KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2462

3724. HS 2462

joku14.12.2007 klo 18:01
"Lähettäjä: Tumppi 14.12.2007 klo 12:08

Tämänpäiväinen 2x sama nimi oli siis neljäs tapaus. - Koska joku kohta perustaa HS 2462-keskustelun, niin ilmoitan HS:n mahdollisen vastauksen siinä."
2. Bella14.12.2007 klo 20:56
Hillevi isoS ym: Oletteko sitä mieltä, että tämä on tosi kinkkinen ristikko. Outoja vastauksia vihjeisiin esim. "akusta ulos."
3. sama14.12.2007 klo 21:05
Ei nyt outoja mutta yllättäviä! Odottaen Bella!
4. Hillevi15.12.2007 klo 13:42
Terve taas Bella , Tumppi , Maria, iso S etc. Pahalta näyttää ja hitaasti etenee .Taistelin aikani haista vähän-vihjeen kanssa.Aika vekkuli tulos.Muutama kulma on valmis ,mutta paljon puuttuu.
5. iso S15.12.2007 klo 14:08
Olen ehtinyt vasta sen verran kokeilla että luokkaa viidesosa on selvitetty. Sen perusteella ei vaikuta helpolta. Teemakuvan hahmottaminen ei onnistunut varmuudella ennen parin ensimmäisen sanan ratkeamista. Kyllä se sitä oli mikä oli yhtenä vaihtoehtona mielessä. Vähän selkeämpi kuva olisi ollut paikallaan, onhan sama aihe uitettu ristikkoon maailman sivu.
6. Bella15.12.2007 klo 15:20
iso S: Ei todellakaan ollut helppo. Minua askarruttaa kaksi sanaa "sekarotuisia?" kysymysmerkin takia ensin laittamani on liian selkeä, eli piilokirjaimen kanssa täytyy vielä miettiä. "Tarto 1980-luvulla" on myös piilokirjaimia vailla. Please, kommentteja. Terv sama
7. MP15.12.2007 klo 20:33
Vaikea on, Tarto 1980 vaikuttaa toivottomalta. Joitakin kummallisia sanoja tulee.
8. HT15.12.2007 klo 21:10
Kannattaa pilkkoa se Tarto ja miettiä, mitä sen kappale askaroitsi 80-luvulla (tosin myös jo 70-luvun lopulla ja vielä 90-luvun alussa).
9. iso S15.12.2007 klo 23:03
Tarto on nyt kuntoutuksessa pudottuaan katolta.

Siitä puheenollen, ristikon vaikeus perustuu niin väljiin epämääräisyyksiin (ja vähäisessä määrin knoppitietoihin) että häpeään ei joudu vaikka kesken jättäisi. Pikemminkin päinvastoin, jos ristikko täyttyy niin päässä saattaa olla jotain vikaa. Jos ei muuta niin ainakin selvänäkijän vikaa.

Täynnä on. Jokainen sana on joko hyvä ja järkevä tai sellainen että ymmärrän sen ja vihjeen välisen yhteyden. Kaikki ehdot eivät toteudu kaikissa sanoissa mutta eihän passaa lusikalla vaatia kun ei ole kauhaakaan annettu.

En tiedä olisiko tullut keskenmeno ellen olisi googlannut vastausta vihjeeseen Övitsböle (6). Siitä pääsin eteenpäin suoranaisesti sekä välillisesti - uskon vahvistusta nääs. Toinen vahvistusta vaativa kohta oli jälkiruoka (4). Siihen näytti muodostuvan minulle tuntematon sörsseli.

Pöljä oli aika kiero. Ei ole sattumaa se miten vihje on esitetty. Se sointuu hienosti poikittaiseensa, "hyötykasvista"-vihjeen alla olevaan kuvavihjeeseen.
10. Bella15.12.2007 klo 23:21
iso S: Onko "sekarotuisia?" todella niin selvä juttu, kun näyttäisi tulevan? Se kysymysmerkki askarruttaa. Tarto on kai sitten se osaavin? Taidan olla metsässä. Muuten olen saanut täyteen. Se jälkiruoka on Auliksen asuinpaikan yleisempiä sellaisia. Terv. sama
11. Maria15.12.2007 klo 23:50
Hillevi: Mikä tilanne nyt? Minulla on ihmettelemistä vielä jonkin verran. Ristikko on tosi omituinen. Ovelia juttuja auennut, kuten pöljä!
12. MP16.12.2007 klo 10:33
Kiitos HT ja isoS. Turhaanpa lähdin Virosta TARTOA hakemaan.
13. Heppu16.12.2007 klo 12:46
Vähän on kesken ja meinasin jättää jo sikseen. Ei ole ihan minun makuuni, kun kaikki on kieroa (sitä yhtä lukuunottamatta) ja arveluttavan moniselitteistä. Taidonnäyte taas Aulikselta, mutta kyllä esimerkiksi se TARTO olisi pitänyt kirjoittaa siten, että siinä oleva nimi jotenkin eroaa muista kirjaimista.

Minulla on epäselvänä pienenä hallinnut ja sen alla oleva kaijana, myös mietoa siinä kohtaa missä rikan yli hyppää ärrä ja kahvilasse siihen risteävine miehenkuvineen. Akusta ulos alue on minusta kunnossa, mutta en ymmärrä sitä akusta ulos ratkaisua. Jaa onpa ankan arktinen saarikin vielä hakusessa.

Huhupuheeseen alkukirjaimeksi ehkä kaksi vaihtoehtoa ja piilokirjain vaihtuisi samalla.
14. HT16.12.2007 klo 13:18
"Pienenä hallinnut": historiasta tunnetaan kuningas Kaarle Kaljupää, ja jos ristikkoon olisi tullut Kaarle, nyt käytetyllä menetelmällä vihjeeksi olisi pantu "kaljupäänä hallinnut".
15. Bella16.12.2007 klo 13:25
HT: Kiitos vihjeestä. Tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Minäkin Viroon ensin kallistuin. Heppu: Hallitsija sijoittuu Ranskaan (kauas on mentävä ajassa) ja omaa sen hauskan nimen. Kaijana taas liittyy vanhaan tv sarjaan (mustavalkoinen) ja oli hyvin suosittu.
16. sivullinen16.12.2007 klo 13:44
AKUSTA ULOS on tuttu sarjakuvan ystäville ja niin on tavallaan arktinen saarikin. Kuukkelilla löytyy kun tietää mitä etsiä: "xxxx island". KAHVI(L)ASSE -vihjeessä on huomattava, että L-kirjain on suluissa.

Ristikon keskikohta ei ota oikein valmistuakseen. Eli se alue, jossa vaakaan mm. hiirtä käyttelevä tyttö ja hevosenkenkä. Kyllä minulla siihen jonkinlainen ehdotelma on, mutta siinä kaksi tummennettuihin ruutuihin tulevaa teemasanaa tuntuvat vähän liiankin epätodennäköisiltä.
17. EJlo16.12.2007 klo 14:14
Tuntuu että useimmille on selvinnyt jo mitä tummennettujen sanojen vinkki esittää. Olen sitä yrittänyt jopa suurennuslasilla tulkita, mutta en saa tolkkua kuva-aiheesta. Eniten näen siinä hain evää, toiseksi minkä hyvänsä isoan kalan pyrstöevää. Kolmesta tummennetusta puuttuu enää piilokirjain ja parista kaksi ruutua on tyhjänä, eikä silti tule väläystä siitä mistä perusaiheesta on kysymys. Tuntuu että yhteen 5-kirjaimiseen piilosellaiseksi sopisi ainoastaan Ä, mutta se taas sulkisi muut pois tästä ryhmästä. Hienovaraista vinkki toivoisin.
18. Heppu16.12.2007 klo 16:19
Kiitos vaan hyvin vihjeet jelppivät. Tuossa Kaijana olin metsässä tykkänään kun haeskelin laiturin suunnalta ratkaisua. Tuleeko se akusta ulos sen suusta? Arktinen selvisi, mutta samalla minusta huononi ne mitä se entinen rahalaitos ei kasannut. Kasataanko niitä peräkkäin. 118 huonontui myös, mutta kai sitä toistetaan. Avaisiko vielä joku sen rikan yli hyppäävän ärrän logiikan. Uskon kyllä että se kohta on nyt oikein minullakin.

Tuo EJlon kysymys otuksesta on paikallaan. Kuva on huono, mutta loogisesti kaikki harmaat ratkaisut kytkeytyvät samaan elementtiin ja siinä liikkumiseen. Mutta onko tuommoista oliota oikeasti olemassa?
19. Bella16.12.2007 klo 16:26
Heppu: Rikan synonyymi ja ärrähän lentää taakse.
20. EJlo16.12.2007 klo 17:36
Uudelleen tutkittuna aiheena oleva vihje voisi olla myös lentävä alli, tosin kumman pitkä kaula ja ilman päätä. Onko kuvan tila siis vettä vai ilmaa ?
21. iso S16.12.2007 klo 19:15
Ejlon kysymykseen vastaan kyllä. Siis vettä alla ja ilmaa yllä.

Rikka-sanan yli hyppäävä R (5) muistuttaa vihjettä jossa N hyppää näki-sanan viimeiseksi. Tulkinta on kuitenkin epäjohdonmukainen, vai sanoisiko kohteliaammin: erilainen. Jälkimmäinen on turhankin suoraviivainen. Rikasta pitää ensin kehittää jotain ja sitten vasta hyppyyttää.

Bella: nähdäkseni ne sekarotuiset ovat niin ilmeisiä kuin ihmetteletkin. Kysymysmerkki viitannee siihen että sekarotuisuus ei elo välttämätöntä että voi tulla kutsutuksi ratkaisusanalla. Heitteille jätetty puhdasrotuinen kelpaa, etenkin jos rotu on tuntematonta sorttia.

Edellä onkin otettu esiin muutamia sanoja jotka vaativat knoppitietoa. "Kaijan" ei ole nykynuorisolle tuttu juttu. KAHVI(L)ASSE viittaa henkilöön joka ei ole yhtä tunnettu kuin eräät muut alalla vaikuttaneet, mutta tämä taitaa vaikuttaa edelleen, joskin taustatekijänä. Ratkaisusana on muodossa jota monet laatijat vältelevät. Yhdistelmä (vihje + ratkaisu) menee kyllä kirkkaasti hykerrytyksen puolelle jos taustatiedot ovat hallussa.
22. Hillevi16.12.2007 klo 20:21
Kiitos kysymästä Maria.Hiljaa hyvä tulee , aukkoja on. Kyllä minäkin Tarton kanssa siellä Virossa , mutta sitten alkoi hahmottua , HT:n vihjeen kohdalla välähti ja lopullisesti ison S:n.Thanks.Seepran kohdalla on aukkoa ,samoin ...ellottaa-jutussa.Kaijana kyllä selvisi , on ollut sen verran tapeetilla viime aikoina.Pienenä hallinnut herätti hilpeyttä muinoin historian tunnilla ,pöpejä kun oltiin.
23. Hillevi16.12.2007 klo 20:44
Kuule Heppu , "ankan arktisen saaren " paljastat omassa kirjoituksessasi , pikkuisen vain sijamuotoa muuttelet.Pönäkän Ollien alle olen saanut vauhtia ilmaisevan sanan ,joten huhupuheeseen tuli se toinen vaihtoehto.(alarivi)
24. MP16.12.2007 klo 21:43
Hillevi. Jos katsoit tänään jääkiekko-ottelun näit myös kaukalossa seepran. Millähän huuliharppumies Suti syö ja soittaa ? Huippukaupunki hakusessa.Oik. alhaalla käsipari ja ex-palvottu myös tökkivät.
25. Bella16.12.2007 klo 21:48
iso S: Kiitos, kun sain varmuuden sekarotuisiin. Se on täytetty. Hillevi: Kenellä lienee mustavalkoinen asun osa, jos olisi ihminen ja kaukalossa? Toivottavasti auttaisi, olen aika toivoton näissä vihjeiden antamisissa. Ensin mietityttää, ettei paljasta liikaa ja toiseksi ettei tule ymmärretyksi.
26. sama16.12.2007 klo 21:49
MP kerkisikin ensin ja neuvoi paljon paremmin.
27. Hillevi16.12.2007 klo 21:57
Kiitos MP.Jääkiekko jäi vähälle ,mutta alan kehitellä ratkaisua antamastasi vihjeestä.Älä pane Fazeriin sitä "normaalia" ,vaan muotoile siitä suloisenmakuinen nautinto ,joka kyllä kasvaisi huuliharppumiehen sulosointujen siivittämänä.
28. Hillevi16.12.2007 klo 22:01
Oivia vihjeitä kumpikin!
29. iso S16.12.2007 klo 22:01
"Kaijana" oli puolisen tuntia sitten esillä Muistikuvaputkessa.

Seepran tienoo oli hankala, ei vähiten siksi että oli epäselvää tuleeko siitä kaksi sanaa vai yksi eli liittyvätkö nouseva lentsikka ja Arra nuolineen toisiinsa vaiko eivät.

Huippukaupunkia on turha hakea kartasta. Osaa kikasta on käytetty ennenkin. Nukkukaa yön yli, ehkäpä enkelit lentävät uniin :-)

Käsiparissa on oleellista käsien asento. Valitettavasti kuvasta on mahdoton päätellä ratkaisun vaatimaa. Ratkaisusana esitetään yleisemmin hieman toisessa muodossa ja vielä yleisemmin hieman toista sanaa toisena puolikkaana käyttäen. Toisella puolikkaalla en tarkoita välttämättä toista puolikasta, mutta liikaa vihjailua välttääksen en kerro kummasta puolikkaasta puhun, ensimmäisestä vai toisesta.
30. Heppu16.12.2007 klo 22:11
Huippukaupungista kuitenkin sen verran yöunille, että se huippu ei tule mistään kaupungista vaan liittyy metsässä kasvaviin.
31. Hillevi16.12.2007 klo 22:18
No et kyllä iso S totisesti paljastanut liikaa käsiparista!Huippukaupunkiin sain järkevän sanan ,mutta pitäisi vielä miettiä mitenkä se sopii vihjeeseen.Nyt Robbie Coltranen seuraan.
32. HT16.12.2007 klo 22:49
En ole hoksannut, mitä logiikkaa noudattaen teemakuvasta tulevien sanojen alue on varjostettu vain silloin, kun sana tulee pystyyn, ei vaakasanojen kohdalla.

Tässä ristikossa on kolmannen kerran lyhyen ajan sisään toteutettu se, että sana näytetään häpeilemättä ja suoraan jo vihjeessä. Oli BAYER ja tuli BAYER, oli IKEA ja tuli IKEA, ja nyt taas.
33. MP16.12.2007 klo 23:08
Kiitos isoS ja Heppu. Enkelipaikka selvisi ja onhan se todella ollut hiljattain HS:ssa, olisi pitänyt hei hokata !
34. MP16.12.2007 klo 23:09
Siis heti hokata !
35. Heppu16.12.2007 klo 23:15
Totta tuo HT:n ihmettely varjostetuista ja varjostamattomista. En minäkään löydä mitään logiikkaa niiden välille. En kyllä muista, että Aulis olisi aikaisemmin käyttänyt tällaista; yleensä varjostetut teemaratkaisut lähtevät vain yhteen ratkaisusanaan. No poikkeus on silloin tällöin lauseissa käytettävä nuoli, siitähän tulee erikseen joskus jotain.

Hyvä että MP näkee unia enkeleistä rauhassa.
36. iso S17.12.2007 klo 09:00
varjostuksen logiikka on arvaukseni mukaan juuri tuo: pystysanat on varjostettu ja ne ovat joko kaikki tai ainakin useimmat etukäteen päätettyjä teemasanoja.

Ei välttämättä ihan niin että ne olisi lyöty tyhjään ruutupohjaan, vaan niin että laadinnan edetessä niitä on ripoteltu etumaastoon niin tiheään kuin on tuntunut mahdolliselta. Vaakasanat ovat sattumalta osuneet sellaisiksi että niille kelpaa vihjeeksi teemakuva. Ties mistä esteettisistä tai estollisista syistä Aulis ei ole halunnut varjoja vaakaan.

Käsiparista lähes paljastamaton lisäpaljastus: olisi ollut asiallista piirtää näkyviin rystyset tai kämmenen viivat, että selviää kumpi puoli käsistä näkyy.

Minusta hyvä vihjekuva kertoo ratkaisusanasta kaiken tarvittavan eikä siinä ole mitään turhaa. Harhautteita voi olla. Annan esimerkin kaikista noista kolmesta.

Kuvassa on jäniksen näköinen otus ja ratkaisusana on uroskani. Jäniksen sukupuoli ei ole mitenkään pääteltävissä kuvasta. Kiusallinen tilanne, eihän perhelehteen oikein voi piirtää sitä pientä eroa, mutta ei tunnu ainakaan minusta kivalta kun osa ratkaisusta tulee "ilmasta".

Kuvassa on mies, jolla on kannettavanaan useita pikkutarkasti piirrettyjä esineitä. Ratkaisuksi tulee hattu. Mitä ihmettä ne esineet tekevät vihjeessä? Ilmeisesti on ollut käytettävissä vakiokuva, jonka laatija on katsonut sopivan vihjeeksi, onhan miehellä hattu päässä.

Kuvassa näyttää olevan ääriviivapiirros joka esittää nenää. Ratkaisusanan pituus on 5, jolloin ratkaisuksi sopisi esimerkiksi uloke. Ratkaisu on kuitenkin lanka. Yksinkertainen ja hieno harhaute, langanpätkä sattuu olemaan nenän muotoisella mutkalla. Tavallaan tämä on samalla hyvä esimerkki harhautteesta jossa ollaan lähellä tuota kakkostyyppiä ja tilannetta joka jakaa mielipiteet voimakkaasti. Joku voi hyvinkin saada primitiivireaktion siitä kun lanka on väkisin ja tarpeettomasti väännetty nenän malliseksi.
37. HT17.12.2007 klo 10:31
Täyteen tuli melkoisen väännön jälkeen. Olisi ehkä jäänyt kesken ilman Hillevin vinkkejä Fazerista ja vauhdista. Myös Iso S:n viittaus Pöljä-vihjeen suhtautumisesta toiseen nopeutti ajatuslukon aukeamista.
38. iso S17.12.2007 klo 11:07
Kyseisen kohdan ratkettua tunsin itseni pöljäksi kun olin sovitellut ratkaisuksi typerää. Siinähän oli vain sen verran perää että yksi kirjain oli oikein.
39. SMH17.12.2007 klo 11:14
Nykäsestä minäkin sen pöljän hain. Pyyhittyäni vastaukseni pois olen pihalla. Antakaapa vihjeitä siihen omenakohtaan niin pääsen ehkä eteenpäin. Toinen epäselvä kohta on "jälkiruoka" -vihjeen yläpuolella olevat esineet, joista en saa selvää.
40. HT17.12.2007 klo 11:33
Katteles tarkkaan sitä omenakohtaa, näkyykö siiinä toisenkinlaista yksilöä? Sitten vain vertailemaan.

Jälkiruoka-kohdan yläpuolisia juttuja tiirailin suurennuslasinkin kanssa, ei tulosta. Rupesi sitten tuntumaan, että ylöspäin lähtevät viivat voisivat viitata aromiin.
41. MP17.12.2007 klo 12:16
Siellä ylhäällä aika keskellä on kuvassa puun alaosa. Kasvaakohan se mansikkapaikassa ??
42. HT17.12.2007 klo 12:27
Minä panin ratkaisusanan viittaamaan siihen osaan, joka on näkyvissä, mutta tottapa toinenkaan valinta ei olisi mieltä vailla. Pystysanan suhteen jää siis ratkaistavaksi, halutaanko sanoa, että teemakuvassa näkyy osa vai että kuvan esittämä otus on luonteeltaan eräänlainen Sepe Susi.
43. MP17.12.2007 klo 13:40
Samanlaiset ajatukset. Voisiko ajatella, että puu olisi pystyyn lahonut ja kun vaan osa näkyy kuvassa, niin tulisi se mansikkapaikka siihen ?
44. EJlo17.12.2007 klo 13:54
Yritän epätoivoisesti etsiä sieltä "ylhäältä aika keskeltä puunalaosaa", mutta en ymmärrä mitä huomiokyvylleni on tapahtunut kun en löydä. Aivan sama sen jälkiruoan kanssa, pistin jopa vaimon etsimään jälkiruoka vinkkiä, jonka aivan hyvin muistan nähneeni ja sitä pohtineeni. Senhän piti olla ikään kuin pohjois-Pohjanmaan erikoisuuksia. Saanko vähän lisä opastusta?
45. Felix17.12.2007 klo 14:02
EJlo: Olen kuullut, että Aulis syö jälkiruokaa etelän mailla.
46. HT17.12.2007 klo 14:06
Ejlo: sanat tulevat vaakaan. Puuhun liittyvä seitsemäs rivi ylhäältä, toinen sana vasemmalta. Jälkruoka kymmenes rivi alhaalta, kolmas sana vasemmalta.
47. EJlo17.12.2007 klo 14:20
Kiitos HT
Siis se puuhun liittyvä onkin vinkkiin JÄREÄ. Etsin yläosasta puunrungon alaosaa (tyven kuvaa). Jälkiruokaa olin katsellut hieman ylempää ja ilmeisen huolimattomasti alaosaa.
48. HT17.12.2007 klo 14:27
Jassoo, taas piti sekoilla: "Puuhun liittyvä seitsemäs rivi ylhäältä, toinen sana vasemmalta"; ei vasemmalta vaan oikealta. Oli oikein alkuperäisessä viestissäni, mutta lähetys epäonnistui, kun lähettäjän nimi oli jäänyt pois; kenttä tyhjeni ja kirjoitin uuden tekstin turhan hätäisesti.
49. EJlo17.12.2007 klo 14:50
Hyvä HT
Nyt sain haarukoitua siis 7. rivi ylhäältä ja 2. vaakasana oikealta. Kun yksittäiset ruudut eivät ole sanoja niin päädyn aavan meren kuvaan, josta sanaksi tulee ilmeisesti ne linnut. Sori että olen näin hankala autettava.
50. SMH17.12.2007 klo 14:50
Palasin taas ristikon pariin. Kiitos HT siitä "aromista"! Se kohta taisi selvitä. Luin kaikki tähän 2462:een tulleet vinkit ja huomasin, että minulla taitaa olla siinä Fazer kohdassakin jotain väärin koska se ankan saarikaan ei selvinnyt Sivullisen 16.12.07 13.44 antamalla vihjeellä. Filmin kohdalle olen laittanut erään filmimerkin ja Fazerin kohtaan ko firman "lempinimen"!
Edelleenkin avoimena ovat "Omenat", "Pöljä" ja "Raja-Nuoli-Rata".
Hiirenkäyttäjäänkin tarvitsen apua!!
51. MP17.12.2007 klo 15:42
Yläreunan vihjeen:TÄSSÄ EN OLE KIERO.. sanan alapuolella on kuva jossa mielestäni puun alaosa,laho ? Tätä kyselin.
52. EJlo17.12.2007 klo 15:49
No löytyihän se puun tyvi. Sen tyviosan minäkin siinä kuvassa näen. Kuudes rivi ylhäältä ja niin kuin kirjoitit toinen oikealta. Mansikkapaikaksi en sitä kyllä saa kuvitelluksi.
53. Tumppi17.12.2007 klo 17:58
HS 2462 loppusuoralla. Keskustasta vähän vasemmalle on hiirtä näpräävä tyttö. Tuleeko kenellekään siihen stadilainen slangiverbi? Jos ei, niin olen pahassa pulassa.
54. iso S17.12.2007 klo 17:59
SMH: olet siis huomannut että omenia on kaksi, mutta et ole ehkä noteerannut sitä että ne eivät ole yhtä koskemattomassa kunnossa. Vihjeen voisi sanoa olevan kaukaista sukua taannoiselle GT-vihjeelle, jossa G:stä näkyi vain puolet.

Pöljää on vaikea vihjailla paljastamatta hykerryttävää (?) lopputulosta muuten kuin toteamalla että tarvitaan jonkin verran savolaisperäistä paikallistietoa ja lisäapua saa kun kiinnittää huomiota siihen mikä ero on tämän vihjeen ja sen kanssa poikittaisen kuutamovihjeen olemuksessa.

"Raja-Nuoli-Rata" on itse asiassa "Rata-Nuoli-Rata".

Puun alaosassa kallistun mansikkapaikan puoleen. MP:n laho-oletus on loogisempi selitys sanalle kuin mansikkapaikka, mutta luultavasti sen on keksinyt ratkoja, ei laatija. Sana tuntui jokseenkin keksityltä mutta sillä hakemalla löytyy mm. 1954 perustettu yritys joka myy puusepäntuotteita. Poikittaisen teemasanan pitää silloin olla Sepeen viittaava ja sen poikittaisessa "kasatussa" ei olla peräkkäin vaan päällekkäin.

Jälkiruokavihjeen yläpuolella olevat "esineet" synnyttävät aina keväisin kiivaita kirjoituksia ylseisönosastoon.
55. iso S17.12.2007 klo 18:03
Tumppi: lienet pahassa pulassa. Sen jälkeen kun on saanut tihrustetuksi että tytöllä on hiiri kädessä, on jokseenkin suoraviivaista päätellä mitä tyttö tekee. Sana on pikemminkin fingelskaa kuin slangia.

Hätääntymisesi liittynee poikittaiseen eli pystyssä olevaan teemasanaan. Älä hosu, kyllä sä siitä selviät, samanlaisia herrantekemiä tässä ollaan.
56. Tumppi17.12.2007 klo 18:31
Suurkiitos iso S, olet 20 euron ja enemmänkin arvoinen.
57. Heppu17.12.2007 klo 18:35
Tuo puuntyven ympärillä käyty keskustelu osoittaa kuinka hämärä tämä ristikko on. Tuon puun tyvi näyttää minusta selvästi palmun alaosalta ja silloin sitä tyviosaa kuvaava alku olisi luonteva, mutta toimii se kyllä tällä mansikkapaikallakin, vaikka en palmuja ole mansikkapaikoilla nähnyt. Jos nykyrahat laittaisi peräkkäin eikä päällekkäin ja filmin sijalle yleissanan - sen vierasversion - kuvasta, numeron puhelimessa hoetuksi ja vielä sen kuva-arvoituksen liikkumista kuvaavan verbin perusmuotoon, meillä olisi vaihtoehtoinen ratkaisu aikamoiselle alueelle.

Itse olen edelleen hukassa sen kahvilassen kanssa. Onko teillä navetasta sana, joka viittaa siellä tapahtuvaan vasikointiin. Silloin piin jatkeeksi käy pari vaihtoehtoa
58. MW17.12.2007 klo 19:25
Mulla on nyt muut kasassa paitsi tuosta ukkelista keskellä ristikkoa kädet levällään ja sen alapuolella olevista potkunyrkkeiliöistä en saa mitään järkevää. Liekö ne taskupullot niitä tavallisia nimisanoja. Onko kellään vihiä?
59. HT17.12.2007 klo 19:46
MW: potkunyrkkeilijöistä (tanssijoista?) tuleva sana on harvinainen, mutta toki Nykäsessä. Kun panee puteleihin ensiksi mieleen tulevan ja muistelee tai kaivaa jostain tietoonsa, mikä on ristikoissa usein näkyvä Syvärin erikielinen nimi, on jo hyvällä alulla.
60. MW17.12.2007 klo 19:54
Kiitos HT:lle, nytpä tais ratketa. On kuiteskii aika erikoinen verbi. Kuukkelistaki katselin, mut en tunnistanut. Liekö murretta.
61. SMH17.12.2007 klo 19:55
Iso S: kiitos vihjeistäsi, vielä on aukkoja.

Heppu: Kahvilasse. Kahvi on nykyään hyvin suosittua ja (L)asse on takavuosien kova menijä neljäpyöräisellä hänen (tai ainakin samannimisen) firma vaikuttaa nykyään Paimiossa.
Navettaan tulee minun ratkaisussani vasikan "alullepanoon" liittyvä yhdyssana.
MW: ukkelista ja potkunyrkkeilijästä minulla on sanat, joiden loppuosat viiden kirjaimen osalta ovat aivan samat.
62. H17.12.2007 klo 19:59
Navettajutusta tulee etäisesti mieleen aktiviteetti, jota joidenkin haukutaan harrastavan pilkun kanssa.

Kahvi(l)assesta on vähän hankala keksiä lisävihjeitä sen päälle, mitä Iso S jo toi esiin. Kannattaa joka tapauksessa pohtia, mitä erilaisia kahveja on nykyään tarjolla. Minun ikäpolveni taitaa antaa piut paut moiselle.
63. Hemppa17.12.2007 klo 20:31
Vielä niistä tummennetuista sanoista. Niistähän muodostuu kaksi ympyrää, joista toisessa on kaikki 5-kirjaimisia ja toisessa 4-kirjaimisia sanoja. Ehkä Aulis on halunnut piristää ristikkoaan näin Joulun alla joulukransseilla.
Muuten on ristikko täynnä, mutta oikean yläkulman karhun ääntelyyn piilokirjaimen kohtaan sopii lähes mikä konsonantti tahansa. Ainakin R,L,K ja H.
Puunrunkoon mielestäni on oikeampi se, mikä osa sitä on näkyvissä, samoin kun tähän sanaan liittyvään pystysuoraan teemasanaan, jossa vain on osa kokonaisuudesta.
64. marja17.12.2007 klo 20:41
Onko kukaan muu ihmetellyt vas. reunassa olevaa miestä. En tunne häntä enkä sitten tietenkään sitäkään kuka on hänen exänsä. Teille kaikille muille lienee selvä. Ja jos tulee se "mansikkapaikka" alkuosaksi sille puulle, niin kummalliselta vihjeeltä tuntuu.
65. SMH17.12.2007 klo 20:52
Marja: Hän oli puolustusministerinä Lapuan patruunatehtaan räjähdyksen aikaan.
66. marja17.12.2007 klo 21:02
Meni tasan kaksi minuuttia tuon viestini jälkeen, kun oivalsin asian. Näinhän tässä yleensä käy. Kiitos kuitenkin!
67. HT17.12.2007 klo 21:27
Hemppa: "... oikean yläkulman karhun ääntelyyn piilokirjaimen kohtaan sopii lähes mikä konsonantti tahansa. Ainakin R,L,K ja H."

Jos meillä on sen siinä sanassa ei-piilokirjaimet samalla tavalla, olen kyllä eri mieltä. Luontevimmin aukkoon istuu R, jollainen verbi on Nykäsessäkin ja karhu myös verbin käyttöesimerkissä. Jotenkuten menettelisi myös L, mutta konsonanteilla K ja H ei Nykänen vastaavia verbejä tunne. Onko murteissa, sitäpä en tiedä.
68. HT17.12.2007 klo 21:32
Ei pitäisi korjailla joutavanpäiväisiä virheitä, jotka eivät haittaa mitään, mutta silti: "sen siinä sanassa" on tulosta siitä, että ensin kirjoitin "sen sanan" ja kun sitten muutin tuon kohdan muotoon "siinä sanassa", aikaisemmasta tekstistä jäi mukaan roikkumaan sen-sana. Saas nähdä, milloin sitä oppii lukemaan aikaansaannoksensa, ennen kuin painaa Lähetä-nappia.
69. Heppu17.12.2007 klo 21:42
Ok, nyt SMH:lle kiitos kahvilasse vihjeestä. Valmista tuli. Ei minulla sen alkuosan kanssa mitään ongelmaa ollut, mutta Iso S:n hyväntahtoinen yritys auttaa sekoitti minut hakemaan Lassea, joka myös liittyi aikanaan jotenkin kahviin - menin siis jääkiekkotermein kahville. Kyse olikin ihan eri alan Lassesta.

Hempan havainto tummennuksien "joulukranssista" tai jostain muusta Auliksen piilohuumorista, tuntuu hyvältä selitykseltä muuten epäloogisiin tummennuksiin.
70. HT17.12.2007 klo 22:15
Teemakuvat ovat näissä kahdessa "ympyrässä" näköjään täysin samoissa kohdissa ja toiseen ympyrään tulee (alas) viisi-, toiseen nelikirjaimiset sanat, kuten Hemppa mainitsi. Rsitikossa on omat heikkoutensa. mutta kyllä se kaiken kaikkiaan on melkoinen taidonnäyte.
71. maria17.12.2007 klo 23:37
olin saavinani kaiken täyteen, mutta sitten tuli näitä hakemalla haettuja vaihtoehtoja. kaiken luin ja sitten tulee epälykset omista vastauksista. postiin olen vienyt enkä muuta voi. siksi kysynkin mitä kaikkea 118 lopputulokseksi saitte?
72. HT18.12.2007 klo 00:00
Mitähän tuohon sanoisi, kun ratkaisusanoja ei saisi sellaisenaan paljastaa ennen palautusajan umpeenmenoa. Minusta laatija on mitä ilmeisimmin tarkoittanut siihen kohtaan sanan, joka on pöllön kansanomaisen nimityksen ensimmäiset neljä kirjainta takaperin.
73. iso S18.12.2007 klo 08:11
Minunkin nähdäkseni 118-kohdassa voi ja on syytä noudattaa KISS-sääntöä (Keep It Simple, Stupid!) eikä lähteä etsimään mitään salajuonia. 118 on mitä on, yhtä hyvin siinä olisi voinut olla 112, 911 tai 4711, jotain siltä väliltä tai välin ulkopuolelta.
74. Vili18.12.2007 klo 08:44
Vilpitön hatunnosto jo ristikon ratkaisseille.
Itselläni vaikeaa on keskellä alhaalla, vaikka olen hyviä vihjeitä keskusteluistanne saanut. "Akusta ulos" ja"hekumoinnit" jne. ei vaan tahdo aueta. Onkohan tuo "Sund" kirjailija vai ihan joku muu?
En kyllä vielä luovuta, vaikka näin lauhana aika voisi itse mennä ulos, ja ois` pihalla kuin lumiukko.
75. HT18.12.2007 klo 09:00
Vili: kyllä Sund on kirjojakin vääntänyt, mutta tuli aikanaan tunnetuksi ennen kaikkea politiikasta.

Akusta ulos -vihje voi tietysti viitata akkuun tai Akuun. Toisesta tulee sähköä, virtaa, toisen yläpäästä mm. erilaisia ääniä.
76. Vili18.12.2007 klo 10:07
Kiitos HT.! Sundista se lähti. Ironista kyllä, kyseessä henkilö joka minun olisi ilmanmuuta pitänyt muistaa.
Joskus muistilukkoa on vaan niin vaikea avata.
"jälkiruoka" täytyi tarkistaa, oli outo, siitä se lähti alaspäin, kun vielä korjasi muutaman virheellisen kirjaimen.
Niin oli vaikea ristikko että kai yksi päivä menee tarkastaessa.
77. Felix18.12.2007 klo 10:30
Onko "arra":n kirjaintyyli vihje?
78. SMH18.12.2007 klo 10:45
Täyteen tuli minullakin. On se kummallista kun illalla tuijottaa ristikkoa niin mikään ei aukea. Otin aamulla uudelleen esiin eikä tarvinnut muuta kuin kirjoittaa. Kiitos kaikille vihjeiden antajille, ilman teitä ei olisi tullut täyteen. Kyllä tällainen yhteistyö on tämän ristikkoharrastuksen helmiä.

Felix: Mielestäni on.
79. iso S18.12.2007 klo 10:52
Saattaa olla, vaikka jäikin minulta ymmärtämättä. En edelleenkään ole varma kuuluuko lentokone samaan kokonaisuuteen vai eri sanan vihjeeksi.

Mitähän se arran materiaali on? Pilvenhattaraa, savua, vettä, pumpulia? Ainakaan se ei liene jäätä, joten niin ajatellen yhteys ratkaisusanaan on olemassa (huom. nuoli). Arra itsessään on tietysti tunnettu ristikkohenkilö.

Ratkaisusana on melko harvinainen. Jedipediassa se on Kothin tasavallan yhteydessä. Toisessa linkissä mainitaan Kroken ja vuosiluku 1591.

Huom: noista tiedonmuruista poimituilla hakusanoilla ei luultavasti löydä ratkaisusanaa - tai ei ainakaan suoraan huomaa löytäneensä!
80. SMH18.12.2007 klo 11:16
Iso S: Sama yhdyssana näyttää meillä olevan. Kuvittelin sen metalliksi johtuen siitä pisarasta.
81. HT18.12.2007 klo 11:29
iso S 18.12.2007 klo 10:52: "En edelleenkään ole varma kuuluuko lentokone samaan kokonaisuuteen vai eri sanan vihjeeksi."

Minä en havaitse tuossa lentsikkajutussa mitään epäselvää, siitä tuleva sanahan on Arrasta tulevan vasemmalla puolella.
82. HT18.12.2007 klo 12:02
Arran materiaalista: ei se nyt ainakaan esimerkiksi pumpulia tai savua voi olla, tai sitten minun ratkaisusanassani ei ole logiikkaa.
83. iso S18.12.2007 klo 12:49
HT: niin on, mutta ei olisi ensimmäinen kerta että yhdestä vihjeestä tulee kaksi sanaa. Tosin harvemmin niin että kokonaisuus on välttämätön toiseen sanaan ja vain osa osallistuu toiseen.

Epäröintini perustui siihen että lentokoneen pyrstö on enemmän tai vähemmän kiinni arrassa ja lisäksi lentokoneesta, tuosta ilmojen teitä kulkevasta, voidaan käyttää nimitystä xxxx-xxxx.

Luultavasti arra tulee toimeen omillaan. Materiaalilla ja sen olomuodolla lienee silloin ratkaiseva osa ja, kuten huomautat, pumpuli tai savu olisivat tarkoitukseen epäloogisia. Viittaankin siihen että siinä vaiheessa kun vasta haroo hiuksiaan (jos on) ja etsii ratkaisusanaa, pumpulin ja savun mahdollisuus pitää ottaa huomioon.
84. HT18.12.2007 klo 13:10
No niin, pääsin jyvälle ajatustesi kulusta. Arrasta tuleva rimpsu tuntuisi kumminkin aika keinotekoiselta tarkoittamassa tätä lentovehjettä. Niin tai näin, ristikko on meillä varmastikin oikein ratkaistu ja juhlikaamme sitä.
85. maria18.12.2007 klo 13:18
HT kiitos vihjeestäsi. nyt tiedän että laitoin sen oikein. (118)
86. Bella18.12.2007 klo 13:26
Minäkin olen lähettänyt jo ristikon. Otan aina siitä kopion, koska tarkistan vastauksen tultua sen rivi riviltä. Tuosta arra valusta oletan sen oleva sulaa talia tai tinaa, sillä molemmat ajankohtaisia. Lentokoneeseen tulee sen viereen pystyyn oma sana.
87. Hillevi18.12.2007 klo 14:24
Näin on , tuli se minullakin eilen valmiiksi , mistä kiitos teille ,hyvät ystävät!Yksi varmistus vielä.Onkohan vasemmalla ylhäältä alaspäin oleva henkilö se ,joka kerran työrupeamaansa aloittaessaan tervehti sanomalla ."Hyvää ilmaa."
88. HT18.12.2007 klo 14:31
Kukapa muukaan.
89. Hillevi18.12.2007 klo 14:37
Rock!
90. Taata18.12.2007 klo 16:46
Tarkistakaa erittäin huolellisesti, ettei ratkaisu kaadu esim.
yhteen väärään piilokirjaimeen kuten varmaan on monet kerrat käynyt itse kullakin. Vaikka näyttäisi ratkaisu kuinka selvältä tahansa, niin aina voi olla jossain Auliksella ansa viritettynä silloin, kun sitä vähiten osaa odottaa.
91. Jukkis18.12.2007 klo 17:50
Toi vasemman reunan pellenenäinen (?) naamakuva, josta tulee 5-kirjaiminen pystysana, on kyllä yksi niitä, joiden takia näitä HS:n ristikkoja joskus vihaa. Jos siihen tulee sukunimi, niin piilokirjaimeksi on 9 ehdokasta. Tietysti jos tuon äijän tuntee, niin ei ongelmaa. En minä ainakaan tunne, ja googlaamalla ei kyllä asia selviä. Etenkin kun yleisin tuohon sopiva sukunimi on ihan tavallinen sana.

Ja pitäiskö siinä hiukka alempana oleva "mun ex ilman elintä" -tyyppi tunnistaa jotta keksisi siitä tulevan ratkaisusanan?
92. sivullinen18.12.2007 klo 18:12
Jukkis:

Naamakuvassa ei ole pellenenää eikä siihen tule sukunimi. Kyse on pikemminkin muotoseikasta. Kuvan esittämän henkilön tuntee varmaan 99% suomalaisesta aikuisväestöstä. Jos olet pelkkää piilokirjainta vailla, löydät luultavasti oikean vastauksen ihan vaan kokeilemalla kirjain kirjaimelta. Kyseessä on tyypillinen Auliksen kikkavihje.

Ja samat sanat pätevät siihen hieman alempana olevaa naamaankin: kokeile piilokirjainta kirjain kirjaimelta. Kuten vihjeessä selvästi kerrotaan, pitää ELIN jättää pois.

Muuten olen yhtä mieltä siitä että nuo tunnistamistehtävät ovat usein vihattavia.
93. Bella18.12.2007 klo 18:22
Jukkis: Tunnet taatusti tv sta. Tosin jo eläkkeellä ja poikansa on hyvä jääkiekkoilija. Tulee vain etunimi ynnä se mikä on nenässä! Toinen mies on ollut mm ministerinä (rkp) muistaakseni puolustus-sellainen. Kaksi kertaa aviossa. Ensimmäinen vaimo tunnettu tennissukkavihaaja ja toinen, josta nyt on kyse on erittäin kaunis ja aikanaan kuvatuimpia naisia upeine iltapukuineen 6.12. Ei tosin enää vuosiin.
94. sama18.12.2007 klo 18:24
Tarkoitan ei ole ollut vuosiin niissä juhlissa.
95. sama18.12.2007 klo 18:26
Sivullinen ehti ensin. Molempi parempi
96. Jukkis18.12.2007 klo 19:19
Kiitos. Eka oli tosiaan ihan selvä, mutta jälkimmäinen tuskin olis selvinnyt ilman vihjailujanne.

Kiinnitänpä huomion vielä tuon jälkimmäisen alapuolella olevaan MONET VIKTORIT- ja Kim -vihjeiden yhteiseen kirjaimeen. Siis ristikon vasemmassa alanurkassa.

Jos siihen laittaa sen kirjaimen, joka Kimistä ilman muuta tulee mieleen, niin hiukka epäilen, mahtaako maailmassa olla yhtäkään Viktoria, jota kutsutaan niinkuin siihen tulee.

Jos taas laittaa tuohon sen kirjaimen, jolla saa MONET VIKTORIT -vihjeestä jotain järkevää, niin pystyyn tulee sellainen ihan outo Kim, jonka nimeä googlaamalla yllättäen saakin aika monta osumaa. Mutta kun noita osumia tutkii, niin ilmeisesti kaikki ne on eri nettisivuilla olevien painovirheiden tulosta, nimittäin näppäimistöllä nuo kaksi kirjainta on vierekkäin.

Nyt kyllä sitten jää tyystin herran haltuun, kumpi kirjain tuossa sitten "oikeassa" ratkaisussa pitää olla. Ei olisi eka kerta kun Auliksen ristikossa on laatimisvaiheessa luotettu hätäisesti tehdyn nettihaun antamaan tulokseen.

Pannaas mielipidekysely. Kumman laitat, sen kirjaimen, jolla saa oiken KIMin ja kummallisen Viktorin, vai sen kirjaimen jolla saa tutun Viktorin mutta painovirheellisen Kimin?
97. HT18.12.2007 klo 19:59
Eiköpähän kaikilla ole se "oikea" Kim ja Lehdon hätäratkaisu-Viktor. Näitähän Lehdolla riittää, homma pitää saada valmiiksi ja ristikkoon saa kelvata mikä tahansa kummallisuus. Vihjeeksi vain moni sitä tai tätä, ja milläs kukaan todistaa, että ei ole monta?
98. Taata18.12.2007 klo 20:14
Tuon kohdan voisi varmaan laatia toisinkin selvemmäksi ja
myös helpommaksi. Aivan tekisi mieli yrittää...
99. sivullinen18.12.2007 klo 20:22
No sen verran minäkin osaisin. Vasemman alanurkan vihjeeksi vaan vaikkapa YRTTIJUOMIA ja Kimin paikalle LADAT. Eipä se ainakaan huonommaksi tulisi.
100. Jukkis18.12.2007 klo 20:24
Minä veikkaan, että ratkaisussa tulemme näkemään painovirhe-Kimin. Oikea Kim antaa sellaisen Viktorin, jota ei löydy väestörekisterin etunimihaulla yhtäkään. Uskallan väittää, että kaikki tämmöiset Auliksen käyttämät lempinimet löytyy etunimihausta.

No, asia selviää tammikuun neljäntenä.
101. Römpsä18.12.2007 klo 20:51
Eiköhän se kim ole ohjaaja alfredin korkeanpaikankammoleffasta tuttu, ne viktorit jäivät sitten oman onnensa nojaan!
102. HT18.12.2007 klo 20:58
"Uskallan väittää, että kaikki tämmöiset Auliksen käyttämät lempinimet löytyy etunimihausta."

Kokeiles vaikka Jomppea ja Klasua. Kelpo ristikkosanoja, ei siinä mitään.
103. iso S18.12.2007 klo 21:00
Sairaalapelleksi minäkin ensin sitä jääkiekkoilijan isää luulin. Pellenenä olisi voinut reilusti olla kirjain eikä pallukka.

Minä veikkaan Jukkiksesta poiketen että tulee oikea Kim ja outo Viktor.

Jukkis, kokeilepa hakua Viktor xxxx niin löydät linkin jossa nimenomaisesti sanotaan (englanniksi) että xxxx on Viktorissta käytetty kutsumanimi, sen lisäksi että se on havaijilainen pojan nimi. Lisäksi näyttää olleen olemassa (ellei ole painovirhe) maalari ja kuvittaja Viktor xxxx (1915-1998), mutta sehän on ihan eri juttu jos xxxx on sukunimi eikä Viktorin kutsumanimi.
104. Taata18.12.2007 klo 21:02
Joo helppo paikka entrata kuten sivullinenkin totesi. Nivat myös virtapaikkoja. Itse muuttaisin enemmänkin, jotta helpottuisi.
105. HT18.12.2007 klo 22:30
Jukkis 18.12.2007 klo 20:24: "Oikea Kim antaa sellaisen Viktorin, jota ei löydy väestörekisterin etunimihaulla yhtäkään."

Löytyy kolme, jos muistetaan astevaihtelu. Eli jos ristikkoon tulee Jukat, etunimihausta pitäisi hakea muotoja Juka (löytyy yksi) ja Jukka.

Etunimihaun tulokset eivät kylläkään todista mitään sen suhteen, onko jokin lempinimi yleisesti käytössä. Sehän ei tunne esimerkiksi nimiä Jomppe ja Klasu, jotka ovat kovastikin tavallisia. Tuntee sen sijaan Juka-nimen, mutta toivottavasti ei edes Lehto keksi koskaan väittää, että moni Jukka on Juka. Jukeksihan Jukkia usen kutsutaan, mutta tätä taas ei nimihaku tunne.
106. MP18.12.2007 klo 22:39
Kaikesta huolimatta aion laittaa siihen puun tyveen "mansikkapaikan", koska eihän elävästä kalasta risteävään sanaan voi sanoa, että näkyy haikalan kappale. Jos näen kotikoskessani lohen vilahtavan en kerro, että lohen palanen näkyi. Ehkäpä menetän sitten 20 euroa, mutta eipä ole eka kerta :-)

Kiitos kaikille minua auttaneille ja hyvää joulun alusaikaa !
107. SMH18.12.2007 klo 22:43
"Mansikkapaikaksi" minäkin sen muutin, kiitos minunkin puolesta kaikille auttajille.
108. HT18.12.2007 klo 22:55
Voi kyllä pohtia, onko hai sitten paha, ellei peräti ilkeä. Juha Eirto lauloi kyllä 50-luvulla julmasta tiikerihaista, mutta tuollaiset adjektiivit istuvat vähän huonosti elukoihin. No juu, lapset puhuvat kiltistä koirasta.
109. Jukkis18.12.2007 klo 23:01
Netin parhaiden keskusteluperinteiden mukaisesti minun kuuluisi nyt haukkua kaikki teidät jotka ovat osoittaneet minun olevan väärässä. Enpä silti hauku, kylläpä tosiaan taitaa maailmasta joku tommoinen Viktor löytyä. Ja Kim on se tuttu ihana.

Mutta on se kumma, että Suomesta ei löydy ketään, jonka nimi on Klasu, mutta löytyy kyllä Lasu-, Asu-, Su- ja U-nimisiä.

Mutta mikähän/kukahan ihme tuo KARHU-KILPINEN sitten on?
110. iso S18.12.2007 klo 23:05
Ei ainakaan kuka. Mietihän mitä muuta kilpi voi tarkoittaa kuin jonkinlaista suojavarustusta. Sinunkin otsaasi on kuhmu ilmestyvä kun kämmenesi siihen läjähtää! Tervetuloa seuraan...
111. Keno18.12.2007 klo 23:20
Ei minulle tule tuosta "puun alaosasta" mansikkapaikkaa, vaan se, mikä siinä näkyy. Entä missä vaakunassa (kilvessä)on karhu?
112. HT18.12.2007 klo 23:28
HT 18.12.2007 klo 22:55: "Voi kyllä pohtia, onko hai sitten paha, ellei peräti ilkeä. Juha Eirto lauloi kyllä 50-luvulla julmasta tiikerihaista, mutta ...".

Hoksasin nyt, että onhan se teemakuvan hai tässä ristikossa eräässä kohdin mainittu julmaksikin, niin että saattaapa Lehdon mielestä olla myös paha.
113. HT18.12.2007 klo 23:32
Kuntien vaakunoita voi katastella tuolta, jos ei satu sopivia kirjoja käteen:

...http://www.kunnat.net/k_peruslistasivu.asp?path =1;29;102942;486;84531
114. Keno18.12.2007 klo 23:35
Jospa se hai ei ole paha, vaan näkyvissä on osa siitä. (Mikäli sama kohta on kyseessä)
115. HT18.12.2007 klo 23:48
Keno: niin minä olen omaan ratkaisuuni pannutkin, kuten käy ilmi viestistäni 17.12.2007 klo 12:27. Koetin tässä vain pohdiskella, mitä laatijan päässä on liikkunut.
116. Jukkis19.12.2007 klo 09:55
Nyt on otsassa kuhmu, ja kämmen on kipeä.
KARHU-
KILPINEN, hyvä vihje.
117. Hillevi19.12.2007 klo 10:09
Jukkiksen kanssa samaa mieltä.Lauloihan Vico Torriani muinoin Cafe Orientalista.
118. felix19.12.2007 klo 10:21
Mistähän päin tulivuori löytyy. Kaksi vaihtoehtoa lienee.
119. HT19.12.2007 klo 10:34
Pane sille laudan näköiselle kappaleelle kirjakielinen nimitys (viittaan loppuvokaaliin), älä murteellista, niin tulivuori tulee oikein.
120. next19.12.2007 klo 10:35
Liittyvätkö tuulen viemät erääseen elokuvaan?
121. Hillevi19.12.2007 klo 10:54
Kuule `next´, kyllä ne saisi liittymään johonkin Niskavuori-elokuvaan tai F.E. Sillanpää-filmatisointiin , muttei siihen tiettyyn.
122. Römpsä19.12.2007 klo 12:09
Viljaa puidessa ne lentelevät!
123. Römpsä19.12.2007 klo 12:28
Felix, se tulivuori järisi 1911, sanotaan vaikka "ei eteen abin himoama".
124. KF19.12.2007 klo 17:18
Seuraan mielenkiinnolla keskustelua HS-ristikoista parikymmentä vuotta harrastaneena joka viikonloppu kyseisen ristikon täyttämistä. Viimeisin oli kyllä hieman erikoinen, mutta kysymykseen. Kukaan ei ole huomannut että viisi ruutua alaspäin filmirullasta lukee "haista vähän". Mua ihmetyttää mihin sen vihjeen vastaus laitetaan, vai onko se vain meidän ristikossa? Vai olisiko peräti laatijan moka?
125. Taata19.12.2007 klo 17:47
Kai haillakin on sellainen...
126. Römpsä19.12.2007 klo 18:08
Kyllä se on huomattu, liittyy hain anatomiaan, ja vaakasuoraanhan se tulee. Ei siis liity hajuihin ja haistamisiin, vaan kalan osaan. Tyypillinen auliksen salakavala vihje!
127. Römpsä19.12.2007 klo 18:12
P.s., siinä samassa vihjekuvassahan se kalan eli hain osa näkyy, eli "haista vähän".
128. Römpsä19.12.2007 klo 18:19
P.p.s., sana lähtee vaakaan aittoniemen syömä- ja soittamisvälineen kolmanneksi viimeisestä kirjaimesta!
129. SMH19.12.2007 klo 18:39
Minäkin ihmettelin tätä "haista vähän vihjettä". En hoksannutkaan kuten Römpsä, että se tarkoittaa kalaa. Meinasin kerran kirjoittaa tälle palstalle, että se on tarpeeton vihje, koska tulkitsin omat vastaukseni samasta kuvasta sekä vaakaan että pystyyn. Aina oppii!
130. Waari19.12.2007 klo 20:05
Ristikon yläosassa omenat, sekä tähän liittyen pöljä ovat
hukassa. Olen tietenkin jo "pöljä". Vihjeitä on näihin tullut useita, mutta kaipaisin vielä lisään.
131. R M-lä19.12.2007 klo 20:10
"Piin jatkona", alkaako sana S-kirjaimella?
132. Taata19.12.2007 klo 20:14
Piin jatkona nimi niin, että tulee eläin...
133. Hillevi19.12.2007 klo 20:17
Hei Waari , ihan samassa veneessä tässä kaikki ollaan.Matkusta mielikuvituksessasi Savoon tiettynä vuorokauden aikana.Katsele tarkkaan omenaosastoa , komparatiivia tarvitaan.Bella niin nätisti sanoi ,että hän auttaa mielellään , jos osaa , kun itse on usein saamapuolella. Aivan sama koskee minua.
134. Römpsä19.12.2007 klo 20:18
Waari, pöljä on "paikka" suuressa ja kauniissa savonmaassa, koska tausta on sysimusta, niin se saattaa viitata tiettyyn vuorokauden aikaan, omenoita on kaksi, toinen pelkkä kara ja toinen näistä on piip. Pöljään ei matkusteta päiväkahville, vaan jäädään oikein ...
135. Taata19.12.2007 klo 20:20
Vertaa Waari omenia: toinen syöty ja toinen koskematon, niin millainen se silloin on toiseen verrattuna.
Pöljä on Siilinjärvellä ja se on myös entinen asema. Tässä
merkkaa paljon se, että Pöljän xxxx on tummalla
taivaalla.
136. Römpsä19.12.2007 klo 20:23
Liverpoolissa pelaa suomalainen pii....
137. Waari19.12.2007 klo 20:28
Hei Hillevi ja Römpsä, nyt Waarille sytytti. Kyllä Waari näköjään vielä kelekassa pysyy, kun saa tarpeen tullen hyviä vihjeitä. Kiitokset avusta!
138. Taata19.12.2007 klo 20:36
Aikailin ja ujostelin näköjään turhaan vihjeiden annossa.
Annan ensi kerralla suorempaa tekstiä.
139. Waari19.12.2007 klo 20:51
Hei Taata, kyllä sinun vihjeesi oli ihan hyvä. En vaan huomannut siitä mainita. Olet ennenkin avittanut Waaria. Kiitos.
140. MP20.12.2007 klo 10:03
Toivottavasti jouluksi saadaan vaikeampi, kun tämä ristikko oli niin helppo ;-)
141. EJlo20.12.2007 klo 16:18
kyllä tuo pimeän aikainen Pöljän kuva alkaisi hahmottua, mutta se tuntuu nyt sotkevan vaakasanaa. Kuvassa on korskean näköinen naishenkilö, jota olen pitänyt suomen-ruotsalaisena kirjailijana. Usein ristikoissa nimensä kirjoittamisen vuoksi, etu- ja takavokaalien yhdistäjänä. Olenko siis tulkinnut valokuvan väärin?
142. LiMu20.12.2007 klo 16:20
Vielä yksi vihjeavunpyyntö: Ylhäällä,keskeltä vähän vasemmalle "Hän ei toivonut sitä, silti sai sen" ja mitä lie
tarkoittaa edellisen lähellä oleva nolla (0) tai O. Tähän on juuttunut ratkaisuni.
143. x20.12.2007 klo 16:40
LiMu: Voisko liittyä erään säveltäjän kuolemaan?
144. Taata20.12.2007 klo 18:05
Kyllä säveltäjä siihen kuoli. Ei nolla vaan läpi. Siilinjärven
Pöljän xxxx pimeällä taivaalla.
145. LiMu20.12.2007 klo 18:29
x ja Taata LiMu kiittää.
146. maria20.12.2007 klo 22:17
Tumppi, onko tullut kyselyysi vastausta Helsingin Sanomista?
147. iso S21.12.2007 klo 08:07
Ejlo: korskea nainen taisi olla toisella kirjaimellaan ristissä Pöljän viimeisen kirjaimen kanssa? Kyllä olet tunnistanut oikein ja vaakasana on se ristikoista tuttu.

Tutusta puheenollen, hauska tappaa vanha tuttu - nainen oli naimisissa Lallin tappaman piispan kaiman kanssa.
148. matts21.12.2007 klo 10:02
(Oliko Lallia tai edes Henrikiä olemassakaan, onkin jo toinen juttu, toisinaanhan taru(sto) on tärkeämpää kuin historiallinen totuus.)
149. iso S21.12.2007 klo 11:07
[Lallin olen nähnytkin kun käytiin samaa koulua. Hänet tunnettiin myöhemmin Hifkin punaisena kolmosena. Karun näköinen jätkä, piispa on saattanut kuolla säikähdyksestä eli kirvesmurha voi olla tarua. Historiallinen totuus kuitenkin on että Lalli sai istua todellisista ja kuvitelluista tekosistaan paljon rangaistusaitiossa :-) ]
150. EJlo21.12.2007 klo 11:08
Kiitos iso S
Pidän siis kuvan naisen nimen sinä miksi hänet kuvittelinkin. Raja & rata ei sitten olekaan MAARAJA ja syömätön omena ENEMMÄN. Alettava taas nollasta funtsiminen.
151. HT21.12.2007 klo 11:38
Ejlo, iso S vinkkasi tuosta ratajutusta neljä päivää sitten, että "Raja-Nuoli-Rata" on itse asiassa "Rata-Nuoli-Rata", eli heitä raja mielestäsi. Syömätön omena on "vähemmän rikki".
152. Römpsä21.12.2007 klo 12:21
Taloa tehdessä tiilet....
153. Tumppi21.12.2007 klo 13:31
Marialle ja muille HS-ristikoiden arvontasysteemistä kiinnostuneille: HS on ollut aivan hiljaa asiasta. Ottakaa muutkin yhteys lehteen, se voi vauhdittaa käsittelyä. Halutessanne voitte viitata lehdelle 11.12. lähettämääni e-mailviestiin otsikolla "Kysymys suurristikoista".
154. Bella21.12.2007 klo 20:23
Ehkä on jo auttanut, sillä pitkästä aikaa pääsin ns Galleriaan, eli tuli postimerkkirahaa. Parempi tuuri on ollut MU alkukirjaimisella, sillä sama oli muutama numero sitten. Kauan mietiskelin kumman sukunimen laitan Larjo vai Lorjo. Päädyin Larjoon, koska se ensimmäiseksi oli mieluinen ja siihen sitten päädyin. Onnenkantamoinen.
155. Hillevi21.12.2007 klo 21:21
Onneks olkoon Bella!Mitäs arvelet uusimmasta? Siellähän on taas rakastamamme Lillian , ihan kahdella ällällä.Alkuun pääsin rivakammin kuin edellisessä.
156. Römpsä21.12.2007 klo 21:30
Tämä kahden ällän lillian on yksi mykkäfilmien legendaarisia naistähtiä, ristiin hänen kanssaan menee yksi suomalaisen näyttämötaiteen kestotähtiä!
157. Bella21.12.2007 klo 22:05
Hillevi: Kiitos. Mukavasti olen saanut tämän, kahta kohtaa lukuunottamatta, täyteen. Onko Lillian joskus siis kirjoitettu yhdellä ällällä?
158. sama21.12.2007 klo 22:14
Pekka: Haukuit Aulista (2460) ssa. Uskoisin hänen olevan parhaita laatijoita hyvin monen mielestä. Minä olen tehnyt monien laatijoiden (Eilen aloitin Sanseppojen tekemistä) ristikoita, mutta rakkain kaikista on Aulis! Terv. Bella
159. maria21.12.2007 klo 22:42
Aulis on minunkin mielestäni huippu laatija. Tällä kerralla päästää meidät vähän helpommalla kuin viimeksi. en tosin saa vasemman reunan kuvasta selvää.onkohan minun lehdessä liikaa jäänyt mustetta? seitsemäs alhalta vaakaan 5 kirjainta.
160. pekan veli21.12.2007 klo 23:24
en vastaa isoveljeni sanoista. pyydän häntä ettei moittisi noin AULIS- setää.
161. esko21.12.2007 klo 23:31
maria. ei ole pelkästään sinulla se musta kuva, niin on minullakin. olen katsonut suurennuslasilla ja ilman. onko jollakin vaaleampi niin voisi vihjata vähän.
162. Jaska21.12.2007 klo 23:49
ei ole vaaleampi, musta on ja siinä vaaleeta törhyä. mutta siitä voi tehdä johto päätöksen: ratkaisu sana on sotku tai suttu.
163. esko21.12.2007 klo 23:56
ei istu muihin varmoihin.
164. sivustaseuraaja22.12.2007 klo 00:24
Hyvä Jaska.
165. Römpsä22.12.2007 klo 00:51
Kun aulis on kyseessä, niin mikään ei ole varmaa.
166. sivustaseuraaja22.12.2007 klo 01:10
ei ole yhteistyökään. tämä on sitä solidaarisuutta. teillä on hyvä yhteishenki. tässä sen näkee. hyvä römpsä.
167. marja22.12.2007 klo 06:15
Grönlanninkielen sanakirjaa ei vielä olekaan kirjastossani? Mistäköhän sen löytäisi?
168. Vili22.12.2007 klo 08:02
Ei tarvitse grönlannin sanakirjaa, kyseessä on Aulismainen sanaleikki, ehkä joku kirjain puuttuu? Tässä ristikossa HS-2463 näitä sanan puolikkaita näyttäisi olevan runsaasti.
Vasemman laidan kuva on varmaankin kaikilla yhtä tummaa sotkua, jotenkin epäilen että sillä kuvalla ei ole taas mitään merkitystä ratkaisusanan kanssa? Jatketaan tutkimista.
169. Hillevi22.12.2007 klo 11:25
Mukava ristikko.Muistelen ,että kerran oli kädenvääntöä siitä , kirjoittaako yhdellä vai kahdella ällällä tuon näyttelijättären nimi.Kyllä se "oikeesti" 2:lla tulee.
170. Bella22.12.2007 klo 12:07
Hillevi: Aika hauskoja vastauksia tulee niihin tummennettuihin kohtiin. Lillian on ainoa oikea tapa kirjoittaa, eli täysin samaa mieltä. Kivaa päivänjatkoa!
171. HT22.12.2007 klo 12:15
Vili: "Vasemman laidan kuva on varmaankin kaikilla yhtä tummaa sotkua, jotenkin epäilen että sillä kuvalla ei ole taas mitään merkitystä ratkaisusanan kanssa?" - Kyllä ratkaisusanaksi tulee se, mitä vihjeessä näkyy, mutta kuvan vaalentaminen ei paljoa auttaisi, mitään kiinteää ei silti hahmottuisi.
172. Taata22.12.2007 klo 12:43
Tuota kohtaa sietää varoa! Myöhemmin lisää.
173. Bella22.12.2007 klo 13:49
Taata: Odotan mielenkiinnolla, sillä se on minulla täytetty. Olen mennyt ehkä metsään, koska on huono näkyvyys!
174. iso S22.12.2007 klo 14:55
Minäkin yritin ensin hahmottaa siitä vasemman laidan kuvasta ties minkälaista notkeusakrobaattia. Turhaan, niin turhaan, kuten huomasin sitten kun sana ratkesi. Älkää yrittäkö tuota kotona itai julkisessa anniskelutilassa!

Oikean reunan aukioihin kiinni pääsemiseksi täytyi käyttää pohjaksi hieman arvailua. Muuten oli laatijalla tosiaan joulumieltä tai jotain, kun päästi meidät hiukan helpommalla kun edellisinä viikkoina. Normaalijärjellä varustetulle Aulis-kokemukseltaan rajoittuneelle ratkojalle vääntöä riittää silti tarpeeksi. Monelle yrittäjälle tulee tenkkapoo tämänkin kanssa.
175. HT22.12.2007 klo 15:04
Oikean yläkulman yksiruutuinen naamakuva on minulla vielä hakusessa ja sitä myötä yhteensä kolme sanaa.

"Ihmettele ken"-vihje jäi käsittämättömäksi. Ratkaisusanan suhteen ei ole epäselvyyttä, se tulee piilokirjainta lukuunottamatta "väkisin", mutta kolmen viimeisen kirjaimen suhde vihjeen ken-loppuun ei ainakaan vielä auennut.
176. Taata22.12.2007 klo 16:46
Minulla on valmis, jos nyt aulis voi koskaan olla valmis.
Tähänkin löytynee useampia oikeita ratkaisuja.
177. iso S22.12.2007 klo 16:55
HT: viestisi pohjalta korjasin virheeni ja lisäsin ymmärrystäni.

Yksiruutuinen kuva esittänee henkilöä, jolle vitsin mukaan tarjoilija sanoi ravintolassa: "tää on viimeinen, ..." ja nelikirjaiminen ratkaisusana on etunimestä johdettu kutsumanimi.

Oikean yläkulman isomman naaman tunnistin, mutta muotoilin ratkaisusanan loppuosan väärin. Vasta nyt hokasin että tarvitsee vaihtaa murretta, jolloin ratkaisusana on moitteeton ja poikittainen sukunimi tuttu.

"Ihmettele ken"-vihjettä ihmettelin, mutta kun nyt katsoin sitä uudelleen niin totesin että kyseessä on kikka. Ratkaisusana pitää jakaa samalla tavalla kuin vihje ja miettiä mitä lyhyemmästä osasta puuttuu. Ihan hyvä kun sen oikein oivaltaa. Ainoa ongelma on ettei voine oivaltaa suoraan vihjeestä, vaan vasta sitten kun ratkaisu on olemassa.

Monenlaista (pätkienkin aikaansaatavaa) pikkuhauskaa tässä oli. Edellisiin verrattuna helpommasta tasosta huolimatta hykerrytyksellekin on siis jäänyt tilaa. Esimerkkinä vaikka "Ohi on! Minne? Sotaan? Ei! Jipii!" (10) joka on sekä pasifistinen että hauska.

Vasemmassa reunassa Alexanderin (1718-1793) suvun piilokirjain piti varmistaa googlettamalla, kun en sattunut tuntemaan. Mies ehti kuolla hiukan ennen syntymääni.

"Lyö kalkin" (6) eksytti minut ajattelemaan anagrammia, kun lyöminen tuntui viittaavan sekaisin lyömiseen ja kalkin-sanassa oli L, toinen K ja N peilikuvana. Arvaukseni "nilkka" ei osunut oikeaan pilkkaan.
178. SMH22.12.2007 klo 17:08
Samat ongelmat on minulla kuten useilla muilla - vasen ja oikea yläkulma sekä vasemmalla alempana oleva epäselvä kuva.
Kiitos Sinulle Iso S, sain uutta ajateltavaa vaikka vielä ei auennutkaan.
Onkohan minulla tuo oikean yläreunan eläin oikein, minulla on siinä sellainen "Lapin Ben"!
HT ja IsoS: "ihmettele ken" -vihjeeseen löysin ratkaisun googlen kuvahausta.
179. HT22.12.2007 klo 17:16
Iso S: kyllä minulla heti ensimmäiseksi tuli mieleen se "viimeinen"-tyyppi, mutta iloinen ilme hämäsi, hänellä kun oli naama yleensä peruslukemilla, ja kun sitten kumminkin päätin kokeilla häntä käyttäen, muistin lempinimen viimeisen kirjaimen väärin eikä homma mennyt eteenpäin. Nyt katsoin kuukelista.
180. HT22.12.2007 klo 18:07
SMH: samainen "Ben" on minullakin, mutta ei ole selvinnyt, mistä vihjeen kohdasta sen jälkiosa pitäisi päätellä.
181. Bella22.12.2007 klo 18:26
HT: Sanonta kuuluu esim. kokoomukselaisesta "sinä, senkin - porvari". Saitko kiinni?
182. sama22.12.2007 klo 18:32
Saisiko joku otettua tuon virheellisen kirjoituksen pois?
183. HT22.12.2007 klo 18:34
Bella: sana on toki tuttu, mutta minä erotan vihjeestä vain eläimen, en sen mahdollista poliittista vakaumusta.
184. MP22.12.2007 klo 18:34
Mulla AATON PÄIVÄ vihjeestä oik. ylänurkassa tulee outo kirjainyhdistelmä, jotain kai väärin, en oikein hoksaa mitä.
185. Jukkis22.12.2007 klo 18:39
Olenkohan minä ainoa, jonka mielestä on hiukan tyhmää, että HS:n ristikkoa 2463 käsitellään otsikolla "HS 2462" varustetussa säikeessä.
186. HT22.12.2007 klo 19:00
MP: ratkaisusana on kyllä Nykäsessä.
187. maria22.12.2007 klo 19:11
2463 ristikon uudet sivut avattu. ei tarvi kelailla.
188. JN24.12.2007 klo 18:02
Hupaisa oli se vihje "haista vähän". Taitaa olla tekijä lueskellut Pahkasika-lehteä 80-luvulla. Siinähän filosofoitiin, että "kolmiomaisella evällä varustetusta petokalasta otettu raapenäyte on haista kaavittu!".
189. pajen25.12.2007 klo 14:15
Hoi ratkojat, herätkää! Mm. TARTO oli mitä triviaalein. isoS ja kumppanit antoivat aivan liikaa vihjettä. Yleensäkin tällä palstalla vastataan liian suoraan. Hyi! ei saa! Menee monilta ratkomisen riemu. Oli tämä 2462 aika hyvä muttei kovin vaikea.
190. Römpsä26.12.2007 klo 00:20
Pajen, ratkomisen riemu säilyy, kun ei lainkaan vieraile tällä saitilla: tämä ei ole tosikoille!
191. noviisi30.12.2007 klo 03:56
Olen vasta muutaman vuoden ratkonnut ristikoita suomeksi (äidinkieli ruotsi) ja näitä Hs:än satunnaisesti viime vuoden aikana. Täytyy sanoa että tämä on kyllä minulle vaikein tähän asti. Vihjeenne ovat jonkin verran auttaneet, muttei taida tämäkään tulla valmiiksi, jos en jostain saa vastausta käsiini. Tuosta vihejkuvasta en saanut mitään selvää, ennekuin joku täällä vähän vihjaisi. Suurkiitokset teille kaikille!
192. iso S8.1.2008 klo 14:01
Muistaakseni olen joskus ehdottanut että keskustelua ristikon oudoista ja/tai herkullisista kohdista voisi jatkaa sitten kun ratkaisu on julkaistu. Tämä on nyt kypsynyt siihen vaiheeseen, joten muutama kommentti.

Kim oli tosiaan se Korkeuskammosta ja ristikoista tuttu Novak, jolloin "monet Viktorit" on oudolta tuntuva Vikot. Jukkis ihmetteli asiaa 18.12.2007 klo 19:19 ja luultavasti tarjosi muotoa Vikit, joka minustakin on Suomessa useamman Viktorin kutsumanimi kuin Viko tai Vikko. Kim olisi silloin Nivak ja tällä yhdistelmällä löytyy muutama osuma, jotka lienevät painovirheitä kuten Jukkis totesi.

Erilaisia tulkintoja herättänyt puun tyvi oli alapuu eikä ahopuu (jonka kannalla itse olin). Hain evä -kuvasta tuli silloin pala eikä paha. Sikäli hyvä ettei luontokappaletta moralisoitu, mutta minusta eläimen osa on pala vasta sitten kun teurastaja on elukan paloitellut. Tässä hai näytti uiskentelevan elävänä, ellei sitten kyseessä ollutkin haineväkeitossa kelluva hain pala.

Kahvi(l)asse oli LATTEAMPI. Latte on kahvia ja Lasse on entinen rallikuski Lasse Lampi, joka saattaa edelleen toimia jonkin tallin kehitystehtävissä ja "jäänuottikuskina", jos sellaisia saa edelleen jossain rallissa käyttää. Vihje olisi mainio jos Lampi olisi tunnetumpi, mutta on jäänyt varjoon kun meillä riittää näitä MM-tasoisiakin läjäpäin.

Tummalla pohjalla oleva teksti Pöljä viittasi Siilinjärven pohjoispuolella olevaan Pöljän kylään. Tumman pohjan perusteella ratkaisusanaksi muodostui YÖKYLÄ. Tämä sointui kauniisti poikittaisen sanan ILTANÄKY vihjeeseen, jok oli harmaalla taustalla näkyvä kuu (ei ollut vielä yö kun oli vaaleampi taivas).

Vihje "huippukaupunki" vältti Auliksen usein käyttämän vihjeen "sukunimi". Ratkaisu oli Latvala, jossa latva on huippu ja LA kaupunki (Los Angelesin lyhenne, tätä kikkaa on ennenkin käytetty).

Pienenä hallinnut oli frankkien kuningas Pipin Pieni. Pojasta polvi paranee - hänen poikansa oli Kaarle Suuri.

Tarto 1980-luvulla oli taituri ja jekun ytimenä oli entinen aituri Arto Bryggare, joka saavutti hopeaa MM-kisoissa 1983. Aikamääre oli ovela tapa johtaa harhaan ja samalla asiallinen tapa torjua kritiikki jota olisi saattanut tulla ilman sitä. Kaikki eivät tykkää että entistä aituria tituleerataan aituriksi.

Keskellä ristikkoa kaksi tummaa siluettia potki toisiaan ja tästä tuli ratkaisusanaksi äärest harvoin käytetty verbi mittoa.
193. Römpsä8.1.2008 klo 14:52
Pistänpä minäkin lusikkani soppaan: alapuu oli looginen ratkaisu, sillä vihjekuvasta oli mahdotonta määritellä puun kasvupaikkaa. Iso S teki huolellisen "ruumiinavauksen", ja hänen lansettinsa ja mikroskooppinsa ovat paljastaneet oleellisesti kyseisen ristikon pulmakohdat. Hyvä!
194. HT8.1.2008 klo 15:05
Alapuun kannalla olin minäkin kaiken aikaa. Pari oli täällä ensin samaa mieltä, mutta tekivät kääntymyksen ahopuun hyväksi ainakin osittain siksi, etteivät hyväksyneen hain näkyvästä osasta tulevaksi ratkaisua PALA. Näin Lehto oli kuitenkin päättänyt, ja tässä kohtaa ei liene mahdollista väittää kumpaakin ratkaisua ehdottomasti oikeaksi.
195. MP8.1.2008 klo 17:44
Olin ahopuun kannattaja. Korvaani kyllä hiukan särähtää, kun pystyssä olevan puun alaosaa sanotaan alapuuksi. Onkohan sitten puun yläosa yläpuu.(puun latva) Mielestäni alapuu on jonkinlainen puu, joka on toisen puun alapuolella ja vastaavasti yläpuu on yläpuolella.
Ahopuu olisi tullut samalla periaatteella niinkuin muissakin vihjeissä on: osa vihjekuvasta on poissa ja kirjaimia otetaan pois. Nythän puun alaosa olisi voinut olla lahopuu ja siitä ahopuu, vrt knalli=nalli ym monet muut vihjeet. Ahopuu on ainakin maanlaajuinen iso yritys ja miksei myös aholle kaskenpolton jälkeen jäänyt puu, jonka alaosa oli nokinen.
Risteäväksi sanaksi olisi voinut tulla paha, koska samasta kuvasta vaakaan tuli julma. Eihän todellakaan elävästä kalasta voida puhua, että näkyy kalan pala.

No,tämmöistähän tämä joskus on HS- ristikossa. Jostakin syystä sitä aina perjantaisin kuitenkin odotellaan.
196. HT8.1.2008 klo 18:18
Alapuu: Lehdollahan, kuten toki monilla muillakin, ratkaisusana tulee usein vähän kuin mutkan kautta, ei suoraan vihjeestä. Jos vihjeenä on a-kirjain ja kivi, ratkaisuna voi olla "alakivi" (a = alan mitta, aari) siitä riippumatta, onko kuvan kivi nimenomaisesti alhaalla absoluuttisesti tai suhteessa johonkin muuhun, ja alakivi on mm. Nykäsen tuntema sana. No nyt jos hyväksymme sen, että on olemassa sana "alapuu", tarkoitti se sitten mitä tahansa, minusta vihjeeksi kyllä sopii kasvavankin puun näkyvissä oleva alaosa, olipa sitä sellaisenaan tapana nimittää alapuuksi tai ei.

Käydyssä keskustelussa heitettiin esiin muun muassa näkemys, että puu näyttäisi jotensakin laholta, ja tästä tulisi sitten ratkaisu (lahopuu -l) = ahopuu. En suurennuslasin kanssakaan tullut vakuuttuneeksi lahouden näkymisestä, ja siksi hylkäsin tuon ajatuksen.

"Paha" hai: kuten tuolloin sanoin, minusta tuntui jotenkin hassulta sanoa petokalaa pahaksi. Julma menettelee jotenkuten, kun kerran Juha Eirtokin lauloi 50-luvulla julmasta tiikerihaista, ja mainitseehan Nykänenkin sanaparin "julma peto" esittämiensä määritelmien perässä ("säälimätön, raaka, hirveä, kauhea, epäinhimillinen). Mutta että paha hai, ei tunnu oikein hyvältä. Okei, ei vallan mainio taida olla myöskään se PALA, joka oikeassa ratkaisussa näkyy (näkyvissä on siis kalan pala, höh), mutta kahden ei-hyvän välillä valitsin sen, joka tuntui vähemmän huonolta.
197. MP8.1.2008 klo 18:29
Niin, jostakin olen kuullut sellaisenkin säännön, että ristikoissa ei saisi ketään sanoa pahaksi tai ilkeäksi( julmaksi). Aika useinhan HS-ristikoissa A Hitler on ilkeä tai paha ym. Muita julmureita en muista nähneeni ristikoissa. Kyllähän A.H.ansaitsi tuon adjektiivin, mutta onhan niitä pahiksiakin pilvin pimein nykyäänkin.
198. Hakro8.1.2008 klo 22:02
Aivan oikein, MP, sitäpaitsi AH oli pyhäkoulupoika verrattuna JS:iin.
199. TJV7.3.2008 klo 08:44
isoS: Kirjoittelen 2462:sta vielä, kun 2474 ei ihan näin aikaisin ole
avautunut. Oli kommentistasi 15.12. 23.03 lohdullista nähdä, että
muillakin voi hyvällä omallatunnolla olla vaikeuksia tämän kanssa.
TARTO ei sytyttänyt, ehkä siksi, kun kaikki kirjaimet olivat isoja.
Ei vaikka oskarit ja latvalat selvisivät.
Minulle ylivoimaiseksi jäi ARRA:sta (nuoli vasempaan alla) tullut
sulaesa. Olin kytkenyt jotenkin käsittämättömasti lentokoneeseen
koko vihjeen. Vaikka samanlaisia Auliksella on tuon tuosta.

HT: Tässä 2462:ssa pystyillä 5- ja 4-ruutuisilla vihjeillä oli saatu
kaksi ympyrää harmain ruuduin. Nyt tulleessa 2474:ssä idea siltä osin jatkuu. Minusta siinä kala ui länteen.
2462:ssa ei juuri googlata tarvinnut, ei Ingvarin exässäkään
ilman elintä. Pidin tämän vaikeimpana pitkään aikaan, vaikkakin
ratkaisun nähtyäni ymmärrettävänä.

P.S. Olen osallistunut keskusteluihin vasta kolmella viime kierroksella ja lukenut viidellä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *