KESKUSTELUT > RISTIKOT > EREHDYS?

3263. Erehdys?

bluff16.2.2007 klo 19:19
Suomen Kuvalehden 7. numerossa on Juha Hyvösen kolmitähtiseksi arvioitu kuvaristikko,joka on todella helppo.Onko lehteen vahingossa livahtanut väärä ruudukko?Käsittääkseni tämä ansaitsee hädin tuskin kaksi tähteä.Mikä pettymys!
2. Eki17.2.2007 klo 01:00
Mielenkiintoinen väite. Odotetaan muitakin kommentteja.
3. JPQ17.2.2007 klo 02:08
Joskus tuntuu että asteikko on kääntynyt pääle laelleen kun pitää olla 1 on 3 ja 3 on 1,tätä on kait sudokuissa ainakin ollut kuulemani mukaan ja odotan minäkin muita komentteja olen utelias harmillista on jos ratkoja pettyy oli tehtävä kenenkä tahansa tekemä.
4. Olavi Kivalo17.2.2007 klo 18:31
Ristikko on mielestäni hyvä. Hyvyysasteikolla se ansaitsee ilman muuta kolme tähteä. Mutta arvioitiinko tässä tähdillä hyvyyttä (tai laatua) vai vaikeutta? Mitä tähtien halutaan ylipäänsä kertovan?
5. RA17.2.2007 klo 18:45
Eikös ne tähdet ja pallot ole yksiselitteisesti laitettu ratkojalle vinkiksi ristikon vaikeusasteesta.

Kukapa laatija oman laadintansa laadukkuutta suostuisi arvostelemaan tyyliin: "no, eipä tullut kaksinen... laitetaan vain ½ tähteä"?
6. Olavi Kivalo17.2.2007 klo 19:43
Oikeastaan tarkoitukseni oli nostaa esille sekaannus ristikon vaikeuden ja hyvyyden välillä, joka nousee esiin tavan takaa. Sekaannusta esiintyy sekä julkaisijoiden että ratkojien taholla. Esimerkiksi SK:n ristikoiden luonnehdinnoista, rivien välistä, on luettavissa, että nimenomaan kolmetähtiset ovat huippulaatua. Näin voi tietysti olla, kuten tässä tapauksessa.

Mutta vaikeus ei ole sama kuin hyvyys ja yhden vaikeustähden ristikko voi olla huippulaatua. Mikään ei ole niin helppoa kuin laatia vaikea ristikko. Vaikeudella ei ole mitään rajaa. Erityisesti vihjeitä voi hankaloittaa äärettömiin. Jos sitä tavoittelee, niin laatija voi hankkia vaikka kaikkien aikojen vaikeimman ristikon laatijan tittelin. (Kyseenalainen kunnia, koska se voi samalla olla kaikkien aikojen surkeimman laatijan titteli.)

Rohkenenpa hieman psykologisoida avauspuheenvuoron motiivia. Eiköhän se ole provosointi. Bluffaaja ei ole voinut olla kokematta myönteisesti ristikon laatua, mutta kokee vaikeustähdityksen harhaanjohtavana, mikä on hieman syönyt ratkaisuelämystä. (Varsinainen motiivi on tietysti päästä ensimmäisenä kertomaan, että onnistui ratkaisemaan.)
7. bluff17.2.2007 klo 20:06
Olisin edelleen kiinnostunut kuulemaan,onko lehteen vahingossa livahtanut väärä ristikko.
8. RA17.2.2007 klo 20:29
bluff, vähän tänään vilkaisin tätä (puhuttua) Hyvösen Juhan kolmitähtistä. Minusta se ei vaikuttanut lainkaan helpolta, joten mielihyvin hyväksyisin sen oikeasti kolmitähtiseksi. Ja sillä lailla säilyttäisin itsetuntoni. ;-)

Olavi Kivalo, ei olekaan vaikeus sama kuin hyvyys(laatu), olen täsmälleen samaa mieltä. Samaa mieltä myös siinä, että vaikeita (+hyviä) on helpompi tehdä kuin helppoja (+hyviä).

Pelkkä vaikeus ei tietenkään ole yhtä kuin laadukkuus. Laatu määräytyy muilla kriteereillä.
9. Eki17.2.2007 klo 20:37
Ihan vakavasti tehty ei-pahin-mahdollinen-kolmonen.

Jos palstalla on pyritty pitämään kolmitähtisiä muullakin tavalla parempina kuin helpompia, se on kyllä tahatonta.
10. RA17.2.2007 klo 21:19
Vielä tuli mieleen, ettei tuollainen bluffin kaltainen kommentti ("olipa helppo!") välttämättä mikään provosointi ole;

Olen itsekin huomannut, että joskus "aivot" vain ovat ns. samalla taajuudella laatijan kanssa ja silloin vaikeakin tuntuu lapsellisen helpolta. Joskus sitten taas ei.

Olisi mielenkiintoista päästä mallittamaan jonkun ratkojagurun ajatuksenjuoksua ratkonnan aikana! Jollakin Rosenbergin Sepolla tai Rustarin Riitallahan (ja monilla muilla!) tuo oikea taajuus tuntuu olevan vakio.
11. iso S18.2.2007 klo 18:04
Minä epäilen että päinvastoin noilla gurahtaneilla taajuus ei ole vakio vaan ne hyväkkäät pystyvät säätämään sen laatija- ja ristikkokohtaisesti oikeaksi!
12. RA18.2.2007 klo 18:22
Sitäpä juuri tarkoitin. Epäilen vahvasti samaa.
13. Matti19.2.2007 klo 00:47
Vähän alkua nakerreltuani kerron mielipiteenäni, että on vaikeudeltaan ihan ehta SK:n kolmonen. Voisi IS:ssa olla kaksipuoli tai kolmemiinus. Älä bluff ole pettynyt, jos - tai siis kun - olet noin kova luu.
14. veileh20.2.2007 klo 12:20
Olen myöskin sitä mieltä, että tämä on sopivan vaikea ristikko . Ei missään nimessä liian helppo, ainakaan minulle. Useat pitkät ja vierasperäiset sanat antavat tarpeeksi haastetta. Vihjettä SÄIKENEN hieman ihmettelen. Onkohan siinä kirjoitusvirhe?
15. RA20.2.2007 klo 12:39
Ei ole virhettä; yksi I-kirjain on vain otettu pois, jotta päästään siihen sanaan, josta ratkaisusana tulee.

Taidatkos sen selvemmin sanoa? Minä en!
16. matts20.2.2007 klo 13:51
Vaikka hain ihan oikein Säikenen -vihjeen vastausta niin vastaussana aukeni vasta kun eilen perinteisesti luistelin suksillani, sunnuntaina vielä nimittäin veisasin kirkossa!.
17. Olavi Kivalo20.2.2007 klo 14:10
Säikenen vaalista.
18. matts20.2.2007 klo 14:26
(Vaalit tosiaan tulossa, sääli vaieta, mutta päätös pysyy etten äänestä)
19. kokkomus10.11.2008 klo 09:38
Niinpä vaali voitettiin!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *