KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAKSU PELIKAANI 2/2007

3321. Paksu Pelikaani 2/2007

Lauri Kultti22.3.2007 klo 18:54
Ovatkos muut kisahuumassa ehtineet tätä uusinta Pelikaania tehdä? Itse sain sen just valmiiksi.

Tällä kertaa Enilä s. 28 pisti eniten kampoihin. Varsinkin vasen yläkulma!! Enkä yhtä kohtaa edes tajua (aloin jo kirjoittaa tähän, että "enkä kahta kohtaa edes tajua", mutta se toinen välähtikin siinä samassa!!): vasemmassa laidassa vaakaan TÄMÄKIN TOISIN!. Tai sitten tämä on ihan triviaali ja yritän hölmöyttäni löytää jotain logiikkaa, jonka avulla vihjeen ja vastaussanan suhde olisi hauskempi kuin ehkä onkaan.

Ja heti ensimmäinen ristikko (Vuokila s. 3) pisti jauhot suuhun. Tämän tein jo ennen SM-kisoja ja ajattelin, ettei ehkä kannata kisoihin lähteäkään. Ja niinhän se on, ettei siellä kisoissa kovin kummoisesti pärjätä, jos Paksun Pelikaanin ensimmäinen ristikko jää hämäräksi. Vihje NURKSE ei minun pääparassani löydä polkua ratkaisusanaan, joka sinänsä on aivan loistava!!
2. Eki22.3.2007 klo 19:08
Kuuklaapa Nurkse ja se ratkaisusana.

Kun Paksu Pelikaani alkaa tavuristikolla, niin ei se suinkaan ole lehden helpoin tehtävä. Tavuristikko harvoin on tosi helppo.
3. Lauri Kultti22.3.2007 klo 19:45
No sepäs olikin oikeastaan aika helppo. Minä sekoittelin vihjeen kirjaimia ees taas ja vihjesana tuntui käyvän koko ajan omituisemmaksi. Mutta kai välillä pitää yrittää siitä, missä aita on korkein (vaikka oikeastihan se on aivan pöljä idea!!) :)
4. Jaska22.3.2007 klo 20:57
Näköjään vaimo on ehtinyt jo ahnehtia paksukaisen täyteen. Vaikea kuulemma oli, netinkin apua tarvittiin. Kysäisin selitystä tuolle TÄMÄKIN TOISIN, kun ei itsellenikään auennut. Vaimo katsoi minua hyvin, hyvin hitaasti... pelleileeköhän tuo. Simppeli selitys nauratti, vaikka olisi pitänyt hävetä...
5. Libero30.3.2007 klo 22:29
Joskus kauan sitten ympärillä pyöri raitahäntäisiä otuksia. Niistä arkailemattominta kiinnosti, mitä laukussani oli. Kysyin eräältä portugalinkieliseltä naiselta, mikä tuo tuommoinen mahtoi olla nimeltään. Hän vastasi: "Um bicho." Myöhemmin plarasin sanakirjaa, josta ilmeni, että kyseessä oli todellinen täsmänimi eli ELUKKA.

Annoin elukan olla elukka. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi en missään enkä koskaan ole onnistunut törmäämään raitahäntäisen nimeen. Nyt olen. Mustan Pelikaanin kakkosnumeron sivuilla 26 ja 27 kyseisiä elukoita parveilee. Sain niille nimen - ja googlettamalla toisen ja mahdollisesti myös kolmannen. Etsin tässä jonakin päivänä niistä lisää luettavaa.

Kevättalven Pelikaani-lehtien teema on muutoinkin ollut eläimellisyydessään hauska ja vaikuttava kansikuvista alkaen. Omasta puolestani olen ottanut teemasta enemmältikin hupia irti. Ristikosta ristikkoon eksoottiset ja vähemmän eksoottiset pääkuvat ratkaisulauseineen ovat olleet erityisen vau!-henkisiä.

Valitsin tämän säikeen, koska Paksun Pelikaanin (2/2007) faunassa on vielä odottamassa eräs puolittain tunnistamaton eläin. Seppo I. Lahden laatima aukeaman tavuristikko oli kokonaisuudessaan innostavaa ratkottavaa: komea pääkuva, pitkiä sisällökkäitä lauseita ja sanoja... Kun kaikki muu oli selvää, niin vasempaan alakulmaan jäi eläinaiheinen piirrosvihje, jonka nelitavuisesta vastaussanasta keksin mielestäni kolme oikeaa tavua tai sitten vain kaksi lopusta.

Taivastelen tätä lähinnä siitä syystä, että tunnistamattomien eläimien katraani pysyy tällä tavoin vakiona. Yhtä selvinnyttä raitahäntäistä kohti on yksi selvittämätön sorkallinen. Jälkimmäisen nimeä tarvitsee odottaa enintään pari kuukautta, kun edellistä vuottelin vuosia.
6. Jaska30.3.2007 klo 23:22
Kyllä kyseinen otus lienee useimmille aktiiviratkojille tuttu. Anteeksi nyt, että Jaska VUOTI tämänkin tiedon julkisuuteen.
7. Kasperi5.4.2007 klo 15:59
Pihlajamäen ristikossa sivulla 16 on keskellä ristikkoa lipsahtaneet väärään paikkaan keltaiset ruudut... Niiden kuuluisi olla yhtä riviä alempana, eikös vain?
8. Jaska5.4.2007 klo 22:37
Joo, ja pelikaanikin puhui puppua. Pääkuvan ratkaisuhan on vihjeenä väritetyille sanoille, ei itse kuva. Vieläkin pöyristyttää.
9. Kasperi5.4.2007 klo 23:18
Ja 18-19 mirriristikossa on yksi ylimääräinen sininen ruuturivi, aika omituinen kissarotu minun makuuni... On muuten Vuokila+Heinola-yhteistyötä tämä ristikko. Tuskin ruutuja on väritetty ihan ratkojien kiusaksi, ja jos on, niin omalaatuinen on värittäjän huumorintaju. Oikeassa olet Jaska, ratkaisu oli vihje eikä suinkaan kuva
10. Kasperi6.4.2007 klo 22:55
s.21 Kämäräinen: vihjeeseen 'huipputekniikkaa' tuli todella kökkö ratkaisusana ja vihje 'uutisoi Kiinasta' on liian vaikea piilokirjaimineen, argh!
11. Kasperi6.4.2007 klo 22:58
No niin, löytyihän siihen vastauskin, nimittäin 'uutisoi kiinasta'. Typerää täyttää ristikkoa kokeilemalla piilokirjaimen kohdalle aakkosjärjestyksessä eri kirjaimia ja googlettaa, löytyykö osumia...
12. Eki6.4.2007 klo 23:05
Huipputekniikka on ihan huippuluokan sanastoa, kielitoimiston suosittelemaa. Uutisoijasta saa olla tuota mieltä. Joillekin on hyvinkin tuttu.
13. Kasperi6.4.2007 klo 23:43
Eivätkö olleetkin noissa kahdessa ristikossa väririvit väärillä kohtaa?
14. Eki6.4.2007 klo 23:49
Sitä en ole tsekannut, mutta varmaan olet oikeassa. Kyllä minä ne joka numerossa tsekkaan, mutta lienee päässyt kämmi käymään.
15. Kasperi9.4.2007 klo 21:48
Olen jo päässyt sivulle 28. Lieneekö tarkoituksella vihjeessä yrittää puhdistää pilkut viimeisten a-kirjainten päällä, johtivat minua harhaan jonkin aikaa, kun yritin jotain säpo-tyyppistä ratkaisusanaa...argh!
16. Kasperi9.4.2007 klo 22:34
Nyt tökkäsi oikeassa laidassa 'ei joka pojalla', puuttuu enää piilokirjain, ei avaudu vielä. Enkä muuten ymmärrä tuota 'tämäkin toisin' -vihjeen vastausta... Ehkä se avautuu, ehkä ei..
17. Jaska9.4.2007 klo 22:41
Puhdistää on ratkaisusanan perusteella huolimattomuusvirhe. Deadlinen paineessa syntynyt?
18. Kasperi10.4.2007 klo 20:51
Nyt saatoin löytää selityksen vihjeelle s.28, 'ei joka pojalla', löysin sen vielä näiltä sivuilta... Mutta mitä se viimeinen kirjain siinä vastauksessa tekee, taipuuko ko. sana kuten upea, upeampi, upein vai mikä on tämä omituinen muoto?
Paljon jäi hoksattavaa tämän lehden ristikoista, nämä Paksun viimeiset ovat yleensä minulle käsittämättömämpiä kuin Punaisen viimeiset.. Vaikka Punaisen viimeiset ovat tosi vaikeita, yleensä ei tarvitse jäädä miettimään, mikä on jutun juju, sen tajuaa heti, kun hoksaa ratkaisun, mutta tämä ei ole eka kerta, kun joku Paksun ristikoissa jää vaivaamaan että meniköhän se nyt oikein vai ei...
Miten sen nyt vielä vaikeammin sanot..
19. Jaska10.4.2007 klo 21:29
Kasperi, jos ko. ratkaisusanasi on muotoa upein, siis superlatiivi, se on väärin. Kuten tietysti myös risteävä ratkaisusana vihjeelle SIENEN MUUNNOS. Mietipä, mikä toinen kirjain sopisi kummankin sanan viimeiseksi.
20. Kasperi11.4.2007 klo 17:18
Minun lehdessäni oli epäselvä sana tuo 'sienen', luin sen ensin 'siemen muunnos'. Kohta on ihan sen näköinen, että se on korjattu korjausnauhalla ja kirjoitettu päälle uusi sana, hieman suttuisesti. Täytyypä pohtia vielä uudelleen..
21. Kasperi11.4.2007 klo 17:34
Vaihdoin molemmat ratkaisusanat monikkomuotoon, tuo vastaussana on minulle kyllä ihan uppo-outo. En ole siihen tavannut muualla kuin näillä sivuilla...
22. Jaska11.4.2007 klo 22:40
Ruotsin kielestä lainattu vanhahtava kansanomainen sana, jonka Nykysuomen sanakirja (1970) tuntee, mutta suppeampi Suomen kielen perussanakirja (2004) ei.
23. pösilö15.4.2007 klo 10:24
ss. 18-19 Vuokilan kissaristikkoa ratkoessa huomioni kiinnittyi,ei suinkaan väärään pohjaväriin (kirjapainon kämmi?) vaan mielenkiintoiseen vihjeeseen: UNTO KALLE.
Oikein sydäntä lämmitti nähdä kotikylän tutut miehet, isä ja poika Pelikaanin sivulla.Kertoisitko Eki , miten he pääsivät ristikkoon? Kallehan on musiikkipiireissä jo kansallinen julkkis, mutta että isänsäkin tunnetaan kotikaupunkiaan laajemmin.
24. Eki15.4.2007 klo 10:37
Isäkin on "kajaanilainen muusikko ja musiikkivaikuttaja", jonka nimeen törmäsin nuoruudessani jatkuvasti. Rajatapaus toki, mutta eipä tuolle sukunimelle kummempaakaan löytynyt.

Kyllä minä kappaleen "Viis bee kuuskuus" osaan vieläkin hyräillä.
25. Lauri Kultti25.4.2007 klo 17:11
Aloin postittaa tätä 2/07 Paksua ja huomasin, etten ollut laittanut 6-kirjaimisia avainsanoja paikoilleen. Niissä olikin muutama aika omituinen (esim. 11A ja 17; vai ovatko muut saaneet näihin ihan normaaleja sanoja?). Täällä on joskus keskustelussa vilahdellut idea, että mikä tahansa nelikirjaiminen pötkylä käy siinä mielessä sanaksi, että googlesta sellainen aina löytyy. Ja nyt minusta tuntuu, että tuntuu löytyvän näitä kuusikirjaimisiakin!! Tarvinneko enää ikinä laittaa Pelikaaniin avainsanaksi 'öööööö'? :)
26. - R -25.4.2007 klo 20:56
Mainio biisi tuo H-Band:in " 5 B Kuuskuus". Bändissähän vaikutti mm. Ulla Tapaninen.
27. Jukkis3.5.2007 klo 21:24
Jokohan Pelikaanissa on päätetty, montako eri piilokirjainta sivun 7 ristikon (Salokangas) vasemman alanurkan vihjeestä ARVOA LASKEVA tulevaan sanaan hyväksytään? 3? 4?
28. tonimikael17.5.2007 klo 02:58
Nämä kuulunevat tähän säikeeseen:

Lähettäjä: ,-viilari 11.5.2007 klo 08:33


Uskon juuri saaneni täytetyksi Toni Pitkälän apinaristikon
Paksu Pelikaani s.30. Siis uskon, niin ihmeellisiä ratkaisusanoja tekeleeseeni ilmestyi.Jäin miettimään, mikä on ko. ristikon teema. Onko kyseesä Aulis Lehto-parodia vai kirvoittiko tämä säie Tonin uusiin, uskomattomiin suorituksiin.
Luotan Tonin suomenkielentaitoon, kyseessä on siis harkittu teko. Kuinka on, Toni?

Lähettäjä: neiti x 17.5.2007 klo 02:04


Minäkin uskon siihen, kun se on täynnä. Hauska idea kuvasta tulevissa "lauseissa", mutta ratkaisusanoissa oli kyllä monta mutkaa matkassa. Olen vasta tänä keväänä ruvennyt Pelikaaneihin tutustumaan ja ilmeisesti modernia tyyliä on harvinaisten muotojen haku ja lyhenteiden käyttö. Minusta mukavinta oli, että tuossa oli sitä keksimistä eikä hyljeksimiäni ...x. tyyppisiä vihjeitä.
29. tonimikael17.5.2007 klo 03:08
,-viilari!

Ihan tavallisella kovisasenteella olen tuon ristikon väsännyt. Joidenkin ratkaisusanojen kohdalla harkintaa on ollut enemmän (huonompia sanoja) toisten vähemmän (parempien). Onhan niin, että kun hyvä sana tulee laatimukseen, ei sitä tarvitse harkita ollenkaan! :)

Juu, en minä kyllä kovin ala tuon sanoituksen kohdalla housunkannattimia paukuttelemaan. Omaksi (en miksikään parodiaksi) kuitenkin kehtaan tunnustaa. :)

Mutta myös on niin, että visaisia ristikoita laatiessa mielelläni koetan järjestää jonkinlaisia ansakohtia kirjaimiston rikkaudella, kirjainrakenteella tai jollain muulla tavalla. Joskus onnistuvat hyvin, joidenkin mielestä ehkä ei koskaan. Silti jatkan, jopa yllyn vain! ;)
30. neiti x18.5.2007 klo 17:09
Olen siis oppinut vähän tuota "moderniutta" ja mainittu Pitkälä oli todella antoisa, kiitos Toni!

Pulmia tuntuu olevan eniten Pihlajamäen tekemissä ristikoissa, tässä lehdessä muutamissa muissakin :) Katsotaan ymmärränkö ratkaisut...

Eniten jäi vaivaamaan Vuokila-Manninen s. 25 ratkaisusana vihjeelle "valmistuttamisia". Lienee kämmi?
31. neiti x18.5.2007 klo 17:13
Niin ja "uutisoi Kiinasta" ei muuten edellyttänyt mitään hakua tai tarkistamista...
32. ,-viilari20.5.2007 klo 10:49
X:lle. Pihlajamäen tuotokset ovat mielestäni ristikoiden aatelia! Vihjeytys perustuu assosiaatioon, kuten yhdyssanoihin,sananlaskuihin ja sanontoihin. Häneltä lähes tyystin (ihanaa!) puuttuvat sanapätkimiset ja vastaavat kikkailut, koska mielikuvitusta ja yleistietoutta riittää.
Kuvavihjeidenkin taso kielii korkeasta osaamisesta.
33. RA20.5.2007 klo 15:46
,-viilarin kanssa samaa mieltä.

Mirja Pihlajamäen ristikoita ratkoessa itselläni toistuu (hyvässä mielessä!) aina sama kaava. Ensin tuntuu, ettei alkuun pääse oikein mistään, mutta kun jotain johonkin onnistuu keksimään ja muistaa tuon Mirjan vihjeitystavaramerkin (minkä ,-viilari yllä kiteytti), ratkonnasta tulee tosi mukavaa.

Vihjeityksessä ei todellakaan ole ns. kikkailua juuri koskaan. Suurin osa ratkaisuista perustuu oivallukselle. Jonkun vihjeen vaikeus perustuu joskus epämääräisyyteen tai yliyleistykseen, mutta harvoin tätäkin.

Mirjan ristikoiden toinen tavaramerkki lienevät runsaat alkupiilot. Useimmissa, mitä olen ratkonut, niiden määrä on ollut 5-10. Rakenteellisesti ristikot eivät siis ole "huippuluokkaa", mutta eipä tuota tavallinen ratkoja huomaa. Etenkään, kun vihjeitys ja sanasto on niin selkeää, ettei noita alkupiilokirjaimia tarvitse sen kummemmin arvailla. Puhumattakaan että kuukletella.
34. Ikka15.7.2007 klo 20:53
Viitamäen ristikossa (s. 31) on jotain outoa. Vihjeet ovat "Assuan sekoittuu helposti toiseen paikkaan" ja "hoitaa sairauden ajan", joista tulisi NASSAU ja TUURATA, mutta tuoreen PaPe/4/07:n ratkaisussa sanat ovat NASSUT ja TUTKATA. Kolmantena samaan osuu "painaen ulos" = R?IT, jos TUURATA oikein, KOIT jos TUTKATA. Joku on tästä ristikosta 20 euroakin voittanut, olisi kiva tietää, millaisella ratkaisulla.
35. Jaska15.7.2007 klo 21:21
Julkaistu ratkaisu on väärä. NASSAU ja TUURATA ovat oikein, painaen ulos = RAID. Muitakin vääriä ratkaisusanoja löytyy, esim. harjoitteluun po. ETYDI eikä hamina jne. Outo tapaus.
36. Antti Viitamäki16.7.2007 klo 07:46
Jos asia kovasti ihmetyttää, niin raotetaan vähän verhoa. :-)

Ristikon laadinnan ja toteutuksen välillä saattaa joskus olla hyvinkin paljon aikaa. Tuollaiset tauot tapaavat jotenkin avata silmiä - eli sitä saattaa huomata helppojakin tapoja vähän parannella sanastopohjaa. Kun alan piirtää ristikkoa, on siis mahdollista että teen siihen vielä muutoksia.

Siinä missä useimmat laatijat piirtävät ruudukkonsa itse, minä olen melkein näihin aikoihin asti käyttänyt hyväkseni Sanariksen kehittyneempää teknologiaa. :-)

Vielä kevätpuolenkin ristikoihin olen saanut ruudukkopohjan siten, että olen lähettänyt Sanarikselle ratkaisun tekstitiedostona, jonka he ovat ystävällisesti siirtäneet omaan, varta vasten tätä tarkoitusta varten suunniteltuun ohjelmaansa. Kun ratkaisu on syötetty ohjelmalle, siitä voi tulostaa valmiin ruudukon (jossa siis kaikki vierekkäiset vihjeruudut on yhdistetty vihjealueiksi), ja samalla ratkaisu jää firman arkistoon. Tuon ruudukon olen saanut meilinä paluupostissa.

Joskus (melko harvoin) olen saanut laadittua muutaman ristikon varastoon, naputellut ne koneelle ja lähettänyt ratkaisut Sanarikselle. Ratkaisut siis ovat jääneet arkistoon, vaikka on voinut mennä puolikin vuotta ennen kuin olen tullut piirtäneeksi ristikon saamaani ruudukkoon.

Toteutusvaiheen muutokset olen aina pyrkinyt meilaamaan valmiin ristikon mukana, mutta kerran pari se on kokonaan unohtunut (olen jopa unohtanut tehneeni mitään muutoksia, koskapa piirtäminenkin venyy silloin tällöin pariviikkoiseksi hajatapahtumaksi) - ja kerran pari ratkaisua ei ole päivitetty Sanariksen päässä.

Niinpä seuraavaan lehteen on valitettavasti saattanut livahtaa ratkaisu, joka eroaa paljonkin alkuperäisestä. Pahimmillaan (tai siis parhaimmillaan) olen tehnyt todella isoja muutoksia, jopa parikymmentä sanaa taisi kerran vaihtua kun laadin jonkin alueen uudelleen. Onneksi nämä haksahdukset ovat silti äärimmäisen harvinaisia.

Tätä nykyä, kun teen ruudukkopohjan omalla koneella, mokia ei pääse niin helposti tapahtumaan.

Koputan tässä vaiheessa varmuuden vuoksi pöytälevyä.
37. Ikka16.7.2007 klo 17:27
Tällaista sattuu myös, kun yrittää opiskella laatijan ajatusmaailmaa valmiin ratkaisun avulla käyttämättä samalla omia aivojaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *