KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-PIILOSANA 06.10.07

3626. IS-piilosana 06.10.07

Juha N7.10.2007 klo 14:07
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta täytyy sanoa uudestaan: Eki on piilosanojen kingi.

Tämänkertaisessa IS-piilosanassa neljä 13-kirjaimista ratkaisusanaa. Niistä kaksi 3-vihjeisiä, kaksi 2-vihjeisiä. Suorien vihjeosien ohella monipuolinen lajitelma piilosanamaisia vihjeitä: kaksi kaksoismerkitystä (kerto), yksi jaotelma, yksi kätkö, kaksi hienoa aiheeseen liittyvää anagrammia. Tässä näin:

Kihlautuminenkin pian ajankohtaiseksi muuttuvana hommana, ei kuitenkaan hirvenkaatona. (13)

On löydetty ydyt. Tämä tönii, koska ei pysty vastaamaan tarpeisiin. Voi olla myös, että omat tarpeet ovat liian korkeat. (13)

Mikä on muttei todistettavissa? Kasteessa saatu, siis kuluva vuodenaika. Onhan tässä useita puolia. (13) [Huom. varsinkin ensimmäinen lause: nättiä, luovaa sanaseppoilua.]

Kun päästään kilpailupaikalle, otetaan ensin kihnutteluerä. (13)

Sama monipuolisuus näkyy 9-kirjaimisissa sanoissa. Niitäkin neljä, ja vihjeiden piilosanamaisina osina on yksi jaotelma, kaksi kätköä ja yksi anagrammi.

En kyllä ketään kumarra skuupin toivossakaan! Pitää odottaa melkein neljä viikkoa. (9)

Peruste tällä ja kaverillaan: on saatava tarkastaa pitkään. (9)

Jos pressaa hieroo, se velttouden poistaa. (9) [Tässä bonuksena tahallinen tai tahaton viittaus kyseisen polioinvalidin alaraajahalvaukseen.]

Outi-nimen outo puoli. (9) [Tyypillistä kompaktia Ekiä.]

Ja lopuksi minua erikoisesti hykerryttänyt vihje: Nyt hän peruu supistetunkin kukkatilauksen. (5) [Älyä, huumoria, napakkuutta: Eki sen teki!]
2. airisto7.10.2007 klo 14:55
Muista nyt kuitenkin katekismuksen ensimmäinen ;)
3. Eki7.10.2007 klo 15:05
Nämä IS-piilosanat teen vasemmalla kädellä.
4. Jaska7.10.2007 klo 16:53
Minä ratkon ne kädettömästi.
5. airisto7.10.2007 klo 17:17
Minä ratkon ne vilkaisemalla, mutta oikean käden tuotteita pitää hetken katsella ;)
6. Eki7.10.2007 klo 17:38
En tee IS-piilosanoja vasemmalla kädellä mutta vähän rennommalla kuin esim. SK:n. Yhtään vihjettä en ainakaan keinotekoisesti vaikeuta. SK:ssa tuntuu joskus, että pitää vähän kiertää ruuvia. Lyhyt ja yksinkertainen hyvä vihje voi syntyä suoraan tai pitkän mietinnän jälkeen.

Ainakin lyhyistä sanoista siis saattaa IS:ssä päästä liikkeelle vaikka kädettömästi, mutta en minä edes itse muista (vieläkään mietittyäni) ratkaisua kaikkiin Juha N:n luettelemiin vihjeisiin, vaikkei tuon teosta ole kuin pari viikkoa.

Piilosanan onnistuminen on osaksi onneakin. Kahteen periaatteessa yhtä hyvään laatimukseen voi saada ihan erilaatuiset piilosanavihjeet.

Juuri tänään tein vihjeet SK 42:n piilosanaan, jonka pohjan olin laatinut pari viikkoa sitten. Vihjeitä tehdessä tuli mieleen, että "tähän osui aika mukavia sanoja piilosanan kannalta". Tietenkään sanojen valikoituminen ei ole aivan sattumanvaraista vaan kyllä niitä miettii piilosanan kannalta laatiessa, mutta hyvä idea ei aina johda hyvään vihjeeseen.
7. Juha N7.10.2007 klo 19:00
Ratkomisen helppous (mahdollisuus kynättömään ratkontaan) ei ole epäantoisuuden synonyymi.

Pointtini on vihjeiden monipuolisuus, huumori ja kekseliäs napakkuus. Pitkienkin sanojen vihjeet ovat paljolti muuta kuin anagrammeja, ja ne harvat anagrammit ovat herkullisia: eivät mene liiaksi asian viereen, ja ne on usein saatu yksisanaisiksi kielemme runsaita taivutusmahdollisuuksia hyväksi käyttäen.

Esim: Kihlautuminenkin pian ajankohtaiseksi muuttuvana hommana, ei kuitenkaan hirvenkaatona. (13)

Tässä ratkaisusana: RENKAANVAIHTO. Suora vihje: PIAN AJANKOHTAISEKSI MUUTTUVANA HOMMANA. Kompavihje (kaksoismerkitys, kerto): KIHLAUTUMINENKIN. Anagrammivihje: HIRVENKAATONA, joka liittyy nätisti edellä puhuttuun ajankohtaisuuteen. Vasemmalla kädellä tehdyksi vihjeeksi Älyttömän Herkullinen.

Jos nämä piilosanat tuntuvat liian helpoilta, kannattaa jättää 12-13-kirjaimiset sanat ratkomatta (ei vilkaisuakaan vihjeisiin), laatia ristikko ITSE loppuun (puheena olevassa piilosanassa löysin nuo neljä 13-kirjaimista sanaa nopeasti) ja yrittää keksiä millaiset vihjeet Eki on niihin laatinut. Se on yllättävän hauskaa.
8. iso S7.10.2007 klo 22:24
Vasemmalla kädellä tekevien osuus on sadan vuoden kuluessa kasvanut 2-3 prosentista noin 10 prosenttiin laadun siitä kärsimättä. Pikemminkin päinvastoin, koska syy moiseen on se että ennen vasenkätisiä pakotettiin oikeakätisiksi, mikä ei aina mennyt jälkiä jättämättä.

On suorastaan asiallista tehdä tuollainen piilosana vasemmalla kädellä, koska kihlautumiseen liittyvä renkaanvaihtokin tehdään vasempaan käteen!

Vasen on oikea, joskus. :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *