KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2459

3692. HS 2459

sivullinen23.11.2007 klo 17:08
Tämän on Aulis varmaan laatinut ihan Pekan kiusaksi. Vaan ehkä tästäkin jotain valittamista löytyy. Jos ei muuta niin liian helppo. Väärin sammutettu.
2. Taata23.11.2007 klo 19:13
Yhden loppupiilon ehdin jo huomata. Siinä Auliskin hetkeksi herpaantui. Reunoja lukuun ottamatta nyt yhden ruudun vihjeet eikä ruudut edes nurkista ole kiinni toisistaan missään. Hyvä suoritus, jota jotkut arvostavat, vaikkakin aukioita syntyy sitten vastavuoroisesti vähemmän. Aulis on tässä näyttänyt, että kyllä täältä pesee. En tosin ole ennättänyt ratkaista vielä lainkaan ko. ristikkoa.
3. Bella23.11.2007 klo 20:33
Sivullinen. Tuli minulle mieleen, ettei tätä tarvitse roskikseen heittää, tai muuten suuttua, edes Pekan, sillä sen verran oli helppo ristikko. Viimeaikoina olen saanut nauttia ristikosta melkein koko viikonlopun, mutta tämä nautino loppui tänään. Ehkä huomena kiusaan itseäni IS koviksella!
4. EJlo23.11.2007 klo 20:53
Bella; Miksi et kiusaisi itseäsi tänään ilmestyneellä SK:n kolmitähtisellä. Vuokilan Ekin tekoa ja Helin kuvitus, loistavaa noin ulkonäöllisesti. Tosin olen vain muutaman ns varman saanut sijoitettua. Toisaalta tämä on HS.saitti, niin siihen olen kerinnyt vasta yläosaa laatia. Koska se on tullut suht koht lyhyellä työskentelyllä, niin sen täytyy olla normaalia iisimpi, tai sitten vaikeudet alkavat vasta alaosassa.
5. ...23.11.2007 klo 20:56
Olihan sinne itälaitaan taas sotkettu yksi todellinen nettikukkanen, jota en usko kovinkaan monen tietäneen ilman kuukkelissa käyntiä, onneksi se oli ainoa. Minusta ammattimiehen pitäisi tämän kokoiseen ristikkoon saada runsaampi kirjainvalikoima, laskekaapa montako eri suomen kielen kirjainta tästä löydätte.
6. Bella23.11.2007 klo 21:14
Eljo; Ei onnistu,koska minulla ei ole SK:ä. Luulen, että alaosa menee samalla lailla ,kuin yläosa. helpohko ristikko kokonaisuudessaan. Vaikeuksia ei tulossa.
7. iso S23.11.2007 klo 23:01
Olihan tämä helpompi kuin jotkut viime aikoina nähdyt, mutta ei toki edennyt kuin hyökyaalto. Sieltä täältä sain alkuja mutta mistään ei lähtenyt heti vyörymään. Useita aukioita jäi odottamaan että pääsisi hyökkämään sivustasta kiinni.

Sen "keski-idän" paikkeilta yleensä haen alkua ja sainkin heti yhden sanan, mutta loppujen lopuksi tuo BETAR-tienoo ratkesi viimeiseksi. Muutenkin olen ollut huomaavinani että tavanomainen taktiikkani ei Aulikseen pure - pääsen paremmin liikkeelle vasemmasta puolikkaasta. "BETAR-" (5) ei tosiaan ollut häävi sana, mutta onhan se tasoittavaa vastapainoa sille kaverille joka usein törmäilee Auliksen ristikossa kaksoistorniin.

Yksi meänkielinen sanakin oli päässyt mukaan: suosaareke (5). Sana esiintyy myös sukunimenä, ei ihan yleisenä: 15 elossa Suomessa. Tarkistaessani sanaa totesin että olisi olemassa mahdollisuus keljuilla ratkojille oikein kunnolla. Vihjeeksi käkkärämännyn kuva ja ratkaisusanaksi tarra. Siinä saisi porukka raapia kaikkia päitään, kyynär- ja kantapäät mukaanluettuna, ja ihmetellä mitä häh miksi ja mistä tuonkin tarkistaisi.

Vihjeessä "Oulussakin" vaadittiin paikallistuntemusta (vastamyrkkyä väitetylle ja osittain todellisellekin laatijoiden keskimääräiselle pääkaupunkiseutukeskeisyydelle) tai kärsivällisyyttä, että saa tarpeeksi apuja poikittaisista. Kin-pääte viittaa siihen että Oulun tilalla olisi voinut olla jotain muuta ja tosi on, vihje olisi voinut olla "Jyväskylässäkin".

Yksiruutuiset vihjeet on sellainen rakenteellinen piirre jonka osa ratkojista huomaa, osa ei. Luullakseni pieni osa huomanneista ajattelee asiaa siltä kantilta että kyseessä on jonkinlainen taidonnäyte. Sitähän se on, kuten mikä tahansa etukäteen asetettu rajoitus ja siinä pysyminen. Jossakin kohdassa noin isoa ristikkoa laatiessa tulee ilman muuta vastaan sellainen tilanne että tekee mieli livetä linjasta. Jotkut tykkäävät tästä tyylistä, jotkut eivät. Vihjeitä tämä rajoittaa kun kaiken pitää olla lyhyttä ja pientä, mutta kun itse kuvittaa niin ei tarvitse kuvittajaa huvittaa. Ehkä osittain pienistä vihjeruuduista johtuen tällä kertaa ei ollut ihmeempiä hykerrytysvihjeitä.

Yhdyssanoissa oli joitakin kankeita pakkosanoilta tuntuvia: "kaupasta kovettumaan" (9, melko helposti arvattava), "kauimmaisia metalleja (9, melkein yhtä varma parin kirjaimen jälkeen) ja "nostokurjilla" (10, vaatii reilusti poikittaisten apua).

Ratkonta-aikoihin on viitattu ja olen viitannut. Nyt oli tarkoitus katsoa noin-aika mutta tuli useamman keskeytystä välillä. Jossain 40-45 minuutin kieppeissä lienee tehollinen aika.

Niille ketkä ihmettelevät ajan merkitystä: kyllä, ratkonta on joka toinen vuosi kilpailu jossa aika on aika tärkeä. Muuten se on yksi mittari jolla voi arvioida kehittymistään tai taantumistaan tai verrata ristikoiden vaikeusastetta. Jos joku haluaa nautiskella hitaasti ja ottaa aikaa enintään kalenterilla niin se on hänelle hyvä systeemi. Jos joku toinen haluaa katsoa ratkaisuajan kellosta niin se ei ole muilta pois. Itse ratkon nykyään 96-prosenttisesti ilman kelloa.
8. Jaska23.11.2007 klo 23:24
Tosiaan, ei ole kahta rinnakkaista, päällekkäistä tai kulmikkaista vihjeruutua laidat ja niiden ulokkeet poislukien, puhumattakaan isommista "klustereista". Kova suoritus. Taatalta tiedustelisin, miksi löysin sen ainoan loppupiilon muutamssa sekunnissa. Saavat muutkin vastata. Toinen tietokilpailukysymys: vihjeissä on kielivirhe (en toki väitä, että se olisi kiellettyä). Mikä?
9. iso S23.11.2007 klo 23:44
Jaska, mistäpä tuon tietää miksi sinä sen löysit, mutta helpoin tapa alkaa loppupiilojen etsiminen on katsoa sinne missä on paljon loppuja, nimittäin ristikon oikeaan reunaan. Siellä se piilo onkin. Olisi tietysti voinut olla ristikon keskelläkin, jolloin nopeaan löytämiseen tarvittaisiin onnea tai hyvä piilosilmä.

Kielivirheestä en uskalla mennä sanomaan mitään varmaa, mutta veikkaan vihjettä "soppeja". Taipuuko soppi kuten oppi vai ei? Pitäisikö olla soppia?

Kikkavihjeissä saa ilman muuta olla kielivirheitä silloin kun ne ovat tahallisia ja oleellisia, eli niiden avulla rakennetaan vastaavan virheen kautta ihan jotain muuta tarkoittava virheetön sana. Tahattomat virheet eivät ole suotavia mutta eihän sellaisia kukaan tahallaan(!) tee, joten ymmärtäminen on paikallaan jos ei niitä virheitä tule paljon. Kukapa meistä ei joskus erehtyisi? On se meilläkin (Jaska ja minä) ennen pitkää edessä :-(
10. Jaska24.11.2007 klo 00:19
Kyllä monikon partitiivi substantiivista soppi on soppia. Ristikkoa en ole ratkonut, joten en tiedä, onko mahdollisesti kikkailusta kyse.

Piiloruutu löytyi nopeasti siksi, että sen täytyi sijaita joko oikeassa ylä-, vasemmassa ala- tai sisäkulmassa. Keskellä se ei voinut olla irrallisuusvaatimuksen takia, ja keskemmällä oikeata ja alareunaa se olisi edellyttänyt orporuutua.

Kuinka niin, iso S, virheet ovat MEILLÄ edessä. Minähän olen jo tehnyt virheeni ja sittemmin lopettanut!
11. pekka24.11.2007 klo 01:34
iso S
lääkäriliitosta sinut tunnetaan
12. HT24.11.2007 klo 01:50
Soppi-sanan monikon partitiivi on soppia (taivutustyyppi 7*B) tai soppeja (5*B), merkityksestä riippuen. Näin sanoo Kielitoimiston sanakirja. Mitä nyt ristikkoa vähän vilkaisin, taitaa tulla sellainen ratkaisusana, joka tekee vihjeestä kieliopillisesti virheellisen.
13. eläkeläinen24.11.2007 klo 05:32
Pekalle, ja muillekin. iso S kulkee yksin ja tuhlaa polttoainetta Klaukkalan ja Munkkiniemen välillä. Etätyö sopisi hänelle paremmin.
14. EJlo24.11.2007 klo 08:57
Onko tuollaista LAITOS´ta Suomessa, joka näyttää tulevan pystysanaksi oikeasta reunasta 5. ylhäältä 6. ruutu vinkkiin?
Toinen ihmettelynaihe on vinkkiin BALDAKIINEJA. Sanakirja kyllä kertoo mitä baldakiini sanana tarkoittaa, jopa kuvan kanssa, mutta vastaussanaksi näyttää tukevan tosi korkea baldakiini. Vaikka suurennuslasilla yritän tuijotella SAADA sanan alapuolella olevaa T-kirjainta, niin en pysty erottamaan siinä kun pienen katkoksen oikeassa pystyviivassa. Onko jossain toisessa painoksessa selkeämpi kuva?
15. Jaska24.11.2007 klo 11:35
Näkyypä myös Pesonen tuntevan merkityksen pikkuputiikki (shop) substantiiville soppi. Monikon partitiivi siis soppeja. Asiasta autuaan tietämättömänä (mitä en kehtaa edes hävetä) tuomitsin "soppeja" kielivirheeksi. Sitä pahoittelen, vaikka HT:n mukaan virheestä oli sittenkin kyse. "Vuokraan pienen sopen sopiksi ja myyn siellä soppia ja sopia."
16. HT24.11.2007 klo 12:19
Niin, Pesonen tuntee soppi-sanalle myös putiikki-merkityksen, mutta ei mainitse, että sitä taivutettaisiin toisin kuin nurkkausta merkitsevää soppi-sanaa, ja siksi vetosin Kielitoimiston sanakirjaan, joka on tuoreempi.

Mitä tuossa sanon Pesosesta koskee 1994 painettua kirjaversiota. Jossain uudemmassa asiasta voi olla eri kanta.
17. Römpsä24.11.2007 klo 12:35
Ejlo, se pieni katkos t-kirjaimessa on ratkaiseva vihje. Aulis on viime aikoina tarjoillut meille monipuolisia ristikoita, ratkottaneen niitä sitten kellon kanssa tahi ilman. Hyvää joulun odotusta kaikille ratkojille, kuin myös laatijoille, joita ilman elämämme olisi ratkaisevasti köyhempää!
18. iso S24.11.2007 klo 13:54
Täällä on vaihteeksi pari persoonaani kohdistunutta virheellistä väitettä. Kyllä minusta löytyy ihan oikeitakin vikoja - en tosin menisi väittämään että niiden julkinen repostelu olisi sen tarpeellisempaa, kohteliaampaa tai sivistyneempää kuin perättömyyksien heittely. Asiallisempaa se kuitenkin olisi.

"iso S
lääkäriliitosta sinut tunnetaan": tässä on vähintäänkin kielioppivirhe. En ole lääkäri, en kuulu lääkäriliittoon, en ole enkä ole koskaan ollut lääkäriliitossa töissä enkä ole koskaan ollut avio-, avo- tai muussa liitossa lääkärin kanssa. Lääkäriliitossa minut ehkä tunnetaan, mistäpä tuon tietää ja jos tunnetaan niin so not!

"iso S kulkee yksin ja tuhlaa polttoainetta Klaukkalan ja Munkkiniemen välillä. Etätyö sopisi hänelle paremmin.": ei oo perää kuin harvinaisissa poikkeustapauksissa. Normaalisti iso S kulkee työmatkalla yksin Keilaniemen ja Munkkiniemen välin, noin 6 km. Tuon matkan voisin kulkea bussillakin, tarvittaisiin vain pari bussinvaihtoa jos haluaisin minimoida käveltävän matkan! 32 km eli pääosan matkasta vaimo istuu vieressä. Julkisillakin selviäisi, jos suostuisi käyttämään työmatkaan tunnin enemmän per päivä. Ajotapa on mahdollisimman maltillinen, voisin tuhlata polttoainetta enemminkin sopivalla revittelyllä ja varsinkin vaihtamalla citymaasturiin, joka sopisi työmatkan henkeen: liikunhan "ciytyssä" ja "maalla". Etätyö sopisi minulle, mutta ei niinkään työnantajalle. Vaimokin jäisi ilman kuljettajaa.

Takaisin ristikkoon: ilman muuta epäröin sopen taivutusta siinä merkityksessä kuin se on vihjeenä, en shop-sanan suomettuneessa merkityksessä. Tuo "sopen" tulee minulta luontevasti enkä menisi luulemaan että kyseinen soppi taipuisi tässä tapauksessa opin tavoin. Miksipä sitten monikossa ja muissa sijoissa? Sitä en tullut ajatelleeksi. Lääkäriliiton orsilla tavataan...

T-kohdassa joudun antamaan tuuman verran periksi. Tämän voi huoleti luokitella kikkavihjeeksi; hykerryttävyys on makuasia. Yksi pieni katkos riittää täydellisesti tuottamaan ratkaisusanaan, joka tavallaan sisältää laatijan itsensä. Tämän huomaaminen tosin vaatii sitä että tietää mikä on laatijan nimi, varsinkin lempinimi. Muuten voisi luulla sanaa epäsanaksi tai militaristiseksi. Vihje ja ratkaisusana kuitenkin vastaavat toisiaan tavalla joka löisi puolipalloisiin ristikoihin tottuneet ällikällä (löisi, jos sellaiset tarttuisivat Hesarin ristikkoon ja pääsisivät yllättäen niin pitkälle että olisi mitä ihmetellä).

Baldakiini mahdollisesti kuvaa symbolisesti sitä mitä ratkaisusana väittää sen olevan. Wikipedia toteaa hauskasti: "Baldakiinia käytetään myös Kristuksen ruumiin juhalassa." Kun nyt kielivirheistä puhutaan niin eikö juhala (Juhan koti tai vastaava) pitäisi kirjoittaa isolla alkukirjaimella?
19. Bella24.11.2007 klo 18:47
Yllä luetusta huomaan, että tunnette toisianne ns oikeasti. Oletin, että täällä keskustellaan ristikoista, eikä jonkun työmatkoista ym. siviiliin kuuluvaa. Toisaalta se antaa kyllä lisäväriä ja vihreänä luen niitä ihmetellen ja uteliaanakin. Iso S: Kiitos aiemmasta informaatiosta, koskien HS ristikoiden historiasta!
20. Tuu24.11.2007 klo 20:59
Hei, saiko joku muu ratkaisuksi kahteen vihjeeseen sanan "imara"? Luulin, että sama ratkaisusana voisi esiintyä ristikossa vain kerran? Kummassa olen erehtynyt: ratkaisussa vai luuloissani?
21. HT24.11.2007 klo 21:46
Taitaa toisessa kohtaa sinulla olla kakkoskirjain väärin (ja siten myös risteävä pystysana) kuten myös piilokirjain.

Minä puolestani kummastelen tasankoja-vihjeestä tulevaa sanaa (pystyrivi 14 vasemmalta).
22. Hakro24.11.2007 klo 21:58
HT: "Tasangot" ovat Mannerheimin kollegoja, jotka saattavat peittyä nousuveden aikaan. Sana löytyy Nykäsestä.
23. HT24.11.2007 klo 22:24
Kiitän. Sana sinänsä on tuttu jo oppikoulun alaluokilta, mutta jotenkin sokeuduin enkä saanut mieleen mitään järkevää. Ei tullut osumaa myöskään järjestelmällisessä piilokirjaimen läpikäymisessä, kun tyhmyyttäni kokeilin vain vokaaleilla. Vaakasuunnan risteävänä sukunimenä käytin tutkailussani kumpaakin nimihaun tuntemaa vaihtoehtoa (siis viidennen kirjaimen suhteen).

"Mitata nopeus" (4. vaakarivi ylhäältä) antaa verbin, jota en ole löytänyt lähteistäni. Mutta kun tietää entivanhaisten laivojen mittausmenetelmän, kai tämä tulee siten kuin laatija on tarkoittanut.
24. Hakro24.11.2007 klo 22:46
HT: Myös nopeudenmittausverbi löytyy Nykäsestä. Sattuman kautta molemmat ongelmasanasi olivat minulle entuudestaan tuttuja, vain vastatakseni sinulle kävin tarkistamassa Nykäsestä.

Edelleen vain ihmettelen, millaisen ratkaisun Tuu on saanut rakennetuksi "toisen imaran" ympärille. Oliko se siis se karamellista lähtevä sana?
25. HT24.11.2007 klo 22:58
Pitäisi kai käydä silmälääkärillä: toki minä Nykäsestäkin sitä verbiä hain ja aivan ensimmäiseksi, mutta ei näkynyt, ei sitten millään. Nyt näkyi.
26. Taata24.11.2007 klo 23:10
Ristikon vasen laita jäi minulla viimeiseksi ratkaistavaksi enkä vieläkään ole aivan varma jokaisesta kirjaimesta, sillä lisäksi nuo piilokirjaimet tuovat epävarmuutta. On totta, että hetikään aina ei voi olla varma, että oma ratkaisu on Auliksen
mallin mukainen ennenkuin on lehdestä "oikean" ratkaisun nähnyt.

Varmaan joskus tuolla Auliksen tyylillä tarpeeksi kaukaa hakemalla ja kikkailemalla voisi löytää toisenkin ratkaisun varsinkin, jos on paljon piilokirjaimia pienellä alueella.
27. Bella24.11.2007 klo 23:21
Tuu: Samasta makeudesta on kyse, mutta ei tule kahta imaraa. Olen myös ymmärtänyt, ettei saisi olla kahta samaa sanaa yhdessä ristikossa, mutta olen muistavinani, että on ollut. Tosin se toinen sana oli "tapahtui..." lauseen sisällä. Muistaako joku muu, että niin olisi ollut?
28. iso S24.11.2007 klo 23:38
Bella: tässä tulee mieleen Korkeasaaren apinan ongelma. Kaikki tuntevat apinan, mutta apina ei tunne ketään. Olen ollut lähes alusta (vuosi 2003) täällä yksi ahkerimmista kirjoittajista, joidenkin satunnaiseksi iloksi ja joidenkin jatkuvaksi harmiksi.

En usko että nimimerkki pekka varsinaisesti tuntee minua, vaikka luultavasti tietää oiken nimeni, joka on näillä palstoillakin mainittu. Nimimerkki eläkeläinen saattaa myös olla poiminut tietonsa täällä heitetyistä murusista, mutta kuten oikaisin, tiedot olivat osittain luuloja. Toisaalta, voisin ihan yhtä hyvin heittää arvauksen että hän yleensä nälvii minua toisella nimimerkillä. Senkään takana olevan henkilöllisyyttä en tiedä. Kyseinen henkilö sotki käsitykseni mukaan alunperin minut kaimaani, jonka hän tuntee, mutta vauhtiin päässyt massa ei helposti pysähdy, senhän sanoo fysiikan lakikin. Kyseisellä nimimerkillä kuitenkin tuntuu olevan jonkinlaisia yhteyksiä nykyiseen työpaikkaani ja mahdollisesti jopa tunteekin minut, jollakin kaukaisella tasolla.

Tuollaisia kommentteja kannattaisi pitää arvottomina, mikä tarkoittaa että ne eivät ansaitsisi reagointia. Joskus kuitenkin mitta täyttyy ja tulee antaneeksi takaisin, niin hyödytöntä kuin se onkin.

Kiitos kiitoksista!

Tuu: suhteellisen yleisesti hyväksytyn säännön mukaan sama sana ei saisi esiintyä ristikossa kahdesti. Tiukan tulkinnan mukaan sana ei saisi esiintyä kahdesti edes yhdyssanan osana eikä selkeästi samasta kantasanasta johdettuna sanana. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö sana VOI esiintyä kahdesti. Virheitä sattuu eivätkä kaikki laatijat ja lehdet edes hyväksy tuollaista ahdasmielistä rajoitetta.

Tässä tapauksessahan ei näin ollut, mutta Hesarin laatija ei ainakaan tunnu olevan tuon yhdyssanoihin ulottuvan rajoituksen kannattajia. No, en minäkään sitä pidä kuin pienenä kauneusvirheenä, jos isossa ristikossa kaukana toisistaan sana on mukana kahdessa yhdyssanassa. Sen sijaan tuntuu ikävältä jos on poikittain esimerkiksi ANOA ja ANOJA, vaikka nämä sanat voikin vihjeittämällä saada "erikantaisiksi" vihjaamalla anoan kääpiöpuhveliksi.
29. HT24.11.2007 klo 23:40
"Tapahtui"-juttua en muista mutta sen kyllä, että taannoin Hesarin ristikossa oli sama sana kahdesti, yksinään, ei lauseen eikä yhdyssanan osana. Täälläkin asiasta mainittiin. Yhdyssanojen alkuosana "ala" esiintyi pahimmillaan yhdessä ristikossa olikohan neljästi vai viidesti. Tässä uusimmassa on eräs sana yhdyssanan alkuosana ja toisen yhdyssanan loppuosana.

Toiseen asiaan. Vihjeenä on "/=" (siis ilman lainausmerkkejä), kuten oli Lehdolla mm. äsken jossain Iisakki-lehdessä, ja siitä tuleva sana on jo tästä yhteydestä tuttu, niin että ei aiheuttanut ongelmaa. Mutta millä kaavalla vihje sen sanan antaa, se ei ole minulle selvinnyt, vaikka kuinka olen pähkäillyt.
30. Bella25.11.2007 klo 00:02
Liittyy entisen Argentiinan johtoon. Haitko sitä kaava sanalla? Iso S: Vanha sanonta korkeasaaresta oli oiva vertaus aikaisemmalle kirjoittelulle. Mukavaa lukea kommenttejasi.
31. HT25.11.2007 klo 00:08
Liittyy Argentiinaan, juu, mutta millä logiikalla /= sen antaa, ei ole meikämiehelle selvinnyt. Kun näin tuon vihjeen ensimmäisen kerran, arvelin siitä tulevan ELION, joka on mm. erään Nobel-jepen nimi.
32. Bella25.11.2007 klo 00:37
HT: Et kai nyt kiusaa, kun en ole tottunut näihin teidän juttuihin? Vihjeeni kyllä oli selkeä. Pyydän apua selitykseen iso S! Luen mielelläni sinun kommenttisi tässtä asiasta. Terv. Bella
33. Taata25.11.2007 klo 00:47
Se on selvä tuo Argentiinan juttu. Kaksi yleisesti käytettyä merkkiä esim. laskuopista. Merkit / ja = ja vastaukseksi ko. henkilön vaimon nimi.
34. HT25.11.2007 klo 00:51
Tottapa vihjeesi sitten oli selkeä, kun kerran niin sanot, mutta miten tuon maan taannoisen pressan toinen vaimo tulee niistä kahdesta merkistä, sitä ei tyhmä pääni tajua.
35. Taata25.11.2007 klo 00:56
/ = per ja = on
Kolme oli vaimoa Juanilla.
36. HT25.11.2007 klo 01:23
Taata: kirjoitin 00:51-vastaukseni Bellalle enkä siinä vaiheessa ollut nähnyt 00:47 sisään panemaasi viestiä, josta asia olisi jo selvinnyt jopa minun jähmeillä aivoillani.

Ja nyt menen nurkkaan häpeämään.
37. Hakro25.11.2007 klo 01:52
Häpeämään menen minäkin - olen kerran aikaisemmin ratkaissut saman vihjeen, mutta nyt en tajunnut sitä, vaikka sainkin oikean ratkaisusanan.
38. Waari25.11.2007 klo 14:35
Pappa palaa vielä 2458 ristikkoon.Vielä on kukat riesana.Mistä kukista lienee kysymys. Liettuastakin olen asiaa johdatellut, ei vaan tunnu sopivan.
39. Taata25.11.2007 klo 15:43
KUKAT? Ei ole kukista kysymys. Tarkastele sanaa ilman T-kirjainta.
40. iso S25.11.2007 klo 17:11
Waaria voisi auttaa jos muistelisi Barbin poikaystävästä Kenistä kertovaa laulua: Ken voi liekin sammuttaa...

Vihje on lievästi huvittava kikkavihje eikä sitä saa tulkita liian suoraviivaisesti, vaan hieman kakistellen.

Bella: /=-vihjeeseen ei tarvita enää minun vihjailuani, kun Taata ehti jo vääntää rautalangasta ja HT:lle palasi järki siihen päähän jossa se on ennenkin ollut.

HT oli jo alkuperäisessä ihmettelyssään siinä mielessä oikeuden ja totuuden jäljillä että sitaatit vihjeen ympärillä eivät olisi olleet ainakaan haitaksi. Niillä on tapana merkitä vihjeen leikkimielisyyttä tai päättelyn ylimääräistä askelta. Tässähän "/" on ihan eri asia kuin suora teksti "per". Per on per, mutta / voi olla myös kautta, vino, kalteva, viiva, merkki tai jotain muuta. Vihjettä on käytetty sen verrain usein sekä viittaamaan merkkien tulkinnasta seuraavaan sukunimeen (5) että sukunimeen liittyvään etunimeen (4 tai 5) että laatija joko olettaa jekun yleisesti tunnetuksi (mitä se ei kaikille ole) tai haluaa tahallaan vaikeuttaa.

Kiva että luet mielelläsi kirjoituksiani. Sittenhän meitä on jo neljää vaille puoli tusinaa!
41. Waari25.11.2007 klo 17:59
iso S ja Taata
Waari on nyt päässyt jyvälle. Suuret kiitokset avusta!
42. HT25.11.2007 klo 18:32
Iso S:

"/=-vihjeeseen ei tarvita enää minun vihjailuani, kun Taata ehti jo vääntää rautalangasta ja HT:lle palasi järki siihen päähän jossa se on ennenkin ollut."

Takavuosina on monet kerrat tullut nähdyksi muun muassa moitetta, jonka mukaan jokin asia on /C:stä (tai /ceestä tms.), niin että kyllä /-merkin per-merkityksen olisi pitänyt juolahtaa mieleen. Mutta kun on sama pää kesät talvet, näin voi käydä.

Toinen kohta, jossa entinen osaaminen tuntuu kadonneen on tämän 2459:n vihje "lampaan kieli?" ja siitä tuleva sana. Muistelen ennen hoksanneeni, millä logiikalla tuo sana saadaan, mutta nytpä ei tule mieleen.
43. marjuko25.11.2007 klo 20:02
No niin, Bella, tulipa mieleen, ja HT, kyllä ne tämän ristikon lampaat ikivanhoja ovat!
44. Römpsä25.11.2007 klo 21:10
Siansaksa ja lampaan lxxxxx!
45. Hillevi25.11.2007 klo 23:46
Kuin jatkoromaania seuraisi ,mukavaa luettavaa tämä palsta.
Mitä suosaarekkeeseen tulee, niin sanahan on kaunis , ja kun sen eteen panee vielä lepän , niin muotoutuu
upea sukunimi.2459:n keskilännessä on vihje junalle´,viittaakohan sen jälkiosa tietoon , muotoon vai mihin ?Siitä hieman koilliseen on valkoinen asia mustalla pohjalla, kai se on ihan kokonainen , vaikka vajaalta näyttää?
46. Bella25.11.2007 klo 23:58
Marjuko: Onneksi lampaat! Taitaisimpa moisen kielen. Osaisin laittaa sitäkin osaa, mutta lampaanruoan ystävänä tähän asti ovat riittäneet muut ruhon osat. No niin Marjuko. maistuuko lammas? Öitä kaikille, eritoten iso S.
47. HT26.11.2007 klo 00:00
Jälkiosa viittaa sanotaan nyt vaikka alustaan. Kuva siitä koilliseen tulkittakoon kartaksi.
48. EJlo26.11.2007 klo 00:26
Tarkoitatko Bella sitä valkoista X-kuviota, joka on mustalla pohjalla. Se toinen tummapohjainen vinkki vähän pitemmällä junasta on ihan ilmiselvä kartta, kuten HT tuossa ylempänä mainitsikin. Totta vie tunnistat ne saaret?
49. Felix26.11.2007 klo 09:45
Pohjanmaan paikka: liittyykö siihen vesistö?
50. MP26.11.2007 klo 10:42
Felix, kyllä siihen sopii paikka, jossa vesistöä.
Hillevi, "valkoinen asia mustalla pohjalla". Minunkin painoksessa siihen valkoiseen tulee mustaa suttua,mutta näyttäisi tulevan ratkaisusanaksi se, joka siitä ensin tulee mieleen. Sukunimeksi tulee sitten kyllä aika harvinainen.
51. EJlo26.11.2007 klo 11:14
Missä kohtaa tarkemmin on SK:n ristikossa vinkkinä Pohjanmaan paikka ?
52. EJlo26.11.2007 klo 11:15
Sori vaan näppäilyvirhe. Tarkoitus oli kirjoittaa Hesarin ristikossa.
53. MP26.11.2007 klo 11:19
Kartassa vas. ylänurkassa.
54. HT26.11.2007 klo 11:20
Ei sanallisena vinkkinä, mutta kurkkaas vasenta yläkulmaa.
55. iso S26.11.2007 klo 11:58
Ainakin äskettäin on ollut karttavihje josta tuli kaksi ratkaisusanaa. Toinen liittyi kartassa olevaan nuoleen ja toinen sen yläpuolella olevaan, ensin huomaamatta jäävään pisteeseen joka ei ollutkaan painossa syntynyt kärpäsenkakka. Nuolivihje ei ole ihan uusi kikka mutta hauska silti eikä liian helppo kun tulee vastaan tarpeeksi harvoin.

Aihetta sivuaa vanha vitsi jossa selvitellään eroa sijamuotopäätteiden -lla ja -ssa mutta ensiksikin siinä on tuhmia sanoja, toiseksikin se on hieman ilkeä ja kolmanneksi paljastaisi liikaa ratkaisusanasta joten antaapa olla mainitsematta ja jätetään enemmät jaaritukset raumalaisille.
56. EJlo26.11.2007 klo 12:11
Tottahan minä tuon kartan nyt muistankin. En haluaisi syyllistyä "pilkun paritteluun", mutta nuolen paikka ei mielestäni osoita Pohjanmaalle ja siksi kiinnostuin aiheesta. Se paikkakunnan nimi, joka pystysuoraan tulee, sijaitsee mielestäni enemmänkin Satakunnassa. Ainakin Pohjois-Satakunnassa, mutta voisihan joku lukea sen kuuluvaksi jo eteläiselle Pohjanmaalle. Niin lyhyt matka todellisuudessa siitä Ässien kaupungista on kyseiseen pisteeseen. Mitään isompaa vesistöä en paikkakunnalla muista nähneeni.
57. Hillevi26.11.2007 klo 12:14
Thanks HT ja MP. Vasemmasta yläkulmasta tulee mieleen se vanha käännös:Vattnet började...
58. Hillevi26.11.2007 klo 12:14
Thanks HT ja MP. Vasemmasta yläkulmasta tulee mieleen se vanha käännös:Vattnet började...
59. Hillevi26.11.2007 klo 12:14
Thanks HT ja MP. Vasemmasta yläkulmasta tulee mieleen se vanha käännös:Vattnet började...
60. felix26.11.2007 klo 12:25
Siis onko pystyssä Italian joki vesistönä?
61. Römpsä26.11.2007 klo 12:34
Tarkoitatko vasemman yläkulman "paukkuvaa kirstua"?
62. Bella26.11.2007 klo 12:34
EJlo: Ei onneksi ole ollut ongelmaa X-kuvion, eikä saarien tuntemisen kanssa. Ratkaisin tämän ristikon jo perjantaina. Edelliset ristikot ovat vieneet aikaa koko viikonlopun, johtuen niiden vaikeudesta. Sitä tämä ei ollut. En siis tiedä vastausta kysymykseesi 26.11 00.26. Lampaankielikin oli tuttu, sillä se on ollut aiemminkin. Tervieset marjukolle!
63. Felix26.11.2007 klo 12:35
understood thnx
64. marjuko26.11.2007 klo 12:39
Bella, kiitin sinua vain antamastasi vihjeestä, eli ei millään pahalla! Sitä kieltä taitaa enimmäkseen paavi mutustella iltarukouksensa yhteydessä...Ei oo oikein mun lautasmallissa.
65. HT26.11.2007 klo 12:50
Lähettäjä: EJlo 26.11.2007 klo 12:11

"Se paikkakunnan nimi, joka pystysuoraan tulee, sijaitsee mielestäni enemmänkin Satakunnassa."

Kyllä näkyy sijaitsevan aivan virallisenkin mielipiteen mukaan, kuten siitä vielä reilusti Etelä-Pohjanmaalle päin sijaitsevat Siikainen ja Merikarviakin. Eli huomautuksesi on aiheellinen.
66. Bella26.11.2007 klo 14:03
Marjuko: En todellakaan ottanut sitä niin. Olen tietämättäni auttanut jotakin ja se on hyvä, sillä itse olen useimmiten autettavien porukoissa. Kauan olen harjoitellut, että tutustuisin Aulis-sedän ristikoihin ja pidän todella hänen tavastaan laatia ristikoita! Ystävyydellä Bella
67. Hillevi26.11.2007 klo 15:51
Toivottavasti ei tule nyt kolmea kertaa. Ilman muuta se pystysuora paikkakunta on Satakuntaa kuten naapurikuntakin Villa Maireoineen.
68. Felix26.11.2007 klo 16:24
Hei taas. Lintujen yläpuolella olen näkevinäni kynän tai kynnen. Mitähän muut näkevät?
69. EJlo26.11.2007 klo 16:57
Kyllä siinä ihan vanhanaikainen kuulakärkikynä on. Kun näitä kuivamustekyniä aikanaan tuli markkinoille, niin niitä kutsuttiin flyer-kyniksi (flaiereiksi), eivätkä ne kelvanneet minkään virallisen paperin kuittaukseen. Syynä oli se että niitten muste häipyi näkyvistä jonkin ajan kuluessa.
70. dummy26.11.2007 klo 18:23
Aivan kuin kynän päästä puuttusi jotain. Liittykö ratkaisusana siihen eli puutokseen?
71. Hakro26.11.2007 klo 19:03
Dummy, ratkaisusana viittaa puutokseen mutta ei kynän päästä vaan kynän päältä.
72. pena26.11.2007 klo 22:18
Mukava todeta oma syntymäkotikuntani ristikossa. Taitaa olla ensimmäinen kerta. Se on tosiaan Pohjois-Satakuntaa; ei Pohjanmaata.
73. Hedvig27.11.2007 klo 14:39
Minä taistelen vielä HS 2458 vasemman yläkulman kanssa. Hansikkaasta ylöspäin en ole saanut mitään. Jelppikää hyvät ystävät vihjeiden muodossa, kiitos.
74. felix27.11.2007 klo 15:37
Ei net kun ovat vaan minkä ääressä ovat.
75. Hakro27.11.2007 klo 15:44
Hedvig, Felixin vihje tarkoittaa ylintä vaakasanaa.
"Ulla" ja takavuosien golf-mestari.
"Toimeentulokysymyksiä" viittaa ansiotoiminnan päättymisen jälkeiseen aikaan.
"Ruokaa" valmistetaan perunasta ja sipulista.
76. Hakro27.11.2007 klo 15:46
Korjaus: "Ulla" on takavuosien golf-mestari.
77. Taata27.11.2007 klo 15:47
Siellä on Hedvig ylhäältä lukien vaakaan:

lapset jonkun ääressä, sitten esim. TEL-juttuja, sitten raastetusta perunasta ja sipulista tehty ruoka, (ei siis rössypottuja), loukut suuria lyöntejä, rullat kuten eräänlainen pyöritetty paketti, kyllä se tuosta lähtee...
78. Taata27.11.2007 klo 15:57
Ulla Kasvio on Suomen mestari uinnissa vuonna 1969.
Uimari Antti Kasvion äiti. Kahdeksan Suomen mestaruutta uinnissa vuosina 1967-68 nyt haetulla nimellä roska- loppuisella sukunimellä. Seura: Vetehiset.
79. Römpsä27.11.2007 klo 16:32
Kuunsirppi on pekka poudan otos, se poikittainen riuku ei ole takana, nuoli näyttää sinne eturaajoin.
80. Bella27.11.2007 klo 17:42
Taata: Vasemmassa yläkulmassa oleva ruutu, jossa on musta neliö ja luna, niin siihen tulee ns ehtooilmaotos. sen kun laitat, niin auttaa varmaan niitä muidenkin sanojen avautumista.
81. Bella27.11.2007 klo 17:46
Taata sorry, piti olla Hedvig! Hedvig, saitko vihjeestä kiinni?
82. Bella27.11.2007 klo 18:08
Hedvig: Korjaisin vihjettäni, että aika ehtoon jälkeen ja ilmaotos. Toivottavasti on apua! Olen aika vihreä näissä jutuissa
83. jarrumies27.11.2007 klo 18:21
Kuinka Ulla Kasvio liittyy Hesarin kahteen viimeisimpään ristikkoon
84. Römpsä27.11.2007 klo 18:22
Bella, parempi vihreä kuin pystyynkuivunut, kaikki me täällä pieniä mokia teemme, that's life, tsemppiä ristikoiden parissa ja muutenkin. Mukavaa kun porukka kasvaa!
85. Römpsä27.11.2007 klo 18:30
Jarrumies, ulla ui tyttönimellään hs 2458, vihjeenä laulaja boonen etunimi+lisänä piip rokassa, hiirenpaska taikinassa.
86. jarrumies27.11.2007 klo 18:31
Mikä on suomen kenttäkeittiöiden virallinen kieli?
??
lotina

Se tonenkin kieli taitaa esiintyä Auliksen viimeisessä.
87. Römpsä27.11.2007 klo 18:48
Jarrumies, paljastit edellä ratkaisusanan uusimpaan ristikkoon, se ei oikein ole soveliasta.
88. jarrumies27.11.2007 klo 19:20
Taidan olla utami. Onko joku noista vihjeistä liian paljastava, pitääkö lähteä roskiksia tonkimaan, kun se ristikko kai on jo sinne päätynyt. Miten paljon saa antaa vihjeitä. En ymmärrä alkuunkaan. Lotina on ollut äskettäin (siis ei viime aikoina, eikä lähiaikoina) eräässä aikanaan parhaassa viihdeohjelmassa. Siinä Aku ja Iines Bisquitin avustuksella panivat parastaan
89. JoJo27.11.2007 klo 19:34
Ajatuksissa "Kroisantti" sanoiksi vaikea sovittaa. Samoin asuntojen kotijatkot. Oikealla laidalla paljon karikoita, joista olen kutakuinkin selvinnyt. Laitokselle hain kauan vastausta, kunnes selvisi,että rahamiehet tarvitsevat oman hoitopaikkansa. Mielenkiintoinen ristikko. Varmaan ammattilaisille helppo.
90. Römpsä27.11.2007 klo 20:51
Jojo, sarvi=nourishment thing!
91. Römpsä27.11.2007 klo 21:00
Ei suinkaan kotijatkot, vaan "himatuvat"!
92. Bella27.11.2007 klo 21:03
Kiitti Römpsä. Ulla selityksesi oivasti neuvottu. Minusta on aika vaikea antaa vihjettä, koska helposti paljastaa liikaa, tai kuten aiemmin Hedvigin kohdalla en tainnut osata auttaa ollenkaan. Taitaa olla parempi, että pysyn tällä seurantapuolella.
93. Römpsä27.11.2007 klo 21:09
Jarrumies, tämä masi-sarjakuvasta tuttu kokki=piip uusimmassa hs:n ristikossa.
94. Römpsä27.11.2007 klo 21:20
Bella, älä lannistu, sillä mitä enemmän kokkeja, niin sitä enemmän soppaa!
95. Funny28.11.2007 klo 08:55
Olen aina ajatellut, että esim. kaikilla Virtasilla on sama sukunimi. Mutta kaikilla taitaakin olla ihan ikioma, vaikkakin identtinen toisten Virtasten kanssa. Miten muuten olisi mahdollista käyttää monikollista vihjettä 'sukunimiä'?

Paljon muutakin ristikoista oppii. Kukapa ei olisi miettinyt, missä nostokurjet mahtavat yöpyä. Nyt siihen saatiin vastaus. Samoin on ollut noloa astahtaa suosaarekkeelle, kun ei ole tiennyt miksi sitä kutsutaan.

Kuka on huomannut, että ristikkoon on pujahtanut yksi nelikirjaiminen sana? Mahtaa laatijaa harmittaa!
96. Römpsä28.11.2007 klo 09:13
Yleensä siinä puuroaineessa toinen kirjain on tikapuun pätkä, mutta nyt kun lukee sanan alhaalta ylös, niin saadaan losin kisoissa -84 keihästä heittäneen etunimi.
97. iso S28.11.2007 klo 09:16
Näinkö oli päässyt käymään? Täytyy myöntää että moka jäi huomaamatta. Tuollaiset ovat niitä asioita joihin laatija valuttaa hikeään siinä mielessä turhaan että useimmat ratkojat eivät älyä antaa ponnistukselle mitään arvoa. Toivon mukaan sisäinen tyydytys ja vähälukuisen valistuneen joukon arvostus riittävät palkkioksi. Lehden antamaan rahalliseen korvaukseen tuskin vaikuttaa nelikirjaimisten vähyys tai muu vastaava tekninen briljeeraus.

Jotkut laatijat kitisevät että pitäisi saada käyttää kolmikirjaimisia sanoja. Periaatteessa miksipä ei, mutta käytännössä se on usein vain keino selvitä vähemmällä vaivalla. Tuon kokoisen ristikon laatiminen lähes kokonaan nelikirjaimisia sanoja välttäen on temppu joka ei synny sattumalta vaan vaatii sen asettamista etukäteen tavoitteeksi ja tavallista enemmän paneutumista.

Yhden nelikirjaimisen löytyminen on silloin mielenkiintoista. Se viittaa siihen että laatijalle on tosiaan tullut lapsus tai sitten ristikon tarkistusvaiheessa (kyllä, uskon että Auliskin tarkistaa) laatija on huomannut jonkun korjaamista vaativan virheen ja paikkaus ei ole kohtuullisella työtä onnistunut ilman tavoitteen murtamista.

En ainakaan oikein usko että kyseessä olisi vastaava temppu kuin vanhoissa kiinalaisissa maljakoissa, joissa on väitteen mukaan jokin tahallinen kauneusvirhe. Kauneutta ei "näe" ellei kontrastina ole jotain säröä. Se herättää huomaamaan, että "tuo olisi täydellinen jos..."

Minulta jäi tämä särö noteeraamatta, joten en huomannut arvostaa enimmäkseen toteutunutta nelikirjaimettomuuttakaan. Sietäisi hävetä.
98. Hedvig28.11.2007 klo 09:16
Hedvig kiittää kaikkia vihjeiden antajia HS 2458 ristikon ratkaisemisessa. Yksi piilokirjain jäänyt vielä huomaamatta ylhäällä keskellä eli G jossa ihan kuin liekki sakaran päällä. Olen kokeillut monia kirjaimia mutta mikään ei tunnu järkevältä.
99. Römpsä28.11.2007 klo 09:35
Hedvig, kokeileppa venäläistä kirjailijaa!
100. Römpsä28.11.2007 klo 09:41
P.s. Tämähän on aulista parhaimmillaan, siinä vihjekuvassahan se kaipaamasi kirjain näkyy!
101. iso S28.11.2007 klo 09:49
Eikö sen liekki-G:n (jonkun firman tunnuskuva) yhteydessä ollut nuoli vasemmalle tai jotain muuta takaperin lukemiseen viittaavaa?
102. Römpsä28.11.2007 klo 10:06
Kyllä oli, tunnuskuvan 4-kirj. Synonyymi oikealta vasemmalle kirjoitettuna, venäläiskirjailijan etunimi on nikolai, eiköhän tästä rautalangasta jo selvinne.
103. JoJo28.11.2007 klo 11:09
Römpsälle kiitos vihjeistä. Hyvin auttoivat. Vaikeutena minulla oli heti alkuun väärin täytetty pystyrivi. Tämähän on vaan oppirahoja seuraaviin ristikoihin.
104. Römpsä28.11.2007 klo 12:28
Auliksen ristikot ovat parasta lääkettä kaamosmasennukseen: aika kuluu kuin siivillä ristikoiden taikapiirissä!
105. Hedvig28.11.2007 klo 15:13
Kiitos Römpsä. Johan auttoi tuo rautalangasta vääntö.
106. SMH29.11.2007 klo 13:59
Kiitos Hakro ristikon 2459 tasankoja -vihjeestä. Olin mielestäni jo ratkaissut sen kohdan "oikein" siten, että sain siihen italialaisen suoalueen, jonka tähän ristikkoon olin laittanut yhtä m-kirjainta vähempänä!
Kukaan ei ole ottanut kantaa tuohon keskellä ristikkoa olevaan SRK -vihjeeseen. Minulla on varmaankin joku pystysana väärin koska en löytänyt googlen ev.luterilaisista seurakunnista tähän vastausta. Antakaapa vihjeitä.
107. Römpsä29.11.2007 klo 14:14
Kyllä sellainen srk löytyy, 4 viimeistä kirjainta tark. Englanniksi lainaa, 4 ens. Puolestaan viljan varastointipaikkaa!
108. iso S29.11.2007 klo 14:15
SRK, 6 kirjaintako? Jos, niin kyseessä lienee helluntailaisuudesta vuonna 1969 irtautunut seurakunta jossa on nykyään noin 100 jäsentä. Perustajalla on sama sukunimi kuin legendaarisella (tämän sanan käyttöä on protestoitu, mutta tässä se on varsin kohdallaan) tv-kuuluttajalla. Seurakunta tekee lähetystyötä Boliviassa ja Perussa.

Seurakunnan nimi alkaa samalla tavalla kuin takavuosien tunnetun uusnatsin sukunimi (ei muuta yhteyttä) ja nimen lopussa on "vaaleissa heitetyn".
109. iso S29.11.2007 klo 14:15
Römpsä, 5 ensimmäistä :-)
110. Römpsä29.11.2007 klo 14:21
Anteeksi, loppui sormet kesken, tarkoitus ei ollut vaikeuttaa vinkkiä liikaa!
111. Römpsä29.11.2007 klo 14:25
P.s., kyseessä on kuitenkin 7-kirjaiminen sana, ei 6.
112. iso S29.11.2007 klo 15:27
Mennään yhdessä opettelemaan varpaiden käyttöä sormien loppuessa!
113. Römpsä29.11.2007 klo 15:43
Kiinni veti, pieni taukojumppa ei liene itsekullekaan pahaksi. No, aina roiskuu kun rapataan, jos ei tee mitään, niin ei tee virheitäkään. Täytyy jättää se pieni "särö", niinkuin kerroit kiinalaisten tekevän!
114. SMH29.11.2007 klo 17:00
Kiitos Römpsä. Virheeni oli siinä rekassa. Kuvasta ei nähnyt, mitä rekasta puuttuu.
115. Römpsä29.11.2007 klo 17:09
Tämä oppimisprosessi viehättää eniten näissä ristikoissa, koskaan et ole täysinoppinut.
116. Johanna5.12.2007 klo 13:21
Johanna liittyy keskustelijoiden joukkoon.
Römpsä: puuroaineksen tämäkin muoto kyllä löytyy Nykäsestä (jos te tarkoitatte sillä Nykysuomen sanakirjaa). Sen lisäksi se on ollut po. viljan lajikkeen nimi - muistanko oikein?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *