KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2461

3717. HS 2461

sivullinen7.12.2007 klo 16:53
Jatkaa helpohkojen HS-ristikoiden sarjaa tämäkin. Muutama vähän kökkö vihje ja ratkaisusana (ja tietenkin se pakollinen SUKUNIMIÄ, joka oli molempia). Eräs helmi: -SK (5). Tätä piti miettiä vielä hetki senkin jälkeen, kun ratkaisu oli jo muodostunut.
2. Maria7.12.2007 klo 22:38
Mielestäni oli aika vaikea. Muutamia herkkupaloja, jotka kuuluvat asiaan, kute taas niitä sukunimiä. Aikaisemmin oli muistaakseni tämä QQSA ja se mietitytti kauan, mutta oli sen verran erkoinen, että muistin nyt.
3. Hemppa7.12.2007 klo 22:45
Onkohan kenelläkään tietoa HS-ristikkoratkaisujen arvontasysteemistä? Tapanani on lähettää kahden viikon ratkaisut samassa kuoressa. Toki laitan kuoren päälle sen sisältämien ristikkojen numerot. Olen alkanut epäillä, että ratkaisukirjeet heitetään sellaisenaan avaamattomina johonkin laatikkoon odottamaan arvontaa, jonka jälkeen ne hävitetään. Näin ollen joka toinen lähettämäni ristikko ei osallistuisi arvontaan. Tällaista epäilen, koska palkintoja ei juurikaan ole kohdalleni tullut ja toisaalta joidenkin nimi esiintyy palkintoluettelossa jopa kahdella viikolla peräkkäin. Olis kiva meikäpojanki joskus saada vähän "postomerkkirahaa".
4. Maria7.12.2007 klo 22:58
Hemppa: Moni muukin lähettää kaksi samassa, kuten minäkin. Onni on suosinut pari kertaa muutaman vuoden aikana. Olen huomannut saman kuten sinäkin, että jotkut nimet ovat tulleet jopa tutuiksi, kun ovat niin usein. esmerkkinä nainen Klaukkalasta L. F. Arpaonni on nähtävästi suosinut usein samoja henkilöitä. Toivon, että saat vaikka seuraavalla kerralla postimerkkirahaa.
5. Bella7.12.2007 klo 23:06
Hillevi: (2460). Samaa mieltä ja tämä 2461 todisti sen taas! Oletko päässyt tämän uuden kanssa vauhtiin?
6. HT8.12.2007 klo 00:37
Taannoin oli vihjeenä tabletti, jossa luki pitkin ja poikin BAYER ja kas vain, siitä tuli ristikkoon Bayer. Näkyy nyt olevan vasemmassa laidassa vastaava tapaus.
7. (!)8.12.2007 klo 01:47
Kyllä se Aulis keksii! Aina oppii.
8. Mimmi8.12.2007 klo 11:58
Haluan liittyä Hempan ja Marian kanssa "ihmettelijöiden kerhoon". Eihän kukaan voi todella uskoa, että arpa suosii aina samoja nimiä pitkälläkin aikavälillä. HS-toimitus ei vastannut mitään taannoiseen meiliini. Hyvää asiakaspalvelua??? No, eipä ole tarkoitus synkistellä sen enempää. Nautitaan ristikoiden tarjoamasta ajanvietteestä!
9. Jaska8.12.2007 klo 17:27
Mimmi, en usko, että HS huijaisi ristikkopalkintojen arvonnassa. En ole seurannut palkintoluetteloita, mutta tuskin niistä tilastollisesti mitään hälyttävää löytyy. Vaikka oletettaisiin, että jatkuvasti (vuosikausia) samat naamat, esim. 1000 kpl oikein ratkovia, lähettäisivät ristikon, olisi täysin tasainen palkintojakauma (että sadasta ristikosta kukin tuhannesta ratkojasta olisi voittanut kerran) äärimmäisen epätodennäköinen. Aina on hyvä- ja huonotuurisempia.

Hyvään lehtimiestapaan kuuluu vastata lukijan asialliseen tiesdusteluun. Tässä tapaus vakuuttaa, että arvonta tapahtuu valvotusti ja rehellisesti. Ristikkoasioissa osoite on hs.koti@hs.fi
10. Bella9.12.2007 klo 00:00
Jaska: En usko minäkään siihen, ettei olisi arvonnoissa reilu peli. Tosin siellä tulee tutuksi moni nimi, mutta arpaonni on sellainen, että joillan on onnea enemmän, kuin toisilla. Kuulun itse jälkimmäisiin. Minusta on kuitenkin paras palkkio se , että on onnistunut saamaan ristikon täytettyä oikein. Eli ohittanut Auliksen ansat. Kommentteja toivoen esim. Iso S!
11. Hillevi9.12.2007 klo 11:49
Kiitos kysymästä Bella , olen päässyt vauhtiin viimeisimmän kanssa ,avainlauseet olen saanut , mutta onnahtelevia kohtia on , selviä puutteitakin.Entäs itse?En minäkään usko huijausteoriaan , olihan Nyt-liitteessä kerran kaksi kertaa sama nimikin.Maria , se oli vekkuli se QQSA ,samoinkuin LEHTI OLISI Ä.
12. Heppu9.12.2007 klo 12:34
Tämä 2461 on hyvä sikäli, että kuukkelia ei tarvita ihmeellisten asioiden hakemiseen. Anagrammiversioksi tässä oli vaikeahko vasen laita ja sain monta pystyjatkosanaa valmiiksia ennen kuin sen anagrammiavaimen. Mutta jäihän tässäkin tuo -sk kohta harmaaksi, vaikka muistaakseni tuo vihje on esiintynyt aika äskettäin. Se ylös, ei ylös jne siinä vieressä tuntuu vielä haasteelliselta aulismilta.
13. HT9.12.2007 klo 13:06
Tuli täyteen, mutta piti kuukeloida sukunimiä-vihjeen vuoksi (ylhäältä pystyyn 11 cm oikealta). Kuten ketjun aloittaja ymmärtääkseni vihjaisi, piilokirjaimen suhteen on kaksi oikeaa vastausta.
14. iso S9.12.2007 klo 13:11
QQSA on sikäli "vanha vitsi" että täytti tiistaina 70 vuotta.

-SK on vielä kymmenkunta vuotta vanhempi, näki päivänvalon 1.4.1926. Nuorille saattaa olla tuntematon, vaikka tulikin tunnetuksi toiminnastaan nuorien keskellä. Vanha ristikkotuttu on tässä isketty fakkivihjeestä kikkavihjeeksi tavalla joka on toisaalta riemastuttava ja toisaalta lievästi arveluttava.

Enimmäksen etenin vasemmalta oikealle, kiten jostain syystä tuntuu nykyään olevan minulle luontevin tapa Hesarin ristikossa. Paluuta vaativia aukkoja kyllä jäi, mm. siksi että varma petti vasemman yläkulman vihjeessä "Hausjärveä". Siihen ei tullutkaan se Tiltun paikkaa muistuttava.

Yläreunan keskivaiheilla oleva Tammi ja sen kanssa poikittainen sukunimi kirkastuivat vasta tätä kirjoittamaan ryhtyessä. Jukka, Merja ja Taisto olivat liian pitkiä Tammeksi, pato ei istunut eikä mitään sopivaa kolmikirjaimista Tamm plus i:tä tullut mieleen. Nyt vasta hokasin että tätä ristikkoa ei olisi voinut julkaista esimerkiksi 4 viikkoa sitten tai 4 viikon päästä aiheuttamatta virhettä. Nyt se olikin ihan tosi ja olisi pitänyt osata heti.

Anagrammit ovat joskus lievästi kömpelöitä tai käytännölle vieraalla tavalla muotoiltuja kun kirjaimet pitää saada käytetyksi just eikä melkein. Tässä ensimmäisen anagrammilauseen keskimmäisen sanan piilokirjaimet syntyivät vasta alkuperäissanaan vertaamalla. Toisessa oli epätarkkuutta (tai sitten ei? Ehkäpä juuri se otti päähän kun oli maratonporukkaa mukana eikä pelkkiä spesialisteja?) ja lisäksi vasemman laidan tapainen tilanne jossa vihjeen osa on sellaisenaan ratkaisun osa.

Vaikeusastetta oli ihan riittävästi monenoisine hämäyksineen, kuten Salomonin laulaman vierässä oleva nenäkuvio.
15. SMH9.12.2007 klo 14:27
Täyteen tuli mutta kyllä tuo "ylös, ei ylös, vai mitä" askarruttaa. Sain siihen yhden suunnistusselostajan nimen mutta en tajua, miten se liittyy vihjeeseen. Onko jotain väärin. Yhden virheen jo korjasin IsoS:n vihjeen perusteella, kun tarjosin keskeltä lahoa tammea!
16. Römpsä9.12.2007 klo 14:40
Selostaja oikein, lue se toisinpäin, niin vihje valkenee!
17. Heppu9.12.2007 klo 14:55
Hoksasin sen -sk. Minulla oli se vedettävä metsässä ja eihän siihen väärälllä alkukirjaimella tullut tolkkua. Tämä ja sen vieressä ollut selostaja olivat kyllä kinkkisimmät tässä ristikossa, mutta tasaisen vaikeahkohan se oli.
18. Bella9.12.2007 klo 15:16
Hillevi: Täynnä on. Aivastuksen viimeinen kirjain mietityttää. Mielestäni siihen on kaksi vaihtoehtoa. Mitä mieltä olet? iso S: Kiitos informaatiosta.
19. Römpsä9.12.2007 klo 15:39
Nykänen suosittaa siihen vokaalia!
20. HT9.12.2007 klo 15:59
Ja piilokirjaimeksi Nykänen suosittaa hattupää-ässää. Mahtavat mennä tarkastuksessa läpi nekin, joissa on tavallinen.
21. SMH9.12.2007 klo 16:07
Kiitos Römpsä enpähän hoksannut lukea toisinpäin vaikka vihjekin niin vihjaisi. Kyllä se -sk oli tosi mielenkiintoinen sitten kun sen hoksasi.
22. Maria9.12.2007 klo 17:23
Oikea yläkulma 4 pystyyn tuntuu selkeältä, mutta piilokirjain on ollut ainekin kerran, niinkuin nousisi jostain!
23. LiMu9.12.2007 klo 17:55
Tammi kummittelee vielä, samoin lehtioksa ja sukunimi. Jossakin mulla lienee vikaa kun en saa miettimiäni sanoja sopimaan.
Aulis on keksinyt tähän useita oivalluksia. Alussa ristikko vaikutti helpolta, lähellä valmistumista tulee ylipääsemättömiä(?) asioita eteen.
24. Tumppi9.12.2007 klo 18:37
Liityn HS:n ristikkopalkintojen keskittymistä ihmettelevään kerhoon. Huomasin 90-luvun lopulla, että samat voittajanimet toistuvat kumman usein. Syksyllä -99 aloin ottaa tietokoneeni muistiin HS:n, samaten kuin HS-kk:n ja Nyt:n, ristikkovoittajat sukunimittäin.

Nimiä on nyt kahdeksalta vuodelta. Olen sitä mieltä, että eräät henkilöt todella voittavat useammin kuin tilastollisesti voisi olettaa. Silloin kun HS julkaisi lähetettyjen ratkaisujen määrän, luku oli 800-1200. Ratkaisuista tietysti vain osa oli oikeita. Esim. kesä- ja joulukuun -05 välillä eräs ratkoja voitti viidessä HS:n ja neljässä Nyt-ristikossa. Minusta se ei enää mahdu tilastolliseen todennäköisyyteen. Samantapaisia merkillisyyksiä on muutama lisää.

Lähetin em. oudoimmasta tapauksesta sähköpostitse tiedustelun HS:iin kysyen, hyväksyykö lehti kopioituja ratkaisuja. Vastausta ei tullut. En keksi "liian" usein voittamiselle muuta selitystä kuin sen, että vastaus lähetetään monena kopiona, jolloin voiton todennäköisyys lisääntyy. HS:n olisi syytä hyväksyä vain alkuperäinen lehdestä irroitettu ratkaisusivu.
25. SMH9.12.2007 klo 19:03
LiMu. IsoS:n tammivihje 9.12.07 13.11 auttoi minua. Tuota sukunimeä on 55 kpl muun vihjeen antaminen vähän vaikeata. Tuota pensasta taidetaan käyttää mm morsiusseppeleissä.
26. Maria9.12.2007 klo 19:12
Tumppi: Olen samaa mieltä kanssasi viimeisen lauseen kohdalla. Erään faktorin nimi oli niin usein, että tuli mieleeni, kuinka helppo hänen on kopioita ottaa ja paljon. Sitten vaan firman postimerkkileima. Eipä tarvinnut postimerkkeihin tuhlata rahaa. Kuinka ollakaan, kun firman pääpaikka muuttui toiselle paikkakunnalle (hän ei), niin sen jälkeen ei ole ollut kuin yhden kerran toisen lehden ristikossa.
27. MP9.12.2007 klo 20:16
EX-EGYPTIÄ ,kolmas kirjain hakusessa, googlestakaan ei ole oikein apua. Se kyllä taisi olla muutama viikko sitten, mutta tuli itsestään risteävillä sanoilla. Muuten ristikko olisi valmis.
28. HT9.12.2007 klo 20:34
Kaksi mahdollisuuttahan siinä on ja jos nakkaa kuukeliin (ilman lainausmerkkejä) sen oikean hakuun "xxxx ancient egypt", pitäisi näkyä eka tuloksen johdannossa; jos panee järjestykseksi "xxxx egypt ancient", näkyy eka sivun viimeisenä.
29. LiMu9.12.2007 klo 20:54
SMH ja IsoS kiitos vihjeistä. Olin sortunut Auliksen ansaan.
Oikeastaan tällaiset "jujut" ovat ratkomisen suola.
30. MP9.12.2007 klo 22:34
HT Kiitos.Löytyi. Ristikko ei ole kaikkein vaikeimpia, mutta onhan siinä joitakin paikkoja, joissa voi nauttia oivalluksen ilosta. Viimeisimpiä ratkenneita oli ratkaisuruudun yläpuolella oikealla alhaalla oleva harmaa ruutu, jossa pari valkoista kappaletta.
31. Bella9.12.2007 klo 22:45
MP: Se olikin Auliksen yksi namupaloista, ja vielä terveellinen!
32. MP9.12.2007 klo 23:01
Jesh. Ei pääse hammaspeikko yllättämään :-)
33. Hillevi10.12.2007 klo 10:10
Kahden vokaalin loppua minäkin siihen aivastukseen olen tyrkyttänyt.Täyteen olen saanut.Mahtaakohan siellä oikean ratkaisun vasemmalla puolella olla sellaista,mitä saattaisi vaikkapa Cape Canavaralissa nähdä?Aluksi kun arvelin siinä olevan sähköhammasharjan.Ja yhden kuvan alle siellä alhaalla näyttäisi tulevan propri.
34. MP10.12.2007 klo 10:21
Hillevi.Eiköhän siellä kuuhun menijöitä ole. Hammasharjaksi minäkin sitä ensin luulin.
35. Waari10.12.2007 klo 19:23
Kokonainen päivä on kulunut ristikkohommassa.Aloitin työn heti aamulla ja nyt olen saanut ristikon kutakuinkin valmiiksi. Hyvänä apuna ovat olleet monet tällä palstalla annetut vihjeet. Ratkaistyön olen aloittanut vasemmalta laidalta ja aivan lopussa on tullut kysymysmerkki ristikon viimeisen sanan kohdalle, eli ratkaisuruudukon yläpuolella oikealla oleva pystysuora sana(8) ei ole jostain syystä valjennut, vaikka on joitakin vaihtoehtoja mielessä.
36. HT10.12.2007 klo 19:43
Kaipa se laitimmainen sana selviää kun otat huomioon, että kyseessä on anagrammi eli lause koostuu samoista kirjaimista kuin muutkin harmaalla pohjalla olevat. Vähennät jo kasaan saamasi kirjaimet jostain toisesta ristikon anagrammilauseesta ja katsot, mitkä kirjaimet jäävät jäljelle. Äkkiä niistä hahmottaa sen viimeisen sanan. Tätä menetelmää minäkin käytin.
37. Waari10.12.2007 klo 19:57
HT. Asia selvisi, kiitos vihjeestä.
38. Hemppa10.12.2007 klo 20:22
Mika ja Pekka on kateissa.(Toinen rivi alhaalta, toinen sana vasemmalta). Saan siihen toiseksi kirjaimeksi U:n ja 4:nneksi i:n ja loppuun yleisimmän suomalaisten sukunimien lopun monikossa. Tuntuu siltä, että märäksi tulevaan lumiukkoon taitaa tulla nimenantoverbi, jolloin u:n tilalle tulisi a, koska sukunimitilastosta ei löytynyt yhtään sukunimeä, jossa toinen kirjain olisi ollut U.
39. iso S10.12.2007 klo 20:37
Vastalause... minun sukunimeni löytyy tilastosta ja siinä on toisena u.

Vastalause hylätty, koska Hemppa mitä ilmeisimmin tarkoitti sukunimeä joka istuisi Mikaan ja Pekkaan.

Jos arvaa oikean sukunimen ja antaa hakusanaksi Mikan ja sen, ensimmäinen osuma tulee 20 vuotta curlanneeseen. Tunnetumpi osuma saattaa olla 5 vuotta Hjelmin kakkosvalmentajana ollut.

Pekka on ollut ministerinä iloisella 50-luvulla ja suurlähettiläänä sen jälkeen. Eläkeläisenä hän kohautti 1989 arvostelemalla kehitysapua.
40. HT10.12.2007 klo 21:34
Tuossa on taas sellainen kohta, jossa laatija olisi voinut antaa yksiselitteisen vihjeen. Minä panin sen Mikan sukunimen, joka tuli tunnetuksi vuonna 1994 tapettuaan kolme ihmistä sen jälkeen kun oli karannut varusmiespalveluksesta. Eri Pekkojakin toli löytyy samalla sukunimellä, niin että kuinka helkutissa me voimme tietää, mitä laatijalla on ollut mielessään ja mitä hyväksytään ristikkoja tarkastettaessa?
41. Heppu10.12.2007 klo 22:07
Samaa mieltä HT:n kanssa tästä Mikapekka vihjeestä. Huononpuoleinen vihje, koska kumpikin ovat vähän tunnettuja. Varmaan Suomesta löytyy muitakin Mikoja ja Pekkoja tuolla sukunimellä. Minä olin laittanut sen kuten iso S tuossa yllä pyörittelee ja kyllä sekin oikein täytyy olla. Samalla se lumiukko sateessa tulee kuitenkin liian aktiiviseksi siihen nähden miten passiivisena se siinä könöttää. Sillä murhamiehellä lumiukon rooli osuu paremmin ja varmaan siihen Pekkakin Suomesta löytyy.
42. iso S11.12.2007 klo 09:37
Kuvassa on kaksi elementtiä, lumiukko ja sade. Lumiukko voi olla passiivinen objekti ja sade aktiivinen toimija! Harvemmin noin isot pisarat ilmassa könöttävät.
43. Jukkis11.12.2007 klo 09:46
Tuo Mika-Pekka -purnaus hiukka ihmetyttää. Kun sukunimen neljäs kirjain on IRLANNIN ALUE -sanan kolmas kirjain, niin en minä ymmärrä, miten sen murhamiehen sukunimi siihen mitenkään sopisi.
44. Römpsä11.12.2007 klo 10:09
Mikapekka vihje, 4 ensimmäistä kirjainta=mika ja turkka, 4 viimeistä kirjainta=sivujoki.
45. Tumppi11.12.2007 klo 10:52
Tiedoksi Hempalle, Marialle, Mimmille, Jaskalle ja Bellalle 7.-8.12. antamienne näkemysten johdosta koskien HS:n ristikoiden arvontasysteemiä:

Olen tänään toimittanut asiasta sähköpostikyselyn lehden toimitukseen. Kerron saamastani vastauksesta myöhemmin tällä tai seuraavalla HS-palstalla.
46. MP11.12.2007 klo 11:14
Tuosta arvonnasta vielä. Tuttavani väittää, että parhaiten voittaa, jos jättää lähettämisen viime hetkeen. Näin oma kuori jää päällimmäiseksi ja osuu arpojan käteen helpoiten.

Olen hänelle kommentoinut, että jospa kuoret ovat laatikossa, joka kipataan nurin. Tällöin viimeksi tullut kirje jää alimmaiseksi. Kerran olen kyllä voittanut viimehetken lähetyksellä kesämökiltä.:-)
47. SMH11.12.2007 klo 11:45
Kannanottona Mika-Pekka keskusteluun: Irlannin alueeseen kuuluu mielestäni i.
48. HT11.12.2007 klo 11:59
Kommentti aikaisempaan kitinääni: en tutkaillut Irlannin aluetta mistään vaan panin vanhan muistikuvan perusteella (onhan se ollut Lehdolla ennenkin) ja saattoipa mennä väärin, jolloin vaakaan tuleva sukunimikin on ratkaisussani pielessä. Toisaalta: kai Irlannissakin on alueita joka lähtöön, heh.

Mutta kaiken kaikkiaan tuollaiset vihjeet ovat kehnoja, tarvitaan enemmän yksiselitteisyyttä.
49. HT11.12.2007 klo 12:12
MP: "Tuttavani väittää, että parhaiten voittaa, jos jättää lähettämisen viime hetkeen."

Lienee aika yleinen käsitys. Muistelen Hesarissa kyllä takavuosina kerrotun, että heillä vastauskuoret pannaan pystyyn yhdeksi pötköksi (mahtaa tulla vaaksan tai parin nippu) ja sitten arvotaan, mitkä numerot pääsevät tarkastukseen. Jos kymmenen tutkitun joukossa ei ole kymmentä oikeaa, arvontaa ehkä jatketaan tai kukaties heti alussa arvotaan myös muutamia "varakuoria", jotka avataan tarvittaessa.

Mutta jäädään odottelemaan Hesarin mahdollista kommenttia Tumpin kyselyyn.
50. SMH11.12.2007 klo 12:14
Yhdyn HT:n mielipiteeseen, sukunimiä ja etunimiä -vihjeet ovat surkeita varsinkin sellaisissa kohdissa, missä on vaikeuksia muuten päästä eteenpäin. Koskaan ei voi ensimmäisenä vastata noihin vihjeisiin.
51. Römpsä11.12.2007 klo 13:15
Aulis tekee elämästämme vaikean, mutta juuri sitähän me hänen ristikoistaan haemme, jos kaikki vihjeet olisivat yksiselitteisiä, niin täyttäminen olisi pelkkää tekstausharjoittelua. Minä ainakin kaipaan ristikoilta enemmän.
52. HT11.12.2007 klo 13:25
Vaikeutta on monenlaista. Yksi vaikeus Lehdon ristikoissa on joskus piirrosten tuhruisuus, toinen virheelliset vihjeet. Kaipa niillekin löytyy ymmärtäjiä.
53. iso S11.12.2007 klo 14:15
Takavuosina Hesarissa myös kerrottiin palautettujen määrä, kuten Tumppi mainitsi 9.12.2007 klo 18:37. Jossain vaiheessa määrä vaikutti tarkasti lasketulta (saattoi päättyä mihin tahansa numeroon), jossain vaiheessa jonkinlaiselta arviolta (aina tasakymmeniä). Tarkka määrä olisi välttämätön että tuollainen pötköstä arpominen toimisi oikein.

Järjestysnumeroiden arpominen kuulostaa reilummalta peliltä kuin lootasta kouriminen, koska ratkojat ovat voineet käyttää erikokoisia kuoria ja onnettaren käsi tarttuu helpommin suureen kuin pieneen.

Nykyisin palautusmääriä ei ilmoiteta. Tähän saattaa olla jokin taktinen syy (palautusmääriä ei haluta paljastaa) mutta voi myös olla että työläs laskeminen on rationalisoitu pois ja siirrytty tv:stä tuttuun kahmintatyyliin.

Kunnes Tumpin pyytämä selvitys saadaan, kannattaa ostaa kaksi Hesaria, lähettää yksi vastaus niin pian kuin mahdollista, toinen viime tipassa ja molemmat isossa kuoressa. Toinen puolison tai virtuaalipuolison nimissä siltä varalta että molemmat kuoret sattuvat voittamaan.

Ehkäpä ne usein voittavat ovat onnistuneet kehittelemään jonkinlaisen ihoon helposti tarttuvan mutta muita kuoria hylkivän pinnoitteen? Mikä tahansa kilpailu jossa on palkintona rahaa tai kunniaa saattaa houkutella heikot luonteet epäreiluihin keinoihin, etenkin jos niitä ei ole älytty kieltää.
54. HT11.12.2007 klo 14:28
Jatkan muistelua. Taidettiin Hesarin jutussa mainita, ettei kuoren kokoa kannata kasvattaa taktisista syistä, koska kuorten sijaintiin perustuvassa arvonnassa koko ei vaikuta. Mutta arvelen minäkin, että rationalisointi on saattanut iskeä myös tähän prosessiin eli ehkä nykyään kuoret kahmitaan jostain lootasta.
55. pekka11.12.2007 klo 17:40
Hesarille ja Aulikselle voisi olla hyvä, jos vaikka paljastaisimme täällä muutamaan ristikkoon kaikki vaikeat kohdat ennenaikaisesti. Saisivat toimituksessa kirjeenavaustöitä ja Aulista ottais pattiin Espanjassa.
56. Jukkis11.12.2007 klo 20:39
Tuolla tavalla toimituksen kirjeenavaustyöt vähenisi, koska väärien rakaisujen osuus pienenisi. Silloin tarvittavat kymmenen oikeaa ratkaisua löytyisi vähempien kirjeiden avaamisella.
57. Jaska11.12.2007 klo 21:28
Eikä Aulista ottaiskaan pattiin Espanjassa?
58. HT11.12.2007 klo 21:50
Ainakin kahdesti vuosien mittaan on tapahtunut, että Hesarissa on ratkaisu julkaistu yhtäaikaa ristikon kanssa. Eka kerran muistaakseni 60-luvulla ja uudelleen muutama vuosi sitten. Pitänee ehdottaa toimitukselle, että ottavat tavaksi.
59. Ehei11.12.2007 klo 21:53
On tapahtunut paljon useammin.
60. Funny12.12.2007 klo 13:54
Nyt kun kaikki ovat näköjään saaneet ristikon täyteen, pieni lisätehtävä. Eräs tunnetuhko ristikkomies on säveltänyt tämän 'Salomonin laulaman'. Kuka tietää googlettamatta, ken hän on?
61. Römpsä12.12.2007 klo 14:14
Taisi olla 70-luvun biisejä, tekijästä ei mitään muistikuvaa.
62. Timppa12.12.2007 klo 14:44
En muistanut biisiä enkä olisi tiennyt säveltäjää googlettamatta. Siis lunttasin, mutta enpä kerro tulosta...;)
63. ässä12.12.2007 klo 14:48
Pitipä sattua, kun juuri ratkoskelin hänen tuottamaansa tuoretta ristikkolehteä :-)
64. se on täytetty!12.12.2007 klo 15:21
"Syksyn sävel-kilpailussa v. 1975 Seppo Rannikko sijoittui sovittajana palkintosijalle. Hänen sovittamansa Salomonin (=Timo Silvennoinen) esittämä X:n sävellys ja sanoitus xxxxxx sijoittui kilpailussa toiseksi saaden kirjeäänestyksessä yli 100000 ääntä. Kappale hävisi vain niukasti voittajalle, joka oli Erkki Liikasen Evakkoreki".

Kyllä ristikot opettavat ;)
65. Hillevi12.12.2007 klo 22:36
Mukavaa , kun kirjoittajajoukko on kasvanut.Ristikkoon vielä. Onko se noin 11cm oikealta ylhäällä oleva esine puuta vai jäätä?
66. bella12.12.2007 klo 22:49
Hillevi: Kuvastahan ei voi olla varma kumpi olisi, mutta vaakasanojen mukaan, olisin jälkimmäisen kannalla. Terv. Bella
67. Hillevi13.12.2007 klo 19:00
Kiitos Bella. Minulla piilokirjaimeksi olisi kaksi konsonanttia., toinen puulle toinen jäälle.Tukea tässä vain haeskelin.Täytyypä tutkia ympäristöä , kunhan pääsen ristikon ääreen.Huomenna sitten taas uudet kujeet!
68. Bella13.12.2007 klo 20:23
Hillevi: Kumpaan päädyit?
69. Römpsä13.12.2007 klo 20:42
Tikapuiden pätkä, tahi pikkuleipä, kumpikin käy, nykäsen mukaan sanat ovat synonyymeja.
70. Bella14.12.2007 klo 00:07
Römpsä: Se pikkuleipä on kuitenkin harvinaisempi ja harvoin käytetty, nykäsenkin mukaan. Olisi pitänyt hankkia toinenkin HS, niin olisi voinut laittaa toiseen piparin ja toiseen tikapuut! terv. Hilleville ja sinulle.
71. Vili14.12.2007 klo 10:00
Mitäs nyt sanotte arvontasysteemistä kun tämän päivän hesarissa on sama nimi kahteen kertaan. Onko jollakin noin hyvä tuuri vai onko lehdessä painovirhepaholainen?
72. Maria14.12.2007 klo 11:10
Vili: Olipa ajankohtainen juttu! Mies lienee saanut postimerkkirahaa 40 euroa. Minusta niitä voittoja oli 10, kuten aina.
73. Tumppi14.12.2007 klo 11:30
Kaksi samaa nimeä yhden ristikon voittajina on viime 8 vuoden aikana ollut kolme kertaa. Nimistä kaksi oli HS-ristikoissa ja yksi Nyt-ristikossa. Voittajanimiä on ollut normaalimäärä eli 10, mikä viittaa siihen, että useita kopioita lähetetään ja ne myös hyväksytään.

HS ei ole lähettänyt minulle vastausta 11.12. lähettämääni kyselyyn. Jokainen arvontatapaa ihmettelevä voi toki lähettää toimitukseen oman viestinsä Jaskan aiemmin ilmoittamalla osoitteella hs.koti@hs.fi.
74. Tumppi14.12.2007 klo 12:08
Tämänpäiväinen 2x sama nimi oli siis neljäs tapaus. - Koska joku kohta perustaa HS 2462-keskustelun, niin ilmoitan HS:n mahdollisen vastauksen siinä.
75. Hillevi14.12.2007 klo 20:02
Terve oi terve Bella ja muut.Nythän se riesan lykkäsi , kun tummentelin lyijykynäversiotani ja huomasin sen 11cm vasemmalla kalikan kohdalla sukunimessä virheen. Olin pannut siihen erään kuuluisan orkesterinjohtajamme nimen monikossa , mutta eihän se käy.Olisin taipuvainen uskomaan sen kalikan puiseksi.Kyse on siis ristikosta 2461.Katselin vanhojen ristikoiden voittajia ,sangen usein samat nimet toistuvat.Hyvä Tumppi , olet energinen. Nyt lähden uusimman kimppuun.
76. Maria14.12.2007 klo 22:52
Ei ole kimpussa olleita, johtuu varmasti vaikeustasosta. Puutteita on minulla vielä, mutta eiköhän se vielä siitä.
77. pajen16.12.2007 klo 16:18
Tammi oli tosi trivial!

Arvonnoista sen verran, että jokunen vuosi sitten haastateltiin tekijää hesarissa. Silloin mainittiin, että tulisi noin 500 vastausta. Eli voiton todennäköisyys on melkoinen. Itse olen voittanut vähintään kerran vuodessa, yhtenä vuonna kahdesti. Tietysti vastauksen pitää olla oikein, koska nostettujen voittokuorien sisältämät ratkaisut tietysti tarkistetaan. Jos on virhe, nostetaan uusi. Rahahan voittamisessa ei ole tärkeää vaan se, että saa nimensä galleriaan, tuttujen nähtäväksi.
78. JN18.12.2007 klo 12:58
Olettepa kehitelleet monimutkaisia salaliittoteorioita tuon palkintoarvonnan ympärille! Minäkin rupesin miettimään, että milläköhän systeemillä ne voittajat valitaan--mahtaako Aulis Gerlanderin yläraajaan kiinnittynyt lain pitkä koura noukkia laatikosta voittokuoret? Itse olen lähetellyt vastauksia Hesarille viitisen vuotta, ja kerran on nasahtanut 20 euroa--mikä lienee aika tavallinen osumaprosentti--joten ainakaan tuon perusteella en epäile suurta vilppiä tapahtuvan.
79. JN18.12.2007 klo 13:44
Tällä kertaa viimeinen päävaivaa tuottanut vihje oli "vaje". Ratkaisu löytyi jälleen vanhasta Suomi-Ruotsi -suursanakirjasta (on auttanut useasti näissä ristikoissa). En omista "Nykästä", en klingon-suomi-klingon -sanakirjaa enkä muitakaan vastaavia sisäpiirin opuksia.

Googlasin muuten sitä vastaussanaa ihan apinan raivolla, mutta ainoa vastaus johdatti tälle palstalle...
80. maria18.12.2007 klo 13:45
JN. on se perin erikoista, kun sattui MK voittamaan peräti 40 euroa suurristikossa 2462. oli miehellä hyvä tuuri kaksi käpästä yhdellä iskulla.
81. HT18.12.2007 klo 15:28
Minulle on 16 vuoden aikana tullut voitto päivälehti-Hesarista 11 kertaa, Nyt-liitteestä kolmesti ja kuukausiliitteestä kahdesti. Aika usein on jäänyt lähettämättä, kun ratkaiseminen on osoittautunut ylivoimaiseksi.
82. Johanna19.12.2007 klo 23:54
Ratkaistu on ja nyt odottelemaan arvonnan tulosta. Nimimerkillä "muutaman kerran nimi galleriassa"
83. Jukkis20.12.2007 klo 09:17
Tämä paikka tarjoaa välillä mukavia pähkinöitä purtavaksi. Tässä yksi. JN tuossa yläpuolella sanoo näin:

"Itse olen lähetellyt vastauksia Hesarille viitisen vuotta, ja kerran on nasahtanut 20 euroa--mikä lienee aika tavallinen osumaprosentti--joten ainakaan tuon perusteella en epäile suurta vilppiä tapahtuvan."

On hauska yrittää selvittää tässä lausunnossa olevaa logiikkaa. Miten "joten"-sanan perässä oleva päätelmä seuraa ennen "joten"-sanaa olevaa asiasta? Mukavasti aivot naksahtelee.
84. Jukkis20.12.2007 klo 09:18
Siis: .... olevasta asiasta?
85. Diiba Daaba20.12.2007 klo 09:26
Joo ja lisäksi tämä paikka tarjoaa näköjään vastustamattoman houkutuksen päteä. Go, Jukkis, go!
86. iso S20.12.2007 klo 09:37
Eikö se liene kuitenkin aika selvää, etenkin jos ajatellaan johtopäätöksen seuraavan välittömästi joten-sanaa edeltävästä lauseesta "lienee aika tavallinen osumaprosentti"? Jos osumaprosentti on tavallinen, tavanomainen, ei odotetusta poikkeava, niin tätä kautta ei synny aihetta epäilyyn. Mahdollisen epäilyn täytyy silloin kummuta muusta lähteestä tai jäädä syntymättä.

Tietenkin huijaus on täysin mahdollista vaikka yksittäisen tarkkailijan tulos olisikin keskimäärin oikein. Ilkeä arpoja voi järjestellä voittoja rahapulassa olevalle kaverille ja ja pitää huolen siitä että tarkkaavainen JN (tai HT) saa omansa keskimäärin suunnilleen oikein. Kohtalaisen poikkeaman suuntaan tai toiseen sattuman laki sallii joka tapauksessa.

Pelkästään JN:n tuossa viestissä antamilla tiedoilla ei selviä, miten on päädytty johtopäätöksen perusteena olevaan olettamukseen. Aiempien viestien perusteella voi arvioida, että vastauksia tulee keskimäärin luokkaa 500. Jos oletetaan että 500 on oikeiden vastausten lukumäärä ja yhdistetään tämä siihen tietoon että palkintoja on kymmenen, joka 50:s oikean vastauksen lähettäjä voittaa. Jos lähettää oikeita vastauksia 50 kertaa vuodessa (pari viikkoa jää väliin työn, levon, sairauden tai virheen vuoksi), pitäisi voittaa keskimäärin kerran vuodessa.

JN:n yksi voitto viidessä vuodessa on laskelman perusteella liian vähän. Tähän voi syynä virhe lähtöoletuksissani (oikeita vastauksia tulee enemmän), virhe laskelmissani, se että JN ei lähetä läheskään joka viikko, se että JN tekee enemmän virheitä kuin tietää tekevänsä tai kehtaa tunnustaa, tai pelkästään huono tuuri joka korjaantuu ajan myötä. HT:n tilasto on pitemmältä ajalta ja se osuu aika lähelle kerran vuodessa -tahtia.
87. iso S20.12.2007 klo 09:45
Tämä paikka tarjoaa myös vastustamattoman houkutuksen kuittailla kirjoittajille jotka tuottavat pätemisensä ohella aiheeseen liittyvää juttua. Jukkis yrittää kannustaa selkeään ajatteluun ja ajausten ilmaisuun. Tavoite ei ole huono, eihän? Tyyli ei aina kaikkia miellytä mutta sehän olisikin mahdotonta. Tavoitteeseen pääseminen on utopiaa mutta jokainen askel sitä kohti on nytkähdys parempaan.

Minäkin kannustan: go, Diiba Daaba, go ja heitä jotain ristikoihin liittyvää!
88. Römpsä20.12.2007 klo 10:07
...ja maassa rauha, ja ihmisillä hyvä tahto. Hyvää joulun aikaa kaikille ristikkojen parissa viihtyville. Karavaani kulkee, vaikka koirat haukkuvat.
89. LiMu20.12.2007 klo 16:13
Vielä vihjeavunpyyntö: Ylhäällä keskellä "Hän ei toivonut sitä,silti sai sen" ja
mitä tarkoittanee edellisen lähellä oleva nolla(0) tai 0.
Tähän on ratkaisuni juuttunut!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *