KESKUSTELUT > RISTIKOT > H-HETKI

339. H-hetki

jupejus26.9.2003 klo 11:31
Mitä kirjaimia on käytetty hyväksyttävissä (sanaristikoihin) sanoissa

A-malli
E-mail
F-aukko
H-hetki
I-lista, I-palkki
K-piste
L-lista, L-kulma
O-rengas
R-kioski
S-mutka
T-haara, T-malli, T-paita, T-risteys
U-käännös
V-tyyli
Y-haara
2. iso S26.9.2003 klo 11:54
A, M, L, I, E,...
En vissiin ymmärtänyt kysymystä.
3. J Takala26.9.2003 klo 12:03
Onhan noita paljonkin. Tosin en voi tietää, ovatko kaikki esiintyneet ristikoissa. Käykö 2 kirjaimiset kuten AU-äiti, YH-isä, SS-mies?

A-ryhmä
B-luokka (tai mikä tahansa luokka)
C-kieli
iso-S
4. Pekka Pietari26.9.2003 klo 12:34
Vitamiinit, duurin ja mollit kasvattavat tätä listaa nopeasti. Mutta mikä on F-aukko, jupejus? Sinä itse lienet aikamoinen G-mies...
5. jupejus26.9.2003 klo 13:25
Mulle on tuo kysymyksen esittäminen liian monimutkainen toimenpide. Uusiksi.
Mitä kirjaimia on käytetty yleisesti hyväksyttävästi sanan alussa liitteenä, jotta tulee yleisesti tajuttava sana?
Lähinnä sanaristikoissa, jotka vieläpä kirjoitetaan yhteen ilman yhdysviivaa (kieliopillisesti kai oikein, hhetki)

A-puoli
B-puoli
V-asento

Niin vitamiinit ja ajokortit T-kortti

F-aukko on viulussa.
6. ile26.9.2003 klo 13:54
Iso-S olisi aika paha. Pahempi kuin Iso-H?
V-ase
G-housut, G-voima, G-piste
A-rappukin on joskus esiintynyt ratkaisusanana
B-talo
D-tuotanto
O-rengas
X-akseli, Y-akseli
7. Antti Viitamäki26.9.2003 klo 14:25
...vaan mikä olikaan FITALLI? :-)
8. Pekka Pietari26.9.2003 klo 14:33
Pari lisää: X-sukupolvi (tai -kromosomi) ja ruumiinavauksessa tehtävä Y-viilto. Ja tietysti se kuuluisa Ö-mappi.
9. iso S26.9.2003 klo 14:37
Ahaa, nyt hitaampikin hokasi.
B-kansalainen
C-malli
D-tuotanto
M-studio
X-kromosomi
ja silleen. Iso-S, jo olisi ilkeää.

Tähän löytyisi vastaus taajuustutkimuksesta, mitä Sanasepot tiettävästi teki muutama vuosi sitten. Pitäisi vain saada tulokset käsiin ja katsoa sana sanalta. Kuulostaa työläältä. Laatijat voivat ehkä vastata muistinvaraisesti omalta osaltaan. Itse en muista käyttäneeni.

Sen sijaan muistan kohtuullisen varmasti, että Lehto (Hesari) on joskus käyttänyt tuontyyppistä sanaa siten, että pystyssä olevan teemalauseen piilokirjain on tuollaisen sanan alkuosa, jolloin oikealla puolella olevassa vihjeruudussa on väliviiva ja siitä alkaa loppuosan muodostava vaakasana, joka on sellaisenaan kelvollinen sana. Aika näppärää.

Uskaltaisin väittää, että Ile on käyttänyt. Joku on tarjoillut sellaisen sanan kuin TLUUPIHVI. Syytä eppäillä -perustein veikkaisin ileä, mutta teknistä näyttöä ei ole.

Jotenkinkin muistelisin, että f-aukoksi nimitetään myös valokuvauksessa himmentimen arvoa. Siitähän ei enää puhuta, kun vehkeet ovat automaattisia.
10. Ani26.9.2003 klo 14:43
PikkuG, jee! Me ollaan ...
11. Zebraze26.9.2003 klo 14:51
jupejus:
V-aukko
12. Pena26.9.2003 klo 14:59
Muistan TLUUPIHVIN. Oivalluksen lamppu välähti salamavalon lailla pääni yläpuolella, vaikkei automaattisesti. Pitkään piti hehkuttaa, vaikka se onkin jo toinen juttu...

Ani, mitä ootte?
Muistan vain tällaisen:
"Me ollaan... XL-miehiä, survimet survoksissa!"

d:)
13. ile26.9.2003 klo 15:00
Olen syönyt kerran Lontoossa teeluupihvin enkä pitänyt sen sitkeydestä saati mausta. Myivät varmaan turistille vanhaa lihaa. Muutenkin ruoka Lontoossa oli hanurista. Ainoat takuuvarmat pöperöt löysin Pizza Hutista.

Olen käyttänyt T-luupihviä joskus ratkaisusanana. Nykyään en oikein uskalla laittaa sanaa laatimukseen mukaan kun pitää tehdä vaan niitä idioottihelppoja. Tuollaista teeluupihviä kun on pirun hankalaa ruveta kaluamaan pois valmiista laadinnasta.

X-säteily
A-team
C-kasetti
D-kuppi
H-palkki
Q-kuume
U-lasi

Tähän perään muutama viikon aviiseissa mainittu uudis- kautta slangisana:

PIRUNTORJUNTABUNKKERI
GUBENAATTORI 2003
HEKOTERRORISMI
MULKKURISSA
14. Ani26.9.2003 klo 15:13
Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus, laulaa Pikku G.
15. iso S26.9.2003 klo 15:49
P-paikka
Y-akseli
Z-akseli
Ö-mappi

Vielä J, N, W, Å ja Ä vailla seuraa.
16. jupejus26.9.2003 klo 17:14
Niin se, että kameran himmenaukossa on f-arvo.

He, jotka paremmin tietävät urheilua, tietävät varmemmin sanoa, mutta eikös Lahdenhiihtoalueella ole jossain J-mutka? Aivan kuin olisin jostain selostuksesta noin kuullut.
17. jupejus26.9.2003 klo 17:29
Tarkistus osoitti, että Lahden hiihtostadionilla on J-mutka.
J-koukku näkyy olevan autonvetokoukkumalli ja koiralla on J-koukku (hännässä, hyväkin ominaisuus).
N-mutka olisi luultavasti Liperissä, mutta tarkempaa tietoa ei ole.
18. Iippo26.9.2003 klo 18:01
B-Virtanen
Eikun se onkin pisteellä.
19. Aulis26.9.2003 klo 20:51
Parasta A-luokkaa,
soon näin.
Joteskin on kummeleita ikävä
20. Kravattimies26.9.2003 klo 23:19
Pomonani on ollut Trevor Bone. Meinasin nauraa aluksi kätellessämme, kun tuli mieleen, että kädessäni on T LUU.
21. Kravattimies27.9.2003 klo 04:03
Ö-Mapista, E-Räät ei

A-Haat
A-Kana
A-Klinikka
A-Lasti
A-Laura
A-Lava
A-Lempi
A-Lettu
A-Liina
A-Linna
A-Lisa
A-Mini
A-Molli
A-Nelonen
A-Noja
A-Oikeudet
A-Olut
A-Paattinen
A-Paja
A-Paraatit
A-Passi
A-Patia
A-Pila
A-Potti
A-Pukama
A-Punainen
A-Puoli
A-Rakit
A-Rappu
A-Rasti
A-Ratti
A-Roska
A-Setti
A-Siat
A-Studio
A-Suttu
A-Takki
A-Taksia
A-Tiu
A-Vaalit
A-Vanne
A-Vara
A-Vattu
A-Versio
A-Viisi
A-Vitamiini
A-Vitus
B-Puoli
B-Rappu
C-Kasetti
D-Duuri
E-Bisnes
E-Hommat
E-Kaksi
E-Lehtiä
E-Liat
E-Liike
E-Liina
E-Limet
E-Liot
E-Läjä
E-Lätti
E-Maailma
E-Maili
E-Mäntä
E-Oppiminen
E-Peli
E-Pilleri
E-Puu
E-Rakko
E-Rikat
E-Ristin
E-Roset
E-Räät
E-Siintyä
E-Tappi
E-Tiketti
E-Tikka
E-Tuovi
E-Tyyli
E-Täinen
E-Täytyä
I-Hana
I-Kaalinen
I-Kea
I-Kola
I-Koni
I-Känä
I-Kääntynyt
I-Loinen
I-Melin
I-Syys
I-Teräs
I-Tikka
I-Valo
I-Vatut
K-Kauppa
K-Rauta
O-Aasi
O-Hella
O-Himo
O-Jalat
O-Juri
O-Kaisa
O-Leminen
O-Lento
O-Liivi
O-Loinen
O-Maha
O-Paali
O-Pelit
O-Pisto
O-Rakas
O-Ranssi
O-Ravat
O-Saaminen
O-Sake
O-Sallinen
O-Sinko
O-Soitin
O-Suma
O-Tavat
O-Velat
R-Kioski
S-Posti
T-Paita
U-Hattu
U-Käännös
U-Lista
U-Rakka
U-Seat
Y-Akseli
Y-Leiskuva
Y-Lennetty
Y-Levä
Y-Liote
Y-Nähtävä
Ä-Estäjä
Ä-Kännyt
Ä-Käyttäminen
Ä-Päre
Ä-Rein
Ö-Veri
22. Kravattimies19.11.2003 klo 12:42
Täällä mainittu TLUUPIHVI tuli mieleen, kun lihaosaston ohi mennessäni näin sitä mainostettavan hintaan 4,85 euroa / kg (tämän päivän vaihtokurssin mukaan). EVVK. En vaan vaivannut kauppiasta.
23. Kravattimies3.12.2003 klo 22:54
Nyt siellä lihaosastolla oli Y-LUUPIHVI tarjouksessa. Sekin kirjain on siis muoviin kääritty. Sinnekö Q-LUU?

- Yltä näytti Y-LUU päältä?
- Yltä kyllä, päältä ei.

Hain näin:
- Kah, luu! Kotiinpa luu! Ei turhaan luu hailla!

Sen siasta:
- Jos heittää keskelle joukkoa luun, tulee joulu-ukko.

Juoville pöydässä:
- Sanasta miestä, saluunasta luu.

Eipä luista:
- kuista muista puista ruista suista tuista

Kummilla pyyhkii:
- Jolla oma peräsin, se kummin vene.
24. Antti Viitamäki4.12.2003 klo 04:33
Bravo, K-mies! :-)
25. Heljä-Maija4.12.2003 klo 08:54
iso S, mainitsit Sanaseppojen taajuustutkimuksen. Sitä varten ratkottiin ja tallennettiin loka-marraskuussa vuonna 1998 julkaistut ristikot. Koska olen syypää suureen osaan tallennustyöstä, voin vastata, että eipä siellä juurikaan esiintynyt tämänkaltaisia sanoja.

Ilmiö lienee siis 5:ttä vuotta nuorempi.

Itse olen tuona aikana bongannut yhden varsin erikoisen. Yksivuotiaaseen viitaten tuli ratkaisusanaksi IVUOTIAS.
Taitaapa laatija olla mukana tässäkin keskustelussa...
26. Antti Viitamäki4.12.2003 klo 19:12
Taitaapa olla juu... :-)

Tai miksei sitä ole voinut käyttää useampikin laatija - riippuu vissiin laatijan perän leväisyydestä. :-)

Kävi aika hurja juttu juuri äsken - minulla ei ollut MINKÄÄNLAISTA hajua, mihin ristikkoon olin aikanani moisen sanan tökännyt - en olisi osannut sanoa, oliko kyseessä tämä vuosi vai vuosi -98 - mutta kun otin summan mutikassa kovalevyn kätköistä näytölle yhden yli kahdestasadasta tallennetusta laadinnoksesta, niin siitähän tuo heti pisti silmään, kolmen sekunnin silmäilyn jälkeen!

Ja sitten - kun tajusin, että kyseessä oli Sanaseppoon tehty ristikko, niin nappasin hyllystä yhden lehden ajallisesti suunnilleen siitä kohden milloin muistelin sen tehneeni - ja heti tärppäsi siinäkin, vieläpä tulin avanneeksi lehden saman tien oikeasta kohdasta. Että mitähän sekin sitten meinaa... Melkoinen yhteensattuma. Selittäköön joku, jos taitaa.
27. Heljä-Maija5.12.2003 klo 07:49
Kai painuit viivana lottoluukulle!
28. Ibis5.12.2003 klo 08:05
Kävisikö tuonne "kirjainsanoihin" tänä iltana tuleva W-tyyli?
29. iso S5.12.2003 klo 09:27
AV on vaarallinen rikoksenuusija? Ratkoin juuri äskettäin jotain keväistä Pelikaania ja siellä oli ratkaisusanana 1VUOTIAS. Vihjeenä oli jotain tyyliin "tuskin puhaltaa itse ainoaa kynttiläänsä". Erinomainen esimerkki oivaltavasta kierosta vihjeestä.

Ykkösen rinnastaminen I-kirjaimeen on kyseenalaisempi temppu, mutta vaihtelun vuoksi hyväksyttävissä silloin tällöin käytettynä vaikeassa tehtävässä.
30. Kravattimies5.12.2003 klo 09:28
Kyllä W-tyyli käy, jos Antin K-mies hyväksytään :)
31. Heljä-Maija5.12.2003 klo 13:24
Itsellänikin on muistikuva Pelikaanissa ei-kovin-kauan-sitten olleesta IVUOTIAS-sanasta. iso S, oliko se vasemmassa alakulmassa vaakasuoraan? Tällainen muistikuva on minulla.
32. iso S5.12.2003 klo 14:55
Ei, kun vasemmassa yläkulmassa pääkuvan vieressä pystysuoraan. Tämä on minun muistikuvani. Jos muistan, tarkistan illalla kotona. Taitaa olla kyseisestä ristikosta vasta 10 % ratkennut. Vaikeaa, kun joutuu tekemään raskasta työtä puutteellisin välinein.
33. iso S5.12.2003 klo 19:58
Muistin oikein, paitsi että vihje oli vielä astetta viekkaampi: tuskin sammuttaa itse ainoaa kynttiläänsä. Puhaltamisesta puhuminen veisi liian helposti ajatukset synttärikakkuun. Lehti oli Punainen Pelikaani, numero 3/2003, aukeaman tehtävä sivuilla 30-31.
34. Antti Viitamäki7.12.2003 klo 05:33
Tunnustan syyllisyyteni. :-) Ainakin kaksi kertaa olen siis tökännyt mokoman ristikkoon.

On totta, että moisen voisi hyvin perustella virheelliseksi sanaksi - sellaisissa sanoissa en näe ongelmaa, joissa I on järjestysluku (roomalainen ykkönen), mutta arabialaisena ykkösenä I on kovin kyseenalainen. VAIKKA tietenkin monet kirjoittaessaan tekevät 1:stä ja I:stä (kirjaimesta) samannäköisen.

Vihjeeseen sitä sitten koettaa panostaa, jos sana tuntuu jotenkin arveluttavalta... Yritän välttää jatkossa - ehkä. :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *