KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > IS KOVIS 17.11.

3685. IS KOVIS 17.11.

RA17.11.2007 klo 19:32
Melko suoraa vihjeitystä on Teemu viljellyt uusimmassa koviksessaan. Ei kuitenkaan niin suoraa tai helppoa, etteikö tuo 2½-palloisuus olisi kuta kuinkin kohdallaan.

PÄÄkuva-ideakin on yksinkertainen, mutta - jälleen - ei niin yksinkertainen, ettäkö ratkojan keksimisen ilo olisi pilattu; Jännä, miten tiettyä sanaa ei heti tule "tiedostaneeksi" samaksi sanaksi, vaikka sen kuulee (lukee) kymmeniä kertoja eri yhteyksissä. Kun pitempi pystysana ja vaakasana ja samalla pääkuvan idea olivat jo selviä, meni vielä hetki miettiessä, että mitä mahtaa tulla lyhyempään pystysanaan.

Yleensä pidän eniten Teemun ei-kikkailevista, vähän kauempaa haetuista vihjeistä, joita tässä ristikossa edustavat mm.
- VIIKSEKÄS (4)
- TAUDEILLA (8)
- KARVAINEN (4)
- TIELLISIÄ (6).

Kivaa on myös kohtuullinen kikkailu, kun vihjeiden muotoilu on tarkkaa:
- MIES, MULLA MIELESSÄ (4)
- ETENE HITAASTI YLÖS (4)
- PADOSSA TUHO! (4)

Nämä kaikki ainakin itse keksin (öhöm!) suoraan vihjeestä. Eikä niin, että ensin on ratkaisusana ja sitten jälkikäteen pitää miettiä, että "kuinkas tuo sana tuosta vihjeestä tulee".
2. Eki17.11.2007 klo 21:07
PADOSSA TUHO oli sellainen, että tarkastaja-Liisan kanssa sitä ihmettelimme ja meinasin jo vaihtaa vihjettä, mutta kysyin kuitenkin Teemulta. No, sehän oli yksinkertainen ja melkein liian helppo(!), mutta päätin nyt kuitenkin jättää sen sinne.
3. RA17.11.2007 klo 22:18
Kiitos, että jätitte! Ajattelen niin, että vihje on hyvin tehty aina, kun ratkaisusana on mahdollista keksiä SUORAAN vihjeestä (eikä vasta jälkikäteen tai selitettynä).

Joskus tietysti tällaisen hyvän(kään) vihjeen ratkaisua ei itse keksi, mutta silloinkin ratkaisun nähtyään sen vain tunnistaa ja on helppo myöntää, että "olisihan tuo pitänyt älytä".

Kun iso osa ratkojista pähkäilee jälkikäteen, että "miksi tuosta vihjeestä tulee tuo ratkaisusana", laatijan kannattanee miettiä, että menikö vihjeen muotoilu / kikkailu pitkäksi?
4. ö18.11.2007 klo 10:31
Se tiedonsiirtolaite on tuntematon sana tai sitten on taas virhe mulla.
5. EJlo18.11.2007 klo 11:55
Tiedonsiirtolaitetta ajattekin mennä kuukkelista tarkistamaan, koska se oli meikäläiselle täysin uusi terminä. Olettaen myös että pystysanani ovat oikein. Piilokirjaimeksi ei oikeastaan sovi muu kuin nyt siihen tälläämäni. Minkähän sortin terminologiasta lie kyse ?
6. Seppo18.11.2007 klo 13:42
Tiedonsiirtolaite on ATK-sanastoa, joka löytyy uudemmista sanakirjoista, mutta ei Nykäsestä.
7. EJlo18.11.2007 klo 17:06
No kyllä se sitten täytyy oikein olla kun kerran ATK:sta löytyy. Yhtä pystysanojen avulla tullutta vaakaa täytyy vielä ihmetellä. Kyse on vinkistä VOI -"-MAA, jossa siis yhtäläisyyttä merkitsevä osa on VOI-sanan alla. Siihen tullut 4-kirjaiminen sana ei aukea?
8. RA18.11.2007 klo 17:42
EJlo, sanopa tuo mainitsemasi vihje ääneen...

VOI
-"- MAA

Joku kasvi (jos osaisi puhua) kertoisi heti, että voi -"-maa ....! Mutta kyllä ihminenkin voi -"- maa .... Sinäkin voit! Vaikkapa näistä viesteistä.
9. Libero18.11.2007 klo 18:22
Synkähkö pääkuva alkoi näyttää hohdokkaalta sen jälkeen, kun kuvasta tullut lyhin ratkaisusana valkeni ensin ja pisimmän loppu samaan hengenvetoon. Ratkaisusanatrio ei ollut mikä tahansa kokoonpano! Se vei mukanaan niin, etten malttanut keskeyttää sydänyön intensiivistä sessiota.

Harmikseni meni myttyyn se hanke, että olisin päässyt pähkäilemään vihjettä PADOSSA TUHO! tyhjin ruuduin. Vastaussana oli jo paikoillaan, ennen kuin katsoin, mikä vihje on. Joskus kana ehtii munia munimatta. Ristikon noilla kulmin kiinnitin turhan paljon huomiota vihjeeseen KARHEIN (5), koska sen vastaussanaa minun oli vaikea saada stemmaamaan.

Oli luonnikas ristikko. Majakkasaaren, rasvaisen, jalkineen ja rannekellon tietämille osuivat mielestäni parhaat ratkaisusanat.
10. Juha N18.11.2007 klo 23:16
Libero, vihjeessä KARHEIN saattaa olla lipsahdus. Teemun alkuperäinen vihje on ehkä ollut KARKEIN, mutta Heikki epähuomiossa tekstasi K:n H:ksi...?

Toki Nykäsestä löytyy kyseiselle ratkaisusanalle hieman KARHEIN-nyanssiakin, mutta KARKEIN on mielestäni ehdottomasti täsmällisempi vihje. Eli vähemmän kaukaa haettu.
11. RA19.11.2007 klo 01:50
Eikös KARHEA ja KARKEA ole ainakin joissakin yhteyksissä synonyymejä?
12. Juha N19.11.2007 klo 18:31
RA, pitää paikkansa, vaikka ei ehkä ristikkoon tulevan ratkaisusanan merkityksessä. Mutta tuon yleisemmän synonymian takia ristikon TOTEUTTAJALLE voisikin ajatella tulevan helposti lipsahdus.

Huom: en tiedä onko kyseessä lipsahdus. Arvailen vain että voisi olla. KARKEIN-muodossa vihje on paremmin ymmärrettävä.
13. Libero19.11.2007 klo 20:00
Juha N: Juu, helposti K:sta tulee H, etenkin nopsaan ja käsin kirjoitettaessa. Jos kyseessä on taiteellinen lipsahdus, niin olen siitä hyvästä päässyt jo plussan puolelle. On tullut kerratuksi kaikista sanakirjoista karkean, karhean ja ratkaisusanan mitä moninaisimmat esimerkkilauseet, mikä on aina yhtä antoisaa.
14. Teemu Pallonen19.11.2007 klo 21:36
KARKEIN siinä pitäisi olla, koska se saattaisi lisäksi hämätä luulemaan vihjettä taivutusmuodoksi sanasta karkki. Kuitenkaan ei voi piirtäjä-Heikkiä syyttää, kun kirjoittaa sellaisia harakanvarpaita kuin minä niihin ohjeisiin.
15. Libero19.11.2007 klo 21:48
Ketään ei syytetä...
16. RA20.11.2007 klo 15:10
Heh... ja minä kun vain ihailin, että olipa Teemu taas keksinyt hyvän pienen loitonnuksen vihjeeseensä.

Ratkoessani KARHEIN assosioitui (laulu)ääneen; karhein (tai karkein) ääni ~ ratkaisusana (5).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *