KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 21.7.

3502. IS Kovis 21.7.

Lauri Kultti22.7.2007 klo 13:28
Skytältä miellyttävä kesäkovis. Aika nopeasti tämä ratkesi (jälleen kerran riippumatossa loikoillen), mutta kyllä paikoitellen oli vaikeuksiakin. Ristikon valmistuttua jäi taas muutama kohta askarruttamaan. Sitten hetken kuluttua askarruttavia kohtia oli enää kolme. Nyt niitä on enää yksi, enkä siitäkään ole ihan varma, askarruttaako se minua oikeasti (oikeassa alakulmassa piirrosvihje, jossa kaveri lainausmerkit ympärillään tekee jotain?!).

Tässä oli monta kohtaa, jotka aukesivat ihan samantien. Sitten - parinkymmenen sanan jälkeen - tuli pikku stoppi. Mutta siirryttyäni em. riippumattoon homma eteni aika kivuttomasti loppuun.

Hauskoja kohtia oli mielestäni aika paljonkin, mutta pääkuvasta alaspäin lähtevän lauseen eka sana oli kyllä hauskin!!
2. Eki22.7.2007 klo 13:39
Minulla oli tilaisuus seurata Antin kanssa, kuinka Pekka Joutsi ratkoi tämän ristikon alkuperäistä versioita (rinnalla kylläkin korjattu versio). Olin selventänyt/helpottanut tehtävää tahallisesti n. 10 vihjeen osalta eikä se tuon koeratkonnan perusteella ollut virheratkaisu. Laurin kommentointi ilahduttaa vielä lisää (vaikka yllättää että hän sanoo sitä noinkin vaivattomaksi), sillä eihän näitä koviksia ole tarkoitettu mahdottomiksi.

Sanoin Antille, että jos hän olisi ehdottanut lauseita etukäteen, olisin pyytänyt vaihtamaan tuon Laurin kehuman sanan. Hyvä näin päin!
3. kari kämäräinen22.7.2007 klo 14:47
Miekin sain Antin ristikon täyteen melko vaivattomasti. (Yleensä vain muutaman epävarman sanan). Tosi hyvä! Minulle tuo pääkuvalauseen ensimmäinen sana on normaalia puhekieltä...ainaskin täällä Savossa! Paras vihje oli "Kalleudeton"...
4. lp22.7.2007 klo 14:54
Kiitokset täältäkin. Ihan mukavan vaikea, aina ei ole Antti auennut. Nauratti se pääkuvan sana.
5. Jaska22.7.2007 klo 23:10
Sama juttu kuin LK:lla, kaveri sitaateissa penkoo jotain ison kassin tapaista, en bonjaa yhteyttä ratkaisusanaan. Muuten Kärkkäisen selväpiirteinen ja hauska kuvitus ei tuottanut vaikeuksia.

Pääkuvalauseet totutun nokkelat, jopa ihan Skytän parhaimmiston vertaiset, haastamatta silti Pitkälän vuoden kärkisijaa (poliisiauto). Vihjeissä oli muutamia vanhoja tuttuja kikkoja, linevätkö Ekin mainitsemia helpotuksia. Yhdellä nelikirjaimisella oli (minulle) upouusi, näppärähkö, mutta ei muodollisesti kovin iskevä vihje. Sitä oli sen sijaan lakoninen SORSILLA OMANSA?, jonka uutuudesta en tosin ole ihan varma. Rankkaan sen kuitenkin ykköseksi. 9+.
6. Eki22.7.2007 klo 23:40
Tyosta kummeksuttavasta piirroksesta. Se on loppujen lopuksi pirun yksinkertainen ja kyllä se kuvassa tapahtuu, mutta kun se kuva voisi kuitenkin olla monenlaista lähitoimintaakin (tai kuten arvailuissa, kuitenkin suht kaukaista käyttötarkoitukseltaan). Sen pitäisi leikata, kun on saanut ratkaisusanan ja miettii siihen liittyviä sanontatapoja.

Puhuttiin kyllä jo etukäteen tuolla Pekan luonakin, että tämän tyyppinen on siitä huono, että sen käsittää vasta, kun sana on paikallaan, ei juuri ennen. Sellaisten vihjeiden paljous on/olisi koviksia liikaakin vaikeuttava ilmiö. Niitä pitää pyrkiä karsimaan.
7. tonimikael23.7.2007 klo 00:19
Hih. No nyt kun Eki noin helpotti, aukesi minullekin se kuva, että miksi tulee mitä tulee. Pää kipeä. Nukkumaan.
8. RA23.7.2007 klo 15:54
Hyvä oli Antin Kovis.

Pakko rehvastella sen verran, että itse kyllä oivalsin tuon oikean alakulman piirroksen ja osasin hakea siihen oikean synonyymin. Vaikka vaihtoehtoja tietysti oli.

Jaska kirjoittaa yllä, että tuossa kuvassa "kaveri sitaateissa penkoo jotain ison kassin tapaista". Otapa Jaska silimä kouraan ja kato, onko se kassi? Heli Kärkkäisen piirrokset ovat usein juuri tällä lailla pilkuntarkkoja, että kannattaa katsoa kuvaa tarkkaan pienintä yksityiskohtaa myöten. Jokin tuossa piirroksessa (mielestäni) kertoo, ettei kyseessä ole mikään kassi.

Olisi mielenkiintoista kuulla (kun aika on sopiva), kuinka kaksi seuraavaa vihjettä muotoutui juuri sellaisiksi ja juuri tuohon sanamuotoon kuin ne tässä ristikossa ovat:

TEE
ANTIN
PARIK-
SI
[=> 4-kirjaimiset sanat vaakaan ja alas]

LAKI-
MIE-
HEN?
[=> 4-kirjaiminen sana]

Luullakseni ymmärrän, miten(mistä) kaikki kolme ratkaisusanaa tulevat, mutta tuossa vihjeiden muotoilussa on silti jotakin, joka tuntuu "ylimääräiseltä".
9. Jaska23.7.2007 klo 19:49
Katsoin luupilla ja erotin vasemmalla jotain hantaakin tapaista. Oikealla lentää jotain kenties vesipisaraksi tarkoitettua. Ei siis kassi, vaan ehkä pesukorvo. Jäbä on siis pyykillä. Yhteys ratkaisusanaan silti yhtä pimeänä. Eki kehotti miettimään sananpartta; tämä lienee kuitenkin jokin nykysellainen eikä minulle tuttu. Vai onko tämä yltyvää dementiaa, ahistaa...
10. Eki23.7.2007 klo 19:51
Tuttu sananparsi nykyaikana mutta myös kaikille jotka ovat edelleen elossa (ei nyt ehkä ihan 1800-luvulta kuitenkaan). Ehkä sitä ei ole syytäkään nyt enempää paljastaa.
11. veileh30.7.2007 klo 13:23
Nyt kun tämän ristikon palautusaika on kulunut umpeen, olisi milenkiintoista saada selitys pariin vihjeeseen. Pyykkiä pesevästä miehestä sain SATSATA-sanan. Tämä liittyy siis johonkin sananparteen, joka kuitenkin on minulle tuntematon. Entä onko TEE ANTIN PARIKSI -vihjeestä vaakasuoraan tulevassa sanassa kysymys pelkästään nimipäivästä vai mitä "tee" tarkoittaa.
12. Eki30.7.2007 klo 13:26
Satsata = panna likoon. TEE ANTIN pariksi, isoista kirjaimista kootaan pari nimeä, siis yhteisvihje kahdelle sanalle.
13. veileh30.7.2007 klo 13:35
Kiitos vastauksesta! "Likoon paneminen" olisi kyllä pitänyt itsekin hoksata.
14. Eki30.7.2007 klo 13:42
Sitähän tuolla edellä olen yrittänyt vakuutella.
15. Jaska30.7.2007 klo 17:25
Nyt pitäisi vielä keksiä, miksi en keksinyt pyykistä likoon panemista. Katkoksia esiintyy enenevässä määrin, eikä uudelleen kytkentä ole helppoa...
16. RA30.7.2007 klo 18:19
... että tämmöistä "luukkalointia"...

TEE ANTIN PARIKSI; Päättelin, että vastaussanat ovat (ANTIN nimipäivänä myös) ATTE ja (ANT)ENNI, mutta enpä älynnytkään, että molemmat sanat löytyvät suoraan kirjaimista "TEE ANTIN". ["Luukkaloinnilla" tarkoitan sitä, että Heikki Luukkala lienee eniten viljellyt tämän tyyppistä vihjeitystä.]

Saisikos vielä laatijalta kuvauksen, millaisen pähkäilyn tuloksena syntyi vihje LAKIMIEHEN? => AKIM. Tarkoitan mm. tuota genetiivin ja kysymysmerkin käyttöä.
17. IiKoo14.8.2007 klo 09:03
Katsotaanpa, vieläkö tämä on muistissa: Lomien takia vähän venyi Antin ristikon ratkonta. Yksi vihje jäi pimeäksi: LLL, josta ensimmäinen alleviivattu ja kerrottuna kahdella? Tämä ei auennut mulle, miksi siihen tuli Larsit.
18. Jukkis14.8.2007 klo 09:06
Lars Leevi Laestadius?
19. IiKoo14.8.2007 klo 09:34
No niin, aivothan ne näemmä oli taas narikkaan jääneet...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *