KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNKIS TULI!

3540. Punkis tuli!

ö15.8.2007 klo 10:03
Punkis on tietysti Punainen Pelikaani 5/2007.

Päätoimittaja toteaa, että "Laatijamme hakevat tasapainoa visaisuuden ja miellyttävyyden kesken." Se on ainakin minua miellyttävä viesti, sillä rupean olemaan täynnä liian vaikeita IS- Koviksia, varsinkin Simbergiä.

Ratkominen ei ole hauskaa, ellei se etene.

Yritän sitten myöhemmin arvioida, miten Punkiksen laatijat ovat ha'uissaan onnistuneet.
2. Tuomas L.17.8.2007 klo 13:45
Onko käärmeessä kaikki varmasti OK? Mielestäni sain siihen oikeat sanat, mutta pääpuolessa tuntuisi olevan yksi ylimääräinen ruutu. En oikein keksi, mistä voisi puuttua kirjain.
3. Eki17.8.2007 klo 13:56
En oikein keksi, miten tuommoinen virhe voisi tulla. Kaikki on tietysti mahdollista. Käärme on kyllä ratkojallakin herkästi jostakin kohdasta kumminkin pielessä. Odotellaan hetkonen.
4. lp17.8.2007 klo 15:34
Sain käärmeen "putkeen", jossain sinulla Tuomas on vipaus. Minulla on PaPen nro 4: n palindromiputkessa jotakin pielessä, ei osu se pitkä yhdistäväsana kohdalleen. Yritetään vielä!
5. Eki17.8.2007 klo 16:34
Nämä numeroimattomat sanaketjut ovat arvaamattomia.
6. hah17.8.2007 klo 17:40
Käärmeessä ei vaikuta olevan vikaa. Tavallista helpommalta vaikuttaa jopa.
7. Jaska17.8.2007 klo 19:24
Ehkä sinulla lp on se pitkä yhdistäväsana (?) kuitenkin yhden kirjaimen verran liian lyhyt. Tässä itsekin ensin erehdyin.
8. Tuomas L.18.8.2007 klo 13:51
Virhekohta löytyi jo. Itse asiassa minulla oli kaikki sanat oikein, mutta olin taas kerran joutunut ratkomaan osan tehtävästä käärmeen ulkopuolella, ja kirjaimia tehtävään siirtäessä oli tullut yhden kirjaimen virhe.
9. Kasperi18.8.2007 klo 16:50
Kuva kuulla etten ole ainut, joka ratkoo käärmettä ruutupaperilla ja siirtää sen sitten valmiina lehteen... On paljon helpompaa niin, eikä tarvitse kumittaa sivua puhki.
10. Libero18.8.2007 klo 20:16
Oli puoleensavetävä käärme. Vasemmanpuoleinen alakaarre ratkesi viimeiseksi, koska sain siihen toimeksi yhden tyhjän ruudun. Osuvalta vaikuttanut tarjokkaani piti vaihtaa vielä osuvampaan. Jälkeenpäin tehtävä tuntui helpohkolta, mutta kop, kop, useita ryhtymyksiä se ainakin minulta vaati ja tuotti sellaisenaan tyydytystä.

Erillistä lappusta käytän silloin tällöin etsiessäni vastanahkaan menevästä sanasta käypiä kirjaimia myötänahkaan. Tavallisesti kirjoitan kaksi vihjettä kerrallaan paperille ja merkitsen niihin vastakkaiset nuolet. Näin miettimiseni helpottuu. Ylimääräistä hupia irtoaa siitä, että kirjoitan hännästä päähän myös kirjaimet luonnostaan päinvastoin kuin kuuluisi, siis E:n ja L:n sakarat vasemmalle ja niin edelleen, you know. Tästäkin syystä irtolappu on joskus tarpeen. :)
11. Antti Skyttä21.8.2007 klo 07:01
Mirja Pihlajamäen ristikossa sivulla 26 on vasemmalla reunalla aika ylhäällä vihje "Savonmuan Hiliman isä". Minun lähdekirjani, Suuri Toivelaulukirja 4, s. 190, on eri mieltä Mirjan kanssa. Se kertoo, että isä olisi Mirjan laatimuksessa mainitun lauluntekijän yhtä tunnettu aikalainen ja esiintyjäkumppani. Mikähän mahtaa olla Mirjan lähde, olisi mielenkiintoista tietää?
12. Antti Skyttä21.8.2007 klo 08:17
Edellisessä piti olla oikealla reunalla eikä vasemmalla, sorry!.
13. iso S21.8.2007 klo 08:21
En tiedä keitä Pihlajamäki ja toivelaulukirja tarjoavat, mutta olisikohan kyseessä sama kaksikko johon yhdet jäljet johtavat? Ylen musiikkikanta kertoo laulun tekijäksi salanimen (5,6) jonka sukunimi viittaa luonnonilmiöön. Tämän salanimen taakse kätkeytyy kaksi mm. 2. maailmansodanaikaan vaikuttanutta esintyjää. Säveltäjänä toimi (5,5), sanoittajana (4,10). Edellisen sukunimi on kunnan nimi, jälkimmäisen sukunimikaima on ministeri.
14. Tuomas L.21.8.2007 klo 13:28
Lehden päättävässä aukeamaristikossa on vihje "KORILLA ITALIASSA". Tässä on tainnut käydä Teemulle kohtalainen moka, ainakin sen verran mitä minä Euroopan maantieteestä tiedän.
15. Teemu Pallonen21.8.2007 klo 14:55
Oho ja hups. Auttaako selityksenä, että olen käynyt siinä viereisessä ja olen koulutukseltani maantieteilijä. Ei kun nämä taitaakin pahentaa munausta. Moka mikä moka.
16. tonimikael22.8.2007 klo 09:27
Teemu :)
17. Eki22.8.2007 klo 09:39
Minä olen koulutukseltani metsänhoitaja. Vastikään tarjosin mahlaa kuusen eritteeksi, mutta onneksi tarkastaja-Liisa ehti väliin ennen julkaisemista. Teemun virhe menee tietysti osin seuraavien portaiden piikkiin, mutta helpointa toki kaikille on, jos alun perinkään ei tehdä virheellisiä vihjeitä.
18. Lauri Kultti26.8.2007 klo 22:35
Sain juuri lehden täyteen ja on ihan pakko kertoa, että suurimman vastuksen antoi sivun 9 Pihlajamäki!! Erityisesti yläosa oli se, jonka kanssa vielä hetki sitten ähisin. Muut ristikot olivat jo kaksi päivää aiemmin valmiita.
19. Je-Kyll28.8.2007 klo 09:20
Heräsi kysymys
Mitä merkittävää Miranda Asp on tehnyt, jotta pääsisi ristikkoon? Googlella löytyy yksi suomalainen, joka on voittanut Seiskan arvonnassa, sekä ainakin yksi ruotsalainen kauppatieteilijä. Onko olemassa vielä joku heitä kuuluisampi?
20. Eki28.8.2007 klo 09:41
Ei ole sellaista henkilöä kuin Miranda Asp, jota tarkoitettaisiin. Isa Asp oli runoilija ja Isa Miranda näyttelijä. Tärkeämpikin nimiä historiasta toki löytyisi. Nämä nyt vaan sattuvat sopimaan hyvin ristikkoon.

Tuskin ne kuitenkaan tästä Punaisesta Pelikaanista löytyivät. Paljon todennäköisemmin jostakin muualta.
21. Je-Kyll28.8.2007 klo 17:51
Toki löytyvät: vihjeenä aspin kuva -i ja ratkaisuna MIRANDA
22. Jaska28.8.2007 klo 19:00
Isa Asp ja Isa Miranda. Kämäräiselle on siis sattunut jonkinlainen kahden piuhan ristiinkytkentä yläkerrassa. Se ei omien kokemusteni perusteella kovin epätavallinen ilmiö. Toinen mahdollisuus on tarkoituksellinen epäsuora vihje: Asp = Isa = Miranda. Kun suoran vihjeen mukainen ratkaisusana on selvä virhe, niin enpä moiseen kierouteen usko kahden tähden ristikossa. Jotenkin sen "kaimuuden" pitäisi tulla vihjeessä ilmi. Kolmas mahdollisuus: Miranda Asp on olemassa ainakin KK:n mielestä ristikkoon kelpaavana julkkiksena.
23. Seppo28.8.2007 klo 19:09
Pakko lohduttaa Lauria 26.8. klo 22.35 viestin johdosta, itsekin juutuin samaan sivun 9 Pihlajamäen ristikkoon ja tasan tarkkaan juuri siihen pääkuvan oikealla puolella olevaan alueeseen. Eipä passaa vastedes aliarvioida kaksitähtisiäkään.
24. RA28.8.2007 klo 20:25
ASPI-kuva - I > MIRANDA / Kämäräisen Karin ristikko s. 15:

Ratkoessani tulkitsin sen juuri noin kuin Jaska tuossa yllä pähkäilee. Eli vihje kahdella "voltilla". Vähän samaan tapaan kuin vaikkapa TATTI-kuva - T > KOOMIKKO.

Aika mielenkiintoista, että sekä Lauri että Seppo ns. kompuroivat Mirjan kaksitähtisessä (s.9) eivätkä Mirjan kolmetähtisessä (s. 26). Tuo vaikeusasteen määrittely ei - näemmä - ole ihan yksinkertainen asia.
25. RA28.8.2007 klo 20:31
Tarkkaan ottaen tuossa Karin ASPI -vihjeessä taitaa olla KOLME volttia.
26. Libero28.8.2007 klo 21:21
Ilmoittaudun kolmanneksi! Kompuroin Lauri Kultin ja Sepon tavoin sivun 9 ristikossa, jonka jätin ensi näkemältä huilaamaan. Pari päivää sitten sain sen kuntoon.

Harvoin alkupiilot jäävät vaivaamaan, mutta kyseisessä ristikossa kiusankappaleita on vasemmalla ylhäällä kaksi. Vihjeeseen JAETTUJA (5) minulla oli kaksi käypää vaihtoehtoa, joista kumpikin silti tuntui ontuvan. Saa nähdä, osuiko lopullinen kirjainvalinta oikeaan. Kaksi ruutua alemmaksi tulee yhdyssanan loppuosa, jonka alkuun kaiketi on tarjolla vain yksi mahdollinen kirjain. Sanan alkuosaa tarkoittava piirrosvihje ei ole vielä sytyttänyt, vaikka eräs teoria siitä onkin. Kaikesta huolimatta pidin tosi paljon ristikon lakonisista vihjeistä ja vaativuudesta.

Tähänastisista ratkontakokemuksista ainutlaatuisin kehkeytyi Toni P.:n 2½-tähtisestä sivulla 24. Ratkonta eteni jollakin merkillisellä tavalla laatijan ehdoilla. Jouduin heti kättelyssä statistin rooliin, ja aktiivinen ratkojaminä katosi huitsin Nevadaan.

Liityin Seuraa johtajaa -leikkiin pääsemättä kuitenkaan vuorollani johtajaksi. :( Arvelin pudonneeni sukupolvien väliseen kuiluun, mutta valmis ristikko oli tässä suhteessa tasapuolinen ja -painoinen ja muutoinkin OK. Jos muistan lokakuun lopulla, niin kysyn, mitä kaksi sulkeissa olevaa lisävinkkiä tarkoittaa.
27. kari kämäräinen29.8.2007 klo 06:43
Mittään voltteja en huonona voimistelijana yrittänyt. Selvä virhe minulta (taas).
28. RA29.8.2007 klo 12:19
Libero käytti sanaa "lakoninen" kuvatessaan Pihlajamäen Mirjan vihjeitystyyliä. Olipa osuva sana.

Mirjan ristikoita ratkoessa aina ensin tuntuu, ettei mistään tule mitään, mutta sitten kun tunnelmaan pääsee, vihjeiden ja ratkaisusanojen yhteydet on (lähes) poikkeuksetta nasevia ja osuvia - sortumatta kuitenkaan mihinkään "yliyleistyksillä" vaikeuttamiseen.

Suitsutin joku aika sitten Luukkalan Heikin vihjeitystapaa ja vaikka Mirja ja Heikki ovat vihjeittäjinä hyvinkin erilaisia, niin - ratkojan kannalta - heidän ristikoidensa ratkomisessa on mielestäni jotakin hyvin samanlaista; Ratkojan on vain luotettava, että vihjeittäjä on loppuun asti miettinyt, että vihje on tarkka eikä mikään ylimalkainen roiskaisu.

P.S. Kari, paradoksaalisesti tuo ASPI-juttu taisi olla parempikin, että se oli "vain" virhe! ;-)
29. Teimu29.8.2007 klo 15:50
Jippii! Minä olen jo toisen kerran selättänyt Pitkälän melkein kolmetähtisen (2,5) ristikon. Jotenkin minulle on ollut hirveän vaikeaa päästä samalle aaltopituudelle Pitkälän ajatusmaailman kanssa mutta nyt näytän pikkuhiljaa siinä onnistuneen. Sivun 24 ristikko oli mukavan vaativa ja ratkaisut selkeitä. Ainoastaan vihjeen- tyttö (rikki!)- ratkaisua en ymmärrä.
30. Kasperi29.8.2007 klo 16:31
Aika masentavaa, jos sivu 9 on lehden vaikein... Olen vasta piilosanoissa menossa (ratkon vain ruoka- ja kahvitunneilla töissä, en yleensä kotona ollenkaan)...
31. Jaska29.8.2007 klo 18:32
Teimu, kyllä se enimmäkseen poika onkin. Tyttöjäkin siis löytyy, esim. Pitkälän perheestä! Toinen vihje on Pitkälälle tyypillinen harhautuslisuke, ihan looginen kylläkin. Kolmetähtisessä ristikossa se olisi yksin ilman sulkeita!
32. ö19.9.2007 klo 14:39
Lupasin arvioida visaisimpien vaikeustasoa, vaikkei se ketään kiinnostaisikaan.

Vaikein oli Toni Pitkälän kolmitähtinen. Sain vain pari sanaa ristiin. Ehkä se on oikein, että Puppelissa on yksi näinkin visainen.

Myös Luukkala jäi parin kohdan osalta kesken, vaikka yleensä olen saanut luukkalat täyteen.

Muut visaiset ristikot olivat minulle sopivia.

Pihlajamäen kaksitähtinen oli lähes yhtä vaikea kuin kolmitähtinenkin tai jopa vaikeampi kun jäi kesken. Mikähän se on, se satama?

Enemmän kakspuolosia!
33. RA19.9.2007 klo 15:04
ö, minä lykkäsin siihen s. 9:n Pihlajamäen Mirjan SATAMA -vihjeeseen (4) nimen, joka ristikoissa on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä vihjeitetty jotenkin "kana-alkuisesti".
34. teimu19.9.2007 klo 15:14
Minulle olivat vaikeimmat Pihlajamäki s. 26(ylälaita tökkäsi kokonaan), seuraavan sivun Luukkala(jos saisi vähän vinkkejä kohtiin "lehti tai kaupunki", "lapsilta kiellettyjä" sekä "parasta ja parasta") ja s. 28 tavuristikko. Muissa on ainakin omasta mielestä järkevät ratkaisut.
35. ö19.9.2007 klo 15:14
Kiitos, RA!

Saitko sivun 29 TP:n helposti täyteen?

Toteaisin vielä, että en hyvällä katso sitä, että Antti Viitamäki on Punkerosta kokonaan poissa.
36. RA19.9.2007 klo 15:49
ö, sain mielestäni ihan helposti. Siinä ei kauan nokka tuhissut - heti kun tajusin, että vasemmassa reunassa oleva asein varustautunut kuolaava mies ja DING! ovat samaa vihjettä.

Paljon todella hyviä vihjeitä Tonilta, mm. vas. alanurkan vihje ÄSSISTÄ JA IISTÄ SAATAVIA (6).
37. RA19.9.2007 klo 15:59
teimu, Luukkalan Heikin ristikosta "vähän vihjeitä":

- LEHTI TAI KAUPUNKI (6) saattaisi löytyä, jos käyt vilkuilemassa lehtihyllyä (nuorten?) naisten lehtivalikoiman kohdalta.

- LAPSILTA KIELLETTYJÄ (4) oli minustakin vähän turhan kaukaa haettu. Inhimillisistä asioista / ihmisistä kuitenkin on kyse.

- PARASTA JA PARASTA (7) - mistäs kaikista sanoista syntyykään taivutusmuoto parasta...?
38. teimu20.9.2007 klo 08:57
Kiitos, RA!
Kyllä minä sittenkin oikeaa lehteä olin ajatellut mutta purnaisin kyllä vihjeen "KE
KE" ratkaisuista. Kieltämättä vaikeutti koko vasenta yläkulmaa. Lisäksi kohdan "sonnistakin" ratkaisu on hieman "epätavallinen" ja "erehtymättömiä" vaati kyllä pähkäilyä enkä ihan varma oikeellisuudesta ole vieläkään. Muuten olisi nyt Luukkala kasassa, mutta "merkki joessa" piilokirjaimineen ei naksahda. Kohtaan "parasta ja parasta" olin kyllä oikeaa ratkaisua tarjoillut mutta em. risteävät sanat vaikeuttivat. Parhaimmillaan tälläistä se kovisten ratkominen onkin- välttämättä ei aina tiedä oikein ratkaisseenkaan.
39. lp20.9.2007 klo 11:17
Eilen illalla pähkäilin juuri "merkki joessa" vihjeeseen tulevaa sanaa. Se aukesi ja sanoisin vain, että nauratti, oli tosi ovela vihje.
40. Jaska20.9.2007 klo 12:23
Juu, se MERKKI JOESSA oli ristikon parhaita. Aukeni miullekin, vaikka miulla ei ole edes kissaa... "Rosberg" -vihje oli myös laatutavaraa. Erehtymättömiä eivät lole aatijatkaan, mutta ei erehtynyt Luukkala vihjeessään. Samoilla linjoilla teimun kanssa olen vain vihjeestä SONNISTAKIN, vai jäiköhän jokin huippukiero yhteys tajuamatta. Jos vihjeenä olisi ollut monimielinen SINUSTAKIN, olisi ylistykseni ollut ylitsevuotavainen...

Lehden parhaan ristikon tittelistä käy kiivasta kamppailua Luukkalan ja Pitkälöiden kanssa tasapäin Lähteenmäki - Asikaisen tavuristikko. Napakat vihjeet ja fakiton/trivialiteetiton ratkaisusanasto vailla pienintäkään väkinäisyyttä, johon kovemmatkin nimet joskus syyllistyvät. Erityisesti miellytti pitkän ratkaisulauseen runollisuus! Arvioni on muuten täysin obkektiivinen siitä huolimatta, että RA aiheutti taas ahdistusta käsittämättömällä "kana-alkuisuudellaan". Minä en ole milloinkaan havainnut ko. tavallisen ratkaisusanan vihjeissä viittausta siipikarjaan.
41. iso S20.9.2007 klo 13:30
Ristikkoa näkemättä ja vastaussanaa tietämättä, voisikohan Jaskan tietämystä kana-alkuisesta lisätä vanha metsästysjuttu.

Ruotsin Kalle-Kustaa oli kutsunut Kekkosen ja Karjalaisen metsästämään fasaaneja. Aikanaan saalis laskettiin ja tulos oli 137 fasaania ja 1 varis. Lehtimiehet ihmettelivät tätä, joten totuus oli pakko kertoa. Ajomiehet hätyyttivät lintuja lentoon ja haulikot paukkuivat. Jossain vaiheessa Kekkonen tokaisi: "tuohan on varis." Kalle-Kustaa ei saanut selvää ja kysyi: "va sa ni?" Silloin Karjalainen laukaisi.

Arvelemallani lisäyksellä ei ole mitään tekemistä metsästyksen eikä kyseisten henkilöiden kanssa, mutta totuus on siellä jossain, paitsi jos olen ihan ulalla.
42. Jaska20.9.2007 klo 13:41
Taidat olla, mutta jos et ole, minä olen "obkektiivisesti" ottaen vielä ulemmalla.
43. iso S20.9.2007 klo 14:09
Mahtaisiko asiaa sivuta A. Oksasen runo "Jos... voisi kertoa näkönsä vanhat puut, ja meidän vaarat virkkoa..."?

Tai Aarno Kellbergin kirja vuodelta 1980, se jonka jatko-osat olivat Kansa kaikki kärsinyt (1981) ja Onnehensa tyytynyt (1984)?

Kauankos sinä noita äkkiä lukaiset, jos vaikka avautuisi väylä ratkaisun ymmärtämiseen.

Tähän liittymättä: Luoteisväylä on kuulemma sulanut auki ja Koillisväylä on hyvää vauhtia sulamassa. Kaikki joukolla jäätä särkemättömään!
44. RA20.9.2007 klo 15:09
Jaska, ei tainnut sinne asti kuulua, että lisävihjailuni paino oli sanalla kana-ALKUISESTI?
45. Jaska20.9.2007 klo 15:30
Jaaha, rantauduin väärään satamaan. Niitähän olikin kaksi. Luulin RA:n vihjeen viitanneen alempaan. Kana siis kotkotti lopulta salansa, mutat edelleen on arvoitus, mitä ö tarkoitti kysymyksellään. Mahdotonta, että kana..satama(kaupunki) olisi hänelle tuntematon. Kyseessä vitsi/provo, johon RA vastasi vitsillä/provolla?
46. RA20.9.2007 klo 16:14
Minä ainakin olin ihan tosissani. Se nimenomainen vasen ylänurkka Mirjan ristikossa (siis s. 9) ei ollut ihan helppo!
47. Jaska20.9.2007 klo 17:04
Täytyy perua pähkäilyni luettuani aatoksella ön kommentin. Hänellähän olikin ko. nurkka vielä ties kuinka paljon auki, joten valmiina epäilemättä tuttu sana ei ollut vielä hahmotettavissa.
48. Kasperi20.9.2007 klo 17:37
Minulla on ihan eri kanat hukassa, sivun 26. Pihlajamäen oikea yläkulma tökkii pahasti, eikä vähiten kanojen ansiosta...
Lähteenmäki oli ihan sopiva, nyt täyttyy Pitkälä ennen viimeistä aukeamaa...
49. RA20.9.2007 klo 18:05
Kasperi, sivun 26 oik. yläkulman kanat ovat ihan "helposti käsiteltäviä". Luultavasti siksi, etteivät ne (ainakaan tuonnäköiset kanat) yleensä ole kauhean villejä.
50. pösilö20.9.2007 klo 20:07
Aukenipa,aukenipa viimein Mirjan kolmitähtinen. Kova oli punnerrus mutta sitä suurempi maaliinpääsyn nautinto.
Vaan sama ongelma taitaa olla kuin monella muullakin, kaksitähtisen s.9 vasen yläkulma! Sataman viimeinen kirjain on kateissa,( todennäköisesti siis jokin on vialla kun mikään suomen aakkonen ei tuota järkevää ratkaisusanaa)Ainoa sopiva vie Garda-järvelle, mutta sitten risteävä mahdollisesti hiusta esittävästä vihjeestä päästäänkin Australiaan asti.Olenko pahasti hakoteillä?
51. RA20.9.2007 klo 20:19
pösilö, taidat olla... siis hakoteillä. :-)

Ei se ole hius- (siis se ko. ylänurkan vaakavihje, minkä ratkaisusana on 5-kirjaiminen ja alkupiilolla)
52. RA20.9.2007 klo 20:22
[Pakko korjata pikaisesti, ennen kuin Jukkis hermostuu!]

pösilö, taidat olla... siis hakoteillä. :-)

Ei se ole hius- (siis se ko. ylänurkan vaakavihje, JONKA ratkaisusana on 5-kirjaiminen ja alkupiilolla)
53. ö20.9.2007 klo 20:26
Niin, eivätkä LENTÄVÄT ole niitä ensiksi mieleentulevia.

Olen nyt täältä saamani henkisen tuen kannustamana edennyt niin, että vain Pitkälä on ratkeamatta. Ei lähde liikkeelle edes RA:n vihjeentapaisesta huolimatta.
54. pösilö20.9.2007 klo 20:39
kiitos RA vihjeestä! Meni koko kulma uusiksi, vain se "poikkeava" jäi jäljelle. Nyt on hiukan järkevämpi kombinaatio. Hassua, että sain kelvolliset, vaikka täysin väärät sanat, mutta joista suurimmalla osalla oli looginen yhteys vihjeeseen!
55. pösilö25.9.2007 klo 14:23
Nyt on sitten Reiman ja Teemun aukema kolmea (tai sitten useampaa..) kirjainta vaille täysi! Kukkasia laatijoille näin netin kautta,eivät ainakaan kuihdu matkalla. Mukavaa sanastoa, yhdysanatkaan, joita tietysti oli paljon, eivät olleet keinotekoisen tuntuisia. Muutama helmi vihjeiden joukosta: ONKI, TÄHÄN 1000 ! ,MUUTTUU VÄLILLÄ ja KIIREEN PÄÄLLE. Aloitin ratkonnan oikeasta alakulmasta edeten vasemmalle ylös. Vaimokin täytteli vasenta yläkulmaa välillä voivotellen:"ei näiden kaverien kanssa millään pääse samalle aaltopituudelle!
Ratkonnan edetessä kuitenkin homma alkoi maistua puulta,kokeilin mutaman kerran ristikkorenkiäkin, mutta sen käytöstä ei saanut minkäänlaisia kiksejä! Ihan kuin olisi syyllistynyt johonkin luvattomaan.
Sopivasti tauotellen nyt on homma aika pitkällä, puuttuu enää ratkaisu vihjeisiin PÄIVÄLLÄKIN , POJAN VÄLINE MIELLYTTÄÄ ja IDÄN SOIVA. lienee joku virhe, tulee vain epäloogisia sanoja..
Vihjeyttäjältä haluaisin kysyä, mitä esittää vasemman alalaidan kuva? Jos se on hammas, miten se liittyy ratkaisusanaan. Olisiko kärsinyt heinäpaali?
HAIN VERBIon mielestäni liian yleisluontoinen, vaikka sitten ajateltaisiin korttihaitakin, mikä ei vihjeestä tosin ilmene.
Myös vihje VEDETÄÄN olisi voinut olla parempi.Vihje viittaa osaobjektiin kyseisen ratkaisusanan kohdalla. Esim autoa ajetaan, mutta auto ajetaan talliin, kello vedetään, mutta harvempi kai vetää kelloa ,ainakaan perässään.Miten olisi ollut VEDETTÄVÄ? tai LAHTISEN KIROAMA ?
56. RA25.9.2007 klo 15:24
- PÄIVÄLLÄKIN (4) nämä ehtii myös aikuinen ottamaan (jos ei roiku täällä :-)

- POJAN VÄLINE (5) on kahdessakin mielessä nimellinen

- MIELLYTTÄÄ (4) on vihjeenä ihan mukava!

- IDÄN SOIVA (4) on sekä idässä että soiva

- HAIN VERBI (5) on toki yleisluontoinen, mutta (ymmärtääkseni) verbi on nimenomaan haiden verbi
57. ö25.9.2007 klo 16:51
Minullakin on nyt Pitkälän ristikko ratkottuna. Kuten jo sanoin, kyllä Punikki yhden näin visaisen sietää.

Hieno ristikko taas Tonilta!

Minulla vaikeuskerrointa nosti se, että alaosassa oli painomuste levinnyt savua muistuttaviksi hattaroiksi ja luulin sitäkin tietysti vihjeeksi. Niinpä esim. sen keltatukkaisen miehen kohdalta minulla lähti oikealle SAUHU ja pidin sitä varmana lähes loppuun asti.
58. Kasperi25.9.2007 klo 18:25
Minun lehdessäni myös on muste (tai mikä lie mälli) levinnyt, mutta en ole erehtynyt sitä vihjeeksi luulemaan, kun yksi ruutukin on miltei musta...
59. Kasperi5.10.2007 klo 23:52
Sainpas täyteen, lopputarkistus piti tehdä netistä ja katsoa, onko oikeasti sellainen paikka kuin 'anapa'. Google ohjasi muun muassa tämän foorumin keskusteluun fakkisanoista. Onko tuo sitten ihme, jos en tiennyt googlaamatta...
Viimeinen ei ollut tällä kertaa kaikista visaisin, mutta onneksi ei kumminkaan ihan läpilennettävä..
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *