KESKUSTELUT > RISTIKOT > PLUSSAKOVIS 14.4.

3365. Plussakovis 14.4.

Lauri Kultti15.4.2007 klo 20:23
Tämä täyttäminen oli oikein nautinnollista puuhaa aurinkoisessa puutarhakeinussa istuen! Hauskin oivallus oli vaakasana, joka alkaa nelosella numeroidusta ruudusta. Yksi kohta jäi kuitenkin taas kerran epäselväksi. Osaisikohan kukaan vihjaista kautta rantain, miksi oikean alakulman vihjeestä 'tämä on kovits' tulee se ratkaisusana, mikä siihen tulee?
2. Eki15.4.2007 klo 20:36
Tuota kannattaa kyllä Laurin vielä miettiä ihan rauhassa ilman mitään vinkkejä. Kyllä se sieltä tulee.
3. Jaska15.4.2007 klo 23:49
Ei pysty, liian hapokasta (yhteen istuntoon, jospa loppu = vasen laita olisi laimeampaa huomenna). Tosiaan, se tuli sen sijaan helposti.
4. naparetkeilijä16.4.2007 klo 09:30
Fysiikkaa jonkin verran lukeneena kokeilin rohkeasti kvantin tilalle suomen kielen vastinetta(erittäin kuvaava sana) ja sehän passasi! Siitä se lähti ja oikea laita teetti hieman enemmän töitä. Myös minulle ei KOVITS aukene. Ratkaisusana menee kemian puolelle, mutta ei auta.

Kysymys ; tarkistin ratkaisun 24. 3 lehteen ja ratkaisuni oli oikea. Minun ratkaisusanaksi tuli PÖSYLIEKO, mutta lehti ilmoitti PÖSYLIERO. EKKE-sanan toinen K oli 8. Kyseessä lienee vain painovirhepaholainen lehden puolelta?
5. Eki16.4.2007 klo 09:39
Panovihrepä hyvinkin.

Kovits on zilkkaa zanaleikittelyä,ei kemian häivääkään mukana.
6. Jaska16.4.2007 klo 10:11
Taas kerran (aikainen) aamu oli iltaa viisaampi. Heivasin ratkonnan puolilta öin muutaman sanan puuttuessa. Aamulla ristikko olikin täynnä?! Niin kuin tikkunekku olisi riistetty lapsen suusta! Saapas muuten nähdä, ilmoittaako Lauri Kultti kohta puoleen tajunneensa ko. vitsin "heti aamulla lehteä vilkaistuaan", niin kuin teki 4.2. Sitä ennenkin Skyttä on harrastanut saman kategorian jujua, esim. 19.8. koviksessaan. Kertaus on opintojen äiti, hyvä muistaa huippuratkojienkin... (ei tuo mitään paljastanut, eihän teillä niiitä lehtiä jäljellä ole).
7. matts16.4.2007 klo 12:27
Kvantin suomennos ei taas minun mielestäni kovin hyvin kuvaa esim. sähkömagneettisen kentän välittäjiä tai vaikkapa gravitonia tai gluonia, siis sanana. Tai mistäs sen tietää gravitonin osalta vaikka kuinka hyvin kuvaisikin sitä, kun gravitonia ei edes vielä ole havaittu. En kyllä ole alan kirjaillisuudessa törmännyt tuohon sanaan. Jotenkin siitä sanasta tulee mieleen käsin kosketeltava kappale, ei nyt ihan järkälemäinen mutta kuitenkin kappale, joita nuo energiapaketit eivät hevin muistuta mielessäni. Mutta kai kvantillakin täytyy olla suomennos, vaikken heti ymmärrä miksi? Tämä laji, kvanttifysiikka, on niin kaukana muutenkin ihmismielen kyvystä ajatella aineen olemuksesta että on parempi vaan uskoa siihen, Kvanttimekaniikka kun on yksi fysiikan tarkimpia teorioita vaikka perustuukun todennäköisyyksiin.

Muuten, ristikko ei ole vielä auennut minulle kuin sieltä täältä mitä nyt kalastuksen ohella siihen ehdin panautua. Lauttamatkoillakin simmu tahtoi painua kiinni, ettei niilläkään ratkaisu edistynyt. Eikä tuo em. sanakaan minulle heti tullut mieleen vaan kaverin aktiivisuuden kautta. Mutta kalaa tuli ja se on nyt keväällä pääasia, ristikot hiiteen siksi aikaa kun siika on rannassa :)
8. Lauri Kultti17.4.2007 klo 08:15
Ajattelin jo tämänkertaisen tyhmyyteni unohtaa ja haudata, mutta kun Jaska vielä painostaa, niin otetaan puheeksi. Kyllä se kovits-vitsi jo aukeni. Olin taas kerran yrittänyt löytää vihjeen ja ratkaisun yhteyden liian vaikeasti ja liian monen mutkan kautta, kun mitään mutkia ei ollutkaan. Näin käy aika usein. (Olihan Tonillakin kerran vaikeassa ristikossa vihjeenä kalan kuva ja vastaukseksi tuli 'kala'! Silloin taisi kyllä joku muukin kuin minä hakea vastausta useamman mutkan kautta kuin olisi ollut tarvis! Ei uskoisi, että nää tyypit on oikeassa elämässä ihan mukavia! :) )
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *