KESKUSTELUT > RISTIKOT > 3 KYSYMYSTÄ RATKOJILLE - RISTIKKOSÄÄNNÖT

3499. 3 kysymystä ratkojille - ristikkosäännöt

RA19.7.2007 klo 11:19
Ristikoiden laadinnassa on muutamia sääntöjä (tai suosituksia, kuinka vain). Olisi mielenkiintoista kuulla muiden RATKOJIEN kommentteja tästä. Laitan alle 3 kysymystä, mutta sana on tietenkin vapaa.

1. Mitä ristikkosääntöjä tiedät?

2. Oletko tunnistanut nuo säännöt itse ristikoita ratkomalla vai esim. lukemalla niistä jostakin?

3. Huomaatko (spontaanisti) jo ratkoessasi, jos ristikossa ei ole "noudatettu" jotakin noista säännöistä?
2. Mäkis-Tartti19.7.2007 klo 15:47
1. No, vaikkapa ratkaisusanan 4 kirjaimen minimipituus, alku- ja loppupiilojen välttely (korkeintaan suositus, tai sitten vain meikäläisen subjektiivinen mieltymys), ratkaisusanojen "perusmuotoisuus" (useinkin tulkinnanvarainen ja muissa säikeissä keskusteluttanut aihe - ne partikkelit, nähkääs), liian harvinaisten fakkitermien tai nimien karttelu - ja sen sellaista. Lyhenteiden käyttö tyyliin TVLUPA tuntuu olevan ihan ok, ja monesti tuollaisen tajutessaan ratkoja riemuitsee; kunhan niillä ei ylettömästi mässäillä.

2. Itse ja kantapään kautta.

3. Tietenkin huomaan (spontaanisti ja jo ratkoessani), kuinkas muuten?
3. RA19.7.2007 klo 19:06
Kai se sitten on totta ja uskottava, etteivät ns. nobodyt (kuten Miimu asian toisaalla ytimekkäästi esitti) eli tavalliset ratkojat halua kertoa kokemuksiaan.

Kahdeksisen tuntia ja vain yksi - tuo Mäkis-Tartin - kommentti. Kiitos, Mäkis-Tartti!

:-(
4. Timppa19.7.2007 klo 19:16
Älä hättäile, kyllä näitä tulee ajan mittaan. Eihän sitä ennenkään Hämeessä oo kiirehditty.:)

1. Aktiivisena ratkojana ja harrastajana olen lueskellut sekä Ekin, Sanaristikkoseuran ja Ilonan tuotoksia, joten olen tietävinäni säännöistä jotain...;)

2. Ks. ed. vast.

3. Kyllä sen huomaa aika äkkiä ratkoessa, mutta millään ei meinaa tajuta vanhaa "tyhjä ruutu" -jippoa tai Mäkis-Tartin mainitsemaa TVLUPA juttua, tai CDROM... No, kuitenkin perinteisten sääntöjen vastaisuus hyökkää äkkiä silmille, toki sääntöjä voitaneen pohdiskella ja jopa muuttaa.
5. Ritu19.7.2007 klo 19:42
Juu RA, hämeestä ollaan, mutta se ei syy tähän hitaaseen vastaamiseen, vaan kun on tullut mentyä ja myytyä tuo vähäinen vapaa-aikansakin työnantajalle ;)

1.Mäkis-Tartti kirjoitti kommentissaan aika pitkälti ne asiat, mitkä itsekin tiedän tai ainakin kuulostivat hyvin tutuille, kun tuon kommentin luin.

2. Minä olen varmaan aika pitkälti tätä sivustoa lukemalla perehtynyt näihin ristikkosääntöihin, joiden olemassaolosta tuskin muuten tietäisin. No ehkä sen, että ratkaisusanat tulevat lähes poikkeuksetta perusmuodossa, on oppinut ratkomalla ristikoita.

3. Viimeisin poikkeavuus, mihin olen törmännyt, on kolmikirjaiminen ratkaisusana, muualla kuin pääkuvalauseessa. Siihen kiinnitti kyllä heti huomion.
6. arjatuula19.7.2007 klo 20:04
RA: Hih -sorry, kyllä hiukan hymyilytti tuo "puuskahduksesi " kahdeksasta tunnista ilman kommentteja. Ehkäpä ristisanailijat ovat ratkomassa ja/tai laatimassa ristikoita tai jopa ulkoilemassa ja niin, joidenkin täytyy töitäkin tehdä eikä työnantaja varmaan hyvällä katsele jos työaika kuluu sanaristikot.netissä (vaikka se voikin antaa työhön ylimääräistä potkua) ;-)
Mutta vastaukseni

1. Minimi 4 kirjainta taitaa olla tutuin . Avokoissa se auttaa. Ja oikean alanurkan vähintään 4*4 -sääntökin taitaa olla olemassa. Ja ehdoton on tietysti - ei kahta samaa ratkaisusanaa. Ja jonkin sortin "siveellisyys" on onneksi ainakin kirjoittamaton sääntö

2. Olen lukenut säännöstöjä ja myös huomannut ratkoessani useimpien laatijoiden käyttävä niitä, joka onkin hyvä tapa - poikkeuksetkin joskus toki on sallittava erikoistapauksissa.

3.Kyllä sen verran on tullut ratkottua että väistämättä huomaa poikkeuksen. Miettii sitten että oliko paikallaan.
7. [RA]19.7.2007 klo 20:40
[Anteeksi, en tarkoittanut puuskahdella :-) !

Tuli vain mieleen tuossa illan suussa (kun yksi ainoa ratkojakommentti oli vasta tullut), että lähes aina kun aihe on ollut joku muu kuin tällainen sananmukaisesti ristikkoihin ja ratkomiseen liittyvä, niin noita kommentoijia tuntuu riittävän vuorokauden ympäri. Mutta se oli minun väärää hätäilyäni se. Unohtanette.]
8. airisto19.7.2007 klo 20:45
1. Liikenteessä on liikennesäännöt, ristikkomaailmassa suositukset.

2. Ristikkosäännöistä olen lukenut ainoastaan www sanaristikot net sivustoilta ja silloinkin fundeerannut, kenelle ne (säännöt) ovat ylipäätään laaditut.

3. Ratkominen ei ole mukavaa, jos ristkko on täynnä tuntemattomia erisnimiä, 2- tai 3-kirjaimisia ratkaisusanoja ja peräkkäisiä piilokirjaimia, tai samat vihjeet/ratkaisusanat toistuvat viikoittain (havunoksan kuva>irti, kanavakaupunki>kiel).
Ratkoja ei "säännöistä" piittaa, vaan ratkoo niitä ristikoita, jotka ovat haasteellisia, miellyttävät ulkoasullaan ja tuovat hyvän mielen.
9. --ó+19.7.2007 klo 20:49
1. Se 4 kirjainta lienee laatijoiden päätös jonkinlaisen "tason" säilyttämisestä.

JOS
OHI

hyvillä vihjeillä voi olla paljon nautittavampi kuin 4-6 kirjaimen varaan rakennettu tikkufakkiversio, jonka tosiasiassa aika moni alan ihminen, jopa ratkoja murjaisisi suht nopeasti.
Tietenkin pohjat ym. on aina oma työnsä.

2. Lukemalla ja ratkomalla.

3. En ymmärrä. Kenen pussiin pelaat?
10. Jaska19.7.2007 klo 21:39
1. Teoksessa MMM-Sanaristikot julkaistut säännöt ja suositukset.
2. Säännöt minimisanapituus*, ei peräkkäisiä piiloruutuja, ei taivutusmuotoja* olivat pääteltävissä jo ennen em. teokseen tutustumista. * paitsi ratkaisulauseissa.
3. No ihan varmasti, ja olen kohta niistä vinkumassa tällä sivustolla!
11. MMMD19.7.2007 klo 22:05
KÄYTÄN TÄTÄ AINUTLAATUISTA TILAISUUTTA ALOITTAA 3500. KESKUSTELUN AIHE. VAIKKAPA NUMEOROLOGIA.
12. ö19.7.2007 klo 22:08
Et tainnut onnistua MMMD.
Mieti vähän ja yritä uudestaan.
13. MMMD19.7.2007 klo 22:08
Pieleen meni! Yritän eri palstalle, aloituksen, sorry!
14. iso S20.7.2007 klo 10:09
Siinä ja siinä kelpaisinko vastaajaksi, kun istun löysästi kahdella tuolilla. Sen verran kuitenkin ratkon että uskallan ainakin heittää täsmentävän kommentin.

arjatuula arveli 19.7.2007 klo 20:04 että "oikean alanurkan vähintään 4*4 -sääntökin taitaa olla olemassa". Tämähän seuraa siitä että yksittäisten ratkaisusanojen pitää "puhdasoppisen tulkinnan" mukaan olla vähintään 4-kirjaimisia.

Tuohon on olemassa laillinen porsaanreikä, ratkaisulauseiden avulla. Jos esimerkiksi lause "sen pituinen se" on pystyssä toiseksi viimeisessä sarakkeessa, voi kulma näyttää vaikkapa tältä (* kuvaa vihjeruutua):

***E*
*KANA
SAS*K
*SUSI
*ATET

Minimiaukio on tärvelty sääntöjä rikkomatta lijoittamalla siihen yksi vihjeruutu, yksi piilokirjain ja yksi 2-kirjaiminen sana.
15. arjatuula20.7.2007 klo 12:52
Kyllä joku sääntö/ohjeistus/"maalaisjärki" pitäisi kieltää tällaisen vihje-ratkaisu -parin kuin
- kuvassa liikennemerkki, jossa lukee STOP ja yllätys yllätys ratkaisu on STOP ;-(.
Voisihan tuo olla lapsuskin eli laatijalla oli mielessä esim SEIS , ESTE tms, mutta tämä on toistunut useasti saman laatijan tuotoksissa.
16. Tuleva Sanaseppojen jäsen?20.7.2007 klo 19:12
Ristikkosääntöjen (-suositusten?) mukaan ei sama sana saisi esiintyä ristikossa kuin kerran. Punainen Pelikaani 3/2007 s. 28 sama sana ja samaa tarkoittavakin - esiintyy kahdesti. Vai olenkio ratkonut väärin ristikon?

Kolme kirjaimisia sanoja mielestäni voi käyttää kohtuudella. Olen nähnyt saksalaisissa lehdissä ristikoita jossa oli useita kaksi kirjaimisiakin sanoja - jos ne nyt sanoja edes olivat?

Vastauksia RA:n kysymyksiin:

1. No ainakin tuon edellä mainitun. Kryptoissa tietääkseni pitää kirjain esiintyävähintään kahdesti.

2. Sekä että. Paljolti oppinut näiltä sivuilta.

3. Katso "alustus". Hyvin harvoin "sääntöjä" rikotaan.
17. Eki20.7.2007 klo 19:32
Jos täsmälleen sama sana esiintyy kahdesti, se on tahaton virhe/kömmähdys. Se voi syntyä niin, että kukaan ei tuplaantumista huomaa tai että se se aiheutetaan korjausvaiheessa.

Eri kustantajilla ja eri laatijoilla on omanlaisensa kriteerit samankaltaisuuksien välttelystä.
18. Jaska20.7.2007 klo 20:04
Melkein tunti on jo kulunut, eikä RA ole vielä vastannut tulevan Sanaseppojen jäsenen syytökseen!! Itse en huomannut ratkoessa enkä äsken tarkastaessa ko. virhettä. Minulla ja TSJ:llä on siis erilaiset ratkaisut. Tästä Lähteenmäen - Asikaisen kivasta ristikosta jäi askarruttamaan vain vihje(piirros), jolla ei ole ratkaisusanaa? Siitä saanemme selkoa viikon kuluttua.
19. RA20.7.2007 klo 20:17
Jaska, nyt tipahdin. Minun tietääkseni Punaisessa Pelikaanissa 3/2007 ei ole mitään minun tekemääni - paitsi ikiomassa lehdessäni olevat ratkaisut.
20. Jaska20.7.2007 klo 20:46
No pitää auttaa sinut ylös. Se olikin Paksun tavuristikko. Kovasti anteeksi.
21. RA20.7.2007 klo 20:57
Kiitos, Jaska!! Olinkin jo vajota... aika syvälle.

Vihjaa vähän, missä päin tai mikä se turha vihje(piirros) Lähteenmäen ja minun tavuristikossani (Paksu Pelikaani 3/2007) on?

Vai oliko sekin huomio jostakin muusta ristikosta jossakin muussa lehdessä? :-)
22. Jaska20.7.2007 klo 21:16
Oikea syyllinen on siis Heikki Luukkala ynnä tarkastajapoppoo. Virhe suorastaan hyppää silmille paremman puoliskon täyttämästä ristikosta. Onneksi ei osunut omalle kohdalle. Olisin luultavasti revennyt liitoksistani, jos virhe olisi aiheuttanut ylimääräistä tuskaa ratkonnassa. Luukkala tuottaa sitä tarpeeksi muutenkin (kehu!).

Tämä on pahin näkemäni Sanarisin ristikkoihin sattunut sääntövirhe. Ekin selitys 19.32 istuu siihen huonosti. En siis usko siihen. Luottamus horjuu! Vastuulliset saattavat vedota MMM-Sanaristikot -kirjan sääntöjen kohtaan 21. Säännöistä voidaan poiketa mikäli...
Mikään sääntö ei yksinään ole ehdoton, jos laatija osaa kiertää sen taitavasti niin, että ristikon kokonaisuus paranee.

Loppujen lopuksi kyse onkin siis makuasioista! Minusta ko. ristikko ei virheestä parantunut.
23. Jaska20.7.2007 klo 21:24
RA, ehkä jo oivalsin, että sen piirroksen on kenties tarkoitus kuvata viisitavuisen ratkaisuyhdyssanan kahta viimeistä tavua, mutta minusta se on lähinnä se miinus yksi kirjain.
24. tonimikael21.7.2007 klo 00:32
Noniin Jaakkosetä, koetappa rauhoittua, muista verenpaineesi. ;)
25. RA21.7.2007 klo 10:29
Jaska, onko niitä (lopputavut miinus yksi kirjain) paljonkin sinisiä? :-)

Kyllä sen tarkoitus oli olla vain alleviivaus.
26. Jaska21.7.2007 klo 12:02
RA, en tiedä, siniliero ainakin. Alleviivaus oli tarpeeton (hämäävä).

(Veljen)poikani tonimikael! Etkö osaa erottaa konditionaalia indikatiivista? Hienoa kuitenkin, että kannat huolta setäsi terveydestä! Mitä mieltä muuten itse olet ristikosta. Onko niin, että kun sama sana esiintyy KOLME kertaa, se antaa ristikolle erityistä lisäarvoa, kun taas KAKSI kertaa on vältettävä virhe? Tiedä häntä. Jaa muuten, olisihan niiden hännällisten yleisnimi monikossa (10) sopinut mukavasti pääkuvan ylimmäksi vaakasanaksi. Kaipa se olisi sitten vesittänyt tämän kolmoisidean.
27. [mäkistartti]21.7.2007 klo 22:59
[On näköjään ollut hiukan keskustelua tuosta 4-kirjaimisuudesta ja myös sama sana moneen kertaan -teemasta. Pälähti päähäni, että onhan noita "sääntöjä" ainakin Pelikaaneissa (Paksussa tai Punaisessa) jo ammoin rikottu, mutta taiten. Oliskohan ollut Pitkälän laatimus, jossa kerran oli kolmikirjaimisia ratkaisusanoja ihan urakalla. Ja sitten muistuu takavuosilta mieleen sellainen ristikko, jossa pääkuvana oli puhekupla, jossa ilmoitettiin jotenkin siihen tapaan, että "tätä on tässä ristikossa liikaakin" - ja ratkaisuun tuli sitten sama sana tahallisesti kahteen kertaan. (Näkömuistikuvani mukaan se oli joko Luukkalan tai Viitamäen käsialaa, mutta näkömuistikuvaani ei ole hirveästi luottamista.)

Niin, ja eikös siellä ristikkonäyttelyssä ollut ihan loistavia ristikoita, jotka koostuivat kahdesta risteävästä 1-kirjaimisesta sanasta...

Whatever, kun tämäntyyppisiä sääntöjä kelaillaan, mulle tulee aina mieleen vanhan kunnon lukioaikojen äikänmaikan evästys: sääntöjä saa rikkoa, mutta ne pitää tuntea.]
28. Jaska21.7.2007 klo 23:42
Ja kun säännöt tuntee, on lupa arvostella niiden rikkomista! Sen verran täytyy kuitenkin pakittaa, että ratkaisulauseissa ko. rike voi hyvinkin olla hyve, jos se perustuu esim. sanaleikkiin. Sehän oli tietenkin Luukkalankin ideana kolmen (sijamuodoin ja johtimin seitsemän) saman sanan sarjassaan. Julistettakoon siis kohtuuton ja julma tuomioni eilen 21.16 puretuksi. Toivottavasti ei kukaan saanut siitä parantumatonta traumaa sieluunsa...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *