KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUN RATKAISUSANA ON ANIT

3453. Kun ratkaisusana on ANIT

ö15.6.2007 klo 10:06
niin mikä on vihje?
2. Eki15.6.2007 klo 10:41
Kysytkö, ö, ratkojilta, laatijoilta, asiasta mitään ymmärtämättömiltä (esim. ristikoista juttuja tekevät toimittajat) vai keneltä hyvänsä?
3. ö15.6.2007 klo 11:21
ANIT tuli vastaan eräässä ristikossa. Oli sille kyllä vihjekin, mutta en löytänyt mistään hakuteoksesta vahvistusta, että anit ovat niitä. Kaikki, jotka osaavat käyttää hakuteoksia minua paremmin voivat vastata. Erityisesti minua kiinnostaa, mistä tämä tuiki tärkeä tieto löytyy?
4. iso S15.6.2007 klo 11:30
Näsäviisas vastaus: senhän näkee siitä ratkaisusanan vierestä!

Samaa on Googlen mukaan kyselty ennenkin:

What does ANIT stand for? Definition of ANIT in the list of acronyms and abbreviations provided by the Free Online Dictionary and Thesaurus.
acronyms.thefreedictionary.com/ANIT

Sieltä selviää että vihjeenä voisi olla
Association Nationale des Intervenants en Toxicomanie

Ei hyvä? No ei. Entäpä tämä:
Ta'-

A ta'anit or taanis is a fast in the Jewish religion...
en.wikipedia.org/wiki/Ta'anit

Ei hyvä sekään! Mennään lähes asialinjalle. Yleisimmin Ani lienee Anitan kutsumanimi, mutta on se ihan itsenäinen etunimikin. Suomen väestörekisteriin se on merkitty 4 miehelle ja 179 naiselle, joten vihje voisi olla
harvoin miehiä

No, ihan asiallisesti: tuolta etunimi- tai kutsumanimipohjalta vihje yleensä rakennetaan, jos ei sitten käytetä sellaista kikkavihjettä ettei sanan todellisella merkityksellä ole osaa eikä arpaa. Näitä voi keksiä niin paljon kuin mielikuvitusta riittää.
5. ö15.6.2007 klo 11:38
Yleensä iso S osuu naulan kantaan, mutta eipä nyt.
6. iso S15.6.2007 klo 11:43
Meni sitten peukaloon. Viakea arvailla, vahvistaa tai kumota kun ei ole tietoa mitä ristikko on väittänyt että anit ovat.

Hätäisellä googlauksella voisi saada sen käsityksen että anit on bakteeri ja tietokonevirus, mutta molemmissa tapauksissa kyse on varsin yleisestä nakkisormisuudesta: on kirjoitettu anit-virus kun on tarkoitettu anti-virus. Oikeasti linkit käsittelevät siis virusten ja bakteerien torjuntaa.

Anit voi kyllä olla taudinaiheuttaja:

alpha-Naphthylisothiocyanate (ANIT) induces intrahepatic cholestasis in rats, involving damage to biliary epithelial cells...
toxsci.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/47/ 2/203

Arkea survaus, surkea arvaus: harvoja! (aniharva)
7. iso S15.6.2007 klo 11:43
Pitäisi saada anit-nakkisormi-ohjelma. Vaikea, ei viakea!
8. Eki15.6.2007 klo 11:45
Esim. WSOY:n iso tietosanakirja kertoo:

anit anikäet, Crotophaga, etelä- ja keskiamer. käkilintusuku, josta tunnetaan kolme lajia. Toisin kuin useimmat muut käet anikäet elävät pikku yhdyskuntina ja hautovat munansa itse.
9. iso S15.6.2007 klo 11:48
BirdLife Suomi - Maailman lintujen suomenkieliset nimet

Crotophaga major, isoani, Greater Ani ... Crotophaga sulcirostris, uurrenokka-ani, Groove-billed Ani ...

www.birdlife.fi/lintuharrastus/nimisto/systemaatti nen-osa.shtml
10. Eki15.6.2007 klo 12:04
Ei hassumpu ristikkosana tuo isoani, mutta kun ei juuri käytä anit-sanaa, niin ei taida kannattaa tuotakaan. Mutta eihän linnuissa mitään vikaa varsinaisesti.
11. Olavi Kivalo15.6.2007 klo 12:34
Jos ANIT syntyy helposti muiden sanojen avulla, sumeasti 99% ratkojista ei jää miettimään, mikä se sellainen on, jos vihje on esim. hevosenkenkä ja sen alla nuoli oikealta vasemmalle.
12. Eki15.6.2007 klo 12:53
Näin on kuin Olav Ikivalo sanoo. Toisaalta itse olen pääasiassa sillä kannalla, että sanat pitäisi selittää niillä merkityksillä, mitä niillä on. Alaisissanikin pesii erilaisia mieliä. Eipä tuo haittaa, kukin tavallaan.
13. tonimikael15.6.2007 klo 13:44
Eki sanoi: "Toisaalta itse olen pääasiassa sillä kannalla, että sanat pitäisi selittää niillä merkityksillä, mitä niillä on."

Jota jatkaisin, että (erityisesti) silloin, kun sanan merkitys on (ratkojille) outo.

Hauskaa (tää) sulkujen käyttö. Vai (mitä)? ;)
14. Jaska15.6.2007 klo 23:29
UKSIVAT - ANIT (ovisamaa?)
15. Olavi Kivalo16.6.2007 klo 09:04
Kaimani Olavi K. Ekivalo lausuu kunnioitettavan periaatteen, joka etäännyttää ristikonlaadinnan kirjainkikkailusta kohti merkityksiä ja sisällöntuotantoa.
16. airisto24.6.2007 klo 17:14
ALIO, ALIT, ARIEL, ASANA, ASTOR, ASUMA, ATTIKA, ATTILA, AVAL, AVANT, ELIOT, ETON, KAANON, LISI, RAIKU, SESAM, SUOTI, TAARI.

Se on jo taitoa, kun kaikki edellämainitut ratkaisusanat sijoittaa pieneen ristikkoon ( kaikkiaan 92 ratkaistavaa sanaa).

Arvatkaapas, kuka siinä on onnistunut ;)
17. RA24.6.2007 klo 17:20
Ainoa vastaus, joka kimpoaa sielustani on Aulis Lehto, mutta ottaen huomioon olosuhteet, vastaan kuitenkin, että: airisto.
18. tiedonhaluinen24.6.2007 klo 17:48
Ovatko nuo kaikki huonoja sanoja? Siihen kai tässä kirjoittaja viittaa...
19. airisto24.6.2007 klo 18:13
RA, hyvä arvaus, en kuitenkaan itse ole onnistunut "tehtävässä".

Eihän ne kaikki huonoja sanoja ole, mutta samasta ristikosta bongattuina pisti ihmetyttämään. Kai siinä laatijalla on ollut kiire saada teoksensa valmiiksi määräaikaan mennessä?
20. Taata24.6.2007 klo 21:46
Veikkaan, että Vuokila tai Päivärinta ovat onnistuneet saamaan airiston mainitsemat sanat ristikkoon, mutta yritän itsekin entrata vielä niin kauan, että onnistun ne saamaan.
21. Vuokila27.6.2007 klo 21:41
Veikkaan, että se en ole minä. Luulisin jopa tietäväni.
22. airisto29.6.2007 klo 23:06
Eki tarkoittanee kansanauton monogrammista mieleen tulevaa laatijaa?
23. Eki29.6.2007 klo 23:10
Tarkoitin, etten vain veikkaa vaan luulisin jopa tietäväni, etten se ole minä.
24. Ana Soliip4.7.2007 klo 12:45
Voisiko ANIT sanan vihje olla NS ?
25. iso S4.7.2007 klo 14:01
.isioV

(Jos olisi niin tuskin ratkeaisi ilman jonkinasteista poikittaisten apua. Sitten kun ratkeaisi niin kestäisi kotvan että tajuaisi yhteyden. Sen jälkeen kestäisi ainakin kaksi kotvaa että verenpaine tasoittuisi. Muuten, oikeammin vihjeen pitäisi kai olla nS?)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *