KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 27.10.

3664. IS KOVIS 27.10.

MP27.10.2007 klo 20:56
Vaikeusaste 2½ on selvästi huijausta. Tekijän aikaisempiin
ristikoihin verrattuna tämä on ilman muuta kolmonen.
Hieno vihje: SAI PALOVAMMAN.
2. Eki27.10.2007 klo 21:22
Kyllä se oli kolmoseksi rankattu. IS-toimitus on jättänyt edellisen viikon vaikeusasteen paikalleen.
3. Libero28.10.2007 klo 03:13
Valmista syntyi yösydännä. Mahtoivatko laadinta- ja ratkonta-ajat kohdata?! :)

Muistin, että vuorossa oli kolmipalloinen, ja aika nopeasti muisti sai tukea. Aloituskohdan vihje oli mahtava: ANNA, OMA ÄMMÄNI! (7). Siitä sanat lähtivät ryöpsähtelemään. Hengästyttävä tuokio seurasi toinen toistaan. Minua oikeastaan liikutti aika tavalla se, ettei syyskuun 29. päivän ristikon kolukärrykyydistä ollut tällä kertaa tietoakaan.

Fantastisia vihjeitä olivat

NEIL ARMSTRONG KASVATETTIIN? (14),

USEIN KOTIA ILMAN OLEVIA (14),

puhekuplan KAASUASEET TÄNNE! (7),

"JENKEILTÄ OMAKSUTTU" (8),

KISKOO (10) ja

PITI AIEMMIN LAIVAA PAIKOILLAAN? (4).

Myös tonimikaelmaisesta pääkuvasta pulpahti rattoisia tonimikaelmaisia sanoja kaksittain. Vihjeiden KIRJAN ENSIMMÄINEN (9) ja KIRKKOON (5) ratkaisusanoista pidin niistäkin kovasti.

Joistakin pikkusanoista oli oma omituinen vaivansa. Vasempaan alakulmaan tuli mystinen nelikirjaiminen sana, jonka vihjettä vielä tuumin, ja tasapainon vuoksi oikeaan yläkulmaan toinen, jonka merkitystä mietin kauan. Tämä selvisi, joskin nihkeästi. Vihjeen LIUKAS vastaussanan tarkistin sanakirjasta, mutta muuta ei tarvinnutkaan tsekata.

Mielihyvää ja syvää tyydytystä tuotti tämä luomus.

(En tiedä, näyttääkö tietokoneen kello jo kesä- vai talviaikaa, mutta lähetän tämän nyt heti, kun aamulla saattaa nukuttaa.)
4. lp28.10.2007 klo 13:47
Oikea yläkulma vielä tökkii, mutta on tästä jo nautittu. Lisäisin Liberon luetteloon MIES JOKA KIELTÄÄ SÄRCEVÄNSÄ.
5. lp28.10.2007 klo 13:50
Lähti tuo teksti varkain. Piti vielä lisätä nautintoihin SK:n Mirjan kolmonen ja uusi piilosananimi. Niissä meni perjantai-ilta rattoisasti.
6. Jaska28.10.2007 klo 14:00
Ilman tietoa täyskolmipalloisuudesta olisi mennyt minulle läpi puolikasta helpompana. Ristikko täyttyi ennätysvauhtia, mutta onko se ratkottu? Yksi ratkaisusana jäi näet tajuamatta, luultavasti sama, joka Liberolle avautui nihkeästi. Ennätystä ei voi hyväksyä! Se jurppii ankarasti...

Se alakulman nelikirjaiminen aukeni helposti entuudestaan tuttuna (samoin palovammajuju, hyvähän se siltyi on), mutta se supermarket? Kyllähän siitä kassan tuntumasta tuollainenkin tuote löytyy, mutta vihje olisi silloin heikko. Eikä se ole mahdollista muuten täydellisyyttä hipovassa ristikossa, jonka ansioihin luen vuoden pluskovisten (toistaiseksi) ovelimman harhautuksen.
7. Libero28.10.2007 klo 14:33
Jaska: On se supermarket-vihje aika hyvä. Anna mielikuvien vain laukata, assosiaatiosta se avautuu. :)

Tuosta palloisuudesta olen kanssasi eri mieltä. Ei tästä millään ilveellä saa miinustettua puolikasta. Ovatko ristikot vaikeita vain silloin, kun ratkoja joutuu niitä verissä päin selättämään?
8. ö28.10.2007 klo 18:02
Yllätin itseni ja keksin tuon supermarket-jutun Liberon avituksella.
Kohtalaisen vaikea vihje.
9. lp28.10.2007 klo 18:03
Olihan ovela se supermarketja hyvä myös laivavihje. Kiva olo, kun sain valmiiksi.
10. Jaska29.10.2007 klo 00:08
Supermarketjutska saattoi aueta. Se liittynee tiettyyn ketjuun, jonka myymälät on luokiteltu niiden koon mukaan. Minäkin asioin säännöllisesti Myrtsissä sellaisessa, jonka hyvällä tahdolla voi yhdistää ratkaisusanaan. Jos tämä teoria ei ole oikea, niin ainakin se on parempi kuin mikään muu!
11. Lauri Kultti29.10.2007 klo 08:20
Voi, voi! Minä kaupassa vilkaisin, että olikin vain 2½-palloinen (vaikka muistelin, että olisi pitänyt olla 3-palloisen vuoro) ja jätin lehden ostamatta. Ja nythän tätä keskustelua seurattuani näyttää siltä, että vuorossa on ollut aivan mainio ristikko. No, kaipa sen jostain kirjastosta vielä saa kopsattua.
12. IiKoo30.10.2007 klo 09:10
Kirjastosta voi saada sen jo ihan täytettynäkin... ei tarvitse edes itse päätään vaivata... ;-)

(ja taas on keskustelu pompsahtanut alueelta toiselle. Oliskohan jo bugifiksin aika tähän keskustelusoftaan?)
13. tonimikael31.10.2007 klo 00:23
Lauri!

Pistäpä mulle sähköpostia osoitteeseen toni.pitkala@gmail.com, niin saat paluupostissa tuon koviksen.
14. Eki31.10.2007 klo 00:27
Meni jo Laurille.
15. Lauri Kultti31.10.2007 klo 14:26
Sainkin tosiaan jo ristikon. Kiitoksia Ekille (ja Tonille hyvistä aikeista!!).

Jotkut tässä keskustelussa esille tuodut vihjeet olin jo mielessäni (mielestäni) ratkaissut ja odottelinkin aika innolla, että saan ristikon eteeni. Eihän tämä vaikeinta Tonia ollut. Monta varmaa aloituspaikkaa. Viimeiseksi jäivät - aikaisemmissakin puheenvuoroissa mainitut - oikea yläkulma ja vasen alakulma.

Liberon kehuma ANNA, OMA ÄMMÄNI! oli minusta paras!! Se supermarket-vinkki aukesi kyllä helposti, koska jo 15 vuotta sitten amerikkalainen tutkijakollegani hämmästeli minulle nähdessään kotini lähellä ko. supermarketin.
16. Kaikilleko?4.11.2007 klo 13:45
Jaetaanko siis ristikoita ilmaiseksi?Saavatko niitä kaikki?Säikeessä IS KOVIS 27.10. on seuraava viesti:
"Lauri!

Pistäpä mulle sähköpostia osoitteeseen toni.pitkala@gmail.com, niin saat paluupostissa tuon koviksen."
17. Eki4.11.2007 klo 14:24
Lauri on täällä niin paljon mielipiteillään auttanut kovislaatijoita etenemään hankalalla sarallaan, että tuollaisen kädenojennuksen päätin antaa. Asiakkaita on mukava ilahduttaa silloin, kun ilahdutettavien määrä pysyy kohtuudessa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *