KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 11.11.

3680. IS KOVIS 11.11.

Heljä-Maija10.11.2007 klo 20:49
Oikein hämmästyttää, ettei kukaan vielä ole ristikkoa täällä kommentoinut. No minäpä aloitan.

Taas löytyi se perus-Alf, joka ilman mitään kikkailuja tekee ristikostaan vaikean. Oikea yläkulma viivästytti, muuten meni ratkontani aika juohevasti. Jopa niin, että kenties tinkisin hieman tuosta 3-palloisuudesta.
2. Juha K11.11.2007 klo 01:33
pitkästä aikaa tuli päivällä ostettua iltis. harmikseni vieraita sitten pelmahti kylään ja viipyivätkin sangen myöhään. Olen samaa mieltä Heljä-Maijan kanssa että kolmipalloisuudesta voisi pikkuisen tinkiäkin. Oikea yläkulma oli se murheiden suo, oikea puusilmien tyyssija...
3. Lauri Kultti11.11.2007 klo 19:05
Jep, jep, oikea yläkulma tuotti ongelmia. VÄHIN PÄÄSTÖIN hiukan nauratti (lienen hieman poikamainen ja kypsymätön :))
4. Libero14.11.2007 klo 00:02
Oikea yläkulma oli yliveto. Tätä samaa luulen myös edellä esitettyjen kommenttien tarkoittavan.

Oikea alakulma sitä vastoin vaati tuhat ja yksi tuherrusta. Vihje YHDISTYS aiheutti pientä kitkaa, ja juutuin pyörittelemään sitä.

Toiseksi alimmalla rivillä on piirrosvihje, joka on niin vaikea että... Sana olisi piilokirjainta vaille valmis. Piiloon on kaiketi yksi ainokainen vaihtoehto, mutta vihjeestä en pääse perille. Tämän epävarmuuden siedän juuri ja juuri.

Kivoimpia vihjeitä olivat BULE!, FANIT VIRVELLE ja HÄRKÄTIELLÄ.

Ihan varmasti tämä oli normaalia kolmipalloista helpompi. Kuinkas muutenkaan. :D
5. Jaska14.11.2007 klo 01:06
Liberon huumoria. Täällä meni vuorovedolla viitisen tuntia, vaikka muutama selviö auttoikin alkuun. Täydet kolme palloa oikea rankkaus omalle tasolle. Sama kuva kuin Liberoa askarrutti, mutta saa luvan odottaa selitystä lauantaihin saakka.
6. EJlo14.11.2007 klo 09:29
Liberoa ja ilmeisesti Jaskaa askarruttaa siis se kuvio, jossa on piilokirjain. Ratkonnan aloitettuani kiinnitin heti huomiota vaakunaan, koska niistä on helppo aloittaa ns varmana. Tietenkin vain silloin kun kyse on itse kunnan nimestä. Kuvasta näkee heti että kyseessä on ihan keksitty kuva-aihe. Millään kunnalla ei vaakunassa esiinny (kahvi)kuppia. En varmaankaan olisi keksinyt ratkaisua ennen kun sanassa olisi ollut useampia apukirjaimia risteävistä pystysanoista. Jos pystysanat ovat oikeat ja vain piilokirjain puuttuu, niin ei ole montaa konsonanttia, jolla muodostuu siihen suomenkielinen sana. Nyt kokeillessani taitaa olla vain yksi kerake, jolla saa siihen käytössä olevan sanan.
Numerottomana ruutunahan piilokirjaimen puutuminen ei välttämättä estä ratkaisun lähettämistä.
7. Libero14.11.2007 klo 13:31
Katsoin herättyäni kuviota ja manasin: "Miten niin ja mukamas tuo kuva tarkoittaa (viisikirjaimista sanaa)!?" Arvoitus ratkesi ja oli kyllä hauska.

EJlo: Ehkä siinä piirroksessa ei välttämättä ole noin päivänselvää symboliikkaa. Itse näin kuviossa ensin jotakin Lappiin viittaavaa puista... Voi näitä harhanäkyjä, kun niistä menevät vallan pasmat sekaisin!
8. EJlo14.11.2007 klo 16:09
Lapissa voisi löytyä poromiehillä omia "kuksakuntia". Kun nyt Libero mainitsit, niin kyllä kuvio paljon lappilaista, puista juoma-astiaa muistuttaa.
9. Jaska14.11.2007 klo 16:28
Minäkin koin näin kaamoksen alettua yllättävän valaistumisen hetken. Poromiehillä ei tosin ole ratkaisun kanssa mielestäni mitään tekemistä, vaikka pohjoisin tällainen saattaakin löytyä Rovaniemeltä. Ja hekinkös "vaakunalleen" nauravat katketakseen... Jaa mutta eihän ne mene poikki, siksi vaurasta väkeä ovat!
10. iso S15.11.2007 klo 09:01
Minäkin olen varovasti sitä mieltä että kolmosen perään voisi laittaa miikan. Muuten ei ole selitettävissä että sain ristikon täyteen ja useimpien vihjeiden suhteen jopa kohtalaisen ymmärryksen kera.

Oikeat nurkat olivat minullakin ne vaikeimmat, vaikka jo muutaman lähtösanan jälkeen tökki ihan riittävästi pitkin matkaa. Ylänurkka ratkesi ensin ja alanurkka vasta eilen illalla kun lehti oli pari päivää muhinut odottamassa uutta näkökulmaa (joka olikin tarpeen).

Olen antanut itseni ymmärtää että Simbergin äidinkieli ei ole suomi. Tämähän nostaa suorituksen arvoa, koska enimmäkseen se ei näy tuotoksissa. Olen kuitenkin herkistynyt epäilemään (vastaavasti kuin Hesarissa tökkäävät silmään elämänkatsomusta sivuavat asiat jotka jonkun muun laatijan kohdalla ohittaisin sattuman satona) ja joskus tuntuu siltä että kieli hieman pilkistäisi. Tarkoitan sellaista vaikutelmaa että laatijan osaaminen on osittain sellaista "sanakirjaosaamista": ei ole äidinkielenään suomea puhuvan tuntumaa siihen mitkä sanat ovat elävää nykysuomea ja mitkä Nykäseen museoitua agraarisanastoa. Tällä kertaa näitä mietteitä herättää lieko. Moni ihminen voi viettää pitkän ja onnellisen elämän törmäämättä liekoon ratkaisusanan merkityksessä (en väitä etteikö sitä joissakin piireissä edelleen käytettäisi).

Huomattakoon ja huomautettakoon vielä, että "vieraalla kielellä" laatiminen on hatunnoston arvoinen suoritus ja saattaa tuottaa sellaisia oivalluksia jotka äidinkieliseltä jäävät näkemättä kun sanojen merkitys on niin vahvasti selkäytimessä ettei niiden muoto aina kilisytä kelloa.

Jotkut vihjeet eivät mielestäni ole viiltävän tarkkoja ja siinä mielessä loisteliaita kovisvihjeitä. Esimerkiksi alakulman "kovakuorisia" on sellainen, luultavasti tahallisena hämäyksenä. Tarkemmin en selitä etten helpota liikaa, mutta ratkaisseet ymmärtänevät tarkoitukseni.

Tavanomainen napinani, jonka osittain ymmärrän kovisten yhteydessä aiheettomaksi, liittyy siihen että päättelyssä tarvittavaa ylimääräistä askelta ei ole merkitty vaikkapa sitaatein. Tarkoitan tilannetta jossa vihjeenä olevasta kuvasta on tarkoitus tulla mieleen sellainen sana, että jos tuo sana olisi vihjeenä niin ratkaisusana olisi aivan ymmärrettävä, vaikka kuva ei sellaisenaan esitäkään ratkaisusanaa. Tarkempia koordinaatteja en kerro koska se saattaisi auttaa liikaa ratkaisemisessa.

"Fanit Virvelle" on ratkettuaan ja vasta ratkettuaan selvä. Erityisen selvää on, miksi juuri Virvelle eikä esimerkiksi Paulalle tai Jarille. Totta se ei välttämättä ole ainakaan noin 2.9.2006 lähtien (en ole varma asiasta).

Tuomiot yhdistäen: sanastoltaan ja vihjeiltään hyvä kovis, kykyjeni rajoja koetteleva. Vaikeusaste on siis henkilökohtaisen mukavuusvyöhykkeeni yläpuolella ja kovisfanaatikkojen äärisiiven vaatimustason alapuolella. Keskinormaalikovistelijoille sopii varmaan kuin kieli poskeen.
11. EJlo15.11.2007 klo 10:27
Mielelläni yhdyn tuohon iso S:n lieko-vihjeeseen tulevan sanan erikoisuuteen. Liekopuulla olen kuullut tarkoitettavan lähinnä sellaista runkoa, joka on kaatunut tai muuten joutunut veteen. Ei niinkään uiton yhteydessä tullut uppotukki, vaan yleensä oksineen päivineen vettynyt puunrunko. En tiedä kuka enää muistaa 60-luvun Lahdentien maisemista mitään, mutta silloin Hennalan kohdalla aivan tien näköpiirissä toimi firma Liekopuun mainos. Liekopuusta oli veistetty kelopuun tapainen mökki. Sitä mainostettiin puun kovuudesta, joka oli syntynyt runkojen maattua kymmeniä vuosia hapettomassa tilassa veden alla. Varmaan materialin saannin vuoksi mökkien teko oli vaikeaa ja hinta sen mukainen. Kovuutta en osaisi mennä vertaamaan normaaliin kelohonkaan. Joka tapauksessa tuo ratkaisuksi tullut sana viittaa kaikkeen muuhun kuin upoksissa oloon ja siksi sitä aluksi vierastin. Saattaapi olla että sana sellaisenaan löytyy esim Nykäsestä, jota en ikävä kyllä omista.
12. iso S15.11.2007 klo 11:18
Ejlo, laita Googlelle hakusanaksi lieko xxxxxx (xxxxxx = ratkaisusana) niin ensimmäinen linkki viittaa Wikipediaan. Siellä olevan selityksen mukaan ei tarvitse olla upoksissa, pikemminkin päinvastoin - veteen joutumisesta ei mainita mitään.
13. EJlo15.11.2007 klo 11:35
Kiitos vaan iso S; Tein työtä käskettyä ja tsekkasin Googlelta lieon. Siinähän se varmistui saamani sana heti ensimmäisenä.
En nähnyt selvityksessä mitään veteen eli siis likoamiseen viittaavaa, Lieko ja likoaminen tuntuvat vain niin sopivan yhteen. Uutta Aulista huomenna odotellen, hyvää päivän jatkoa !
14. Römpsä15.11.2007 klo 12:33
Ristikkoa näkemättä muistuu mieleen, että lieko kuuluu myös kasvikuntaamme, esim. Riidenlieko. Lieko-sana johtaa myös legendaariseen ääneemme prahasta!
15. la paloma15.11.2007 klo 12:51
Mulla on varmaan jotain väärin oikeassa yläkulmassa kun sinne tuli outo lintu, joka lentää yllä!
16. iso S15.11.2007 klo 14:10
Lintu on luultavasti oikein ja Alf voikin olla oikeasti salanimellä esiintyvä Aku, jonka tiedetään käyttävän Iineksestä tuon linnun ristikkoon tullutta nimitystä. Kuhertelevista nuorista (ei naruista) käytetään lähempänä virallista olevaa nimitystä. Vihje on moni- tai ainakin kaksiselitteinen.

Sitten on kyllä väärin jos lintusi lentää ratkaisuna kuvaan jossa lentää, vaikka yksi nimitys pituudeltaan (6) sopisikin.

Pääkuvasta lähtevät lauseet unohtuivat repostelematta. Koviksen olemukseen tietenkin kuuluu ettei mikään ole niin itsestään selvää että kuvassa olisi kissa ja ratkaisusanaksi tulisi kissa. Tässä pitänee kuitenkin olla joltinenkin asiantuntija että katsomalla näkisi mitä kuvassa tapahtuu (toisesta ratkaisulauseesta päätellen tuollainen ymmärrys olisi tarpeen). Toiseen en kohtuullisella tuijottamisella näe erityisiä perusteita. Kenen mielestä? Ei ainakaan minun. Kuvassa olevan henkilön? Ei vaikuta siltä, ja joka tapauksessa lausunto perustuu olettamukseen, ei voi kuvan perusteella tietää, ei kelpaisi oikeudessa todisteeksi!
17. ö15.11.2007 klo 16:23
Mikä ihmeen lintu?
Minulla oikeaan yläkulmaan tuli yksiköllinen sana, vaikka vihje on monikossa. Siitä piiiiiiitkä miinus. Olen nimittäin aika pedantti näissä asioissa.
18. Libero15.11.2007 klo 17:39
ö: Monipuolinen, muttei monikollinen.
19. ö15.11.2007 klo 18:58
Libero, olen ihan öönä. Toivottavasti puhumme samasta ristikosta.

Vihje oli vähintäänkin MONOKOLLINEN!
20. iso S15.11.2007 klo 19:15
Olen ihmettelijöitä. "Vihje" on siis monikossa, vaikka minä olen yksikössä, ja kaikki menee ihan pykälien mukaan.

ö, ihmettelen missä näet oikeassa yläkulmassa monikollisen vihjeen? Tarkoitatko vihjettä "soidinmenoja" (6)? Sehän on keskellä ristikon yläosaa ja sen ratkaisusanan alaosa on lähellä ristikon painopistettä, jos pääkuva leikataan pois. Tässä tuo näennäinen ristiriita on olemassa, mutta kyseessä on ensimmäisen lauseeni kaltainen visaisissa sallittu harhautus eikä virhe. Vihjeen ja ratkaisusanan yhteys on mielestäni aika lailla leikillinen ja epävirallinen.
21. Libero15.11.2007 klo 20:01
ö: Niin, on tietysti hyvä lähtökohta se, että puheena oleva ristikko on sama. :)

- - -

Kun iso S pohti kommentissaan pääkuvasta tulleita ratkaisulauseita, niin eikö päähenkilön asento kerro olennaisen? Asento toi minulle mieleen erään urheilulajin, joskaan en tiedä, voiko sitä tuollaisissa vermeissä harrastaa.

Ratkaisulauseissa ei ollut juurikaan ihmettelemistä, kun otin huomioon, että odottavan aika on pitkä. Henkilöllä on nimittäin selvästi meneillään samantapainen juttu, joka Papillonilla oli hänen suunnitellessaan pakoa Pirunsaarelta.

Olisi mukava saada sitten ajallaan tietää, millaisesta tilanteesta kuva oikeasti on. Siihen saakka pidän kiinni omasta tulkinnastani.
22. Eki15.11.2007 klo 20:06
Kuva on otettu kauniilla Ponzan saarella ja on tyypillinen salakuva oletettavasti paikallisesta asukkaasta. En kyllä yhtään muista, mitä hän olisi ollut tekemässä.

Tässä vaiheessa huomauttaisin, että koska edellinen kovis (4.11.) meni ässänä läpi eli ei saanut täällä yhtään kommenttia eikä omaa säiettä (chatissa kyllä yhden privan), olen seuraavassa koviksessani palaamassa exsextexmexmix-ristikon viitoittamalle linjalle ja uskoisin jälleen olevani kommenttien arvoinen.
23. ö15.11.2007 klo 20:12
Täsmennän, että tarkoitan Kovista 10.11. ja sitä hiihtäjäpojasta tullutta kolmatta sanaa. Ensin luulin, ettei semmoista sanaa olekaan, mutta Googlella tuli lähes seitsemän miljoonaa osumaa.
Pojalla on niitä kaksi, mutta vastaukseksi tulee yksi.

Koetan seuraavalla kerralla ilmaista asiani vähän epäselvemmin:)
24. Libero15.11.2007 klo 21:48
Eki: Olisi edellinenkin kovis (2.11.) ollut kommentoimisen arvoinen. Olin aikeissa siitä tuoreeltaan kirjoittaa, mutta pahus sentään, miksi se sitten jäi tekemättä. En ymmärrä. Sorry. :(

- - -

ö: Meni jännäksi. On meillä sama ristikko ja sama vihjekin. Hiihtäjäpojalla on yhtä ja toista kaksin kappalein, mutta olisi ehkä viisainta olla laskematta niitä. En nimittäin vielä ole valmis uskomaan, että oikean yläkulman vastaussanoista mikään vaatisi googlettamista.
25. Eki15.11.2007 klo 21:55
Tämä säiehän on päivämäärien ilotulitusta otsikosta lähtien. Itse onnistuin kuitenkin parhaiten eli erehtymään kahdella päivällä.
26. ö15.11.2007 klo 22:05
Niistä Googlen seitsemästä miljoonasta osumasta ei mikään näytä tarkoittavan SITÄ tai niitä. Se siitä.
27. iso S16.11.2007 klo 08:29
Ihmettelen edelleen, jos kyse on hiihtäjäpojasta tulleesta sanasta. Eikö silloin kyse ole kuvavihjeestä? Kuinka kuvavihje voi olla ehdottoman monikollinen? Esimerkiksi, jos kuvassa on kolme poikaa ja ratkaisusanan pituus on 5, on luonnollinen ajatus että ratkaisu on pojat (monikko), mutta sehän voikin olla sakki (yksikkö).

Tarkoitan, että oletan ö:n kiinnittävän huomiota kuvassa väärään asiaan, ja tämä puolestaan voi johtua siitä että vähintään yksi vaakasana on väärin. Ensimmäistä ja kolmatta poikittaista veikkaan ehdokkaiksi. Kolmatta siksi että ö ihmetteli lintua. Ensimmäistä siksi että sana ei ole siinä muodossa jossa se normaalisti suomeksi on vihjeen mukaisessa tarkoituksessa. Ei ole Tiibetistä kotoisin!

En pystynyt keksimään mikä ihmetystä herättävä ratkaisusana tuottaisi 7 miljoonaa osumaa (ja mitkä olisivat silloin poikittaiset). Minun saamani ratkaisusana siihen hiihtäjän kolmanteen (4 kirjainta) tuottaa 15.2 miljoonaa osumaa kun haku on rajattu suomeen ja englantiin.

Kyseinen sana on suomenkielisen merkityksensä lisäksi automallin nimi ja ulkomainen sukunimi. Tuon nimisen näyttelijättären (4,4) kaiman sukunimi on Garr.
28. ö16.11.2007 klo 08:40
No nyt selvisi, kun iso S rautalangasta väänsi. Olin myös mielestäni ratkaissut oikein. Kutsutaanko sitä duaaliksi?
29. iso S16.11.2007 klo 10:01
Jos muidenkin mielestä olit ratkaissut oikein (jokainen sana on kelvollinen ja vastaa vihjettään), sitä kutsutaan duaaliksi. Jos olet ainoana sitä mieltä, sitä voisi kutsua harhaluuloduaaliksi! :-)
30. IiKoo16.11.2007 klo 10:04
Joo, tehtyä tuli Alf. Oikean ylänurkan nelikirjaimiset vastaussanat tuntuivat minusta vähän hätäriltä; niin samanlaisia ne olivat.

Fanit Virvelle -vihjeestä sen verran, että vihje on tavallaan "myöhässä" sattuneista syistä...
31. Jaska16.11.2007 klo 18:47
Ystävällisesti huomautan ölle ja muillekin protestoijille, että soidinmenot on monikollinen sana. Siitä ei siis käytettä yksikköä. "Soidinmeno" olisi kielivirhe. Ratkaisusanana sekä yksikkö että monikko ovat mahdollisia. Minulla olikin ensin siinä - - - u - t.

Lieko tuotti tosiaan vaikeuksia, mutta sehän on ratkojan häpeä. Vihjeenähän sana on täysin OK. Sen sijaan purnaan vihjeestä KOVAKUORISIA, koska ratkaisusana ei stemmaa vihjeeseen. Tosin kaikki on suhteellista.
32. RA16.11.2007 klo 19:35
Minusta KOVAKUORISIA ja ratkaisusana (4) stemmaa. Stemmaa oikeinkin hyvin, kun vihje on muodossa KOVAKUORISIA (eikä esim. kovakuoriset tai kovat).
33. iso S16.11.2007 klo 23:09
... eikä esimerkiksi kovakuoriaisia, mutta ilman muuta kovakuorisista.

Siitä olen samaa mieltä että kovakuoriset ja kovat ovat ehdottomasti väärin (ja minun tulkintani mukaan kahdellakin tavalla), mutta jos "kovakuorisia" hyväksytään niin olisi perusteita hyväksyä myös "kovia". Ainakin sellaisen tarkastelijan kannalta katsoen, joka ei pysty tunkeutumaan kovan kuoren läpi ja tutkimaan onko sisus kova vai pehmeä vai peräti ontto.

Pitäisi varmaan viheltää päivystävä sofistikko sanomaan, onko oikein väittää kiveä kovaksi rikkomatta sitä. Yleinen elämänkokemus sanoo että kivi on läpikotaisin kova, mutta voiko sen taata jokaisesta kivestä pintaa koputtelemalla? Syytetty on syytön kunnes toisin todistetaan, joten kovakuorinen on kova kunnes sisukset tutkitaan. Siis myös kovia, jos kovakuorisia?

Edelleen olen sitä mieltä että TARKASTI ottaen kovakuorisia on väärin, vaikka ratkaisusanan merkitys olisi niin tiukasti rajattu kuin sen yleinen tulkinta. Ainakin leikillisesti tai puhtaasti tietämättömyydestä johtuen sitä käytetään muutenkin. Kokeilkaapa vaikka hakusanoilla "ratkaisusanan verran".
34. RA17.11.2007 klo 00:26
Mitäpä ei käytettäisi muutenkin? :-)

Syytön voi olla syytön vielä senkin jälkeen, kun on syylliseksi todistettu. Ja jos on kovakuorinen, niin on kovakuorinen. Ei sillä ole kai väliä, vaikka olisi kuinka pehmonen sisältä. Että ei tähän alanurkkaan nyt mitään sofistikkoja tarvita, iso S.

Ainakin mm. Pesonen viittaa ratkaisusanan yhteydessä vain tiettyihin, varsin yleisesti kovakuorisina pidettyihin.

Jos vihje olisi ollut "kovia", olisi ristikko pitänyt merkata neljäpalloiseksi. Kyllä vihjeen keittäminen olisi ollut mielestäni yksinään yhden pallon väärti.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *