KESKUSTELUT > RISTIKOT > TÄHDET KERTOVAT SEN?

3312. Tähdet kertovat sen?

Pekka Harne15.3.2007 klo 15:15
Yritän pukea sanoiksi havainnon, jonka teen jatkuvasti kaksitähtisiksi merkityistä kuvaristikoista (kolmosskaalan puolivälistä siis). Ne osoittautuvat nimittäin useimmiten tähtiään helpommiksi. Näin käy etenkin Punaisen pelikaanin keskivaikeiden ristikoiden kohdalla. Tällöin koko lehti on mainettaan helpompi.

On siis ilmeisen vaikeata laatia ja toteuttaa tuon vaikeusasteen ristikoita. Mitkähän syyt vaikuttavat siihen? Minussahan se syy ei voi olla...
2. iso S15.3.2007 klo 15:42
Jaetaanpa skaala 1.5:llä ja verrataan korkeushyppyyn. Jos kuviteltu korkeushyppääjä Harne (nimi muutettu) on varmassa kahden metrin kunnossa, ei hänelle ole suurtakaan merkitystä sillä onko rima metrissä vai puolessatoista. Yli menee vajaallakin ponnistuksella ja ilmaa jää väliin. Oliko tuo nyt sen vaikeampaa, hän voi tuumia.

Vaikeutta tulee siis kahdesta suunnasta. On epäilemättä vaikeaa arvioida mikä on mitenkin vaikeaa ratkojien enemmistön mielestä yleensä ja tietyntasoisten ratkojien mielestä erikseen. Toisaalta ratkojan taso vaikuttaa voimakkaasti tuohon tuntemukseen silloin kun noustaan lähelle kykyjen ylärajaa tai ollaan melko kaukana sen alapuolella.

Sanoisin että osittain voit mennä itseesi, syytä on kyllä sinussakin :-)

(Asianomaisen tasoa tuntemattomille tiedoksi että irvistelen tässä taannoiselle Suomen mestarille joten kyvyt eivät ole niukkuudella pilatut.)

Miten noin yleisesti ottaen pitäisi skaalan määräytyä? Lineaarisesti vai logaritmisesti? Pitäisikö homman toimia niin että kolmetähtisen ratkaisee SM-välieräkelpoinen porukka, yksitähtisen kuka tahansa ristikoiden perusperiaatteet tunteva ja kaksitähtisen puolet ratkojista? (kulloinkin esimerkiksi 95 prosentin varmuudella eli 5 prosenttia ristikoista jää kesken tai on ratkottu väärin).

Jos 2 tähteä on tarkoitettu sellaiseksi että se on joka toisen ratkojan ratkaistavissa niin tarkoitetaanko kaikkia noin miljoonaa silloin tällöin ratkovaa vai sitä paljon pienempää joukkoa joka kokee ratkonnan vähintäänkin harrastuksekseen?

Onko tai pitäisikö olla jotain ratkojan tasosta riippumattomia kriteereitä vaikeusasteen määrittämiseen?
3. Jaska15.3.2007 klo 15:44
Kyllä se syy on sinussa. Olet liian hyvä ratkoja. Punaisen Pelikaaninkaan tähtiä ei ole mittakaavoitettu maan terävimpään kärkeen kuuluvien ratkojien kykyjä ja taitoja mittapuuna käyttäen. Arvelen.
4. Pekka Harne15.3.2007 klo 15:46
Siis minun syyni, minun syyni, minun suuri syyni Lutherusta lainatakseni!
5. Pekka Harne15.3.2007 klo 15:46
Siis minun syyni, minun syyni, minun suuri syyni Lutherusta lainatakseni!
6. Eki15.3.2007 klo 15:49
Kyllä tätä alustuksen väitettä kuulee aika usein. Tämä on hyvä asia keskustella, joskaan suuri osa kohderyhmästä ei mielipidettään pääsekään sanomaan.

Kaksitähtinen on laatijalle haastava. Ja miten kaikki laatijat pystyvät pohtimaan asiaa samalla tavalla (edes likimain)? Miten kaikilla taito ja viitseliäisyys riittävät?

Nyt kun tuota Iltiksen TiiskaiKeskistä on taas alettu tehdä, siinä on tämä sama haaste.
7. Matti15.3.2007 klo 18:23
Minusta ainakin viime tiistain keskis oli juuri niin keskis kuin voi - siis ihan nappiin viritetty.

Johan Jouko Turkkakin sanoi, että ennen olivat puolikarkeat vehnäjauhotkin paljon puolikarkeampia kuin nykyään.

Ja hyvä että siellä Iltiksen toimituksessa on taas tultu järkiin ja korvattu toinen pehmis keskisellä.
8. Eki15.3.2007 klo 18:40
Keskinen pysyköön juorupalstoilla.
9. Lauri Kultti15.3.2007 klo 19:24
Pekka:

Laatisit sinäkin taas jonkun keskivaikean. Meinaa nimittäin hermo palaa tuon Sanaseppo-lehden laatimuksesi kanssa. Siinä tulee kohta parasta ennen -päiväys vastaan ja noin viidennes puuttuu. Kaikki muut on aikaa sitten ratkottu.

No asiaan, oletko pannut merkille, onko tuo kaksitähtisten helppous kaikenkattavaa vai päteekö vain joidenkin laatijoiden kohdalla? Itse olen huomannut, että jotkut kaksitähtiset ovat läpikirjoitusjuttuja, toiset eivät. Yleensä läpikirjoitusjuttuja ovat paljon ratkottujen, alalla laajalti tunnettujen tyyppien laatimukset. Heidän (keskitason) aivoituksensa ovat kai aika tuttuja. Tuossa mainitsemassasi Punaisessa on kuitenkin pari laatijaa, joiden kaksitähtiset jäävät minulla melkein aina joksikin aikaa kulmaa paria vajaaksi.
10. iso S15.3.2007 klo 20:11
On tässä maailmassa vaikeaa... tiistain uutisristikko oli miikalla kevennetty kaksipalloinen. Pikkutarkalle tosikolle saattoi tulla ylimääräistä vaikeutta alareunan keskellä olevasta kuvasta. Ymmärtääkseni kuva ja ratkaisusana eivät voi liittyä toisiinsa. Kaksi piilokirjainta jätti mielikuvitukselle tilaa etsiä muuta ratkaisua kuin se epätarkka mikä lienee oikea.

Tarkemmin ei voi tässä vaiheessa täsmentää kun lähetysaika päättyy vasta 19.3.
11. Eki15.3.2007 klo 20:55
Kuvatoimitus, pärkkäle.
12. RA15.3.2007 klo 21:10
Enpä älynnäkkää (ratkoessani) eikä sen myötä tullut sitten ylimääräistä vaikeuttakaan. Heh, tämä tietää hyvää SM-kisoja ajatellen. Vapise iso S! :-)
13. iso S15.3.2007 klo 22:57
Voi itku, nyt vasta minulle selvisi että kannattaisi olla tietämätön ja taitamaton niin ei älyäisi jännittää. Hirveä horkka. Olen lyöty. Kun olis takka niin saisi tuhkaa päälle ripoteltavaksi.

(Sisäinen ääni: kokoo ittes, ole mies!)

Hohoo, se ei ole ohi ennen kuin se on ohi. Se parhaiten vapisee kuka viimeksi vapisee!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *