KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2460

3706. HS 2460

sivullinen30.11.2007 klo 18:26
Aloitetaanpa toivehikkaana uusi ketju.
2. Römpsä30.11.2007 klo 18:45
Christiaan barnard'in suorittamasta uraa uurtavasta leikkauksesta on kohta kuulunut 40 v. Aulis vihjeyttää jälleen kerran paikoin nerokkaasti. Tästä on hyvä jatkaa...
3. Hillevi30.11.2007 klo 20:36
Vanha kunnon valkolakkileskikin tarpeellisine välimerkkeineen siellä pilkistää.Mukavaa iltaa vaan!
4. Bella30.11.2007 klo 21:14
Toinen peräkkäinen helpohko. Se leski on ollut muistaakseni muutaman kerran aikaisemminkin. Oli mukava, kun tarkastin 2457 ristikon ja kaikki oli oikein. Se ei mielestäni ollut niin helppo, kuin tämä. Siinä meni muistaakseni lauantaikin.
5. Bella1.12.2007 klo 23:16
Ei ollut tarkoitus kehua. Jos tuli kirjoitukseen paussi takiani,niin lupaan, että en kirjoita innostuksiani enää. Hyvää viikonloppua kaikille!
6. MP2.12.2007 klo 01:33
Bella bella ! Help. Miten saat siellä oikeassa laidassa tehtyä TAVAAT ja risteävän LIIAN PEHMEITÄ. Tulisiko siihen jotain pausseja ja risteäväksi aseisiin liittyvää ?
7. Bella2.12.2007 klo 02:08
MP: Oli koiran kanssa ylimääräinen käynti ulkona ja kävin katsomassa, onko kukaan ollut kommentoimassa ristikkoa. Olen aika huono antamaan vihjeitä, mutta yritän. Jätä ensimmäinen kirjain pois ja sen jälkeen käskymuoto, sen jälkeen poistettu kirjain eteen ja se on siinä. Se antanee myös apuja edellämainittuun pystyriviin. tev. Bella
8. Bella2.12.2007 klo 02:14
Tarkoitin sanaa "tavaat" ja korjaus terv. Bella
9. MP2.12.2007 klo 10:47
Kiitos Bella, nyt hoksaan.
10. Römpsä2.12.2007 klo 13:12
Bella, never say never, tällä saitilla kaivataan kaltaisiasi ristikoihin "hurahtaneita" ihmisiä! Tänä viikonloppuna olemme saaneet nauttia Aulista tuplana, sillä myös kuukausiliitteen ristikko on tarjonnut stimulanssia harmaille aivosoluille. Hyvää adventtia kaikille ristikoiden ystäville, kuin myös heidän koirilleen.
11. EJlo2.12.2007 klo 14:45
Hesari 2460 valmis, tai ainakin joka ruudussa kirjain. Nuo piilokirjaimet varsinkin sukunimissä vaikeuttavat. Sukunimi pystyyn risteävän sanan L . . . . . A kanssa on melko hyvin arvattavissa, mutta mutta. Mitä merkitsee se sana, joka vaakaan tuohon vinkkiin tulee. Myös piilokirjain 4-kirjaimisessa sanassa, -jossa on vinkkinä tummennettu O,- tuottaa vaikeuksia. Miksi siihen pitäisi laittaa eräs naisnimi, kun ei vihjekuva sentään seinään tai tauluun painettavalta näytä ?
Tähtien sodan kieltä en ole tietääkseni koskaan kuullut, enkä vielä edes "kuukkelista" tarkistanut, sillä eihän siihen loogisesti ajatellen sovi kuin yksi tietty kirjain.
12. Hillevi2.12.2007 klo 16:34
Jos EJIo tarkoitat sitä rinkulaa siellä ratkaisuosaston luoteispuolella , niin yleisnimi on .Unit , niinkuin engelsmanni sanoisi.Mietiskelen tässä oikeaa yläkulmaa , ja sait EJIo minutkin miettimään sitä L.....A-sanaa.
13. EJlo2.12.2007 klo 18:15
Laitoin nyt sen rinkula-vinkin viimeiseksi kirjaimeksi sen ainoan, jolla muodostuisi käsitettävä nimisana (nominatiivi)). Rinkulan suhteellinen koko oon ollut se, joka ehkä eniten hämäsi meikäläistä.
L . . . . T vinkkiin löysin juuri ratkaisuksi että siihen tuleva sana on esimerkiksi monikollinen intialainen miehen etunimi. Toisaalta yksikössä se saattaisi olla suomalainen sukunimi. Täällä on henkilöitä, jotka osaavat googlesta löytää mitä kummallisempia nimiä ja montako niitä löytyy Suomesta.
14. Heppu2.12.2007 klo 23:13
2460:ssä päästy aika pitkälle. Jos en ole ihan metsässä tuossa 1937 vuosilukuvihjeessä on kymmenen päivän virhe. Anthony Hopkins on syntynyt 31.12.1937, mutta tämä jumppatähti 21.12.1937.
15. Bella3.12.2007 klo 00:26
Heppu: Olet varmasti oikeassa, sillä minulla on ollut kauan amerikkalainen tietosanakirja ( 31 osainen ja jokainen osa n. 900 sivua ). En ole koskaan löytänyt siitä väärää tietoa, jopa suomesta kaikki mitä olen lukenut on ollut oikein. Tästä jumppamaikasta "Born in New York City on Dec. 21. 1937. En ole tarkistanut googlesta, sillä siellä on ollut monilla aloilla väärää tietoa mm. historiasta. Mistä muuten tarkastit tietosi? Öitä kaikille!
16. HT3.12.2007 klo 00:56
Eipä ainakaan edes kohtalaisen kärsivällisellä hakemisella osunut minun silmääni kuukelista saittia, jossa tuon tädin syntymäpäiväksi olisi väitetty muuta päivää kuin 21.12., ja samaa tietoa tarjoaa arvovaltaisena pidetty IMDb kuten myös kirjat "Vuosisatamme Kronikka" ja "Guinness kronikka 1900-luku".
17. Hedvig3.12.2007 klo 10:42
Hei, kertokaapa minkä vuoden Nykänen on paras? On 50- ja 60- ja 70-luvuilta nykäsiä. 70-luvulla ilmestyneessä on yksi osa lisää eli Vieraskieliset sanat. Mitä te ehdotatte jotka nämä teokset tunnette?
18. HT3.12.2007 klo 12:30
Nykäsen lisäosiin en ole perehtynyt, mutta kirja itsessään on pysynyt samana hyvinkin kauan: minulla on 1966 ja 1989 painetut versiot ja ne ovat identtiset viimeisen osan lopussa olevaa Täydennyksiä-lisuketta myöten.
19. Römpsä3.12.2007 klo 13:09
Itselläni on 70-luvun nykänen, se vieraskieliset sanat lisäosa on eritt. Hyödyllinen, jos saat kyseisen setin edullisesti, niin osta ihmeessä!
20. Bella3.12.2007 klo 14:29
Minua on jäänyt vaivaamaan sana joka tulee vastaukseksi L.....A n kohdalle vaakaan. Eikö ole niin, että sen täytyisi tarkoittaa jotakin järkevää. Kerro sinä, joka tiedät, että onko näin? Vihjettäkin odotellen tev. Bella
21. HT3.12.2007 klo 14:53
L.....A: minun ratkaisussani tuohon tulee sana, joka on Suomessa tavattavan sukunimen monikko. Väestörekisterin nimihaun mukaan nimen kantajia on Suomessa vähemmän kuin viisi.
22. Waari3.12.2007 klo 15:06
Pappaa askarruttaa matkan halpuus. Jumalattomat olen löytänyt. Haistaa- sanalle en ole löytänyt Nykäsestä sopivaa vastausta, luulen kuitenkin keksineeni oikean sanan.
Kivivajan ym. olen saanut mielestäni ratkaistua, en ole kuitenkaan varma asiasta. Pyydän kommentteja!
23. Taata3.12.2007 klo 15:24
Minusta nimeä enemmän kuin viisi, kun jo Tiernakaupungissa on nimi tunnettu. Väestörekisterinhaussakin on vielä enemmän.
Pystyyn sopii kaksi sukunimeä. Itselläni taisi olla ensin väärä sukunimi eli sen henkilön joka kirjoitti kirjan Tornion kaappaus. Vaikka nyt ei ollut piilokirjaimista edes kyse eikä tarvinnut suurennuslasia, niin osoittaa tämäkin, että Auliksen kanssa saa olla koko ajan tarkkana. Aina piilee jossain helponnäköisessäkin ansa.
24. HT3.12.2007 klo 15:47
Taata: miten niin "väärä sukunimi" ja "ansa"? Kuten sanot, pystyyn sopii kaksi sukunimeä ja käytämme kumpaa tahansa, vaakaankin saadaan järkevä sana, minulla hyvin harvinaisen sukunimen monikko ja sinulla vähemmän harvinaisen.
25. Bella3.12.2007 klo 15:54
Kiitos HT. Voisiko se harvinainen sukunimi muistuttaa leminimenä ristikon laatijaa?
26. HT3.12.2007 klo 15:56
Waari: haistaa-vihjeestä tuleva sana tunnetaan kyllä sellaisenaan murteissa (Satakunta, Pohjois-Pohjanmaa) siinä kuin Nykäsessä olevan pikkuisen erimuotoinenkin. Halpaan reissaamiseen olen jotain saanut, mutta jos on oikein, tavaat-vihjeestä vaakaan tuleva on vaikea liittää loogisesti vihjeeseen.
27. HT3.12.2007 klo 16:16
Bella: enpähän nyt ainakaan äkikseltään hoksaa mitään yhtymäkohtaa.
28. Taata3.12.2007 klo 16:40
Kyllä vaihtaisin edelleen sukunimen, kun nimipalvelussa on vain alle viisi kappaletta. Voi olla jopa kirjoitusvirheitä nuokin. Olisi minun pitänyt heti kerralla tämä tuttu sukunimi hoksata laittaa, kun on täälläkin Tiernakaupungissa jopa
julkisuudessa ainakin takavuosina.
29. Taata3.12.2007 klo 16:58
TAVAAT- vihjeessä ei mitään ongelmaa. Saksalainen vesi tunnettiin vasta täällä sätinkin puolella. Yökeskusteluissa taisi olla. No nuoremmilla voi olla vaikeuksia tällaisenkin tuntemisen kanssa. Nokialla taisi vesi haista viikonloppuna,'
mutta nyt tuoksuu ja vahvasti tämä ristikon vesi, vaikka tulee kaupungista.
30. HT3.12.2007 klo 17:04
Siis jos väestörekisteri ilmoittaa, että jotakin sukunimeä on alle viisi kappaletta, kyseessä saattaa olla rekisterinpitäjän kirjoitusvirhe eikä sukunimeä ehkä ole kenelläkään? Menipä vitsikkääksi.

Mitä lie laatija ajatellut, kukapa sen tietää, mutta lienee hyvinkin mahdollista, että hän on kelpuuttanut ensimmäisen nimihausta löytämänsä eikä ole ruvennut tutkailemaan, olisiko käytettävissä ehkä vähän yleisempiäkin. Ei ole harvinaisuus aikaisemminkaan Lehtoa haitannut, kun ristikko pitää saada kasaan ja aikataulu painaa päälle.
31. Bella3.12.2007 klo 17:42
Kysyn nyt vaikka näin. Liityneekö L.....A suurikokoisen eläimen erääseen tapaan edetä?
32. HT3.12.2007 klo 17:48
Bella: niin on minun ristikossani, mutta Taata nakkasi esiin vaihtoehdon. Jos saan ristikon palautuskuntoon, merkitsen siihen molemmat tyyliin x/y.
33. Bella3.12.2007 klo 18:03
Sen toisen vaihtoehdon nimisiä kyllä löysin. Täytynee vaihtaa. Taata kiitos sinulle, että hokasin sen toisen.
34. Römpsä3.12.2007 klo 18:13
Haistaa= "nimettömien juoppojen heinä"
35. Taata3.12.2007 klo 18:14
Kyllä tässä auliksessa on monia mahdollisuuksia mennä harhaan niin, että ei kannata liian aikaisin tuuletella. Monet piilokirjaimet vaikeuttavat ratkaisua. Olen tässä yrittänyt etsiä muitakin kohtia, joissa olisi ainakin kaksi ratkaisua.

Jos ei ole lapinmiehiä, niin tuossa pääväylässäkin helposti ajaa karille. Tuo etupiilo on siinä mielessä paha. Mietiskelen tässä, että pitäisikö jopa numerot hyväksyä tähän ratkaisuksi.

Vasemmassa laidassa saa myös helposti piilokirjaimia vaihtamalla siinä ja siinä olevan ratkaisuvaihtoehdon, joita Aulis auliisti viljelee, mutta en nyt kuitenkaan kallistu sille kannalle. Tuo vauvakuva antaa mahdollisuuden kahdellekin tulkinnalle? Minulla ei ole suurennuslasia tässä käsillä asiaa helpottamassa.
36. Heppu3.12.2007 klo 18:17
Kun nyt pääsin yrittämään viimeistelyä, tuo L....A mietitytti. Sillä Tornion kaappaajalla siihen ei tule vaakaan minulle tuttua suomenkielen sanaa, mutta jos vaihtaa sen sukunimen vähän kummallisemmaksi (jota en tarkasta mistään), saan siihen poikittain noita pisteitä täyttämään sanan joka myös on sukunimi. Jotakinhan nämä aina tarkoitttavat Auliksella. Mutta samalla koko sana muuttuu nelijalkaisen menosta toiselle pahan mielen tekemiseen.
Bella, kyllä kuukkelista löysin sen jumppanaisen. Kateeksi käy tuo sinun tietosanakirjasi ja sen 30 000 sivua.

On tässäkin ristikossa kyllä aika vekkuleita vihjeitä, vaikka isolta osaltaan oli suht selkeää. Tuo Helsingin entinen pormestari ei meinannut millään hahmottua, vaikka koko ajan näytti tutulta. Minusta hän on joutunut kyllä nuolen sisään, johtaneeko metroon. Ei Jaappanin lippukaan ihan ilmeinen ollut eikä se amme.
37. Bella3.12.2007 klo 19:35
Heppu: Se onkin aikamoinen harvinaisuus ja vie kirjahyllystä n. 1,5 m. Sen ainoa vika on väri, joka on kirkas taivaansini-turkoosi! Ainoastaan amerikkalainen laittaa sen väristä nahkaa tietosanakirjasarjan kansiin. Erottuu todella muista kirjoista.
38. HT3.12.2007 klo 20:10
Menee jo ristikkoaiheen ulkopuolelle, mutta: minä ostelin vuonna 1974 jenkkien Encyclopedia Americanaa ja kovin oli sininen sen selkä, niin että taitaa olla kyse siitä opuksesta. Olin mielistynyt siihen kirjastossa, mutta jäi ostamatta, kun edustaja ei osannut sanoa heti hintaa, mistä närkästyneenä hommasin sitten Encyclopaedia Britannican (nimestään huolimatta sekin on ollut jenkkituote jo pitkään). Vie kaksi 80 sentin hyllyä.
39. Taata3.12.2007 klo 20:33
Eivätkä osaa aina kertoa kirjojen sisällöstäkään puhelimessa. Itsekin olen kysellyt monet kerrat ja myyjillä
mennyt sanat solmuun, kun olen vähän poikennut heidän liturgiastaan. Onko tietosanakirjoissa hakemisto tekstissä mainituista sanoista, joilla ei ole omaa hakusanaa jne.
Otavan Iso Tietosanakirja tuossa suhteessa lyömätön nyt vanhentuneenakin. Ei taida löytyä muista kirjoista. Ja sitten karttakirjat myös hankalia ostettavia puhelimessa. Jollakin konttorilla olisi ehkä ollut mahdollista käydä katsomassa, mutta pääsääntöisesti kaupat olisi ollut tehtävä tässä ja nyt puhelimessa. Niin sitä kuulemma muuallakin tehdään. Ehkä tänä päivänä asia on jo toisin.
40. HT3.12.2007 klo 21:04
"Onko tietosanakirjoissa hakemisto tekstissä mainituista sanoista, joilla ei ole omaa hakusanaa jne.
Otavan Iso Tietosanakirja tuossa suhteessa lyömätön nyt vanhentuneenakin. Ei taida löytyä muista kirjoista."

On ainakin Facta-tietosanakirjassa noin vuodelta 1970. Vallan hyödyllinen ominaisuus.

"Ja sitten karttakirjat myös hankalia ostettavia puhelimessa."

Varsinaista sian ostamista säkissä.
41. Bella3.12.2007 klo 21:09
HT: Onpa tässä. 908 sivuinen Index.
42. Hemppa3.12.2007 klo 21:32
Vasemman alakulman pystysanan pitkä tekstivihje on mulle aivan käsittämätön. Tuleeko siihen Matteuksen ja Markuksen "kaveri", vai joku adjektiivi. vasemman laidan keskikohtakaan ei oikein aukea. Esinaisia, iso GT ja vauveli on hakusessa. Samoin Turon kaveri. Myös oikean laidan alempaan pystysanaan vihjeeseen "siepata", saan kolmanneksi kirjaimeksi k:oon vaakasuorasta Raija-vihjeestä, vaikka siihen mielestäni pitäisi tulla p.
43. EJlo3.12.2007 klo 21:34
Jos vielä palaisi tuohon L . . . . A vinkkiin ja siitä tulevaan ratkaisusanaan. Tilanne on sikäli kinkkinen että sekä se "ison elukan liikkumismuoto" että "toisen mielen pahoittaminen" sopivat. Väestörekisterikeskuksen sivulta löytyvät kaikki ne 4 sukunimeä, jotka näillä vaihtoehdoilla sekä vaakaan että pystyyn tulevat. Vaaka tietenkin monikossa. Ihmetyttää miten tässä asia ratkaistaan jos ristikon saisi tarkistusvaiheeseen ja kumpi vaihtoehto tulee aikanaan olemaan oikeassa ratkaisussa. Olen kyllä joskus nähnyt ratkaisujenkin yhteydessä käytettävän /-merkkiä jos on ollut kaksi eri mahdollisuutta oikeaan ratkaisusanaan.
44. HT3.12.2007 klo 22:02
Hemppa: ei vasemman alakulman litania aukea minunkaan järjelläni, mutta ratkaisusana tuli "väkisin" ja on monille tuttu pikkuisen erimuotoisena mm. auton sähkövehkeistä.

Iso GT: kyse on vertailusta eli täysin näkyvä on eri sorttia kuin vajaasti havaittavissa oleva.

Turon kaverin ymmärtämiseksi olisi kai pitänyt seurata jotain televisiosarjaa, niin minulle sanottiin, kun kyselin ratkaisua.

Vauvelin piilokirjaimeen ei mielestäni ole kuin yksi mahdollisuus.

Siepata: sana löytyy kyllä Nykäsestä, oli outo minullekin.
45. Bella3.12.2007 klo 23:51
HT: Vasemman alakulman litaniaan. Kuka oli raamatussa lääkäri? Hyvää yötä kaikille ja kiitos!
46. HT3.12.2007 klo 23:58
Bella: Piplian lekuri on kyllä tiedossani, mutta en halunnut esittää kovin selväsanaista vihjettä.
47. marjuko4.12.2007 klo 00:20
HT: Se halpa reissaaminen sopii oikein hyvin sen "tavaat"-sanan ratkaisun kanssa. Mietipä piilokirjainta, siitä vois olla hyötyä.
48. marjuko4.12.2007 klo 00:23
HT vielä: Turin kaveri lötyy Vuokilasta.
49. marjuko4.12.2007 klo 00:24
HT anteeksi: Turon
50. HT4.12.2007 klo 00:54
No niin, johan selkisi minullekin. Pitäisi kai sanoa, että tavaat-vihje oli liian yksinkertainen, kaipa sitä odotti jotain koukeroisempaa ajatusrakennelmaa.

Eli nyt on tehty. Melko kelvollinen tuote, mitä nyt sen yhden tädin syntymäpäivä oli pielessä ja "L.....A"-vihjeeseen on ainakin kaksi ratkaisua, jotka molemmat ristikon tarkastaja toivon mukaan kelpuuttaa.
51. Römpsä4.12.2007 klo 11:15
Siepata="ei kärkkäinen"
52. SMH4.12.2007 klo 11:25
HS 2460 ristikon kommenteissa on puhuttu paljon sukunimestä. En ole huomannut, että kukaan olisi ottanut kantaa toiseen sukunimeen, joka on vähän vasemmalle siitä "Tornion taistelun kirjoittajasta". En löydä mitään järkevää siihen piilokirjaimeen, uskoisin, että vaakasuorat ovat minulla oikein.
Ehdin jo hermostua Bellan kommenttiin 30.11. helpohkosta ristikosta, sillä siinä vaiheessa minulla oli vielä paljon aukkoja. Viimeisinä selvisivät koillis- ja länsikulmat.
53. HT4.12.2007 klo 12:19
Kyllä se piilokirjain aivan järkevä on, nimen kantajia näyttäisi olevan Suomessa 130.
54. SMH4.12.2007 klo 13:18
HT, mistä Sinä löydät nuo sukunimet ja vielä käyttäjien määränkin. Yritin googlen avulla mutta "sukunimiluettelo" ja "sukunimiluetteloita" -hakusanoilla en löytänyt ko sukunimeä. Kokeilemalla eri vokaaleita piilokirjaimen kohdalle löysin googlesta useita nyt ratkaisuuni kirjoittamaani sukunimeä.
55. Felix4.12.2007 klo 13:32
SMH, koetapa väestörekisterikeskus:
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp
56. Funny4.12.2007 klo 14:25
Näitä lukiessa muistan, minkä tähden en yli 10 vuoteen ratkonut Hesarin ristikoita. Tässä välillä on ollut ihan mielenkiintoisia laatimuksia, mutta nyt palattiin taas vanhaan tyyliin. Pitäisihän ratkojalla olla edes pieni mahdollisuus selvittää ristikko ilman Googlea, väestörekisterikeskusta ja suurta pinoa kirjoja! Mutta ongelma on varmaan henkilökohtainen. Monet taitavat nauttia siitä, kun saavat kaivella sanoja kiven ja kannon alta.
57. kudos4.12.2007 klo 15:59
Funny, puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä. Moni Hesarin ristikon ratkonut luultavasti kuvittelee sen perusteella osaavansa ratkoa, vaikka oikeasti Hesarin ristikot ovat huonoja. Hyvät ratkojat eivät enää vuosiin ole ratkoneet Hesarin ristikoita, heillä on parempaakin tekemistä.

Hesarin ristikoissa toteutuu Esko Kivikoski -syndrooma; tyhmäkin pärjää, kunhan tietää eli osaa hakea sanat kirjoista tai netistä. Oikeasti hyvän ristikon sanat löytyvät jokaisen ratkojan päästä, kun sitä korvien välissä jököttävää harmaata mössöä tarpeeksi vatkaa -- eli kun ratkoja ei vain tiedä vaan myös taitaa.
58. Jukkis4.12.2007 klo 16:24
Seppo Rosenberg kuuluu ilmeisesti sitten meihin huonoihin ratkojiin, kun näköjään voitti Hesarin kuukausiliitteen ristikosta taas vaihteeksi palkinnon.
59. EJlo4.12.2007 klo 17:05
Hei SMH
Luulenpa tietäväni mitä piilokirjain sukunimeä tarkoitat. Jos se on se englantilaisauton vasemmalla puolella oleva, niin pistäpä pyöreä nolla piiloruutuun. Niitä sukunimiä oli väestörekisterin tilastossa muistaakseni 167. Vasta eilen löysin kyseisille sivuille Googlesta ja nehän osoittautuivat kerrassaan mainioiksi.
60. Turutar4.12.2007 klo 17:09
Kyllähän sitä rahan toivossa ratkoo huonompiakin ristikoita...(Huom. tarkoitan nyt itseäni, enkä Seppoa!)
61. HT4.12.2007 klo 17:31
Ejlo: eikös niitä nimiä ole Suomen elävillä 130 ja vainajilla 67? Vai onko meillä ratkaisuissamme eri nimet?
62. Römpsä4.12.2007 klo 18:18
En tiedä, olenko huono, vaiko hyvä ratkoja, mutta hesarin ristikot ovat aina kiinnostaneet: auliksessa on sitä jotakin. Käsittääkseni tämä saitti on perustettu hs:n ristikoista kiinnostuneille, en oikein ymmärrä nimimerkkiä, jonka mielestä olemme jotenkin harhaanjohdettuja; jos hs:n ristikot eivät kelpaa, niin vaihda saittia!
63. SMH4.12.2007 klo 18:40
Kiitos Felix (klo 13.32) vinkistä, laitoin sen suosikkeihin. Olen Römpsän kanssa samaa mieltä. HS:n ristikot ovat todella mielenkiintoisia ja ovat tulleet vielä mielenkiintoisemmaksi kun löysin viime kesänä tämän keskustelupalstan. Olen tämän avulla saanut ratkaistua ne viimeiset puuttuvat kirjaimet, joihin en yksin löytänyt vastausta ja luovutin.
64. MP4.12.2007 klo 21:29
Kyllähän sitä perjantain Hesaria on aina odoteltu jo vuosia.
Nmim. "tyhmä ratkoja"
65. Römpsä4.12.2007 klo 21:41
MP, miksi tyhmä?
66. MP4.12.2007 klo 21:50
No kun täytyy käyttää dopingia=hakuteoksia
67. Heppu4.12.2007 klo 21:55
Syvä ymmärrykseni noille, jotka inhoavat Aulista. Samaa toivomme me, jotka masokistisesti kiusaamme itseämme hänen kryptisillä aivoituksillaan. Kyllä, Auliksessa on sitä jotakin, ja kuten moni muukin on sanonut, tämä palsta parantaa ja jalostaa aulismeista nauttimista. Ja tietysti porukalla saadaan hänestä paremmin otetta. Aika veijari.
68. Römpsä4.12.2007 klo 22:08
Cheers AULIS, ja hakuteosten käyttö ei todellakaan ole dopingia, vaan tervettä järkeä: usein "hukkapoluille" joutuminen kasvattaa meitä enemmän, kuin ratkaisusanan keksiminen suoraapäätä!
69. Mummu5.12.2007 klo 06:56
Auliksen ristikoita ratkoessa yleistietous lisääntyy vielä näin vanhuksenakin, kun joutuu etsimään asioita eri tietolähteistä
Ja kyllä Auliksissa silti riittää myös omille aivoille hommia. Mutta makujahan on tunnetusti monia ja vaihtoehtoja ristikoissa myös, joten miksi urputtaa?
70. Hillevi5.12.2007 klo 10:01
Kiitetty , parjattu Aulis is the best! Totta totisesti sitä jo perjantain vastaisena yönä odottelee lehden tipahtamista postiluukusta.Onkohan tämä joku sairaus?
71. Bella5.12.2007 klo 12:17
Hillevi: Sairauden nimi on "addiktio Aulikseen". Onneksi se ei ole vaarallinen, eikä pisaratartuntavaaraakaan ole todettu. Minulla se on, koska usein herään perjantaisin paljon aikaisemmin, kun olisi tarpeen.
72. JN5.12.2007 klo 12:29
Eivätkös ne koiratkin kyttää sitä postiluukkua silmät tapillaan? Ristikkoakohan nekin odottelevat...

Taas oli 2460:ssä se sama Marcello, jonka mielestäni pitäisi olla yhden ällän mies. Ei ollut ensimmäinen kerta. Jos kerran harrastaa kirjaimilla pelleilyä vihjeissään, niin kyllä sitten pitäisi myös vihjeet olla oikein kirjoitettu. Asiahan ei minulle kuulu, mutta...

Mutta huomenna joka tapauksessa sytytetään kynttilät itsenäisen Suomen muistolle!
73. HT5.12.2007 klo 12:52
Jossain tuoreessa Iisakissa Lehto oli pannut vihjeeksi Minoque, kun piti olla Minogue.

Kaiken kaikkiaan Lehdon ristikoissa lienee selviä virheitä enemmän kuin laatijoilla keskimäärin. On niitä silti mukava ratkoa, ei siinä mitään, ja jos on heikkouksia, onpahan vastaavasti näppäriä oivalluksia. Viime vuoteen verrattuna lienee parannusta tapahtunut ainakin eräässä asiassa: enää ei samaan ristikkoon tukita lähemmäs kymmentä vihjettä tyyliin "Puolaa", "Ugandaa", "Norjaa", "Sveitsiä" jne., määrä on vähentynyt selvästi.
74. Römpsä5.12.2007 klo 12:57
JN, ainakin wirenin suuressa "ristikkoraamatussa" tämän chileläisen tennistähden etunimi kirjoitetaan kahdella l-kirjaimella, mutta kaverin passia näkemättä ei voi lopullista totuutta julistaa.
75. HT5.12.2007 klo 13:33
Kuukelissa l-versiota näyttäisi olevan noin 300-kertaisesti ll-versioon verrattuna. Tutkailin chileläistä nettilehteä El Mercurio Online, ja se kirjoitti jokaisessa silmääni osuneessa jutussa yhdellä ällällä, esimerkiksi "... cuna de figuras como Andre Agassi, Jim Courier, Mónica Seles y Marcelo Ríos."
76. Waari5.12.2007 klo 14:26
"Keskellä kuvalaattaa" sen piilokirjain on papalta hukassa,
samoin myös setelin näköiseen kuvaan tarvitseisin vihjeitä.
Tarkoittaneeko viimemainittu "Lännen rahaa".

Kyllä nämä HS:n ristikot ovat tulleet viimeaikoina paljon vaikeammiksi. Aikaisemmin sai makoilla sohvalla ja hakeamietiskellä
77. Waari5.12.2007 klo 14:36
Juttuni näköjään karkasi käsistäni liian aikaisin. Toteankin,että aikaisemmin sai makoilla sohvalla ja hakea ratkaisuja mietiskelemällä,Vireeni kuitenkin käsien ulottuvilla.
Nykyisin jää usein lähettämättä koska kaikkiin kysymyksiin en ole löytänyt ratkaisua.HS:n ristikko on hyvä ajankuluväline.
78. Römpsä5.12.2007 klo 15:44
Waari, lueppa se kolmas rivi siitä vihjeestä, setelin saat koivun kyljestä!
79. marja5.12.2007 klo 16:09
Ollaan kiitollisia, että saamme sytyttää huomenna kynttilät ITSENÄISELLE SUOMELLE emmekä sen muistolle. Hyvää juhlapäivää kaikille Hesariristikkofaneille!
80. Waari5.12.2007 klo 16:10
Kiitos Römpsä, kyllä Waarille nyt säteili.
81. Bella5.12.2007 klo 17:50
JN: Kai ne nappisilmät luulevat ristikon tulevan joka arkipäivä, kun aina pitää sitä posteljoonia vähän haukkua. (Ei onneksi hauku koskaan aamulehtien tuojaa.) Minua on ihmetyttänyt, miksi joka kerran ( 3 ) Ikaalisten vaakuna on ollut eri kuin se minun tietääkseni on? Olen sen tarkastanut, eikä ole laikaan sama, kuin ristikossa oleva kuva? Outo vaakuna ja vastaukseksi tulee Ikaalinen! Kertoisiko joku tähän syyn?
82. HT5.12.2007 klo 17:52
Römpsä 5.12.2007 klo 12:57: "JN, ainakin wirenin suuressa 'ristikkoraamatussa' tämän chileläisen tennistähden etunimi kirjoitetaan kahdella l-kirjaimella, mutta kaverin passia näkemättä ei voi lopullista totuutta julistaa."

Näkyy sama virhe olevan vuonna 2002 painetussa Vuokilan Ristisanakirjassa, sekä etu- että sukunimen kohdalla. Uskallan sanoa virheeksi aikaisempaan selitykseeni viitaten. Kokeilin nyt vielä sitä chileläislehden nettiversiota ja panin hakuun ensin yhden ällän version (33 osumaa) ja sitten kahden ällän (0 osumaa). Eiköhän asia ole selvä, vaikka tämän jätkän passia ei meille ole näytettykään. Vaikea on uskoa, että kaverin oman maan lehti kirjoittaisi hänen nimensä johdonmukaisesti väärin.
83. Römpsä5.12.2007 klo 18:35
Asia valmis, tärkeintä lienee kuitenkin se, että auliksen harhaanjohtavasta vihjeestä huolimatta saimme ratkaisusanaksi "joet"!
84. Janina5.12.2007 klo 18:43
On nämä Helsingin Sanomien ristikot ylivetoja. Nastaa kun vihjeet on epäselviä ja virheellisiä. Saa olla tarkkana koko ajan. Olen vasta aloittelija, mutta tykkään hakea Googlella.
85. SMH5.12.2007 klo 18:52
Bella (5.12.07 17.50). Minäkin olen ihmetellyt tuota Ikaalisen vaakunaa mutta en ole viitsinyt selvittää sitä. Nyt kun huomasin, että joku toinenkin kiinnittänyt asiaan huomiota, aloin tutkia asiaa. Selitys löytyi vuoden 1968 MMM-kirjasta, jossa oli omat vaakunat: Ikaalinen ja Ikaalisten mlk. Nykyinen Ikaalinen käyttää entistä mlk:n vaakunaa, Wikipedian mukaan kuntaliitos tapahtui v 1972.
86. Turutar5.12.2007 klo 19:12
Eläköön tietoyhteiskunta! Entä ne, joiden kirjahyllyissä ei ole kilometrettäin hakuteoksia ja jotka syystä tai toisesta ovat estyneitä käyttämään lainakirjastojen palveluja? Ja voi tuntua uskomattomalta, mutta kaikilla ei edelleenkään ole internetyhteyttä käytössään. (Suurennuslasi lienee sentään kohtuullisen helposti kaikkien saatavilla?)
Heille Auliksen laatimusten ratkominen voi olla haave vain, vaikka järkeä ja haluakin riittäisi...
87. Römpsä5.12.2007 klo 19:27
Venäjällä tuota ihanneyhteiskuntaa testattiin 70 vuotta, ei toiminut, on se niin väärin, naapurilla on isompi auto ja nuorempi emäntä, jne. Minkäs teet, toiset pääsevät linnanjuhliin, toiset jonottavat leipää, paljon on korjaamisen varaa, toiset uskovat jumalaan, toiset pentti linkolaan, toiset tykkää ristikoista.
88. Römpsä5.12.2007 klo 19:37
P.s., toisilla on kaikkea, kuukkelit, sanakirjat, ensyklopediat, sihteerit, eivätkä siltikään saa täytettyä yhtäkään ristikkoa, toiset ovat mensan jäseniä, toisilla kengännumero on suurempi kuin äo. Eiköhän keskitytä hs:n ristikoihin.
89. Janina5.12.2007 klo 19:42
Hyvä Römpsä. Nastaa kun näistä voi oppia.
90. Bella5.12.2007 klo 20:21
SMH: Kiitos sinulle, kun kerroit, mistä syystä Ikaalisten outo vaakuna. Minä olen tiennyt vain tämän nykyisen, jossa on kolme airoa keskellä. Terv. sama
91. HT5.12.2007 klo 20:35
Olen olettanut ja arvelen edelleen, että outo vaakunan näköinen hökötys Lehdon ristikoissa kuvaamassa Ikaalista on hänelle tyypillistä leikittelyä: näen siinä I-kirjaimen, jonka kylkeen on ympätty kaaleja, kaalinkeriä, eli kyseessä on kaalinen I. Möykyt vanhassa Ikaalisten vaakunassa ovat mielestäni eri näköisiä, sileitä puun lehtiä.

Voin tietysti olla väärässä.
92. Bella5.12.2007 klo 21:35
HT: En muista minkälainen vaakuna oli. Katsoin vaan, että taas tuo vaakuna on Ikaalinen. Uskon, että olet oikeassa, sillä se kuulostaa niin ovelalta, että vain Aulis! Kiitos paljon. Aina oppii uutta. Seuraavalla kerralla katson niitä kaalinkeriä.
93. SMH5.12.2007 klo 23:16
HT:lle ja Bellalle vielä Ikaalisten vaakunoista. Minulla on sellainen muistikuva, että ratkaistessani tehtävää - taisi olla joskus alkusyksystä - tarkistin Ikaalisten nykyisen vaakunan, jossa on kolme airoa pystyssä enkä silloin millään tulkinnut sitä Ikaalisten nykyiseksi vaakunaksi ottaen huomioon Lehtomaiset improvisoinnit. Vanhassa Ikaalisten vaakunassa on keskellä ikään kuin runko, jossa on kolme lehteä kummallakin puolen. Uskon edelleenkin, että 5.12.07 18.52 esittämäni selitys on oikea.
94. pekka5.12.2007 klo 23:25
aulis on 2-tahti bensaa,joka ei toimi entiseen tapaan, vaan matkii itseään(tai joku), ja yrittää olla vitsikäs olematta sitä kuitenkaan.
95. HT5.12.2007 klo 23:48
SMH: Kukin näkee omalla tavallaan eikä tässä ole aineksia kinaamiseen. Pääasia, että se outo vihje on saanut jonkin selityksen. Ainakin toinen kahdesta esiintuodusta on joka tapauksessa oikein, ellei molemmat, eli laatijaa ei tässä tapauksessa voi ristiinnaulita.
96. täyttäjä6.12.2007 klo 02:41
Olen myös huomannut Auliksen muutumattomuuden. Hyvä kumminkin. Ikaalisten vaakunaa en ole löytänyt sellaisessa muodossa, mikä se on hänen ristikoissaan ilmennyt. Siis väärää tietoa. Tavallaan surullista. Jehovan todistaja kun hän on ja asuu espanjassa. miettikääpä tätä
97. Römpsä6.12.2007 klo 10:15
Minua ei kiinnosta Auliksen hengellinen elämä, eikä hänen maallinen asuinsijansa, minua kiinnostaa se, että perjantain hesarissa on hänen laatimansa ristikko.
98. Mummu6.12.2007 klo 12:35
Pitäisiköhän vielä tietää Auliksen veriryhmä ja horoskooppimerkki, kun näyttää homma joillakim menevän huuhaan puolelle. Ristikoista tässä ollaan kiinnostuneita, jos joku ei Auliksesta välitä, niin seikkailkoon muualla.
99. tarkkailija6.12.2007 klo 12:57
oli aika kun uskonto ei ollut sivuasia, oli monessa vihjeessä "totuuksia" joita ei tavallisista kirjoista löytynyt, onneksi nyt on tasaantunut eikä moisia mokia ole ollut, hyvä aulis että tulit järkiisi...
100. HT6.12.2007 klo 14:16
Pikkuisen oudoksutti aikanaan mm. kun lapsikaste-sanan vihjeenä oli EI RAAMATULLINEN. Siinä laatija otti tarpeettomasti kantaa. Samaten islamiin kohdistuneet vinoilut olivat joutavanpäiväisiä riippumatta siitä, mitä itse kukin musulmaaneista ajattelee. Taisipa Lehto muutaman kerran kehua Jumalan armollisuuttakin. Mutta kuten kirjoittaja yllä toteaa, tuonkaltainen valistus näyttää loppuneen.
101. täyttäjä6.12.2007 klo 15:12
Paljon auttaa, kun tuntee vähän laatijan taustaa. Auliksen pitäisi hankkia parempi faksi. Etanaposti olisi kyllä parempi, mutta se on hidas ja ehtiikö ristikko ollenkaan määräaikaan mennessä perille. Itse olen auliksia ratkonut ainakin kaksikymmentä vuotta. Aluksi olin ihan hoomoilanen. Sitten ymmärsin laittaa ristikot talteen ja tarkastaa vastaukset. Siitä se sitten lähti. Aulissanakirjaa en omista, mutta on viihdyttävää etsiä vastauksia Vuokilan ristisanakirjoista, netistä ja omasta päästä.
Olen kyllä huomannut Auliksen asenteellisuuden näissä uskonasioissa. Vihreä vaara -> islam. Alkuaikoina säilytin kaikki hänen laatimansa ristikot. Oli melkein puolen metrin pino. Heitin ne sitten pois. Vähän harmittaa näin jälkikäteen.

Sain jälleen melkein täyteen yllämainitun tapahtui-ristikon. Olin kyllä lukenut läpi tämän säikeen, mutta paljoakan apuja en saanut. Tarvitisin kolme istuntoa, mutta nyt se on täytetty! Jumppatädin etunimestä se alkoi ja potillaan nimeen loppui . :)
102. Römpsä6.12.2007 klo 16:55
No voi hitsinpimpula, mitä väliä sillä on, mihin Aulis uskoo, ja mihin ei: puusepänpojasta ja hänen aisankannattajastaisästään löytyy legendaa ihan riittävästi muualtakin, seuraavaksi kai profeetta mohametin kannattajat julistavat tämän saitin kirjoittavat
fatvaan, nirri pois kaikilta, jotka auliksen ristikkoja ratkovat.
103. täyttäjä6.12.2007 klo 17:44
Jehovan todistajat eivät usko uuteen testamenttiin. Eli Römpsän maininta puusepän pojasta ihmetyttää.
104. Römpsä6.12.2007 klo 18:29
Tulee mieleen sanonta "lukee, kuin piru raamattua"; tarkoituksenani oli vain ihmetellä, että mitä ihmettä nämä uskonsuuntaukset tekevät tällä saitilla! Hesarin ristikoista täällä on kyse, uskovaisille löytyy lienee omat kanavansa.
105. HT6.12.2007 klo 18:44
Minulle on sama, mihin kukakin uskoo, mutta minä(kin) olen joka tapauksessa sitä mieltä, että Aulis Lehdon uskonnollisen vakaumuksen ei ole syytä näkyä hänen ristikoissaan. Ja kuten on tullut ilmi, viime aikoina tässä suhteessa ei ole ollut huomauttamista. Toivottavasti ei ole tästä eteenkään päin.
106. Jukkis6.12.2007 klo 19:02
Jospa tästä ristikosta 2460 vielä, niin kaksi kohtaa jää hiukka askarruttamaan.

SOLOURILTAKIN -vihjeestä (ratkaisussa neljä kirjainta, kolmas piilossa) kyllä saa sanan, joka tuohon SOLO-osaan hyvin liittyy, mutta mitä ihmettä nuo vihjeen URAT on?

Ja LIIAN PEHMEÄÄ -vihjeestä saan hassuhkon yhdyssanan, joka kyllä vastaa jotenkuten vihjettä. Tuolle ratkaisusanalle kävisi vihjeeksi myös KISSOJEN KUOLLUT KIELI.

(Taisi tuossa klo 17:44 nimimerkillä täyttäjä mennä sekaisin Jehovan todistajuus ja juutalaisuus. Samalla kirjaimellahan nuo alkaa.)
107. HT6.12.2007 klo 20:00
SOLOURILTAKIN: tottapa voi uraksi katsoa sen, mihin jotain työnnetään vastaussanan kertomissa operaatioissa.

Se kissakieli on taas sellainen väkisin värkätty sana, joita Lehdolla näkee aika usein. Kiire painaa päälle ja ristikko on saatava valmiiksi, niin että huonompikin sana saa kelvata.

Minulle jäi hämärän peittoon perustelu kohdassa "ensimmäinen vanhurskas" -> xxxx. Tutkailin Raamatustakin mahdollisia kannaottoja tähän kaveriin, mutta ei selvinnyt. Heijastuneeko tässä sitten Lehdon yksityinen teologia.
108. Jukkis6.12.2007 klo 20:55
Kyllä tuolle vanhurskausjutulle raamatusta perustetta löytyy. Uuden testamentin puolelta, Johanneksen ensimmäinen kirje, luku 3. Tokkopa ratkaisusanan henkilöä ennen syntyneitä vanhurskaiksi voi kutsua.
109. HT6.12.2007 klo 21:12
Asia selvä. Tutkailin nykykäännöstä, Lehdolla näkyy olleen pohjana vuonna 1938 käyttöön otettu.
110. Taata6.12.2007 klo 21:13
Ei ainakaan yksin jehovalaisuuteen liity ensimmäinen vanhurskas- vihjeen vastaussana.
111. Bella6.12.2007 klo 23:06
Samantekevää, onko Ikaalisen vaakunassa lehtiä vai kaaleja, mutta aina olen saanut vastauksen Ikaalinen. Ei ole koskaan kuitenkaan ollut kolmea airoa. Minä olen tyytyväinen siihen, että olen onnistunut saamaan ristikon oikein. Silti kallistun niihin kaaleihin.
112. sama6.12.2007 klo 23:09
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
113. Bella7.12.2007 klo 01:15
Mummu ja Hillevi: Meilllä on yhteinen mieluinen harrastus. Olisi kiva kuulla teistä useammin. Tämä on hyvin miesvoittoinen saitti, joten antaa tulla! Täällä oppii jos tulee ongelmia. Toivon, etten olisi niitä ainoita naispuolisia untuvikkoja, jotka palautetaan aina silloin tällöin maan kamaralle. Olen oppinut monia asioita lukemalla näitä sivuja.
114. Hillevi7.12.2007 klo 14:23
Niin Bella minäkin olen oppinut , ja mitä upeita kielenkäyttäjiä täällä tapaa. Ihan jo hipoo Finlandia-palkintoa.Olen sitä mieltä ,että Aulis todella näkee vaivaa meitä viihdyttääkseen.
115. Aloe7.12.2007 klo 17:04
Vielä 2460 ristikkoon. Oikea yläkulma: Sun kanssa antaisin...
Kuuluuko ratkaisusanaan S-kirjain. Tähän toivoisin saavani apua?
116. HT7.12.2007 klo 17:56
Kuuluu.
117. Hedvig11.12.2007 klo 07:48
Vasemmalla sivulla 1937 alapuolella kaksi vaakasanaa "itke" onkohan G ja T tuottavat päänvaivaa. Esinaisetkaan eivät auta. Antaisiko joku vihjeitä, kiitos.
118. iso S11.12.2007 klo 09:31
HT antoi 3.12.2007 klo 22:02 GT-asiaan lisävihjeen:

"kyse on vertailusta eli täysin näkyvä on eri sorttia kuin vajaasti havaittavissa oleva."

Kyseessä on kikkavihje eli ratkaisusanan merkityksellä ei ole mitään tekemistä vihjeen kanssa. Tarkoitan että kun näkee ratkaisusanan, mieleen tulee ihan toisenlainen kuva kuin tässä oleva vihje. Puoliksi näkyvän G:n tehtävänä on korostaa sitä minkälainen T on. G:n tilalla voisi olla mikä tahansa muu kirjain (paitsi T), mutta T:n pitää olla T.

Esinaiset ei viittaa naispuolisiin esimiehiin. Ratkaisu löytyy paremminkin siltä kantilta että mietit esi-asiaa siinä merkityksessä kuin se on sanassa esiaste. Tämäkin vihje ja ratkaisu on siinä mielessä kikkamainen tai visaismainen ettei sitä tuossa merkityksessä juuri koskaan käytetä elävässä elämässä.
119. Römpsä11.12.2007 klo 09:57
Eli g-kirjain näkyy vain osin, mutta piip-t!
120. Hedvig11.12.2007 klo 12:47
Kiitos, johan meni kaaliin ja ristikko on valmis.
121. Johanna12.12.2007 klo 01:25
Hei te naiset - minäkin vierailen täällä silloin tällöin, mutta useimmiten vasta kun keskustelu on loppunut...

Minä hoksasin kaikki muut, mutta en ymmärrä alhaalla setelin vieressä olevaa -08... vihjettä - apua!
122. Keikkis12.12.2007 klo 01:31
Mulle kyllä jäi edelleen epäselväksi mitä GT ja esinaisia oikein on, löytyskö vielä valotusta asiaan kun iso S:n ja Römpsän vihjeet ei auta.
123. Römpsä12.12.2007 klo 07:44
-08 viittaa ensi vuoden allakkaan, ja siitähän löytyy kesä-, heinä- ja kaikki muutkin.... . Ennen naista on tietenkin tyttö eli piiip. Se g-kirjain näkyy kuvassa vain osin, mutta t-kirjain ihan piip. Mietippä mitkäs ne juhannuksena palavat!
124. Römpsä12.12.2007 klo 08:29
P.s., flickorna dricker hela tee.
125. Vili12.12.2007 klo 09:09
Edellä käytiin paljonkin keskustelua Ikaalisen vaakunasta, oli se sitten vanha tai uusi, niin harmaita hiuksia aiheuttanee varmaan tulevaisuudessa nämä nykyisin niin suositut kuntaliitokset, ja niihin liittyvät vaakuna muutokset! Niissä saa olla tarkkana niin Aulis kuin ratkojakin.

Seuraavaa ristikkoa odotellessa: Hyvää joulun odotusta kaikille!
126. Keikkis12.12.2007 klo 10:17
Heureka ! Nyt ymmärtää, kiitos Römpsä :) !
127. Johanna12.12.2007 klo 14:50
... no johan oli! Kiitos Römpsä.
128. Meimi12.12.2007 klo 15:17
Voi - miksi te ratkotte nämä niin aikaisin. Minä vasta vähän ennen kuin ratkaisu pitää lähettää. Tällä kertaa "sun kanssa antaisi makua" on aivan mahdoton vihje :(
129. Meimi12.12.2007 klo 15:37
Minä keksin sen!!!! Anteeksi, en tarvitsekaan apua...:)
130. HT12.12.2007 klo 15:57
Vili 12.12.2007 klo 09:09: "... harmaita hiuksia aiheuttanee varmaan tulevaisuudessa nämä nykyisin niin suositut kuntaliitokset, ja niihin liittyvät vaakuna muutokset! Niissä saa olla tarkkana niin Aulis kuin ratkojakin."

On käynyt sama mielessä. Tämän vuoden alussakin astui voimaan 13 kuntaliitosta, ja vuoden 2009 alussa asetelmat menevät taas kovasti uusiksi siellä sun täällä. Tapahtuu muun muassa, että kymmenestä kunnasta muodostetaan yksi, Salo, ja sen vaakunaksi tulee nykyinen Halikon vaakuna.
131. JN12.12.2007 klo 18:10
Tulihan se valmiiksi. Viimeiseksi hoksasin "posliineja". En ole sen alan asiantuntija, ja googlaamiseksihan se meni. Sen verran kuitenkin olin jäljillä, että jo alussa oletin, että eihän siinä vähäkarvaisuuteen taideta viitata...

Googlailu on kieltämättä vähän douppinkiin rinnastettavissa, mutta ainakaan minä en saa näitä ristikoita valmiiksi ilman muutaman kohdan tarkistamista/hakemista netistä. Mikä nyt sitten loppujen lopuksi on dopingia? Intellektuellikävelijä Valentin Kononen sanoi aikoinaan töllöttimessä, että todella puhdasoppisten mielestä jo pelkkä harjoittelu on dopingia...
132. HT12.12.2007 klo 21:03
Googlea käyttää Lehtokin kun ristikkoja vääntää kasaan, ei vaikkapa joku sadan hengen jenkkikylä muuten hänenkään tietoonsa tule. Niin että ei meillä ratkojilla ole mitään häpeämistä siinä suhteessa.
133. Keno12.12.2007 klo 22:02
Mulle tuo PÄÄVÄYLIÄ oli helppo nakki.
134. Funny14.12.2007 klo 09:22
Googlailuko dopingia? Entä sitten? Koska ei ole kehitetty sopivaa dopingtestiä, ei ole vaaraa jäädä kiinni. Näin ajatteli eräs hiihtovalmentajakin taannoin, ja johdatti joukkonsa ansaan. Olen saanut tietää, että jo ensi SM-kisoihin mennessä käyttöön on otettu sellainen dopingtesti, joka löytää googlaajat ja muut vilpilliset ratkojat.

Ja muistakaa, dopingista jos jäätte kiinni, siitä ei selviä ihan vähällä. Toisin kuin rikosoikeudessa, dopingasioissa ei selvitellä sitä, onko teko ollut tahallinen vai ei, eikä auta vaikkei olisi hyötynyt siitä mitään. Turha inistä, että eihän kukaan voi tietää jotain Pennsylvanian kaupunkia, kun Pennsylvaniassa kaupunkeja on yli tuhat. Risteävien sanojen avulla tuo kaupungin nimi selviää, ja nythän se on kaikkien muittenkin laatijoitten vapaasti käytettävissä.

Kun sitten käry käy, rangaistus on kahden vuoden ehdoton ratkontakielto, mitään lievennyksiä on turha anoa, eikä Sanasepoiltakaan heru tukea tai edes ymmärrystä. Ja muistakaa tämä, sitten kun testi on kehitetty, sillä voidaan tutkia myös vanhat lehtien arkistoissa säilytetyt kilpailuvastaukset! On siis mahdollista, että monilta peritään jälkikäteen palkintorahat takaisin ja jaetaan toisille ratkojille.

Kannattaa muistaa, että dopingin käyttö on kiellettyä myös harjoituskaudella! Parasta siis, että myytte pois tietokoneenne ja kirjanne, jotta ette vahingossa saa sieltä tietoja, jotka voidaan tulkita dopingin käytöksi.

Tieto dopintestin kehittämisestä oli tarkoitus pitää salassa viimeiseen asti, jotta kukaan ei pysty kehittelemään sille kiertämismahdollisuutta. Olenkin vaarassa joutua suuriin vaikeuksiin asian vuotamisesta, sentähden joudun käyttämään tässä mahdollisimman harhaanjohtavaa nimimerkkiä.
135. Eeva20.12.2007 klo 21:24
Nyt vasta löysin tällaisenkin sivun, mielenkiintoista. Itselleni on tuottanut ongelmia myös tuo oikea laita 2460:ssa. Mutta mitä tulee sukunimiin, näissä googlen sukunimiluetteloissa ei ole minun sukunimeäni lainkaan, meitä on kyllä muutama tässä maassa, ei kovin montaa mutta kuitenkin. Mistäköhän johtuu? Joten oikeastaan ristikossa sukunimi voi olla mikä tahansa.
136. HT20.12.2007 klo 22:50
Eeva, mitä tarkoitat Googlen sukunimiluetteloilla? Ainakin väestörekisterin nimipalvelussa(...https://192.49.222.187/Nimipalve lu/nimipalvelu_index.asp) pitäisi olla maininta jokaisesta väestörekisteriin merkitystä sukunimestä (myös etu-). Lukumäärää ei tosin kerrota, jos nimen haltijoita on vähemmän kuin viisi.
137. ratkoja21.12.2007 klo 16:09
Esko Eeva, koulukaverini joutui usen väärinymmärretyksi nimensä takia.
On jo aikoja sitten vaihtanut sukunimensä.
Viimeinen niitti sukunimen vaihtamiseen oli se, että hänet laitettiin ruotsin lautalla naisten hyttiin !!!
138. pekka21.12.2007 klo 18:43
Kun katson kyseisen ristikon ratkaisuksi tulevia sanoja, ristikko on oikein saatu kirjaimiltaan, mutta muuten se on kyseisen laatijan surkeinta tuotosta.Kannattaisi tehdä pienempiä ristikkoja, että saisi sen tehtyä ajoissa toimitukseen. Kuka voi hyväksyä tälläistä laatijaa ja sanoa häntä hyväksi laatijaksi. Ei se,että on joskus onnistunut laatimaan hyviäkin, voi saada tälläistä arvostusta, kuin jotkut täällä hehkuttavat. Tai sitten ne kehujat ovat luonteeltaan niitä "stallari luonteisia ja eivät näe kuninkaansa virheitä.
Olen ratkonut joitakin satoja kyseisen herran ristikkoja, ja ne ovat tulleet entistä huono, lue HUONOiksi, koska niistä huomaa ajanpuutteen ja välinpitämättömyyden lukijoitaan (ratkojia) kohtaan.
Todellinen syy löytyy vastaavasta toimittajasta, joka hyväsyy tälläisen materiaalin julkaisemisen.
Parempia laatimuksia odotellessa.
139. Jukkis21.12.2007 klo 19:43
Oliskohan nyt kuitenkin ihan pikkuisen yliampuvaa verrata tietynlaisista ristikoista tykkääviä ihmisiä kymmeniä miljoonia ihmisiä tapattaneen diktaattorin ihailijoihin?
140. Römpsä21.12.2007 klo 20:20
Auliksesta ei ole pakko tykätä, mutta hattua täytyy hänelle nostaa; hänellä on omintakeinen tyyli, joka ainakin itseäni viehättää, kukaan meistä ei ole täydellinen, ei auliskaan, mutta juuri ne pienet inhimilliset virheet maustavat mukavasti "soppaa". Kaikkia ei voi miellyttää, jos kumartaa länteen, niin pyllistää itään jne.
141. pekka21.12.2007 klo 21:52
Oi aulis sinä se teet parhaat ristikot sinulla on parhaat vihjeet, sinä olet ihanin laatija olet suurin laatija päällä maan virheesi ovat vähäpitoisia, kun vaan jaksat tehdä etätyötä ja huijata lukijoitasi ristikkorengilläsi.
Allekirjoitus arviduddabum
142. pekka21.12.2007 klo 22:53
Antakaa anteeksi, käyn jalkoihinne, otan vaikka omaksi, mutta antakaa armoa. sanoja ei tehdä saduista vaan firheistä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *