KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 4.8.

3527. IS KOVIS 4.8.

lp7.8.2007 klo 14:19
Ihan kiva olo, kun sain Alfin tehtyä, vaatii vielä muutaman kirjaimen tarkistusta. Usein minulla on ollut Alfin kanssa vaikeuksia, liekö nyt ollut kesympi tehtävä. Pari mukavaa vihjettä: kipit käytössä ja hänessä riittää virtaa. Pääkuvan lauseet mainiot, kiitos!
2. Lauri Kultti8.8.2007 klo 09:52
Joo, nyt olo on kiva. Mutta meinasi kyllä jossain vaiheessa olla jotain ihan muuta kuin kiva olo. Ensin sain aika helposti tasan viisitoista sanaa kasaan ja sitten tyssäsi. Kaksi päivää vain tuijottelin ristikkoa ja välillä vähän manailin niin laatimusta kuin laatijaakin (sori Alf :) ). Mutta taas kerran homman pelasti kaunis ilma: menin nimittäin eilen riippumattoon kahden kirjan ja tämän ristikon kanssa. Ja siinä köllötellessä se taas ratkesi. Tosin yhden ratkaisusanan yhteys vihjeeseen odottaa aukeamistaan (kuva, jossa kai kirja, jonka kannessa IN). Pääkuvan alinen alue oli minulle pahin, koska kahdesti luulin keksineeni sinne varman sanan, jotka sitten osoittautuivatkin kömmähdykseksi.
3. Jaska8.8.2007 klo 10:11
Epähuomiossa tuli ostettua vain yksi Iltis, ja parempi puolisko (tämä 2,5 tuntia) ehti omia Alfin. Näkyy olleen Alf luovassa vireessä; useita uusia nokkelia vihjeväläyksiä tavallisillekin ratkaisusanoille. - LK, selitys on luettavissa suoraan vihjeestä, joka löytyy myös suluissa omasta raportistasi!
4. iso S8.8.2007 klo 10:30
Meidän ristikkoa näkemättömien puolesta arvaus: onko ratkaisusanan pituus 7 kirjainta?
5. Jaska8.8.2007 klo 11:32
Osta oma Plusisi! No tämän kerran: ei seitsemän, vaan neljä kirjainta.
6. iso S8.8.2007 klo 11:52
En osta vanhaa lehteä, vihjeet ovat ehtineet jäähtyä!

No sitten ratkaisusana ei voinut olla KIRJAIN. Olisihan Kultti ollutkin todella nolona jos olisi kompastunut sellaiseen.

Koska ratkaisusana mitä luultavimmin ei ole NIMI, voin kertoa miksi se voisi mukamas olla. IN:in voidaan tulkita olevan NI takaperin tai ylösalaisin. Jos kirja on englanninkielinen, se "sanoo" I'm IN. Koska IN olikin takaperoinen, ratkaisusanakin pitää muodostaa takaperin, siis se on nimi (välilyönnit ja epäoleelliset heittomerkit karistetaan pois).

Pyydän kymmenen potenssiin kolmannesti anteeksi jos olen oikeassa ja paljastin ratkaisusanan. Vakuutan että siinä tapauksessa kysymyksessä on puhdas sokean kukon jyvä eikä ratkaisua arpoessa ole käytetty järkeä eikä tarkoituksellista tahallisuutta.
7. Jaska8.8.2007 klo 12:38
Kertyiköhän heille ääniä joen törmältä?
8. Lauri Kultti9.8.2007 klo 09:10
Joo, tällainenhan tämä taas kerran oli. Pähkäilemäni ratkaisusana oli liian suoraan vihjeestä tuleva; minä hain sitä yhden turhan mutkan kautta. Aika usein minulla käy näin, että en osaa mennä siitä, mistä aita on matalin, vaan haen jotain ylimääräisiä koukkuja sieltä, missä niitä ei olekaan. (Väen vängällä yritin ajatella sen kirjan opuksena tai teoksena!!!)
9. IiKoo14.8.2007 klo 09:01
Näinhän se aina on: jos kolmepalloisessa ristikossa on vaikkapa kalan kuva vihjeenä 4-kirjaimelliselle sanalle, niin eihän siihen voi vastaukseksi missään tapauksessa tulla "kala".

Olikin muuten aika pirtsakka ristikko. Ei mikään megavaikea, mutta vihjeytys oli mukavan tuoreen oloista.
10. unelias14.8.2007 klo 09:18
Kertoisko joku miten tästä 'kipit käytössä' vihjeestä muodostuu erään kaukomaan nimi? Vai olenko ratkonut väärin?
11. IiKoo14.8.2007 klo 09:33
Ei tullut mieleen googlettaa? Googleta vaikkapa wikipedia ja ko. nimi, niin taitaa vastaus tulla aika nopeasti...
12. unelias14.8.2007 klo 09:42
Kiitos tiedosta. Mökillä oli vähän huonot Google-mahdollisuudet.Nyt ollaan ekä päivää töissä ja koneen ääressä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *