.1.2008 klo 23:36
Miten ristikon tarkastaja suhtautuu, se on ikuisuuskysymys. Laatijan kannattaisi tehdä ristikkonsa sellaisiksi, että moisilta pulmilta säästyttäisiin, ja tässä olisi voinut panna mukaan vaikka jonkinlaisen vinkin siitä, että kyseinen heppu askaroitsee musiikkialalla (jos siis häntä tarkoitti). Muuten ollaan taas niissä Larjo Aukka /Lorjo Oukka -tilanteissa.
10. Bella26.1.2008 klo 00:18
Toisella 2468 saitilla Aksu mietti, josko olisi peräti toinen laatija, koska on näin helppo. Minulla ei ole minkäänlaista tietoa tuuraako joku Aulista. Kuka tietää?
11. maria26.1.2008 klo 00:26
minusta on mukava Auliksen tapa laatia ristikko niin, että on näitä vaihtoehtoja larjo, lorjo. minulla sattui menemään oikein.
12. HT26.1.2008 klo 00:41
Tuskin väljyys Lehdon ristikoissa perustuu huolelliseen harkintaan, vaan hän katsoo netistä (Google, väestörekisterin nimihaku), löytyisikö sieltä sellaista sanaa/nimeä, jolla saisi kohdan menemään läpi, ja kun löytyy, ei kun eteenpäin. Kun ratkaisija sitten huomaa, että muitakin mahdollisuuksia on, hän joutuu pähkäilemään, miten ristikon tarkastaja suhtautuu tuohon kohtaan. Kehnoa laadintaa moinen, minun ja monen muun mielestä, eikä kustantaja minun laatijanuraniaikana moisesta olisi pitänyt. Mutta joillekinhan Lehdon virheetkin ovat vain piristäviä.

Bella: johan toki Lehdon käsiala ja muu tyyli on ainutkertainen ja jäljittelemätön, ei ristikon helppous tarkoita toista laatijaa.
13. Römpsä26.1.2008 klo 00:55
HT, happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista, mutta pitää toki paikkansa se, että pitää opetella lukemaan aulista, hänen käsialaansa, tapaansa antaa vihjeitä etc. Esim. Ed. Ristikossa vihje"osmond", vihjesanasta 11 cm kaakkoon aulis antaa vastauksen seur. Vihjesanan muodossa. Tyypillistä aulista!
14. Bella26.1.2008 klo 01:03
HT: Aulis mietiskeli, josko olisi joku toinen. Minä sanoin etten tiedä, jos joku vois tuurata ja pyysin kommenttia tähän arvailuun. Toivottavasti iso S kommentoisi tähän.
15. HT26.1.2008 klo 02:02
Bella: taisi kylläkin olla Aksu eikä Aulis, joka mietiskeli. No, tähän aikaan itse kukin tahtoo höperehtiä ja minä teen sitä virkkunakin. Niin tai näin, Lehto laatii Hesarin ristikot, eikä Iso S siitä varmasti ole eri mieltä.

Römpsä: Lehdon tyylistä antaa ratkaisusanan vihje toisessa kohtaa on eräänlainen esimerkki tämänkin ristikon Unkari-jutussa.
16. Vili26.1.2008 klo 07:56
No niin, jotta ei menisi ihan narisemiseksi, on Lehto tähänkin ristikkoon löytänyt huumoria. Jos ei muuten niin kirjoittakaa kuukkeliin leghorn ja kuvahaku päälle, on sitten monenmoista hassunnäköistä elukkaa.
17. aatra26.1.2008 klo 09:16
No niin, tulihan se valmiiksi. Mikähän siinä on, kun minulla usein jää viimeiseksi tökkimään tuo vasen alakulma. Tässäkin olin jämähtänyt ihan toiseen temppelityyppiin ja kaupunkiin. Huomaatteko muut, että teillä olisi joku "ominaiskohta" Auliksissa, joka jää viimeiseksi? Ehkä minä jotenkin alitajuisesti aina välttelen vasenta alakulmaa...
18. Bella26.1.2008 klo 10:29
HT: Kyllä oli tärkeä, että korjasit nimivirheeni. Ajattelin Auliksen ristikkoa ja Aksun sijasta tuli Aulis. Höperehtimimistä? 20.33 saa mennä kaupungitkin sekaisin, ilman että tarvitsee korjailla. Alkoivathan ne sentään samalla kirjaimella! (B)
19. täyttäjä26.1.2008 klo 10:45
Vasta länsipää on valmis. Tulipa hyvä olo, kun näin nopeasti löysin anagrammikirjaimet. Heh. Aulis palkitsee uskollista täyttäjää sijoittamalla vihjeitä ja vastauksia viimeaikojen ristikoihin. Onkohan kukaan tehnyt ja ylläpitänyt aulissanakirjaa?
20. HT26.1.2008 klo 12:44
Liekö varsinaista aulis-sanakirjaa missään koottu, mutta jotkut kyllä panevat kohtaamiaan jippoja ja konnuuksia muistiin, olipa laatija kuka tahansa. Minä yritän luottaa muistiini, vaikkakaan se ei ole luottamuksen arvoinen. Vähän aiheen ulkopuolelta: Lehto on kiitettävästi vaihdellut Atta-terroristista antamiaan vihjeitä, lienee puoli tusinaa tähän mennessä osunut silmään.

Uskollisen täyttäjän palkitsemiseksi lienee katsottava sekin viime aikoina yleistynyt käytäntö, että ratkaisusana tulee silmille suoraan vihjekuvasta (kuvassa pullo ja sen kyljessä nimi Pommac, tulee Pommac). Äkkinäinen ratkaisija ei helposti älyä, että noin voisi todella olla, mutta me uskolliset olemme viisaampia.
21. pelaaja26.1.2008 klo 13:49
Jo vain tämäkin ristikko on Auliksen käsialaa. Kun aattelee esim. tuota ihanaa anagrammia. Tällä kertaa hän oli niin kiltti, että säästi ratkojat googlelta (paitsi että löisin vetoa, että moni silti tarkisti sieltä esim.pöytätennisjutun...)
Olen joskus jostain lukenut Auliksen sanoneen, ettei hänellä ole tuuraajaa vaan hän laatii ristikoita valmiiksi pinoon. Onkohan se kuinka totta, koska näissä on tosi usein ihan päivänpolttavia aiheita.
22. HT26.1.2008 klo 15:12
Googlelta säästämisestä: lienee monella sama tapa kuin minulla eli vaikka ratkaisusana tulisi ristikkoon itsestään, toisten sanojen muodostamana, sen loogisuus eli vihjeen paikkansapitävyys on "pakko" tarkistaa, ja siinä Google on usein ainoa mahdollisuus. Ei niitä Bristol Cityn futareita ja Fuengirolan Rotary-veljiä muuten löydä ukko mustalainenkaan. Ja sieltähän Lehtokin on sanansa paljolti hakenut.
23. täyttäjä26.1.2008 klo 15:32
Aulis käyttää hyväkseen myös MMM sanakirjaa, ja joitain muitakin ristikkosanastoja. Noin puolet vihjeistä löytyy siitä. Nykäsestä pitäisi päästä eroon. Siinä on liikaa muinaissuomea, eikä se sovellu nykypäivän ratkojille.
Kirjan ulkoasusta sen verran, että mitähän ne kolme suurta kirjainta tarkoittavat? Ehdotukseni on Minä ja Markku Mäkelä.
24. pelaaja26.1.2008 klo 16:21
No joo. Onhan googlella tietysti hyvätkin puolensa. Just jos vaikka jonkun vieraan nimen kirjain on piilossa tms. Joskus vaan tulee mieleen, että sen käyttö on niin joka asiassa mukana, että kohta ei ilman sitä osata sanoa edes millainen ilma ulkona on..
25. sps26.1.2008 klo 16:45
täyttäjän kanssa olen täysin päinvastaista mieltä Nykysuomen sanakirjasta; mikä ilo märehtiä outoja sanoja ja niiden merkityksiä! Ja samalla kasvaa tietämys entis-aikojen elämästä, työtavoista ja käytetyistä välineistä. Nykäsestä on mukava tarkistaa myös sanojen alkuperäistä merkitystä ja näin lonkalta muistaen esim. verbi "kumittaa" on nykylapsilta saanut minun Nykäsestäni (v.1996) poikkeavan merkityksen.
26. Waari26.1.2008 klo 16:47
Sain tämän valmiiksi aika helposti. Kun Aulis meidät nyt päästi näin helpolla,tämä saattaa olla pahan edellä. Sehän nähdään viikon päästä. Monta hyvää oivallusta oli tässäkin tehtävässä kuten esim. LegHorn SoMALIlaispuku.
27. maria26.1.2008 klo 21:16
valmista on. Hillevi miten on teilläpäin?
28. Heppu26.1.2008 klo 22:10
No tämä oli virkistävän tavallinen aulikselta. Pari könkköä kuukkelikamaa, jotka täällä on jo ruodittu. Anagrammivihje oli hyvää aulista. Eihän näissä anagrammilauseissa ole päätä eikä häntää, mutta näissä hyväksyn tämän kökkökielen (2467 lauseet olivat aika masentavia). Tuo bristolilaisjalkapalloilijan kohta oli eniten askarruttava kummallisen kalansa ja oudon makean karkinkin takia. Tämän helmi oli minusta "ankan suusta". Ehkä on käyttänyt ennenkin, mutta enpä muista.
29. Hillevi26.1.2008 klo 22:43
Kiitos kysymästä Maria , valmista täälläkin.Kylläpä tuntuikin epätodelliselta niiden vaikeiden jälkeen. Tyyntä myrskyn edelläkö ?
30. esko27.1.2008 klo 16:05
huomena postiin ja sitten perjantaina voi olla kuten Hillevi epäili paluu apinoiden planeetalle.
31. iso S27.1.2008 klo 17:52
Bella 26.1.2008 klo 01:03

"Toivottavasti iso S kommentoisi tähän." No, kommentoin vähän.

Kyseessähän oli arvailu, oliko tämä ristikko Auliksen käsialaa ollenkaan kun oli niin helppo. Kyllä tämä niin Aulikselta maistui että pakko olla hän itse tai sitten erittäin etevä imitaattori. Onhan Aulis vaihdellut vaikeusastetta ja tätä olennaisesti helpompiakin on tullut vastaan.

Itselläni oli siinä hilkulla että olisi pitänyt turvautua apukeinoihin siinä aukiossa jossa oli jalkapalloilija-Tamas. Sentään sain viime tipassa kalasta kiinni ja ratkesi römpsäyttämällä (eli ilman Googlea).

Oikea vaikeusaste on jonkinlainen ikuisuusongelma. Kaikkia tyydyttävää vakiotasoa ei ole olemassakaan, joten on ihan hyvä että taso vaihtelee. Hesarin ristikossa ei kuitenkaan ole niin selkeää systeemiä kuin sudokussa, jossa peräkkäisten sudokuiden vaikeus nousee yhdestä viiteen tähteen ja sitten aletaan taas ykkösestä.

Ristikoissa ei tiedä etukäteen mitä on odotettavissa eikä se yleensä selviä katsomalla vaan kokeilemalla. Tämä taas on lievä ongelma. Joku katsoo hukanneensa aikaansa kun oli liian helppo ja joku siksi että oli liian vaikea. Tähtiä kehiin?

Onkohan Aulis liukumassa irti siitä standardista että nimivihjeissä (etunimellä kysytään sukunimeä tai päinvastoin) käytetään vaikealukuista kaunoa? Tässä oli kaksi vihjettä, Ahtola ja Klein joisa vihje oli tekstattu tavalisin suuraakkosin.

Voisiko joku sitten tarvittaessa tuurata Aulista? Tietenkin jos asiasta sovittaisiin riittävästi etukäteen, ainakin siinä mielessä että Hesariin saataisiin ristikko vaikka Aulis olisi estynyt. En tiedä millaisella aikataululla Aulis ristikoita toimittaa. Kovin lyhyellä varoitusajalla ei välttämättä saisi noin isoa laadukasta ristikkoa. Ainakin mahdolliset tahot olisivat harvalukuiset, osittain jopa harvahiuksiset.
32. Bella27.1.2008 klo 19:36
iso S: Kiitos hyvästä informaatiosta, jota on mukava lukea aina. Kevennät mukavasti kirjoituksia huumorilla, siksi tuli nytkin kare suupieleen!
33. esko27.1.2008 klo 22:44
on se vaan mukavaa kun joku on asioista perillä. minkä ikäinen Aulis Lehto on? minulla ei mitään tietoa. jalkapalloilijan minä jouduin etsimään ja tarkastamaan sen pöytätennisunionin, vaikka tuli siihen itsekseen kun tuli täyteen.
34. HT27.1.2008 klo 23:11
54-vuotias.
35. maria28.1.2008 klo 20:49
postiin meni tänään ristikko. Aulis Lehto on siis keski-ikäinen ja asuu Espanjassa sekä laatii parhaita ristikoita ikinä!
36. maria28.1.2008 klo 23:56
Sensuroitu: mitä olen teille tehnyt, että sivullanne viitsitte vaivautua arvostelemaan minua. eikö teillä ole omia asioita pohdittavanne!
37. maria28.1.2008 klo 23:59
Antti Viitamäki. on minun asiani, jos kehun laatijaa. ei sinun.
38. ent.maria29.1.2008 klo 15:48
minkä takia joku käyttää nimeäni? näistä kolmesta mariasta on vain HT jälkeinen minun kirjoittamani. tämän jälkeen otan uuden nimen. terveisin ent. maria! ps tosi typerää ja lapsellista.
39. pelaaja29.1.2008 klo 17:09
ent. maria
-ja sitä paitsi tuo toinen maria jostain syystä vastaa tällä hs:n palstalla toisella palstalla (sensuroitu jne.) esitettyihin väittämiin..?mikähän lie miehiään
40. ?29.1.2008 klo 18:12
Muitakin kysymyksiä herää:
? Millä perusteella joku olisi tieten tahtoen kymmenien nimimerkkien joukosta poiminut juuri marian nimimerkin ?
? Mikä motiivi tällä jollakin olisi ollut opetella noin täydellisesti marian kirjoitustyyli ?
? Miksi tämä joku ei pyri imitaattoriksi vaan tuhlaa kykyjään täällä ?
41. esko29.1.2008 klo 22:31
Lähettäjä? tämä on outoa. mikä mariassa herättää noin paljon kysymysmerkkejä? ehkä olisi parempi jos hän ottaisi seuraavaksi miehen nimen.
42. ?29.1.2008 klo 22:41
Ihan sama, sa maria ? sama ria ? sam ari a?
43. Vili30.1.2008 klo 08:56
Esko 27.1. klo 22:44
On se vaan mukavaa... Tammikuun Iisakin ristikoissa on ristikko, "Kuukauden Aulis" ja sivun alalaidassa kuva laatijasta itsestään (kuten muidenkin laatijoiden ristikoissa)

Tuommoinen professorin , ei niinkään saarnamiehen näköinen mies.
44. Unelias31.1.2008 klo 19:22
HT: 2467 ristikon loppukirjoituksen vuoksi sain ristikkoni tänään täyteen ja postiin. Kiitti.
45. Ekakertalainen31.1.2008 klo 21:42
Minua kiusaa vasemmassa alakulmassa teppelityypin ylhäällä oleva kuva(tulen),tuleeko siihen sana "kuulastaa" ekakertalainen kysyy.
46. Bella31.1.2008 klo 21:55
Ekakertalainen: Huomaatko että siitä kuuluu ääni RÄTS? Se on oleellista vastaukseen.
47. Hedvig7.2.2008 klo 10:58
Toivottavasti joku käy vielä tällä sivulla. Ongelmana HS 2468 ristikossa viimeisen tummennetun pystyrivin eka sana jossa 3 piilokirjainta. En löydä siihen mitään järkevää sanaa.
48. Aksu7.2.2008 klo 11:12
Hedvig, eikö tämä ristikko pitäisi olla jo postissa! Piilokirjaimet saat kuitenkin soviteltaviksi, kun vertaat vajaata virkettä alkuperäiseen anagrammiin. Sovittele sitten niitä kolmea ylimääräistä kirjainta keskeneräiseen lauseen eka sanaan. Mielestäni vihjelauseet ovat antaneet ihan hyvää vinkkiä. Oma ristikkoni on jo mennyt eli en muista sitä viimeistä lausetta lainkaan.
49. HT7.2.2008 klo 12:34
Aksun neuvoon ei ole paljon lisäämistä eli jos muut anagrammilauseet on ratkaistu (tai vaikka yksikin), hommassa ei pitäisi olla paljoakaan vaikeutta. Sanotaan nyt sen verran, että eka sana tulee vihjelauseen sanasta "jokeen".
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *