KESKUSTELUT > RISTIKOT > VOIKO KRYPTOON LAITTAA KAUPUNGIN OSIA?

3700. Voiko kryptoon laittaa kaupungin osia?

JPQ26.11.2007 klo 22:01
Voiko kryptoon laittaa kaupungin osia? amuri on tullu vastaan ristikossa mutta entäs ikuri jne...
2. Absoluuttinen totuus27.11.2007 klo 09:02
Ei, se on mahdotonta.
3. iso S27.11.2007 klo 09:54
Suoraan ja vilpittömään kysymykseen suora vastaus: kyllä voi, mutta harkiten.

Krypto on periaatteessa ihan samalla viivalla muiden ristikkotyyppien kanssa. Jos sana kelpaa yhteen niin miksipä se ei kelpaisi toiseen.

Siinä mielessä krypto eroaa esimerkiksi kuvaristikosta että siinä ei ole mitään keinoa välittää ratkojalle tietoa sanan merkityksestä. Jos ei ole koskaan kuullut Ikurista niin saattaa vaikka erehtyä kuvittelemaan että kryptoon voi laittaa ihan mitä tahansa mielivaltaisia merkkijonoja. Tietenkin vastaavaa esiintyy myös kuvaristikoissa, kun laatija on rakentanut oudolle sanalle kikkavihjeen joka ei millään tavalla liity sanan merkitykseen.

Laatijan pitää siksi punnita jokaista sanaa, arvioida kuinka tunnettu se on ja haluaako säätää vaikeusastetta tiukemmaksi käyttäen sanaa jota luultavasti useimmat eivät tunne. Erityisesti olisi hyvä ajatella myös uusia ratkojia. Se ei välttämättä riitä että sana on "ristikoista tuttu", jos sitä ei juurikaan käytetä muualla kuin ristikoissa. Silloin kokemattomat ratkojat ovat pulassa.

Esimerkiksi en suosittelisi kryptoon sanoja Perä-Hakali tai Tirilä vaikka ne Lappeenrannasta löytyvätkin.

Vielä yksi pointti: sanojen valinnassa on jonkin verran joustovaraa. Jotkut ovat sitä mieltä että kaikki sanat ovat yhtä hyviä; minä olen sillä kannalla että eivät todellakaan ole. On sanoja joita en laittaisi ristikkoon pyristelemättä vastaan, mutta joskus joutuu nöyrtymään. Syynä voi olla jonkin arvokkaan asian pelastaminen, aikapula tai yksinkertaisesti liian heikot hoksottimet.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että en laittaisi Ikuria ristikkoon ensimmäiseksi sanaksi ellei kysessä ole joku Tampere-aiheinen teemaristikko. Sen sijaan voisin kelpuuttaa sen johonkin aukioon kymmenenneksi sanaksi jos muut yhdeksän olisivat hyviä ja kenties jopa ristikon teemaa tukevia.
4. Antti Viitamäki27.11.2007 klo 10:29
Kryptoissa kun tapaa olla keskimäärin joka toinen kirjain piilokirjain, niin yleensä ei ole hirvittävän vaikeaa löytää sanoille vaihtoehtoja.

Jos IKURI on kryptossa tyypillisessä asemassaan, eli toinen ja neljäs piilokirjaimena, on aivan turha laittaa IKURIA, kun voi laittaa myös sanan IMURI.

Muita lähellä olevia sanoja ovat esim. IKONI ja APURI - riippuen nyt vähän siitä, mitä kirjaimia on vaihdettavissa.

Jos taas kyseessä on hypoteettinen kysymys, niin suosittelen edellisten puheenvuorojen tapaan välttämään mitä tahansa sanaa joka ei todennäköisesti ole yleisessä tiedossa.

Eihän tässä ole kyse mistään säännöstä, vaan siitä että tekee sellaisen ristikon ettei kukaan ratkomaan sattunut pety.
5. Tuomas L.27.11.2007 klo 14:13
Tuskinpa kukaan hirveästi pahastuu, jos kryptossa on vaikka sellaisia kaupunginosia kuin KALLIO (Helsingissä) tai VENETSIA (Lahdessa)...
6. JPQ27.11.2007 klo 14:30
no ei ole turha jos tarvitsee varmistaa k eikä m kirjainten määrää. ja onko sitten nelilöt yhtään parempi itse pistäis mutta ton olen nähnyt? piti tarkistaa jopa kokeneemman ratkojan kanssa mikä se on.
ps. ikurikin lienee tunnettu ikurin turbiinista... mikä se on olikohan se popedan levy varma en ole nyt.
7. JPQ27.11.2007 klo 14:44
varmistamisella viittaan kirjainten määrän saamiseksi kohtulliselle tasolle. joka suhteuttetaan laatijaan ja tehtävän kokoon...
8. Rutakainen27.11.2007 klo 15:21
Ymmärsin kysymyksen kaupungin osista, että voiko krypton ratkaisusana olla HELS (Helsinki) tai vaikkapa NURMI (Nurmijärvi) vaikka nurmi/Nurmi toki muutakin on kuin vain Nurmijärven osa. Otankin uuden esimerkin edellisen epäonnistuttua: KELI (Mikkeli).
9. Taata27.11.2007 klo 15:39
Tiernakaupungista ehdolle: IINATTI, HÖYHTYÄ, TUIRA, RAKSILA, INTIÖ, TOPPILA, HEINÄPÄÄ, NOKELA, KASTELLI,
HINTTA näin alkajaisiksi.
10. Antti Viitamäki27.11.2007 klo 16:35
JPQ:
"no ei ole turha jos tarvitsee varmistaa k eikä m kirjainten määrää."

K-kirjainten määrän varmistaminen kuulostaa sekin aika hypoteettiselta tilanteelta - niitähän tapaa tulla kryptoon noin pyöreästi bauttiarallaa sata kertaa helpommin kuin M-kirjaimia.

Enkä sitä paitsi oikein usko, että IKURI mitenkään ratkojan kannalta asiaa "varmistaisi". Eli jos ei tiedä, mikä IKURI on, niin ratkoja kuvittelee helposti jonkun mokanneen. Että "tuossa ruudussa pitäisi olla M-kirjaimen numero, mutta on tainnut painossa lipsahtaa".

Popeda on varmaan eniten tehnyt Ikuria tunnetuksi, mutta esimerkiksi minä, joka olen aina inhonnut Popedaa, olen kyllä oppinut Ikurini ristikoista.

Varmastikaan Ikuri ei ole sieltä tuntemattomimmasta päästä suomalaisia kaupunginosia, eikä sen ristikkokelpoisuutta sinällään kannata kyseenalaistaa - mutta kryptossa se olisi ainakin minun mielestäni vähän mälsä sana. Mustajärven mielestä taas ehkä ei.
11. Taata27.11.2007 klo 16:40
Jos perusteluja vaaditaan, niin voin antaa myöhemmin Tiernakaupungin osalta kaikille noille kaupunginosille, jos nyt edes kaipaavat niitä.
12. Matti27.11.2007 klo 16:58
Esim. Atala esiintyy ristikoissa tuhkatiheään. Miksi ei siis myös kryptoissa. Nimim. Taatala.
13. Taata27.11.2007 klo 17:17
Joo, muistan Taatalan Tampereelta. Sinne pääsi onnikalla ainakin ennen keskustasta.
14. JPQ27.11.2007 klo 18:40
Antti Viitamäki: popedassahan soittanut joskus kaksi hyvää muusikkoa nykyään enään yksi eli costello hautamäki. Toinenkin soittaa mutta on paljon muullakin soittanut/soittaa. ps. tiedän asian kun harrastan musiikkia ihan "tietokilpailu hengessä" eli tietäminen on harrastuksisistani ehkä oudoin väriaineiden jälkeen.
PS. joskus haluaa sotkea kirjain määrät tai jättää jonkun/jotkut tahallaan pois. ja sanokaa kuka tietää (mun piti katsoa) on nelilöt sanat suorilta ?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *