KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKOTAPAUS JOTA ET UNOHDA IKINÄ?

3654. Ristikkotapaus jota et unohda ikinä?

jsi22.10.2007 klo 22:40
En pysty unohtamaan Toni Pitkälän ristikkoa, jossa mies istui penkillä auringonpaisteessa syömässä sämpylää. Ristikkoon tuli 'sädehoitoa syövälle'. Loistava! Punaisessa se oli viime vuonna.
2. Eki22.10.2007 klo 22:49
Se oli Suomen Kuvalehdessä vuonna 2005. Toinen lause kuvasta oli ESKIMO VIRKAVALLAN HAMPAISSA. Siitä on Tonin omaa tarinaa mm. säikeessä 1674:

(http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1674&alku=15 &t=k1)

Samoin siitä puhutaan säikeessä 1731:

(http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1731&alku=0& t=k1)

Vielä säikeessä 2490 se mainitaan:

(http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?alku=270&id=2490&p1=vast.php&p2=info_3.php&ryhma= 1&t=k1)
3. Jaska22.10.2007 klo 23:17
1 = ONKIMADON PUJOTUSPAIKKA. SM-alkuerä 3/2003. Sitä koukkua pähkäillessä moni väkäleuka väpätti!
4. veteraani30.1.2008 klo 03:47
Ne tyhjät ruudut jotka olivatkin vihjeruutuja. Ensimmäisillä kerroilla ne kouraisivat vatsan pohjasta. Ihanasti. Joskus edelleen.
5. Olavi Kivalo30.1.2008 klo 10:37
En muista mitään ristikkotapausta. Joko muisti on mennyt tai niitä ei ole.
6. Matti18.5.2008 klo 18:13
Monivuotinen toiveeni toteutui. Ristikossa oli Sisiliassa>Enna. Jippii! Asiaa oli tosin helpotettu lisäämällä että prinsessa nurin. Enna on Sisilian keskiosissa sijaitseva kaupunki.
7. Jukkis18.5.2008 klo 18:30
Kyllä minä ainakin olen Ennaan ristikossa törmännyt joitakin kertoja. Siksi osaan joka kerta malttaa, kun on vihjeenä "Sisiliassa", ainakin hiukka vaikemmaksi tarkoitetussa ristikossa.
8. iso S18.5.2008 klo 19:18
Vastaan on tullut Enna ja Unna. Niiden kanssa olen oppinut varovaiseksi. Toinen on Sisiliassa ja toinen Saksassa, mutta ovat kuin Matti ja Teppo: koskaan en opi muistamaan kumpi on kumpi.

Kumpikaan ei tule vastaan hyvässä visaisessa. Miksikö? Siksi että jos tulee niin ei ole hyvä! (Lievennetään sentään: ristikko voi olla yhdestä huonosta sanasta huolimatta hyvä jos se on muuten erinomainen.)
9. PP18.5.2008 klo 20:00
Olen jo vuosikymmenen ajan jättänyt toisen kirjaimen pois, jos selitys on 'Sisiliassa' ( E_NA).

Mieleen on jäänyt ristikko noin 30 v:n takaa. Antaisin paljon, jos muistaisin, mikä ristikko, mikä sana... Kysymyksessä oli Raamatun henkilö. Kursorisesti luin koko kirjan läpi. Tutkin tietosanakirjojen hakemisto-osat, kiersin kirjastoja, mutta periksi en antanut. Pakkomielteeni oli: yhtäkään ristikkoa ei jätetä kesken. Pari viikkoa meni ja sitten löysin Raamatun, jonka lopussa oli henkilöluettelo ja jo tärppäsi. Sanottakoon, että ensimmäinen ja kolmas kirjain olivat piilokirjaimia. Enää en ole ihan noin fanaatikko, voin jopa luovuttaa ristikon kumppanilleni, vaikkakin pitkin hampain.
10. EJlo18.5.2008 klo 21:32
Parikin aikanaan hykerryttävää on jäänyt mieleen. Sitä, missä ristikossa tai julkaisussa vinkit olivat, en valitettavasti enää muista.
1. Kuvassa laidoiltaan levitetty M-kirjain ; sanaksi tuli HAMPURILAISÄMMÄ

2. Vinkki "ei toimi suotta" ; sanana TURVEVOIMALA
11. Matti19.5.2008 klo 01:19
PP, siis luit kursorisesti koko Raamatun läpi!

No, täytyy tunnustaa. Kun vielä ratkoin Auliksia, vihjeenä oli postinumero. Minulla oli käytettävissä ainoastaan aakkostettu postinumeroluettelo. Ei kun käymään systemaattisesti läpi. Vasta v:ssä tärppäsi. Olikohan joku Vieremä tai joku.
12. HT19.5.2008 klo 02:18
Sama kokemus on minullakin Hesarin ristikon postinumerovihjeestä ja muistan miten oli iloinen yllätys havaita uudesta luettelosta, että siinä paikat olivat myös numerojärjestyksessä.

Taisivat lopettaa painetun postinumeroluettelon julkaisemisen jo aikapäiviä sitten, nythän tiedot löytyvät nopsasti netistä.

Ikimuistoinen tapaus: Hesarin ristikossa oli 60-luvulla sellainen virhe, että jos pani pystyyn "valitutpalat", loppukirjaimen kohdalle vaakaan ei saanut järkevää sanaa, ja jos taas pani vaakaan vihjeeseen soveltuvan sanan, pystyyn tuli "valitutpalaa". Tämä nyt ei sinänsä ole merkillistä, mutta se oli, että ratkaisun julkaisemisen yhteydessä toimitus pyysi virhettä anteeksi. Ei ole taidettu moista nähdä sen koommin Hesarissa.
13. JPQ19.5.2008 klo 02:47
jsi: todellakin oivallus.
14. totoro19.5.2008 klo 18:55
HS-ristikko 80-luvulla; kuvassa tähtitaivas, mulla lukee E_SET (E tuli sanasta VAPAHTAJANTIE), kaikki kirjat ja kirjasto käytynä läpi, mutta ei löydy sopivaa piilokirjainta. Kun olisi tajunnut että se olikin VAPAHTAJANTYÖ, niin ÖISET olisi ollut aika helppo...
15. Ritu25.7.2018 klo 16:40
Keväällä tai alkukesästä ratkoin ristikon, jossa vihjeenä oli TUNTUREILLA. Vastaussanassa oli viisi kirjainta. No hetihän minä siihen sen enempää ajattelematta raapustin sen, mikä ensimmäiseksi mieleen tuli eli POROT.
Risteäviä miettiessäni jouduin toteamaan, ettei
porot ehkä sittenkään sovi yksiin niiden kanssa.
Vastaussanaksi muodostuikin hauskasti PAPAT.

Kyseisestä ristikosta en muuta muistakaan, mutta juuri tällaiset vihjeet, jotka hauskasti yllättävät ratkojan, painuvat johonkin mielen sopukoihin lähtemättömästi.
16. Eki25.7.2018 klo 18:45
Minulla päällimmäisenä mieleen tuleva on Juha Hyvösen Notiisi vuodelta 1995. Ratkoin sen yöjunassa matkalla etelästä Lappiin. Se oli kokeileva visainen ristikko, joka antoi paljon näkökulmia tuleville vuosikymmenille.Vvaltava määrä ahaita, ei pläähelämyksiä lainkaan.
17. isoäiti25.7.2018 klo 20:32
Valitettavasti en muista vuotta enkä ole ihan varma kaikista yksityiskohdista, mutta unohtumattomin ristikkoni oli Simbergin tai Skytän laatima ristikko, jonka pohjana oli Volter Kilven teos Alastalon salissa. Vihjeen ideaakaan en muista, mutta ratkaisun toinen päälauseista alkoi " Vissempää fasuunaa" ja jatko oli ehkä " Alastalon kammarissa". Ja loppu ristikosta oli samaa tasoa. Piti lukea uudelleen kirjaakin pätkä, että varsinkin lauseen alun sai ratkottua. Muistaakseni laatija jopa joutui antamaan lisävihjeen keskustelussa. Vaikka en enempää ristikosta muista, muistan hikisen ratkonnan. Olisiko ollut IS:n kovis vuosikymmenen vaihteessa?
18. Juha N25.7.2018 klo 20:38
Säie 6030: IS-viikonvaihde 12.-13. 2011.
19. Juha N25.7.2018 klo 20:43
sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=vast.php &id=6030
20. Ritu26.7.2018 klo 10:03
Olisi suuri synti ja vääryys olla mainitsematta nimenomaan tässä säikeessä vielä ristikko, joka oli kauttaaltaan täynnä sitä, mitä voi sanoa ratkojan herkuksi.
Ei ollut jotain tiettyä vihjettä, josta se jäi mieleen, koska sitä oivaltamisen iloa oli ristikko täynnä.
Laatija oli minulle uusi tuttavuus, mutta löi kerta heitolla itsensä läpi suosikkeihini. Tuo hänen laatimansa ristikko on ollut ehdottomasti tämän vuoden parasta antia.
Harmi, etten enää kotoa tuota ristikkoa löytänyt.

Ja ken hän on? Hän on 17. - 18.2.2018 viikonvaihteen Ilta-Sanomiin koviksensa laatinut Riku Rosenvall. Apurinaan Heli Kärkkäinen. En tiedä, pitikö Riku itse tuota ristikkoa nappisuorituksena, mutta sitä se oli minulle ja uskoisin, että monelle muullekin sen ratkoneelle.
21. pelaaja26.7.2018 klo 19:43
Yhtenä monien joukosta mieleeni putkahti Toni Pitkälän laatima IS-ristikko muutamisen vuotta sitten, se semmoinen silloisen vuoden vaikeimmaksi mainittu. Yhtenä vihjeenä kuva tiestä ja ratkaisuna
I
I
I
I
En kai minä muista, kuinka monta viivanpätkää siinä ratkaisussa olikaan. Miten itsestäänselvää, kun vain keksii... Ja sulautuivathan ne viivat tietysti risteäviin sanoihin.
Sanottakoon, että koska se oli vuoden vaikein, en tietenkään sitä omin avuin keksinyt mutta silloin ainakin Marco Poloinen ystävällisesti potkaisi, palkinnonjakoajan umpeuduttua siis. Meni minulla sen ristikon ratkaisemieen kai 2 kk. Nyt olisikin kiva yrittää uudelleen uusin voimin, jos sen vielä löydän. Onhan näitä.
22. Pier Kaas29.7.2018 klo 23:56
Näitä tosiaan on, ja minulle on jostain syystä jäänyt mieleen kierohkosti harhaanjohtava vihje AINON KANSSA RASKAUS, joka oli muistaakseni PuPe:n ristikossa pari vuotta sitten. Laatija lienee ollut Joonas Anttila. Ja ratkaisuhan oli luonnollisesti ELOP.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *