KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUPPELI 6/2007

3653. Puppeli 6/2007

ö22.10.2007 klo 14:05
Aivan mainioita ristikoita taas kerran! Uusiakin laatijoita yrittämässä, mutta kyllä vanhat vievät vielä ykkössijat.

Tuleeko Tapio Lähteenmäen tavuristikkoon sivulla 27 murresana kohtaan HEIJASTIMEN PAIKKA? Muuten ei ratkea.
2. RA22.10.2007 klo 14:06
Ei tule murresanaa.
3. RA22.10.2007 klo 14:12
Lisävihje: Tulee ajankohtainen yhdyssana.
4. ö22.10.2007 klo 14:23
Jassoo, näin syksyllä ajatus usein takkuaa. Kiitos RA!
5. ö22.10.2007 klo 14:48
Ekin Kärmes näyttää nyt olevan se "mahdollisesti erittäin visainen", josta hän on meitä vuosikausia pelotellut. En pääse millään alkuun.
6. Jukkis22.10.2007 klo 15:09
Ihmeellistä, minusta käärme oli helpompi kuin pitkään aikaan. Ei juuri mitään ihmetyksen aiheita.
7. Teimu22.10.2007 klo 15:44
Minua ihmetyttää T.Pitkälän s. 29 ristikossa vastaussana "ilahduttaa saajan!(puolikiloinen)" Onko se kenenkään muun mielestä "outo"? Puolikiloinen se kyllä on mutta harvemmin olen kyllä sitä "saanut". Nurkkaus on mielestäni muuten oikein mutta olen epävarma myös kohdasta "toiminta-". Mukavia ja visaisia sanaleikkejä olivat "kuoppaan levitetty" (ei kyllä ilman risteäviä sanoja olisi tämä tullut mieleen) ja "maalaa taulua!".
8. Jaska22.10.2007 klo 17:26
Puolikiloisen täytyy olla Pitkälän sisäpiirijuttuja. Hän.ltä sellaiset eivät enää yllätä.
9. Lauri Kultti22.10.2007 klo 18:37
Minun käsittääkseni tuo puolikiloinen on (tai on ainakin ollut) tyypillinen tuominen, kun on esim. menty terrorisoimaan tuttavien lomaa heidän mökilleen.
10. Jaska22.10.2007 klo 19:35
Ahaa! Onkohan Pitkälä viejä vai saaja?
11. tonimikael23.10.2007 klo 04:21
Lukekaapa se vastaus sana vihjeen kanssa näin:
??? ??????? ilahduttaa saajan! :)
12. tonimikael23.10.2007 klo 04:22
Katsokaa tuota edellisen viestin lähetysaikaa, siksi vastaussana erikseen. ;) :D
13. Lauri Kultti23.10.2007 klo 09:28
Tuo Tonin vinkki 04:21 kieltämättä aukaisi tuon puolikiloisen ihan uudella tavalla. No, minullehan siinä ei alunperinkään ollut kummoisiakaan ongelmia; olenhan vannoutunut maalais-ranskalaisen keittiön kannattaja!!!!
14. Lauri Kultti23.10.2007 klo 09:32
Minkähän takia Punaisesta Pelikaanista 6/2007 aloittamani keskustelu (3648 21.10.07 klo 11:07) on siirretty tuonne "Muiden aiheiden" puolelle? Nyt tästä samasta lehdestä on sitten kaksi eri keskustelua.
15. Jaska23.10.2007 klo 10:19
Jopa meni kova kalloisellekin Pitkälän aivoitus perille! Olisi ehkä mennyt heti, jos vihjeen täsmennyksenä olisi ollut puolikiloisen sijasta kupera puoliympyränkaari!
16. ,-viilari26.10.2007 klo 19:09
Mukavaa, ettyä uudet laatijalupaukset ovat saneet palstatilaa Pelikaanissa! Mielenkiintoista nähdä, miten taito kehittyy ajan mittaan. Vähän palautetta:
Malojen ristikko oli mukavaa ratkottavaa kivoine konnuuksineen ja eksoottisine kuvineen. Kuitenkin kehottaisin suurempaan tarkkuuteen vihjeissä.
Jos olen ratkonut oikein tuli vihjeeseen MUKULALLA ratkaisusanaksi lisääntymiskykyä ilmaiseva adjektiivi, ei oikein natsaa.
Toisessa kohdassa oli vihjeenä PYYTÄÄ ja sarvipään kuva,ratkaisusanaksi tuli uhanalainen nautaeläin. Tälläkin sivustolla on monen kertaan todettu,että ko. tapaiset sanat eivät ole rinnasteisia, eli ratkaisua ei voi noin johtaa.
Samalla logiikalla syntyisi esim PERÄSSÄ TULEVIA - TAKAT.
Kaksi piilokirjainta on vielä auki: Vihje EI SALLI TUOTA ja nuoli alas.
Viittaako nuoli piilokirjaimeen, allaoleva sana kun itse näyttäisi olevan monikollinen?
Vihje ALAKUUSTA tuotti ratkaisusanaksi kummajaisen, jollaista en luonnossa ole koskaan kuusessa tavannut, lehtipuissa kyllä vesoja näkee.
17. Selittäjä26.10.2007 klo 19:30
Alempi nuoli "tätä" viittaa ylärivin vihjeeseen "ei salli tuota" ja sen nuoli puolestaan osoittaa 'alanuoleen'. Eli 'ylänuolen' ratkaisusana "ei salli" alemman nuolen ratkaisusanaa.

ALAKUUSTA ratkaisusanan ainakin google tuntee.
18. ,-viilari26.10.2007 klo 20:48
Kiitokset ! Nuoliongema selvisi, olin johtanut pienessä mielessäni yhteyden suksisauvan äänestä vesilintuun..
Alakuusta jäi vielä vaivaamaan, ratkaisusana on minulle uppo-outo, vaikka olen puuveneen rakentanut! Liekö paikallinen ilmaisu?
19. Jaska26.10.2007 klo 20:55
Noottia ,-viilarille. Malot eivät liene ihan uusia lupauksia, muistaakseni. Vihjeen MUKULALLA oikea ratkaisusana on substantiivi. Sanaris on hyväksynyt vihjeen PYYTÄÄ + kuva, koska ei ole muutattanut sitä? Varmistetaanpa asia Ekin kioskista.
20. Selittäjä26.10.2007 klo 21:05
Sitä sanaa vähän ihmettelen mikä tuli keskelle pystyyn kuvasta missä lehmät(?) kävelee liikenteen seassa?

En mutes laita kaulaani ihan vähällä "Herra Maloa". ;-)
21. Libero26.10.2007 klo 22:17
Vaikka olin ratkonut Pertti Malon ristikot toisenvärisistä Pelikaaneista ja saanut mielestäni niistä muka riittävästi tuntumaa, niin Punaisen keskiaukeama vaati erinäisiä painiotteita, jotka eivät ole ensinkään hallussani.

Ristikosta tuli tuplasti kaksitähtinen, koska useimmat Päivi Malon piirrokset avautuivat vasta sitten, kun olin saanut liudan ratkaisusanoja paikoilleen sanallisista vihjeistä tai summamutikassa kokeilemalla eri vaihtoehtoja.

Uteliaisuus onneksi voitti, vaikka olin vähällä luovuttaa. Ristikkoa saattoi onnellisen lopun häämöttäessä pitää haastavana kaikessa konnuudessaan ja eksoottisuudessaan, kuten -,viilari sitä osuvasti luonnehti. Piirrosvihjeiden lukutaitoa kohensi se, että jatkoin ratkomista automatkalla päivänvalossa.

Ohutrajaisissa monivärisissä piirroksissa oli paljon sisältöä, mutta sekä kirkkaat että tummat taustat tuntuivat nielaisevan asian kuin asian. Olikin kiinnostavaa ja valaisevaa katsella kuvia jälkeenpäin, koska ne osoittautuivat täsmävihjeiksi. Tosin yksi on yhä tunnistamatta. Kyse on juomavihjeen ja jalkavihjeen välissä olevasta piirroksesta.

Kun omat ongelmani liittyivät lähes yksipuolisesti kuvalliseen ilmaisuun, sanallinen viestintä tuotti mukavia yllätyksiä. Lehmästä tuli hauska ratkaisusana (13). Ristikon parhaita vihjeitä olivat mielestäni esimerkiksi LÄHES AINA HITCHCOCKILLA (10) ja PEUHATA (6). Ihan halpaan taas menin, kun hahmottelin vihjeitä, joissa oli pieni viiva sanojen KARI ja

KOLA-
TINA

yläpuolella.

Näköjään minua askarruttivat eri yksityiskohdat kuin ,-viilaria, joka taitaa olla ristikon rakenteellisen puolen eksperttejä. :)
22. Jaska26.10.2007 klo 23:17
Libero, kyllä se epäselvä ratkaisusanaansa esittää vähän "tyyliteltynä" (pää irrallaan)! Selittäjän ihmettelemä sana on minusta koko ristikon paras oivallus. Se siis tuli lehmIstä.
23. ,-viilari26.10.2007 klo 23:17
Selittäjälle selitysesitys: Ratkaisu nautaongelmaan löytyy lehmän ruuansulatuksesta - aikamoinen oivallus laatijalta!
24. Jaska26.10.2007 klo 23:19
Äsh, eiku sittenkin lehmÄstä, siitä etumaisesta ilmeisesti!
25. Selittäjä26.10.2007 klo 23:25
No voih, oli se ainoa piilokirjain väärin ja samoin "stoppaa häät" vihjeen viimeinen kirjain. Nysse selvis!
Tuhatkertainen /10 töppäys! ;-)
26. Kravattimies27.10.2007 klo 06:37
> Malot eivät liene ihan uusia lupauksia, muistaakseni.

Olen Pertti, 62. Päivi on paljon, paljon, paljon nuorempi kuin minä! Nämä Punaisen, Paksun ja Mustan Pelikaanin ristikot ovat ensimmäiset kuvaristikot, joista olemme saaneet maksun. Samalla saimme takaisin uuteen tietokoneeseen ja skanneriin sijoittamamme rahat ja jonkin verran jäi ylikin!

Näitä ennen rahaa tuli ristikoista ennen tänne Australiaan muuttoamme (1981), kun Suomen Kuvalehti julkaisi puolisen tusinaa kappaletta alkeellisia piiloristikoitani.

Kuvaristikoiden piirroksista sen verran, että Päivi piirsi ne pienille lapuille, joita kaupassa myytiin 500 kappaleen nipuissa. Ajattelin, että yksi lappu voisi vastata yhtä ruutua. Oikealla ylhäällä olevaan kuvaan tarvittiin siis kolme lappua vierekkäin. Skannasin piirokset ja väritin ne sitten koneella.

Poika auttoi [perspektiivisesti] vaikeana pitämämme [lähellä lehmää olevan] kuvan teossa. Parissa minuutissa hän sai sen valmiiksi; sen puun ja pilvet hän venytti puhekuplista!

Laatiminen on hauskaa, mutta rasittavaa. Terveyttäni ajatellen pidän pitkän kesäloman. Tarkoitus on jatkaa ilmojen viilennyttyä joskus ensi vuoden puolivälissä.
27. Pentti, 4127.10.2007 klo 14:43
Löysikö kukaan niitä Suomen Kuvalehden ristikoita?

d=)
28. Kravattimies28.10.2007 klo 00:39
Ei tietääkseni. Nyt kaikki ullakoille selaamaan SK:n vanhoja vuosikertoja (1975-1981).

> Libero, kyllä se epäselvä ratkaisusanaansa esittää vähän "tyyliteltynä" (pää irrallaan)!

Ettei totuus unohtuisi, niin pää on paikallaan. Ei auteta enää.
29. Jaska28.10.2007 klo 14:22
Anteeksipyynnön kera korjaan: vaikka se näyttää olevan irrallaan.
30. Aulikki Nenonen28.10.2007 klo 18:41
Tulipa vietetyksi iltapäivä navetan vintillä vanhoja lehtien vuosikertoja tutkien. SK:n numerossa 33/79 on Pertti Malon piilosana. Muistelen nähneeni niitä hyvässä tallessa jossain muuallakin, joten voi niitä vielä tulla vastaan enemmänkin.
31. Libero28.10.2007 klo 21:59
Kravattimies: Aloin nähdä. Käänsin kuvan hetkeksi ylösalaisin, minkä jälkeen käsitin. Siinä on happeningia kerrakseen, kun ottaa huomioon, että tapahtuma-aukio on neliösentin kokoinen. :)
32. Kravattimies29.10.2007 klo 03:12
Jippii, Aulikki, ihmeiden ihme! Sydämelliset kiitokset Sinulle vaivannäöstäsi! Ihmeiden aika ei siis vielä ole ohitse.

Jaskan ja Liberon viesteihin kommentti: Anteeksi on annettu. Eihän syy ollut muissa kuin minussa. Pää tosiaankin näyttää olevan irrallaan, mutta niin oli tarkoituskin, koska apuna kätetyssä valokuvassakin niin on. Laatijoilla meni melkoisesti aikaa jo pelkästään joidenkin piirroskuvien suunnitteluun. Tavoitteena oli saada aikaan kahden tähden vihjeitä. Niinpä pengoin nettiä, kunnes löysin mielestäni sopivia aiheita Päiville.
33. Kasperi26.12.2007 klo 00:11
Voihan pee, olen unohtanut lähettää lehden, jouluhössötyksen vuoksi ilmeisesti.... Lehti löytyi äsken eteisestä, taitaa olla turha enää laittaa postiin...
34. Timppa26.12.2007 klo 07:41
Muistaakseni ohjeissa luki, että POSTITETTAVA VIIMEISTÄÄN 27.12.2007, minä ainakin pudotin oranssiin laatikkoon hyvissä ajoin eli 25.12. ;)
35. Kasperi26.12.2007 klo 11:49
Itse asiassa lehdessä lukee, että postitettava viimeistään 25.12.....
36. !26.12.2007 klo 11:55
25.12.-postileimaa tuskin kukaan saa kirjeeseensä. Kasperi, käytä hyväksesi ja vie kirje heti laatikkoon.
37. Eki26.12.2007 klo 12:15
Sivulla 2 lukee 27.12. Avainsanakisaan on pantu epähuomiossa 25.12. Huomenna voi vielä postittaa kaiken kaman.
38. Kasperi26.12.2007 klo 12:34
Juuri hokasin tuon samaisen asian, kun vilkaisin kalenteria.. Laitanpa lehden vielä tänään lootaan..
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *