KESKUSTELUT > RISTIKOT > SITÄ MOKAANI EN UNOHDA KOSKAAN

3216. Sitä mokaani en unohda koskaan

Pekka Harne18.1.2007 klo 08:06
Näin ristikonratkonnan SM-kisojen lähestyessä voisimme uskaltautua kertomaan niistä mokista, jotka ovat pilanneet joskus mahdollisuutemme. Itse muistan loppuikäni sen lapsuksen, jonka tein "antiikin" SM-kisoissa joskus 70-luvulla. Olin saanut finaaliristikon nopeimmin valmiiksi, mutta... Pääkuvasta piti tulla vaakaan sanat KOLME PIENTÄ KOIRAA, joita olin ratkonut lopusta alkaen. Niinpä ratkaisuuni jäivät sanat KOLME PIENIÄ KOIRIA ja voitto luisui käsistä. Valitettavasti se huolimattomuusvirhe ei ole jäänyt viimeisekseni...
2. iso S18.1.2007 klo 08:57
Antiikin kisoihin yrittäessäni taival katkesi siihen että lota oli minulle tuntematon kala. Kohtalokkaaksi koitunut ylpeys esti turvautumasta lähdeteoksiin ja arvasin piilokirjaimen väärin tai jonkin poikittaisen sanan vihjeeseen istui olemattoman kalan tuottava sana.

Ensimmäisissä nykyajan kisoissa jätin 1. välierässä piilokirjaimen täyttämättä. Tästä voi lukea pakinaosaston ensimmäisestä jutusta. Sanomattakin on selvää että siinä porukassa ei kannata tehdä virheitä jos aikoo menestyä.

Kertaakaan en ole selvinnyt välieristä töpeksimättä ja yleensä syy on enemmän heikoissa kilpailuhermoissa kuin puuttuvissa tiedoissa. Jännitystä on liikaa. Kerran meni Krohnit ja Paatsot sekaisin. Kirjoitin Ilari kun Inaria haettiin tai päinvastoin. Tämä moka ei täytä sataprosenttisesti otsikon vaatimuksia koska en muista kumpi nimi piti olla.

Kerran onni, ylivaikea 3. alkuerä ja armelias tuomaristo pelastivat jatkoon virheestä huolimatta. Vihjeenä oli "aina vihreitä" ja siihen tuli poikittaisten avulla LI_OT. Jostain syystä kolmen peräkkäisen vokaalin mahdollisuus (lieot) ei käynyt lähelläkään mieltä ja tarjosin sanaksi limot. Perustelin tätä itselleni sillä että limo on nuori koivu, erityisesti juhannuskoivuksi haettu. Kukapa hakisi lehdetöntä juhannuskoivua joten limo on aina vihreä. Jostain kasvikirjasta tsekkasin vielä limoviikunan, jota voinee kutsua tuttavallisesti limoksi. Kirjan mukaan se säilyttää lehtensä "suotuisissa olosuhteissa" talvellakin joten se on kelin salliessa aina vihreä. Limoon haksahtaneet pääsivät jatkoon koska sataa täysin oikeaa vastausta ei tullut. Tuomariston jalomielisen tulkinnan mukaan täydennystä voitiin ottaa piilokirjainvirheen tehneistä surkimuksista.

Yleensä välierät ovat menneet minulta niin että ensimmäistä tehtävää jännitän hervottomasti kun pelkään tekeväni jonkin huolimattomuusvirheen moisessa pikakirjoitustehtävässä. Toinen menee rauhallisemmin ja se on yleensä ollut minun paras lajini. Huonona puolena on se että jos kakkonen menee putkeen niin sitten alan elätellä toiveita (ja pelkoja) finaalipaikasta. Jos kolmas menisi hyvin ja kärki kompuroisi niin... mutta ei, yleensä käy niin että ratkaisun ollessa puolivälissä aikaa on jäljellä vain kolmannes. Silloin hyydyn lopullisesti enkä pysty edes siihen mihin periaatteessa olisi eväitä. Ei pysy mielessä että vaikea on vaikeaa muillekin. Eivätkä useimmat edellä olevat kompuroi, turha toivo.

Viimeksi tein sen pakollisen mokan toisessa tehtävässä. Tämän yksityiskohdat on armelias unohdus pyyhkinyt mielestä mutta taaskaan se ei ollut ristikon vaikeimmassa kohdassa vaan ihan itse aiheutettu. Sen seurauksena päädyin osastolle ynnä muut ja selvitin poikkeuksellisesti kolmosen virheittä kun ei tarvinnut jännittää eikä tehtäväkään ollut ihan niin kinkkinen kuin joskus.

Olisikohan tänä vuonna vuorossa tipahtaminen alkuerissä?
3. Eki18.1.2007 klo 09:40
Olisihan se joskus nähtävä, miten iso S jännittää finaalissa. Siellähän se korkeajännitys on kuitenkin noilla eväin väistämätön (kukapa sitä ei jännittäisi).

Ensimmäisissä SM-kisoissa 1974 ratkoin ristikon toisin kuin muut. Ilahduttaa pilottia ja egyptiläinen jumala olivat laatijan mielestä LENTOILTA/ATON, kun itse panin LENTOILMA/AMON. Tuomarit hyväksyivät. Hopeasija olisi muuten muuttunut mitalittomaksi.

Myöhemmin en koskaan päässyt (enkä pääse, kun nykyaikaisissa kisoissa olen tuomaristissa ja laatijatiimissä) finaaliin, koska putosin aina alkuerissä. Harmitti aina, kun kuitenkin ne samat ylinokarit, reijoset ja matikanopettajani pääsivät sinne. Yksi paikka on syöpynyt mieleen ja se saattoi olla vuodelta 1975. Vihje luistaa ja toinen piilossa. Panin SOLUA, joten johonkin outoon vihjeeseen tuli vastaus GORSOVLET. Se ei sanonut minulle mitään, mutta oikeassa sanassa GORSOVJET (ristiin SUJUA) olisi tietysti ollut jotain vinkkiä Neuvostoliittoon, joten olisi se pitänyt tajuta.
4. iso S18.1.2007 klo 09:55
Meillä oli näköjään yhteinen moka: emme keksineet nettiä ja Googlea alkueräratkojien avuksi. Näinhän se on että jos ei tee jotain itse niin muut tekevät sen mutta vasta paljon myöhemmin :-(

Tosin Google ehdottaa
Tarkoititko: Groovejet
mutta antaa sentään pari osumaa. Toinen on ruotsia (Runeberg-projektia), toinen saksaa.

Gorsovlet ei anna aihetta edes ehdotuksiin.
5. Eki18.1.2007 klo 10:00
Gorsoviet antaa sentään 46 osumaa. Se että Gorsovlet ei anna yhtään kertoo, etten kerro tuota(kin) tarinaa uusiksi. Kohtapa Google senkin löytää.
6. IiKoo18.1.2007 klo 11:18
Itse asiassa voisi sanoa, että noiden vihjeytysten perusteella ristikoiden laatimisen taso on kasvanut kovasti. Aika vaikeaa mieltää, miten ihmeessä LENTOILTA ilahduttaa niin kovin pilottia. Hyvä lentoilma sen sijaan oikein hyvin. GORSOVJETin tajuaamiseen ei ikä riitä. 11-vuotiaana ei niin kovin tullut seurattua sellaisia tilanteita, jossa termi tulisi vastaan.
7. Eki18.1.2007 klo 11:23
Tuo lentoilta/lentoilma saattoi muuten olla toisinkin päin ja niin ilmeisesti olikin. Itse olin tuolloin 16-vuotias ja Gorsovjetin ääressä siis 17.
8. alex18.1.2007 klo 11:47
Gorsovet antaa osumia enemmänkin. Suomenkielinen kirjoitusasu "gorsovjet" tulee, kun "e" ääntyy "je". Tarkoittaa kuulemma "kaupunkineuvostoa" (gorod-kaupunki, sovet-neuvosto)
9. Eki18.1.2007 klo 11:56
Internet ääntyy venäjällä "internjet"? ;)
10. Yks-nolla18.1.2007 klo 12:01
Vähän off-topic, kun en omaa mokaa paljasta, mutta:

Tuo gorsovjet tai gorsoviet mutta ei siis gorsovLet tulee venäjän sanoista gorod > gorodskoj (kaupunki > kaupungin-) ja sovjet (neuvosto) ja tarkoittaa kaupunkineuvostoa tai kaupunginvaltuustoa, siis vaaleilla valittavaa kunnallista päätösvaltaa käyttävää korkeinta elintä. Googlessa näytti sanan käyttö laajentuneen tarkoittamaan myös tällaisen hallinnoimaa aluetta.
11. Yks-nolla18.1.2007 klo 12:06
Alex oli nopeampi selittämään kaupunginvaltuustoasiaa.

Eki: Njet njet, ei äänny Internet internjet vaan ihan samoin kuin suomeksi.

Mutta jatkakaa mokista!
12. Tuomas L.18.1.2007 klo 12:36
Iso S palautti taas mieleen tuon surullisenkuuluisan "ainavihreitä"-kohdan, joka aikoinaan pudotti minut jatkosta SM-kisoissa. Minulla oli valmiina tämän verran: -I-OT. Jostakin lenteli mukamas suuri sanaseppomainen oivallus, ja ristikkoon täyttyi EINOT - Eino Grönhän on ikivihreä laulaja, joka on nimeltäänkin aina vihreä. Pääkuvalauseeksi tuli hiukan oudosti MIELIPITEET EIVÄT ETENE (oik. LIENE) MIELEEN, mutta ei sitä tuolloin tajunnut ihmetellä.

Vasta siinä vaiheessa, kun ratkaisu paljastui vääräksi, tajusin, että eihän "ainavihreitä" voi olla EINOT, koska on vain yksi tunnettu Eino Grön, eikä häneen voi viitata monikollisesti; "ainavihreä" voisi toki olla EINO, mutta monikossa vihjeen pitäisi olla esimerkiksi "ainavihreän nimisiä".

Mokia on tullut tehtyä toki myöhemminkin, mutta henkilönnimien monikointilogiikkaan en ole tainnut enää tuon jälkeen kompastua.
13. JTak18.1.2007 klo 13:04
Viimeksi kompastuin ensimmäisessä välierässä sipaisu-sanaan. Sipaisin siihen sitaisu-sanan, kun olisi pitänyt sipaista sipaisu. Pikatarkastuksessa tuollaista ei tietenkään voinut huomata. Teoriassahan se muistaakseni maksoi finaalipaikan, käytännöstä en tiedä. Moni muukin oli kompastunut samaan.
14. alex18.1.2007 klo 14:28
Niin niitä mokia: Kerran jäin alkuerään, kun sekoitin ATTIKAn ja ATTILAn piilokirjaimettomassa ristikossa, K ja L sopivat muka yhtä hyvin toiseen suuntaan enkä piitannut pienestä epäilyksestä. "Ainavihreitä" oli kyllä ilmiselvästi LIEOT.
15. Lauri Kultti18.1.2007 klo 16:11
Taisi olla vuoden 2003 kisassa, kun putosin tokaan alkuerään. Siinä kyseltiin jonkun ralliautoilijan nimeä (muistaakseni) Ratkaisuun tuli piilokirjain, enkä typeryyksissäni viitsinyt sitä mistään tarkistaa.

Viime kisoissa (2005) 3. välierässä vihjeessä haettiin jotain Lapissa olevaa. Siihen olisi pitänyt laittaa Levi. Minä laitoin kiireessä Lemi (relevantti kirjain piilona!). No, pääsin kuitenkin finaaliin, mutta olihan se kuitenkin höhlä moka. Yritin tuomaristolle (Ekille) selitellä, että näin helsinkiläisen mielestä toki kaikki Kehä III:n tuolla puolen olevat ovat Lapissa, mutta ei sitä hyväksytty :)
16. Eki18.1.2007 klo 16:31
Trialkuski Tommi Ahvalaa, maailman parasta tuolloin. Siihen kyllä putosi moni. Ei ollut tarkoitus. Joutsin syy.
17. RA18.1.2007 klo 20:02
Mokia riittää, mutta yksi on ylitse muiden huippuunviedyssä hölmöydessään:

SM 2005:n 3. välieräristikossa oli vihje HYVÄSSÄ USKOSSA? Hieman vaakasanoista apuja saatuani kirjoitin siihen DIAKONIA, enkä älynnyt siitä luopua. En, vaikka viimeistä A:ta risteävä vaakasanan vihjeenä oli kaksi maahan jo istutettua puuntaimea. Pähkäilin vain, että "mikä ihmeen ISTUT_A _ _" siihen voi tulla.

Oikea ratkaisuhan oli niinkin "vaikea" kuin DIAKONIT... ja ISTUTETUT.

No, ei tuo sentään pilannut mahdollisuuksiani SM-kisan kärkeen. En olisi sinne muutenkaan yltänyt. Jäipä vain mieleen mokana, jota tuskin koskaan ns. kotioloissa olisin tehnyt.
18. iso S18.1.2007 klo 23:03
Täältä näkee vuoden 2005 tuloksia ja kuvia:
http://ristikkotuumin.fi/juh/sm2005/

Välierien pistetilanne 15 parhaan osalta löytyy täältä:
http://www.sanasepot.fi/sm2005_top15.html

Sieltä näkee että JTak teki kohtalokkaan virheensä 1. tehtävässä ja menetti oikean ratkaisun bonuksen, 30 pistettä. Niiden avulla loppupisteet olisivat nousseet 741:stä 771:een mikä ei vielä olisi ihan riittänyt finaaliin koska kuudentena ollut (lopulta mestari) keräsi 772. Virheestä tullut sakko pitää kuitenkin huomioida joten ilman sitä Jyrki olisi todellakin tyrkännyt itsensä finaaliin jos kaikki muu olisi mennyt kuten meni.

Asia erikseen on minkä verran virheen aiheuttama sisuuntuminen ja oletetun virheettömyyden tuoman menestymisen mahdollisuuden aiheuttama jännitys olisivat vaikuttaneet. Kokeneena kilpailijana Jyrki olisi luultavasti kestänyt paineen. Yhden fiba on toisen onni.
19. Matti20.1.2007 klo 21:27
(Laitetaan nyt tähän säikeeseen.) Joutsin Pekalle sattui hassu lapsus. Uusimman Keski-Uusimaan ristikossa pääkuvassa mies sanoo. "Seuraavien seitsemänkymmenenkahden viikon aikana en aio missään tapauksessa ...", ja ratkaisu (joka kerrotaan samassa lehdessä) on Kuuden vuoden lupaus. Näitähän sattuu ...
20. iso S20.1.2007 klo 21:33
Jospa Joutsi on niin harkitseva että lupauksen miettiminen vei kuusi vuotta ja huolellisesti tuumittuaan tuli siihen tulokseen että 72 kuukauden päähän ei kannata luvata mitään?
21. Pekka Joutsi21.1.2007 klo 12:27
Tähän sisältyi hyvä opetus. Jos menet juuri ennen lähettämistä muuttamaan vihjeitä, tarkista vielä kerran...
22. Eki21.1.2007 klo 12:58
Tuolla mokalla oli hyvä puolensa: saatiin Pekka kirjoittamaan tänne jotakin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *