KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 6/2007

3648. Punainen Pelikaani 6/2007

Lauri Kultti19.10.2007 klo 19:33
Ei tämä sentään ihan päivässä ratkennut (viittaus: säie 3636, Jukkis 14:10 :) ), mutta ratkesi kuitenkin.

Vaikein minulle oli tällä kertaa Lähteenmäki/Asikainen s. 27. Näiden laatijoiden yhteistyö on tullut minulle nopeasti kovin mieluisaksi. Vinkit ovat kieroja ilman ylenpalttista kirjoitusasuilla kikkailemista.

Viitamäki s. 30-31 aukeni myös kovin hitaasti. Kyllä Viitamäen (visaiset) laatimukset aina aika hitaasti aukeavat, mutta tämän kanssa meinasi jo usko loppua. Viimeiseksi kannoksi kaskessa tässä ristikossa jäi kolme tyhjää ruutua, joiden ratkomiseen meni koko päivä. Lopulta käytin googlea ja löysin sopivat risteävät erisnimet, joista en ollut koskaan aikaisemmin kuullut.

Tämä oli siitä omituinen lehti, että minulle ei jäänyt yhtään epäselvää kohtaa ristikoiden ratkettua. Tosin aika pitkään Lähteenmäen/Asikaisen ristikossa vihjeen TOUMU ja ratkaisusanan yhteys oli kateissa (koska itsepintaisen hölmösti etsin sitä yhä uudestaan ja uudestaan ihan väärältä suunnalta).
2. Jaska19.10.2007 klo 22:44
Pirullista toumua on välillä tämä ratkonta...
3. tonimikael21.10.2007 klo 07:53
Lauri: "Tämä oli siitä omituinen lehti, että minulle ei jäänyt yhtään epäselvää kohtaa ristikoiden ratkettua."

Onko meistä laatijoista tullut NOIN tylsiä?? ;) ;) :D
4. Lauri Kultti21.10.2007 klo 10:11
Toni:

Luulenpa, että asia on pikemminkin päinvastoin. Kun epäselviä kohtia ei jää, olette olleet nasevia ja ymmärrettävän loogisia. Tuohan ei tietenkään estä toistuvaa hämmentymistäni luomustenne edessä. Sinunkin ristikossasi (s. 29) ihmettelin tyhmää kohtaa POLIITIKKONIMI ja vielä tyhmempää ratkaisusanaa. Haeskelin netistä kaikenlaisia poliitikkoja ympäri maailmaa, lähimpänä oli mielessä Puola. Kun sanasokeuteni haihtui ja ymmärsin ratkaisusanan rakenteen, tuli hyvä mieli. Ja jälleen kerran tuli vahvistettua usein huomaamani seikka: kun luulen teitä laatijoita joskus tyhmäksi/tylsäksi, löytyy tyhmyys/tylsyys lopulta ihan muualta. Onneksi minulla on peili!
5. Eki21.10.2007 klo 10:34
Täällä nettisivuilla on nyt jo useampi minusta vihjannut, että siinä ja siinä koviksessa on outoja kohtia ollut nolla tai vähän joka tapauksessa. Tämä todistakoon sitä, että näitä sivuja luetaan ja on opittu, millaiset vihjeet eivät nk. mene jakeluun. Onhan muuten aika vaikea saada palautetta yksittäisistä vihjeistä tai muuta tarkempaa kritiikkiä kuin että "älytön kovis" tai "loistava visainen pala".
6. tonimikael21.10.2007 klo 11:07
Lauri:

Samasta poliitikkonimestä "ärisi" samaan tapaan myös veljemme Viitamäki. Että sainpas näpäytettyä teitä! ;)
7. Sini28.10.2007 klo 21:40
Minulle jäi täysin epäseväksi Pihlajamäen siv. 26 olevassa ristikossa,miten väritetyillä riveillä olevat sanat liittyvät pääkuvaan.
8. RA28.10.2007 klo 21:54
Niin minullekin. Ensin. Kunnes keksin, että se yksi väritetty sana... ;-)
9. Sini28.10.2007 klo 22:08
Jo selkis. Kiitos RA
10. Jukkis30.12.2007 klo 17:50
Tässä lehdessä jäi hämäräksi, mitä tulee Luuukkalan ristikossa (s. 28) vihjeestä PÄÄKAUPUNKI. Sain siihen -O-A. Jos laitan siihen puuttuvat kirjaimet antavat risteävät sanat parhaan (tai ainoan) ymmärrykseni mukaan, saan MOJA.

Onko sellainen pääkaupunki olemassa? Vai muistaako joku, mitä siihen oikeasti tuli?
11. mor30.12.2007 klo 19:31
Itselleni tuli pääkaupungiksi DOHA. Vaakasanoista DICK on yksi viisikosta ja HAAT ovat epäsuoria.
12. Jukkis30.12.2007 klo 19:50
Äh. Ilmeisin viisikko jäi älyämättä. Minä päättelin että 1/5 = MICK (Jagger). Muita (kieltämättä aika kaukaa haettuja) mieleen tulleita vaihtoehtoja oli NICK (Mason) ja RICK (Wakeman). DICK:iäkin mietin, mutta kun en keksinyt, mikä se 5 olisi ollut. Olisi kyllä pitänyt keksiä.

Ja EPÄSUORIA -> JAAT oli minulla ykkösvaihtoehtona. "Jaa....":han on semmoinen epämääräinen vastaus. Minusta EPÄSUORIA -> HAAT on aika tyhmä.

Mutta opinhan nyt sitten uuden pääkaupungin. Tuollehan voisi olla vihjeenä vaikka että "HOMER TILAA OLUEN".
13. Jaska30.12.2007 klo 21:06
Jukkiksen ilmoitus uuden pääkaupungin oppimisesta johtaa kolmeen päätelmään: 1) J lopetti Viikon pääkaupunki -ketjun seuraamisen marraskuun ekaan päivään kommentoidessaan omaa tehtäväänsä RAIA (OSLO). Kaksi päivää myöhemmin RA esitti tehtävän SÄVELALA, jonka mor kuittasi kohta DOHAlla. 2) J katsoi tämänkin tehtävän vastauksineen, mutta hän ei muistanut sitä enää Luukkalaa ratkoessaan. 3) J laskee leikisti lööperiä, toki hän Qatarinkin pääkaupungin on tiennyt jo ammoisista ajoista lähtien!
14. Jukkis31.12.2007 klo 12:59
En muista, mikä päätelmä noista neljästä voisi olla oikein.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *