KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAKSU PELIKAANI 6/2007

3688. Paksu Pelikaani 6/2007

Lauri Kultti19.11.2007 klo 22:53
Taas kerran minulle ylivoimaisesti vaikein oli Lähteenmäki/Asikainen s. 28. Lehti tuli muistaakseni torstaina. Kaikki oli valmista lauantai-iltana paitsi muutama sana Tonin vaikeasta s. 31 ja koko em. Lähteenmäki/Asikainen. En ollut saanut siihen yhtään sanaa (muutama idea oli mielessä, mutta en ollut niitä edes kirjoittanut, koska risteäviä sanoja en ollut löytänyt)!! No, tänään (maanantai 19.11) pakotin porukan pääkaupunkiseudun sanaseppopaikalliskerhokokoontumisessa lyömään päät viisaat (?) yhteen, ja kyllähän tämä erinomaisen vaikea tavuristikkokin ratkesi.

Olen joskus aikaisemminkin hehkuttanut Lähteenmäen/Asikaisen yhteistyön tuloksia ja hehkutan taas. Loistavan vaikeita, mutta ratkettuaan kuitenkin aivan järkeenkäypiä luomuksia. Kiitokset teille.

(Keskityin nyt tässä vain s. 28 ristikkoon, koska se tuotti eniten vaikeuksia. Olen varma, että muutama muukin ristikko tässä lehdessä saa ansaitsemaansa huomiota, kunhan keskustelu pääsee taas vauhtiin :) .)
2. RA20.11.2007 klo 15:06
Kiitän kiitoksista. Lähteenmäen Tapio laatii niin mukavasanaisia pohjia, että mikäpä niitä vihjeitellessä.
3. neitix26.11.2007 klo 22:48
Lauantaina käytiin ostamassa paksu kutonen, kun punainen alkoi olla täysi. Tänään sitten vietettiin iltapäivähetki ratkomalla Pitkälän tuotosta sivulla 31. Onneksi minulla oli asianharrastaja-apua, mutta silti oli tunnelma sellainen, ettei tämä kyllä valmiiksi tule...Tulipas kumminkin!

Kaverini mielestä oikealla ylhäällä oleva vihje "R->N" oli nerokas. (Samaa luokkaa kuin legendaarinen vihje "Pietari söi sanansa", jos joku sellaisen muistaa.) Hienoja oivalluksia saimme useita, erityisesti, kun keksin ratkaisun mm. vihjeisiin "vedessä, ei taivaalla", "puistossa ilmoitettu" sekä "aaltoilevassa punaisessa meressä". Niin ja naurettiin me sitä "kosteuttava ja kiinnostava?" ratkaisuakin.

Viime keväänä revittiin hiuksia Tonin ristikoiden kanssa, mutta nyt alkaa se hauskuuskin todella löytyä, hieno homma!!!
4. Jaska26.11.2007 klo 23:07
On siinä toinen vielä mainiompi "kieliposkessatonismi", nimittäin SIEMENELLISIÄ JALOSTEITA. Riittävää vaikeutta Pitkälä on onnistunut kehittelemään myös ihan "rehellisilläkin" vihjeillä, kuten MAKUUPAIKKA. Se olisi kyllä pitänyt määrätyin perustein oivaltaa heti, mutta nopeuttipa kuitenkin erään Plus-koviksen ratkaisusanan hiffaamista...
5. neitix30.11.2007 klo 13:07
Totta puhut, nimenomaan kieli poskessa. Nauroimme kyllä sekä "kosteuttava ja kiinnostava" että "siemenellisiä jalosteita" vihjeitä, mutta niitä en varsinaisesti halunnut mainostaa. Syynä on se, että niistä emme niin kovasti ratkaisusanoina pitäneet, mutta siis vihjeet olivat nerokkaita.
6. ,-viilri7.12.2007 klo 20:38
Viitamäelle kiitokset tiukkaakin tiukemmasta pähkinästä, välillä meinasi usko mennä, kun ristikkorenkikään ei auttanut!
Mahtavia murjaisuja mm KANTAMATON JÄTTI, LAPUTTAVIA.EILISEN TEKIJÄ.
Kaksoisvihjeiden kohdalla tuntui kuitenkin, että toisto oli tarpeetonta kuten GRAMMAN JA RAADIN SEKOITUS MAROKOSSA JA PAINIJA, EKA VIKANA NÄYTTELIJÄTÄR.
HIOSTAVA NATRIUMVETYSEOS taas on mielestäni jälkiosaltaan virheellinen: jos mainittujen alkuaineiden kemialliset merkit muodostavat ratkaisusanan alkuosan, niin SEOS ei tuota loppuosaa, joka tarkoittaa aineen olomuotoa.
Ehkäpä joku voi oikaista, jos olen väärässä.
7. Antti Viitamäki8.12.2007 klo 14:41
Kiitos kommenteista ,-viilarille.

Kaksoisvihjeet olivat minunkin mielestäni turhia - samoin kuin todennäköisesti aika monen muunkin mielestä. Mutta otan mieluummin tämän palautteen kuin sen toisen tyyliin "Tämä kohta jäi täysin käsittämättömäksi! Mistä tässä on kyse?" Painijan kohdalla huoleni tosin oli varmaan turha. Olisi pitänyt laittaa "urheilija". :-)

Täsmälleen ottaen taidat olla oikeassa seos-asian suhteen. Minä kai vain lähinnä ajattelin, että jos meillä olisi tällainen natrium-vety-seos, niin sehän voisi sitten olla vaikkapa tuossa olomuodossa. Se on seos nimenomaan siksi että siinä on kahta eri ainetta. Mutta totta, niin kuin sanoit, seos ei tarkoita tuota loppuosaa. Seos VOI OLLA sellainen, mutta ei välttämättä ole.
8. Kasperi26.12.2007 klo 12:50
Tuo Lähteenmäki-Asikaisen tavuristikko taitaa jäädä meikäläisen osalta hyvinkin avonaiseksi. Tavuristikot ovat aina olleet kompastuskiveni, vaikka ne olisivat kuinka helppoja, tuo ei ole edes sitä...
9. Kasperi30.12.2007 klo 18:23
Eipä jäänytkään, lehti on täynnä...
10. Jukkis30.1.2008 klo 09:36
Tässä lehdessä jäi ihmetyttämään tämä:

Viitamäen ristikko s. 29, vihjeenä vasemmassa yläkulmassa tämmöinen kuva:
drzf55.googlepages.com/naama.gif

Sain siitä
K*IPA.

Puuttuva kirjain on yhteinen vihjeestä
-VÄRI
tulevan sanan PAT* viimeisen kirjaimen kanssa.

PATAVÄRI? Silloin naamasta tulee KAIPA. Onhan se tietysti sana, mutta miten se liittyy kuvaan?

Voi tietysti olla minulla tyystin väärin tuo alue. Ei olis eka kerta.
11. Antti Viitamäki30.1.2008 klo 10:16
Mielipiteitä jakanut vihje... :-)

Pari ihmistä on pitänyt tuota todella hauskana. Idea ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin että naamalla näkyvä ilme voisi tarkoittaa jotain sellaista kuin "Kaipa" tai "Ehkä".

Parin ei-niin-positiivisen kommentin johdosta luulen, etten enää käytä tätä "vihjetyyppiä". Onhan se tietty melko tulkinnanvarainen.

Vai miltä nyt maistuu ajatuksena, Jukkis? :-)
12. Jukkis30.1.2008 klo 10:27
No on tuo kyllä aika epämääräinen tapaus, en osaa hirveän korkealle arvostaa. Mutta ei onneksi sentään ollut piilokirjaimia.
13. Jukkis30.1.2008 klo 20:13
Olihan tuolla toinenkin ihmeellisyys. Pitkälän ristikossa s. 31 on vihje NAKKAA LIKI, josta tulee ALMA. What the heck?
14. Eki30.1.2008 klo 20:20
Kun ostat almanakan, siinä ovat alma ja nakka liki.

Tuota Viitamäen "epäonnistunutta" vihjettä kovasti mietittiin. En kauheasti tykännyt. Eiköhän se nyt jää taa.
15. Jukkis30.1.2008 klo 20:48
No joo. Almanakka. Kyllä taas nolottaa. Mutta oli se sentään minulla oikein.
16. tonimikael31.1.2008 klo 07:32
Mukavaa, kun Jukkis käy välillä nolona ;) ;)

Minä tunnustaudun täällä heti niihin, jotka tykkäsivät tuosta KAIPA:n vihjeestä! :) Ehkäpä kuitenkin tykkään vain sen verran, että tajuan itse olla käyttämättä omissani, vai... hmmm... ;)
17. Totoro31.1.2008 klo 10:00
Pitkälä s. 17: Barton ja Toiviainen. Tulee Miskat. Toinen henkilöistä on Mischa ja toinen ihan uusi tuttavuus mulle. Kuten myös saavutuksensa.
Ei kai tällainen common misspelling ole ihan ok vaikka se suomalaisesta Wikipediasta löytyykin Miskan alta?
18. tonimikael31.1.2008 klo 10:23
Totoro,
voisitko vielä tarkistaa mistä lehdestä ja ristikosta on kyse? Kun ei minun 6/07-paksusta löytynyt tuolta sivulta omaa ristikkoani, eikä tuollaista vihjettäkään.
19. Totoro31.1.2008 klo 14:22
Lehteä en enää omista kun tuli palautettua. Nähtävästi muistin sitten väärin sivunumeron ja/tai laatijan vaikka yritin ne mieleeni painaa. Kuitenkin keskivaiheilla lehteä ja kuvan alla kyseinen vihje oli.
20. RA31.1.2008 klo 14:48
Kyseessä taitaa olla Paksu Pelikaani &/2007 ja Pitkälän Tonin ristikko sivulla 20.
21. RA31.1.2008 klo 14:49
Äh... Siis: Paksu Pelikaani 6/2007 ja Pitkälän Tonin ristikko sivulla 20.
22. Jaska31.1.2008 klo 15:30
Eikös se Moskovan 80-kisojen maskotti ollut Miska-karhu.
23. Kaitsu31.1.2008 klo 15:45
Da
24. Pena31.1.2008 klo 16:47
Kyllä (erämaa)karhu toisen tuntee! d=)
25. tonimikael1.2.2008 klo 11:22
Juu näytti se olevan omaa jälkeä, vaikkei kuulostanutkaan tutulta. Jännä, että olen vihjannut tuon sanan noin, kun en itse tykkää yhtään tollasista (harvinaisista) nimivihjeistä. Tykkään paljon mieluummin vihjatakin noita esim. sanaleikkien kautta.

Näköjään tossa ristikossa on tuo yhden jalkapallopojan kuva jäänyt pienentämättä, mutta läpi on mennyt. Ei ihan noin paljon reunojen yli ole tarkoitus noita kuvia päästää. :)

Ja katsos, siellä on myös vihje "juoksija Francesco"... Äkkiä lehti kiinni! ;)
26. Libero1.2.2008 klo 19:51
On kyllä olemassa sellainen sääntö, että piirrosvihjeessä jalkapalloilija saa täyttää ja käyttää niin monta ruutua kuin on tarpeen ja että pallolla saa olla vaikka oma ruutunsa.

Kuka on mahtanut olla tonimikaelin mallina? Pelaaja muistuttaa suuresti punatukkaista skottia Gordon Strachania, joka nykyisin valmentaa. Piirroksen tilanne on mitä todennäköisimmin treeneistä, koska Strachanin peliasu ei väreiltään oikein täsmää. :)

Muutoinkin ristikko oli kiva.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *