3300. Ohet

HT8.3.2007 klo 23:02
Osui silmään toisen kerran lyhyen ajan sisään ratkaisusana OHET. Edellisellä kerralla oli kuvallinen vihje, nyt REUNUSTAT. En erikoisemmin pidä.
2. EJlo8.3.2007 klo 23:32
OHET erään toisen sanan kanssa ja vielä käännettynä oli yksi teennäisimpiä vinkkejä johon olen viimeaikana tutustunut. Onhat ohet, esimerkiksi tienohet, tiettyä paikkaa kuvaava termi, mutta kuvallisena varmaan vaikea esittää. Tuo vinkki REUNUSTAT on sentään aika hyvin kuvaava sana sille, jota yleensä ohella voi kuvata. Tosiasia kuitenkin että, vaikka on tullut sanaa eläissään käytettyä puheessa, esim muodossa oheinen, niin voin tässä ohessa sanoa että ristikoissa se on itselleni osunut vain kerran ja aika äskettäin. Tämän yhden kerran jälkeen en kyllä itse vielä pysty suoraan sanomaan pidänkö siitä sanana vai en. Täytyypä vähän "maistella" sanaa ja samalla toivoa ettei siihen törmää kyllästymiseen asti.
3. RA9.3.2007 klo 00:04
Minun NS. kielikorvani ei hälytä lainkaan sanan OHET kohdalla.

OHESSA = mm. rinnan jnk. kanssa, jnk. yhteydessä, lisäksi, rinnalla, ohella.

Jos halutaan toisin sanoin sanoa vaikkapa "(tien)vieret", niin eikös se ole (tien)OHET?

Harvinaista sanankäyttöä - toki - mutta ei tule mieleen, että mikä vika tuossa OHET -sanassa olisi? Sanojen Idols-äänestys pystyyn? :-)
4. Eki9.3.2007 klo 00:41
Nykäsestä löytyy sana OHI, sen ensimmäinen merkitys substantiivisesti ja synonyymit vieri, vierusta, sivu, kuve, kylki.

Yhdyssanoista Nykänen kertoo yhden, tienohi.

Tämä nyt vain faktana. Eivät nuo minun ristikostani olleet, joten en tässä mitenkään puolustele, totean vain. No olen joskus kyllä sanaa ohet käyttänyt.
5. HT9.3.2007 klo 00:43
Vedän pikkuisen takaisin kun huomasin Nykäsestä, että F.E. Sillanpää on kirjoittanut ikkunaverhoista: ". . . verhoavat vain akkunan ohet." Nykänen tosin huomauttaa ohi-substantiivin kohdalla: "muut sijamuodot harv. paitsi postp:ina ja adv:eina käytetyt yks. paikallissijat ohe/lla, -lle, ohe/ssa, -sta, en". Tässä kohtaa mainitaan lopuksi sana tienohi, mutta tienohi-sanan kohdalla mainitaan taivutuskaavan vaillinaisuudesta: "vaill. (tav. sisäpaikallissijoissa) tien vieri, tiepuoli", ja esimerkit tuon jälkeen ovat kaikki sisäpaikallissijoissa.

Mutta mikä kelpasi Sillanpäälle saa luvan kelvata minullekin.
6. HT9.3.2007 klo 00:52
Siis tuon "ohe/lla, -lle, ohe/ssa, -sta, en" lopun kuuluisi olla "-en", jäi viiva pois.

Mutta Eki: "Eivät nuo minun ristikostani olleet, . . ."; PeTo-liitteen ristikon (Kalevassa nro 10) alalaidassa on "www.sanaris.fi/Erkki Vuokila" ja kimmokkeen kirjoitukseeni sain nimenomaan siitä (vasemmassa laidassa kolmas rivi ylhäältä: reunustat = ohet). Juu, en ole ketään käräjille viemässä, annoin jo periksi, mutta muuten vain kiinnostaa, että kukas tuosta ristikosta sitten vastaa?
7. Eki9.3.2007 klo 00:55
Tarkoitin etten ole käyttänyt yhdyssanana tai käänteisenä, mutta tunnustin kyllä käyttäneeni ohet-sanaa. No sanoin sen huonosti ja sanon varmaan edelleen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *