KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2466

3768. Hs 2466

Römpsä11.1.2008 klo 17:08
Uusin aulis nostaa veden kielelle: valokuvavihjeitä vähän, mikä on pelkkää plussaa, siksi suttuisia ovat kuvat olleet. Tämä vaikuttaa luontevammalta.
2. Bella11.1.2008 klo 19:49
Hei kaikille. Tämä on hyvin "siisti" ristikko. Minulla taitaa olla jotain väärin oikeassa alakulmassa, koska sinivärejä kohdasta tulee vastaus, joka on outo. Olisiko jollakin selitystä tähän outoon sanaan?
3. EJlo11.1.2008 klo 21:10
Oikean alakulman vinkkiin SINIVÄREJÄ tulee sana, joka on sukunimenä n 200 elossa olevalla Suomessa. Onneksi satun tuntemaan yhden heistä ja hän kertoi nimen tulevan venäjänkielisestä sanasta, joka merkitsee kuparivitrilliä. Tämä taas kuulemma sopii sinertävänä värinä oikeaksi vastaukseksi.
4. Bella11.1.2008 klo 21:17
EJlo: kiitos paljon. Taitaa olla oikein. En ole tässä yhteydessä tätä sanaa koskaan kuullut. Tutkimattomat ovat Auliksen tiet.
5. Römpsä11.1.2008 klo 21:19
Ejlo, pelastit päivän, pystysanat olivat kaikki varmoja, joten vaakaan tuli väkisin se sana, mutta sinä paljastit sen alkuperän!
6. EJlo11.1.2008 klo 21:28
Etunimien erikoiskirjoa edustaa naisnimi, joka alkaa 9 ruutua ylhäältä ja 11 ruutua vasemmasta reunasta. Näitä nimiä näyttää olevan peräti 6 kpl. Viimeisestä kirjaimesta risteävälle riville sopii niin ikään naisnimi, mutta sen tarkoitus onkin olla ihan muuta kuin nimi. Suurennuslasilla henkilön voi tunnistaa ja hänen kuvansa löytyy nimihaulla Googlen kuvagalleriasta.
Alimmalla rivillä on taas etunimi vinkkinä piilokirjaimellisena ja ainakin pari eri vaihtoehtoa siihen sopii. Kumpi lie hyväksyttäneen. Itse laitoin siihen */* tyylillä kaksi eri versiota.
Muuten ristikko on kahta aiempaa huomattavasti helpompi, koska valmistui saman iltapuhteen aikana.
7. EJlo11.1.2008 klo 21:35
Anteeksi että sekoitan vasemman ja oikean. Ylempänä oleva teksti pitää olla 11 RUUTUA OIKEASTA REUNASTA...
8. Keno11.1.2008 klo 21:36
Kyllä tuo SINIVÄRI pitää olla muutenkin löydetttävissä ja todennettavissa kuin jonkun sen nimisen kertomuksen perusteella. Itselläni lienee sama sana kuin tässä muilla, mutta en ole sitä pystynyt todentamaan.
9. Römpsä11.1.2008 klo 21:48
Raaskiiko tässä nyt aulista kurmoottaa?, onhan täällä niin monet kerrat todettu, että aulis on aulis on aulis!
10. pekka11.1.2008 klo 22:21
Miksi Auliksella ole koskaan ajankohtaisia laatimuksia, esim.
pahuudenpesä=israel. Jumalaton=egypti. Mooses=....fiili.
rahaton=paavi?
11. EJlo11.1.2008 klo 22:34
Se siniväri tuli pystysanojen avulla ja olisin sen siihen varmana jättänyt ellei se olisi ollut tuttu sukunimenä. Kerroinkin asiasta vain siksi että näin sain oman sanani varmistettua. Varmasti siihen löytyy muitakin tapoja, varsinkin jos hallitsee Googlen tai omistaa Nykäsen kaltaisia opuksia.
12. pekka11.1.2008 klo 23:04
Kun Aulis tekelee hesariin ristikkoja, voisi hän laitaa, vaikkapa johonkin kulmaan muutaman tontun tai vastaavan ilmaisemaan,että on kiireinen etelässä, tai jossakin kirkollisessa tilaisuudessa? Hakemassa inspiraatioita seuraavaan epäristikkoon. Onko se vaikeaa?
13. HT12.1.2008 klo 03:59
Lähettäjä: Keno 11.1.2008 klo 21:36

Kyllä tuo SINIVÄRI pitää olla muutenkin löydetttävissä ja todennettavissa kuin jonkun sen nimisen kertomuksen perusteella.

Lähettäjä: EJlo 11.1.2008 klo 22:34

... Varmasti siihen löytyy muitakin tapoja, varsinkin jos hallitsee Googlen tai omistaa Nykäsen kaltaisia opuksia.

----------------

Googlen käyttö lienee suurin piirtein hallinnassa, hyllyssä on Nykänen ynnä muita opuksia, mutta sinivärille ei ole löytynyt vahvistusta eli Kenon murina tuntuu aiheelliselta. Sukunimikirjakaan ei tuon nimen alkuperää käsitellessään puhu mitään väreistä tai venäjän kielestä.

Eli jäämme odottamaan niitä "muita tapoja". Tottapa sellaisia löytyy, ellei Lehtokin sitten ole saanut tietoaan nimen kantajalta (joka on saanut sen, niin, mistä?)
14. HT12.1.2008 klo 04:15
Kuudes vaakarivi alhaalta, ristikon puoliväli: tummatukkainen nainen, jonka nimen perässä sydän. Kohta on kyllä valmis ja varmaan oikeinkin, mitä nyt yksi piilokirjain voisi tietysti periaatteessa olla jotain muutakin, mutta muuten vain kiinnostaa: onko joku löytänyt tuon kuvan Googlen kuvahausta? Kokeilin pelkällä sukunimellä, koska en tunne ihmistä, ja osumien määräksi ilmoitettiin lähemmäs kahdeksantuhatta.

Tuosta kolme ruutua oikeaan vihje WANNER AALTIO on minusta kehno. Olisi siihen voinut panna sellaisenkin, jonka selvittämiseen ei olisi tarvinnut Googlea.
15. Vili12.1.2008 klo 08:32
Hs 2466 oli taas sieltä helpoimmasta päästä, vaikka muutama outo sana tulikin. "Siniväri," mutta nythän me sen tiedämme, Kiitos eJlon.

Piilokirjaimista: HS-2463 ristikon ratkaisussa lukee pääsanana "ruotsalaiskuusijuhla" piilokirjaimina kuusi-sanan kohdalla olevat jälkimmäinen u ja i. Muistaakseni kuvassa oli kutsukortti ym. Moniko laittoi sanaksi "ruotsalaiskutsujuhla?"
16. Römpsä12.1.2008 klo 08:35
HT, tuo nainenhan on yksi tunnetuimpia suomalaisia, hänet on moni nähnyt ilman rihmankiertämää: hän oli ensimmäisenä suomalaisena playmate of the month, playboy december 1988, esiintyi niissä kuvissa mustassa peruukissa!
17. Römpsä12.1.2008 klo 08:39
P.s., ratkaisusana on siis kyseisen naisen etunimi+korttipelin sydän.
18. Römpsä12.1.2008 klo 09:26
HT, ei wanner-aaltio vihjeessä kuukkelia tarvittu, wiren riitti!
19. Römpsä12.1.2008 klo 09:38
Vili, ei varmaan kukaan, sillä sanallisena vihjeenähän oli sexfestival=kuusijuhla.
20. Römpsä12.1.2008 klo 09:49
HT, kirjoitit aiemmin:"kokeilin pelkällä sukunimellä, koska en tunne ihmistä." hämmästelen henkistä kapasiteettiasi, osasit hakea sukunimellä, vaikka et tunne ihmistä. Mistä keksit syöttää koneeseen nimen kärkkäinen?
21. sivullinen12.1.2008 klo 10:27
Mikähän lienee kun tätä tämänkertaista tunnutaan pitävän helpohkona ja minusta tämä on vaikein (vieläpä kyseenalaisella tavalla vaikein) aikoihin.

Vasemmassa yläkulmassa ylhäältä alaspäin kysytty ETUNIMI on kyllä tosi harvinainen (11 kpl), jotta lasiastiasta vaakaan tulisi mielekäs sana. Vai olenko ihammettäs?

Vasemmalta lukien toisen tummennetuille ruuduille pystyyn tulevan teemalauseen alempi sana ei ole minulle suostunut syntymään, ei sitten millään.

Yläreunassa, 15 ruutua vasemmalta, pystyyn vihjeestä YKKÖNENKÖ? on täysi arvoitus myös.

Ristikon keskivaiheilla, 8. rivi ylhäältä, kuvavihjeessä ilmeisesti äiti ja lapsi. Viisikirjaiminen vaakasuora ratkaisusana muodostunee poikittaisista, mutta sanana on kyllä minulle tuntematon. No minullapa ei olekaan sanakirjoja apunani.

Pekkarömpsäasteikolla (Pekan mielestähän Auliksen ristikoissa ei ole mitään hyvää, Römpsän mielestä taas ei mitään huonoa :o) tämä minun mielestäni sijoittuu sinne lähemmäs pekkapäätä. Ei yhtään riemastuttavaa ahaa-elämystä, sen sijaan aika monta nojoo-elämystä. Mutta kuten sanottu, keskenhän tämä vielä on, joskin seinä tuntuu olevan vastassa.
22. sivullinen12.1.2008 klo 10:39
HT:lle sen verran, että sukunimeksi luulemasi lienee etunimen ja konjunktion yhdistelmä. Konjunktiota ei vihjeessä ole suoraan esitetty, mutta kyllä se silti ratkaisuun luontevasti istuu.
23. MP12.1.2008 klo 10:43
Vas. ylänurkka tökkii.onkohan ESA kirjailija ?

Sivullinen: tummennetut ruudut pystyyn, saan siihen jonkinlaisen "munakuorman".
Täällä pohjoisessa on tunturi, jota mainosmiehet pitävät "ykkösenä".
Äiti ja lapsi kuvasta tulee Nykäsestä löytyvä harvinainen sana, joka kuvaa saattelemista-
24. sivullinen12.1.2008 klo 11:04
MP: Kiitos avuista. Pystylause ratkesi, oikeilla jäljillä olin mutta eipä vaan loksahtanut kohdalleen. Nyt loksahti. -Yläreunan ykköstunturikin antoi uskonvahvistuksen; William lienee paremmin "aatelismiehenä" tunnettu alansa klassikko, jolloin vaakaan saadaan kevyt puulaji. Näin ratkesi sekin alue, ehkä jopa oikein. Nämä ovat kyllä juuri niitä mainitsemia nojoo-elämyksiä.

Kysymäsi ESA lienee aikoinaan tuottelias, nyt jo edesmennyt sotakirjailija.
25. Römpsä12.1.2008 klo 11:42
Sivullinen, olen oikein otettu, että ihan asteikolle pääsin, se vasemman yläkulman etunimi on vanhasta lännenlaulusta tuttu, noin lempinimeksi muunnettuna, joten lasiastiasta tulee kelpo sana.
26. Römpsä12.1.2008 klo 11:50
P.s., diakuva eli...
27. HT12.1.2008 klo 13:32
Römpsä ja minun henkinen kapasiteettini: oletin, että naisen kuvasta tulee sukunimi (mm. erään aikanaan tunnetun toimittajan) ja suoraan sen perään sydämestä tuleva sana. Nyt sitten hoksasin sen seikan, josta nimim. sivullinenkin ehti jo huomauttaa, että rakennelma koostuu vähän eri tavalla eli väliin tulee konjunktio. Kohta sinänsä oli minulla oikein ja nyt kun tietää, ketä kuva esittää, tulee mieleen että tottakai, joo joo, olinpas minä tyhmä.
28. HT12.1.2008 klo 13:35
Kahdeksas rivi ylhäältä: minä en kyllä edes suurennuslasin kanssa näe siinä äitiä ja lasta. Nykäsessä tuohon tilanteeseen sopiva verbi pitänee katsoa kohdasta 2 eli kyse ei ole saattelemisesta vaan tietyn tyyppisestä kulkemisesta.
29. HT12.1.2008 klo 14:03
Kuudes vaakarivi ylhäältä, keskikohdasta vähän vasempaan: KIELI. Löytyneekö ratkaisuksi tuleva sana jostain tuolla tavoin kirjoitettuna?
30. pelaaja12.1.2008 klo 14:11
ht:lle - onkohan sulla 'kielessä' virhe - oikein kirjoitettuna viittaa saariryhmään
-yläosan ykkösen lähelle ehdotettu ratkaisuksi kevyttä puulajia mutta olisiko se sittenkin ruohokasvi ?

Eikö kukaan ihmettele oikeaa alanurkkaa? Miten minä saan siihen viimeiseen tummennettuun vaakaan vain korttipelin ?
31. sivullinen12.1.2008 klo 14:15
Mitä tarkempaan katsoo, sitä vähemmän näkee. Tekisi mieli sanoa ettei kannata suurennuslasilla etsiä äitiä ja lasta kun ne näkee jo sokea Reettakin. Mutta en sano, koska joku voisi pitää sitä ilkeilynä, mitä en missään tapauksessa halua. Enhän edes tunne sokeaa Reettaa.

Hahmotan kahdeksannen rivin kuvavihjeessä takaviistosta kuvatut naishahmon (vyötäröstä alaspäin) ja tyttölapsen, jotka kulkevat käsi kädessä.

Ratkaisusanan arvaan olevan samaa juurta kuin siitä konsonanttiparin lisäyksellä ja loppuvokaalin kahdennuksella syntyvä huomattavasti tutumpi verbi. Nykysyomen sanakirjaahan minulla ei siis tosiaan ole, jotenkin olen ilmankin pärjännyt ja pelkkien Hesarin ristikoiden takia en välitä moista ryhtyä hommaamaan. :o)
32. HT12.1.2008 klo 14:24
Pelaaja: saariryhmä, juu, ja sen alkuperäisillä asukkailla on (tai oli) oma kielensä, mutta oudoksun ratkaisusanan toiseksi viimeistä kirjainta, joka on pystyyn tulevan SAVU-vihjeen ratkaisun ensimmäisenä.
33. Römpsä12.1.2008 klo 14:29
Pelaaja, se william on kuuluisa jazz-pianisti ja orkesterinjohtaja, joten kyllä vaakaan tulee kevyt puu.
34. Römpsä12.1.2008 klo 14:50
Tietosanakirjan mukaan se kieli on "halpalentokenttä"
35. HT12.1.2008 klo 14:56
Römpsä: niinpä, mutta mikä ihme sitten tulee SAVU-vihjeestä?
36. HT12.1.2008 klo 14:59
Pelaaja: oikea alanurkka käy ymmärrettävämmäksi, kun tutkii viimeistä nuoliruutua: siinä näkyy kaksi pistettä tai ** (en oikein saa selvää), ja noillahan on tapana merkitä poisjättämistä.
37. pelaaja12.1.2008 klo 15:02
Römpsä, kun ei se william vaikuta siihen, tarkoitan piilokirjainta..mielestäni siihen sopii kaksikin eri kirjainta

Ht:llekin nyt varmasti selvisi se kieli, eli savussa oli varmasti jotain pielessä..
38. pelaaja12.1.2008 klo 15:07
Siis, joo, on se sittenkin kevyt puu
39. HT12.1.2008 klo 15:09
Sivullinen: annan pikkuisen periksi. Minä ratkon ristikosta ottamaani valokuvaa, jonka voi tietokoneen näytöllä suurentaa vaikka hevosen kokoiseksi (se oli siis se "suurennuslasini"), mutta vaikka kamerassa on megapikseleitä 7, alkuperäinen on toki parempi. Soitin ihmiselle, jolle annoin alkuperäisen ratkottavaksi, ja kyllä hänenkin mielestään kuvassa selvästi näyttäisi olevan nainen (äiti), joka taluttaa pienempää olentoa.

Toinen asia on sitten se, että ratkaisuksi tulevan verbin kumpikin Nykäsessä oleva merkitys sopii tähän, myös se kakkonen. Eivät nimittäin näytä kovin vauhdikkaasti etenevän. Mutta varmaan ykkönen on osuvampi eli MP oli oikeassa.
40. Römpsä12.1.2008 klo 15:19
HT, siihen savuun ei tule kupru, vaan...
41. HT12.1.2008 klo 15:20
Pelaaja: kieli on kaiken aikaa ollut selvillä, siis sen oikea kirjoitusmuoto. Olen vain kummastellut sitä kirjoitustapaa, joka ratkaisuun näyttäisi väkisin työntyvän. Sitä käyttäen savuksi tulisi sana, joka vippaa onnea merkitsevästä loppukirjaimen osalta.
42. sivullinen12.1.2008 klo 15:20
HT: annan arvoa eleellesi! ;o) Vastavuoroisesti vihjaan, että savuhan on jotain, jota *****aa piipusta. Tosin myös lumikin voi tehdä samaa, ei piipusta, mutta vaikkapa moottorikelkan ilmaan nostattamana.
43. HT12.1.2008 klo 15:22
Römpsä: kiitän, minulla oli siis jätskipuikosta tuleva sana väärin ja se sotki asiaa.
44. Maara12.1.2008 klo 15:31
HT:n viesti 14.59 jo varmaan avittikin Pelaajan 14.11
kummasteleman oikean alanurkan ratkaisussa.
Varmuuden välttämiseksi totean, että laatija ei ole ajatellut
Schwedenissä puhuttavaa kieltä, vaan Schwedenistä itään sijaitsevan maan kieltä.
45. pelaaja12.1.2008 klo 16:42
HT:lle kiitos ! Totta tosiaan, olinpa nähnyt pisteet väärin, eli näin ne siis alekkain kuten edellisessäkin nuolessa,näkö 'jäi päälle' mutta nyt se on korjattu
46. SMH12.1.2008 klo 18:10
En tunnista tyttöä, 13 rivi oikealta ja 9-10 alhaalta. Onkohan ensimmäinen kirjain väärin? Pystysanaksi, 16 alhaalta ja 12 oikealta laitoin sen mikä kuvassa näyttää olevan.

Toinen epäselvä kohta on jäätelöä syövästä tytöstä (12 vasemmalta ja 5 alhaalta) oikealle ja alas oleva alue, missä on mm "henkisiä" "puista" ja "soivia" -vihjeet. Ei sytytä!
47. Felix12.1.2008 klo 18:18
SMH: 1. kuolleen pilapiirtäjän vaimon tila
2. yritä saada puut saarroksiin pollaasi luottaen
48. SMH12.1.2008 klo 18:35
Kiitos Felix, selvisi heti, olin aikaisemmin tunnistavinani tytön mutta en löytänyt kuvagooglesta mutta vihjeesi johdosta katsoin uudelleen ja sieltähän hänet löysin muiden joukosta.
Laitoin puut saarroksiin ja siitä se lähti. Jäätelönsyöjästä sain verbin, joka löytyi Nykäsestä.
49. Hillevi12.1.2008 klo 18:51
Aivan tuli hymy huuleen , kun huomasin sen kaksoispisteen jälkeisen "sanomisen".Kiitokset Römpsälle ja sivulliselle avuista.No Bella , kuis kulkee?Joko olet ratkaissut tämän no joo-ristikon?
50. Felix12.1.2008 klo 19:09
KASVAA ylärivi 8 oik. Aivan outo sana tulee esiin. Onko vihjeitä?
51. Hillevi12.1.2008 klo 19:32
Outo se onkin.Synonyymi yhtä oudolle aaluvalle.
52. HT12.1.2008 klo 19:37
On mukana tuolla:

_http://www.sanaristikot.net/faksanat/index.php
53. Keno12.1.2008 klo 19:43
Felix: Ennen vanhaan lehmän maito maistui keväisin sille oudolle (tosi pahalle). Nyt pastöroinnin ansiosta tuota makua ei enää maidossa ole.
54. marjuko12.1.2008 klo 19:53
Felix: Onhan niitä, vihjeitä, esim: jotain hevoselle syötettävää kuten odelma, jos tämä auttaa.
55. HT12.1.2008 klo 19:59
Felix: jokos sitä sanan merkitsemää oli jo keväällä antamassa makua maitoon? Sanakirjan mukaan kyse on pääsadon korjuun jälkeisestä jutusta.
56. Bella12.1.2008 klo 20:11
Hillevi: Kiitos kysymästä. Täytetty on tämä monen arvostelema no joo-ristikko. Minusta on kiva, kun nämä ristikot ovat erilaisia ja -tasoisia. Koskaan perjantaisin ei tiedä minkälainen ristikko tulee, ennenkuin on avannut sen Hesarin. Se on ainoa aamu, jolloin avaan lehden loppupäästä!
57. Keno12.1.2008 klo 20:15
HT tarkoitti ilmeisesti minua tuossa makuasiassa. Kyllä se keväällä ennen pääsatoa on samanlaista kuin sen jälkeenkin. Kun lehmät päästettiin talven ja kuivaheinäruokinnan jälkeen ensimmäisen kerran laitumelle, niin viikon verran tuo voimakas maku oli maidossa. Sen jälkeen sitä ei enää esiintynyt. Siitä mausta käytettiin juuri tuota kyseistä "outoa" nimeä.
58. Felix12.1.2008 klo 20:21
Kiitos kaikille! Kun mulla eka kirjain oli väärin ja kotopuolessa tavaran toisena kirjaimena oli p niin eipä se tietenkään löytynyt. Nyt on vain Hedin ja PUUn yhtymäkohta hukassa oikeassa nurkassa.
59. marjuko12.1.2008 klo 20:31
HT: siinä äiti ja lapsi-kuvassa keskellä ristikkoa on kysymys verbistä, joka on lyhenne ihan käsinkuljettamisesta, löytyy Nykäsestä.
60. HT12.1.2008 klo 20:39
Keno: jep, ajatus harhaantui ja puhuttelin väärää ihmistä.

"Kun lehmät päästettiin talven ja kuivaheinäruokinnan jälkeen ensimmäisen kerran laitumelle, niin viikon verran tuo voimakas maku oli maidossa" kirjoitat, ja noin nminullekin asia selitettiin 50-luvulla, kun äimistelin maidon karmeaa makua. Kyse oli siis ymmärtääkseni "normaalista" heinästä, ei pääsadon korjuun jälkeen kasvaneesta, josta nyt oli puhe ja jota kai ei ole elukoitten syötävissä vielä keväällä. Mutta tämä nyt on tällaisen kolmannen polven kaupunkilaisen ajatuskulkua, ja heinätietämykseni voi toki olla aivan pielessä.
61. SMH12.1.2008 klo 20:44
Felix: Heidi liittyy kansallisoopperaan ja puu tuonne orsille.
62. Römpsä12.1.2008 klo 22:11
Kun heinää tehdään, tossa juhannuksen jälkeen(riippuu keleistä, ja siitä että missäpäin suomea ollaan), niin sen jälkeen heinä kasvaa toki uudelleen: saadaan odelma, eli äpäre, eli ...., kyse ei tosiaankaan ole mistään talvenvanhasta kuivaheinästä.
63. Römpsä12.1.2008 klo 22:14
P.s., kyseinen "kama" tunnetaan myös nimellä aaluva.
64. HT12.1.2008 klo 22:29
Marjuko: kyllähän verbi Nykäsessä on, ei siinä mitään, mutta minä olen pohdiskellut, kumpi kahdesta merkityksestä sopii paremmin nyt puheena olleeseen kuvaan.

Römpsä: päästetäänkö (vai pitäisikö sanoa: päästettiinkö) elukat ulkosalle vasta heinänteon jälkeen, jolloin niiden ensimmäinen tuore ateria oli se ä. vai ehtivätkö ne popsia samankesäistä heinää jo ennen sitä? Siis jos tiedät, minä kun en tunne taustaasi.

Aaluva-synonyymin heitti näkyviin Hillevikin jo muutama tunti sitten.
65. Römpsä12.1.2008 klo 22:30
Keno, ..skat, ei pitäisi kirjoittaa aiheesta, jota ei tunne; olen koko lapsuuteni juonut käsittelemätöntä lehmänmaitoa, joka lypsyn jälkeen vain jäähdytettiin, ja sen jälkeen juotiin. Maku oli loistava. Pastoröinti ei paranna maidon makua, se tappaa maidon luonnollisia entsyymejä.
66. Römpsä12.1.2008 klo 22:52
HT, kyllä ne lehmät on aina laskettu laitumelle heti keväällä, se talviheinä, Aiv, mammutinmunat, etc. Tehdään alueelta, joka on syömätön.
67. jubbela13.1.2008 klo 02:14
siitä naisesta viel hieman. Kyllä jokainen tämän varmaan tuntee, koska sehän on hänen asia?? Mikä on yleensäkin naisen asia??
68. jubbela13.1.2008 klo 02:18
Olen jo vuodesta 1979 täytellyt auliksia ja ne vain aina jaksaa kiinnostaa.. Toivottavasti Aulis ei lopeta näitä vuosiin vielä..
69. dummy13.1.2008 klo 10:47
Pähkäilen vielä lännessä toisen harmaan pystysuoran alaosaa, eli heitetäänkö jotakin, jostakin vai johonkin?
70. Keno13.1.2008 klo 11:17
Römpsä: Toki minä kertomani asian tunnen ja tiedän. En ottanutkaan pastörointiin kantaa muuten kuin, että sen ansiosta tai pikemminkin sen takia lehmän maidossa ei keväisin ole tuota tuoreesta ruohosta tulevaa makua, mikä siihen tuli, kun lehmät ensilaitumelle päästettiin. Tosin tuo maku hävisi maidosta itsestäänkin noin viikossa. Sen sanon, että tottumaton ei sitä maitoa joisi. Muuten olen pastöroinnista ja maidosta samaa mieltä.

Vielä tuosta "oudosta" sanasta, että heinän(kin) kasvusta siinä on kyse. Kun heinä ennen niitettiin, niin se alkoi kasvaa uudestaan. Tuo kasvu on keväällä ja sadon jäkeen samalaista, ei siinä ulkoista ero koon ja näön suhteen ole. Ajankohta vain on toinen. Tuo sanakirjamääritelmä puhuu vain sadon jälkeisetä kasvusta, mutta ei sitä maaseudulla niin tarkkaan ole eroteltu. Ennen saatiin vain yksi heinäsato. Nykyisin, kun heinä tehdään AIV-rehuksi, niitetään se jo varhemmin, joten saadaan kaksikin satoa vuodessa.

Tällainen vitsi on olemassa: Maatalousministeri Sirkka-Liisa Anttilalta kysyttiin, että kuka keksi AIV-rehun. Hän vastasi, että A. I. V. Virtanen.
71. HT13.1.2008 klo 11:18
Jos ymmärsin paikan oikein (toinen pystylause vasemmalta): tehdään selvää eräänlaisesta kuormasta.
72. Waari13.1.2008 klo 11:41
Kalervo nimelle( 5. rivi ylhäältä) en ole löytänyt sukunimeä?
Samalla kohdalla (9.rivi ylhäältä) uivan sorsan tekeminen ei meinaa sopia 4. tummennettuun pystysanaan. Jostakin asia nyt hiertaää. Vihjeet voisivat auttaa.
73. Römpsä13.1.2008 klo 12:16
Waari, kalervo=kai rikki harri, sorsaan aspi.
74. Römpsä13.1.2008 klo 12:26
Keno, pax, ikäni maalla asuneena, ja heinänteossa mukana olleena tuppaa innostumaan aiheesta ehkä liikaa. En epäillyt asiantuntemustasi. Scusa!
75. Römpsä13.1.2008 klo 12:32
Waari, sorsan toinen kirjain on konsonantti!
76. iso S13.1.2008 klo 13:19
Nyt ei taida minulta sujua tämän ymmärtäminen: sorsaan aspi? Minulle tulee tummennettuun pystyyn ihan normaali sana. Sanoisin että ongelman täytyy olla Kalervossa jos pystysana ei hahmotu.

Kalervo on mielikuvitusolento, roolihahmo 156-osaisessa tv-sarjassa joka alkoi vuonna 1969. Sain nimen poikittaisten avulla, sarjaa en seurannut.

Vihjeen voisi muotoilla "päätön hella Suomellakin" ja jos niin tekisi, minä luultavasti urputtaisin että ajatus harhautetaan väärään päähän!
77. Römpsä13.1.2008 klo 13:44
Iso S, normaali sana minulkekin tulee pystyyn, sorsakuvasta sain sanan, jossa eka ja kolmas kirjain sama, aspin eli sinkilän muotoinen.
78. Römpsä13.1.2008 klo 13:53
P.s., pystysanaksi sain"kiitos kroolaisi", kalervona on päätön hella+viikki.
79. Heppu13.1.2008 klo 14:18
Ei tosiaan ollut ihan auliksen helmiä tämä ristikko. Monet ovat haukkuneet helpoksi, mutta minulle tuo Kalervon alue tuotti vaivaa. Kun en televisiosarjoja seuraa, ei ollut hajuakaan tällaisesta Kalervosta. Mutta onko tällainen sarja jo niin tositeeveetä, että sen hahmot kelpaa ristikkohenkilöiksi. Ei minusta.
Kumma kun kukaan ei ole valitellut tuosta Kälin -nimen lukemisvaikeudesta. Minulle se oli pitkään Kalin. Kaksi alaslähtevää jatketta kuvasta ihan ookoo, mutta muut minusta kyseenalaisia. Ei siinä voi nähdä viulunsoittajan mistään putoavan eikä liioin muistelmia kirjoiteltavan.

Ka- tai ba - alut tarjoavat kyllä monta jatkoa. Minä koetin ensin kahta muuta ennen kuin osui oikea. Ehkä se Kärkkäisen tyttö ainoa normaalin hyvä aulisimi. Että tällainen välityö, joita tarvitaan.
80. Taata13.1.2008 klo 14:45
Pääsin myöhään eilen illalla vauhtiin tämän ristikon ratkaisemisessa niin, että venähti tämän vuorokauden puolelle ennenkuin kuin oli lopullisesti valmis. Täällä näyttää keskusteluista päätellen monella olevan vieläkin ongelmia ratkomisiensa kanssa. Minä en lähettele ratkaisuja. Paha paikka, kun on jäänyt nyt aulisvaihde päälle jo viikoiksi.
81. iso S13.1.2008 klo 14:47
Römpsä: no nyt olemme samalla aaltopituudella ja samassa ratkaisussa. Luulin väärin että olit saanut sorsasta jonkin aspin synonyymin tai aspin itsensä (mikä olisi ollut paha juonipaljastus). Kyse olikin muotoseikasta!

Heppu: minulle se oli vain hetken Kalin. Olen tuominnut tämän nimissä käytetyn tekstityypin mielestäni erittäin selkeästi juuri siksi että se on epäselvä ja vaikealukuinen, etenkin jos silmät eivät ole kuin petolinnulla. Tässä osasin epäillä pisteiden olemassaoloa kun nimi oli hämärästi tuttu.

MInusta tv-sarjan ja elokuvien henkilöiden nimet kelpaavat ristikkoon jos niiden voidaan olettaa olevan yleisesti tunnettuja. Tämä sarja oli aikanaan erittäin suosittu, mutta se aika oli aika kauan sitten, joten nuoremmat eivät ole välttämättä siitä kuulleetkaan, saati sitten henkilöstä. Sikäli kyseenalainen tapaus, mutta ei kaikille.

Viulunsoittajan ei voi nähdä mistään putoavan eikä hän ole kirjaimellisesti siellä missä hänen väitetään olevan. Vertauskuvallisesti molemmat voivat olla totta , jos viulistilla on ollut suuret luulot itsestään. Muistelmiin viittaamisessa haetaan vauhtia vähän alempana ristikon vasemmassa laidassa olevasta vihjekuvasta.
82. pelaaja13.1.2008 klo 15:42
Miten minusta joskus tuntuu, että eräs nimimerkeistä on Aulis itse..
83. sivullinen13.1.2008 klo 16:07
Ainakin Pekkaa on ehdotettu.
84. Römpsä13.1.2008 klo 17:29
Tämä "aulis-kuume" on paha tauti: kun olet tartunnan saanut, niin vastalääkettä ei ole, ainoa keino on sinnitellä jotenkuten ensi perjantaihin, jolloin vaiva hetkeksi helpottaa.
85. Heppu13.1.2008 klo 19:36
iso S: muistan kyllä sinun moittineen tätä Auliksen "nimifonttia". Ensi alkuun tuntui mukavalta, että tiesi aina milloin on kyse nimestä, mutta en ymmärrä näitä eksytyksiä, joissa tarkoituksena on tehdä vihjeen lukemisesta hankalaa. Minulle riittäisi, että kuvista ei saa selvää.

Ymmärsin kyllä, että siinä kulmakuvajatkolauseissa haettiin vauhtia noista muistelmista (olen jopa ne aikanaan lukenut). Mutta onkos tämä nyt tolkullista, että kuvavihjeen lauseet eivät tule kuvasta, vaan jostain muualta ristikosta. Itse lauseethan olivat pökkelömäisiä. Ei niissä kovin suurta vaikeutta mielestäni ollut. Kyselen vaan tällaisen logiikan perään. Voipi johtaa joskus vähemmän selvänä (siis vihjeenä, ehkei ratkoja!) kohtuuttomiin kummallisuuksiin.
86. Jukkis13.1.2008 klo 20:38
Minusta taas nuo lauseet on aivan mainioita. Tuleehan ne kaikki siitä pääkuvasta, mutta yhteisellä vaakasanalla alkavat lauseet liittyy hauskasti muualla ristikossa näkyvään kuvaan. Ja oikean alanurkan nuolessa olevat kaksi pistettä on kanssa hauska idea.

Näköjään Aulis on ottanut ihan vakiotempuksi sen, että ratkaisusana on suoraan luettavissa vihjeessä.
87. iso S13.1.2008 klo 21:44
Olette molemmat oikeassa. Pääkuvastahan ne lauseet tulevat, mutta eikö ole kohtuullista että että vihje toimii edes jonkinlaisena rajauksena mahdollisille ratkaisuille? Silloin olisi yllättäen pitänyt osata yhdistää pääkuvaan ihan erillinen kuva.

Ilman tätä lisävihjettä yhtä tosi ratkaisulause olisi vaikkapa "Raamatussa ei mainita tätä tapausta".
88. Jukkis13.1.2008 klo 22:09
Niin, jonkinlasta ahaa-elämystä tuossa ratkaisulauseiden logiikan avautumisessa vaaditaan. Onhan se tietysti kamala vaatimus ristikkoa ratkottaessa.
89. esko14.1.2008 klo 19:08
olen samaa mieltä, kuin sivullinehen, että Aulis kirjoittaa täällä itse nimimerkillä Pekka. siten hän saa aikaan paljon luettavaa puolesta ja vastaan.
90. maria14.1.2008 klo 20:31
esko, olet näköjään käynyt 2463 saitilla. minäkin kävin. sivullinen heitti osuvan "se voisi olla Pekka". kaikki jäljet viittaavat hänen sylttytehtaalleen!
91. kyselijä15.1.2008 klo 21:14
voisiko joku kertoa mistä löytyy se sana joka tulee vastaukseksi SINIVÄREJÄ. se tuli siihen kun ristikko täyttyi. tiedän että on oikein, mutta saisinko selityksen miten se liittyy SINIVÄREIHIN. osaako kukaan valaista tätä asiaa?
92. maria15.1.2008 klo 21:30
EJlo tuolla sivun alussa kertoo sen löytyvän nykäsestä, tai jos hallitsee googlen, mutta minä en ole löytänyt. toivotaan EJlon vaastaavan sinulle.
93. HT15.1.2008 klo 22:12
Minun ymmärtääkseni Ejlo vain arveli, ei varsinaisesti kertonut:

"Varmasti siihen löytyy muitakin tapoja, varsinkin jos hallitsee Googlen tai omistaa Nykäsen kaltaisia opuksia."

Sanoin muutamaa viestiä myöhemmin, että ei löydy Nykäsestä eikä kuukelista ja totesin: "Eli jäämme odottamaan niitä muita tapoja."

Ja Kyselijä: Ejlon kuulema selitys on hänen viestissään 11.1.2008 klo 21:10. Vahvistusta siinä esitetylle näkemykselle ei ole toistaiseksi näkynyt.
94. kyselijä16.1.2008 klo 11:54
voisitko EJlo itse valaista tätä?
95. EJlo16.1.2008 klo 16:22
Hyvä kyselijä,
tämän saitin alussa, 11.1. kerroin erikoisesta sanasta, joka tulee pystysanojen avutta vinkkiin sinivärejä. Ihmettelin ensin erikoista sanaa, jonka tiesin olevan sukunimenä hyvin tuntemallani henkilöllä. Soitin hänelle ja kysyin onko hän ottanut nimestään selvää eli mistä ihmeestä se on oikein keksitty. Hänen tietojensa mukaan nimi on tullut venäjänkielisestä samantapaisesta sanasta ja se merkitsee kuparivihtrilliä. Tämä taas kuulemma siftaa siniseen väriin, joten hän piti vinkkiä oikeana.
Olen nyt yrittänyt tutkailla Googlesta tuolla kupari...... sanalla tuplavarmistusta, joka viittaisi siniseen, mutta ilmeisesti taitoni eivät riitä, koska selvää sanaa sinisestä en löytänyt.
Nykästä en omista, eikä sitä kuulemma siellä ole, joten täytyy vain uskoa pystysanojen oikeellisuuteen.
Olisi hauska tietää mistä kummasta A Lehto on sanan keksinyt ja varmistanut.
96. HT16.1.2008 klo 18:26
Tiukassa on vahvistus tuohon siniväriin, se täytyy taas todeta. Kokeilin katsastella venäjän sanakirjoista vihtrillien vastineita, varsinkin kupari-, mutta ei niistä yksikään ollut lähelläkään ristikkoon tulevaa sanaa. Ja kuten aikaisemmin kerroin, Sukunimikirja ei nimen alkuperästä puhuessaan viittaa venäjään tai siniväriin.

En silti väitä, että laatija olisi erehtynyt, kaipa hänellä jokin perustelu on valinnalleen ollut. Vihje olisi kai kuitenkin voinut olla parempi, vaikkapa se joidenkin inhoama "sukunimiä".
97. iso S16.1.2008 klo 18:36
11.1.2008 klo 21:10 oli ilmeisesti painovirhe (vitrilli). Etsin sillä ja löysin linkkejä, mutta en siniseen vivahtavia. Esimerkiksi tämä:

Pintakäsittely — Wikikko - koko kansan taitopankki18.1 Kuparivitrilli; 18.2 Rautavitrilli; 18.3 Sinkkivitrilli. 19 Öljyt .... [muokkaa] Kuparivitrilli. Muuttaa maalaamattoman puun harmaanruskeaksi. ...

Vihtrilli olisi tuntunut tutummalta mutta luotin siihen että joko muistan väärin tai sitten lapsuudessa kuulemani on luullut väärin. Vihtrillinä löytyy sinistäkin, esimerkiksi

_http://runeberg.org/pieni/2/0460.html

Kuparivihtrilli, kuparivitrioli, kuprisulfaatti, tärkein kupariyhdistys, kem. kaava CuSO4+5H2O, suuria sinisiä
kiteitä, jotka yli 200° kuumennettuina muuttuvat valkeaksi, vedettömäksi, hygroskooppiseksi jauheeksi.

Painovirhe lienee tässäkin (kupri) ja vanhaa kieltä (yhdistys). Saamaani ratkaisusanaan en ole löytänyt vahvistusta.
98. kyselijä17.1.2008 klo 00:45
kiitos tiedoistanne. tyytyminen sitten on siihen sukunimeen.
99. seuraaja17.1.2008 klo 13:51
miten se sukunimi liittyy johonkin kuparivihtrilliin?
100. Römpsä17.1.2008 klo 14:16
Lyhyesti: tässä on aiemmin kerrottu, että kys. Nimi on alunperin kotoisin venäjältä, ja venäjänkielellä tarkoitti kuparivihtrilliä, eli kuparisulfaattia, joka on sinistä. Lue palsta alusta lähtien, jos kiinnostaa miten tämä keskustelu lähti käyntiin.
101. seuraaja17.1.2008 klo 18:34
harvinaisen selvä juttu. r----a sana ei vain tarkoita mitään!
102. HT17.1.2008 klo 20:12
Samaa mieltä, kunnes toisin todistetaan. Venäjänkielinen alkuperä jollekin sukunimelle ei tarkoita, että se sana meillä merkitsisi mitään.

Ja jos tämä R-sukunimi sitten yleensä tulee venäjän kielestä, oudolta tuntuu, ettei tohtoritason nimistöntutkija tunne asiaa. Alkuperästä hän sanoo: "Nimi saattaisi olla samaa perua kuin Raasakka", ja jälkimmäisen kohdalla, että nimi saattaisi viitata kasken raivaamiseen, "vrt. rasi 'ylivuotinen kaski', raasia 'repiä, raastaa', raasa 'suuri tuli, roihu'."

Että semmoista siniväriä. Nyt vain laatija lyömään lähteensä pöytään.
103. seuraaja17.1.2008 klo 23:05
kiitos HT. kiva että vaivauduit avaamaan tätä ongelmaa.
104. tuuli19.1.2008 klo 18:08
vieläkö joku pakertaa tämän edellisviikon ristikon parissa. Minä jumiuduin tuohon vasemman yläkulman kunt ja siitä ristiin tulevaan herttamerkkiin. Vihjeitä saa antaa.
105. Bella19.1.2008 klo 18:25
Hei Tuuli: Kunt on mm. se Auliksen rakastama joki Afrikassa. Se merkki on keskellä ja loppu 3 kirjainta on mannerta. Olen aika huono vihjeitten antamisessa, mutta toivottavasti auttoi.
106. HT19.1.2008 klo 18:27
Mitenkäs se hertta on sijoittunut? Siihen kohdistuva nuoli "panee sen kohdalleen". Kunt on Lehdon vakiokamaa eli kun vihje on vajaa, niin on myös siitä tuleva sana, ja usein kummankin lopusta (tai alusta) on silpaistu pois sama kirjain.
107. tuuli20.1.2008 klo 18:55
Kiitos. Tulihan se valmiiksi. Ykkönenkö oli ensin väärin ja siksi olin hetken hukassa.
108. hedvig21.1.2008 klo 10:46
Antakaa hyvät ystävät vihjeitä HS 2466 ristikkoon. Vasen yläkulma jossa Adam ja lasipullo. Lähinnä lasipullo tekee vaikeuksia.
109. HT21.1.2008 klo 11:24
Hedvig: alkuosa saattaa näkyä taivaalla, jos sää ei ole pilvinen.
110. SMH21.1.2008 klo 11:25
Hedvig: Lasipullosta tulee sana, jota mm runoilijat käyttävät, varsinkin sen verbimuotoa. Etunimi on aika erikoinen, niitä on Suomessa käytössä vain 11 kpl
111. MP21.1.2008 klo 12:30
Onko mitään merkitystä sillä, että pullossa tarkkaan katsoessa huomaa pienen mustan viivan ?
112. SMH21.1.2008 klo 12:42
MP: On, sillä sen näkee läpi eli se on läpi......... perusmuodossaan.
113. Römpsä21.1.2008 klo 13:54
Diakuva eli piip-kuva. Adam on jonesin kaveri.
114. MP21.1.2008 klo 16:05
Entäpä jos se musta viiva on Nykäsestäkin löytyvä muu juttu, joka sopii risteävään työntekoon paperitehtaassa.
115. Ananias24.1.2008 klo 14:15
Voidaanko muuten joistain ryyneistä vain, kylmän rauhallisesti, todeta, että nämä?
116. Ananias24.1.2008 klo 14:18
Ja mistä lähtien muuten luonnokset ovat olleet arumoita?
117. Pekka Harne24.1.2008 klo 14:23
Ei mistään lähtien, Ananias! Sulla on siinä kolmas kirjain väärin.
118. sps1.2.2008 klo 12:43
Ristikon oikea vastaus on julkistettu tänään. Meillä kaikilla vihjeeseen "sinivärejä" (-oikea alareuna) on ratkaisuna ai- van oikein "raaskat". Tämän ratkaisusanan ja vihjeen välistä yhteyttä olemme joukolla pähkäilleet ja arvuutelleet eikä vakuuttavaa selitystä tunnu löytyneen. Kuka tietää? Iso S?
119. HT1.2.2008 klo 13:33
Iso S totesi tästä asiasta 16.1.2008 klo 18:36: "Saamaani ratkaisusanaan en ole löytänyt vahvistusta." Liekö tuosta viisastunut.
120. iso S1.2.2008 klo 19:58
Viisaus on katoavaista mutta tyhmyys lisääntyväistä. Olen jättänyt raaskan oman onnensa nojaan.
121. esko1.2.2008 klo 21:15
raaska se minullekin tuli, mutta mistään ei löytynyt. en laittanut edes muistivihkooni johon kirjoitan outoja uusia sanoja. tuskin tarkoittaa mitään.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *