KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUPE 4/2007

3469. PuPe 4/2007

RA27.6.2007 klo 18:53
Ratkaisuaika on vielä kesken, mutta onko ketään muuta mietityttänyt Kämäräisen Karin ristikossa (sivu 23) oleva vihje SÄNGELLÄI (4)?

Minulle vihje kelpaisi ihan ilman I:täkin, mutta onko tuossa nyt joku jippo, mitä en tajua vai onko kyseessä virhe?
2. Libero27.6.2007 klo 20:41
Vaikkei vihje sen enempää mietityttänyt, niin olen näköjään raapustanut siihen kysymysmerkin. Arvelin, että tuo I on huutomerkki, josta on unohtunut piste pois. Löysin sen puuttuvan pisteen vihjeestä S..... (4), kun siihen olisi puolestaan neljä pistettä riittänyt. Ristikko on siis balanssissa. Tarkka laatija tuo Kari K.. :)
3. RA27.6.2007 klo 21:21
Kiitos Libero. Olinpas huolimaton.
4. Libero27.6.2007 klo 23:09
Ratkoin tästä lehdestä eka kertaa anagrammiristikon. Aakkosia saikin veivata koko ristikollisen taas aivan eri tavoin kuin muulloin. Oli mukavaa treeniä.

Seuraavaksi huomasin Sanaseppo-lehdessä anagrammikon ja sitä seuraavaksi IS Kesäristikot -lehdessä samaan heimoon kuuluvan sotkiksen. IS-ristikkotoimittaja Juhani Tolvanen sanoo pääkirjoituksessaan sotkiksen kuuluvan klassikoihin. Ensikertalaiselle uusi ei ollutkaan tosiasiallisesti uutta! Anagrammiristikot näyttävät olevan Ekin laatimia.

Ovatko anagrammiristikot olleet tauolla ja nyt tehneet come-backin? Laativatko niitä jotkut muutkin vai ovatko ne yhden miehen bravuureja?
5. Eki27.6.2007 klo 23:29
Iisakissa oli Pekka Joutsin tekemiä jo 70-luvulla. Kirpuissa niitä on ollut pitkään. Ruutukolmiolle niitä on tehnyt Kari Päivärinta. Ilta-Sanomissa oli taannoin niille paikka, mutta se katosi kuvaristikoiden muuttuessa päivittäisiksi. Itse olen sen jälkeen tehnyt anagrammikkoja harvakseltaan, mutta nyt syntyi useampi lyhyen ajan sisään. Näitä edellisen tein Talous-Sanomiin.
6. Libero27.6.2007 klo 23:50
Kiitos tietoiskusta. Miksei kukaan kertonut tätä asiaa minulle jo tuolloin 1970-luvulla?! :)
7. Eki27.6.2007 klo 23:54
Eipä mitään. Isyydestä on joskus jopa kinattu, mutta kaikki penääjät ovat olleet Joutsia tuoreempia yrittäjiä. Tuskin Pekkakaan idean isä on. Pantaisiinko sellainen hakuun (mutta ehkä ei tässä säikeessä)?
8. Jaska28.6.2007 klo 14:15
Nykyiset anagrammiristikot ovat helppoja mekaanisia kirjainjärjestystehtäviä samanpituisine vihjeineen ja ratkaisusanoineen. Vaikeampi olisi anagrammoitu normaaliristikko eripituisine sanoineen. Vihje saisi olla joko epäsana tai aito sellainen, kun taas ratkaisusanalla pitää tietysti nykytapaan olla jokin merkitys. Olisi laatijallakin vähän tai luultavasti aika paljonkin haastetta, ainakin jos tavoitteena on täysin epäsanaton luomus. Esimerkki: JUONTAA - TURO. Aukeni helposti, vai?
9. Eki28.6.2007 klo 14:25
Näitä tehtäviä nyt vaan on pakko tehdä ihan tavallisille ihmisille, ei vain fakiireille. Liberokin oli saanut sopivantasoista ajanvietettä.
10. RA28.6.2007 klo 15:07
JAA "NOUT" = TORU

Jaskan mielessä - arvaan - ei ollut tuo ratkaisu, mutta tuon tapaisiin ratkojapulmiin ideansa varmaan kaatuu? Eli epäilen, ettei kauhean moni ratkoja halua noin loputonta ja monipolvista kikkailua ja monien mahdollisuuksien suota pähkäiltäväkseen? En tietenkään muista tiedä, mutta ainakaan itse en halua. Luulisin nyt.

Teepä Jaska vaikka seuraavaan Sanaseppoon tuollainen, niin sittenhän se ratkojilta kuullaan, "maksaako" ns. "vaivan"!
11. iso S28.6.2007 klo 15:43
Minulle ei auennut edes se mitä Jaska tarkoitti.

"Samanpituisine vihjeineen ja ratkaisusanoineen" tuntuisi viittaavan siihen että kukin vihje on yhtä pitkä kuin sen ratkaisusana, onhan anagrammiristikossa ymmärtääkseni juuri siitä kysymys että vihje on ratkaisusanan anagrammi. Ratkaisusanat (ja siten vihjeet) voinevat olla keskenään eripituisia.

Miten tämä sitten eroaa "normaaliristikosta eripituisine sanoineen"? Missä kohtaa laatijalle tulee laatimisvaiheessa normaaliristikkoa suurempi haaste? Siinäkö että voi käyttää vain sellaisia sanoja joille löytyy anagrammi? Mutta sehän ei ole vaikeaa jos vihje saa olla epäsana. Kirjaimet pussiin, huljutetaan, pannaan jonoon ja meillä on vihje!

"Täysin epäsanaton" viitannee vihjesanoihin. Siitähän olemme kai yhtä mieltä että ratkaisusanat eivät saa olla epäsanoja. Kaikista sanoista ei todellakaan saa kunnollista anagrammia syntymään - heitetään nyt esimerkiksi vaikka Akaa tai Yli-Ii.

Jos laatijalle halutaan hurja haaste niin miten olisi tämä: anagrammivihjeen yhteys ratkaisusanaan tuntuu hyvin epämääräiseltä (kuten Jaskan esimerkissä) mutta on kuitenkin olemassa (toisin kuin Jaskan esimerkissä?). Oikeasti kuitenkin sekä vihje että ratkaisusana ovat anagrammeja todellisesta vihjeestä ja todellisesta ratkaisusanasta ja näiden välinen yhteys on kristallinkirkas!

Tämähän tarkoittaisi sitä että samaan pohjaan olisi kaksi täysin erilaista ratkaisua (toinen hämärillä anagrammeilla, toinen kirkkailla alkuperäisillä). Ratkojan tehtävä olisi kolmevaiheinen:

1. Ratkaise anagrammitehtävä
2. Päättele alkuperäiset ratkaisusanat
3. Päättele alkuperäiset vihjeet

Tuollaisen tekemisessä luulisi olevan haastetta laatijalle. Ratkaisijan ketale saattaisi hypätä ainakin osittain suoraan kolmosvaiheeseen anagrammoimalla vihjeet.

Jaskan "helposti aukeavaan" teoria: sanan "juontaa" anagrammi on noutaja. Jaskalla lienee kaksi koiraa, snowtseri ja joku noutaja. Noutajan nimi on Turo tai Turon anagrammi. Ruto? Liiallinen monimutkaistaminen johtaa siihen että riviratkoja toivoo laatijan joutuvan Rutonpuremaksi.
12. Timppa28.6.2007 klo 16:00
Onhan näitä anagrammointeja käytetty tavallisissakin kuvaristikoissa, esim. "TISLE TYTÖIKSI". Ei ole ainakaan minua haitannut.:)
13. RA28.6.2007 klo 16:07
iso S, JUONTAA -> TURO -"jutskassa" molemmista on tehtävä anagrammit; JUONTAA -> NOUTAJA. Tässä vaiheessa on keksaistava, että NOUTAJA = ROTU, josta sitten on jälleen anagrammina keksaistava ristikkoon ratkaisusana TURO. Helppoa kuin heinän syönti, eikö?

Timppa, on toki, mutta tuossa anagrammoi vihje + keksi oikea vastaussana + anagrammoi se on pari kieppiä enemmän.
14. Jaska28.6.2007 klo 17:21
Noutaja - rotu tottakai. RA söi heinää siitä samasta rudosta, johon iso S upposi. Kyllähän minäkin kyseisenlaisen ehkä kykenisin laatimaan, mutta tuskin se julkaisukelpoinen olisi ainakaan kokonsa puolesta.
15. iso S28.6.2007 klo 21:37
Noutaja - ei tietenkään rotu, sanoisi saivartelija.

Ryhmään 8 (noutavat koirat) kuuluu erilaisia noutajarotuja, mutta noutaja ei ole rotu yhtä vähän kuin soutaja on ihmisrotu. Kultainen noutaja ja labradorinnoutaja ovat tunnettuja noutajarotuja, novascotiannoutaja ja chesapeakelahdennoutaja vähemmän tunnettuja. Cockerspanielikin on noutaja(rotu) vaikka rodun nimessä ei mainita noutamista.

"Ristikkotarkkuudella" hyväksyttäköön noutaja => rotu.
16. Eki28.6.2007 klo 21:41
Ihan samaa tuosta noutajasta ja sen tarkkuudesta mietin.

Pitää olla kyllä hyvin täsmälaadittu, että tuontyyppinen ristikko meikäläistä ratkojana kiinnostaisi.
17. Timppa28.6.2007 klo 22:34
Minäpä tunnenkin yhden chesapeakelahdennoutajan, nimeltään Loki. Nimen saa toki noukkia rakkikoirat-ketjuun...:)
18. RA28.6.2007 klo 22:55
Juupa - samaa mieltä - ja Timpalle tiedoksi, että LOKI ON JO Rakkikoirissa. Että se sitten siitäkin.
19. Jaska28.6.2007 klo 23:50
Kun tuli melkein luvattua, niin tässäpä sitten ristikko, laatuaan ensimmäinen ja viimeinen. Ristikko on 4x4 ruudun neliö. Vihjeet ovat anagrammeja. Niistä pitää siis vääntää / kääntää se piilovihje, jonka ratkaisusana on ristikossa niin ikään piilossa anagrammina. Vihjettä seuraavat numerot tarkoittavat järjestystä, johon piilovihjettä vastaavan piiloratkaisusanan kirjaimet tulevat. Helppoa kuin heinänteko RA:n syötäväksi!

Vaakasanojen vihjeet ylhäältä alas: POTEA 4321, LUPA 4321, TUOLI 2341, HAKKU 3412.

Pystysanojen vihjeet vasemmalta oikealle: MÄTÄ 4321, JASKA ULOS! 1432, SIDO UPPA! 2134 (2314), KOLA 1432.
20. Libero29.6.2007 klo 00:28
Jaska 28.6.2007 klo 14.15:
"Nykyiset anagrammiristikot ovat helppoja mekaanisia kirjainjärjestystehtäviä samanpituisine vihjeineen ja ratkaisusanoineen."

Kaduttaa kovin, että kirjoitin mitään anagrammiristikoista. Kun minulla on ratkontakokemusta vain kolmesta sellaisesta, niin en valitettavasti tiedä, millaisia ne ennen vanhaan ovat olleet. Oli kuitenkin kiinnostavaa ja tosi kivaa ratkoa muutama erityyppinen ristikko, mikä ei tarkoita, että olisin niitä hiki hatussa vääntänyt.

Kokemuspiirini ulottumattomissa on se, että ratkoisin ristikon mekaanisesti. Nopeasti voin ratkoa, mutta mitä ihmettä on mekaaninen ratkominen?
21. Jaska29.6.2007 klo 00:34
Kirjainten järjestyksen vaihtamista. Nykyiset a-ristikot ovat samanlaisia kuin entisetkin, jotka olivat niin ikään helppoja. Esitin vaihtoehdon, jota ei tarvitse ottaa vakavasti (ei ole jumalanangrammia).
22. Eki29.6.2007 klo 00:39
Libero, hyvä että kerroit mielipiteesi. Jaskankin mielipide oli hyvä, paitsi että siinä sivussa hutkittiin toisenlaisia ratkojia kuin Jaska. Näinhän me helposti teemme. Jatketaan silti yhdessä edelleen, ja kirjoitellaan, jos siltä tuntuu.
23. sopuli29.6.2007 klo 20:47
Ilahduin, kun Punaisessa Pelikaanissa oli taas Viitamäen ristikko. Mutta petyin, kun sen ulkoasu ei ollut ehtaa Viitamäen kädenjälkeä vaan samansorttista siistiä, mutta persoonatonta tyyliä kuin moni muukin ristikko.

Vaikka vihjeet ovat vekkulin fiksuja niin kuin ennenkin, tekstiä ja kuvia katsellessa tulee vieras olo. Jotain puuttuu.

Eki hei ja Antti hei, voisitteko seuraavassa numerossa palata entiseen käytäntöön.
24. Eki29.6.2007 klo 21:47
Antin ristikothan ovat pitkään olleet konetekstillisiä. Minun mielestäni tämä ulkoasu on selvä edistysaskel edelliseen kankeaan kirjasimeen. Kädenjäljen ja konejäljen ero on sitten vielä enemmän makuasia. Piirroksethan Antti tekee edelleen osittain käsin.

Tai antaa miehen itse kertoa tarkemmin, jos haluaa.
25. Jaska29.6.2007 klo 22:35
Ekin nootti 0.39 : "... paitsi että siinä sivussa hutkittiin toisenlaisia ratkojia kuin Jaska." Kuka se hutkija lie, minäkö muka? Esitin eilen 14.15 vaihteeksi asialinjaa tavoittelevassa puheenvuorossani mielipiteen, että anagrammiristikot ovat helppoja. Jäi mainitsematta, että helppoja minulle itselleni, VÄHEKSYMÄTTÄ MUITA RATKOJIA, joille ne eivät ole helppoja. Tämä riittänee mahdollisesta hutkintasyytöksestä luopumiseen.
26. Eki29.6.2007 klo 22:40
Riittää minulle. Itsekin huomaan usein loukkaavani toisia tahattomasti tai kirjoittavani eri sävyyn kuin missä teksti luetaan.
27. ,-viilari30.6.2007 klo 22:15
Mielenkiintoinen tuttavuus tämä anagrammiristikko. Jäi vain mietityttämään, mitä lisäarvoa syntyy siitä, että vihjesanakin on ymmärrettävä - kirjaimethan voisi esittää vaikka aakkosjärjestyksessä - olisi helpompaa laatijalle, ja voisi rikastuttaa ratkaisusanojen kirjoa. Se siitä.
Mukava pläjäys taas tämä Punainen Pelikaani. Kakkoset on ratkottu aluksi, ja monta mukavaa tuokiota vietetty.Liekö rimaa laskettu hiukan, mutta ei se haittaa näin kesällä.
Tonia aloittaessa hiipi pieni pelko selkäpiihin, onko mies pysynyt kaidalla polulla. Ja kas, täydellinen ratkontanautinto, Toni alkaa oppia! Ei yhtään kyseenalaista ratkaisusanaa tai kökköä vihjettä.
s. 7 Seppo Lahden ristikossa oli vihje "Natsaherra". Jos yhtään muistan oikein omalta armeija-ajaltani, niin aliupseereilla oli natsat, upseereilla ruusukkeet eli "napit", nappiherroja sotilasslangin mukaan.Juhla-asussa saattoi olla kaluunoitakin. Onko Seppo sivari?
Kämäräisen ristikotkin täyttyivät järkevillä ratkaisusanoilla, mutta looginen yhteys vihjeeseen jäi joskus puuttumaan! Hyväksytäänkö Sanariksessa useampi ratkaisu, jos on hyvä seliseli?
28. Eki30.6.2007 klo 22:28
Kyllä aina mietitään jos on poikkeava ratkaisu.

Anagrammiristikko tuossa ,-viilarin mainitsemassa muodossa on olemassa vähän toisenlaisena, piilokirjaimettomana sanapalapelinä. Semmoisen voisikin tehdä pitkästä aikaa.

Kaikkosten rimaa ei ole ollut tarkoitus laskea, päinvastoin. Ne ovat kuitenkin taitolaji ja ehkä meillä ei sitä taitoa tarpeeksi ole.
29. Antti Viitamäki1.7.2007 klo 20:33
sopulille:

Mukavaa, jos ristikkoni näkeminen ilahduttaa. Ja ikävää, jos ristikkoni näkeminen saa pettymään. :-)

Mahtanetko tarkoittaa "entisellä" tyylilläni sitä fonttia, jota olen käyttänyt viimeiset pari vuotta? Siis sitä, joka tähän uuteen fonttiini nähden on paljon karumpi, jäykempi ja konemaisempi?

Jos viittaat aikoinani käsin tekstaamiini ristikoihin, niitä tuskin tullaan enää näkemään. Uusi fontti on nyt vähän tämmöinen kokeilu, mutta epäilenpä, etten ainakaan siihen vanhempaan fonttiin palaa. Katselen jonkin ihan muun taas, jos vaihdan.

Suurin syy fontin vaihtoon oli edellisen (Engraver's Gothic) ohuus. Kirjaimet olivat sinällään riittävän kapeita soveltuakseen ristikkojen vihjeitykseen, mutta viiva oli hirvittävän ohut, ja näin painojälki jätti usein toivomisen varaa.

Kun lähdin etsimään korviketta, yritin samalla myös löytää vähän enemmän "käsin tehdyn" näköistä. Mielestäni tämä uusi (Dawn Castle) on sellainen - ainoa selkeä huono puoli siinä minusta on se, että se on melko samanoloinen kuin Luukkalan käyttämä kirjasintyyppi. Silloin kun Heikin ja minun tehtävät ovat vierekkäisillä sivuilla, ne ovat hyvin samanoloisia.

Onneksi piirrosjäljessämme sentään on vielä eroja. Nyt vain en valitettavasti ole ehtinyt hirveästi piirrellä. Mitä enemmän tekstivihjeitä, sen vaikeampi ristikoitamme lienee erottaa. Paitsi että Heikillä on usein symmetrinen pohja.

Täytyy yrittää jatkokehitellä asiaa. Sillä aikaa kadehdin ja ihailen Pitkälän Tonin ulkoasua ja tyyliä, joka on ollut "spot on" heti alusta lähtien. Lucky rascal. :-)
30. kari kämäräinen1.7.2007 klo 20:51
Antti: Dawn Castle on liian paksu fontti ristikkoon. Jos siitä olisi laihempi versio, fontti olisi täydellinen! Netistä löytyy lukemattomia comic scriptejä, fontteja, jotka jäljittelevät käsin tekstattuja...sieltä vain valitsemmaan!
31. Jaska2.7.2007 klo 00:30
Keskikesän kovimmasta jäi hieman kaivelemaan TIMROTH. Ei siis ole kokonaan kiellettyä Sanarisillakaan, mutta tuskin varauksitta suositeltavaakaan? Olisihan vastaavia siinä tapauksessa kaiketi käytetty useamminkin? Olenko oikeassa?Arvaan, että etusukunimipötkö hyväksytään, jos se on jollain kriteerillä, esim. sanastollisesti parempi kuin sen laistava vaihtoehto. Sellainenhan olisi helposti löytynyt, ellei sitten laadinnassa ollut deadlinepaineita. Esim. SIAT > SIRK, AJOKKI > TROKEE, SIAM > SINN, UNETAR > UNETON, AKAA > RENO, TIMROTH > KENNETH. Sanasto ei juuri huonompi, ellei SIRKiä ja SINNiä katsota raskauttaviksi. Vihjeistyskään ei liene ylipääsemätön ongelma.

Painokkaasti tähdennän, että ylläoleva ei ole tarkoitettu amatöörin moitteeksi huippuammattilaisen työstä. Ristikko on jälleen kerran kiitettävä, kuten Plusin kovikset yleensäkin. TUSKIN HÖYRYPÄINEN on lisäksi oivaltavimpia vihjeitä aikoihin. Ratkaisusanaa miettiessä oma pää alkoi kyllä höyrytä!
32. Antti Viitamäki2.7.2007 klo 01:16
kari kämäräinen:

Niin, voi olla että se on jo LIIAN paksu - mutta niin kuin totesin, ihan tarkoituksella minä katselin tuollaisen paksumman fontin. Kyllästyin siihen, kun kirjainten viivat näyttivät aina melkein katoavan juuri MINUN ristikoissani.

Edelleenkin minusta tuntuu, että juuri minun ristikoissani on jotain outoa muihin koneella piirrettyihin nähden. Olen siirtynyt bittikartasta vektoriin ja sitä myöten PDF:ään, vaan yhä tuntuisi olevan jotain häikkää painojäljessä. Mistä lie kyse. Liiasta mielikuvituksesta?

Täytyy tutkia tuota fonttiasiaa vielä lisää. Vaan eikös muuten näin, että jos minun fonttini on liian paksu, niin sitten olisi Luukkalankin?
33. kari kämäräinen2.7.2007 klo 06:11
Antti: sama pätee Luukkalankin fonttiin.
34. Hessu2.7.2007 klo 14:56
Kari, tuo on jo liian paksua. :-)
35. Hessu2.7.2007 klo 15:04
Antti, kyllä se rosoinen painojälki minuakin harmittaa. Varsinkin, kun omien ristikoideni painojälki oli vielä joskus 2003-2004 aivan täydellinen.

Joskus 2005 jotain muuttui. Viivojen paksuus vaihtelee, niiden vieressä on usein pientä röpellystä, ja kirjaimet ovat rosoisia. Näyttää siltä kuin ristikko muuttuisi jossain välissä huonoksi bittikartaksi, eikä menisi pdf-vektoreina painokoneeseen asti.
36. Hessu2.7.2007 klo 15:07
Minä muuten pidin siitä Antin aikaisemmasta fontista. Se oli omalla tavallaan ainutlaatuisen persoonallinen ja äärimmäisen selkeä.

Miksi ristikoissa pitäisi aina matkia käsintehtyä? Eihän muissakaan lehdentäytteissä matkita.
37. neitix2.7.2007 klo 15:38
Tärkeintä on, että vihjeet pystyy lukemaan ja mitä selkeämpi painojälki sen parempi. Kovin usein (varsinkin sanomalehdessä) on vihjeitä, jotka ovat epäselviä ja lähes tulkinnanvaraisia.

Minun puolestani tingitään mieluummin siitä persoonallisuudesta - sillä riittävän usein se oma pää lukee selvästi painetunkin vihjeen omalla tavallaan (jättää pois tai lisää jonkin kirjaimen)!

Ei taida olla ihan helpoimmasta päästä oleva yhtälö... mutta onnea etsintään!
38. RA2.7.2007 klo 17:05
SANA + KUVA = RISTIKKO -näyttelyn kävijöiltä kysyttiin mm., "mikä ristikoissa harmittaa". Monet jättivät vastaamatta tai kirjoittivat, ettei "ristikoissa harmita yhtään mikään".

Vastanneiden kesken (noin 30% vastanneista) suurin harmituksen aihe olivat epäselvät kuvat ja piirrokset sekä epäselvä teksti. Tämä nimenomainen asia harmitti jopa enemmän kuin tuntemattomat nimi- ja karttavihjeet tai ns. fakkisanat. - Vastaajista n. 10% kertoi kiinnittävänsä ihan erityistä huomiota ristikon ulkoasuun - jopa niin paljon, ettei edes aloita ratkomaan ristikkoa, joka näyttää kuvitukseltaan tai tekstiltään epäselvältä.

__

Mitä tulee Viitamäen Antin tai Luukkalan Heikin ristikoihin, niin ainakin omissa lehdissäni ne ovat aina olleet erinomaisen selviä ja selkeitä. Näin maallikon silmin. Antin vanha ja uusi fontti näyttävät toki erilaisilta, mutta molemmat yhtä selkeälukuisilta. Ehkä minulla on (ollut) hyvä paino-onni.
39. ö4.7.2007 klo 13:51
Tässä lehdessä voi myös vertailla viiden viimeisen vaikeusastetta. Minulle vaikeusjärjestys oli tämä:
1. Enilä
2. Pihlajamäki
3. Luukkala
4. Pitkälä
5. Viitamäki

Enilää tosin vaikeuttaa se, että vihjeen yhteys ratkaisusanaan ei ole kovin suora. Esimerkkinä vaikkapa PALVELUA.

Vaikein kuitenkin taitaa olla Ekin kärmes. Alkupää vielä ratkeamatta.
40. Jukkis4.7.2007 klo 14:17
PALVELUA? Ei kai.

Kenen mielestä tänne
jkks99.googlepages.com/palv.jpg
skannaamassani vihjeessä lukee noin?
41. RA4.7.2007 klo 14:20
Jos ö tarkoittaa, että Enilä (+ Liinalaakso) oli vaikein, niin olenpa täsmälleen samaa mieltä.

(Vai mahdoinko tulkita tuon vaikeusjärjestyksesi väärinpäin?)
42. RA4.7.2007 klo 14:22
Enilä (+Liinalaakso): vihje on PALVELLA
43. mor4.7.2007 klo 14:46
En tiedä tuosta vaikeusjärjestyksestä, mutta kyllä taas kerran parhaat fiilikset antoi Luukkalan ristikko. On vaikea kuvata sitä hyvän olon tunnetta (hyvänolontunnetta, hyvänolon tunnetta?), joka viipyi koko ratkonnan ajan. Kiitos Hessu!
44. Timppa5.7.2007 klo 12:03
Vielä noihin fontteihin palatakseni olen huononäköisenäkin (ulko-) tyytyväinen sekä Hessun että Antin "liian" paksuihin vihjeisiin. Henkilökohtaisena ongelmana (muiden ohella) koen sen, että ristikkoja ratkoessa en aina huomaa kumman laatimaa ristikkoa olen pähkäilemässä. Ajatusmaailma kun pitää säätää eri taajuudelle jommankumman laadintoja tutkaillessa. No joo, onhan siellä yläreunassa laatijan nimi...;)

Savolaisissa painoksissa ko. fontti tietysti saattaa olla liian levvee;)
45. kari kämäräinen5.7.2007 klo 16:43
Timppa: Täällä Savossa ei ole levveetä muuta kuin murre!

Tosiasiahan on, että mitä paksumpi fontti ja mitä pienemmällä pistekoolla sen latoo sitä vaikeampi siitä on saada selvää. Antti oli tähän uusimpaan PuPeen harventanut kirjainvälistystä, joten teksti oli huomattavasti helpommin luettavaa kuin edelliset ristikot.

Hessu: Myönnän, tuo oli liian paksua!
46. Pekka Harne16.7.2007 klo 19:14
PuPe 4:n kolme viimeistä ristikkoa eli Luukkalan, Viitamäen ja Pitkälän laatimukset olivat kaikki ilman pääkuvaa. Tunnustan kuuluvani niihin, joita pääkuva ja siitä tulevat ratkaisulauseet motivoivat ratkaisemiseen enemmän kuin nämä. (Lisäksi kaipaan enemmän vaihtelua pääkuvan sijoittamiseen.)

Muuten: Pitkälän viimeisen aukeaman ristikkoon oli pujahtanut sanavirhe oikeaan alakulmaan. Virhe on niin yleinen, että kaikki eivät sitä varmaan hoksaakaan. Mutta Homeroskin (= tarkastaja) torkahtaa joskus...
47. Jaska16.7.2007 klo 20:59
Heh heh, taitaa olla PH Ahlqvistiakin ankarampi puutarhuri. Eihän sinne mitään ole itsestään pujahtanut, vaan Pitkälä on tarkoituksellisesti sijoittanut suomalaisten enemmistön käyttämää, vanhasta Nykäsestäkin (1970) löytyvää sanaa. Tosin siinä mainitaan, että par. se PH:n tarkoittama. Kielitoimiston kannasta riippumatta molemmat muodot on sallittava nykyristikoissakin, joten Liisallekin tästä puhtaat paperit. Toki "Homeroskin" joskus nukahtaa, kuten esim. Teemu Pallonen ja/tai Reima Mäkinen uuden Paksun tavuristikossa.
48. Kasperi20.7.2007 klo 22:18
Kärmes tökkii vielä, juuri se edelläkin mainittu alkupää... Loppupään ristikoista Enilä+Liinalaakso aiheutti eniten päänvaivaa, Viitamäki ja Luukkala olivat turhankin iisejä, ottaen huomioon, että kyseessä ovat Punaisen viimeiset sivut, eikä suinkaan Paksun. Pitkälän viimeistä aukeamaa en ole vielä aloittanut, ajattelin pähkiä tuota kärmestä, keskusta olisi valmis, kun löytyisi alku ja loppu....
49. Kasperi21.7.2007 klo 01:20
No onneksi en käynyt täällä katsomassa noita suoria vastauksia, olisi mennyt maku koko kiärmeestä...
Sain nimittäin just valmiiksi, melkein kolme tuntia siinä meni, saunoin kylläkin välillä ja siellä saunassa hokasin peräti kolme sanaa...
Älkää hyvät ihmiset kertoko suoraan vastauksia täällä, itseltäni olisi jäänyt varmasti koko mato tekemättä, jos olisin käynyt täällä lukemassa valmiit vastaukset..
50. Sensuroitu21.7.2007 klo 01:24
Sensuroitu
51. Ylläpito21.7.2007 klo 01:26
Olemme samaa mieltä Kasperin kanssa. Siksi poistimme ko. kommentin välistä.
52. Miimu21.7.2007 klo 12:58
> Kasperi
"Viitamäki ja Luukkala olivat turhankin iisejä, ottaen huomioon, että kyseessä ovat Punaisen viimeiset sivut"

Minulla meni maku siitä, että sain ratkaistua ko. ristikot! :-(

En muista, olisinko koskaan muiden kuin Pihlajamäen kolmetähtisiä PuPe:sta saanut kokonaan ratkottua. Kiitos Ristikkorengin (doupingia?!) ja sairausloman sain senkin mielihyvän kokea, että kovikset on selätetty. (Muutama sana vähän epävarma - en ymmärrä vihjeen ja ratkaisusanan yhteyttä...) Olin aika leuhkana! Takaisin maanpinnalle tultiin ryminällä...

Jos vielä väität, että Viitamäen loppuaukeamakin oli liian helppo, niin tuun ja loppaan sinua nokkaan! ;-)
53. [Miimu]21.7.2007 klo 13:06
[Tarkoitin tietenkin PITKÄLÄN loppuaukeama]
54. Kasperi21.7.2007 klo 13:10
En ole vieläkään ehtinyt kuin vilkaista loppuaukeamaa. Saapa nähdä, minkä tasoiseksi se osoittautuu...
55. Miimu21.7.2007 klo 13:46
Kasperi, jos se on mielestäsi helppo, olisitko ystävällinen ja jättäisit mielipiteesi kertomatta, ettet aivan tyystin
pilaa iloani...
56. Miimu21.7.2007 klo 15:48
Nythän minä aloin liikaa leuhottamaan - ei olekaan kaikki kovikset selätettynä. Enilä-Liinalaakso ristikkoa en ole edes aloittanut... En ole niistä koskaan oikein pitänyt ja hyppään ne useimmiten yli. Sorry vaan!
57. Arska22.7.2007 klo 01:19
Miimu (& muutkin). Joidenkin ristikoiden ulkoasu on selainen ettei sitä viitsi alkaa edes ratkomaan. Jotenkin 'ulkoasu' tökkii ja se ritikko jää tekemättä. Enilä/Liinalaakso kuuluu tuohon "kategoriaan", yritin kuitenkin. Muuten valmis mutta oikea alanurkka jäi auki. En keksi sinne mitään järkevää. Muut Punaisen pelikaanin 4/2007 "kovikset" selvitin ristikkorengin avulla, tuskin niistä ilman sitä olisin selvinnyt. No joo, tunnustan että muutama vihje/ratkaisusan yhteys jäi hämärän peittoon.

Ja jos Kasperi (tai joku muu) kehuu että olipa Toni Pitkälän loppuaukio ihan iisi, tulen Miimun lailla ja "loppaan...."! ;-)

Älkää hyvät "ammattiliaset" viekö meiltä tavallisillta ratkojilta oivalluksen iloa leuhkimalla kuinka helppo oli se ja se ristikko!!!

Edelleen Sanaseppojen jäsen!
58. Miimu22.7.2007 klo 21:01
Pitihän sitä minunkin sitten alkaa yrittää Enilän ristikoa ratkoa, kun tuo Arskakin oli sitä niin paljon jo ratkaissut... Lällän lällän lieru Arska: oikea alakulma valmis! :-)

Alareuna ristikosta vasta ratkottu ja olen jo valmis heittämään kuikkaan koko ristikon. En kertakaikkiaan pääse Enilän aivoitusten jäljille - mm. "Tästä sopimuksesta puuttuu hohto", "-lakku" ja se Sony-jutska saivat päänpyöristytä aikaan. Kaksi viimeistä tajusin kyllä, mutta ensimmäisestä ei hajuakaan, miten tuo liittyy ratkaisusanaan.

En ole kovin niuho ratkasusanojen suhteen; mulle rittää, että sana on ymmärrettävä ja perusmuodossa (puhekieltäkin saa sopivasti olla mausteena). Tänään olen vissiin erityisen kriittisellä tuulella: se pitkä vaakasana on kyllä niiiin tekemällä tehty!

Ristikon ulkoasulla on ainakin itselleni suuri merkitys, suttuisen ja sekavan näköinen ei houkuttele. Tuokin ristikko olisi ollut huomattavasti selkeämmän näköinen, jos tekstit olisivat koneella tehdyt ja kuvat pelkistetympiä. Värityskin olisi saanut olla hillitympi.

Sekä vihjeitykseen että ulkoasuun liittyvät jututhan ovat makuasioita - tämä oli siis minun henkilökohtainen mielipiteeni. Joku muu voi olla (ja saakin olla!) eri mieltä.

Hei muuten, oliko ne tämän PuPe:n kolmitätiset jotenkin helpompia kuin yleensä? - Uskaltaa vastata, en moksauta! ;-)
59. Jaska22.7.2007 klo 23:39
Kolmitätiset? Lehtihän on seitsentätinen! Asiaan. Siis vetyä tätien väliin (mietipä sitä sopimusvihjettäkin alkuaineellisesti!). Aavistuksen verran tuntuvat PuPen kolmitähtiset helpottuneen tänä vuonna. Pitkälä oli tällä kertaa vain kolme miinus, tosin aukeamassa riitti silti yllin kyllin puurtamista. Luukkalakin helpottui huomattavasti, kun äkkäsi ovelan "ohjenuoran". Viitamäki näistä kolmesta työläin muutamine vaikeasti aukeavine vihjekrumeluureineen. Ratkaisusanasto oli kyllä (myönteisessä mielessä) yksinkertainen ja selkeä. Vaikein oli täälläkin Enilä/Liinalaakso.
60. Kasperi23.7.2007 klo 00:04
Entäpä 'etelän ruoan nimitys' loppuaukeamalla, siihen ei auta alkuaineet. Yhden vehnälajikkeen löysin, jos piilokirjain on r.... argh!
61. mor23.7.2007 klo 00:13
ETELÄN RUOAN NIMITYS on lopulta yksinkertaisempi kuin luulisikaan. Mietipä mitä siitä mahdollisesti puuttuu...

Tuon lisäksi vihjeen AA tajuaminen kesti kauan. Vastaussana muodostui muiden sanojen avulla, mutta sen ja vihjeen yhteys ei meinannut aueta millään. Kun sen lopulta tajusin, meinasin mennä nurkkaan häpeämään, niin yksinkertainen se oli! Ei niitä vaikeitakaan aina tarvitsisi miettiä vaikeimman kautta ;-)
62. Kasperi23.7.2007 klo 11:09
Joopa joo, sepä se.. Pitäisi aina muistaa miettiä, mitä vihjeestä mahdollisesti puuttuu, eikä sitä mitä siinä seisoo.
63. Teimu23.7.2007 klo 12:43
Kiitos mor! Vinkkisi auttoi. Monesti juuttuu ajattelemaan vain yhdellä tavalla vaikka kielemme rikkaus on sanojen monimerkityksellisyys. Enillä&Liinalaakso on vaikeimpia täälläkin vaikkeivät Luukkala ja Viitamäkikään vielä kokonaan valmiita ole. Pitkälän ajatusmaailmaan olen vasta pääsemässä sisään joten olen erittäin tyytyväinen vaikka viimeisestä aukeamasta on vasta neljännes tehtynä.
64. Kasperi23.7.2007 klo 15:36
Lehti on täynnä, lukuun ottamatta sokkokryptoa, josta en ole koskaan välittänyt... Minun on käsketty vaieta ristikkojen mahdollisesta vaikeudesta/vaikeudettomuudesta, joten taidan korkata Paksu 4/2007:n...
65. Miimu23.7.2007 klo 16:23
Tämä täti jätti suosiolla Enilän eilen illalla. Varmaan siihen enemmänkin kuin sen alareunan olisin saanut pukerrettua,
mutta sen vääntäminen olisi ollut vastoin periaatteitani -
ristikon ratkonnan pitää olla mukavaa. Jos vihjeiden aukeaminen aiheuttaa vain "nojoo!"- reaktion (eli ovat mielestäni liian kaukaa haettuja), silloin on viisainta olla kiusaamatta itseään enempää. Eilen olin niin kiukkuinen, että aloin jo nähdä tätiä... ;-)
66. Teimu26.7.2007 klo 14:50
Elämäni ensimmäinen Pitkälän kolmen tähden aukeama on nyt tehty!!! Euforiaani ei hillitse muutamat kommentit tavallista helpommasta loppuaukeamasta. Vasen yläkulma tosin ei olisi ilman ristikkorenkiä lähtenyt aukeamaan.
Nautinnollisia oivalluksia olivat mm. "liikuttava", "hyvään aikaan hallittu", "otetuista", "rosvojoukko". Mutta toisaalta en tajunnut/olivat liian kaukaa haettuja seuraavat: puhekuplassa 26, "musta", "nainen(tee junakin!) ja tuumaileva vanha mies keskitaitteessa alhaalla(voisikohan tässä olla jokin virhe risteävästä "ei muodissa oleva ala"). Alusta-aineen tajusin samalla kun aloin lisäämään sitä tähän listaan. Nyt uusin innoin Enilä&Liinalaakson kimppuun... :)
67. Kasperi26.7.2007 klo 17:41
Sama vika Rahikaisella, tuo 26. jäi epäselväksi, yksi teoria minulla siihen on. Minulla ei vain riitä tuo luku 26. kyseisen verbin suorittamiseen, jos siihen edes verbi tulee...
68. mor26.7.2007 klo 17:53
Minusta taas 26:ssa on yksi liikaa, jos ajatellaan perinteistä suomalaista listausta ko. asiassa. Woi olla, että nykyään on toisin...
69. Jaska26.7.2007 klo 18:57
Esim. kaikkien hallussani olevien suomenkielisten tietosanakirjojen mukaan 25. ei olisi ainakaan väärä vihje. Mutta jos Pitkälä onkin käyttänyt lähteenään vaikkapa Encyclopaedia Britannicaa, niin lienee 26. myös hyväksyttävä...
70. Kasperi26.7.2007 klo 19:08
Vaikuttaa siltä, että olen kokonaan eri verbissä, mutta yhtään kirjainta en vastauksessani vaihtaisi.
71. tonimokael27.7.2007 klo 00:24
Mitäsh shie mor oikein woiwottelet? ;)
72. Arska29.7.2007 klo 00:53
Ihan ekaks täytyy läällättää:
Lällän lällän lieru Miimu!: Koko ristikko valmis! :-)

Viikon totaalinen paussi ristikoista ehkä auttoi siihen että sain sen Enilä/Liinnalaakso ristikon oikean alakulmankin tehtyä! No joo, myönnän "dopingin" avulla, mutta kuitenkin! Kaikki kolmitähtiset on nyt ko. lehdestä selätetty! Täytyy sanoa että tämän vaikeimman (Enilä/Liinalaakso) ristikon kaikki vihjeet/ratkaisusanat ei oikeen miellyttäneet. Ärrävikaisetkaan...? Ja Miimun kanssa olen samaa mieltä muutamasta "keinotekoisesta" sanasta! "Esiintyjä", "Jännittäjän liikkessä huomoima" ja "Sony". Tuo jälkimmäinen tuotti eniten vaivaa. Muut sanat olin jotenkin onnistunut alanurkkaan saamaan mutta tuo "Sony" jutska ei meinannut aueta vaikka puuttui vain se yksi ja ainoa piilokirjain! Arghh... Väkisin se tuli tehtyä, ei voinut keskenkään jättää. Sen verran vaivaamaan jäi tuo oikea alanurkka!
Huoh... tulihan ratkottua mutta en erityisempiä "kiksejäkään" siitä saanut!

Pitkälän loppuaukeamasta en keksi vihjeen "nurmeen vuosi!" ratkaisusanan piilokirjainta. Lonkalta heitin... iiikk... enpä sanokaan!
73. ,-viilari2.8.2007 klo 12:32
Hiljaa nautiskellen hyvä tulee! Nyt on Pihlamäen kovis tehty ja hyvät fiilikset jäi. Rupesimme kuitenkin miettimään puoliskon kanssa vihjeiden kattavuden merkitystä-riittääkö koviksissa, että yhteys ratkaisusanan ja vihjeen välillä toteutuu vain harvoin tai poikkeustapauksessa (vrt. viheriöillä - tiit)?
Tarkoitan vihjettä MUSTAA. Piti paikkansa vielä ennen Alfred Nobelia, mutta nykyisin vain harvoin. Aivan vastaava pari olisi esimerkiksi MUSTAVALKOISIA - AVIISIT. Päti ennen ja ehkä vieläkin joidenkin pienten paikallislehtien kohdalla.
Vihje olisi Pihlajamäellä voinut mieluummin olla muotoa MUSTA- , AIEMMIN MUSTAA tai MUSTAAKIN.
74. Jukkis2.8.2007 klo 16:23
No minkäs väristä se ratkaisusana sitten on? En ole alan asiantuntija, mutta kyllä minusta se on aika lailla MUSTAA vaikka ei olisikaan tuota historiallista mustasellaista. Voi se tietysti olla harmaata, mutta jos on kyllin tummaa, niin kyllä sitä mustaksi voi sanoa. Nimittäin ihan tarkasti fysikaalisesti musta ei ole mikään esine tai aine, kaikki mustalta näyttävä on harmaata.
75. Kasperi2.8.2007 klo 16:54
Googletus antaa mm. tällaisen selityksen: piip on jauhomaista ja -----stä johtuen mustaa, siitä johtuukin nimitys musta piip.
Pitäisikö Mustanmerenkin nimi muuttaa...?
76. iso S2.8.2007 klo 20:19
Kyseinen selitys liittyy 1700-luvusta kertovaan juttuun ja koskee nimenomaan mustaa piippiä.

En ole minäkään mikään asiantuntija mutta omalla silmällä nähtyä piippiä luonnehtisin pikemminkin kellanvihertäväksi kuin harmaaksi tai mustaksi.
77. Libero3.8.2007 klo 21:39
Nyt on syytä kiittää ,-viilaria. Kiitos ,-viilari!

Teki mieli ottaa selvää, mistä mustasta oikein on kysymys (2.8.2007 klo 12.32). Mieliteko riitti motivoimaan niin, että Mirja Pihlajamäen ristikko tuli ratkotuksi alhaalta ylöspäin noin vaakarivi kerrallaan. Äsken napsautin ylhäälle oikealle vihoviimeisen kirjaimen. Olisikohan ratkontaa helpottanut, jos olisin edennyt ylhäältä alaspäin? Kuka tietää? :) Ristikko vaati jonkin verran uurastusta, mutta kannatti kyllä pakertaa. Siitä jäi jälkeen mukava tunnelma.

Ristikon teema piti tiukasti otteessaan ja osoittautui juuri sellaiseksi kuin pääkuvan lukija puhekuplassaan lupaa: "Mielenkiintoisia henkilöitä!" Monet yksittäiset vihjeet, kuten PÖYDILLÄ (6), EI HUKKUNUT (4), KOREA LINTU (4) ja VIULUKIN (4) ihastuttivat napakkuudellaan. Mainioita piirrosvihjeitä olivat kolmen tenavan ryhmä sekä kissa omissa toimissaan ja keittiössä hääräävä naisväki omissaan.

Vihjeestä MUSTAA ajattelen niin, etteivät historiallisesti merkittävät asiat lakkaa koskaan olemasta olemassa. Niinpä kyseinen musta on edelleen mustaa erotukseksi siitä, että myös toisenlaista -----a on.

Mustavalkoisista aviiseista sanoisin sen verran, että Suomessa ne ovat koko lailla väistyneet värillisten yleistyttyä. Muualla maailmassa mustavalkoiset sanomalehdet ovat käsittääkseni yhä varsin tavallisia, eivätkä ne kaikki ole pieniä paikallislehtiä. Jos ristikossa olisi vihje MUSTAVALKOISIA ja ratkaisusana olisi AVIISIT, se olisi ainakin minulle täysin asianmukainen pari.
78. pekka4.8.2007 klo 01:19
kuuluu olla aviisit ennenvanhaan
79. Zebraze4.8.2007 klo 12:10
Helposti ratkesi ristikot ristikkorengin avulla.
Meni mielenkiinto koko ratkomiseen.
80. Miimu5.8.2007 klo 13:36
Minä olen vähän kamppaillut omantuntoni kanssa tuon Ristikkorengin kanssa... Jotenkin minusta tuntuu, että huijaan!
81. neitix17.8.2007 klo 19:21
Mikäs se semmoinen ristikkorenki on?
82. Eki17.8.2007 klo 19:42
(www.ristikkorenki.net)
83. Jukkis31.8.2007 klo 19:09
Tästä lehdestä jäi ymmärtämättä seuraavat vihje -> ratkaisu -parit:

Sartola-Hippa, s. 8:
VARKAIN -> TOMAATIT

Saari, s. 24:
Kuvavihjeestä (http://jkks99.googlepages.com/nalle.jpg) -> OTSO OKSISTOSSA.

Enilä & Liinalaakso s. 26:
ERÄÄN OLUENKIN PERÄÄN -> NAURUT
Puhekuplassa "TÄSTÄ SOPIMUKSESTA PUUTTUU HOHTO" -> AKTI

Pihlajamäki, s. 27:
Kuvavihjeestä (http://jkks99.googlepages.com/uusi.jpg) -> UUSI

Selityksiä?
84. Selittäjä31.8.2007 klo 19:27
- Eikös tomaatissa ole varkaat, joita pitäisi napsia pois.

- Otso oksistossa samaa ihmettelin...

- Oluen naurut... ei aukea ??

- Sopimus on pakti, Fosfori on P - Pakti - p = akti

- kuvavihje = tuli + terä = tuliterä = uusi.
85. Eki31.8.2007 klo 20:09
Olut on IVA. Kuvassa on tosiaan tuliterä.
86. pekka31.8.2007 klo 20:28
tappaa=sai puukkoa=tuli terää=uusia, kyllä vihjeitä löytää vaikka äidin vaipoista. Vihjeen pitää olla selvempi, jos puhutaan ristikoista. Täällä friikkiosastolla voi kertoa sitten knoppiosastokyhäelmiä ja muita sanaketjuoksennuksia.
87. Lauri Kultti31.8.2007 klo 20:35
Ei ole enää lehteä, mutta kai olut on IVA (-> IVANAURUT).
88. Jaska31.8.2007 klo 21:22
Auri Saaren ristikon otso on 1) saappaissa ja 2) ruohistossa. Missä oksisto? Ei näy kuvassa, joten nalle ei ole kirjaimellisesti oksistossa. Millä tavalla siis? Onko saappaitten merkki kenties Oksa? Tai kenkätehtaan nimi? Tai sitten saappaat ja ruoho ovat vain hämäykseksi tarkoitettua rekvisiittaa. Teddykarhuhan on koala, joka elää käytännössä koko elämänsä eukalyptuspuussa, siis myös oksistossa.

Toinenkin arvoitus. "TSALO ARKISSA", ratkaisusana TOLA. Siis Ola Salo, Ruotsin euroviisuilija. Mihin viittaa arkissa?
89. Selittäjä31.8.2007 klo 21:31
ARK on yhtyeen nimi.
90. Jukkis31.8.2007 klo 21:40
Tomaatin varas oli mulle ihan uutta. Nykäsestähän sen olis tietysti nähnyt. Sopimus = pakti kyllä tajusin, mutta se poistuva P = fosfori -> hohto jäi tajuamatta. Oksistolle olis vielä kiva saada kunnon selitys.
91. Jaska31.8.2007 klo 22:18
Prkl, tunsin ylpeyttä tietäessäni Ola Salon. Nyt suorastaan halkean, kun tiedän yhtyeenkin! Niin, se oksisto. Jos lause olisi oksistossa elävä otso, niin siinä ei olisi mitään ihmeellistä (paitsi että koala ei ole oikeasti karhu). Väljästi tulkiten otso oksistossa tarkoittaa samaa. Kuulehan nyt Saari, selitys pian laari!
92. Jukkis31.8.2007 klo 22:48
Niin joo, jos se tosiaan on koala, niin onhan siinä joku logiikka.

Onko tämä (http://jkks99.googlepages.com/nalle.jpg) koala (http://www.imagesaustralia.com/koala450j.jpg)?

Hyvällä mielikuvituksella ehkä näin voi sanoa. Paitsi tosiaan onko koala otso? Onko edes jääkarhukaan otso?
93. -31.8.2007 klo 23:08
Jospa siihen oli vain tullut väärä kuva? Eikös sama kuva ollut PuPe:n edellisessäkin (3/2007) Auri Saaren ristikossa...
94. Eki31.8.2007 klo 23:14
Tuhat tulimmaista, vaatimaton nimimerkki viiva löysi selityksen. Pengoin Aurilta tulleet kuvat ja löysin saman nallen oksistossa. On tosiaan pantu sama kuva kahteen peräkkäiseen lehteen.
95. Jaska31.8.2007 klo 23:21
Kas, niin näkyy. Tätä en huomannutkaan, parempi puolisko ratkoi. Sama kuva, eri nimitykset, MESIKÄMMEN sekä PIENI KONTIO LAINASAAPPAISSA. On järkeä, joten nelosen väärä kuva voi olla oikea selitys. Kun siis ei noteerata, että teddykarhun esikuva koala ei ole myöskään kontio eikä mesikämmen. Ja hyvä huomio Jukkikselta, ei ole jääkarhukaan. Ei taatusti hajottele mehiläispesiä Arktiksen aavoilla aukeilla! Kontio, metsän kuningas, Otso Mesikämmen on rehellinen suomalainen maakarhu!
96. onko tämä jonkun tyyliä?31.8.2007 klo 23:38
"tappaa=sai puukkoa=tuli terää=uusia"
97. pekka31.8.2007 klo 23:48
tappaa=osuma=huti=luoti=lanka, monta johdantoa,onko tämä nyt tyyliä?
98. RA31.8.2007 klo 23:57
tappaa <=> sai puukkoa -kohta ontuu (pahasti), mutta muuten on melkoisen hauskaa sanaleikittelyä. Koviskamaa tietysti.
99. [RA]31.8.2007 klo 23:58
[Jos nyt edes ymmärsin, mistä tuossa yllä on puhe.]
100. Eki31.8.2007 klo 23:59
tuliterää <=> uusia po. uutta, muutenkin liian monta kieppiä.
101. ei tajua1.9.2007 klo 00:00
pekka puhuu, kansa lukee (jos lukee) ja aukoo suutaan
102. RA1.9.2007 klo 00:10
Niinpäs ontuu kiepin loppupääkin - kuten Eki yllä kirjoitti.

- Jonkun "tuli teriä" = uusia -idealla leikittelevän vihjeen muistelen jossakin lähiaikoina nähneeni. Enpä nyt vain muista, että missä.
103. Jukkis2.9.2007 klo 16:21
Jos tuo PuPe 4/2007:n sivun 24 "otso oksistossa" -kuva on väärä, niin olisi kiinnostavaa nähdä se oikea kuva. Nimittäin toinen tuosta väärästä kuvasta tuleva ratkaisusana on KORVAMERKKI, joka sopii erittäin hyvin tuohon väärään kuvaan, koska nallella on korvassa lappu. Onko pois jääneessä oikeassa kuvassa sama lappukorvainen nalle, mutta esim. puussa, eikä ruohikolla, kuten väärässä kuvassa?
104. Eki2.9.2007 klo 17:20
Just näin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *