KESKUSTELUT > RISTIKOT > TALI(KKO)

3497. Tali(kko)

upe17.7.2007 klo 17:17
Voiko sanat tali ja talikko olla samassa ristikossa? Mikä on sääntönä.
2. tonimikael17.7.2007 klo 17:51
Tottakai voi! Sääntönä mielestäni on se, että ei samaa sanaa sellaisenaan, eikä yksikössä ja monikossa. Ja muuten samanjohtoisia sanoja vältettäis. Jesh.
3. Olavi Kivalo17.7.2007 klo 21:16
Voiko olla vai ei, riippuu myös vihjeestä. Esim. tali, talitintti, tintti ja tiainen voivat kaikki olla samassa ristikossa, jos vihjeet määrittelevät ne eri maailmoihin.
4. Antti Viitamäki18.7.2007 klo 00:39
Ilmeisesti vaihtelee lehdittäin ja laatijoittain, mitä voi ja mitä ei voi olla samassa ristikossa.

Samaa sanaa ei minun mielestäni sovi laittaa kahta kertaa ristikkoon - ei vaikka toinen olisi monikossa ja toinen yksikössä. Poikkeuksena pitäisin silti sellaisia tapauksia kuin esimerkiksi LAKI ja LAET, koska voidaan hyvin ajatella että edellinen on jotain eduskunnan säätämää tai fyysikon luonnosta keksimää, eikä jälkimmäisen sanan tapaan pään tai vuoren ylin osa. Ensin mainittuhan olisi monikossa LAIT.

Sen sijaan kahta täsmälleen samaa sanaa en päästä läpi - en vaikka voisin vihjeittää ne ihan eri tavalla, esimerkiksi (takin-) VUORI ja (tuli-) VUORI.

Monet eivät hyväksy omissa laatimuksissaan samoja sanoja edes yhdyssanojen osina, esimerkiksi LENTOPALLO ja KORIPALLO tai TAKKATULI ja TULITIKKU

Itse vierastan yleensä edellisen esimerkin kaltaisia tapauksia, joissa yhdyssanan viimeisenä osana on sama sana. Molempien sanojen tarkoitteet ovat kuitenkin palloja. Toisaalta minulla ei ole mitään jälkimmäisen esimerkin mukaisia yhdyssanoja vastaan - sanassa TAKKATULI tarkoite on tulta, sanassa TULITIKKU tarkoite on tikku. En kuitenkaan laita tuollaisia sanoja ristikkoon tieten tahtoen.

Jotkut voivat tehdä poikkeuksia vaikkapa sellaisissa tilanteissa missä samoin päättyvien yhdyssanojen tarkoitteissa on selkeä ajatuksellinen ero. Esimerkiksi sanoissa ÄÄNENPAINO ja KIRJAPAINO tarkoitteet ovat hyvin erilaisia - ensimmäinen on vain kuultavissa oleva abstraktio, toinen nykyisin usein jopa useamman hallin kokoinen kompleksi.

Sanat TALI ja TALIKKO ovat ihan eri asioita - kyseessä ei ole millään tavoin sama sana. TALIKKOA ei ole missään historian hämärissä johdettu TALI-sanasta. (Itse asiassa TALIKKO lienee alunperin TADIKKO.)

Jos TALIA ja TALIKKOA ei voisi laittaa samaan ristikkoon, niin sitten minusta pitäisi kieltää myös mm. sanat ITALIA, STALIN, MATALIKKO, TOTALITARISTI ja MITALI.

Päivänjatkoja!
5. JPQ20.7.2007 klo 09:59
Ilman muuta voi ja tonimikael sanoikin rajat jotka optimit. myös laet,laki tyyli minusta ok vältä jos voit jos olet laatija.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *