KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS PLUS 14.7.

3495. IS Plus 14.7.

Libero15.7.2007 klo 20:57
Yritin tosissani - ja epäonnistuin. :(

Yritin asennoitua tähän ristikkoon hyvin, hyvin kriittisesti, mutta enpä onnistunut olemaan siitä tykkäämättä. Pääkuvan kukkasesta tuli kolme odottamatonta ratkaisusanaa, joista etenkin toinen vaaka oli minusta mainio.

Kun nimimerkki Taata arvelee joidenkin ristikoiden uhkaavan perheonnea, niin tässä ristikossa Avioliittokriisit loitolle! -vihjeitä olivat muun muassa PINNOISSA PINNOJA (9), SAMA TOKANA I TAI O (8), KESÄ SELLAINEN (10) ja JAETTU ILO? (6). Viimeksi mainitun vihjeen ratkaisusana selvisi muodollisesti heti, mutta oli kiinnostavaa tarkistaa, mistä asiayhteydestä sen tulisi oikeasti olla tuttu tai tuntematon.

Hauskimpana vihjeenä pidin norsun päätä, jonka ohessa on F=G (4). Hieno sana tuli myös vihjeestä LIISA ORKO (14).

Ristikon yläreunassa oleva Heikki Lavoniuksen tulkinta nelikirjaimisille ratkaisusanalle ansaitsee erikoismaininnan. Kyseessä on poika, jolla joko on tai voisi olla kurkunviipaleet silmillä. Kyllä jotkut osaavat, ei voi muuta sanoa.

Ristikon laatinut Eki oli vihjeittänyt PUOLIMETRISEKSI ratkaisusanan, jolle olen joskus ollut jopa allerginen. Uutta tietoa minulle oli tuo mitta-arvio. Se auttoi näkemään koko tapauksen oikeassa perspektiivissä. :)

Vihjeen ESI-ISÄN KAIMOJA (4) kirjoitusasu askarrutti, mutta kyseistä asua näyttävät käyttävän ainakin ruotsalaiset ja englantilaiset. Wikipedia kertoo, että "Heprealaisessa Raamatussa" (The Hebrew Bible) esi-isän nimi tässä muodossa on yllättäen myös naisen nimi.

Yhdellä sanalla sanoen: roturistikko. Vaikeusaste on O O ½.

PS Mikäli tuo viimeinen merkki ei mene systeemistä sellaisenaan läpi, niin pallojen perässä on puolikas.
2. satunnainen ratkaisija16.7.2007 klo 16:33
Yllä olevasta suitsutuksesta huolimatta minua jäi joku nyppimään.

Nyt kun taas pitkästä aikaa intoutui ristikon ratkontaan, niin huomaa, että julkkispörssin ranki lienee muuttunut: Seppälä ja Kuustonen ovat minulle aivan outoja eikä tuo Jalkasen juontamakaan juttu avautunut kuin lopulta ison G:n avulla.

Endiivit, St ja polyesterikuidut ovat kuin Lehdon koulukunnan opeista.

Hardy olisi löytynyt vanhasta ristikkokirjasta, jos olisin heti älynnyt sitä sieltä etsiä.

Seateja en juuri tunne, vaikka yhden Alhambran kyydissä viikon juuri vietinkin. Samoin "ohjasi" jäi tuntemattomaksi, koska ratkaisuksi näytti muodostuvan saksalainen ex-alppinisti.

Vielä on "18:sta" -vihje ratkaisematta (piilokirjain puuttuu!). Olettaen, että muut sillä suunnalla ovat kohdallaan, varsinkin "taustalla", johon sain Mauri Myllymäen mielisanan. Ja että "jaettu ilo" loppuu atomin raaka-aineeseen.

Menikö oikein?
3. Hakro16.7.2007 klo 23:16
18:sta syntyy kaksi 9-henkistä porukkaa. Sana löytyy netistä jos ei muualta.

Jaettu ilo loppuu ilman ja veden raaka-aineeseen.
4. IiKoo17.7.2007 klo 10:32
Itse olisin sitä mieltä, ettei ollut Ekin parhaita luomuksia. Pari mainiota vihjettä, mutta keskiseutu tuon 18:sta -vihjeen ympäriltä oli minusta sanastoltaan vähän höhlä. Itse asiassa yksi pääkuvan vastaussanakin oli tuttu vähän aikaa sitten olleesta toisesta koviksesta. (tulikohan nyt liian suuri paljastus?)
5. Jaska17.7.2007 klo 11:46
Makuasioista kannattaa kiistellä! Ei ollut (ratkaisu)sanasto höhlä ympäristössä eikä keskustassa. Lähinnä se oli vaihtelevan faktillista pitkähköine sanoineen. Vihjeistyskin onnistuneesti 2-2,5 tasohaarukassa (makuasia). Yhden vihjeen olisin muovannut toisin, loogisemmaksi. Yksi hauska vihjeväläysuutuuskin (minulle).
6. satunnainen ratkaisija17.7.2007 klo 18:06
Olen varmaan hukassa, mutta silti täsmennystä kaivaten...

Nyt kun sain netistä ja Hakron vinkistä selville, mitä vihjeeseen "18:sta" tulee (sekin aivan outo sana minulle), niin seuraavaksi on pakko kysyä, että onko "jaettuun iloon" (oikea) ratkaisu jotakin toistuvaa.

Jos on, niin sana on vähän outo; viittaa jonnekin Filippiineille tai Fidzille?!?

Taidan todella olla hukassa Punahilkan tapaan.
7. Hakro17.7.2007 klo 18:44
Et ole ollenkaan hukassa. Oudolta se "toistosana" minustakin ensin tuntui.
8. Jaska17.7.2007 klo 23:45
Ja sitten katsoit sen MMM-Sanaristikot opuksen sanastosta?
9. Hakro18.7.2007 klo 12:46
Ei vaan katsoin sanan netistä. Kyseistä opusta minulla ei ole.
10. Jaska21.7.2007 klo 22:53
Vuosien varrella aika monessakin ristikossa esiintynyt Filippiinien kaupunki Iloilo löytyy siis myös MMM-Sanaristikoista. Vähemmän ratkoneille Iloilo voi tietysti olla tuntematon. Silloin ratkaisusana voi tosiaan tuntua höhlältä, vaikka sananparsi "jaettu ilo on kaksinkertainen ilo" olisikin tuttu. Vihjeen viittaus siihen oli Ekiltä näppärä keksintö. Kumma, ettei kukaan ole sitä ennen hoksannut. Vai ilmoittautuuko joku muu laatija vihjeen isäksi?

Hieman kummeksuin vihjettä SIIRTÄÄ ratkaisulle OTTAA (jos olen ratkonut oikein). Onhan se tietysti ottamista, jos esim. siirtää lompakon toisen takataskusta omaan fikkaansa. Ylivoimaisesti useammin siirto tapahtuu kuitenkin (ainakin minulla) päinvastaiseen suuntaan, kun maksan laskuja pää märkänä, eikä Veikkaus suvaitse siirtää minun tililleni kuin ehkä pari kertaa vuodessa neljä oikein voiton! Siis parempikin vihje tuohon olisi löytynyt, joten miinus ysin perään.

P.S. Satunnaiselle ratkaisijalle tiedoksi. Francesco Rosi on italialainen elokuvaohjaaja.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *