KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAKSU PELIKAANI 4/2007

3617. Paksu Pelikaani 4/2007

Masi29.9.2007 klo 14:14
Vastauaika lienee kulunut umpeen, joten selittäkää jo viimein miten TAKARAIVO PERUSSA syntyy ja mikä se vastaussana on ?
2. Jukkis29.9.2007 klo 15:38
Kyseessä siis Viitamäen ristikko s. 30. Minä sain tuohon AHKERAT, enkä myöskään ymmärrä yhteyttä vihjeeseen. Kolmas kirjain on piilossa.

Samassa ristikossa jäi ymmärtämättä
HALOSTAKIN SEURANNUT -> SETA
(Tarja Halonen oli aikoinaan Setan puheenjohtaja, joten yhteys löytyy, mutta miksi vihje on juuri tuo?)

Vai keksinköhän juuri tuon? Onko johtaja jotain, jota muut seuraavat? Varmaan tuo on ideana, mutta on se jotenkin kökkö ajatus, että Seta seuraa johtajaansa. Kyllä tommoinen johtajan seuraaminen on aika toisenlaisten piirien toimintaa. (Kyllä nyt jännittää, minkälaisen homovitsin tähän perään joku lohkaisee.)

Ja vielä
JOPA KOKKIEN TYÖNTÄMÄ ON TAISTELUA! -> SEISAUS
(TyöSEISAUS = lakko = työTAISTELUA, mutta mitä tuo KOKKIEN TYÖNTÄMÄ tarkoittaa?)
3. ö29.9.2007 klo 15:42
Niska limassa -> ?
4. Jukkis29.9.2007 klo 15:58
Joo, varmaankin noin. Paitsi että eihän niska ja takaraivo ole sama asia.
5. Antti Viitamäki29.9.2007 klo 16:28
Annetaanpa kökköyksille viralliset selitykset:

Takaraivo Perussa > Niska Limassa > AHKERAT oli minunkin tarkoitukseni. Tiedän, että niskalla ja takaraivolla on ero, mutta häälyvä sellainen - vai onko jossain sanottu se linja mihin niska loppuu ja mistä takaraivo alkaa?

Juuri tämän häälyvyyden takia vihjeessä on kysymysmerkki, ikään kuin se kysyisi, että "jos kerran on niska Limassa niin olisiko takaraivokin, ihan siinä vieressä, Perun alueella?" - eihän vihje mitenkään erityisen hieno ole, myönnetään.

Halostakin seurannut > SETA - kuten Jukkis yllä totesi, vähän kökköhän se on, mutta kyllähän yhdistysten puheenjohtajat aina jollakin tavalla viitoittavat tietä ja johtavat joukkoa. Enpä puolustele enempää. Halusin vihjeeseen jonkin sortin harhaanjohtavuutta, mutta parempaa en kiireessä keksinyt.

Kun vastaussana on SEISAUS, niin "työn tämä" on TYÖNSEISAUS. Vihje on vähän erikoinen, mutta sen kielellisen oikeellisuuden takana seison, vaikka sanojen AHKERAT ja SETA vihjeet jättävätkin hieman toivomisen varaa. Ja miksikö juuri kokit? - Ei mitään erityistä syytä, hain vain jotain yhdelle riville mahtuvaa selvää ammattinimikettä.
6. Jukkis29.9.2007 klo 16:37
Jeps jeps. Selitykset hyviä. Toi viimeinen paras. Kökköysarvostelu perutaan.
7. pösilö22.10.2007 klo 09:06
Viitamäelle opastukseksi:Takaraivo kuuluu kalloon ja niska on jo selkärankaa.Eli raja on tarkalleen siinä, missä ylin kaularangan nikama,kaikille ristikkofriikeille tuttu ATLAS liittyy kallonpohjaan. Kakkosnikama on muuten nimeltään AXIS,suomeksi voisi olla AKSIS, olisi kiva nähdä sekin joskus ristikossa.
Hirvijahdissa kuuluvat hirven talja ja pää ampujalle.Meidän seurassamme usein lasketaan leikkiä siitä, mistä pää alkaa, rohkein arvio on lapojen takapuolelta! No,aina se on kuitenkin katkaistu kuvaamastani paikasta.
Jäi muuten s. 29 Luukkala muutamaa kirjainta vaille, voisiko joku auttaa? Mikä on pääkuvan toinen ratkaisusana? NUOTION ? .
Entä vihje "MTV SAADAAN ROKKARISTA JA MUISTA JUOVISTA"
Olen yrittänyt vihjeeseen veden varalle laittaa vaasit ja vallit, mutta valmista ei tule näillä eväillä.
8. Jaska22.10.2007 klo 11:13
Nuotion jälkeen tulee sana, joka esiintyy myös konkkaronkan edessä. Veden varalle tarvitaan joskus vaasia huomattavasti kookkaampi astia, ja sehän käy vain kahden kirjaimen vaihdolla. MTV SAADAAN on kahden ratkaisusanan anagrammi. Rokkari kuuluu tunnetuimpiin, mutta juovat eivät tarkoita muita ryyppääviä!
9. Jukkis22.10.2007 klo 11:47
Höh, ärsyttävää tommoinen vihjailu, kun palautusaika on umpeutunut kuukausi sitten.

Pääkuvasta tuli aika hölmön oloinen NUOTIN KOKO.

MTV SAADAAN -> ADAMS ja VANAT.
10. Jukkis22.10.2007 klo 11:47
Siis tietysti NUOTION KOKO.
11. Jaska22.10.2007 klo 12:06
Tulen ärsyttämään jatkossakin, olen siinä hyvä.
12. 1000kauno22.10.2007 klo 16:25
No ei siitä pääkuvasta kyllä NUOTION KOKO tule! :)
13. Jaska22.10.2007 klo 17:00
Proffa erehtyi hajamielisyyttään lehdestä?
14. 1000kauno22.10.2007 klo 20:20
Jokunen ei vain tajua?
15. Jukkis22.10.2007 klo 20:26
No mitä siihen sitten tulee ellei NUOTION KOKO?

En minä ainakaan KOKO:n risteäviin sanoihin keksi mitään muuta.
16. 1000kauno22.10.2007 klo 20:55
No mitä siinä kuvassa näkyy? Voidaan kirjoittaa myös koolla.
17. Jukkis22.10.2007 klo 21:00
No voi helkuta kun tommoisen tyhjänjauhajan kanssa joutuu juttusille. "Voidaan kirjoittaa myös koolla." Hä? KUOTION KOKO, vai?

Etkö nyt voi sanoa, että jos siihen ei tule NUOTION KOKO, niin mitä siihen sitten tulee?
18. Eki22.10.2007 klo 21:12
Nuotion tuhat.
19. Jaska22.10.2007 klo 21:23
Epäilemättä kivirykelmässä on jäljellä myös nuotiossa poltettujen puiden tuhkaa. Yhden makkaratikun (oma tulkinta) näkyy mustaksi palanut makkara (taas oma tulkinta), joten paikalla on tosiaan palanut nuotio. Enää se ei ole nuotio, mutta siinä on jäljellä tulisija eli nuotion koko. Tässä tapauksessa synonyymina kasalle, keolle (ks. Nykänen). Proffan muusta ratkaisusta minäkin olen kiinnostunut.
20. Siis:22.10.2007 klo 21:32
NUOTION IOOO
21. 1000kauno22.10.2007 klo 21:48
Jos tämä kovin sympaattinen herrasmies nimeltä Jukkis haluaa, niin voin lähettää hänelle uusimmankin Pelikaanin kaikki ratkaisut ihan suoraan. Ei tarvitse sitten itse pohtia, jos se kerran on niin vastenmielistä.

Tarkemmin ajatellen, taidan sittenkin vain häipyä täältä.
22. Jaska22.10.2007 klo 22:24
Haa, vaimolla oli virhe! Siis enhän minä sitä ratkonut, en tieteskään. Ei Luukkala minua jujuttaisi, no ei ilmoisna ikänä! Tilapäisen mielenhäiriön johdosta kello ei kilahtanut Ekin vinkistäkään...

Sikäli kyllä mielenkiintoinen tilanne, että oikeita mahdollisia ratkaisuja on kaksi. Koko on siis kasa. NUO voi viitata sekä Askaan että soihin, ja luulisin Askastakin lakkoja löytyvän. Kurun kelvollisuudesta ei syntyne kiistaa. Ainakin kuruja löytyy pohjoisinta Lappia myöten, kun taas Oulu on Lapista katsoen etelässä! Mutta kun koviksesta on kyse, niin kyllähän tämän helpomman versio hylkäyskin on hyväksyttävä.
23. Jukkis22.10.2007 klo 22:31
Oho, olipas ovela. Mutta kyllä se NUOTION KOKO:kin aikaansaa minusta aika pätevät risteävät sanat. Ja Jaskahan tuossa edellä selitti ettö kyllä tuo KOKO:kin on ihan selitettävissä.

Ja kun vielä NUOTION IOOO ei tarkoita mitään. Ja jos siinä on NUOTIONN 1000, niin sitten mikä se semmoinen risteävä sana on kuin AS1A? ASYKSIA?

Joten Ekille kysymys: Jos arvonnassa tulee ratkaisu, jossa on KOKO, niin hylätäänkö?

Ja Tuhatkaunolle: Ratkaisen kyllä itse uusimmat Pelikaaniristikot, niin kuin olin tämänkin ratkonut. Ja juuri tuota kohtaa pohdin yli kuukausi sitten ihan riittävästi, eikä se ollut vastenmielistä. Kun on puhe tällaisesta vanhasta ristikosta, on ihan turhaa keekoilua käsitellä ratkaisua heittelemällä epämääräisiä lisävihjeitä.
24. Jaska22.10.2007 klo 22:35
P.S. Jäi kehumatta proffan heti kärkeen ilmoittama oikea ratkaisu. Jokunen ei vain tajunnut! Toivottavasti proffa huomaa tämän ennen lopullista poistumistaan areenoilta...
25. Eki22.10.2007 klo 22:51
KOKO/ASKA/KUxU ja IOOO/ASIA/OULU.
26. ,-viilari25.10.2007 klo 08:59
Mielenkiintoinen tapaus. Kysynkin nyt Ekiltä suoraan, että jos ratkaisusanassa hyväksytään se, että numero yksi on identtinen kirjaimen I kanssa, ja nolla on kirjain O, niin kelpaisiko Sanariksen ristikkoon myös ratkaisusana, jossa numero viisi (5) on yhtä kuin S ? Haluaisin ennakkopäätöksen jo nyt, niiin ei sitten tule jälkipyykkiä.
27. Eki25.10.2007 klo 10:59
Kyllä semmoinen saattaisi mennä läpi.
28. Jaska25.10.2007 klo 12:28
5 = S? Tälläänpä sitten seuraavaan ristikkooni vaakaan SERS (serviisi) ja pystyyn NOST (noviisit). Jos se menisi läpi, niin kyllä ainakin laatija saisi kuulla kunniattomuutensa! Sitä vastoin SER5 ja NO5T olisivat periaatteessa kelvollisia, joskaan tämäkään juju ei ole uusi. Siksi Luukkalan retkutus olisi pitänyt heti hokata, ja ennestäänkin kuhmuille lyöty seinä olisi säästynyt uudelta vauriolta!
29. Jaska25.10.2007 klo 12:50
No niin, elävässä elämässä Eki olisi tietysti muutattanut ratkaisuuni vitosen ässän tilalle. Koska yksikään ratkoja ei siihen kuitenkaan olisi ässää älynnyt laittaa! Jos olisi, niin se olisi sitten kai mennyt läpi vitosena.
30. Jaska25.10.2007 klo 13:36
Heps, nyt vasta tajusin, että risteävän sanan kuuluu olla oikea ässän sisältävä sana, jotta juju olisi käyttökelpoinen (?). Minä en vain keksi ehdon täyttävää sanaparia. Aviisi, noviisi, serviisi, onko muita? Onnistuisiko yhdyssanojen avulla. Keksitkö sinä?
31. Jukkis25.10.2007 klo 13:47
En nyt ihan keksi, mikä on se ongelma, jonka tuosta kehitit. Etkö siis keksi yhtäkään sanaa, jossa on S-kirjain? No, minä keksin, esim. SIKA.

Siis vaikkapa vaakasuoraan tulee SER5, ja tuo 5 on sitten pysysanan SIKA alkukirjain.
32. Jaska25.10.2007 klo 16:32
Ongelma on siinä, että sekopäältä tulee sekavaa tekstiä. Tietenkin mikä tahansa S:n sisältävä sana käy normaalisanaksi. Tarkoitin, että homma toimii paremmin (?), jos jujusanakaan ei ole epäsana. Luulin SERSiä epäsanaksi, mutta näkyy olevan kaikilla sivuilla yli neljä miljoonaa osumaa. Mutta tietäisikö sanaseponseppokaan sille yhtään merkitystä lunttaamatta netistä? Kyllä se aulismien luokkaan lukeutuu.

Mutta ehdon täyttäväkin löytyi äsken reippaalla lenkillä kirpeän raikkaassa syyssäässä (huomaa puhdas S-konsonanttiryväs!).
Vihje: DUODECIM! Ratkaisusana TRIAS. Liian hapekasta?
33. Jukkis25.10.2007 klo 17:02
No minä en kyllä tuosta ymmärätänyt taas mitään. Siis että TRIA5, eli TRIAVIISI. Mikä se sellainen on?

Mutta entä 5ARI eli VIISARI?
34. Jaska25.10.2007 klo 18:53
Duodecim on (myös) lääkärilehti, siis TRI-AVIISI! Tuota viis-muotoa en tullut ajatelleeksi, siitähän saa tosiaan vähemmän älyttömän OSOITIN = SARI, jos ja kun S menee läpi 5:n vastineena. Mutta kun ei mene, vaikka Eki olikin vähän lupaavinaan...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *