KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS JOULUKUU 2007

3716. HS joulukuu 2007

HT5.12.2007 klo 21:58
Neljä senttiä ylhäältä ja seitsemän senttiä oikeasta laidasta on vihje ÄÄRIKALKIOITA (tai ÄÄRIHALKIOITA, en ole varma). Kalkio ja halkio ovat molemmat suomen sanoja, ei siinä mitään, mutta vihjeestä vaakaan tuleva sana on minulle täysi arvoitus. Liekö sitten jotain väärin pystysanoissa.
2. EJlo5.12.2007 klo 22:01
Mikä HS on kyseessä. Minulta jäänyt kokonaan noteeraamatta. Valaise HT tarkemmin mistä ja milloin hankittu ?
3. Viittoisikohan...5.12.2007 klo 22:04
... Kuukausiliitteeseen?
4. HT5.12.2007 klo 22:10
Pahus, olisi tietysti pitänyt mainita, että kyseessä on kuukausiliite. Ristikon alalaidassa on "Marraskuun ristikon voittajat" ja tämä nyt ratkaistava pitää ohjeen mukaan merkitä kuoreen "Joulukuun ristikko", niin että ei tullut mieleen kuukausiliite-sanan tarpeellisuus. Mutta ollaanpa ensi kerralla viisaampia.
5. Taata5.12.2007 klo 23:49
Kirjapainotermi vastaussana, löytyy sivistyssanakirjasta ainakin.
6. EJlo11.12.2007 klo 08:25
Nyt "törmäsin" itse tuohon kalkio-sanaan, joka HS-viikkoliitteessä on vinkkinä ÄÄRIKALKIOITA. Ei sanaa ainakaan Googlen sivistyssanakirjasta löytynyt. Jos kyse on todella kirjapainotermistä kuten Taata yllä mainitsee, pitäisi meikäläisen se joltisella varmuudella tuntea. Kuitenkin se on täysin uusi tuttavuus. Painajan opin käyneenä uskoisin sanan siten olevan joko latomon tai sitomon puolen terminologiaa. Kohopainon puolella en muista kalkiota käytetyn. Näin ollen vaakaan tuleva sana on myös yhtä "hebreaa" kuin vinkkikin.
7. HT11.12.2007 klo 11:19
Nykänen tuntee kalkio-sanan, = "kalkioimalla valmistettu piirros", ja kalkioida-verbi määritellään "jäljentää (piirros) kuulto- l. kalkiopaperille t. -kankaalle läpi piirtäen t. tartuntaväripaperia käyttäen". Tuo ei auttanut minua, ei myöskään kuukeli eivätkä tietosanakirjat. Ratkaisusana tuli "väkisin" ja ristikko lähti eilen postiin.
8. Taata11.12.2007 klo 15:43
En minä ole tänne valehtelemaan tullut enkä joka kerta
vedätämäänkään. Minkä minä sille voin, jos kirjapainoalalla käytetään vastaussanaa. Löytyy Nykysuomen sivistyssana-
kirjasta sivulta 205, Suomalaisen kirjallisuuden seura, Suuri Suomalainen Kirjakerho Helsinki. Pitääkö se tässä julki
kirjoittaa, jotta kovapäisimmätkin uskoavat. Anna minun kaikki kestää. Pitäisi kai minullekin riittää, kun itse saan
ratkotuksi aulikset, ettei tarvitse sortua tällaiseen inttämiseen ja jankuttamiseen.
9. HT11.12.2007 klo 20:05
Kukapas täällä olisi Taataa p-npuhujaksi väittänyt? Painajanopin käynyt arveli sanan kuuluvan alan itselleen oudomman haaran (latomo tai sitomo) terminologiaan ja minä sanoin, etten löytänyt sanaa omista lähteistäni. Turha tuosta on loukkaantua.
10. EJlo11.12.2007 klo 21:34
Enpä usko että kukaan uskoo Taatan puhuneen muunnettua totuutta, päinvastoin mieluimminkin. Olen oikein tyytyväinen kun nyt tiedän mistä seuraavan kirjastoreissun yhteydessä voin etsiä, lukea ja yrittää painaa mieleen tuon uuden termin. Toivottavasti itse voin aikanaan tuonkin vinkin jollekin tietämättömälle selittää. Tällaisella pa-eläkeläisellä ei ole varaa ostaa kaikkia ristikoitten tekoon tarvittavia opuksia, siksi käyn mm kirjastossa.
Siis kiitokset asian kertomisesta, sillä kuten yllä kerroin niin kirjapainossa työskentelyni aikana en moiseen ilmaisuun "törmännyt".
11. iso S11.12.2007 klo 23:31
Niinpä, hyvää joulunalusmieltä vain itse kullekin säädylle. Lieneepi ihmettelijöiden tarkoitus lähinnä olla sitä mieltä että sana on kohtuuttoman harvinainen jos sitä ei tunne alan ammattilainen eikä Google. Jos jälkimmäiselle ehdottaa
ratkaisusana kalkio,
tuo ryökäle kysyy
Tarkoititko: palatsi kallio
ja jos lisää ja-sanan väliin eli
ratkaisusana ja kalkio,
ehdotus muuttuu muotoon
Tarkoititko: lapsi ja jalkio

Otavan Uusi sivistyssanakirja (1974) ja Gummeruksen Suuri sivistyssanakirja (2004) eivät tunne sanaa.
12. HT12.12.2007 klo 00:10
Kyllä tuollainen ylen harvinainenkin sana menettelee, kun siinä ei ole piilokirjaimia, ja tässähän ei ollut. Varsinaisesti en suivaantunut moisesta vaan lähinnä kiinnosti tietää, onko sellainen mainittu jossain vai pitikö uskoa, että pystysanoissani oli sittenkin virhe. Ja asiahan selvisi, kiitos Taatan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *