KESKUSTELUT > RISTIKOT > SM-KISAN JÄLKIPUINTIA

3318. SM-kisan jälkipuintia

Pekka Harne20.3.2007 klo 12:34
Onneksi olkoon, Tuomas! Olet jo ainakin neljäs mestari, jonka juuret ovat Turussa tai joka asuu Turussa. Vihje muille: jos haluat kalifiksi kalifin paikalle kahden vuoden päästä, muuta kiiruusti Turkkuse;)

Uudessa eduskunnassa yli 60-vuotiaiden osuus kaksinkertaistui. Omassa SM-kisassamme nuorennusleikkausta on tehty jo pariin otteeseen. Hyvä niin! Päinvastainen trendi kuin eduskunnassa on näkyvissä myös naisten osuudessa finaalissa.
2. Jaska20.3.2007 klo 13:13
Kokeilin uudelleen kolmannen välieräristikon ratkontaa (en katsonut ratkaisua lauantaina). Kisassa sain siihen muistaakseni 29 oikeaa sanaa, siis alle puolet kaikista. Lisäksi utelin Neitolalta hirven ratkaisusanan, koska tiesin omani vääräksi. Ja kas kummaa, tuo yksi "luntattu" sana antoi viitteen siitä, mitä vokaaleja vasemmalla laidalla lie runsaastikin, ja siivitti ristikon täyteen hirmuisessa naftisti alle tunnin ajassa. Kokonaisaika siis n. 105 minsaa, mutta ko. ratkaisevatta avutta olisi varmasti vierähtänyt ainakin tiima lisää. Eniten korpeaa jalkapallon ystävää risitkon helpoin vihje, joka kisan tiimellyksessä (?) jäi hoksaamatta.

Ristikko on siis nyt täysi ja mielestäni oikein, mutta kuutonen vas. yläkulmassa lyöttää edelleen tyhjää. Oliko sillä mitään muuta virkaa kuin hämätä ratkojaa? Ei sille ainakaan mitään ratkaisusanan paikkaa löytynyt, ellei sitten olettamiini blankoruutuihin. Joko tuohon olisi selitys tai jokin osviitta sallittua saada?

Jätit muuten Pekka Harne mainitsematta, onko naisten hieman heikentynyt panos hyvä vai huono asia. Et uskaltanut? Ja miksi nuorten pärjääminen on hyvä asia? Ehtisiväthän ne mainiosti niittää mainetta ja mammonaa 30 vuoden kuluttuakin. Nyt vanhuksille jäi vain luu käteen, ja sitäkin näköjään alkueriin osallistumaton Hese Hyvärinen tunki kaluamaan ohuemmaksi IS:n lopputaulukossa. Sijoitukseni putosi siis yhdellä. Se hyvä puoli siinä on, että loppuelämälläni on nyt tarkoitus: pysyä hengissä kaksi vuotta, harjoitella hullun lailla (helppoa), selvitä taas välkkäreihin 2009 ja jättää reportteri kauas, kauas taaksensa...
3. iso S20.3.2007 klo 13:28
Joo, onnea vaan tätäkin kautta. Tuomas on voittonsa ansainnut vaikka se osittain perustuikin hopeamitalistia runsaampaan taulullekirjoittamiskokemukseen. Juha keskittyy tämän tekniikan hiomiseen pari vuotta ja sitten nähdään titaanien kamppailu tämänkertaisen "dramaattisen finaalin" (IS:n luonnehdinta) sijaan.

Voihan tietysti käydä niin että vanhat mestarit vertyvät uuteen loistoon tai uusia kykyjä putkahtaa esiin. Tonimikael pitäisi ainakin siirtää pikimmiten Team Katalinin riveihin. Jos vauhti riittää 16. sijaan joka erässä erehtyen niin entäs sitten kun hienosäätö osuu kohdalleen?

Omakohtainen turkulaisuus on siis valttia kun mestaruuksia jaetaan. Menestys on niukempaa jos luottaa siihen että kaiken takana on nainen, esimerkiksi turkulainen vaimo.

Nuorennusleikkaus ei ihan täysimääräisenä onnistunut. Luottamuksellisena tietona voin kertoa että olen kolmekymmentä ja risat, missä risat ovat aika isot.

Iltiksen jutussa on osittain astian eli Hesen makua. Väite ettei nuorien vauhdissa pysy on hänen omasta suustaan ja mahdollisesti omasta kokemuksestaan kotoisin. Itse en myöntänyt (miksi olisinkaan, olihan tämä paras suoritukseni kautta aikojen) enkä kieltänyt. Epäilemättä siinä on keskimäärin jonkin verran perää mutta ei pidä yleistää kaikkiin. Jollakin ikihongalla voi leikata kuin viisikkoterä-Gillettellä ja joku nuori voi olla hidasjärkinen kuin... no, en keksi näin lyhyellä varoitusajalla.

Tänään Iltiksessä on kisaraportti ja kisaristikot. Itse kukin voi kokeilla kuinka monella minuutilla pystyy alittamaan kunkin erän aikarajan tai pystyykö ollenkaan. Itse ajattelin kokeilla finaaliristikkoa uudelleen. En millään jaksa uskoa että olen oikeasti noin hidas. Huonon ajan täytyy johtua kisapaineesta. Otan kymmenen kopiota ja yritän niin monta kertaa että menee alle 10 minuutin :-)
4. iso S20.3.2007 klo 13:36
Jaska: kisaratkonta sujui kuin transsi enkä siksi muista mitään. Äkkivilkaisulla näyttää siltä että taidat olla oikeassa, kutonen jää virattomaksi. Kaipa sillä viitataan kuuteen finalistiin jotka seisovat kisaamassa rinta rinnan ja sijoittuvat tuloslistalle kuka ylemmäs, kuka alemmas. Olettamiesi tyhjien ruutujen lukumäärähän se ei ole.
5. JTak20.3.2007 klo 13:56
Viimeisen välierän ratkoi tällä kertaa virheittä 10 kilpailijaa, heistä viisi oli finaalissa. Kaksi vuotta sitten kolmannessa välierässä virheettömästi ratkoi 11 ja heistä viisi oli finaalissa. Eli jos aikoo selvitä finaaliin, niin kannattaa ratkoa kolmas välierä virheettömästi. Itselleni tuli yksi virhe, kun oli sellainen piilokirjaimellinen ratkaisusana, joka ei ollut ennestään tuttu. Eilen lehteä lukiessani kyseinen sana tuli vastaan - melkoinen sattuma.

Myös pisteitä voidaan vertailla. Kaksi vuotta sitten finaaliin pääsi 772:lla pisteellä, nyt vaadittiin 812 pistettä. Pistelaskusysteemi on tainnut olla sama jos useamman kerran? Pisteet sinänsä eivät kerro ratkojien tason noususta, vaan lähinnä välieräristikoiden vaikeustasosta.
6. JTak20.3.2007 klo 15:38
Lisää mielenkiintoisia(?) tilastoja.

Näissä ja edellisissä SM-kisoissa ainoat virheettömät suoritukset tekivät Tuomas Lähteenmäki ja Juha Neitola. Jos tarkastellaan molemmista kisoista vain kolmansia välieriä, niin joukkoon nousevat vielä Juha Leinonen ja Ossi Suikki.
7. Eki20.3.2007 klo 16:11
Eikös Neitola tehnyt lauantaina finaalissa virheen?
8. JTak20.3.2007 klo 16:13
Totta. Finaaleja en tuohon laskenut, vaan välierät.
9. - R -20.3.2007 klo 20:55
Vaan missä oli Rosenbergin Seppo, kun ei ainakaan tuloslistassa nimeä näkynyt?
10. Eki20.3.2007 klo 21:27
Sairaslistalla.
11. iso S20.3.2007 klo 21:57
Rosenberg suomentanut nimensä Sairaseksi? Sairasta ei nääs näkynyt paikalla. Harmittava takaisku, tietysti lähinnä potevan itsensä kannalta. Tässä tapauksessa ei ainakaan tarvitse epäillä hermoja, niitähän Sepolla ei olekaan.
12. Pekka Harne21.3.2007 klo 08:12
Jaska, kyselet multa yllä, miksi nuorten pärjääminen on hyvä asia. Siksi, että me konkarit väistymme pakostakin lähivuosina ja voimme jättää areenan huoletta nuoremmille.

Epäilit, etten uskaltanut sanoa omaa kantaani siihen, onko naisten hieman heikentynyt panos hyvä vai huono asia. Hyvä puoli siinä on ainakin se, että jää enemmän tilaa kärjessä meille miehille;) Tilanne kertonee lähinnä siitä, että meillä miehillä on enemmän aikaa kaiken maailman harrastuksille kuten ristikonratkonnalle. Jos jakaisimme kotityöt vaimojemme kanssa, yksi jos toinenkin ristikko saisi odottaa vuoroaan. Onnistuinko sohaisemaan?
13. tonimikael21.3.2007 klo 08:49
Minä taas luulen, että naiset ratkovat yhtä paljon kuin miehetkin, mutta meillä miehillä on suurempi kilpailunhalu ja näyttämisentarve. Onnistuinko sohaisemaan so. haisemaan?
:)
14. JTak21.3.2007 klo 09:52
En usko, että kilpailunhalu on sukupuolesta kiinni. Kyllä naisetkin harrastavat esim. kilpaurheilua aika laajalla rintamalla. Pitää myös muistaa, että valtaosa ristikkomestaruuksista on mennyt naisille.
15. Suzie Q21.3.2007 klo 12:00
Ainakin minulla vuorotyössäkäyvänä kolmen lapsen äitinä on yksinkertaisesti aikapula. Aamuvuoron jälkeen olen kotona n. klo 16.45, jolloin on jo kiire tehdä ruokaa perheelle. Kun pesue on ruokittu, lähden kauppaan ostamaan seuraavan päivän ruokia. Illalla on usein niin väsynyt, että silmät tuskin auki pysyvät.
Ennen iltavuoroa herätän lapset kouluun, lähden kauppaan tai siivoan ja teen iltaruoan valmiiksi perheelle. Iltavuoron jälkeen olen kotona n. klo 22.45.
Tämä ei ollut tarkoitettu miksikään valitusvirreksi, vaan jonkinlaiseksi selitykseksi sille, miksi en ehtinyt tehdä kolmatta alkueräristikkoa loppuun ennen palautusaikaa. Mutta oli ihan mukava olla toimitsijanakin..
16. Tuomas L.21.3.2007 klo 12:50
IS:n jutussa tuoreen mestarin ratkontaura oli venähtänyt kahdeksan vuotta pidemmäksi kuin piti; en minä sentään 12-vuotiaasta ole ratkonut aktiivisesti, vaan vasta 12 vuotta.

Jos jotkut kaipaavat lisää naisverta kärkijoukkoon, niin potentiaalinen tuleva kärkinimi voi hyvinkin olla IS:ssä haastateltu kisojen kuopus, 19-vuotias Nina Hänninen (kuvatekstin mukaan Hyvärinen), joka sattumalta vielä istui voittajan vieressä paikalla 44. Lieneekö nuorin ikinä välierissä ollut kilpailija?

Onko muuten kellään tietoa, kuinka paljon on sellaisia kilpailijoita, jotka ovat olleet välierissä täydet kahdeksan kertaa? Rustari lienee ainakin yksi, turkulaiset Kalevi Sartola ja Seppo Vannassalo varmaan myös.
17. Eki21.3.2007 klo 13:06
Tässä kuvassa ovat kaikki kahdeksankertalaiset, vasemmalta Riitta "Ritu" Rustari, Heikki "Windy" Viinikainen, Veikko "Mahti" Sonninen ja Kalevi "Hillevinveli" Sartola. Kahdeksankertalainen on myös kuvan kuvaaja Peter "Peter" Jansson.

www.sanaristikot.net/xxx/sm07.jpg
18. iso S21.3.2007 klo 13:19
Eki ehtikin heittää faktalla. Joku oli kisapaikallakin tietävinään että määrä olisi neljä. Taisi olla Windy Viinikainen itse. Alkuperäisessä kattauksessa istuttiin lähekkäin mutta sitten minulta riistettiin kokemuksen säteilemä henkinen turva.

Miten muuten on itselläsi (Tuomas L): oletko ollut 7 kertaa kisassa mukana ja 3 kertaa välierissä vai 7 kertaa välierissä ja 3 kertaa finaalissa? Iltiksestä sai muistaakseni ensimmäisen vaihtoehdon mukaisen käsityksen. Sen mukaan et olisi koskaan jäänyt välieriin.

Iltiksen juttua oion lisää sen verran että ainakaan ensimmäisellä kerralla en pommittanut sijoja 7-12 vaan jotakin 20+. Nuo kympin kieppeillä olevat sijat ovat kyllä tulleet tutuiksi.

Yhden kerran poissaolosta on myös turhan dramaattista käyttää sanaa "protesti". Pitää paikkansa että tehostin mielipidettäni (kisan arvoa nostaisi jos kutsuttaisiin 10 edellisen kisan parasta eikä vain voittaja) laittamalla oman pääni pölkylle. Sanoin tulevani seuraavalla kerralla mielelläni mukaan jos kutsutaan mutta ilman kutsua en osallistu karsintoihin. Ovelasti jätin sellaisen porsaanreiän että olisin voinut tulkita kutsuksi jos joku kilpailija olisi haastanut minut. Niinhän siinä kävi ettei tullut kutsua eikä haastetta ja bluffini lisäksi oli lomaeste. En sentään missään vaiheessa ollut banderollien kera barrikadeilla!

Nyt on nuoruuden jyrkkyys lauhtunut ja olen oppinut tinkimään vaatimuksistani. Olisihan sekin parannus nykyiseen jos kutsuttaisiin edellisen kerran finalistit tai edes mitalistit :-)
19. Tuomas L.21.3.2007 klo 13:41
IS:n jutun viimeinen virke oli tosiaan hiukan epäselvä; tosin seitsemästä kerrasta siinä ei puhuttu mitään, joten tuossa iso S:llä lienee muistihäiriö.

Tässä siis oma kisailijahistoriani:
93 - 95: ei mukana (ei vielä aktiiviratkoja)
97: karsiutuminen kolmannessa alkuerässä (se legendaarinen "ainavihreitä" = EINOT)
99: välierissä, sija 46
2001: karsiutuminen kolmannessa alkuerässä kahden virheellisen piilokirjaimen takia
2003: en saanut kolmatta alkueräristikkoa täyteen enkä tajunnut lähettää vajaata, vaikka silläkin olisi päässyt jatkoon!
2005: hopeaa
2007: voitto

Siis kuusi osallistumista, kolme kertaa välierissä ja niistä kolmesta kaksi varsin menestyksekkäästi.
20. iso S21.3.2007 klo 13:56
Muistihäiriö on täysin mahdollinen ja itse asiassa toteennäytetty. Olen kytkenyt päissäni yhteen numeron, henkilön ja IS:n jutun jotka kaikki ovat tulleet vastaan lähiaikoina.

Seitsemästä ja tuosta historiakatsauksesta tulee mieleen että monissa lajeissa taitaa päteä tämä nyrkisääntö: huipulle nouseminen vaatii ensin lajin käytännön tuntemusta ja sitten 7 vuotta harjoittelua. Yksilöllisiä eroja kehityskäyrässä voi esiintyä syystä tai toisesta mutta kohtalaisen hyvin Tuomas L on kaavaan kangistunut!
21. JTak21.3.2007 klo 13:57
Tuosta nuorimmasta osallistujasta muistelen, että joskus 90-luvun lopulla oli Sanasepossa juttu SM-ratkonnoista ja siinä yhteydessä oli haastateltu 18-vuotiasta välieriin osallistunutta Laura Visapäätä. No, saattoi se olla 19-vuotiaskin. Enpä nyt ihan tarkkaan muista, mutta muistaako joku minkä vuoden lehdestä voisi löytyä?
22. Eki21.3.2007 klo 14:03
Tuo Laura taisi olla tosiaan nuorempi. Jos puhutaan antiikin kisoista, niin yllekirjoittanut otti hopeaa 16-vuotiaana vuonna 1974.

Tuo Tuomas L:n taival on vähän samantapainen, jonka itse kävin - tosin käänteisesti - tuon hopean jälkeen eli ei sitten enää onnistunut jatkoon pääsy. Tästä jo kirjoitinkin.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=3205&alku=0&t =k1

Muuten, miten joku voi olla tullut vastaan lähiaikoina? Selvänäkijän vikaa?
23. Marianna21.3.2007 klo 15:02
Nuorempi oli kisan aikana. 19-v. vuotta myöhemmin. Ks. Sanaseppo 2/1996, s. 24-25.
24. iso S21.3.2007 klo 15:09
Siskoni on noita, my sister is one of those.

Kirjanoppineiden mielestä pitäisi sanoa viime aikoina eikä lähiaikoina kun puhutaan menneisyydestä. Minun kielikorvani ei ota tätä vastaan, valitettavasti. Sen mielestä "viime aikoina" kuulostaa uhkaavasti siltä että aika on kulumassa loppuun eikä lähiaikoja ole ainakaan kovin paljon jäljellä. Siksi tämä on yksi niistä virheistä joihin lankean jatkuvasti, luultavasti myös lähiaikoina (muisti on hyvä mutta uskomattoman lyhyt).

Minun omapäinen kielikorvani väittää että on olemassa lähitulevaisuus ja lähimenneisyys. Molemmat ovat aikaan sidottuja käsitteitä ja lähin tulevaisuus muuttuu hetkessä lähimenneisyydeksi. Ne ovat siis lähiaikoja ja lähiaika käsittää kaikki suhteellisen lähellä olevat hetket paitsi nykyhetken, mutta sitä ei tarvitsekaan käsittää koska se meni jo lähimmäisen menneisyyteen.

Hetki on siis lähiajan kannalta kuin Tankeron vilkku: on lähiaikaa, ei ole lähiaikaa, on lähiaikaa.

Olen tietenkin väärässä mutta uppiniskainen tajukoppa ei ota sitä kuuleviin kielikorviinsa vaan väittää että kaikki muut ovat epäloogisia.

Ekille piste tarkkaavaisuuden lisäksi siitä ettei tehnyt selvää genetiivimuotoisena. Selvännäkijästä puhuminen on yksi asia mikä minua riepoo. Kaikkihan selvän näkevät mutta kaikki eivät näe selvästi edes lähiaikoja jotka ovat humussa ja sumussa.
25. RA21.3.2007 klo 15:19
Ovatko lähiajat humussa ja sumussa? Vai ne, jotka eivät näe selvästi? Vai molemmat?
26. iso S21.3.2007 klo 15:19
Kyllä!
27. Mistähän...21.3.2007 klo 17:06
...löytyisi kisojen kuvasatoa, tuloksia ym.?
28. RA21.3.2007 klo 17:21
On se kone. Tuo iso S.

Lähetti ihan lähiaikana (samalla minuuttilukemalla) selvästi mietityn ja selvän vastauksen.
29. mor21.3.2007 klo 18:13
Minuakin kiinnostaisi nähdä vähän tarkempi tilasto välieristä. Onkohan Juha Hyvönen (tai joku muu) sellaista väsännyt? Mielenkiinnostuneena odotan!
30. Eki21.3.2007 klo 18:29
Annetaan nyt tämä Juhan tilasto etuajassa. Kuvasatoa ja juttua tullee tänne huomenna.

http://sanasepot.fi/sm2007.html
31. mor21.3.2007 klo 18:35
Kiitos Eki! On lohdullista huomata, ettei se pahuksen eräkaira sentään minua finaalista pudottanut :-)
32. tonimikael21.3.2007 klo 19:16
Jtak. Olit sittenkin oikeassa. Jos minulla ei olisi ollut niitä virheitä, olisin tiputtanut sinut finaalista. En nimittäin paikanpäällisissä jälkipuinneissani tiennyt ottaa tätä huomioon:

"Jokainen virheellinen vastausruutu antaa yhden sakkominuutin, joka vähentää aikahyvitystä."

Ärf. :-P

No, oli niitä varmaan muitakin huolimattomia, jotka tuon olisi voineet tehdä. Onneksi me olimme huolimattomia välierissä, siellä pudotus maan pinnalle oli hieman pienempi. ;)
33. Eki21.3.2007 klo 19:19
Ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon, että tonimikael on Sanarisin leivissä. Vähän huolellisemmalle tyypille olisi helppo homma ratkoa finaaliin, mutta jos on noin huono muisti, niin sille ei voi Erkkikään mitään.
34. tonimikael21.3.2007 klo 19:25
(Klani)pääasia että pomo tsemppaa. :)
35. RA21.3.2007 klo 19:28
Pääasia, ettei pää lasia.
36. Eki21.3.2007 klo 19:56
Se oli sitten ihan leikkiä, hehheh.
37. Seppo21.3.2007 klo 21:18
No joo, nämä kisat menivät sitten tällä mallilla, itseltä seitsemäs peräkkäinen jäi sattuneesta syystä käymättä :( . Nuorten osuus oli viime kerran perusteella odotettavissakin, mutta Ossi otti nyt sen ratkaisevan askelen ylöspäin, onnittelen siitä. Kaikillle muillekin vilpittömät onnittelut, nyt on aikaa taas kaksi vuotta viettää korkean ja kostean paikan leirejä aivan tarpeen mukaan, tärkeintä olisi huippukunnon ajoitus keväälle 2009.

Erikoismaininnan antaisin Sanoma Magazinesin laatijoille, melko kova temppu saada kolme henkeä viiden parhaan joukkoon. Välieräristikot ovat minulta vielä osin ratkomatta, mutta tilastojen perusteella vaikeusasteet osuivat melko tavalla nappiin, siitä kiitos Team Katalinille, alatte oppia!
Kolmas kunniamaininta Hese Hyväriselle finaalikuvauksesta, Noposmainen kielikuva "Takala ahmi ruutuja kuin anakonda lohispagettia" jää ainakin minulle mieleen ikiajoiksi (ja melko varmasti Jyrkillekin).

Toivottavasti näistäkin kisoista jäi jollekulle sellainen kimmake, että kahden vuoden päästä tullahan ja näytetähän, siinä olisi ainakin oikeata asennetta. Uusia ihmisiä tarvitaan näissäkin touhuissa jatkuvasti, kun me senioritkaan emme (valitettavasti) ole ikuisia. Jos satutaan vastatusten, niin tarinoidaan, aihe lienee melkoisen helppo arvata.
38. Jaska21.3.2007 klo 22:28
Ovatkohan virheet koskaan ennen olleet niin ratkaisevassa osassa kuin tänä vuonna. Yllätyshän se oli, että niihin sortui puolet finalisteista ynnä nimimiehiä finaalin tuntumasta. Ykkösessä sählänneillä sen voinee panna puhtaasti huolimattomuuden piikkiin, olihan ristikko omalla asteikollanikin pehmis. Jos muuten tekee yhden kirjaimenvirheen, niin se "kannattaa" tehdä ennemmin piilo- kuin risteävään ruutuun. Silloinhan virhe maksaa vain yhden väärän sanan.

Kilpailun kummajaiseksi on oma ehdokkaani Raila Lyytikäinen, hänellä kun oli kolmosessa selvästi enemmän oikeita sanoja kuin kakkosessa. Ilmeisesti kakkosessa tapahtui tavallista pahempi lukkiutuminen, joka maksoi ehkä jopa yli 20 sijaa. Olisi ansainnut lohdutuspalkinnon!

Parempaa selitystä on tuskin myöskään tarjolla alkueräkolmosen superstaran Yrjö Kaivolan romahdukselle välieräkolmosessa.
39. Juha N22.3.2007 klo 01:40
Jaska, minä en kyllä ihmettele yhtään, että joku meni tuon kakkosen kanssa kipsiin. Se jäi minultakin yhdeksää minuuttia vaille ratkomatta :)

Iskee ihmeellinen paniikki, kun kanssakilpailijat saavat tehtävän ratkaistua, vaikka itse on vielä pahasti vaiheessa. Ajatukset sutivat tyhjää. Vihje:PUNAINEN, ratkaisusana xATTU (yhtä kirjainta vaille valmiina), ei aukene. Vihje SURMASIKO PÄÄMINISTERIN?, ratkaisusana xxxxSTER, ei hajuakaan mistä pääministeristä voisi olla kyse.

Juha Leinoselta ja Jyrki Takalalta kakkosen ratkaiseminen vei 9, vieressäni istuvalta Riitta Rustarilta 10, minulta 21 minuuttia! Hese Hyvärinenkin melkein pesi minut, hänen ratkaisuaikansa oli 24 minuuttia. Yhteensä 25 ratkojaa oli minua nopeampia. Tipuin kakkosen jälkeen sijalle 18.

Kärkiratkojista Paula Lähteenmäellä oli näköjään sama ongelma. Ykkönen vei häneltä vain 5 mutta kakkonen 25 minuuttia. Hyvä suoritus kolmosessa nosti hänet lopulta 8. sijalle.

Stressaannutimme Riitta Rustarin kanssa hauskasti toisiamme. Olin ykkösristikossa minuutin Riittaa nopeampi, mistä hän jälkeenpäin "tuskaili", kuinka ikävää on istua vieressäni. Kosti sitten kuitenkin heti kakkosessa ja kepitti minut 11 minuutilla. Pakkohan minun oli sitten maksaa kalavelat kolmosessa :)

Onnittelut mitalisteille. Itse olen nyt kaksi kertaa peräkkäin pudonnut kärkikolmikosta huolimattomuusvirheen takia (LOTJAN piilo-J jäi tällä kertaa kirjoittamatta). Mutta: neljä vuotta sitten putosin hopealta pronssille jäätyäni muutamaksi sekunniksi tsekkaamaan mahdollisia missejä. Rintaa röyhistäen totean, etten ole sittemmin samaan lapselliseen virheeseen sortunut...

Näihin taulufinaaleihin liittyvä jännitys ei muuten yhtään tunnu vähenevän, vaikka kokemusta on nyt kolmelta kerralta. Mutta ei näitä kokemuksia pois antaisi. Kiitos järjestäjille ja kanssakilpailijoille hyvästä kisasta.
40. alex22.3.2007 klo 07:41
JuhaN tuossa yllä: " Vihje SURMASIKO PÄÄMINISTERIN?, ratkaisusana xxxxSTER, ei hajuakaan mistä pääministeristä voisi olla kyse."
Sukupolvien välinen ero näkyy; minulle Palmen murhasta syytetty Christer Petterson oli kakkosen helpoimpia. Lopullinen sijoitukseni oli heikoin neljästä. Ikuinen arvoitus on, mitä erien välissä nauttimatta jätetty doping olisi vaikuttanut. Vähitellen pettymyksestä alkaa päästä yli :) Yhdyn JuhaN:n kahteen viimeiseen virkkeeseen.
41. iso S22.3.2007 klo 08:39
Menetin kakkosessa useita minuutteja tuohon surmasiko pääministerin -alueeseen, eikä se ole mielestäni ainakaan pelkästään sukupolvikysymys. Muistan ihan hyvin sen kun kuulin uutisen tapahtuneesta ja onhan tuota vatvottu aika ajoin siitä lähtien, esimerkiksi muutama kuukausi sitten kun mahdollinen murha-ase löytyi. Tämä tieto on siis kaikenikäisten ulottuvilla kohtuullisen tasapuolisesti. Vaan kun ei hoksaa kenestä pääministeristä puhutaan niin ei tule mieleen murhaajakaan. Oleellista saattoi olla se (tahallinen?) jujutus että vihje puhui surmaamisesta, ei murhaamisesta. Silloinhan kysymys olisi voinut olla vaikka ruokamyrkytyksestä tai kattotiilen putoamisesta päähän.

Minut heitti pois ladulta väärä arvaus vihjeeseen "HÖ SÖ". Sen seurauksena vihjeeseen "sinäkin tässä" tai jotakin vastaavaa tuli erittäin kuvaava mutta väärä PAINE joka puolestaan vei ajatukset aivan umpisolmuun kun yritin kehittää jotain purevaa yläriville. Siitä oikeasta ylärivin sanasta kun ei ole henkilökohtaista näyttöä niin ei mikään kello kilissyt eikä ainakaan C olisi käynyt alkukirjaimeksi. CP-alkuisia sanoja on perin niukasti. CP-vamma ei oikein pure ja olisi ollut liian pitkäkin, suorastaan elämän mittainen.

Sinäkin-vihjeeseen tullut oikea ratkaisusana ei ollut yhtä tragikoominen kuin paine, mutta se oli ainakin jokaisen kisaratkojan osalta tosi (Iltiksessä julkaistua ristikkoa junassa ratkovalle tämä olisi ollut vaikea rasti). Paine ei välttämättä ollut kaikille totta. Jokuhan saattoi ottaa koko homman pelkästään huvin kannalta.

Oikea ratkaisusana "hö sö"-vihjeeseen taisi olla välierien heikoin. Tämä toisaalta parantaa vihjeen kieroutta kun ei heti tule mieleenkään että erittäin korkeatasoisiin ristikoihin olisi päästetty moinen oudokki. Tarjoamani ehdokas puolestaan oli enemmän sukupolvikysymys kuin pääministerin surmaaja.

Joka tapauksessa tuon yhden alueen hierominen aiheutti Neitolan mainitseman paniikin. Tähänkö tämä päättyy? En pysty ratkomaan kakkoserää joka on yleensä ollut paras osioni? Toki siinäkin on joskus tullut virheitä mutta ne ovat johtuneet huolimattomuudesta. Osaamattomuus kuuluu kolmosen puolelle.

Tuota lukittumista estävää paineensietokykyä pitäisi pystyä treenaamaan jollakin tavalla jos aikoo kisassa menestyä. Joillakin onnellisilla tämä puoli on kunnossa ja heillä paine saattaa jopa parantaa suoritusta. Sitä ei tietenkään voi tarkkaan tietää mitä muiden päässä liikkuu tai liikkuuko mitään. Joku voi näyttää tyyneltä vaikka päässä kiehuu ja joku voi vaikuttaa hermostuneelta vaikka onkin vain innostunut.
42. JTak22.3.2007 klo 08:57
Ei pääministerin surmaaja tosiaan ollut sukupolvikysymys, sillä sain sen paikalleen ilman apukirjaimia. Hö sön kohdalla samaa mieltä iso S:n kanssa. Siinä meni jonkin aikaa miettiessä, kun en uskonut että tulisi niin outo sana. No, kolmanteen tuli vielä oudompi ja vielä piilokirjaimella. :)

Olin muuten itsekin tietämätön tuosta säännöstä, jonka turvin tonimikael olin selvinnyt virheittä finaaliin. Tuskin oli tuosta säännöstä tietoinen myöskään tuo nuorin osallistuja, joka lehtijutun mukaan oli taktikoinut jättämällä yhden vaikean kulman ratkomatta.

Ensi kerralla olemme viisaampia.
43. alex22.3.2007 klo 09:31
Päädyin sukupolvi-olettamaan, koska mestarikin mainitsi jumiutuneensa hetkeksi pääministerin kohdalla. Tuosta paineensiedosta vielä, epäilen hikoilun olleen dopingin aiheuttamaa ja se taas herpaannutti keskittymiskykyä.
44. iso S22.3.2007 klo 10:21
JTak, ne hermot, ne hermot...

Skyttä kyllä kävi ennen starttia säännöt läpi mutta kukapa niitä siinä hermoillessa olisi kuullut ymmärryksen kera.

Kilpailijan kannalta välierän säännöt voi tiivistää lyhyesti: ratko nopeasti mutta ennen kaikkea oikein, mikä tarkoittaa että kesken ei jätetä vaikka mahdottomalta tuntuisi. Pistelaskun ja "maalikameraratkaisut" voi jättää tuomariston murheeksi.

Ensimmäinen virhe per ristikko on niin kallis että sitä ei kannata tehdä. Viisi minuuttia tarkistamista kannattaa JOS sillä löytää virheen. Finaalissa muutama sekunti turhaa tarkistamista voi maksaa sijan, mutta välierissä pienin tunnettu aikayksikkö on minuutti. Sekuntien lähestyessä täyttä minuuttia voi päättää ottaako yhden lisäminuutin vai ei.

Tyhmät virheet (tyhjät piilokirjaimet ja sellaiset sanat kuin kumero kun piti olla numero) ehtii löytää sen minuutin aikana. Luultavasti tuollaiseen virheeseen narahtaminen jurppii enemmän kuin yhden minuutin aiheuttama vähäinen riski sijoituksen oleellisesta huononemisesta (useita pykäliä tai ääritapauksessa finaalipaikan menetys).

Se on selvää että nykyisillä säännöillä kannattaa heittää jokaiseen sanaan jokin arvaus. Eri asia on kuinka paljon paukkuja kannattaa satsata näiden arvausten kehittämiseen. Oletetaan esimerkiksi sellainen äärimmäisen epätodennäköinen tilanne että kolmas välierä ratkeaa 20 minuutissa yhtä kulmaa lukuunottamatta ja parin minuutin jälkeen on lähes sataprosenttisen varmaa että se ei tule ratkeamaan ainakaan alle varttitunnissa. Silloin voi kannattaa se että heittää kulmaan jotkut arvaussanat ja toivoo saavansa onnekkaasti muutaman sanan oikein ja samalla minimoi virheellisten kirjainten nielemiä bonusminuutteja.

Kannattaa huomata että jokainen virheellinen kirjain syö yhden bonusminuutin. Jos tuossa avoimessa kulmassa on 25 väärää kirjainta (esimerkiksi jättää kirjoittamatta 5 viisikirjaimista sanaa) niin 20 minuutin alittajalle tarjolla olevat 25 bonusminuuttia hupenevat siihen. Miettiminen tai arvaaminen olisivat kannattaneet, eikös vaan?

Käytännössä tahallinen tyhjäksi jättäminen ei kannata juuri koskaan. Jotta siitä olisi todellista hyötyä, kysymyksen täytyy olla yhdestä tai enintään kahdesta sanasta, kellon pitää olla niin lähellä täyttä minuuttia ettei ehdi kirjoittaa arvausta ennen minuutin täyttymistä, tietää ettei muualla ristikossa ole helposti löytyviä virheitä ja lisäksi uskoo että arvauksessa ei kuitenkaan olisi yhtäkään kirjainta oikein. Viimeinen ehdoista johtaa siihen päätelmään että jos ei mitään järjelliseltä haiskahtavaa ratkaisusanaa keksi niin AAA... tai III... saattaa pelastaa edes yhden bonusminuutin!

Oikeasti: pikkutarkka taktikointi pois ja yritystä niin kauan että ristikko tai aika täyttyy. Mahdottomalta tuntuvaan kohtaan ei kannata välttämättä hakata päätään tauotta. SIlmät kiinni 10-15 sekunniksi ja keskittyminen aiheeseen "Zen ja ratkaisemisen taito". Sen jälkeen saattaa aueta uusi näkökulma. Pään hakkaamisella aukeaa vain silmäkulma.
45. Marianna22.3.2007 klo 10:51
Kahdessa ensimmäisessä alkuerässä näytti tulleen melkoinen määrä oikeita ratkaisuja aina samoilla minuuttimäärillä, joten on vaikea tietää, monennelleko jaetulle sijalle itse kukin sijoittui. Aikaisemmissa kisoissa jaetut sijat olivat aakkosjärjetykssä, mutta nyt näyttivät olevan satunnaisessa järjestyksessä - vai otettiinko huomioon myös sekunnit? Olisihan paljon komeampaa olla (esim.) jaetulla 11. sijalla kuin 32.

Niin kuin sillä olisi väliä, oma tulokseni oli erinomaisen tyydyttävä, etenkin kun hävisin vain kahdelle nopeammalle.
46. iso S22.3.2007 klo 12:06
Marianna, viittaatko Ekin antamassa linkissä olevaan listaan vai kisapaikalla seinässä olevaan listaan? Edellisessä nimet ovat lopullisessa järjestyksessä (finalistit finaalin mukaan, muut välierien mukaan).

Kisapaikalla en kiinnittänyt huomiota samoja pisteitä saaneiden keskinäiseen järjestykseen mutta minulle jäi mielikuva että kyllä ne siellä olisivat olleet aakkosjärjestyksessä. Kun lajittelen Ekin listan 1. erän pisteiden mukaan ja tasapelin sattuessa sukunimen mukaan niin päädyn sijalle 12. Jossakin siellä 5 minuutissa ratkoneiden ryhmän häntäpäässä olinkin.

Se on itsestään selvää että varsinkin ensimmäisen erän jälkeen on paljon jaettuja sijoja. 94 kilpailijasta vain 11 sortui virheisiin joten 83 ratkaisi virheettömästi, olihan tehtävä varsin helppo. Koska aikahyvitykset lasketaan täysistä minuuteista niin niitä voi teoriassa tulla 0-14. Kaikille ei riitä omaa minuuttilukua vaikka kuinka olisi sopupeliä.

Kukaan ei ratkaissut täysillä bonuksilla, sehän olisi vaatinut alle minuutin ratkaisuaikaa. 11 minuutilla takarajan alitti 5 kilpailijaa ja 10 minuutilla 11. Viiden minuutin ratkojat olivat siten sijoilla 6-16 ja jokainen heistä voi sanoa olleensa jaetulla 6. sijalla tai "keskimäärin" 11. sijalla.

Tehtäväkohtainen pistehajonta tietenkin kasvoi vaikeampiin ritikoihin siirryttäessä. Ensimmäisessä erässä pisteitä kerättiin 107-179 (18 erilaista pistemäärää), toisessa 46-305 (57) ja kolmannessa 6-431 (66). Lisäksi kolmannessa kolme kilpailija jäi ilman pisteitä eli eivät nähtävästi palanneet lounastauolta. Yhteispisteissä minimi oli 200, maksimi 910 ja erilaisia pistelukemia 89. Tasapeleiltä ei siis vältytty vaikka pistehaarukassa olisi ollut jokaiselle omaakin tilaa.

Kolmannen välierän ratkaisevuus ja ensimmäisen suhteellisen vähäinen merkitys näkyy kauniisti kun katsotaan kuinka monta finalistia oli kussakin erässä kuuden parhaan joukossa.

Ensimmäisessä oli vain, kaksi, Meskanen ja Neitola. Kolme muuta tosin oli jaetulla 6. sijalla mutta jakajien runsaasta määrästä johtuen heidän voi katsoa olleen sijalla 11. Mestari sääasteli voimiaan ja oli kuuden minuutin ryhmässä, jaetulla 17. sijalla eli keskimäärin sijalla 32.

Toisessa oli neljä: Leinonen, Takala, Lähteenmäki ja Meskanen. Minä kangistelin 12. sijalle ja neitola haukkasi happea vielä pahemmin, sija 24.

Kolmannessa ainoa kuusikon ulkopuolelle jäänyt oli Takala joka löytyy sijalta 9 yhdestä virheestä huolimatta. Hyvä aika ja kakkoserän kakkosija riittivät nostamaan finaaliin 7 pisteen marginaalilla seuraavaan. 2 minuuttia hitaampi aika olisi siis pudottanut.

Kolmoserässä aikahyvityksiä sai 17 kilpailijaa ja heistä vain 10 puhtaalla suorituksella. Finaalikuusikko hallitsi muuten tätäkin kategoriaa mutta yhdeksänneksi sijoittunut Lauri Kultti sai saman 15 kuin tuleva mestari ja 2 enemmän kuin Takalan 13. Hänelläkin oli rasituksenaan yksi virhe.
47. Jaska22.3.2007 klo 12:33
On muuten aika irreaalista teoriaa tuo alle minuutin ratkaisuaika. Vaikka tietäisi ratkaisusanan saman tien vihjettä vilkaistuaan, ei alle sekunnin keskim. kirjoitusaika ole mahdollinen kuin korkeintaan Kim Il Jongille. Tuskin meillä kuitenkaan on teoriassakaan kunnia saada häntä edes kisan suojelijaksi. Päivi Sailola hätyytteli mielestäni ihmiskyvyn rajoja kahden vuoden takaisessa finaalissa. Oikein sikahelpon alkueräykkösen voisi joku optimaalisen kirjoitustekniikan kehittänyt, henkisessä ja fyysisessä huippuvireessä oleva kilpailija selvittää kahden sekunnin keskivauhtia per sana, nykyisen kokoinen ristikko veisi siis nippa nappa alle kolme minuuttia. Mutta eihän Katalin niin helppoa pysty (?) tekemään!
- Tohtisinko muuten pyytää täksi päiväksi luvatussa raportissa vahvistusta olettamukselleni Veikko Sonnisen keskeyttämisestä. Eihän hänen kolmosensa tulos ole muuten selitettävissä.
48. Eki22.3.2007 klo 12:52
Eräs henkilö ratkoi etukäteen ekan välierän alle kolmen minuutin. Hän on ainakin yksissä aiemmissa kisoissa ollut yksin kärjessä ekan välierän jälkeen.
49. iso S22.3.2007 klo 13:08
Joo, Sonnisella ei lähtenyt sujumaan joten hän jätti suosiolla kolmannen välierätehtävän kesken. Menestyksen makuun päässyttä ei varmaan kiinnosta tapella otsa hiessä sellaisista sijoista mistä ei saisi maailmancupin pisteitä jos hiihtokisoissa oltaisiin. Kyseessä oli siis nimenomaan henkilökohtaisen suorituksen keskeyttäminen ja näkemättä jäi minkä verran tulos olisi yrittämällä parantunut. Kilpailupaikalla hän viihtyi loppuun asti ja kävi reilusti onnittelemassa kukkapuska kourassa pönöttäneet.
50. Jaska22.3.2007 klo 14:59
Tarkoitin tietysti välieräykköstä, kuten Eki oivalsikin. Alkuerässähän kolmen minsan aika ei ole mikään sensaatio... Ekin mainitseman supertykittäjän täytyy olla nainen ja siviiliammatiltaan sihteeri, jonka nopeus pääte- ja pikakirjoituksessa on myös huippuluokkaa. Miehen motoriikalla tulos on mahdoton.
51. Eki22.3.2007 klo 15:07
Oli ja on mies.
52. iso S22.3.2007 klo 15:53
Kyllä miehen motoriikallakin saattaa ehtiä kohtalaisiin suorituksiin. Lasse Mårtensonilla lienee pysyvästi nimissään intin titausnopeusennätys mutta siinä tietysti auttaa se että siihen aikaan naisilla ei ollut asiaa varusmiespalvelukseen ja nykyään ei kai enää titata.

Entäpä nämä:

digital-lifestyles.info/display_page.asp?section=p latforms&id=2152

"former World Text Champion Arttu Harkki used a Treo 650 smartphone to type the fastest-ever email on the move using a QWERTY keyboardn - using a single thumb."

ja kolmen minuutin maailmanennätys

www.owled.com/typing.html

"158 wpm, Gregory Arakelian, personal computer, 1991"

Useimmat alan maailmanennätykset taitavat kyllä olla naisten nimissä mutta on niitä miehetkin tehneet.

Dvorak näppimistöllä (sallii suuremman nopeuden kuin Qwerty) on vedelty yli 200 sanan minuuttivauhtia:

http://typera.tk/forum/topic.cws?id=17

"But how can you possibly score 700+ kpm?

[reply] Sure, it is possible. The world record holder is a woman who has typed 212 wpm (which is over 1000). Though she does type on the Dvorak layout which allows for greater speeds once properly learned."

Siis yli 1000 lyöntiä minuutissa, yli 16 lyöntiä sekunnissa. Kiirettä pitää. Tuo kommentti ei kerro kuinka pitkän ajan keskiarvosta on kysymys mutta minuutin ajalta mitattuna löytyy edellä mainitulta owled-sivulta vuodelta 1946 Stella Pajunasin tulos 216 sanaa minuutissa.
53. Marianna22.3.2007 klo 16:00
Tarkoitin seinällä ollleita 1. ja 2. välierän listoja.

Nopeasti vilkaisten Ekin linkin mukaan 1. välierän ratkojista 15:llä oli korkeampi pistemäärä ja 20:llä sama kuin minulla. Sijoitukseni seinällä oli 32.

Yks ja hailee.

Koko kisan voittaja oli samassa 20:n seurassa. Olenkin aina mieluummin hävinnyt hyville ratkojille kuin nopeille kirjoittajille:-)
54. RA22.3.2007 klo 17:56
Maiju (23.) sanoi kisoissa, että päässä soi "tää on pop-pop-pop-pop-pop-pop-musiikkia".

Minulla alkoi soida Juicen:
"Minä tiedän kyllä tieni
olen suuri olen pieni
milloin kaiken tuhosin
suotta uhosin..."

- Nimim. RIISTOJEN PERÄSSÄ = ERÄKAIRAT
55. Juhani Heino22.3.2007 klo 21:45
Vaikka Mariannalle onkin "yks ja hailee", tässä kuitenkin tekninen selitys: lajittelin pelkästään pistemäärän perusteella, joten jaetut sijat olivat varmaankin kilpailunumeron mukaisesti, se kun oli aina järjestyksenä syöttövaiheessa. Kilpailupaikathan oli arvottu, Päivi Sailolaa lukuunottamatta, joten lopputulos näytti melko satunnaiselta.
56. Marianna22.3.2007 klo 22:57
Juhani, se oli ihan hyvä vastaus!
57. Matti24.3.2007 klo 09:25
Järjestin itselleni viime tiistaina virtuaaliset ratkonnan SM-kisat. Eka ristikko esiin ja kello käymään. Hyvin menee, ajatus ei katkea, ristikko on valmis tuotapikaa. Katse kelloon, 8 minuttia. Jummi, mahtava homma.

Toinen ristikko työn alle ja kello käyntiin. Ihan mukavasti menee tämäkin. Vähän tökkii - mutta taas mennään. Nyt tuossa täytyy olla virhe, hmmm, ei mutta näinhän tämä meneekin. Ja heps, ristikko on täytetty. Katse kelloon, 35 minuuttia. Siis mitä, ei voi olla! Laskinkohan ajan väärin. En, viisi yli puoli aloitin, ja nyt on kymmenen yli. No pirhana.

Sitten kolmas ristikko käsittelyyn. Ja kello käyntin. Siis, hm, no entäs tuo nurkka, no kehtaisiko tuohon laittaa sen monikon teen. Hei, täähän on ihan tajuton. Ei tästä tule mitään. Ajanhukkaa.

Ja ei kun finaaliristikko esille ja kello käyntiin. Edellinen vähän masentaa vielä, tuleekohan tästäkään mitään. Mutta hei, eihän tämä olekaan paha, tämähän menee ihan nätisti. Kas niin, valmista on, ja katse kelloon, 13 minuuttia. Ehkä jonnekin sijoille 30 - 40 olisin päässyt. Paitsi että olisin karsiutunut.
58. totoro24.3.2007 klo 12:33
Virtuaalikisaa tuli täälläkin yritettyä. Keittiön pöydällä ei ole turhia paineita. Sija oli 22 ja finaalikin meni ihan ok. Finaalin aika ei ole mitenkään vertailukelpoinen eli sitä ei kannata julkistaa. Mahdollisia virheitä ei tosin ole tarkistettu.
59. Eki27.3.2007 klo 18:36
Nyt on viimein kuvalkadi SM-kisoista nähtävillä.
60. tjn27.3.2007 klo 21:00
Eki tempaisi hienon ja osuvan sanan: kuvalkadi.
61. Libero28.3.2007 klo 15:56
Onko nyt niin, ettei välierien ja finaalin oikeita ratkaisuja ole vielä julkaistu? Ratkaisujen piti olla eilisessä IS-Ristikkolehdessä, mutta siinä näyttää olevan vain 13. päivän liitteen vastaukset. Kolmosristikon todelliseen olemukseen olisi tarvetta syventyä.
62. Eki28.3.2007 klo 16:00
Niin, kyllähän niiden piti siellä olla mutta eivät olleet. Josko ensi tiistaina.
63. Libero28.3.2007 klo 16:04
Odotetaan...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *