KESKUSTELUT > RISTIKOT > TALVIKIRPPU

3772. TALVIKIRPPU

TAM15.1.2008 klo 19:43
Tekeekö kukaan Kirppuja?
2. Biologi15.1.2008 klo 20:00
Uros- ja naaraskirput ainakin.
3. minä kysyn vaan15.1.2008 klo 20:30
Toimiiko koira parittajana kun se järjestää kyseiselle tekemiselle suotuisat olosuhteet?
4. Biologian yo15.1.2008 klo 21:21
Parittajat ovat koiran omistajat. (Joskus koira pääsee yöjalkaan ja sattaa paritella ihan vain onnesta juoksuajan omaavan koiran kanssa salaa). Yleensä käytetään sanaa astuttaa!
5. Matti15.1.2008 klo 21:51
Ainakin ennen Kirppuja löytyi markettien ja kioskien ristikkolehtitarjonnasta. En ole tarkistanut tilannetta kovinkaan hiljattain.
6. Jukkis15.1.2008 klo 22:27
Nimimerkille TAM semmoinen ystävällinen vinkki, että suurta osaa tällaisen foorumin osallistujista tuollainen keskustelunavaus lähinnä ärsyttää, jota ärtymystä on kiva purkaa viisastelemalla. Jos sinulla on jotain Kirppu-ristikoihin liittyvää asiaa, niin miksi et ota sitä asiaa esille saman tien?
7. tonimikael16.1.2008 klo 09:50
Jukkis, Jukkis. Sanoit että "suurta osaa tällaisen foorumin osallistujista tuollainen keskustelunavaus lähinnä ärsyttää". Mihin perustat väitteesi? Siihenkö, että sinua ärsyttää ja sinusta tuntuu, että "kai tuo nyt luulisi ärsyttävän muitakin"?

Minua ainakin vain huvitti tuo. Ja luulenpa että nimimerkki "Biologi" saattoi aivan hyvin heittää kommenttinsa juuri huvittuneena.

No joo. :)
8. Jukkis16.1.2008 klo 10:26
Ärsyyntymisen ja huvittuneisuuden välinen raja on kuin eteen siirretty hiiva.
9. tonimikael16.1.2008 klo 10:42
Eli toimii tunteiden nosteena?
10. Jaska16.1.2008 klo 11:57
Jukkis, TAM käytti verbiä tehdä pro ratkoa. Suuri(n) osa sivuston vakioosanottajistosta siis ymmärsi, mikä on TAMin asia. Vastaus siihen on kyllä (en minä).
11. Jukkis16.1.2008 klo 12:45
Kun en ymmärrä ilmausta "tehdä pro ratkoa", niin en ymmärrä, ymmärsinkö minä, mikä oli TAM:n asia.
12. Taata16.1.2008 klo 15:10
Monet sanovat tekevänsä ristikoita ja tällä tarkoittavat, että itse asiassa ratkovat niitä. Tuosta ilmauksesta voi toisaalta saada kyllä senkin käsityksen, että he laativat niitä. Olen tähän seikkaan törmännyt monet monituiset kerrat vuosien varrella ja ratkonnasta on muistaakseni ainakin lähes poikkeuksetta ollut kyse.

Mitä Kirppu- lehteen tulee niin varmaan sitä joku tai jotkut tekevät eikä vähiten täällä kärhämöinyt HH, kun on tuolla markettien lehtipisteissä esillä. Aika harvoin sitä katselen,
kun vaikuttaa niin kovin kiiltokuvamaiselta ja fiiniltä. Siksi ei ole muita laatijoita kuin HH jäänyt edes mieleen. Minua miellyttää enemmän perinteinen ristikkolehti, jossa ei ole kovasti väreillä mässäilty eikä paperin tarvitse olla täysin valkeaa ja kiiltävää. No makuja on monenlaisia.
13. Lauri Kultti17.1.2008 klo 11:12
Olin juuri Lissabonissa pienellä lomalla ja nappasin lentokentän R-kioskista mukaani Kirpun, kun kaikki muut visaiset lehdet (, jotka tiedän,) olin typeryyttäni (!) ratkonut jo ennen matkalle lähtöä. Lehden lopulla olikin paljon vaivaa tuottaneita laatimuksia (muistaakseni laatijan initiaalit PP).
14. Henry Haapalainen18.1.2008 klo 01:35
Olisiko kohtuuton pyyntö, että Kirppu-tuotteiden repostelu täällä lopetetaan. Nimimerkki Tam oli varmaan vilpitön, mutta ei tuntenut tämän sivuston luonnetta.

Kirpuille on äskettäin avattu oma sivusto, jonka osoite on kirppuristikot.fi. Kun sinne kirjoittaa, ei tarvitse pelätä nimimerkkihäiriköitten solvauksia.
15. JTak18.1.2008 klo 08:29
Eipä näytä sivu toimivan.
16. Taata18.1.2008 klo 08:31
Pääsin kirppusivuille, mutta sitten jumi koko koneen enkä
päässyt enää uudelleen. Täytyy yrittää taas, kun on enemmän aikaa. En ehtinyt katsoa, että onko siellä sättiä olemassa. Lasten ristikoita ehdin vain katsoa, kun oli kone aivan jumissa. Koneessa varmaan vika, vaikka ehdin jo säikähtää?
17. Seppo18.1.2008 klo 09:07
Eipä siellä todellakaan ollut "nimimerkkihäiriköitten solvauksia" eikä mitään muutakaan. Kannattanee mainostaa vasta sitten, kun sivusto toimii kunnolla, eikä mielestäni ainakaan tässä säikeessä ole kirjoitettu mitään Henryä tai Kirppuristikoita loukkaavaa vai onko joku eri mieltä asiasta?
18. Timppa18.1.2008 klo 09:23
En ole tutustunut uusimpaan Kirppuun, mutta ymmärrykseni mukaan sitä ei ole tässä säikeessä mitenkään reposteltu.

Kielonen: repostella67 arvostella pikkumaisen kielteisesti, setviä juurta jaksaen, käännellä ja väännellä, riepotella. Repostella toisten asioita. Lehdet repostelivat tapausta.
19. airisto18.1.2008 klo 10:49
HH neuvoo:

"Ristikot pitää tulostaa paperille ja ratkoa sitten. Jos sinulla ei ole tulostinta, voit ratkoa kirjoittamalla sanat tussikynällä tietokoneen näytölle. Tätä keinoa en kuitenkaan suosittele enkä vastaa mahdollisista seurauksista. Hyvää uutta vuotta sinulle!"

Muista käyttää tussia, jossa lukee PERM. tai PERMANENT ;)
20. JTak18.1.2008 klo 10:54
Kieltämättä aika julma ohje nettiristikon ratkontaa varten.

Nyt sivut tosiaan toimivat, mutta keskustelupalstaa siellä ei ole. Sen sijaan vieraskirja löytyy, mutta siihenkin kirjoittavat voivat käyttää nimimerkkiä eli "nimimerkkihäiriköitten solvauksia" voi näkyä yhtä hyvin kuin täälläkin.

Kirppu-tuotteiden "repostelua" en ole toistaiseksi tässä ketjussa huomannut. Ehkä se liittyy "tämän sivuston luonteeseen". ;)
21. Henry19.1.2008 klo 01:23
Janne Uusitalo kertoi, että operaattori teki jotain huoltotöitä. Siksi sivun avautumisessa saattoi olla ongelmia. Mutta kun joku sanoi sanoi tätä osoitteen kertomista mainostamiseksi, kerron nyt että uusia kirjoittajia ei kaivata. Kirpun kotisivu ei ole pulinapalsta, eikä minulla olisikaan aikaa netissä roikkua.
22. Seppo19.1.2008 klo 14:00
Enpä sitten sinne tunge, kun asia noin selvästi sanotaan, luultavasti Henry ei tarvitse lehtien ostajiakaan!
23. Henry Haapalainen22.1.2008 klo 02:20
Kirpun kotisivun (kirppuristikot.fi) tarkoitus on tämä: voi kertoa epäilemästään virheestä Kirppu-lehdessä, voi vastata Kirpun mielipidesivulla esitettyyn väitteeseen, voi arvostella suuntaan tai toiseen yksittäisiä Kirpun tehtäviä, voi kirjoittaa vapaasti mistä hyvänsä ristíkoihin liittyvästä. Toivomus on, että kirjoittajat uskaltavat kertoa nimensä. Vielä toistaiseksi nimimerkit hyväksytään.
24. ?22.1.2008 klo 02:35
Henry, kirjoitit: "Olisiko kohtuuton pyyntö, että Kirppu-tuotteiden repostelu täällä lopetetaan."

REPOSTELU?

Näillä sivuilla pääasiassa RATKOJAT keskustelevat ja arvostelevat ristikoita laidasta laitaan. Olet ehkä huomannut: Hesarit ja IS-ristikot ja monet muut tulevat ruodituiksi.

Ihan turha heittäytyä marttyyriksi. Suhteuta ja löysää vähän. Niin kauan kuin sinunkin ristikoistasi puhutaan, se on merkki siitä, että joku niitä ratkoo.
25. Henry23.1.2008 klo 01:52
Nyt tekisi mieli sanoa pahasti, mutta sanon mieluummin hyvästi.
26. Henry24.1.2008 klo 02:40
Vuokilan porukka on käsittämättömän kateellista, ilkeämielistä ja tietämätöntä. Suomessa toimii oikeusaste nimeltä markkinaoikeus. Siellä tutkitaan mm. median (myös nettisivustojen) väitteitä, jotka pyrkivät kilpailijaa vahingoittamaan. Jos teen sinne valituksen, kaikki haluamani nimimerkit paljastetaan. Onko Erkki siihen valmis?
27. sk24.1.2008 klo 08:59
Niksipirkasta bongattua: Yö kannattaa käyttää mieluummin nukkumiseen kuin esim. nettikirjoitteluun.
28. torvelo24.1.2008 klo 09:18
Tuskin pelkkä valitus markkinaoikeuteen riittää paljastamaan ketään nimimerkkiä joltain keskustelupalstalta. Sitä paitsi täältä niitä on mahdoton paljastaa, koska ip-tietoihin ei taatusti pääse käsiksi, jos ei epäillä vakavaa rikosta.
29. torvelo24.1.2008 klo 09:21
Niin, ja se tuskin on tarpeeksi vakava rikos, jos joku kyselee onko kukaan ratkonut kirppuja ja toiset vastaavat.
30. sven24.1.2008 klo 11:46
Markkinaoikeuden pelossa päätin juuri, etten uskalla enää ostaa Henryn puulaakin ristikoita, rettelöi itseksesi vaan!
31. Henry Haapalainen25.1.2008 klo 01:53
Ehkä jotain on kuitenkin opittu, jos ymmärretään että nettiin vastuuttomasti kirjoittamalla voi saada rikossyytteen. Eihän siitä ole kuin pari vuotta, kun täällä usean "asiantuntijan" toimesta kerrottiin, että sananvapauslaki ei koske nettiin kirjoittamista. Saa kirjoittaa mitä hyvänsä, omalla nimellään tai nimimerkillä. Tämä johti mielipiteenvaihtoon, jossa Erkki lopulta joutui sulkemaan pääsyni sivustolleen. Mitään muuta vaihtoehtoa hänelle ei jäänyt. Aika historiallinen tapahtuma, omalla nimellään esiintyvä kilpailevan lehden päätoimittaja poistetaan sivustolta. Heti sen jälkeen lähetin Erkki Vuokilalle sähköpostiviestin: Kiitos, olen imarreltu.
32. ?25.1.2008 klo 03:05
Henry, tarkenna nyt hyvä mies - vaikkapa parin vuoden ajalta - MISSÄ JA KUKA TÄÄLLÄ SINUN RISTIKOITASI TAI LEHTIÄSI ON REPOSTELLUT!!!

Laita lista! Yksilöi! Anna esimerkkejä! Lainaa tekstejä! Osoita ja näytä toteen! Kerro, missä ja kenen kirjottamana tuo vääryys on tapahtunut!

Olen lukenut tätä palstaa pari vuotta ja täältä en ole koko tänä aikana löytänyt tuotenimeä KIRPPU-ristikot. Tavaratalon lehtihyllyä tutkimalla sen sattumoisin löysin. Hyviä lehtiä. Siinä missä monet muutkin.
33. Tuulia25.1.2008 klo 14:53
Lopettakaa saivartelu ! Kirput ovat kivoja ratkottavia kuten myöa Pelikaanit ja monet muut ristikkolehdet !
34. sk25.1.2008 klo 15:40
HH:lle toinen Niksipirkkabongaus: Seuraavakin yö kannattaa käyttää mieluummin nukkumiseen kuin esim. nettikirjoitteluun.
35. ummikko25.1.2008 klo 19:16
Uutena kävijänä en tunne tapausta, johon Henry viime yönä viittasi ja kertoi, että Vuokila oli pakotettu sulkemaan hänet pois sivustolta. Saitko sinä silloin rikossyytteen? Käsitykseni mukaan muillakin sivustoilla on joskus jouduttu menemään näin äärimmäisiin toimiin häiriköiden aisoihin saattamiseksi ja siinähän on kyseessä enemmistön etu. Itse en tunne Kirppu-ristikoita, mutta tältä Sanaristikot-saitilta olen saanut paljonkin arvokasta oppia ristikoista enkä haluaisi, että joku häirikkö sotkee hyvin sujuvia asioita.
36. Kaitsu26.1.2008 klo 18:54
Vuoden verran tuli ratkottua Kirppu-ristikoita, josta kiitos Henry Haapalaiselle, pidit sanasi!

Ei nuo lahja-Kirput mielestäni suuremmin poikenneet muusta alan tarjonnasta. Joissakin tehtävissä oli hieman toiston tunnetta ja jotkut taas yllättävän uusia ja pirteitä oivalluksia. Kaikkiaan aivan asiallinen julkaisu, ulkoasultaan jopa edustavan näköisiä. Taisivat olla siitä helpommasta päästä olevia, nuo saamani lehdet. Hiukan vaikeamman tason tehtävistä olisin mielestäni kyllä selvinnyt, mutta meniväthän nuokin ajanvietteestä.

Ja ennen kaikkea AJANVIETTEESTÄ on, ainakin minun kohdallani, kyse ratkoessani ristikoita. Ja ajanvietteestä on kyse silloinkin kun näitä sivuja silmäilen. Ymmärrän jos ammatikseen ristikoiden parissa työtään tekevät suhtautuvat vakavasti näihin kirjoituksiin, niin hyvän työmoraalin omaavan henkilön pitääkin tehdä. Muut täällä aikaansa viettävät kirjoittelevat usein varsin kieli poskella ja silloin on vaarana, että tallaa jonkun liikavarpaille. Meillä kaikilla on omat arat alueemme, joissa huumorintajumme ei veny rajattomiin. Ongelmana onkin, että nuo arat asiat ovat jokaisella ihan omanlaisensa ja silloin jonkun mielestä kevytkin herja saattaa ylittää toisella sietokyvyn rajat.

Jo vuosia näitä sivuja sivusta seuranneena (en vieläkään ole mitenkään sitoutunut mihinkään klikkiin, vastaisista väitteistä huolimatta) en ole mielestäni havainnut täällä minkäänlaista ajojahtia mitään ryhmittymää kohtaan. Vuokilan tallin tuotteista on kaiketi eniten juttua, mutta olisikin outoa jos niin ei olisi. Aina kun joku on näillä sivuilla pillastunut ja ryhtynyt kyselemään oikeuksiensa perään, on mielestäni ollut kyse juuri noista varpaille tallomisista. En tosin sivullisena tiedä onko taustalla muita tekijöitä vaikuttamassa, mutta ainakaan näillä sivuilla julkaistujen kirjoitusten ei pitäisi aiheuttaa suurta provosoitumista. Kyse on ainoastaan mielipiteistä ja niitähän riittää jokaiselle omansa.
37. sk26.1.2008 klo 21:45
"Joissakin tehtävissä oli hieman toiston tunnetta..." Aijai, törkeää repostelua. Nyt kyllä markkinaoikeuden miehet hakee Vuokilan yöllä ja nimimerkkien henkilöllisyydet heijastetaan valonheittimillä taivaalle.
38. Henry Haapalainen27.1.2008 klo 01:14
Jaskan kirjoitus oli asiallinen, ei tuollaisista ongelmista ole ollutkaan kysymys. Mutta jos sanon yhtään enempää, voin jäädä kiinni siihen loputtomaan väittelyn suohon, josta olen kerran päässyt irti. Ei kiitos koskaan enää.
39. Antti Viitamäki28.1.2008 klo 16:17
On metodina hieman pulmallinen tuo että osallistuu keskusteluun sen verran, että sanoo jotain todella vakavan kuuloista tai syyttävää, ja vasta sen jälkeen ilmoittaa ettei aio missään tapauksessa esimerkiksi perustella tai antaa lisäselvitystä, koska ei halua "jäädä kiinni siihen loputtomaan väittelyn suohon". Uskoakseni ymmärrän kyllä syyn, ja yhdyn ajatukseen: ei koskaan enää.

Ainoa lehti(perhe), josta näillä sivuilla on kirjoitettu pelkästään asiallisesti ja ilman ylilyöviä negatiivisia kommentteja, on Kirppu. Minkä kaiken järjen mukaan hyvin ymmärränkin, sillä omien kokemuksieni mukaan kyseessä on sekä tehtävien että ulkonäön suhteen erittäin laadukas ja monipuolinen tuote.

On erittäin vaikea ajatella että Kirppua olisi koskaan tarvetta "repostella". Jonkun ratkojan makuun lehti saattaa olla liian yksitoikkoinen yhtenevän ulkoasun ja laatijoiden samanhenkisyyden johdosta, mutta sen korkeaa laatua ei voi mitenkään kiistää. Helpot ristikot ovat aidosti helppoja ja vaikeat ristikot aidosti vaikeita. Nopea läpiselailu lehtihyllyllä riittää antamaan erittäin hyvän kuvan lehden luonteesta, mikä on epäilemättä ollut aina tarkoituskin - ostaja siis saa juuri sitä mitä on halunnutkin. Sen takia lehden tilanneiden tai ostaneiden suista ei yleensä kuule muuta kuin kehuja.

Kommentit tyyliin "Vuokilan porukka on käsittämättömän kateellista, ilkeämielistä ja tietämätöntä" voi itse kukin halutessaan asettaa mittasuhteisiin lukemalla parin vuoden takaisia keskustelusäikeitä.

Uskoakseni asiaan liittyneiden henkilöiden motiivien ja toimintaperiaatteiden selville saaminen - ja esimerkiksi sen, ketä missäkin tilanteessa saattoi nimittää ilkeämieliseksi, kateelliseksi tai vaikkapa vainoharhaiseksi - ei vaadi kovinkaan kummoista tutkimustyötä. Tämän ovat tosiseikaksi ilmoittaneet kaikki osapuolet.

Minustakaan ei tunnu mukavalta muistella näitä jo taakse jääneitä kärhämöintejä, mutta en silti voinut olla tämän viestin verran kommentoimatta tuota heittoa kateellisuudesta ja ilkeämielisyydestä. Tämä nimenomaan siksi, että näillä sivuilla on paljon kävijöitä jotka ovat joko uusia tai eivät muuten vain ole tietoisia kaikista menneisyydessä tapahtuneista asioista, ja koska itsekin katson kuuluvani ”Vuokilan porukkaan” vähintäänkin ammatillisessa mielessä.

Puolustuspuheenvuoroni on varmasti silti useimmille näistä uusista ja asiasta tietämättömistäkin merkityksetön, sillä he osaavat toki itse arvioida moisen "luonnemäärittelyn" lähtökohtia ja päämääriä.

Myös nimimerkkien, nettikirjoittelun, medialakien ja muiden vastaavien aiheiden suhteen tällä sivustolla on aikoinaan useaan otteeseen lainattu suoraa lakitekstiä. Jos asiat ovat sellaisten siteerausten jälkeenkin vielä olleet jonkun mielestä kyseenalaisia tai epäselviä, hän ei ainakaan ole sitä minun muistikuvieni mukaan millään tavoin täällä ilmaissut tai lainluvussa harhaanmenoa oikaissut.

Oma kommenttini nimimerkkikirjoitteluun on aina ollut lyhyt ja ytimekäs: saa ja pitää saada jos haluaa.

Haukkuminen, solvaaminen, herjaaminen ja väärän informaation levittäminen sen sijaan on tilanteesta riippuen ikävää, sopimatonta, huonon maun mukaista, törkeää tai jopa lainvastaista, kirjoittipa sitten omalla nimellään tai nimimerkillä. Lain mukaan herjaus on herjaus, ei siinä mistään nimimerkeistä ole kyse. Jos olisi, tämä maa olisi minun nähdäkseni pahasti vinksallaan.

Nimimerkin takaa herjaamista voi joissain olosuhteissa pitää "pelkurimaisempana", mutta ainakin minusta tuntuu ihan yhtä pahalta jos minua herjataan tai minun sanojani vääristellään, olipa kirjoittajalla nimimerkkiä tai ei. Oman nimen käyttö ei tee minkään sortin vääryydestä piiruakaan oikeutetumpaa.
40. HT28.1.2008 klo 20:07
"Lain mukaan herjaus on herjaus, ei siinä mistään nimimerkeistä ole kyse." Tosin laki tuntee herjauksen enää uskonrauhan rikkomisesta puhuessaan. Muista yhteyksistä herjaus ja solvaus katosivat lähemmäs vuosikymmen sitten ja nykyinen termi on kunnianloukkaus.
41. Henry Haapalainen29.1.2008 klo 01:15
Antin kirjoitus on hyvä. Mutta Vuokilan porukalla en tarkoittanut Sanarisin laatijoita, tarkoitin Vuokiloita, heitä jotka näitä sivuja moderoivat. Siellä se ongelma on ollut.
42. kudos29.1.2008 klo 13:05
Onko kunnianloukkaus sanoa:

"X on käsittämättömän kateellinen, ilkeämielinen ja tietämätön."

Oletetaan, että X on mainittu nimeltä.
43. HT29.1.2008 klo 13:27
Mielenkiintoinen kysymys.

Laki sanoo:

----------------
Joka

1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka

2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
--------------

Onko yllä näkyvä lausuma kateellisuudesta jne. valheellinen? Jos on, onko se"omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa"? Onko kyse momentissa 2 mainitusta muusta halventamistavasta? Entäs lain maininta elinkeinoelämästä, julkisesta toiminnasta yms. ja sen ylittämisestä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä; miten nuo seikat mahdollisesti vaikuttaisivat asiaan?
44. tiainen6.2.2009 klo 12:36
TAM: Minä teen KIRPPUJA ja pidän niistä siinä missä muistakin. Kuvat ovat ainakin selkeitä, eikä epämääräisiä tuherruksia. Voi kun olisi ollut mukava keskustella KIRPUISTA, mutta tämä aihe on poikennut aivan metsäteille... Tuliko mieleen niille jotka täällä remuavat, että voisivat aloittaa oman repostelu keskustelun, ihan omalla otsikolla? TAM:ille, pidän kirpuista itse ja ikävää kun tämä sivusto ei paljon anna mahdollisuutta mukavalle keskustelulle. Säälittää nämä ihmiset. Jukkis, jos TAM kysyy tekeekö kukaan KIRPPUJA, niin eikö se mielestäsi ole aiheen avaus??
45. Ylläpito6.2.2009 klo 12:52
On Kirppu-ristikoiden päätoimittajan erityinen ja ehdoton pyyntö, että Kirpuista ei keskusteltaisi näillä sivuilla. Yritämme tätä pyyntöä hienovaraisesti mutta liikoja sensuroimatta noudattaa. Kirpuilla on tosiaan myöäs omat kotisivut vieraskirjoineen.
46. Henry Haapalainen7.2.2009 klo 00:34
Kiitos tuosta ylläpidolle. Kirpun kotisivulle ei varsinaisesti toivota rönsyilevää keskustelua, tarkoitus on auttaa ratkojia pulmatilanteissa. Sinne on hyväksytty myös nimimerkkikirjoitukset, eikä mitään ongelmia ole ollut.

Kirpuissa on sensuroimattomat mielipidesivut, mutta kyllä myös kotisivullemme kirppuristikot.fi voi kirjoittaa muutakin kuin avunpyyntöjä vaikeaan ristikon kohtaan. Toistaiseksi ratkojat ovat kysyneet, ja minä olen melkein aina vastannut. Ei sen tarvitse välttämättä niin jatkua.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *