KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > ONGELMA, APUA!

3655. Ongelma, apua!

Lauri Kultti23.10.2007 klo 12:06
Teen äitini avustuksella vanhaa ristikkoa, joka ei täysin aukene. Kyseessä on Sanaseppo-lehti 4/1996 (minulla on näitä vanhoja jonkin verran varastossa pahojen päivien varalle eli hetkiin, jolloin Pelikaanit, Iisakit ja IS-kovikset ovat valmiita). Minulla ei kuitenkaan satu olemaan lehden seuraavaa numeroa, josta voisin tarkistaa ratkaisusanat. Olen kuitenkin aika varma ratkaisusta, mutta en taas kerran tajua vihjeen ja ratkaisun yhteyttä. Taatakseni äitini yöunet (no hyvä on, omani myös) pyydän nöyrimmästi apua.

Kyseisen ristikon laatijoiksi on merkitty Pekka Joutsi/Satakunnan sanasepot. Ristikon otsikko on Musiikkia ja ulkoilua. Vaikeusasteeksi merkitty 4 tähteä. Se on sivulla 53.

Kaksi ongelmallista kohtaa:

1. Vihjeenä MONET SEEPRAT! --> NUIJAT

2. Vihjeenä * II --> OULU
O

(Tuossa 2-vihjeessä merkitsemäni tähden kohdalla on oikeasti musta pallukka, mutta en minä osannut sellaista tähän tekstiin laittaa.) Ratkaisusanat risteävät u:n kohdalla.

Nyt on sen verran vanha ristikko, että ihan vapaasti saa kertoa, miksi ko. ratkaisusanat annetuista vihjeistä tulevat!! Vai olisiko minulla koko nurkkaus poskellaan??
2. Anonymous23.10.2007 klo 12:24
Kohdassa 1 tulee mieleen jääkiekossa (ja varmaan muissakin lajeissa) usein kuultu 'kannustushuuto' "Tuomari on nuija!"

Tuomareita kutsutaan raitapaitansa takia seeproiksi. Jos kysytään äänekkäiltä jääkiekkofaneilta, monet seeprat, eli monet tuomarit, ovat nuijia.


Kohdasta 2 tulee lähinnä mieleen että onko kyseessä kartta johon olisi merkattu Ii ja Oulu (jos löytyy toinenkin pallukka).
3. Lauri Kultti23.10.2007 klo 12:50
Kiitos Anonymous: Seeprat ovat varmasti juuri noin.

Tuo toinen kohta on näköjään toistunut hiukan erilaisena kuin sen kirjoitin. Numeron 2 alle joutunut rinkula (O? 0?) on alkuperäisessä vihjeessä II:n alapuolella. Itsekin ajattelin Iitä, mutta en kuitenkaan oikein tajua koko kuvion ajatusta.
4. Jukkis23.10.2007 klo 12:55
No eikös Oulu ole Ii:n alapuolella kartassakin?
5. Lauri Kultti23.10.2007 klo 12:57
Jep, ja tajusinkin tuon kuvion juuri, kun muistin millaisilla symboleilla kartoissa eri kokoiset kaupungit merkitään. Kiitokset vaivaa (olikohan tästä nyt juurikaan vaivaa?) nähneille. Äitini tulevan yön unet on pelastettu :) Eikä tarvitse vaiata Joutsin Pekkaa. Olsikohan kylmiltään muistanut ko. ristikkoa??
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *