KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > RISTIKKOASIAT LEVYILLÄ

3538. Ristikkoasiat levyillä

Eki14.8.2007 klo 14:05
Otetaanpa musiikkiasiaa tänne "paremmalle puolellekin".

Mitä ristikoista erityisesti tuttuja asioita löytyy musiikillisilta tuotteilta?

Tämä aihe putkahti mieleeni, kun kuuntelin XTC:n kappaletta Jason and the argonauts. Herra Iason esiintyy ristikossa yleensä nimenomaan vihjeellä "argonauttien johtaja".
2. Juhani Heino14.8.2007 klo 15:59
Ei liene yllätys, että ristikoiden yleisin sana on myös useamman laulun nimenä:
-http://www.yle.fi/aanilevysto/firs2/kappale.php?I d=Taas

Olisikohan yleisin artisti KAAS?
3. Mummu14.8.2007 klo 16:03
Kyllä Chris Isaak esiintyy vähintäänkin yhtä usein kuin Kaas.
4. Eki30.10.2007 klo 09:18
Tämä löytyy vain dvd-levyltä, mutta tulkoon tähän osastoon. Sopranosin viimeisen tuotantokauden aloitusjaksossa (vai oliko toinen yhdeksästä) Tonyn siskon mies puhui käärmeen näköisestä saaliista ja totesi sen olleenkin AMIA.
5. Eki2.1.2008 klo 09:42
Törmäsin tänään ihan vahingossa Bleak-yhtyeen kappaleeseen Crossword. Tässä sen suomennos.

Seinällä on sydän
Olen salaisuus hänen huonessaan
Hän on kuin suolaa silmilleni
Meillä on hauskaa täällä tällä kertaa
Minun kanssani
Se pitää haavani tuoreina

Meillä on leluja tässä paikassa missä
läksyjä ei koskaan opittu
Pienet letit hänen päässään
kietoutuvat yhteen
en voi moittia häntä
"Jumala ja sydämemme itkivät yhdessä"
kun hengitän ulos

Olen niin väsynyt
sinuun ja minuun
Olen niin väsynyt

Välillämme on yhteys
ja tahto taistella kaikkia odotuksia vastaan
Mutta kun värimme ovat kuluneet
käännyn taas ympäri
joten heiluta hyvästiksi, rakas

Olen niin väsynyt
sinuun ja minuun
Olen niin väsynyt
sinuun ja minuun
Olen niin väsynyt

Kuin sanaristikko
Kuin sanaristikko
sinä olet minulle
Kuin sanaristikko
Kuin sanaristikko
sinä olet minulle
Olen niin väsynyt
väsynyt

Huokaus
6. Eki13.6.2008 klo 22:10
Ikaros esiintyy ristikoissa aika usein. Diablo-yhtyeen uusimman levyn nimi on Icaros. Yllättäen sen tematiikka liittyykin Mikko Niskasen Kahdeksaan surmanluotiin, jossa Tauno Pasasen mieli järkkyy.
7. Eki20.6.2008 klo 14:59
Hollantilaisyhtye NITS esiintyy joskus joidenkin laatijoiden ristikoissa. Yhtyeen jäsenistössä olisi myös pari potentiaalista ristikkonimeä, HENK Hofstede ja Robert-Jan STIPS.

Hauskana kuriositeettina heidän tuotannostaan (jossa olisi hyviä ristikkosanoja kuten pitkäsoitot NEST ja TENT) on vuonna 1996 julkaistu cd Alankomaat. Yhtye nauttii Suomessa laajahkoa kulttisuosiota ja siitä tuo nimi juontanee juurensa.

Vai ovatko nuo olleenkaan käyttökelpoisia ristikoissa. Tuskinpa niitä osaavat kaivata muut kuin Nits-fanit.
8. Eki20.6.2008 klo 16:24
Vielä lyhyt Nits-juttu. Yksi sen pitkäsoitoista on todellakin pitkältä aikaa ristikoista tuttu: OMSK.

Yhtyeitä ja artisteja, joita ristikoista joskus löytyy, pääasiassa uniikin kirjaimistonsa ansiosta (osa tunnettujakin):

SEAL
SLITS
NENA
KISS
TOTO
THEM
SANTANA
EARTHA KITT
TATA VEGA
TANITA TIKARAM
9. Kravattimies21.6.2008 klo 00:40
Eki 20.6.2008 klo 14:59

> ovatko nuo olleenkaan käyttökelpoisia ristikoissa

Heh, muutama tunti aikaisemmin kirjoitin ratkaisusanaksi yhden noista erään MuPen ristikon oikeaan alanurkkaan.
10. Libero21.6.2008 klo 16:46
Olipa mukava lukea Nits-juttuja.

Tietysti, totta kai ja ilman muuta kelpuutan ristikkoon jo yli 30 vuotta esiintyneen ja edelleen raikkaan ja rakkaan eurooppalaisen yhtyeen kaikkine osapuolineen! Nimien kirjainmuodostelmatkin vaikuttavat sopivilta. Eikö myös lyömäsoittaja Rob KLOET kävisi? Albumien nimet sitä vastoin voisivat olla ristikossa vaikeita, vaikka esimerkiksi KILO on tavallinen ristikkosana.

Henk Hofstedea en ole ristikoissa nähnyt, mutta ilahtuisin, jos nimi osuisi joskus kohdalle.
11. Kravattimies22.6.2008 klo 06:06
Libero, ilahdu! Ratkaisuaikaa on jäljellä. Sivu 21.
12. RA22.6.2008 klo 21:33
Yes or No NITSille ja vastaaville? No, No. Siis mieluummin kiitos, mutta ei kiitos.

Aika turhauttavaa tavallisen ratkojan yrittää tuommoisia keksiä. Ja sitten menisi taas kuukletukseksi. Vaikea sanoa ja arvioida, missä (taas kerran) se yleistiedon ("kyllä tämän verran pitää musiikista tietää") raja kulkee, mutta veikkaanpa, että esim. Nits on jo spesiaalitietoa.

Teemaristikot ovat - tietysti - toinen juttu.
13. Libero22.6.2008 klo 23:22
RA: Säikeen aiheeseen tulee tässä pieni rönsy. Nitsin "The Darling Stone" alkaa näin:

"The wind is turning. A fire is burning, somewhere far away
Where are we going. To Hietaniemi Hautausmaa
It's a perfect grey graveyard day - -."

Nitsin uusimmalla levyllä on Tampere-virikkeinen laulu "Lenin and the Wounded Angel".

Spesiaali-Nitsillä on spesiaalitietoa!?
14. RA22.6.2008 klo 23:31
Juupa. Siltä vaikuttaa.
(En tajunnut tuosta paljon mitään :-(
15. Eki22.6.2008 klo 23:32
Kävin katsomassa The Nitsiä yhtyeen ensimmäisellä Suomen vierailulla 80-luvun alkupuoliskolla Tavastialla. Hieno keikka. Nitsin nousu Suomessa oli tavallaan yhden mielen ansiota. Seppo Pietikäinen kirjoitti siitä Soundiin haltioituneita arvosteluja.
16. RA22.6.2008 klo 23:42
Juu, varmasti hieno bändi. Eihän siitä puolta sanaa. Ajattelin vaan, että jossakin suht tavallisessa ristikossa... Yes or No? No.
17. Eki22.6.2008 klo 23:48
Niinhän mä sanoin jo kauan sitten. Ihan lämpimikseni kertoilen.
18. Libero23.6.2008 klo 00:24
Anteeksi, että marginaaliratkojana innostuin.
19. RA23.6.2008 klo 00:34
Eki, luulin että kysyit mielipidettä. Suomalaishenkinen NITSkin varmaan nyt tykkäisi.

Nimim. "Vastaa vaikka ei kysytä"

P.S.1: Kertoile lisää vaan. Mukava lukea.

P.S.2: Minkä lehden ristikkoon Kraka tässä viittaa:
"Lähettäjä: Kravattimies 22.6.2008 klo 06:06
Libero, ilahdu! Ratkaisuaikaa on jäljellä. Sivu 21."
20. Eki23.6.2008 klo 00:37
No joo, olihan siinä mukana paljonkin retorista kysymystä.

Näytti olevan MuPe 4 ja Hessu Luukkala.

Kyllähän täällä pitää voida laatijoiden ja ratkojien kertoa myös omista mieliasioistaan eikä ole anteeksipyynnön tarvetta, vaikka ollaan paljonkin eri mieltä. Kun eihän se tarkoita, että ristikot muuttuisivat sellaisiksi, mistä yhdessä säikeessä satutaan täällä puhumaan.
21. JPQ23.6.2008 klo 06:18
Kelpaiskohan Tomita siis Isao Tomita ristikkoon.:)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *