KESKUSTELUT > RISTIKOT > NENÄN KUVE

376. Nenän kuve

Titta11.10.2003 klo 20:57
Onko täällä kukaan muu ostanut Taskuristikkoa 10/03? Minä ostin vessaan, että olisin sielläkin puuhasteltavaa. Heti etusivulla tuli ongelma: nenän kupeeksi muodostui hassu sana, jota en ole löytänyt mistään kirjasta. Ainakin omasta mielestäni olen kirjoittanut muut sanat oikein, ja piilokirjaimia ei sanassa ole.
2. Wagner12.10.2003 klo 07:40
Naurattaa niin, että kuppeet on kipeänä
3. J Takala12.10.2003 klo 09:26
Titta,
Muuten tuo ristikko olikin helppo, noin minuutti meni ratkoessa, mutta tuo kohta jäi myös minulta epäselväksi. Minä tosin ihmettelen risteävää puhdistus-vihjettä, tuon nenän kupeen arvelisin ymmärtäväni, jos olen oikein ratkonut kaikki risteävät sanat.
4. ile12.10.2003 klo 10:35
Mielenkiintoinen keskustelunaihe, mutta kun kyse on palkintoristikosta, niin näppäimistön painikkeita on pakko pantata.

Palataan asiaan marraskuun puolella.
5. Titta12.10.2003 klo 12:51
Jaahans... nyt kun katsoin uudestaan, niin taitaa nenän kupeeksi tulla tuttu sana ja toiseen vähän vieraampi.

Juuri sen takia ostin taskuristikot kyseiseen tarpeeseen, kun niitä ristikoita minuutissa täyttelee...
6. ile12.10.2003 klo 15:12
Mitä luulet, Titta, löytyisikö markkinoilta rakoa sellaiselle ristikkolehdelle, jossa olisi superhelppoja ristikkoja, joita ehtisi aloittelijakin täyttää kolme neljä kappaletta yhden täysistunnon aikana. Peräpeilin voisi sitten pyyhkäistä puhtaaksi niillä sivuilla.

Paperin laadun tulee tietysti olla tarkoituksenmukaista, esimerkiksi sellaista vanhan ajan rapisevaa - muistatko, sitä josta sormi sujahti lävitse, jos ahnehti kerralla liikaa - ja johon onnistuu lyijykynällä raapustaminen. Kokoa ristikolla saisi olla tuollaiset 8x6 tai 9x5 ruutua.

Nimeksi sopisi vaikkapa 'WC RISTIKOT'.
7. Titta12.10.2003 klo 15:19
Hyvä idea! Mutta kuka suostuisi laatimaan 8x6 ruudun kokoisia ristikoita moista käyttöä varten? Niitä saisi laatia ihan urakalla... WC ristikot pitäisi tietysti numeroida, mutta palauttaa niitä ei voi. Jos niistä olisi joku palkinto, pitäisi esim. oikean alakulman kirjaimet kirjoittaa postikorttiin ja siten palauttaa. Sitten toisen numeron ilmestyttyä saisikin pyyhkiä voittajalistalla. Se voisi tuottaa suurtakin tyydytystä, jos ei itse ole voittanut.

Olen kuullut jonkun kaipailevan saunankestäviä ristikoitakin. Olisihan markkinoilla tilaa monillekin uutuuksille!
8. ile12.10.2003 klo 15:50
Jäteveden puhdistaminen on melko mielenkiintoinen prosessi.

Kun asukas vetää vessan, päätyy pytyn sisältö veden huuhtomana jätevesiviemäriin. Viemäriä pitkin tavara johdetaan joko suoraan tai parin pumppaamon kautta jätevedenpuhdistamolle, jota kansanomaisesti paskalaitokseksi kutsutaan.

Perillä vesi virtaa karkean seulan lävitse. Välppä nostaa seulaan tarttuneet paperit ja muut kiinteät ainekset ylös ja kumoaa ne vaihtolavalle. Tähän vaiheeseen olisi jalostettava jonkin sortin keräilymekanismi, joka erottelisi 'WC Ristikot' jätteen seasta ja lajittelisi ne tarkastusta varten omaan lokeroonsa.

Palkintojen arvonnan voisi delegoida puhdistamonhoitajan harteille. Palkinnoksi tekohampaita ja muuta arvotavaraa, jota viemäri on paskikselle vuosien saatossa suoltanut.
9. jupejus12.10.2003 klo 16:23
Kyllähän ideaa voisi kehitellä. Tämä olisi jo rahanarvoinen keksintö Serlalle.
WC-paperirullan sisälle sijoitetaan yhden lapun kohdalle ristikko. Ja ei suinkaan kaikkiin vain muutamiin.
Kuka sen löytää ja ken sen ratkoo sekä vastauksen oikenratkaistuna lähettää, saisi vaikka vuoden WC-paperit Serlalta ilmaiseksi.
Meinaan, voisi tulla kysyttyä huusipaperia.
10. J Takala12.10.2003 klo 16:43
No nyt kun tarkemmasti niitä sanoja tarkasteli, niin ei siinä ristikossa ainakaan virhettä ole, jota ensin vähän epäilin.
11. Titta12.10.2003 klo 16:54
Aivan... siitä erikoinen Taskuristikkoristikko, että piti vähän tarkastella. Pääsinkin jo toiselle sivulle...
12. Tapsa14.10.2003 klo 20:43
Jouduin tuossa yövuorossa oikein íhmettelemään, jotta
että oliko tuossa kohdassa jotakin vaikeutta. Timpan kanssa
olen samaa mieltä, että kädellä kuin kädellä, mutta kuitenkin
silmät auki. Hlinnasta Nääsvilleen ja lehti puoliväliin täynnä!!
13. Titta15.10.2003 klo 17:37
Toisilla on vähän lyhyemmät istunnot kyseisen lehden kanssa...
14. Tapsa15.10.2003 klo 20:37
...ja mukana tuoksu, vai???
15. Titta15.10.2003 klo 21:04
Oli miten oli, olen löytänyt täydellisen paikan täytellä Taskuristikkoa.
16. iso S15.10.2003 klo 21:49
Hillitsen näsäviisauteni enkä kysy sitä mikä tuli täyttämisestä ja paikasta mieleen. Sen sijaan kerron vanhan tarinan.

200 vuotta sitten Englannissa esitettiin koulussa seuraava tehtävä: Lontoossa on 6000 km katuja ja 100000 hevosta. Yksi hevonen kärryineen vie tilaa noin 10 metriä. Hevosten määrä lisääntyy 5 prosenttia vuodessa. Kuinka kauan kestää, että Lontoon kadut ovat täynnä? Pikku Charles esitti täydentävän lisäkysymyksen: siis täynnä mitä?

Valitettavasti luovutin oman taskuristikkoni toisiin käsiin, joten en pääse itse täyttämään ja ihmettelemään. Voihan nenä!
17. jupejus15.10.2003 klo 22:00
Välikäsiin? Välijalkaa on harvoin ristikoissa
18. Timppa15.10.2003 klo 23:00
Tapsa: onhan se haju mukana sinunkin matkallasi; Valkeakoski...
19. iso S23.10.2003 klo 19:18
Täytyy oikaista levittämäni harhaoppi. Tasku olikin tallella ja suoritin asianmukaisen tyhjennys- ja täyttöharjoituksen. Toden totta, lankesin nenän kuvetta ihmettelemään. Olikin oikein klassinen harhaute, lieneekö tietoinen vai tiedoton.

Nenän kuve sopisi sinne RALLI-juttuun, missä kyseltiin kahta merkitseviä sanoja. Ensimmäinen mielleyhtymä tuosta sanasta on ihan jotain muuta kuin nenän kuve. Ei siitä kyllä nenäkään kaukana ole.

Ansaan lankeaa, kun täyttää erään poikittaisen sanan luontevasti mieleen tulevalla, missä Mielelläkin voisi olla osuutta. Oikea sana onkin jotain muuta, ehkä jopa hiukan murteellinen? Minulle se on kyllä ihan tuttu, mutta se saattaa johtua siitä, missä vietin kultaisen nuoruuteni. Omasta kieliperimästä on vaikea siivilöidä yleiskielen joukkoon pesiytyneet murreilmaisut.
20. Titta23.10.2003 klo 22:14
Minulle se sana oli ihan outo. Mutta oppivaisena tyttönä olen sen jo painanu mieleeni ja varmuuden vuoksi kirjoittanut Ristisanakirjaan.
21. Mirja Pihlajamäki23.10.2003 klo 22:57
No kertokaa minullekin mikä se nenän kuve oli, niin voin ruveta laittamaan sen kaikkiin omiin laadintoihini.
22. Titta23.10.2003 klo 23:09
Ei voi, lähetysaikaa on vielä... Kysy uudestaan 6.11.
23. iso S24.10.2003 klo 08:16
Titta, älä kerro edes 6.11. ettei Mirja pääse toteuttamaan uhkaustaan! Ei ne sanat itsessään niin erinomaisia olleet, mutta näiden kahden poikittaisen yhdistelmä oli ovelan hämäävä.

Sen verran voisit tarkentaa, että kumpi sana sinulle oli ennestään tuntematon: nenän kuve vai se poikittainen? Olen käsittänyt, että asut siellä, mistä olen kotoisin, joten paikallisen sanaston luulisi olevan yhteistä. Mielestäni sitä poikittaista sanaa käytettiin Lappeenrannassakin, mutta voi olla Savitaipaleelta sanaseulaan tarttunut (äitini oli sieltä).
24. Titta24.10.2003 klo 09:53
Se pidempi eli vaakasana oli outo. Ensin en ymmärtänyt sitä pystysanaa, vaikka vaakasanat näyttivät olevan oikein. Vasta seuraavana päivänä tuli mieleen katsoa niitä vaakasanoja vähän tarkemmin.

Onhan täällä käytetty holodnaakin. Silti se oli minulle vieras sana venäjän kokeessa, kun opettaja päätti testata oppilaitaan oppikirjan ulkopuolelta. Tattistakin täällä käytetään väsyneestä. Hassua, puolisen vuotta sitten se oli ristikossa siinä merkityksessä, sen jälkeen olen kuullut kahden ihmisen käyttävän sitä. Sitten tulikin fiksu olo, että tiedänpäs mitä tuo tarkoittaa!
25. jupejus24.10.2003 klo 11:05
Holotna on tuttu sana. Tattis kiitoksena, mutta väsyyneenä? - mutta on aivan lätsis tai naatti.
26. Teemu Pallonen24.10.2003 klo 11:16
Tattis-sanan merkitys väsyneenä on jopa hyväksytty Perusanakirjaan! Että ei se voi olla ainoastaan ihan pienen alueen murresana.
27. Teemu Pallonen24.10.2003 klo 11:17
Niin siis Perussanakirjaan... Perusanakirja lie jotain inkakieltä ;).
28. jupejus24.10.2003 klo 11:22
Joo, en vain ole kuullut, mutta hyvin loogista. Seisoo kuin tatti ja jos tatti läsähtää tai tipahtaa polvilleen voi se olla tattis.
29. Maiju24.10.2003 klo 12:39
Kuukkelista löytyi tattikselle muitakin merkityksiä:

Yhdessä tapauksessa pariskunnan avioliitto oli jo melkein tattis.

Sähkömiesten ammattislangia 2002:
- tattis = rikki. "Se on tattis".

Oletetaanko ostajan olevan ajomatkan jälkeen niin tattis, että "pikkuviat" eivät enää haittaa?

Satelliittihanhi Toivon, Helsingin Sanomien laajasti esittelemän maailmanmatkaajan, lähettämät radiosignaalit olivat vaienneet kaukaisessa Pohjois-Kazakstanissa. Oliko Toivo tattis?
30. jupejus24.10.2003 klo 17:07
Huomasinpa tuossa omankin virheen, kun vilkaisin tuohon suuntaan; tammi seisoo, tatti istuu.
31. Timppa24.10.2003 klo 17:12
G.A. Pula-Aho ihmetteli joskus, onko joku nähnyt istuvan (tintti istuu puun oksalla) linnun. Kyllä kai ne yleensä seisoo...
32. jupejus24.10.2003 klo 18:05
istuva käki(kello).. jaa voi se seisokin.
33. ile24.10.2003 klo 23:08
Erääseen laatimaani ristikkoon tuli kerran ratkaisusanaksi 'tatittaa'. Rakennellessani ratkaisusanoille vihjeitä huomasin, ettei verbiä tatittaa löytynyt yhdestäkään sanakirjasta. Googlekaan ei löytänyt enempää kuin yhden maininnan kyseiselle teonsanalle, niinpä häivytin sen laadinnastani ollen kuitenkin varma, että se on ihan pätevää suomea.

Mitä mieltä olette, onko tatittaa (on yhtä kuin seisoa paikallaan) ihan ookoo sana?
34. Timppa24.10.2003 klo 23:14
Kun nyt mielipidettä kyselet, niin en kyllä oikein tuommoisesta sanasta tykkäisi. Kovalla buukkaamisella sen ehkä saisi markkinoille, mutta ei ei ei ei vielä... Pätevää suomea?
35. Titta24.10.2003 klo 23:24
Tatittaa...? Toisaalta, sinne kyllä kätkeytyy aivan loistava nimi!!!
36. Jouni24.10.2003 klo 23:29
Niin, Jacques Tati oli ristikonlaatikoiden pelastus!
37. Timppa24.10.2003 klo 23:30
Molemmat olette oikeassa "kätkön" suhteen...
38. Titta24.10.2003 klo 23:33
Sitähän minäkin!
39. Ratkoja25.10.2003 klo 00:04
Tatti on terskan pää.
40. jupejus25.10.2003 klo 00:06
Sieniähän kasvatetaan japanilaisille herkuiksi. Entäpä tatit? Jos tatteja kasvatetaan ja lisätään niiden määrää, niin eikö verbi olisi tatittaa.
41. jupejus25.10.2003 klo 00:09
Puhumattakaan enää Ratkojan tiedoista.
Hyviä öitä kaikille tasapuolisesti. Silmäni kohta tapittavat unikuvia.
42. Timppa25.10.2003 klo 00:13
Tuossa jupejussin ajatuksessa on kieltämättä hiukan perusteita. Ratkojana ihmettelen, että mistä nykäspesosesta sen sanan tulevaisuudessa löydän. Tulisiko tästä johdannaisena myös siitakeittaa...
43. jupejus25.10.2003 klo 11:06
Tatittaa voisi olla yleissanana sienien ja tattien kasvatukselle. Siitakkeet kuuluisivat saman teonsanan alle. Samoin kuin linnustaa > sorsastaa > muttei enää tavittaa.

Tatittaa sopisi siinäkin mielessä, että jos se kuvaa seisomista, niin myös istumista ja siksi lähenesi sanaa; istuttaa.

Totuttaa - opettaa tavoille.
Tatattaa - konekivääristä.

Kyseenalaisia;
Titattaa - morsettaa.
Totottaa - totoa pelatessa; "totoa sitä" tai "totoa siitä".
Tutittaa - pistää tuttia suuhun.

Entä muita johdannaisia?
44. jupejus25.10.2003 klo 11:10
Tytyttää - city-tiainen kun laulaa lyhyellä nuotilla.
45. Tane25.10.2003 klo 11:22
Vielä vähän kyseenalaisempaa:
Tutituttaa: tekee mieli tuttia
Tatituttaa: haluttaa kasvattaa tai syödä sieniä
Tototuttaa: tekee mili veikkaamaan
Titatuttaa: tekee mieli sähköttää
Tututtaa: haluttaisi tavata kavereita
46. tjn25.10.2003 klo 11:26
Hamssina joudun heti ampumaan jupejuksen hauskalta listalta alas "titattaa"- arvelun.Perusverbi on titata ja titari titaa silloin kun sähköttää/morsettaa. Ainakin minun suussani taipuu siis kuta kuinkin samoin kuin esim. sijata.
47. ile25.10.2003 klo 11:58
Titatutattaa: Halu viettää iltaa Titan kanssa

Tatitutatuttaa: Yrittää väkisin opettaa muksuja syömään tatteja

Tototutatuttaa: Mustalaisten kasvatukseen liittyvä termi

Tututatutatuttaa: Esa Pakarisen kappaleen väliosa, jota ei levytetty, kun taiteilija kuoli
48. Pena25.10.2003 klo 12:51
Loreno Dalla Valle ostaa Suomesta herkkutatteja ja vie niitä mm. Italiaan.
Joten hän TATITTAA keski-euroopan maita...?

http://personal.inet.fi/yritys/dallavalle/
49. jupejus25.10.2003 klo 12:57
Totattaa - kun "tota" joka "tota" toiseen "tota" väliin "tota" pistää "tota" totan. Vai "tota" oisko "tota" tuo "tota" totatuttaa.

Totututtaa - totuttaa jotakin
Tytytytää - vanhempi tiainen.
Tatuttaa - satuttaa paskakielellä.
Totituttaa - kannella totia toiselle.

Kyllä, olet tjn oikessa. Titata on verbi.
50. jupejus25.10.2003 klo 14:09
Minua vielä vähän tätätyttää.

Titityttää - vanhempaa tiaista.
Tityttää - pientä city-tiaista.
51. iso S25.10.2003 klo 16:10
Tätittää - varustaa suuttimella
Tytötyttää - edelleen tekee mieli viettää iltaa Titan kanssa
Titottaa - saada Napoleon-kompleksin muunnelma
52. Titta25.10.2003 klo 16:14
Voi hitsi teidän kanssa...

:D
53. jupejus25.10.2003 klo 17:21
Tittatuttaa - katsotuttaa.
Titt'auttaa - Titta auttaa.
Tittaottaa - Titta ottaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *