KESKUSTELUT > RISTIKOT > PALKKIOISTA

3417. Palkkioista

Ale22.5.2007 klo 12:04
Olen ajatellut alkaa hankia hieman lisäansioita laatimalla ristikoita. Muutaman ristikon ole jo tehnytkin edelliselle työnantajalleni erääseen verkossa toimivaan juttupankkiin. Ristikkoni ovat ihan kuranttia tavaraa sekä vihjeiden että grafiikan osalta.
Minulla ei ole kuitenkaan aavistustakaan millaisia palkkioita esim. lehdet maksavat ristikoista laatijoille ja olisinkin kiinnostunut tietämään millaisessa hintahaarukassa palkkiot liikkuvat.
Teen ristikot itse alusta loppuun Freehandilla ja lopullinen tekele on esim pdf-formaatissa.
Tarkoitukseni ei ole polkea hintoja, mitä siis yleensä pyydetään esim. noin 12 x 20 ruudun kokoisesta ristikosta?
2. Ale22.5.2007 klo 12:13
Sellainen lisäys vielä viestiini, että en voi perustaa palkkioitani tuntilaskutukseen, koska ainakin näin alkuvaiheessa aikaa laatimiseen tuhrautuu tuntikaupalla.
Olisin siis kiinnostunut vain siitä, mitä tällaisista keskivertokokoisista helpohkoista ristikoista yleensä voisi pyytää, että en hinnoittelisi ristikoitani liian kalliiksi.
3. tonimikael22.5.2007 klo 12:30
50-300€/ristikko. Jos saat tuon "ylärajan", saat erittäin hyvin. Jos saat "alarajan", voi sua... ;)
4. Ale22.5.2007 klo 22:25
Kiitos tiedosta! Jos vaikka sitten tähtäis vajaan pariin hunttiin. Eihän siinäkään kyllä kummoisillekaan tuntipalkoille pääse, sen verran hidasta laatiminen vielä on.
Teetkö itse ristikoita?
5. iso S22.5.2007 klo 23:05
tonimikael on "Ekin elätti". Jotain niiden räpellyksiä Iltis julkaisee, oletettavasti säälistä :-)
6. tonimikael23.5.2007 klo 00:42
Ässää peesaten, tekeleitäni löytyy iltiksen lisäksi erivärisistä pelikaaneista, suomenkuvalehdestä ja satunnaisesti muualta..

Laadin nimimerkillä Toni Pitkälä. ;)
7. iso S23.5.2007 klo 07:43
Ettei huumorin kukka aiheuttaisi väärinkäsityksiä: Toni on suhteellisen uusi tulokas laatijarintamalla, mutta on lunastanut paikkansa ilman mitään jossitteluja. Alun pienet karheudet ovat hioutuneet pois ja nyt jälki on omaleimaisuuden lisäksi tuoretta, innostunutta ja pätevää. Viimeksi eilisessä Iltiksessä oli näyttöä. Ekille täytyy nostaa hattua (jos on): hän osaa haistaa kyvyt muissakin kuin itsessään.

Ale, testaa Toni Pitkälän työnjälkeä ja jos et tunne häviäväsi vertailussa niin olet joko todella hyvä tai epärealistinen. Edellisessä tapauksessa sinulle varmasti löytyy ottaja, jos vain hinnasta syntyy sopu.
8. Eki23.5.2007 klo 11:31
Nämä palkkiot ovat niin monipiippuinen juttu. Laatijan kannalta kyseessä on se summa, minkä hän saa. Sitä voi yrittää verrata käytettyyn aikaan ja vaivaan. Jos raha on hänen mielestään pieni, hän voi yrittää tehdä jonkun asian nopeammin tai ehkä fuskatakin jossakin (jos on taitoa tai härskiyttä). Yleensä laatijan on jopa itse vaikea sanoa, kauanko aikaa laadintaan meni. Itse laadintaprosessi eli sanoitus saattaa vielä olla mitattavissa, jos sen tekee suunnilleen yhtämittaisesti, mutta jatkotöissä minuuttien tai tuntien lasku herkästi hämärtyy. Uskoisin, että suomalaisten laatijoiden palkkiot pyörinevät välillä 1-200 euroa/tunti ja sama laatija ei toki tee ristikkoa koko ajan samalla tuntipalkalla (ellei sitten tuuttaa ihan samanlaista tuubaa koko ajan). Kelloon liian tiukasti katsominen ei sovi laatijalle.

Ristikoiden tuottajana, ostajana ja myyjänä etsin mielelläni laatijoita, jotka taidon lisäksi rakastavat laatia ja toivon, että he nk. pitkässä juoksussa saavat kohtuullinen tuntipalkan tai ainakin pitävät elämästään, koska laatiminen elämäntapana on paitsi paras ja hauska se on myös pahin ja rankka. Laatijatyöntekijöideni Teemun ja Tonin palkkioon pitää panna sosiaalikuluja noin neljännes lisää, siis esim. Tonin alarajana mainitseman 50 euron palkkiosta n. 62 euroa, mutta 300 euron palkkion kulut ovat peräti 375 euroa, eikä yhtiöni saa vielä senttiäkään vaivoistaan. Jälkimmäisessä puhutaan siis merkittävistä summista eikä sellaisia ole helppo lehtien kanssa neuvotella (alustuksen ristikko on vielä aika pieni, kyllä sellainen voi mennä jopa tuonne alarajalla ja käytännössä koskaan ei annetulle ylärajalle).

Jokainen diili onkin tapauskohtainen. On paljon ristikoita, jotka on pakko tehdä itse, ainakin laatia, koska homma menisi muuten miinukselle tai laatija saisi surkean palkkion. En voi kertoa nimeltä esimerkkejä, mutta esim. yksi sopimus tehtiin niin, että juttelin piirtäjän kanssa, että tällainen tarjous voisi mennä läpi, sinä saisit tämän ja minä/yhtiö tämän ja säästetään siinä ja siinä asiassa, että tämä tuntuisi jotensakin järkevältä toiminnalta. Tilaajakin tietää, että ostaa aika halvalla. Minä kuitenkin tähtään siihen, että laadussa ei olisi mitään huomattavia miinuksia. Joku pieni osa-alue voi olla tehty oikaisten.

Ostaja/tilaaja/julkaisija ei useinkaan tarkkaan tiedä mitä haluaa. Se saattaa joskus luottaa vaikkapa amatööriin, joka ei ole koskaan ennen laatinut ristikkoa. Se saattaa julkaista saamansa tehtävän sellaisenaan ilman mitään tsekkausta. Tsekkaus onkin toki laatijan/myyjän tehtävä, mutta ensikertalainen ei sitä välttämättä tiedä. Lisäksi aloittelijalla menee todennäköisesti moninkertainen aika ammattilaiseen nähden lopputuloksen aikaansaamiseksi. Rahoihin tällä alalla pääseekin yleensä käsiksi vasta, kun harjaannusta tulee, mutta ei hyvä ristikko koskaan ammattilaiseltakaan ilman vaivaa synny.
9. Tietävä24.5.2007 klo 10:55
Tietojeni mukaan missään ei voi tienata heikommin kuin ristisanatehtäviä laatimalla, vaikka tehtävä olisivat kuinka laadukkaita tahansa. Laatuun uhrattua aikaa ei mitenkään huomioida varsinkaan tuntemattoman aloittelijan ollessa kyseessä. Tämä on aika kylmältä kuullostava tosiasia. Laatimisella ei siis voi tulla toimeen, kun tuntipalkaksi tulee kaikki rimat alittava summa. Ei voi suositella laatimista, koska vaikka pulloja keräämällä tienaa huomattavasti enemmän. Vain muutamat vihreälle oksalle päässeet voivat saada työstään kunnollisen korvauksen ja muut jäävät auttamattomasti mopen osille jos niillekään ristikkojen tasosta huolimatta. Puheet ovat puheita, mutta käytäntö on suorastaan julma.
10. Jaska24.5.2007 klo 11:55
Tietävä, mitä on muutama? Siis kuinka monta päätoimista laatijaa Suomessa on tällä hetkellä? Paljastanet tietosi, kiitos.
11. iso S24.5.2007 klo 12:06
Kolikolla on kaksi puolta ja se ikävämpi puoli on aloittelevan laatijan kämmenellä.

Ristikoiden julkaiseminen on kaupallista toimintaa, joten miksi ihmeessä joku maksaisi enemmän kun vähemmällä saa? Niin kauan kuin asetetut laatukriteerit täyttäviä ristikoita saa halvalla, ei ole mitään järkeä maksaa paljon.

Lisäksi, kuten Eki mainitsi, kaikilla julkaisijoilla ei ole minkäänlaista pätevyyttä arvioida ristikoiden laatua. Silloin markkinarako avautuu harrastuksen vuoksi laativalle (hinta on sivuseikka) toistaitoiselle amatöörille ja ratkojat saavat "ilokseen" sellaisia ristikoita kuin esimerkiksi Shellin asiakaslehdessä oli joskus 10-15 vuotta sitten. Sekundalaadusta puhuminen olisi ollut kohteliasta kaunistelua. Luultavasti muutkin kuin minä lähettivät tulikivenkatkuista palautetta ja jossain vaiheessa Shell nöyrtyikin hankkimaan ristikkonsa pätevämmältä taholta, oletettavasti kalliimpaan hintaan.

Yhtenä sivuvaikutuksena saattoi olla se että rohkaistuin itsekin ryhtymään sivutoimiseksi laatijaksi koska "ei se näköjään kovin kummoista vaadi". Alan kärkeen on marginaalia mutta uskoakseni ja toivoakseni myös noihin kammotuksiin, levätkööt rauhassa historian pölyn alla.

Palatakseni siihen säälittävän pieneen tuntipalkkaan: miksipä julkaisija ottaisi huomioon laatimiseen käytetyn ajan koska lehteä kiinnostaa tulos, ei tunnit? Se ei ole lehden vaan aloittelevan tai syntymähitaan laatijan ongelma jos joku muu tekee samantasoista jälkeä murto-osassa ajasta. Ainoa mieleeni tuleva järkiperuste olisi se että julkaisija haistaisi hiomattoman timantin ja haluaisi sitoa tämän omaan talliinsa, ollen valmis maksamaan tulevasta laadusta ja nopeutuvasta tuotannosta.

Harmittava takaisku: oman kokemukseni mukaan nopeus ei niin kauheasti kasva ainakaan näillä laadintamäärillä. Voi olla että joihinkin harjoitus puree paremmin ja joihinkin huonommin. Tämäkin on sellainen asia mitä toivorikas kustantaja ei voi tietää. Jotkut kehittyvät, jotkut eivät. Turha ottaa riskiä maksamalla ylihintaa toivoen kehitystä jota ei välttämättä tule.

Yksi näkökohta on mainitsematta: luullakseni julkaisijalle on tärkeää laadun ja hinnan lisäksi luotettavuus. Ristikkokraanasta täytyy valua tuotetta sovitussa aikataulussa, satoi tai paistoi. Siinä mielessä laadintaan ei sovi taiteilijanvapaus. Jos ei tule inspiraatiota niin täytyy turvautua perspiraatioon.

Isommissa taloissa voi tietysti tasapainottaa tuotantoa siten että joku tekee enemmän silloin kun joku muu tekee jostakin syystä tavallista vähemmän, mutta yhden laatijan varassa operoivalla lehdellä (kuten Hesari) ei tätä mahdollisuutta ole. Silloin laatijan täytyy olla äärimmäisen varma jos ristikoita tehdään "kädestä suuhun" tai vaihtoehtoisesti pitää olla riittävästi puskuria (lehdellä on ristikoiden varmuusvarasto).
12. Petri30.5.2007 klo 18:33
Itse ansaitsin vähän aikaa sitten Taitopeli.comissa pari kymppiä voittamalla sana-peleissä. Yllätävän helppoa oli, vaikka olen aika keskinkertainen pelaaja mielestäni, siis sana-peleissä yleensä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *