KESKUSTELUT > RISTIKOT > PIKKUPURTAVAA

3197. Pikkupurtavaa

Pösilö7.1.2007 klo 14:58
Loppiaisen kunniaksi tuhersin pikkuristikon 5 x 11.Atk-taitojeni vähäisyyden vuoksi laitan sen höyryristikkomuodossa,halukkaat voivat sen piirtää ruutupaperille. Vaakarivit 1-11, pystyyn A-E,sokko(vihje)ruudut 5A,5C, 5D, 7B,7C ja 7E.
Vaakaan:
1 MÄÄRIÄ
2 LENNÄTTÄÄ
3 LASKUMIES
4 ARABINIMI
6 LINNUSTAJALLA
8 TAITELIJANKIN VANHUUDENTURVA
9 NISKASEN LEMMIKKI
10 EHDOTTOMASTI YKSIKÖLLINEN !
11 MUKAAN
Pystyyn:
1A VALIOJOUKKO
1B LAPIN KUNTA
1C VAJAA OSAVALTIO
1D VELKA ?
1E LAAJENNUKSEN JÄLKEEN
6A KIRISTINKAPPALE
6D KYMIEN KUNTA
8B STATUS
8C REILASSA
8E TÄSSÄ VAIHEESSA
Jonkinlaista pikku teemaakin olen yrittänyt, en tiedä,selviääkö se kellekään kun (jos)ristikko antautuu.
Olen iloinen mahd. palautteesta, varsinkin negatiivisesta!
2. airisto7.1.2007 klo 17:56
Vähän apuja ratkaisemiseen,

http://personal.inet.fi/koti/airisto/posilo.pdf
3. Jaska7.1.2007 klo 23:12
Pyynnöstä negatiivista. Liian vaikea! Alaosa 4x5 täyttyi rivakasti, mutta ylhäällä jokin mättää. Lapin kunnassa vain kaksi vaihtoehtoa, kummastakaan en päässyt eteenpäin. Luovun. Saanemme tietää ratkaisun myöhemmin.
4. pösilö8.1.2007 klo 11:43
Kyseessä on tietoinen harhautus:
Lähestymisesi vihjeeseen "Lapin kunta" on liian rajallinen..
5. RA8.1.2007 klo 17:25
Enpä osannut ratkaista.
6. Jaska8.1.2007 klo 20:51
No olin tosiaan rajoittunut. Onhan sitä Lappia Ruotsissakin. PAJALAsta lähti aukeamaan, mutta karttaan, sanakirjaan (myös tieto-) ja googleen piti turvautua. Siispä näiden apuneuvojen vierastajat antaisivat sitä toivomaasi negatiivista palautetta. Melkoinen tietoniekka täytyy kyllä olla sen joka tämän ilman apuneuvoja ratkoo! Täyskolmipalloinen 5x11 ristikko! Täytyy kehua siksikin, että opin yhden uuden sanan. Sitä ei ole vanhassa Nykäsessäni, mutta ihan luontevalta se kuulostaa. Ei pösilömpi miniristikko!
7. RA8.1.2007 klo 20:56
On se ("uusi") sana Ekin Ristisanakirjassa.
8. Jaska8.1.2007 klo 22:31
Eipäs ole. Ei ainakaan aakkoshakemistossa.
9. RA8.1.2007 klo 22:40
Jaska, OK. KIIKAStanee nyt ehkä siitä, että veikkasin väärin, mikä oli oppimasi uusi sana.
10. Jaska8.1.2007 klo 23:10
Omon näkyy olevan Ekin kirjassa. Tuskin sitä veikkasit minun tarkoittaneen, eihän se kuulosta luontevalta (suomelta). Tarkoitin AVARREtta, jota ei löydy 1970 painetusta Nykäsestä. Avarteen voi kai tehdä esim. hammaslääkäri, jota minä pyrin parhaani mukaan välttelemään.
11. pösilö9.1.2007 klo 14:13
Onnitteluni Jaska! Koska olet ensimmäinen ilmoittautunut suoriutuja, saa palkinnoksi purkillisen hirvenlihaa, kunhan vain ilmoitat osoitetietosi Ekille.
Laitan ratkaisun loppuviikosta,vai liekö tarpeen?
Tein yläkerrasta tarkoituksella täysin sikamaisen koetellakseni ratkojien rajoja, mutta masokisteja tuntuu riittävän..
Muuten ei ole kummoinenkaan temppu tehdä sikavaikeaa, mutta teepä kunnon kakspallonen, siinä vaaditaan osaajaa!
Itse en haaveilekaan.
12. Jaska9.1.2007 klo 16:00
Kiitos vaan Pösilö, mutta en pidä hirvenlihasta. Kunnia riittää oikein hyvin!
13. airisto9.1.2007 klo 16:12
Taisin turhaan rakentaa pösilön höyryn tulostettavaan muotoon, kun ei edes...;(
t. kissa, joka...
14. iso S9.1.2007 klo 23:13
Elä vain kissa, tässä kiitos! Varmaan moni on hyödyntänyt näkemääsi vaivaa, mutta ovat mykistyneet kun ratkaisemisesta on liikaa vaivaa.

Kolme sanaa on vielä hakusessa täältä saaduista vihjeistä huolimatta. Näinkin pieni ristikko on usein sikäli ongelmallinen että siitä on vaikea saada sitä kuuluisaa täyttä tyydytystä. Se joko ratkeaa hetkessä, ei ollenkaan tai niin hitaasti että ottaa päähän (ei noin pienen olisi pitänyt kestää noin kauan). Tämä oli sitä keskimmäistä laatua.

Pohja oli tyylikäs, jotkut sanat eivät. Muutama oudohko sana plus ylivaikeat vihjeet on yhdistelmä mikä maistuu harvoille ja valittamattomille. No, siihenhän tekijä tähtäsi joten realismi asuu päässä kaverinaan kyky osua siihen mihin tähtää.
15. pösilö10.1.2007 klo 10:57
Kiitos Airistolle toteutuksesta!
16. Ananias11.1.2007 klo 15:42
Apua, ystävät! Mitä ihmettä ovat 29.12. Hesarin ristikon aivan vasemmassa alakulmassa olevat murikat? Pystyvihjeet tuntuvat idioottivarmoilta ja umpikujaan joutuu, jos niiden mukaan etenee.
17. Taata11.1.2007 klo 16:37
Tämä kohta taitaa olla tässä ristikossa n:o 2412, jossa on
tuo jo aiemmin täällä käsitelty virhe eli murikoiden vastaussana on yhden kirjaimen pitempi kuin näyttäisi.
Näitä murikoita on muistaakseni iso S jo käsitellyt täällä, mutta minä en oikein sulata tuota murteellista ilmausta tästä viljeltävästä ja lisäksi tuossa kuvassa on hämäystä aika lailla.
18. Jukkis11.1.2007 klo 16:56
Sitähän käsiteltiin täällä
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=3139&alku=15& t=k1
30.12.2006 klo 19:16 kirjoitetusta viestistä alkaen. Siis otsikon HS-4 alla, eli asia otettiin esille ihan järkevän otsikon alla, eikä, kuten nyt tässä, jonkun sattumanvaraisesti valitun, käsiteltävään asiaan mitenkään liittymättömän otsikon alla.
19. iso S12.1.2007 klo 08:03
No, jos vähän reaktiota loiventaisi ja hiukan avittaisi (vastausaikaa on jäljellä joten ratkaisusanaa ei ole soveliasta paljastaa näin julkisesti) niin kuvassa on purtavaa. Mahtuuko pikkupurtavan puitteisiin on toinen juttu. Koko vaihtelee jonkin verran vaikka kuvassa onkin kovin tasalaatuista.
20. Ananias12.1.2007 klo 12:52
Kiitos, ystävät! Tulin autetuksi.
21. pösilö12.1.2007 klo 17:11
ratkaisu:

O P A V A
M A L E V
O J A L A
N A S I R
L R
K A A V E
I I
E T E R A
L O I R I
A L L A H
S A A T E
Tarkoituksenani oli väsätä ristikko, jossa ei olisi yhtään monikkomuotoa, mutta taidoillani se jäi yritykseksi.Ei tullut pukua, mutta tulipahan liivit.
22. Jaska12.1.2007 klo 18:06
Parempi hienot liivit kuin huono puku? Ainoa monikko on VIRRAT, tavallaan yksikkö sekin. Et tainnut Pösilö kovin sitkaasti yrittääkään päästä siitä eroon ja toteuttaa teemasi. Helpostihan se noilla tilpehööreillä olisi käynyt, esim. KAIDE, DARREN, AINA, ALLEN, SAANA. Darrenille olisi ollut tarjolla vinkeä vihje POIKAKO? Pankaapa muut kovislaatijat korvan taakse! Vaikeampi tehtävä, ehkä kokeneillekin laatijoille, olisi näinkin pienen ristikon laadinta täysin ilman erisnimiä. Minun esimerkissäni niitä on neljä viidestä uudesta sanasta. Tulikohan edes tuluskukkaro?
23. RA12.1.2007 klo 21:37
Pösilö halusi tehdä ristikon, jossa ei ole yhtään monikkomuotoa ja onnistui siinä (yhtä sanaa lukuun ottamatta).

Tuon yrityksen hinta vaikuttaisi*) olleen se, että 19:stä ratkaisusanasta peräti 6 on hyvin harvinaista ja ei-niin-kauhean-ratkojaystävällistä(?): OPAVA, NASIR, KAAVE, ETERA, OMON, KIELAS.

Jos ratkojana saa toivoa, niin itse ottaisin kyllä monikot monet kerrat mieluummin kuin tuon tyylistä sanastoa. Tiedän ja ymmärrän toki, että tässä ratkojienkin mielipiteet jakautuvat.

__
*) Vaikuttaisi = En voi tietää, halusiko Pösilö juuri nuo sanat ristikkoonsa vai tulivatko ne vain, kun piti vältellä monikoita.
24. pösilö13.1.2007 klo 10:10
Ko sanoista puolet oli haluttuja,toinen puoli vain "syntyi".
Etera ei ole mitenkään harvinainen sana, kun vain katselee ympärilleen! Tätä eläkelaitostahan mainostetaan TV:ssa ja kadunvarsiplakaatein.
Opava kieltämättä oli aika pyttymäinen sananvalinta,sillä halusin lähinnä sohaista yleistä vihjetyyppiä. Laaturistikoissakin näkee usein vihjeen "Unkarissa", "Suomen kartalla" tai peräti "Afrikassa".
Määri on maantieteellisesti huomattavasti pienempi alue,joten ratkaisusanan löytymisen pitäisi teoriassa olla yksinkertaisempaa. Vihje tietysti johti useimmat aluksi harhaan, mutta eikö koviksissa näin pidäkin olla?
25. R.I.14.1.2007 klo 11:18
Oli minulle turhan outoja sanoja. Valmiista ratkaisustakaan en ihan kaikkea älynnyt. Taidan olla niitä piilosanaihmisiä.
Täyttelenpä ruudukon mallin mukaan, niin varmasti onnistun.
26. hah16.1.2007 klo 23:08
Kiinnostaisiko jotakuta ratkaista laatimani ristisana, jossa on iso aukeama? Ei liian vaikea, jos ei niin helppokaan pitkähköjen sanojen takia.

Lähettäkää sähköpostilla viestiä osoitteeseen hahakon@hotmail.com, jos mielenkiinto herää.
27. tonimikael17.1.2007 klo 14:17
Pyytäkääpä muutkin tuota hah:in ristikkoa! Kivasti pilke silmä kulmassa lienee laadittu se. Ennakko"varoitus": Kaikkia sanoja ei löydy kirjoista. :)
28. Libero17.1.2007 klo 17:08
Olen tonimikaelin kanssa samaa mieltä. Ristikko on osoittautunut hauskaksi kuin mikä. Sitä on saanut ratkoa nauraa hykertäen. Kesken on vielä muttei paljon. Tuo pitkien sanojen laakee aakee on jo sen verran avautunut, että voi hivenen aavistella, mitä tuleman pitää. :)
29. hah21.1.2007 klo 22:08
Toivottavasti kukaan ei kärsi nyt agorafobiasta. :D

Tuli vain mieleeni, että on tässä varastossa eräs toinenkin ristisana, johon olen pistänyt yhden pikku jipon piristykseksi.

Jos joku on halukas kokeilemaan, niin viestiä vaan. :)
30. Matti22.1.2007 klo 00:15
hah, joo, hei, laita tulemaan!
31. hah22.1.2007 klo 11:01
meinasin kyllä, että viestiä osoitteeseen

hahakon@hotmail.com
32. hah22.1.2007 klo 20:46
Matti hei! Saitko sen ristikon?
33. Matti22.1.2007 klo 23:31
hah, sain, kiitos!

Vasen alanurkka vielä kesken. Kommentoin myöhemmin. (Upea teema!)
34. hah26.2.2007 klo 19:29
Laadin joutessani vielä yhden ristisanan.
Se on aukollinen (mm. 4x22) ja siinä on muutama jänskä sana. Haluaako joku koettaa? :)
35. Hui_hai26.2.2007 klo 19:52
Noin äkkipäätä yhdistäisin sanan aukollinen ennemmin miesten alushousuihin kuin sanaristikoihin;)

Mutta jos kritiikkiä/kommentteja kaipaat, niin täältä kai on hyvä pyytää niitä sanaristikoista. Varmaan miesten alushousuistakin jollain olisi painava sana sanottavanaan;)
36. hah26.2.2007 klo 20:16
Saa toki kommentoida myös miesten alushousuista jos jotakuta kiinnostaa. :D

Kerta kun sanaristikkopalstalla ollaan, niin kannattaa ehkä pysytellä ristisanoissa.
37. hah26.2.2007 klo 21:11
Tosin onhan minulla jalassa pukin tuomat Hikki Miiri-kuviolliset sinertävät Black Horse aukolliset kalsarit. Puuvillaa, vähän kutiavat. Tosin se voi johtua siitä, ettei niitä ole pesty pariin viikkoon.

Sitä paitsi kalsarit liittyvät sanaristikoihin; onhan molemmissa yksi K-kirjain. ( tosin yksikössä SANARISTIKKO on kaksi k:ta. )
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *