KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 29.9.

3618. IS KOVIS 29.9.

Lauri Kultti29.9.2007 klo 20:08
Tämä pisti ensin taas kerran lujasti vastaan, mutta lasillinen punaviiniä lampaanpaistin kera pisti vauhtia hommaan. Hauskoja/hyviä sanoja oli niin paljon, etten viitsi edes mitään yksilöidä. Vinkki NAISVÄKEÄ KÄÄNNETTYNÄ PÄHKINÄ askarrutti pitkään, sillä yritin sitä käännöstä väärällä tavalla! Oikeassa laidassa olevan lepakon olisin itse ehkä laittanut mieluummin toiseen asentoon?!
2. arjatuula29.9.2007 klo 20:38
Kuka on laatija? Ei näkynyt sivulla. Teamkatalinko?
Veikkaan Tonia.
3. tonimikael30.9.2007 klo 11:48
Juu minä sen olen laatinut ihan yksin, eli nimimerkkiä tuntemattomille: Toni Pitkälä siis.
4. Lauri Kultti30.9.2007 klo 12:21
Itsekin ensin luulin laatijaksi Teamkatalinia, mutta kyllä piirrosjälki äkkiä antoi ymmärtää Tonin olleen asialla.
5. ö30.9.2007 klo 13:07
Sopivan vaikea ristikko minulle.

Minua miellyttää tämä Tonin tapa tehdä vaikeutta harvinaisilla sanoilla ja kirjainyhdistelmillä.

Ymmärtämättä jäi LIPSASEN LAPSI?.

Onneksi Google löysi RAHALLA RAJOITTAVALLE TEKIJÄLLE edes yhden osuman.
6. RA30.9.2007 klo 15:58
ö, tiedä häntä, mutta tuli mieleen tuosta LIPSASEN LAPSI? -vihjeestä, että Lipsasta eli Dannyä itseäänhän sanotaan "Iso D":ksi. Niin että silloin pikku d...
7. Jaska2.10.2007 klo 12:35
Vuorovedosta ja RAn selvähköstä ratkaisusanavinkintä huolimatta tämä melkein pahis vaati koko aamupäivän huhkimisen. On se Pitkälä vaan sellainen paronetti, ettei paremmasta (= vaikeammasta) väliä. Viimeisenä täyttyi alkupiiloruutu, siihen tällättiin mielestäni ainoa mahdollinen kirjain. Yhteys vihjeeseen jäi kyllä varsin sumeaksi.

Pelkään, että monelle saatteen innostamalle kovisvasta-alkajalle tämä oli kuin hyppy kartingista suoraan formulan rattiin: matka tyssäsi heti ekaan mutkaan. Kyllä se koulutus olisi ollut parempi aloittaa 2,5 -tasolla, oppitunti(kaudet) siis joka toinen viikko. Idea on toki lämpimästi kannatettava.
8. Libero2.10.2007 klo 15:11
Ristikko osoittautui huikean hienoksi. Tästä vielä mitään tietämättä päätin antaa ristikolle aikaa ja musiikkia niin paljon kuin se vaatii. Ja vaatihan se: kaksi valvottua yötä ja yhden nukutun yön. :)

Kyyti oli puolimatkan krouviin saakka yhtä leppoisaa kuin kolukärryillä. Aluksi ratkesi oikeanpuoleinen kolmio, jonka hypotenuusan olisi voinut piirtää hiukan mutkitellen vasemmasta alakulmasta oikeaan yläkulmaan. Sisu oli vähällä mennä kaulaan. Päästin mieleen myrtyneitä ajatuksia. Tuntui aivan kamalalta.

Sitten psyykkasin itseäni ja lisäsin musiikkiin volyymiä. Onhan tonimikael kuitenkin ihmiselle ristikon laatinut? Olenhan jo tutkinut kovisten ratkaisuja ja yrittänyt ymmärtää? (Ks. Koviskoulu 1.)

Vihjeestä KOVIS-ALFIN KORTITON PERHE! (6) alkoi matka joutua ja kyytikin parantua. Kaunis kiitos laatijalle.

- - -

Koviskoulu on tervetullut! Sitä tässä on kaivattu. Idea on mitä parhain. Opintoviikkoja näyttää olevan tulossa sen verran paljon, että hommaan oppimateriaalille inspiroivan vihon ensi tilassa.
9. RA3.10.2007 klo 16:51
Jaska: "Viimeisenä täyttyi alkupiiloruutu, siihen tällättiin mielestäni ainoa mahdollinen kirjain. Yhteys vihjeeseen jäi kyllä varsin sumeaksi."

Se mies sanoo, että "Minä myös!" eli ilmaisee olevansa kaima sille, minkä ainoastaan voi käsissä olevasta
tyhjästä(än) nykästä. (5)
10. Jaska3.10.2007 klo 18:02
Näyttää siltä, että miehellä on kädessään syömäkelvoton lihapiirakka eikä mikään sellainen, mistä voi nykästä tyhjä. Siihen viittaa piirakasta lennähtänyt kärpänen tai mikä lie ötökkä, jolle siis mätä liha on kelvannut. Totta on kyllä, että Pitkälällä on joka ristikossaan kuvia, joissa on ylimääräistä rekvisiittaa vailla yhteyttä ratkaisusanaan.
11. Libero3.10.2007 klo 21:23
Arvelen, että se ötökkä on piiroksen toista pääosaa näyttelevä koi...
12. RA3.10.2007 klo 21:49
Jaska, otapa nyt silmä taas käteen ja kato. Se mikään lihapiirakka ole.
13. i-sti3.10.2007 klo 22:07
Velä kätees, jos naisille vois sanoon noin.Pelkele
14. EJlo3.10.2007 klo 23:28

Tuo "otapa silmä käteen" - vinkki olikin oivallisen selvittävä. Otin nimittäin suurennuslasin käteen ja se itsekin piiraaksi tai ainakin joksikin syötäväksi luulemani osoittautui aivan muuksi. Siitähän se piilokirjain selvisi. Mikä lie väärin, koska PIETARIN piilokirjain on aukeamatta.
15. RA4.10.2007 klo 00:29
Pähkäilin paljon "PIETARIn" piilokirjainta. Päädyin...
16. tonimikael4.10.2007 klo 18:39
Mie annan vinkin, että piilokirjaimeksi on vain n. 29 eri vaihtoehtoa. Saksalainen yy se ei nimittäin ole. :)
17. Jaska4.10.2007 klo 19:49
Ja mie vinkkaan, että monia suomalaisia lyötiin viime kesänä Kronstatissa oikein monen lyödyn takia.
18. EJlo5.10.2007 klo 10:05
Ilman ylläolevia ystävällisiä vinkkejä PIETARIN LYÖMÄ selvisi.
Se lähtikin aukeamaan kun uudelleen mietin mitä 4-kirjaimisia sopimuksia sitä on aikanaan tehty. Siitä tuli uusi hyvä sama MUISTIA-vinkkiin ja loppu oli selvä. Nurkkahan ei ollut ratkaiseva ristikon "valmiuteen" kun kaikki numeroidut ruudut olivat jo ratkenneet. Tyhjät ruudut vain tuppaavat kaihertamaan mielessä ja ennemmin tai myöhemmin ne on hyvä selvittää.
19. Juha N7.10.2007 klo 13:27
Nyt kun vastausajan päättymisestä on 2 päivää, uskaltaa jo vapaasti kommentoida.

Laadinnan lähtökohtana näyttää olleen Z-leikki: risteävät sanat ZENILÄISGURU, MOZZARELLASANDWICHIT ja ZZTOP (viimeksi mainittu ei tainnut YHTYE-vihjeestä tulla kenellekään ensimmäisenä mieleen: lienee tehnyt mieli ostaa useampia vokaaleja). Kun kuvatilan alle (sattumalta?) änkesi vielä kolmas pitkä sana RUOTSALAISBLONDI, pääsi pilapiirtäjä-Toni loihtimaan hykerryttävän M Mäkelä -tyyppisen pääkuvan. Kalju kaapumies opetuslapsineen, taululta luettavissa tärkeimmät opinkappaleet EI NAISSUHTEITA ja EI ELÄINKUNNAN TUOTTEITA, mutta nuo opit eivät sitten osoittaudu kovinkaan tärkeiksi, kun seuraan änkeää vaalea hunajapupu kolmioleipiensä kanssa: "HEJSSAN KULTSI! JA PALJON JUUSTOA, NIINHÄN?" Hitsi Toni, vaikka ratkominen on aina hauskaa niin näin hauskaa se ei ole pitkään aikaan ollut!

Muuten nauratti eniten toisiinsa liittynyt puhekuplapari "EN TYKKÄÄ MUUSISTA!" > ETOA ja "TUO EI TUNNU KIVALTA!" > ERATO. Vaihtelu virkistää!

Vaikein kohta oli suht laajan aukion kytkösvihjepari KORVAAN TAI SUUHUN > ABBA, ja ABBA-ratkaisusanaan viittaava NOISTA LAITIMMAISEN NIMISIÄ > AGNETHAT. Todella hyvä kovista vaikeuttava vihjepari!

-> ö 30.09.2007 klo 13:07 :"Onneksi Google löysi RAHALLA RAJOITTAVALLE TEKIJÄLLE edes yhden osuman."

ö, OSTOAITA-sanaa varten googlettaminen on turhaa, eikä sitä Googlesta löydykään ennen kuin ehkä tämän kommenttini jälkeen. OSTOAITA nyt vain sattuu olemaan tämän ristikon keinotekoisin sana. RAJOITTAVA TEKIJÄ on AITA, ja kun se on RAHALLA hankittu, kyse ei ole itse tehdystä eikä talkooväen rakantamasta aidasta vaan ostetusta. Kynsin hampain: hyväksyn :)
20. Jukkis7.10.2007 klo 14:54
Mitäs keinotekoista "ostoaita"-sanassa on? Semmoisiahan saa joka rautakaupasta puutarhatarvikeosastolta.
21. Jaska7.10.2007 klo 17:26
Ostoaita on ihan OK ratkaisusana, muihin JN:n näkemyksiin voi yhtyä. Ikävä vain, että ostoaidan vihje "rahalla rajoittava tekijä" on epäonnistunut. Siitä miinus kympin perään. Parempi esim. "ei varkain rajoittava" ja paljon parempi "pöllimättä pystytetty". Ristikon näppärin vihje oli muuten KUU-, vaikka epäilenkin sitä uusintapainokseksi. Jalkapallon ystävänä soimasinkin itseäni ankarasti, kun en sitä heti ensimmäiseksi kokeillut.
22. Libero7.10.2007 klo 19:15

Juha N:n innostunutta kommenttia oli kiva lukea. Minulle ristikon ylivoimaisesti työläin kohta syntyi vihjeistä PIETARINKIN LYÖMÄ ja SUMUA. Ensimmäiseksi vastaussanaksi panin nimittäin korvan, jonka v vaati sumuksi merisavun. Näillä eväin etenin ensin kohti umpikujaa, vaikka oikeiksi osoittautuneita sanoja mahtui mukaan sentään neljä. Korva piti kuitenkin korvata ruplalla ja ihana merisavu tylsällä aerosolilla. :)

Tuollaisen turhauttaneen tarpomisen vastapainoksi vasen alakulma pelkästään ihastutti ja antoi avaimet kahteen pääkuvasta tulleeseen loistosanaan. Myös Z-leikki valkeni nopeasti. Kun vihjeen YLIN ratkaisusana ZEUS oli paikoillaan, loppu oli hauskaa rallattelua. Tästä saan kiittää muun muassa nimimerkki hahia. Hän lähetti jokin aika sitten meilinä ristikon, johon tuli bändiksi ZZ Top, joten ze oli tuoreessa muistissa.

Ostoaita ei minuakaan häirinnyt, kun katselin taannoin pajuaitaelementtejä ostoaikeissa. HIKISEEN NISKAAN minulla oli tovin tarjolla jotakin muuta kuin LAUDETYYNY, joka tuntui ostoaitaakin vieraammalta. Silti luulen, että meilläkin eräänlainen laudetyyny on. Koskaan en ollut vain kuullut sille nimeä.

Vihjeen KUU- lisäksi olin ymmärtävinäni, että ristikossa oli myös toinen jalkapalloaiheinen vihje eli PALLOYDINTÄ. Sen ratkaisusanaksi tuli LLOYD.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *