KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PETE 1/2008

3734. Punainen Pete 1/2008

ö20.12.2007 klo 19:35
Punainen Pete, kuten päätoimittaja katsoo aiheelliseksi tuotostaan nimittää, ilmestyi sopivasti jouluksi. Siinä debytoi uusi mielenkiintoinen laatija Riitta Asikainen.
Laatimus on ehdottomasti valmista ammattihenkilön työtä, visainen kuin mikä!
Sanavalikoima on hyvä. Vihjeytys on tuoretta ja yllättävää.

Luonteeni mukaisesti annan myös moitteita.

Vihje KODILLAKIN on mielestäni kieliopillisesti väärin. Tavan adessiivi tiemmä nykyään hyväksytään, mutta ei sentään näin.

RAIVO ei ole ratkaisusanan synonyymi, vaikka sitä kuinka makustelen.

HALVOIN on usein käytettyä instruktiivivihjetyyppiä, ja ellaiset ovat aina huonoja. Instruktiivi vastaa kysymykseen miten, millä tavoin.
Tässä instruktiivin käyttö ei ole perusteltavissa edes sillä, että sijamuoto aiheuttaisi jonkinlaisen harhautteen vihjeeseen.


Minulla on vielä yksi ruutu tyhjä. SÖHRÄTÄ-vihjeen ensimmäinen kirjain. Liekö minulla virhe jossain taas. Söhrätä ei löydy edes Nykäsestä.

Toivotan Asikaiselle pitkää ja menestyksellistä uraa ristikkojen laatijana! Edellytykset kyllä ovat olemassa.
2. Eki20.12.2007 klo 20:02
Pete on lehden maskotti.
3. ,-viilari20.12.2007 klo 20:15
Kiitokset (mm) Ekille huikeasta keskiaukeamasta. Tekeepä mieleni kysäistä, miten idea syntyi, ihanko vain yhden korvaparin välissä vai oliko takana kokonainen aivoriihi Espanjan hehkuvan viinin (Nortamoa siteeratakseni) vauhdittamana?
Oikea alakulma vähän tökkii- puhuvasta päästä tulee mieleen lähinnä agitaattorin tulikivenkatkuiset vuodatukset eikä suinkaan karkuun luikkiminen, mihin taas risteävät sanat johdattavat. Olenko ihan ulalla, vai onko vihjeyttäjälle sattunut moka ( en ihan heti tähän usko) ?
s. 14 muuten mainiossa luomuksessa oli pienen pieni kauneusvirhe: vihjeeseen JOELLA tuli ratkaisusanaksi anatominen rakenne, jonka olen tottunut yhdistämään vain koskeen.
4. Jaska20.12.2007 klo 20:42
Hei ,-viilari, on se joellakin Nykäsen mukaan. Synonyyminsa ristikoissa harvakseltaan esiintynyt sana, joka on puolestaan melkein kuin verbin liukua synonyymi. Olisikin jonkinmoinen yllätys, jos H S-H:n ristikosta löytyisi edes kauneusvirhe.
5. ,-viilari20.12.2007 klo 21:07
Mielenkiintoista, en ole törmännyt aiemmin. Voin kuitenkin kuvitella, että kyseessä on selvästi paikannettava kohta, jossa joen vesi purkautuu järvestä.
Lienenkö oikeilla jäljillä?
6. RA20.12.2007 klo 21:45
ö, ainakin Pesonen vahvistaa RAIVO-sanan ja ratkaisusanan synonyymiyhteyden (molemmista johdettujen verbien tasolla).

Noista kahdesta muusta mainitsemastasi vihjeestä en tohdi sanoa juuta en jaata, kun en nyt keksi sopivia kiertoilmauksia paljastamatta samalla vastaussanoja. Mietitään. :-)
7. Jaska21.12.2007 klo 19:25
Pitkälän "peräpahis" vihdoin valmis useitten vuorovetoistuntojen jälkeen. Ilman muuta vuoden topteniin kuuluva täyden kympin työ. Kinkkisyyttä (useista keskistason vihjeistä huolimatta) kuvaa katuloksemme 3.10. (256:sta, sattuu olemaan 2 potensiin 8!).

Lienee Pitkäläkin uhrannut tähän tavallista enemmän aikaa ja aivokapasiteettiaan. Veikkaan, että yksi täysi työpäivä ei riittänyt. Pitkissä sanoissa on ehkä vähän yllättäen vain pari tonismiksi luettavaa näppärää uudissanaa, jotka eivät kuitenkaan tuottaneet erityisiä vaikeuksia. Moni niistä "normaaleista" pitkistä sanoista kylläkin. Sanojen keskipituus 6,55 onkin kokoaukeaman ristikossa huikaiseva. Seitsemäänkin on tosin ylletty (nimi kateissa), mutta se ei ollut kokoaukeama, vai oliko? Avaruutta avittaa myös vain 4,5:een jäävä piiloruutuprosentti.

Lukuisten hytkäyttävien uutuusvihjeitten kärkitrio: -VII(NI), HYVIN TUHONNEITA, "PIENEN HIIHTÄJÄN JALKAAN". Pari jopa miinusta harkituttanut kiikun kaakun vihje on toki eksynyt joukkoon. Ja jotta vaatimaton (todennäköisesti ainakin tästä ristikosta oikeutetusti korotettua palkkaa) Pitkälä ei ylpistyisi: ristikosta löytyy myös yksi triviaaliratkaisuapusana ja yksi fakki (sentään kohtuullisin vihjein). Ne pudottavat plussan kympin perästä. Mutta ehkä se jonain päivänä vielä onnistuu ...
8. ö21.12.2007 klo 22:21
RA: En tietenkään kiistä Pesosen arvovaltaa tässäkään asiassa. Arvelen kuitenkin, että suurin osa suomalaisista pitää vastaussanaa enemmän vihjeen vastakohtana kuin synonyymina.

Hyvä ristikko kumminkin. Aikamoisen väännön vaati, vaikka olikin pieni kooltaan.
9. Eki21.12.2007 klo 23:08
'-viilarin kysymykseen:

Kuten pääkirjoituksessa kerron, kuva on otettu Barcelonassa ja välittömästi sen ottamisen jälkeen siinä katua astellessa ja muita kohteita kuvaillessa alkoi idea itää. Ensin oli ajatus vain parista lauseesta, mutta kun tuli Punaisen aukeaman laatimisen aika, huomasin, että nytpä vaihdan ajattelemani aiheen tähän ja kehittelen varsinaisen sanaparikudelman. Siitä se sitten hiljakseen lähti etenemään. Lauseissahan on tietty suht tiukka säännönmukaisuus, mitä ei välttämättä huomaa.

Idea kaikessa tyhmyydessäänkin jaksaa edelleen silloin tällöin hymähdyttää itseänikin. Kertajuttu, voisi melkein sanoa, vaikka voisihan tuosta myös tehdä vaikka sarjan.
10. RA22.12.2007 klo 00:09
ö, just just! ;-)
11. ,-viilari22.12.2007 klo 08:59
Ekiltä todella onnistunut kudelma, nautittavaa ratkontaa.
Ei kannattane jättää yhteen kertaan.
s. 23 Vuokila/Manninen säästettiin perjantai-illan nautinnoksi. Punkkupullo auki ja kynä /kumi käteen. Ei ollut ristikkorenki käytössä vaan ristikkoemäntä, joka auttoi kinkkisimmissä paikoissa. Todella hyvä sanasto,useimmat ratkaisusanat ristikoissa harvinaista herkkua.
Sanonpa kuitenkin mielipiteenäni, että sinun olisi ehkä annettava vihjeyttäjälle hiukan tarkemmat ohjeet tai tehtävä kontrolli tiukemmin, pari pientä lapsusta on päässyt mukaan:
HOO PLUS ei tarkkaan ottaen ole se, mikä tuli ratkaisusanaksi, se on pelkkä ydin, protoni tai ioni.
RUUTIPANOS on ihan eri asia kuin ratkaisusanaksi tullut komponentti, vaikka saman patruunan osia ovatkin.
Lopuksi koko toimituksen väelle ja laatijoille hyvää joulua ja
oivaltavaa uutta vuotta !
12. Pekka Harne22.12.2007 klo 09:59
Keskiaukeama oli Ekiltä oiva idea. Harmi vaan, että aukeama kokonaisuudessaan oli jälleen kerran arvioitua helpompi. Onneksi loppuaukeama on tällä kertaa maineensa veroinen.
13. RA22.12.2007 klo 13:53
Ratkoin äsken molemmat Pihlajamäen Mirjan ristikot (s. 8 ja s. 28) ja huomasin, että pidän niistä aina vain enemmän ja enemmän. - Laadintateknisesti ne eivät liene ns. mestarinäytteitä lähinnä siksi, että alkupiiloja on paljon, mutta eipä moinen ratkontanautintoa haittaa!

+ vihjeiden ja ratkaisusanojen yhteydet ovat todella hyvin haettuja ja niinpä ratkojanakin "ahaa!" seuraa toistaan
+ sanasto ja vihjeet on laadittu niin, että en edes muista, koska olisi ristikon ratkettua ollut mitään nokan koputtamista tai epäselvyyttä tai kuukletuksen tarvetta
+ teema-idea vielä lisää mielenkiintoa (jos mahdollista :-)
14. Eki22.12.2007 klo 15:43
Ehkä Suomen mestari Pekka Harne on arvioitua ratkojaa nokkelampi?

Kun tuon pääkuvan idean keksii, ne sanat muotoutunevat siihen aika nopeasti helpottaen ratkontaa selvästi. Voi olla, että muut vihjeet ovat turhan helppoja.
15. Lauri Kultti24.12.2007 klo 08:29
Sainpa juuri joulun alta valmiiksi tämän Punaisen. Jää ehkä enemmän aikaa läheisille, mikä ei varmaankaan ole hullumpi juttu. Pitkälän aukeaman vasen yläkulma jumitti pisimpään. Ja tätä ristikkoa pitänee vielä hetki miettiä vaikka se "valmis" onkin; jäi kuitenkin pari kohtaa, jotka eivät oikein aukea (KOKIN (NAISIA), TOISESSA MAININTA, -VII(NI) ja SAATTAA KATSOA ETEENPÄIN).

Asikaisen ristikossa en häiriintynyt samoista kohdista kuin ö. Hiukan jäi ihmetyttämään paidan kuvasta tullut pitkä vaakasana ja oikean laidan POIS TIN. RAIVO (= ILO) sen sijaan teki minulle juuri sitä, mitä siihen ratkaisuksi tulikin.

Hakosen ristikossa oli hassun hauska idea ja ihan hyvä sanasto. Ja siksi onkin ikävää, että monet ratkaisusanat ovat vähän arvauksen varassa, koska kuvista on todella vaikea saada selvää. Muistuttavat vähän jotain tosi vanhaa tietokonepeliä.
16. RA24.12.2007 klo 18:44
Lauri, sivun 29 punainen reunaväri on näköjään peittänyt (reunan yli menneen) tavuviivan vihjeestä
POIS-
TIN
17. Lauri Kultti24.12.2007 klo 22:41
Kiitos, RA. Nyt se onkin sitten ihan selvä kohta. Muutenhan ristikkosi olikin aivan mainio ja ihastuttavan hankala.

Mieleisesi joulut sinullekin.
18. RA25.12.2007 klo 22:16
Kiitos.

Aloin pyörittelemään tuota POISTIN -vihjettä, että olisko siinä mitään tolkkua, jos tuon tavuviivan ihan tarkoituksella jättäisi pois eli vihje olisi muodossa POIS TIN

Kikkaillen voisi ajatella, että jos otetaan pois tin, niin jäljelle jää _ _ _ _

No joo... ;-)
19. ,-viilari27.12.2007 klo 10:45
Ristikkoviihteessä kai työjärjestyksen kuuluisi olla seurava:
Laatija panee sanat ristiin ja sitten keksii niille vihjeet.
Ratkoja puolestaan kulkee logiikkapolun päinvastaiseen suuntaan ja kokee
siinä jonkinlaista onnistumisen iloa.
Nyt tuntuu kovisten kohdalla käyvän valitettavan usein niin, että ratkoja joutuu käyttämään iso S:n laadintamenetelmää - keksimään sanoja ristiin, ja kun ne täsmäävät, alkaa ankara miettiminen, miten ne liittyvät vihjeisiin.
PUPE 1/08 Viitamäki valitettavasti edustaa tätä kategoriaa.
En kovin kauan edes yritänyt pohtia, miten vihje NELIÖJUURI 1 liittyy ratkaisusanaansa, vaihtoehtoja on varmaan puolenkymmentä logiikkaketjun lenkkien lukumäärästä riippuen.
RAAMATUN TUPLAPRONOMINI JA KAUPUNKI panee heti ehdolle, että ainakin pronominit, ehkä kaupunkikin, liittyvät kiinteästi raamattuun. Näin en kokenut, vaan vihjeen osa RAAMATUN kuuluisi olla jossain toisessa muodossa, jos se yleensäkään halutaan mukaan.
TÄTÄ RAKENNETTA ON RIDASTAKIN. Mikä ihmeen RIDASTA?
Jos vihje viittaa sanaan RITA (loukku), niin se voisi olla muotoa TÄMÄ RAKENNE ON (peräisin) RIDASTAKIN tai
TÄTÄ RAKENNETTA ON RIDASSAKIN. Koska ko. rakennetta ei loukuissa havaintojeni mukaan ole (Siida, Kierikki). niin vihje lienee sanankätkentäpohjainen. Silloin se olisi muotoa
TÄTÄ RAKENNETTA ON RITASKIN.
Pidä Antti lippu korkealla, olet pystynyt parempaan ja tulet vastaisuudessakin pystymään ! Hyvää uutta vuotta!
20. Antti Viitamäki27.12.2007 klo 11:29
,-viilari:

Kiitoksia palautteesta. Hyvä kun joku välillä huomauttelee, niin tulee itsekin pohdittua valintojaan. Tosin tällä kertaa en taida tulla kovinkaan paljon vastaan.

Minä en äkkipäätä kyllä keksi mitään muuta reittiä neliöjuuri ykkösestä ratkaisusanaan kuin sen mitä itse ajan takaa. Minä epäilin, että vihje olisi vähän liiankin helppo - vaikka onhan siinä tietty yksi mutka. En pienen hetken pohdittuani keksinyt kuin yhden muun ratkaisusanan, jota itse olisin ratkojana loogisesti osannut epäillä tuohon kohtaan.

"Raamatun"-sanan oli tarkoitus helpottaa vihjettä. Pelkäsin että ratkaisusana olisi saattanut jäädä joillekin oudoksi piilokirjaimen takia ja ehkä muutenkin. Muita vaihtoehtoja olisi ollut "tuplapronomini ja kaupunki Raamatussa" ja "Raamatun nimi kuin tuplapronomini ja kaupunki". Näistä viimeksi mainittu olisi varmasti ollut kahta muuta selkeämpi. Toisaalta olen kyllä sitä mieltä, että vihje on looginen - ratkojan vain täytyy ensin löytää logiikka. Tähänhän iso osa nykyisestä vihjeitystyylistä perustuu.

"Tätä rakennetta on ridastakin" sen sijaan on mielestäni täsmälleen oikein. Kysehän ei ole siitä, että ridasta löytyisi tätä rakennetta, niin kuin ehdotit. Sehän olisi väärin. Vihjeen logiikka on kielellinen - mieti vielä kerran! Viimeinen ehdotuksesi ei edes aukea minulle.

Minulle saa myös lähettää palautetta suoraan sähköpostitse, jos tuntuu joskus turhauttavalta keksiä kiertoilmauksia asioille yleisellä keskustelupalstalla. Minä vastaan (ajan salliessa) yksityisesti, jos näen että kysyjä on selvästi jo ratkaissut tehtävän. Muutoin pidättäydyn antamasta liian suoria vihjeitä niin kauan kuin palautusaikaa on jäljellä.

Sanaris oy:llä lienee edelleen käytössä osoitteet kaikille laatijoille. Ne ovat muotoa

etunimi.sukunimi(at)sanaris.fi

Joskus on tainnut ilmetä jotain ongelmaa sen suhteen miten meilit siirtyvät tuosta osoitteesta minulle. Suora osoitteeni on muuten sama mutta (at)-merkin jälkeen tulee kolumbus.fi.
21. tonimikael27.12.2007 klo 12:10
Samaa mieltä Antin kanssa tuosta "tätä rakennetta on ridastakin".
22. ,-viilari27.12.2007 klo 17:01
Kelpuutan ilomielin parannusehdotuksesi Raamattu-vihjeeseen. Noin sen minäkin paremmmin ymmärtäisin.
Neliöjuurivihjeessä olisi ehkä hyvä olla alussa neljä pistettä kuvaamassa haettavaa sanaa.
Nyt alkaa hiukan valjeta ridasta-vihje, elatiivin astevaihtelu haittaa hahmottamista ja sanan katkaisua. Nomiinivartaloisena sen helpommin äkkäisi.
Joskus huvikseni vihjeytän ristikkosanoja, ja arvuuttelen niitä vaimolleni. Eivätpä aukene, vaikka hän onkin minua etevämpi ratkoja. Hyvä, että en vihjeytä julkisuuteen.
23. ,-viilari27.12.2007 klo 17:14
Laatijan logiikka on kristallinkirkas- hänelle itselleen !
Juurivihjettä lähestyin ratkojana monella tavalla.
-neliöjuuri yksi on yksi, siis sama
-yks hailee. aivan samantekevää
-numero on aivan juurimerkin alla
-numero on aivan liki juurimerkkiä
-olen aivan ulalla
kaikkia näitä polkuja pitkin päästiin perille
24. ö27.12.2007 klo 20:41
Olisin kehunut Tonin aukeaman "uuden tason" ristikoksi, mutta oikea yläkulma pilasi tunnelman. Pitkän pähkimisen jälkeen sen ratkaisu jäi epävarmaksi. OULULAISEN RASVAan tuli minulle tuttu sana , muttei vihjeen merkityksessä. Sen oikealle puolelle tuli sana, jolle ei näytä olevan ollenkaan vihjettä.

Lisäksi minulle jäi epäselväksi samat vihjeet kuin Lauri Kultille, paitsi SAATTAA KATSOA ETEENPÄIN selvisi yleistiedon varassa.
25. tonimikael27.12.2007 klo 23:31
ö, no voi...

Kun minun tarkistettuani tuon kohdan, en näe mitään epäloogista tuossa oululaisen rasvassa ja viereiselle sanalle on aivan suora vihje. Hmmm... Voikohan tuon kulman ratkoa sitten toisinkin... Ikäviä tietty tuollaiset, jos joku alue on niin väljä, että siihen ei tunnu löytyvän yhtä selvää ratkaisua..
26. Seppo28.12.2007 klo 00:15
Epäilenpä, että ö on kirjoittanut liikemiehen kohdalle väärän vaihtoehdon, koska minusta vihje löytyy joka sanalle. Yli hilseen meni aluksi vihje -VII(NI), siis nimenomaan tuo sulkujuttu, mutta luulenpa nyt tajunneeni senkin jipon. Täydessä ristikossa on helppo huomata tähän ympätty pieni mutta luultavasti ei kovinkaan pienitöinen erikoisuus. Nähtävästi tästä on pakko antaa Tonille sulka hattuun lisää, vaikka hän sitten alkaakin jo aika tavalla muistuttaa inkkaria.
27. Jaska28.12.2007 klo 01:11
Onhan niitä erikoisuuksia kaksikin, joskin toinen, se jota on vihjattukin, on erikoisempi. Itse asiassa tuon vihjeen olisi voinut "tuplatakin", ja se olisi silti ollut oikein!

Minullakin löi -VII(NI) kohtalaisen tovin tyhjää, olihan vihje kokonaisuutena upouusi, vaikka siinä perin tuttukin elementti on mukana. Tämän "helpon vaikeuden" tai "vaikean helppouden" ansiosta vihje ansaitsi minulla ykkössijan. Vihjeen SAATTAA KATSOA ratkaisusana johdatti aatokset lounaaseen, menyyhynkin, joo! Eri asia, onko se laatijan tarkoittama suunta. Samoin KOKIN (NAISIA) jätti epävarman olon, että onkohan tuo googlesta kaivettu selitys sittenkään se oikea. Pystyyhän Pitkälä varmasti parempaankin, funtsin. Harkitsin tästä jopa miinusta. Olisihan se ollut minulta kauhea munaus, jos selitys aikanaan paljastuukin aivan loistokkaaksi! TOISESSA MAININTA! aukeni helposti, vanha juju, josta tätä uudempaakin muunnelmaa on silloin tällöin koviksissa viljelty.
28. Lauri Kultti28.12.2007 klo 09:54
Tonin ristikosta olen jo oivaltanut vihjeen SAATTAA KATSOA ETEENPÄIN. Ehkäpä noista mainitsemistani ongelmakohdista muutkin pikkuhiljaa aukenevat, kun alkaa glögin juonti jäädä vähemmälle : )
29. Jaska28.12.2007 klo 12:28
LK, nyt olet jäljillä! Kun jätät huomiotta osan "glögistä", keksitkin "helpon vaikeuden" toisen osan jujun. Naisasia hoituu puolestaan huomiolla, että itse asiassa vihje olisi perin perin helppo! Päinvastoin - - - - - se on siis vaikeampi. Lienee niin, että Pitkälän naiset ovatkin kokonaisia! Vielä mainitsen, että sijoitustoiminta on usein palkitsevaa, ristikoissakin!
30. Jaska28.12.2007 klo 16:48
RAn ristikossa on yksi piiloruutu vielä tyhjänä, kuin myös pää vihjeen kulta- jne suhteen. Monta mahdollisuutta ei ole, mutta kun ei kullankaan pää säteile! Vikahan ei tietenkään ole vihjeessä. Toivoakseni se on auenneena yhtä mainio kuin lukuisat muut, jolloin LK:n elogi on lähes varauksetta allekirjoitettavissa. Yhdestä kiistattomasta epäloogisuudesta (löytyy sulkeista) tuomitsen kuitenkin objektiivisuuden nimissä miinuksen.
31. Antti Viitamäki28.12.2007 klo 17:55
,-viilari:

Siihen nähden, että kuvassa on ihan selkeästi juuri, niin kyllä nuo sinun ajatuskulkuvaihtoehtosi ovat melko kaukaa haettuja - ainakin minun mielestäni. Mutta ok, jos ne tulivat sinulle mieleen ensimmäisenä niin eihän sille mitään voi. Enkäpähän minä käytä tuota enää toiste kuitenkaan. :-)

En ole ihan varma, onko meillä vieläkään sama ajatus tuosta "ridastakin"-vihjeestä. Siinähän on siis kyse - jos en nyt tällä toivottavasti kenenkään mielestä liikaa paljasta - yhden sanan partitiivin ja toisen sanan elatiivin samanmuotoisuudesta. Ei siinä ole astevaihtelulla mitään merkitystä. Vastaussana on rakenne, eikö niin? Kun se taivutetaan vihjeen ilmaisemaan muotoon, niin saadaan sana joka voisi tarkoittaa esimerkiksi tuota vihjeessä mainittua elatiivimuotoista sanaa.

Jaska:

Tonin ristikon vihjeet "-VII(NI)" ja "KOKIN (NAISIA)" ovat kyllä ihan tarkkoja.

ö:

"Oululaisen rasvan" oikealle puolelle tuleva sana on minun käsittääkseni varsin harvinaislaatuisessa merkityksessään, mutta kyllä sille Nykysuomen sanakirjan mukaan kuvasta vihje löytyy. Uusi oli minullekin, ja olisin kyllä suonut että jokin muu vihje olisi sanalle annettu.

Itselläni eniten murinaa herättää yhä edelleen alalaidassa oikealla oleva alue vihjeen "45-" ympäristössä. Vihjeet "AKUN HUOLENA", "PAIKALLAAN POLKEVAKIN" ja "LUMISTA SEUTUA" tuntuvat kaikki vähän turhan väljiltä - tai sitten olen ratkonut alueen päin honkia. Tähän mennessä olen laatinut alueen jo viidellä eri tavalla niin että kaikki sanat ovat hyviä ja tuttuja. Paria niistä Toni ei ehkä ole kelpuuttanut, koska sanat löytyvät muualta ristikosta yhdyssanojen osina - mutta en silti näe mitään syytä sille että tuo kohta on jätetty tuolle mallille niin ratkaisusanojen kuin vihjeidenkin osalta.

Vaan ehkäpä minä yhä edelleen missaan jotain. Tuo "45-" vain ei aukene millään. :-)
32. Jaska28.12.2007 klo 19:58
AV, käytinkö sanaa epätarkka, no en. Epävarmuudestani kyllä mainitsin naisvihjeessä. Löydettyäni sen "kokonaisen naisen" epävarmuuteni on kauas poies pyyhkäisty...

Tietenkin -VII(NI) on tarkka. Enhän olisi sitä muuten kehunut ja ristikon ykköseksi rankannut. Tarkkuus ei vain heti auennut, kuten ei kaikille muillekaan.

Jos olet tosissasi (mutta et hymiöstä päätellen ole?) vihjeen 45- aukeamattomuuden kanssa, niin sinulla on väärä ratkaisusana. Onhan se oikea sen verran simppeli. LUMISTA SEUTUA on minunkin mielestäni epämääräisehkö, vai olisiko Pitkälä käynyt itse toteamassa tilanteen? Miinustus oli lähellä! Kaksi muuta mainitsemaasi kyllä mukinatta hyväksyn.
33. RA28.12.2007 klo 21:52
Jaska, kiinnostaisi tietää, minkä epäloogisuuden löysit. (Ristikossa on puolisen tusinaa vihjeitä, missä on sulut.)
34. Jaska28.12.2007 klo 22:20
(L)UOMIA. Ilman ällää olisi OK. koska sillioin kyse olisi synonyymeista. Vihjeeseen LUOMIA ratkaisusana ei (mielestäni) oikein istu, koska se rinnastaa osajoukon pääjoukkoon. Vrt. esim. ihmisiä = naiset ja naisia = ihmiset. Edellinen OK, koska naiset kuuluvat miesten ohella ihmisten joukkoon. Sitä vastoin jälkimmäinen asettaa miesten ihmisarvon kyseenalaiseksi!
35. RA28.12.2007 klo 22:24
OK, Jaska. Ehdotan kuitenkin, että otat "silmän käteen" ja mietit vielä hetken. ;-)
36. Jaska28.12.2007 klo 23:19
En ota. Kyllä se siellä luomen alla pysyy miettiessäkin ja peittyy pian ihan kokonaan! Hyvää (t)yötä!
37. tonimikael29.12.2007 klo 01:52
Kun näitä risitkoita usein aika kiireelläkin väsää, ei ehdi ajatella eikä käydä läpi kaikkia alueita, josko siellä jokin alue on liian väljä (lähes) kaikkien vihjeiden osalta. Joskus vain sitten pääsee sellainen ikävä tapahtumaan, että ratkojaparat joutuvat laadintahommiin, vaikka nehän toki pitäisi olla jo tehtynä. Liisa (koeratkoja) on näköjään niin ilmiömäinen ratkoja (ja minun(kin) ajatustenlukija), että hän ei tällaista pane merkille, vaan ratkoo tekeleen kuin tekeleen sellaista vauhtia ja sellaisella tarkkuudella, että huh.

No, minäpä koetan tulevaisuudessa näissä visaisissa kiinnittää vähän enempi huomiota tuohon väljyysteemaan. Että mahdollisesti näistä keskusteluista jotain hyödytte tekin, arvon ratkojat! :)

Kiitos siis purkauksistanne, palautteistanne ja erityisesti (omahyväisenä saan tämän ilolla todeta) kehuistanne! :D
38. ,-viilari29.12.2007 klo 10:07
Kun näin vuoden kääntyessä lopulleen luon katseeni menneseen, niin voin todeta olleeni liiankin negatiivinen-turhan paljon moitteita, liian vähän kehuja. Ylimiellettyä kuluttajansuojaako?
Nyt siis päätin tehdä myönteisen teon, ja ajattelin lahjoittaa laatijoille uudenvuodenlahjaksi vihjeen. Ratkaisusanaksi valitsin TIIT, joka on yleensä tylsääkin tylsemmin vihjeytetty
golfalustoiksi. Toki Ekin tallissa ko. sanaa ei pahemmin viljellä.
Koska kullakin laatijalla on oma vihjeytystyylinsä,niin kaikki savat oman vihjeensä:
VÄRILLISIÄ Pihlajamäki 3 tähteä
PUISIA Pihlajamäki 2 tähteä
TURPEESEEN TÖKÄTYT Vuokila
PAIMENKIRJEEN KOHDE YHDYSVALLOITTA Pitkälä
TIIKERINKIN PUSSISSA Luukkala
TERILLÄ ANALYYSIIN Viitamäki
PIIKKIKUPPEJA Kämäräinen
NAAPURIN VÄHI Joutsi
MADE Aulis Lehto
Hyvää uuttavuotta kaikille laatijataitureille, ja erityisesti Pitkälän Tonille, nuorissa on tulevaisuus!
39. tonimikael29.12.2007 klo 13:56
Kiitos, ja hyvää uutta myös sulle ,-viilari! :)

(Minä mikään nuori enää oo... :P)
40. Jaska29.12.2007 klo 16:07
Mikäs mielenosoitus ,-viilarilta oli jättää pois kovaksikeitettyjen eittämättömään aateliin kuuluvat Pallonen, Simberg ja Skyttä? No, korjaan sen mitä korjattavissa on. Tähdet kovuusluokan mukaan.

Pallonen: VIRTA TEIDEN VÄLISSÄ***
Simberg: PUUKILO****
SKYTTÄ: ÄHTÄVÄN KESKUSTASTA KAHTEEN SUUNTAAN SE MUUTTUI TORJUNNAKSI*****
41. Tsööts1.1.2008 klo 12:21
Erään tilaajan puolesta voisin toivotella vielä parempaa uuttaa vuotta, jos se lehti joskus vielä suostuisi ilmestymään postiluukusta. Miksiköhän ei? Onkohan muilla tilaajilla ollut samanmoisia ongelmia?
42. Eki1.1.2008 klo 12:29
Sen tiedän, että eräille avustajille olivat vapaakappaleet katkenneet nimenomaan tästä Punaisen ykkösnumerosta alkaen, mutta että oikeiden tilaajienkin, se olisi tavatonta. Ottakaa kaikki puutteelliset yhteyttä näiden sivujen toimituksen osoitteella!
43. Pekka Harne4.1.2008 klo 16:05
Punaisessa pelikaanissa mua on ihmetyttänyt jo pitkään Seppo. I. Lahden tavuristikoiden "ylivalta" eli suhteettoman suuri edustus. Esim. tässä ykkösnumerossa niitä on peräti viisi kappaletta. Kaiken lisäksi niiden vaikeusaste (lue: helppousaste) on aina sama riippumatta niille annetuista tähdistä. Lisäksi niiden ulkoasu (tietokoneella tehtynä?) on ärsyttävän steriili. Voisiko osan näistä vaihtaa RA:n paljon vaikeampiin ja persoonallisempiin laatimuksiin?
44. Eki4.1.2008 klo 16:59
Punaisessa on maksimissaan yksi Seppo I. Lahden tavuristikko.

Jotain helpommasta päästä poistamalla ei voida keskimääräistä vaikeusastetta silti lisätä.
45. Pekka Harne4.1.2008 klo 17:02
Anteeksi, Eki, virheeni! Tarkoitin Lahden ristikoiden kokonaismäärää, joka PP:ssä on tuo viisi eli suhteettoman paljon.
46. Eki4.1.2008 klo 17:28
On todella monia isoja ja pieniä syitä siiihen, miksi tietyssä lehdessä on juuri se määrä kunkin laatijan ristikoita mitä siellä on.
47. Pekka Harne4.1.2008 klo 18:05
Eki, ratkojien eli lehden ostajien mielipiteillä ei siis ole mitään merkitystä (vähän kärjistäen)?
48. Eki4.1.2008 klo 18:12
Ratkojien mielipiteet ovat yksi niistä isoista syistä.
49. ö4.1.2008 klo 19:24
Olen tuota ruvennut epäilemään, että Eki arvostaisi ratkojan mielipidettä. Taitaa dollarinkuvat vaan kiiltää silmissä kuin Roope Ankalla.
50. Eki4.1.2008 klo 19:49
En ymmärrä ö:n kommenttia ollenkaan. Kyllä minua ansainta kiinnostaa, mutta miten se onnistuu ilman asiakkaita?
51. ö4.1.2008 klo 19:59
Ajattelin, että Seppo I. Lahden tuotoksista ei varmaan tarvitse paljon maksaa? Sopii sivuntäytteeksi.
(Minut tunnetaan kotipaikkakunnallani delikaatista hienovaraisesta ilmaisustani, muuten)
52. Eki4.1.2008 klo 20:14
Mikäs Sepon lynkkauskerho tänne on kokoontumassa? Seppo on rautainen ammattilainen (tekee ristikoita työkseen), jolle maksetaan vastaava palkkio kuin muillekin.
53. Pekka Harne4.1.2008 klo 20:35
Eki, aika helpolla teit minusta(kin) yhden laatijan lynkkaajan! Lehtesi etusivulla pyydät palautetta tekijöille ja yritin äsken antaa sitä yhden keskeisen laatijan osalta. Mielestäni pyrin sillä vain entisestään parantamaan itselleni tärkeätä Punaista Pelikaania. Aiheetta enempään!
54. Eki4.1.2008 klo 20:54
Kärjistäen puolin ja toisin.
55. ö4.1.2008 klo 21:44
Kärjistän vielä toisinpuolin.
Pitäisin oikeusmurhana, jos vaikkapa Viitamäen (ei tietääkseni ammattilainen) ristikosta maksettaisiin sama Hinta kuin Seppo I. Lahden tietokoneella pölläyttämästä tekeleestä.
56. Eki4.1.2008 klo 22:18
Ajattelin kirjoittaa asiasta tarkemmin tuonnempana. Kiitän jo tässä vaiheessa mielipiteistä. Tarkennuksena ö:lle, että sekä Seppo että Antti laativat ristikot käsin ja kumpikin sen jälkeen pölläyttää ulkoasun koneelta.
57. ö4.1.2008 klo 23:00
Joo, lopetetaan. Väistit ritani siirtämällä asian tuonnemmaksi Eki.

Odotan kyllä mielenkiinnolla, milloin palaat asiaan. Tottahan tällainen asia ratkojaa kiinnostaa. Kovin eritasoisia ristikoita nämä herrat tietokoneiltaan pölläyttelevät. Sepon tuotoksissa on tusinatekeleen maku.

Olen pahoillani, että hyökkään yhtä laatijaa vastaan. Innokkaana ratkojana vastustan kuitenkin kaikenlaisia puolivillaisia tekeleitä. Valitettavasti monet lehdet niitä julkaisevat.

Ymmärrän kyllä, että Sanarisin palstalla ei voida käydä keskustelua niistä laatijoista, jotka pilaavat koko ristikkoharrastuksen maineen. Sellaisia kuitenkin on. Ristikoista näyttää olevan niin suuri kysyntä, että surkeimmatkin tekeleet julkaistaan.

Nin-no, Ekille kuitenkin kiitos valtaosin hyvistä ristikoista.
58. Eki5.1.2008 klo 17:05
Olen kirjoittamassa asiasta artikkelia. Se ilmestynee tänne sivuille maanantaina.
59. Libero7.1.2008 klo 01:42
Uusi vuosi alkoi siinä mielessä hulppeasti, että olin tästä lehdestä ratkonut ennen vuodenvaihdetta vasta keskiaukeaman, kämäräissuosikin sekä kaksi- ja puolitähtiset. Nyt sain loppiaispäivän rauhassa nauttia kaksitähtisten kuvaristikkojen koko kirjosta ja vähän muustakin.

Harto Hakosen omaperäinen kujeilu ei hevin unohdu. Totta on, kuten Lauri Kultti jo edellä mainitsi, että joitakin kuvia piti katsoa turhan tarkkaan. Silti vain pari jäi arvailujen varaan. Tämä seikka ei suuresti häirinnyt, koska toisessa vaakakupissa olivat muun muassa pääkuvan tienoilta lähteneet hilpeät ratkaisusanat ja puhekuplien hersyvä huumori. Tykkään siitä kuin Antti Muurinen Luiz Antoniosta. :D Toivottavasti laatija saa ristikoittensa ulkoiseen olemukseen kohtapuoliin kohennusta.

Punaisen Pelikaanin avoristikkoihin olen tohtinut kajota vuoden päivät ja tullut niistä riippuvaiseksi. Tällä kertaa työparin Teemu Pallonen & Reima Mäkinen avosellainen vastasi odotuksia: muun muassa kolme hyvää 15-kirjaimista vaakasanaa päällekkäin.

- - -

Ratkoessani sivujen 8 - 24 kuvaristikoita aloin vahvasti epäillä, tokko ristikon hallitsevin piirre sittenkään on ristikon helppous tai vaikeus. Visaisuuden ainutlaatuista painoarvoa en yritä vähätellä. Tavoittamattomankin tavoitteleminen on myös minusta tavoittelemisen arvoista. Aina.

Mutta, mutta... Kun ratkottu ristikko saa kiittämään sekä tuuria että taivasta, niin tämä olotila asettuu kokemusmaailmassani joka kerta sekä helppouden että vaikeuden yläpuolelle. Kun päällimmäiseksi jää tunne, että jotakin olisi jäänyt paitsi, jos ristikko olisi jäänyt ratkomatta, niin siinä melkein unohtuvat palloset ja tähtöset. Tähän mennessä lehden ristikot ovat täyttäneet olotilakriteerini. Voittamattomia vastuksia lienee edessäpäin.

- - -

Seppo I. Lahdelle tuli lunta tupaan. Mestariratkoja Pekka Harnen kommentti ristikoitten ärsyttävän steriilistä ulkoasusta yllätti minut. Vaikka en ole Lahden ristikoista juurikaan tullut kirjoittaneeksi, niin olen pitänyt niiden ulkoasua poikkeuksellisen kauniina ja tyylikkäänä. Valokuvavihjeetkin ovat kirkkaita. Yksittäiset kuvat ovat jopa jääneet mieleen. Myös korkeakulttuurivihjeitä Lahdella on ehkä useammin kuin monilla muilla laatijoilla.

Seuraava minun ärsytyskynnykseni ylittävä juttu ei sitten saatakaan vastavuoroisesti ärsyttää ketään muuta.

En ole aiemmin huomannut pelikaanivihjeissä -mme-omistusliitettä. Nyt samantapaisia vihjeitä on tässä lehdessä ollut jo neljä: Lahdelta YLLÄMME ja VALTIONEUVOKSEMME sekä Toni Pitkälältä raskauttavasti samassa ristikossa FUTISMIEHEMME ja LAULAJASUOSIKKIMME. Itse voin liittyä noista meitittelyvihjeistä ainoastaan ensimmäiseen. Ei laatijoiden auttaisi noin yleistää. Meitittelyt joutaisivat unohduksen yöhön.
60. Eki7.1.2008 klo 16:01
Nyt etusivulla on artikkeli lehdenteosta. Ei se ollut kovin helppo kirjoittaa, että kaikki asianhaarat tulisivat esille. Lisäksi en halunnut alkaa kertoa erikseen kenenkään laatijan tarinaa tai kenenkään saamaa palautetta, joten jotkut viittaukset ovat hieman epämääräisiä. Kuitenkin tuosta pitäisi saada joku kuva tuosta työstä. En mainitse rahaa missään yhteydessä, koska se ei vaikuta tehtäväjakaumaan mitenkään, vaikka täällä toisin ajateltiinkin. Helppohan se olisi täyttää väljemmin tai pyrkiä valitsemaan johonkin kohtaan halvempi vaihtoehto tai valita helpommin laadittavia tehtävätyyppejä, mutta mielestäni se häiritsisi työtä liikaa ja sellainen ajattelu on vaistomaisesti sivussa Pelikaaneja tehtäessä.
61. iso S7.1.2008 klo 18:34
Libero: eikä siinä vielä kaikki, -mme-kulttuuri on pesiytynyt jo ratkaisusanoihinkin!

Liberon valitus on varsin ymmärrettävä mutta lähes aiheeton, jos asiaa lähestytään maltillisesti? Noissa vihjeissä "me" on ilmeisesti Suomen katajainen kansa. Silloin esimerkiksi "laulajasuosikkimme" on kansan tasolla tosi jos kyseinen laulaja on kärkipäässä levymyynnissä, keikkasuosiossa tai jossakin lukuisista äänestyksistä. Siinä ei auta pullikoiminen että "minä en voi sietää moista kiekujaa". Demokratia on puhunut ja pulinoilta on teho pois.

Vastaavasti, mitä pitäisi tehdä jos joku ulkomaalainen kysyy kuka on teidän presidenttinne? Voiko joku kiivas anti-haloslainen vastata "Tarja Halonen" vaikka olisi äänestänyt aina häntä vastaan?

Törkeämpiä ja enemmän henkilöön käyviä loukkauksia ovat tällaiset tilastolliset "totuudet":
Suomalainen juo yli 10 litraa alkoholia vuodessa.
Jokainen suomalainen juo keskimäärin 10.3 litraa puhdasta alkoholia vuodessa.

Jos nuo väitteet olisivat tosia, minulta pitäisi välittömästi viedä Suomen passi koska en olisi suomalainen. En todellakaan juo kymmentä litraa puhdasta enkä likaista alkoholia vuodessa! Etenkin tuo "jokainen"-versio, jota kohtuullisen (kohtuuttoman?) usein näkee, on räikeää vääristelyä ja antaa aivan virheellisen kuvan. Ihan panee hävettämään kun ei pysty täyttämään kansallista tavoitetta :-(
62. Jaska7.1.2008 klo 19:24
Minä arvelen, että Liberoa häiritsevä suffiksointi on Ekin antamia helpotusdirektiivejä Sanarisin kovistiimille. Minulle se kyllä kelpaa etenkin huonosti tuntemani popmusiikin osalta. Rajaahan se -mme ratkaisusanan noin promilleen globaalista popstaraporukasta.
63. Eki7.1.2008 klo 19:32
Ei ole moista direktiiviä.
64. Libero7.1.2008 klo 19:37
iso S: Täyttä malttia vailla oikaisisin ulkomaalaistakin: "Ai jaa, keiden teiden presidentti?" :) Vastaisin, että Suomen tasavallan presidentti on N. N., siis kuka kulloinkin sattuu olemaan.

"Jokainen suomalainen", "koko kansa", "kaikkien tuntema" ja "meidän laulajasuosikkimme" kuuluvat ilmaisuihin, jotka loukkaavat ilmatilaa. "Kaikkien rakastama" on ylivertaisesti pahin ja epädemokraattisin ilmaisu, mutta sekin elää sitkeästi koko kansan huulilla...
65. Mamet31.1.2008 klo 19:03
Pitkälän ristikossa "Kahden pojan oikuttelemista" ja "auttaa kirjoittajiakin" avoimena, muuten kaikki ok!

Antakaa vihiä - älkää olko pihiä!

Terveisin Mamet
66. Jaska31.1.2008 klo 19:36
Siis täyttämättä vain noiden kahden sanan risteävä ruutu ja kahden pojan piiloruutu. Tsekkaa Googlesta kirjoittavia auttavan vaihtoehdot, ja sen myötä pitäisi piiloruudunkin avautua. Enempää ei voimassa olevan lähetysajan puitteissa voi tässä tapauksessa antaa, sorinaa. Töitähän näiden eteen on itse kunkin pakerrettava.
67. Henry Haapalainen1.2.2008 klo 02:00
Miksi ihmeessä? Jos laadinta ei onnistu normaaliratkonnan keinoin, silloin laadinta on pahasti epäonnistunut.
68. Henry1.2.2008 klo 02:27
Jos ratkonta ei onnistu...
69. Pitkälä-fani1.2.2008 klo 02:40
Meni sitten kutsumaan juuri tätä laadintaa epäonnistuneeksi. Yksi viime vuoden ehdottomista helmistä.
70. ässä1.2.2008 klo 09:16
Henry, oletko nähnyt tuon ristikon vai onko arviosi heitetty lonkalta? Omasta mielestäni Toni on tehnyt hienon ristikon, joka on sen verran vaikea tasoltaan, että varmasti moni muukin on joutunut sen solmujen avaamiseen käyttämään aputeoksia tai muita keinoja. Vai onko tässä taas takana se "Vuokilan porukan" närästäminen?
71. Jukkis1.2.2008 klo 09:46
Siis: "Jos ratkonta ei onnistu normaaliratkonnan keinoin, silloin laadinta on pahasti epäonnistunut." (Lainauksessa alunperin ollut virheellinen sana korvattu oikealla.)

Silloin esim. viimeisin Kirppu sisältää useita epäonnistuneita laadintoja, koska siitä lehdestä minulta taitaa moni ristikko jäädä ratkomatta normaaliratkonnan keinoin. Ne normaaliratkonnan keinot kai on sitä, että istun pöydän ääressä ja yritän keksiä sanoja ristikkoon siinä olevien vihjeiden perusteella. Usein käy niin, ei pelkästään Kirppuristikoiden kanssa, että en vaan keksi ja ristikko jää kesken, usein jopa lähes tyystin tyhjäksi.
72. Jaska1.2.2008 klo 11:49
HH siis tarkoittaa, että onnistunut laatimus on sellainen, jonka pystyy jokahenkilön päättelytaidolla ja yleissivistyksellä ratkomaan ilman apuneuvoja. Siis lähes poikkeuksetta pehmis tai korkeintaan keskis. Pelikaanin, IS-Plusin, SK:n ja Iisakin ristikoiden koviksen täyteen ratkomiseen em. ominaisuudet harvemmin riittävät.

Itsekin joudun usein tsekkaamaan Googlesta tai tietosanakirjasta koviksen ratkaisusanan. Joskus pari-kolmekin. Se on mielestäni kohtuullista. HS-perjantain googlepuuro ei sen sijaan enää maistu. Tästä PuPe-aukeamasta selvisin googletta, mutta juuri tuo Mametille avoimeksi jäänyt kirjoittajien auttaja on mielestäni fakkitietoutta. Mikä neuvoksi, jos vaikkapa halajaa 200 euron palkintoa? Google on luonteva apu lyömättä pienintäkään luuserin leimaa ratkojaan - puhumattakaan tämän mestarillisen ristikon laatijasta!

Jukkiksen arvelen syystä tai toisesta kärjistävän arviotaan Talvikirpun ristikoista. Selvisin tämän ensimmäinen ostamani Kirpun kaikista perinteisistä kuvaristikoista ilman googlea. Loppupään erikoistehtäviin en ole vielä paneutunut. Ristikoista kaksi (s. 11 Henry Haapalainen ja s. 19 Pauli Pöyhönen) oli vaikeudeltaan suunnilleen IS-tiistain keskiksen luokkaa, loput pehmiksiä. Keskiksissä oli useita nasakoita vihjeitä, mutta muutama banaali pehmistyylinen pudottaa arvosanaa. En usko kaikkien pehmisratkojienkaan pitävän vihjeistä miehiä/naisia, kun ratkaisusana on erisnimi. Entä vihje VERBI, kun ratkaisusana on tosiaan verbin 1. infinitiivi eikä TEONSANA? Luvalla sanoen tylsä. No, voisihan sitä deadlinen lähestyessä nopeuttaa laadintaa myös vihjeillä substantiivi, adjektiivi jne!

Yhden näytenumeron perusteella kaikki Kirpun laatijat ovat ammattitaitoista väkeä, kuten pari moitteetonta teemaristikkoakin todistaa. Epäilemättä heiltä onnistuisi kovistenkin laadinta. Ulkoasu miellyttävä, tekstivihjeiden kirjaintyyppi helppolukuinen, samoin kuvat (valtaosin) erittäin selviä. Tällä konseptilla vakaa, laajahko ja tyytyväisehkö asiakaskunta taattu.
73. Jukkis1.2.2008 klo 11:57
En minä mitään kärjistä. Nuo Kirpun vaikeimmat vaan on jostain syystä aika usein ennenkin olleet sellaisia, että en kerrassaan kohtuullisella miettimisellä tahdo saada niitä ratkottua. Ei tässä mistään googlaamisesta ole kyse, vaan siitä, että vaikeimpien Kirppuristikoiden vihjeet ilmeisesti ei vaan sovi minun aivoille. Ehkä ne ratkeaisi, jos viitsisi hirveesti vääntää, mutta kun ei huvita. Sama vika/ominaisuus on useimmissa Pitkälän vaikeissa, en minä esim. Pun. Pelik. 1/2008 vikan aukeman ristikkoon keksi juuri mitään.

Hirveetä repostelua, saas nähdä, mitä oikeusastetta HH ensi yönä tarjoaa.
74. HH2.2.2008 klo 02:22
Ja nyt on se ensi yö. En ole nähnyt ko. ristikkoa. Jostain syystä tuo PU ei perille tullut, vaikka yleensä on tullut Ja minä vastavuoroisesti lähetän meidän lehdet Erkille.

Puhuin siis periaatteesta, en arvostellut mitään yksittäistä ristikkoa. Kyllä minun mielestä ristikko saa olla miten hyvänsä vaikea, jos ratkoja jo työhön ryhtyessään on haasteesta tietoinen. Jos jokin Kirpun vaikea ei ratkea, ei se sitten ratkea googlenkaan avulla. Joskus Kirpuissa on eksytty ylivaikeisiin, ja kurssia on pitänyt muuttaa.

Onnistuisiko tässä yhteydessä tehdä osoitteen muutos. Muutimme viime toukokuussa Vilppulan Kolhoon, ja Kirppu Ristikoitten nykyosoite on Ukonseläntie 18, 35990 Kolho. Tämä seutu on kauneinta järvi-Suomea. Jos ette usko, niin tulkaa katsomaan. Ja kyllä meillä pullakahvit ristikkoihmisille tarjotaan.
75. Vuokilan porukka2.2.2008 klo 10:27
Houkutteleva tarjous.
76. Kasperi2.2.2008 klo 19:27
Vihjeen 'saavista ulos' yhteys vastaussanaan ei avaudu minulle..
Ylälaidan jänikseen olisin mielelläni laittanut toisen ratkaisusanan, mutta 'no no pojat' -vihje ei olisi sitten täsmännyt.
Tuo jonkun väljäksi moittima 'akun huolena', 'lumista seutua' nurkka oli minulle selkeä. Minun mielestäni väljyyttä on 'menetyksen syynä' ja läähättävän kaverin kuva, siihen minulla on kaksi yhtä hyvää/huonoa vaihtoehtoa...
77. mor2.2.2008 klo 21:09
Kasperi, "saavista ulos" on niitä mainioita vihjeitä, jotka perustuvat sanojen monimerkityksellisyyteen. Auttaa, kun huomaa, että vihje onkin monikossa!
78. Kasperi2.2.2008 klo 22:13
No nyt välähti, kiitos!
79. Jukkis7.3.2008 klo 11:18
Tästä lehdestä jäi lopulta hämäräksi vain tämä:

Asikainen, s.29: 2x2. -> TITI
Siis jollain tavalla vissiin "TI" on "2.", mutta millä tavalla?

Sitten pitää sanoa (kuten jo edelläkin on todettu) että Hakosen ristikko sivulla 22 oli kyllä teknisesti tosi surkea. Siihen on laitettu kuvia, joiden kokoa on selvästikin muutettu kuvankäsittelyohjelmalla ilman asian vaatimaa taitoa.

Ei ihan helposti keksisi, että tästä kuvavihjeestä:
drzf55.googlepages.com/uraus.gif
tulee URAUS.

Ja että tästä monta vihjettä sisältävästä kokonaisuudesta:
drzf55.googlepages.com/hiet.gif
tulee oikealle sana HIET.
80. Jaska7.3.2008 klo 11:45
Jukkis, säie vesi nelonen, qwer 6.3. klo 20.20.
81. RA7.3.2008 klo 12:07
Jukkis, 2x2. -vihjeen toinen on tiistai, josta yleinen lyhenne on TI.
82. Jukkis7.3.2008 klo 12:11
No jopas taas meikällä oli aivot narikassa. Aino TI, jonka tuli mieleen, oli titaani.
83. RA7.3.2008 klo 22:03
Nyt kun palautusaika on päättynyt, niin voi palata ö:n säikeen aloitusviestissä (20.12.2007) mainitsemiin pariin vihjeeseen. - Kysymys on siis sivun 29 ristikosta.

KODILLAKIN > ASUMAALUEET;
- vihjeessä kantasanana on KOTA-KODAT

RAIVO (= ILO) > RIEMASTUS;
- vihjeen taustalla on mukavan (:-) kaksimerkityksinen verbi riemastua, joka tarkoittaa ilostumista (varmastikin se ensin mieleen tuleva), mutta myös raivostumista. "Siitäkös se riemastui!" ~ "Siitäkös se raivostui!"
84. veileh8.3.2008 klo 13:49
Minulle jäivät epäselviksi Pitkälän loppuaukeaman vihjeet: VII(NI), KOKIN (NAISIA) ja TOISESSA MAININTA. Ne olivat kuulemma ristikon parhaat vihjeet. Minulle ne eivät auenneet. Voisikohan joku selittää näiden vihjeiden "juonen"
85. Tuomas L.8.3.2008 klo 14:03
KOKIN (NAISIA) = TERHIT: Terhi on venemerkki, veneessä on kokka, eli veneet ovat (ristikkoinstruktiivilogiikalla) KOKIN.

TOISESSA MAININTA = TEAM: maininta = toteaminen, eli sana TEAM on sanan TOINEN sisällä.

-VII(NI) = PALMU jäi aukeamatta minullekin; palmuviiniä on toki olemassa, mutta mistähän nuo sulut?
86. iso S8.3.2008 klo 14:49
Tulisikohan palmusunnuntaista? Sunnuntai on viikon 7. eli VII päivä.
87. veileh8.3.2008 klo 15:29
Kiitos selityksistä! Selviksi tulivat.
88. Jaska8.3.2008 klo 17:02
Rutinaa (ei vaikuta Pitkälän arvosanaan). Vihjeen TOISESSA MAININTA! idea on mainio, mutta muotoilu epälooginen. Tai kohteliaammin sumeaa logiikkaa. Ei TEAM muutu maininnaksi sillä, että se ujutetaan sanan TOINEN sisuksiin. Se on vain osa sitä. Moitteeton vihje (huutomerkittäkin) siis TOISESSA MAININTAA!

Jos oikein kriittiseksi heittäydymme, ja miksi emme heittäytyisi, on vihje SAATTAA KATSOA ETEENPÄIN hieman kömpelö ja jopa totuudenvastainen! Oikein olisi ollut taaksepäin. Katson levikki on näet laskenut. Paras vihje kuitenkin napakka KATSO SITÄ!

Kehuja (kertausta). Tekninen huippusuoritus 3x3 ruudun A- ja U-neliöt. Huomasittehan myös vihjeen TÄSSÄ RISTIKOSSA 3! Minulla olivat U-triot jo valmiina, joten ovela vihje ratkesi oikopäätä, mutta vasemmalta ratkonnan alkaneet olivat kaiketi huuli pyöreänä! On niitä trioja tavallaan kuusikin. Lasketaan vaaka- ja pystytriot erikseen.

Lopuksi nöyrin anteeksipyyntöni lievästä epäilystäni KOKIN (NAISIA) -vihjeen suhteen. Ensin funtsin tietenkin kokkeja, mikä oli laatijan tarkoituskin. Googlesta palautui mieleen myös Terhi-perämoottori, mutta eihän siihen kokkavihje oikein istu?? Purjevene jäi bongaamatta. Nyt tiedän sitten jo toisen sellaisen Starin lisäksi!
89. Kasperi8.3.2008 klo 17:37
Jaska, miten niin purjevene jäi bongaamatta? Terhi on ainakin soutuvene...
90. Eki8.3.2008 klo 18:09
En tiedä, huomasiko moni tätä pääkirjoituksen vinkkiä: "Visainen aukeama on myös erikoistehtävä Utrioineen ja Atrioineen."
91. pösilö13.3.2008 klo 08:33
Kiitokset Riitta Asikaiselle raikkaasta pähkinästä! Mukavaa sanastoa ja sopivasti aivoja rasittavaa pähkäilyä-loistavaa dementianehkäisyä. Helmenä mielestäni vihje RAKENNA MÖKKI
Vihje "S" lat. oli kai monipolvisuudessaan Suomen enätys, liekö kukaan vielä pannut paremmaksi?
Sitten hiukan vienoja parannusehdotuksia:
TERÄVÄPÄISET -KOKAT ei ole oikein yleispätevä, on runsasti vesikulkuneuvoja, joiden kokka on tylppä, kuten lossit, maihinnousualukset,ruuhet ja vaikkapa alumiiniset Buster-veneet. Miten olisi ollut vihjeenä vaikka BAKTEERAT ?
Toinen pääkuvan lause jäi hiukan hämäräksi. TKIRJAIMISENA TASAN VRK. T viitannee 24 tuntiin,mutta eikö tunnin lyhenne ole h ?
92. HT13.3.2008 klo 09:19
"Eikö tunnin lyhenne ole h?" On, mutta ei ainoa oikea.

Ajan ilmaiseminen, Kielikello 3/1998:

"Kansainvälisen SI-mittayksikköjärjestelmän mukaisia tunnuksia ovat h (tunti), d (vuorokausi) ja a (vuosi). Niiden käyttöä ei suositella tavallisessa yleiskielisessä tekstissä. - - - Suomenkielisiä lyhenteitä ja kansainvälisiä tunnuksia ei pitäisi yhdistää samaan ilmaukseen.

24 t/vrk"

Siis jos vuorokausi on vrk, olkoon tunti t, tai jos tunti on h, vuorokausi pitäisi merkitä vastaavalla SI-järjestelmän lyhenteellä d.

Sari Maamies, Kielikello 4/2000:

"Yleiskielessä tunti, vuorokausi ja vuosi on tapana merkitä suomen sanoihin perustuvilla lyhenteillä t, vrk ja v".
93. TJV13.3.2008 klo 10:30
Tai jos h on hehto, todennäköisesti d on desi.
94. RA13.3.2008 klo 16:09
Kiitos kiitoksista, pösilö.

TERÄVÄPÄISET - KOKAT;
Jotenkin olen aina mieltänyt, että kokka-sana viittaisi nimenomaan kapenevaan, suippenevaan keulaosaan. Käytetäänköhän kuinkakin yleisesti kokka-sanaa myös tylpistä tai pyöreistä keula- tai etuosista? Galluppia!
95. Jaska13.3.2008 klo 23:35
En tiedä käyttämisestä, kun ei tee vesille venosella mieli eikä edes tunne venekansaa...

Nykäsen mukaan kokka on aluksen keula, mutta käytetään myös veneen molemmista päistä, jos ne ovat teräviä! Olen aina ollut tietävinäni, että kaikissa veneissä on havaittavasti keula ja perä erikseen, ja nyt tieto osoittautui perättömäksi!!
96. RA13.3.2008 klo 23:38
: D
97. HT14.3.2008 klo 00:32
Kuten kysyjäkin tiennee, määritelmä Pesosessa ja Kielosessan on suppea: "soutuveneen (harv. muun aluksen) keula". Mutta kyse oli sanan käyttämisestä, ja näppituntumalla voi sanoa vain, että eipä liene paljoa tullut nähdyksi ei-terävistä etuosista, siis normaalikäytössä. Uutisessa kyllä kerrottiin, että muuttoauton kokka kääntyi, vaikka kyseessä lienee ollut tylppä etuosa kuten myös kolme vuotta vanhassa Volvo-bussissa, jonka kokka kuulemma suuntautui kohti vesipuistoa. Kuinka suippo oli keula kumiveneessä, jonka "kokka suuteli hellästi teräslaivan kylkeä" (Hesari), sitä voimme arvailla. Se kumivene, jolla minä liikuskelin 60-luvulla kesämökin rannassa, oli kovasti pyöreämuotoinen, ja keulaksi mielsi sen puolen, joka kulloinkin oli istujan etupuolella.

En minä pahemmin kapinoisi tätä vihjeytystä vastaan.
98. Herkku10.10.2008 klo 16:00
Kaivelin vanhempia Pelikaaneja vasta nyt esille kaapin perukoilta ratkottaviksi, joten siitä johtuu tämä pienoinen viive, mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan... Pitkälän viimeisen aukeaman oikeanpuoleisen sivun alarivin vihje "45-" ei ole auennut minulle. Piilokirjaimeksi käy vain yksi ja vastaussana on järkevä, mutta en tiedä miten se tuohon vihjeeseen liittyy.

Toiseksi haluaisin sanoa, että oikean ylänurkan vihje "oululaisen rasva" on mielestäni erittäin huono. Kyseessä lienee joku murreilmaus, jota ei ole järkevää käyttää, varsinkin kun vastaussana on toisessa merkityksessään valtakunnallisestikin tunnettu.

Säikeessä aiemmin parjatut vihjeet "lumista seutua", "Akun huolena" ja "paikallaan polkevakin" ovat hyviä ja "toisessa maininta!" sekä "saattaa katsoa eteenpäin" sellaisenaan loistavia ja nerokkaita.

Pitkälälle tyypillisistä keinotekoisen ja tekemällä tehdyn oloisista yhdyssanoista en sen sijaan aina pidä. Onhan sekin toki parempi kuin, että samat sanat aina pyörivät ristikoissa (mahdollisesti) uusin vihjein. Ristikko oli kuitenkin kokonaisuutena loistava.
99. Jaska10.10.2008 klo 16:50
45 on luku siinä missä muutkin lukemattomat luvut!
100. Jukkis10.10.2008 klo 17:15
Herkun mainitsemien vihjeiden hyvyyttä tai huonoutta olisi hiukka helpompi pohtia, jos olisi samalla kerrottu ratkaisusanat. Lehden tehtävien palautusaika sentään taitaa olla mennyt umpeen yli puoli vuotta sitten.
101. Herkku10.10.2008 klo 18:07
Jos jotkut muutkin ratkovat ruudukoita jälkijunassa, ajattelin, että en pilaa heiltä keksimisen iloa laulamalla tässä ratkaisusanoja suoraan, mutta toki olet oikeassa, Jukkis. Tarkoitatko, Jaska, että vihjeen luvun 45 voisi korvata millä tahansa muulla luvulla? Mutta enpä kyllä (siltikään) ymmärrä mistä on kyse...
102. Jaska10.10.2008 klo 18:29
Herkku, vihje on 45- (yhdysviiva) ja ratkaisusana taito. Minä puolestani en ymmärrä sinun ymmärtämättömyyttäsi!

Jukkikselle:

oululaisen rasva - salava
saattaa Katsoa eteenpäin - Aller
Akun huolena - trio
toisessa maininta - team
lumista seutua - Ruija
paikallaan polkevakin - Starr

Vihjeet olivat tietysti versaalilla. Käytin gemenaa, jotta Katso / Aller olisi helpommin ymmärrettävä. Minulla sen oivaltaminen otti aikansa.
103. Jukkis10.10.2008 klo 18:50
Näköjään tähän ristikkoon olen aikoinaan keksinyt kaksi sanaa ja lopettanut siihen.

Tuota oululaisen rasvaa en ymmärrä ollenkaan. Onko siinä joku sanaleikki? Ja TEAM jää ymmärtämättä.
104. Herkku10.10.2008 klo 18:53
...ja ymmärrys tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta muita juttuja tehdessä. Joskus ajattelee asioita liian monimutkaisesti... :)
105. RA10.10.2008 klo 18:54
OULULAISEN RASVAssa ideana on murre: salva = salava

Voes olla vaekka savolaesenkin rasva.
106. Herkku10.10.2008 klo 19:03
Enpä tullut ajatelleeksi sitä noin. Siinä tapauksessa vihje on hieman helpommin nieltävissä. Luulin, että salava on oululainen muunnos silavasta. :)
107. Jaska10.10.2008 klo 22:08
TO TEAM INEN.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *